Amadéu I d'España

De Wikipedia
(Redirixío dende Amadeo I d'España)
Amadéu I d'España
jefe de Estado de España (es) Traducir

16 payares 1870 - 11 febreru 1873
Vida
Nacimientu Turín[1]30 de mayu de 1845[1]
Nacionalidá España
Bandera d'Italia Reinu d'Italia  (17 marzu 1861 -  18 xineru 1890)
Muerte Turín[2]18 de xineru de 1890[3] (44 años)
Sepultura basílica de Superga (es) Traducir[4]
Causa de la muerte bronconeumonía (es) Traducir[4]
Familia
Padre Víctor Manuel II de Italia
Madre María Adelaida d'Habsburgu-Lorena
Casáu con María Victoria dal Pozzo (1867 – m. 1876)[5]
María Leticia Bonaparte (es) Traducir (1888 – 1890)[6]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Saboya
Casa de Saboya-Aosta (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes italianu
Oficiu soberanumilitar
Premios
Serviciu militar
Graduación Capitán General de la Armada Española (es) Traducir
Lluchó en Batalla de Custoza (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Amadéu I d'España, llamáu «el Rei Caballeru» o «l'Electu» (Turín, 30 de mayu de 1845-ibidem, 18 de xineru de 1890), foi rei d'España ente 1871 y 1873. Foi, amás, el primer duque de Aosta.

El so reináu n'España, de pocu más de dos años, tuvo marcáu pola inestabilidá política. Los seis gabinetes que s'asocedieron mientres esti periodu nun fueron capaces de solucionar la crisis, agravada pol conflicto independentista en Cuba, qu'empezara en 1868, y una nueva guerra carlista, empecipiada en 1872.

Biografía[editar | editar la fonte]

Amadéu de Saboya foi'l segundu fíu de Víctor Manuel II, rei d'El Piamonte-Cerdeña y, dende 1861, rei d'Italia, de la Casa de Saboya, y de María Adelaida d'Austria (bisnieta de Carlos III d'España, per ende tatarabuelo de Amadeo).

Casar en 1867 con María Victoria dal Pozzo della Cisterna, princesa de La Cisterna y Belriguardo, con quien tuvo trés fíos: Manuel Filiberto, II duque de Aosta, Víctor Manuel, I conde de Turín, y Lluis Amadéu, I duque de los Abruzos. Tres la prematura muerte de la so primer esposa, asocedida'l 8 de payares de 1876, y un llargu periodu de vilbedá, Amadeo casar de nuevu en 1888 cola so propia sobrina, la princesa francesa María Leticia Bonaparte (fía de la so hermana María Clotilde, casada con Napoleón Xosé Bonaparte), con quien tuvo un fíu más: Humberto de Saboya-Aosta, I conde de Salemi.

Recibió una formación militar propia de los miembros de la realeza y el so valor demostrar abondo na batalla de Custoza.[10]

Foi masón, algamando'l grau 33 del Ritu Escocés Antiguu y Aceptáu.[11]

Reináu n'España[editar | editar la fonte]

Amadéu I d'España
Semeya de Amadéu I (1872) de Vicente Palmaroli (Muséu del Prado).

La Revolución de 1868 n'España y la salida de Sabela II dio llugar a un gobiernu provisional presidíu por Serrano, y del que taben tamién formando parte los otros xenerales sublevaos. El nuevu gobiernu convocó Cortes Constituyentes, que con una amplia mayoría monárquica, proclamaron la Constitución de 1869, qu'establecía como forma de gobiernu una monarquía constitucional. Una dificultá inherente al cambéu de réxime foi atopar un rei qu'aceptara'l cargu, una y bones España nesos tiempos yera un país que fuera lleváu al empobrecimiento y a un estáu convulso, y buscábase un candidatu qu'encaxara na forma constitucional de monarquía.

Finalmente atoparon al so monarca na persona del duque de Aosta, Amadéu de Saboya, fíu del rei d'Italia, que lo axuntaba tou pal cargu: procedente d'una antigua dinastía (venceyada cola española) progresista, bautizáu católicu pero masón.[11]

Foi Amadeo el primer rei d'España escoyíu nun Parllamentu, lo que pa los monárquicos de siempre suponía una grave falta. El 16 de payares de 1870 votaron los diputaos: 191 a favor d'Amadéu de Saboya, 60 pola República federal, 27 pol duque de Montpensier, 8 pol vieyu xeneral Espartero, 2 pola República unitaria, 2 por Alfonso de Borbón, 1 por una República indefinida y 1 pola duquesa de Montpensier, la infanta María Lluisa Fernanda, hermana de Sabela II; hubo 19 papeletes en blancu. D'esta miente el presidente de les Cortes, Manuel Ruiz Zorrilla, declaró: «Queda escoyíu Rei de los españoles el señor duque de Aosta».

Cuntó col sistemáticu refugu de carlistes y republicanos, cada unu por razones inherentes a los sos intereses; pero tamién de l'aristocracia borbónica, que lo vía como un estranxeru advenedizu, de la Ilesia, por sofitar les desamortizaciones y por ser el fíu del monarca que clausurara los Estaos Pontificios; y tamién del pueblu, pol so escasu don de xentes y dificultá p'aprender l'idioma español.

Darréu, una comisión parllamentaria dirixir a Florencia pa dar parte al duque; el 4 d'avientu acepta oficialmente esta eleición, embarcando pocu dempués camín d'España. Mientres Amadéu I viaxaba a Madrid pa tomar posesión del so cargu, el xeneral Xuan Prim, el so principal valedor, morrió'l 30 d'avientu poles firíes sufiertes nun atentáu trés díes antes na cai del Turcu en Madrid.

Embarque del rei Amadeo nel puertu de La Spezia, Italia en 1870, obra de Lluis Álvarez Catalá. Na carpa qu'apaez a la derecha, pueden reparase tantu les banderes como los escudos de los reinos d'España y Italia.

Amadeo desembarcó en Cartaxena el 30 d'avientu, pa llegar a Madrid el 2 de xineru de 1871. Ellí dirixóse a la Basílica de La nuesa Señora de Atocha pa rezar ante'l cadabre de Prim. Tres esti amargosu tragu treslladóse a les Cortes, onde realizó'l preceptivu xuramentu: «Acepto la Constitución y xuro guardar y faer guardar les Lleis del Reinu», terminando l'actu cola solemne declaración per parte del presidente de les Cortes: «Les Cortes guardaron y oyeron l'aceptación y xuramentu que'l Rei acaba d'emprestar a la Constitución de la Nación española y a les lleis. Queda proclamáu Rei d'España don Amadéu I».

La llegada de Amadeo al poder lo único que consiguió foi xunir a tola oposición, dende republicanos a carlistes. Como exemplu d'ello baste reproducir unes llinies del discursu ante les primeres Cortes de la nueva monarquía del líder republicanu Emilio Castelar y Ripoll:

Vistu l'estáu de la opinión, La vuesa Maxestá tien de dise, como de xuru s'hubiera alloriáu Leopoldu de Bélxica (sic, por Leopoldu de Hohenzollern-Sigmaringen), nun seya que tenga un fin paecíu al de Maximiliano I de Méxicu...

Amadeo tuvo grandes dificultaes por cuenta de la inestabilidá política española. La coalición de gobiernu que llevantara Xuan Prim fraccionárase tres la so muerte. La Unión Lliberal, salvu Franciscu Serrano y un pequeñu sector, abrazó la entá soriella causa borbónica. Los progresistes biforcárense en radicales, dirixíos por Ruiz Zorrilla, y constitucionalistas, encabezaos por Sagasta.[12] Hubo seis ministerios nos pocu más de dos años que duró'l so reináu, creciendo cada vez más l'astención, Tres un intentu d'asesinatu contra la so persona'l 19 de xunetu de 1872, Amadéu I declaraba la so congoxa ante los entueyos de la política española «Ah, per Bacco, io non capisco niente. Siamo una gabbia di pazzi — Nun entiendo nada, esto ye una xaula de llocos». La situación nun paecía ameyorar, debíu al españíu de la Tercer Guerra Carlista y del recrudecimiento de la Guerra de los Diez Años en Cuba. Amás, al empezar 1873, la coalición gubernamental, presa de fuertes resfregones ente los partíos que lu conformaben, dixebróse definitivamente, presentándose por separáu a les eleiciones.[12]

La guinda poner un conflictu ente Ruiz Zorrilla y el Cuerpu d'Artilleros. El presidente manifestara la so decisión firme d'eslleir dichu organismu militar, so amenaza de dimitir, y l'exércitu propunxo a Amadéu I que prescindiera de les Cortes y gobernara de manera autoritaria.[13]

La tradición madrilana asegura qu'al mediudía del 11 de febreru de 1873 al rei Amadéu I comunicáron-y el so «despidu» mientres esperaba la so comida nel restorán del Café de Fornos; de momentu, anuló'l pidíu, pidió una grappa, recoyó a la so familia, arrenunció al tronu[14] y, ensin esperar l'autorización de los diputaos (según esixía l'artículu 74.7 de la Constitución de 1869), abellugar na embaxada italiana.

Amadeo escribió'l so mensaxe d'arrenunciu, que lleó la so esposa. Nun lo dirixó al Presidente del Conseyu de Ministros, sinón a la representación de la Nación. Dicía asina:

Al Congresu:

Grande foi la honra que merecí a la Nación española escoyéndome pa ocupar el so Tronu; honra tantu más por mi apreciada, cuanto que se m'ufiertaba arrodiada de les dificultaes y peligros que lleva consigo la empresa de gobernar un país tan hondamente alteriáu. Afaláu, sicasí, pol resolución propia de la mio raza, qu'antes busca que torna'l peligru; decidíu a inspirame namái nel bien del país, y a asitiame por visu de tolos partíos; resueltu a cumplir relixosamente'l xuramentu por mi prometíu a les Cortes Constituyentes, y llueu a faer tou llinaxe de sacrificios que dar a esti valerosu pueblu la paz que precisa, la llibertá que merez y el grandor a que la so gloriosa historia y la virtú y constancia de los sos fíos danlu derechu, creía que la curtia esperiencia de la mio vida nel arte de mandar sería suplida pola llealtá del mio calter y que toparía poderosa ayuda pa esconxurar los peligros y vencer les dificultaes que nun se despintaben a la mio vista nes simpatíes de tolos españoles, amigos de la so patria, deseosos yá de poner términu a les sangrientes y maneres lluches que va tanto tiempu esgañen les sos coraes. Conozo que m'engañar el mio bon deséu. Dos llargos años hai que cinxo la Corona d'España, y l'España vive en constante llucha, viendo acaldía más alloñada la era de paz y de ventura que tan ardientemente pruyimientu. Si fueren estranxeros los enemigos de la so felicidá, entós, al mandu de estos soldaos, tan valientes como sufiertos, sería los primeru en combatilos; pero tolos que cola espada, cola pluma, cola pallabra agraven y perpetúen los males de la Nación son españoles, toos invoquen el duce nome de la Patria, toos engarren y ximiélguense pol so bien; y ente l'estreldu del combate, ente'l confusu, atronador y contradictoriu clamor de los partíos, ente tantes y tan opuestes manifestaciones de la opinión pública, ye imposible atolenar cuál ye la verdadera, y más imposible inda topar el remediu pa tamaños males. Buscar ávidamente dientro de la llei y nun lo topé. Fora de la llei nun hai de buscalo quien prometió reparala. Naide va achacar a flaqueza d'ánimu'l mio resolución. Nun habría peligru que me moviera a desarratame coronar si creyera que la llevaba nes mios vidayes pa bien de los españoles; nin causó esmornia nel mio ánimu'l que corrió la vida de la mio augusta esposa, que nesti solemne momentu manifiesta, como yo, el vivu deséu de que nel so día s'indulte a los autores d'aquel atentáu. Pero tengo güei la firmísima convencimientu de que seríen maneros los mios esfuercios ya irrealizables los mios propósitos. Éstes son, señores diputaos, les razones que me mueven a devolver a la Nación, y nel so nome a vós, la Corona que m'ufiertó'l votu nacional, faciendo d'ella arrenuncia por mi, polos mios fíos y socesores. Tái seguros de qu'al esprendeme de la Corona nun esprendo del amor a esta España tan noble como desgraciada, y de que nun llevo otru pesar que'l de nun seme posible procura-y tol bien que'l mio lleal corazón pa ella pruyía. Amadeo.

Palaciu de Madrid a 11 de febreru de 1873.
BOLAÑOS MEJÍAS, Carmen: El reináu d'Amadéu de Saboya y la monarquía constitucional. Madrid, UNED, 1999, páxs. 238-239.[15]
Semeya del rei Amadéu I d'España, por Carlos Lluis de Ribera y Fieve (Bancu d'España).

Esi mesmu día, Congresu y Senáu axuntar en sesión conxunta a deliberar (contraviniendo l'artículu 47 de la Constitución). Emilio Castelar y Ripoll redactó la respuesta de l'Asamblea Nacional al mensaxe d'arrenunciu de la Corona.

Señor:

Les Cortes soberanes de la Nación española oyeron con relixosu respetu l'elocuente mensaxe de V.M., en que les sos caballerosas pallabres de derechura, d'honradez, de llealtá, vieron un nuevu testimoniu de les altes prendes d'intelixencia y de calter qu'emponderen a V.M. y del amor enraigonáu a ésta la so segunda Patria, que, arrogante y valiente, namorada de la so dignidá hasta la superstición y de la so independencia hasta l'heroísmu, nun puede escaecer, non, que V.M. foi xefe del Estáu, personificación de la so soberanía, autoridá primer dientro de les sos lleis, y nun puede desconocer qu'honrando y emponderando a V.M. hónrase y empondérase a sigo mesma. Señor, les Cortes fueron fieles al mandatu que traíen de los sos eleutores y guardadores de la llegalidá que toparon establecida pola voluntá de la Nación pola Asamblea Constituyente. En tolos sos actos, en toles sos decisiones, les Cortes contuviéronse dientro de la llende de les sos prerrogativas, y respetaron l'autoridá de V.M. y los derechos que pol nuesu pactu constitucional a V.M. pertenecíen. Proclamando esto bien alto y bien claro, por que nunca recaya sobre'l so nome la responsabilidá d'esti conflictu qu'aceptamos con dolor, pero que vamos resolver con enerxía, les Cortes declaren unánimemente que V.M. foi fiel, fidelísimo guardador de los respetos debíos a les Cámares; fiel, fidelísimo guardador de los xuramentos emprestaos nel intre en qu'aceptó V.M. de les manes del pueblu la Corona d'España. Méritu gloriosu, gloriosísimo nesta dómina d'ambiciones y de dictadures, en que los golpes d'Estáu y les prerrogativas de l'autoridá absoluta atraen a los más humildes nun vencer a les sos tentaciones dende les inaccesibles altores del Tronu, a que namái lleguen dellos pocos privilexaos de la tierra. Bien puede V.M. dicir nel silenciu del so retiru, nel senu de la so formosa Patria, nel llar de la so familia, que, si dalgún humanu fuera capaz d'atayar el cursu incontrastable de los acontecimientos, S.M., cola so educación constitucional, col so respetu a dereches constituyíu, haber completa y absolutamente atayáu. Les Cortes, enfusaes de tal verdá, fixeren, a tar nes sos manes, los mayores sacrificios pa consiguir que V.M. arrenunciara del so resolución y retirara el so arrenunciu. Pero la conocencia que tienen del infrayable calter de V.M.; la xusticia que faen al maduror de les sos idees y al esfotu de los sos propósitos, torguen a les Cortes rogar a V.M. que vuelva sobre'l so alcuerdu, y decidir a echar# voz de qu'asumieron en sí el Poder supremo y la soberanía de la Nación p'aprovir, en circunstancies tan crítiques y cola rapidez qu'aconseya lo grave del peligru y lo supremo de la situación, a salvar la democracia, que ye la base de la nuesa política, la llibertá, que ye l'alma del nuesu derechu, la Nación, que ye nuesa inmortal y cariñosa madre, pola cual tamos toos decidíos a sacrificar ensin esfuerciu non yá nueses individuales idees, sinón tamién el nuesu nome y la nuesa esistencia. En circunstancies más difíciles topáronse los nuesos padres a principios de sieglu y supieron venceles inspirándose nestes llinies y nestos sentimientos. Abandonaos polos sos Reis, invadíu'l suelu patriu por estrañes huestes, amenaciáu d'aquel xeniu pernomáu que paecía tener en sí el secretu de la destrucción y la guerra, confinaes les Cortes nuna islla onde paecía que s'acababa la Nación, non solamente salvaron la Patria y escribieron la epopeya de la independencia, sinón que crearon sobre les ruines esvalixaes de les sociedaes antigües la nueva sociedá. Estes Cortes saben que la Nación española nun dexeneró, y esperen nun dexenerar tampoco elles mesmes nes austeres virtúes patries qu'estremaron a los fundadores de la llibertá española. Cuando los peligros tean conxuraos; cuando les torgues tean vencíos; cuando salamos de les dificultaes que trai consigo toa dómina de transición y de crisis, el pueblu español, que mientres permaneza V.M. nel so noble suelu hai de da-y toles muestres de respetu, de llealtá, de considerancia, porque V.M. merecer, porque-y lo merez el so virtuosísima esposa, porque-y lo merecen los sos inocentes fíos, nun va poder ufiertar a V.M. una Corona no porvenir; pero ufiertará-y otra dignidá, la dignidá de ciudadanu nel senu d'un pueblu independiente y llibre.

Palaciu de les Cortes, 11 de febreru de 1873.
FERNÁNDEZ-RÚA, Xosé Lluis: 1873. La primer república. Madrid, Tebas, 1975, pp. 231-233.[16]

A pesar de los intentos de Ruiz Zorrilla por pidir tiempu pa convencer al monarca de que tornara, una alianza ente republicanos y parte de los radicales (mayoría) dio por válidu l'arrenunciu al tronu. Esa mesma tarde del 11 de febreru proclamóse la Primer República Española.[13]

Mientres el so curtiu reináu apenes tuvo amigos o confidentes: el so compatriota y secretariu personal, el marqués Giuseppe Dragonetti-Gorgoni, o'l so ayudante, Emilio Díaz Moreu.[10]

Regresu a Italia[editar | editar la fonte]

Dempués d'abdicar treslladóse a Lisboa acompañáu del xefe del gobiernu y el so últimu sofitu, Manuel Ruiz Zorrilla, y dellí a Turín, la so ciudá natal, onde afitó la so residencia xunto cola so esposa y los sos trés fíos.[10]

De regresu a Italia, Amadeo asumió'l títulu de Duque d'Aosta. Tres la muerte de la so primer esposa casar de nuevu'l 11 de setiembre de 1888, en Turín, cola princesa francesa María Leticia Bonaparte (París, 20 de payares de 1866 – Moncalieri, 25 d'ochobre de 1926), con quien tuvo un fíu más: Humberto de Saboya-Aosta, I conde de Salemi (Turín, 22 de xunu de 1889 – Crespano del Grappa, 19 d'ochobre de 1918). María Leticia yera tamién la so sobrina carnal, yá que yera fía de la so hermana María Clotilde de Saboya.

Unu de los nietos de Amadeo, Aimón, reinaría de volao en Croacia ente 1941 y 1943 como Tomislav II.

Valoración[editar | editar la fonte]

Amadéu de Saboya retratáu por Luigi Montabone.

El conde de Romanones a principios del sieglu XX retratar asina:[10]

De frente espaciosa y daqué prominente, encuadrada por rizada melota; los güeyos negros, de mirar inespresivu; gruesos llabios, recia y blanca el dentame, la barba zarrada, azorronando'l prognatismo de los Habsburgu... No moral, nun ufiertaba traza dalguna sobresaliente, salvo'l so valor personal bien probáu, exentu d'ambición, fervosu católicu, heredando del so padre un enclín apasionáu poles fíes d'Eva.

L'escritor Eslava Galán nel so Historia d'España cuntada pa escépticos de 1995 describe asina la figura de Amadeo:

Presencia tenía Amadeo, y embutíu nel so uniforme, colos bordaos y les charreteras, paecía un figurín, pero amás de la presencia yera home d'escases lluces y, lo peor de too, peligrosamente ciguáu.


Lo que nun se puede oxetar ye que nun tuviera por prestar. Nun paséu en xarré per Madrid, el secretariu y cicerone que lo acompañaba indicólu que pasaben cerca de la casa de Cervantes y él respondió ensin inmutarse: “Anque nun viniera ver me, voi dir llueu a saludalo”. Por que se vea la maldá de la xente, basándose nesti datu, dellos detractores propalan que yera home de poques lletres. Cabría retrucar que cuasi tolos reis d'España ser y ello nun los torgó reinar, pero amás, nel casu de Amadeo, ye falsu, yá que yera bien aficionáu a les noveles pornográfiques franceses.

Curtiu espaciu dedicáu a la traxedia d'un home que foi llamáu pa ser rei d'un país nel que nengún de los sos súbditos quixo concede-y la menor oportunidá.

Na ficción[editar | editar la fonte]

  • En 2014 el direutor Lluis Miñarro estrenó'l so llargumetraxe tituláu Stella cadente (Estrella fugaz), basada na vida de los reis Amadeo y María Victoria d'España. El papel de Amadeo foi interpretáu pol actor Àlex Brendemühl.[18][19]

Distinciones honorífiques[editar | editar la fonte]

Militar[editar | editar la fonte]

Órdenes[editar | editar la fonte]

Ancestros[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 7097/amadeo-i-de-saboya. Apaez como: Amadeo I de Saboya. Duque de Aosta. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Amadeus-king-of-Spain. Apaez como: Amadeus. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 7050600. Apaez como: King Amadeo I. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 7097/amadeo-i-de-saboya. Data de consulta: 26 mayu 2020. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  5. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 11504/maria-victoria-del-pozzo. Data de consulta: 26 mayu 2020. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  6. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 67212/leticia-bonaparte. Data de consulta: 26 mayu 2020. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 Afirmao en: The Peerage. Identificador de persona en The Peerage: p2665.htm#i26648. Data de consulta: 26 mayu 2020. Autor: Darryl Lundy. Llingua de la obra o nome: inglés.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Afirmao en: The Peerage. Identificador de persona en The Peerage: p11211.htm#i112103. Data de consulta: 26 mayu 2020. Autor: Darryl Lundy. Llingua de la obra o nome: inglés.
  9. URL de la referencia: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.02.32/invnr/890ED.6/file/00002297.PDF.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Bahamonde Magro, Ángel (1996). España busca rei. Historia 16. Historia Viva, páx. 74. ISBN 9788476793169.
  11. 11,0 11,1 Archivu Históricu Nacional de Salamanca (A.H.N.S.) (1872). Carta de la Loxa Nueva Sparta al hermanu (masón) Amadéu de Saboya, Grau 33º.
  12. 12,0 12,1 Merín Merchant, 1988.
  13. 13,0 13,1 Palacio Atard, 1978.
  14. Almodóvar, 2009.
  15. Esti testu d'abdicación puede visualizase en llinia en honra+que+merec%C3%AD+a+la+Naci%C3%B3n+espa%C3%B1fola+eligi%C3%A9ndome+pa+ocupar+el so+Tronu;+honra+tantu+m%C3%A1s+por+m%C3%AD+apreciada,+cuanto+que+se+me+ofrec%C3%ADa+arrodiada+de+les dificultaes+y+peligros+que+lleva+consigo+la empresa+de+gobernar+un+pa%C3%ADs+tan+hondamente%22&source=bl&ots=_slfFWzW7f&sig=LQ6F0EK6iYSW5ln_AxqkOqzHrNo&hl=es&sa=X&ei=pYrTUe2wOs2T0AXkg4HIBg&ved=0CDQQ6AEwAQ#v=onepage&q=%22Grande%20foi%20la%20honra%20que%20merec%C3%AD%20a%20la%20Naci%C3%B3n%20espa%C3%B1fola%20eligi%C3%A9ndome%20pa%20ocupar%20la so%20Tronu%3B%20honra%20tantu%20m%C3%A1s%20por%20m%C3%AD%20apreciada%2C%20cuanto%20que%20se%20me%20ofrec%C3%ADa%20arrodiada%20de%20les%20dificultaes%20y%20peligros%20que%20lleva%20consigo%20la%20empresa%20de%20gobernar%20un%20pa%C3%ADs%20tan%20hondamente%22&f=false Estazo de l'acta d'abdicación
  16. Ver tamién el testu nesta revista sacada de la hemeroteca dixital de la biblioteca nacional España Ilustración española+y+americana.+16-2-1873 la ilustración lliberal
  17. Arte Historia
  18. Fotogrames
  19. El Cultural

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Franciscu Serrano y Domínguez
Rexente del Reinu
Rei d'España
1870-1873
Socesor:
Estanislao Figueres y Moragas
Presidente del Poder Executivu de la República
Predecesor:
Nuevu títulu
Duque de Aosta
1873-1890
Socesor:
Manuel Filiberto I