Amalia González Caballero de Castillo Ledón

De Wikipedia
Amalia González Caballero de Castillo Ledón
Vida
Nacimientu Jiménez18 d'agostu de 1898
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Ciudá de Méxicu3 de xunu de 1986[1] (87 años)
Sepultura Rotonda de las Personas Ilustres (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá Nacional Autónoma de Méxicu
Llingües falaes castellanu
Oficiu diplomática, suffragettedramaturga
Creencies
Partíu políticu Partido Nacional Revolucionario (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Amalia González Caballero de Castillo Ledón (18 d'agostu de 1898Jiménez – 3 de xunu de 1986Ciudá de Méxicu) foi una diplomática, ministra, ministra plenipotenciaria,[2][3] la primer muyer embaxadora nel so país, primer dama del estáu de Nayarit, la primer muyer en ser miembru d'un gabinete presidencial (el d'Adolfo Ruiz Cortines) y la primer muyer qu'integró un gabinete presidencial mientres l'alministración d'Adolfo López Mateos. Estremar por lluchar en favor de la muyer y pallo fundó y presidió el Atenéu Mexicanu de Muyeres y el Club Internacional de Muyeres (1932), y les sos actividaes en favor de la muyer el derechu de la muyer a "votar y ser votada", lo que se concretó col decretu del presidente Adolfo Ruiz Cortines, el 17 d'ochobre de 1953.[4]

Primeros años[editar | editar la fonte]

Nació en Santander Jiménez, nel estáu de Tamaulipas, el 18 d'agostu de 1898, y fueron los sos padres Vicente González Garcilazo y María Caballero Garza. Fixo estudios preparatorios na Escuela Municipal de Ciudad Victoria, y los profesionales na Escuela Normal de Maestros de la mesma ciudá. Na capital de la República cursó la carrera de declamación y arte teatral nel Conservatoriu Nacional de Música, y cursó delles materies na Facultá de Filosofía y Lletres de la entós llamada Universidá Nacional de Méxicu. El 30 de setiembre de 1927 casóse col intelectual nayarita Luis Castillo Ledón, con quien tuvo trés fíos: Luis Antonio, Beatriz (médica) y Gabriela Castillo Ledón.

Actividaes culturales[editar | editar la fonte]

Dictó conferencies en diverses ciudaes d'Estaos Xuníos, na República Dominicana, Cuba, Arxentina, Paraguái, Guatemala y n'otros países. Fundó numberoses sociedaes de índole cultural, social y política. Foi Presidenta Fundadora del Atenéu Mexicanu de Muyeres, presidenta de la Sociedá Mundial de Muyeres, con residencia en Buenos Aires; fundadora del Club Internacional de Muyeres y Trabayadores Intelectuales; miembru del Seminariu de Cultura Mexicana y, como tal, conferenciante en diverses ciudaes del país. En febreru de 1945 representó a Méxicu na Organización de les Naciones Xuníes, y foi una de les persones firmantes de la Carta de Chapultepec.

El so pasu pol Distritu Federal[editar | editar la fonte]

Llogró'l títulu de maestra normalista, y estudió la carrera de Lletres na Facultá de Filosofía y Lletres de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu (UNAM). En 1929, xunto colos doctores Aquilino Villanueva y Ignacio Chávez, participó na creación de l'Asociación Nacional de Proteición a la Infancia. Esi mesmu añu trabayó na creación de la Oficina d'Educación y Recreaciones Populares del entós Departamentu Central del Distritu Federal (darréu llamada Aición Social).

Coles mires de espublizar l'arte dramático a tolos niveles sociales (teatru de mases), promovió la instalación d'enormes carpes y escenarios al campu, como'l del Parque Méxicu. En colonies populares abrió centros culturales, y dientro de les cárceles estableció talleres d'artes y oficios. Pa les fíes de les recluyíes fundó la Escuela Héroes de Celaya, na delegación Azcapotzalco. Tamién entamó la primera Unión d'Actores Teatrales Mexicanos.

Esposa del notable intelectual nayarita Luis Castillo Ledón, fungió como Primer Dama del estáu de Nayarit ente 1930 y 1931. Mientres la so curtia estancia na ciudá de Tepic y ente otros llogros, col so maríu y col depués notable escritor jalisciense Agustín Yáñez, participó de la fundación del Institutu de Ciencies y Lletres y de la Escuela Normal (antecedentes direutos de la Universidá Autónoma de Nayarit, de la Escuela Normal Urbana de Tepic y de la Escuela Normal Superior de Nayarit).

Vida diplomática[editar | editar la fonte]

En 1936, xunto con Luz Vera, Graciana Álvarez, Belén de Zárraga, Julia Nava de Ruizánchez, María Ríos Cárdenas, Otilia Zambrano y Josefina Velásquez, formó'l Comité Femenín Interamericano pro Democracia, que la so misión foi sofitar y sopelexar los principios de la política esterior de Méxicu. Entamó les guarderíes pa les y los fíos de locatarios de mercaos. En 1944 foi miembru titular del Seminariu de Cultura Mexicana, y realizó los trámites pa incorporar la Comisión Interamericana de Muyeres (mesma que depués presidió) a la Organización d'Estaos Americanos (OEA), y de 1946 a 1950 representar ante la Comisión de Derechos Humanos de la Organización de les Naciones Xuníes (ONX).

En 1945, en plena Segunda Guerra Mundial, participó na Conferencia Mundial de San Francisco, onde intervieno na consagración de la igualdad d'homes y muyeres na Carta de les Naciones Xuníes.

En 1948, foi nomada presidenta del Sector Femenín del entós Partíu de la Revolución Mexicana (PRM); presidió'l Comité Coordinador Femenín pa la Defensa de la Patria. Tamién en 1948 representó a Méxicu ante la OEA, y en 1952 fundó l'Alianza de Muyeres de Méxicu.

En 1964 foi miembru del Conseyu Consultivu de l'Alministración Pública Internacional de les Naciones Xuníes. En 1965, foi representante del Organismu Internacional d'Enerxía Atómica, y en 1980, asesora de la Secretaría de Turismu.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Morrió en Ciudá de Méxicu'l 3 de xunu de 1986, a los 88 años d'edá. Los sos restos fueron soterraos na Rotonda de los Tamaulipecos Pernomaos hasta'l 2012 cuando fueron treslladaos a la Rotonda de les Persones Pernomaes[5]depués d'una ceremonia realizada nel Teatru del Centru Cultural Tamaulipas, que lleva'l so nome.

Obra lliteraria[editar | editar la fonte]

Ensayos[editar | editar la fonte]

  • Cuatro estancies poétiques
  • Viena, sitial de la música de tolos tiempos

Drama[editar | editar la fonte]

  • Cuando les fueyes cayen (1929)
  • Cubos de Noria
  • Coqueta
  • Sol mesmu techu
  • Peligro - Destemple
  • La verdá escondida (1963)

Homenaxes[editar | editar la fonte]

Nel marcu de los festexos pol ingresu de los sos restos a la Rotonda de los Tamaulipecos Pernomaos, foi dibuxada na obra de teatru Réquiem pa Amalia, escrita y dirixida por Medardo Treviño ya interpretada por Angélica Aragón.

Embaxaes[editar | editar la fonte]

Ministra[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Identificador d'autoridá de la Biblioteca del Congresu d'EEXX: nr2006032958.
  2. Curtiu biografía
  3. Redaición (22 de payares de 2012). «Amalia González Caballero foi precursora feminista tamaulipeca» (castellanu). Consultáu'l 18 d'ochobre de 2014. «"(...) yera una muyer bien bella y desinhibida, qu'estudió artes, filosofía y lletres, enfusar nos círculos intelectuales y destacó como escritora y dramaturga, afirmó Francisco Ramos Aguirre, historiador tamaulipeco adscritu al Muséu Rexonal d'Historia."»
  4. Rodríguez, Ana Mónica (8 de xunetu de 2006). Grupu Demos (ed.): «Reconocen la trascendente llabor de Amalia González Caballero: A 20 años de la so muerte, sorrayen el so papel nel activismu en favor de los derechos de la muyer y la promoción cultural» (castellanu) páx. 9. Consultáu'l 18 d'ochobre de 2014. «"Merez tar na Rotonda de les Persones Pernomaes, señala la so fía."»
  5. fllanos (22 de payares de 2012). «persones pernomaes/ La pernomada tamaulipeca Amalia González Caballero de Castillo Ledón fuelga na Rotonda de les Persones Pernomaes» (castellanu). Consultáu'l 18 d'ochobre de 2014. «"El gobiernu federal reconoció l'aportación de cuatro destacaos mexicanos na cultura, la música, la pintura y la llucha social de les muyeres al rindir un homenaxe na Rotonda de les Persones Pernomaes a Amalia González Caballero de Castillo Ledón, José Pablo Moncayo, María Izquierdo Gutiérrez y Edmundo O’Gorman."»