Altu Volta

Coordenaes: 12°06′N 1°42′W / 12.1°N 1.7°O / 12.1; -1.7
De Wikipedia
(Redirixío dende Alto Volta)
Altu Volta Francés
Altu Volta
(de 1958 a 4 agostu 1984)
Burkina Fasu
estáu desapaecíu
Bandera de Burkina Fasu escudu de Burkina Fasu
Himnu nacional Hymne Nationale Voltaïque (es) Traducir
Alministración
Capital Uagadugú
Forma de gobiernu colonia autónoma (es) Traducir
Llingües oficiales francés
Xeografía
Coordenaes 12°06′N 1°42′W / 12.1°N 1.7°O / 12.1; -1.7
Demografía
Economía
Moneda Francu CFA
Códigu ISO 854 / HVO / ensin valor y HV
Cambiar los datos en Wikidata
Ríu Volta y los sos brazos.

La República del Altu Volta (francés: République de Haute-Volta, anguaño la República de Burkina Fasu) foi establecida'l 11 d'avientu de 1958 como una república autónoma dientro de la Comunidá Francesa. Antes de consiguir la independencia fuera denomináu Altu Volta Francés, parte de la Xunión Francesa. El 5 d'agostu de 1960 consiguió total independencia de Francia.

Thomas Sankara llegó al poder por aciu un golpe d'estáu militar el 4 d'agostu de 1983. Tres el golpe, formó'l Conseyu Nacional pa la Revolución (CNR), consigo mesmu como presidente. So la direición de Sankara el nome del país camudóse, el 4 d'agostu de 1984, d'Altu Volta a Burkina Fasu, que significa en idioma mossi "la patria de los homes íntegros".

El nome Altu Volta indica que'l país contenía'l cursu altu del ríu Volta (Volta Negru), y los sos dos afluentes, el Volta Blanco y el Volta Colorado, afluente del anterior. Los colores de la bandera del Altu Volta representen a estos trés ríos.

Historia[editar | editar la fonte]

Fundóse'l Altu Volta Francés el 1 de marzu de 1919 so la Tercer República como parte del África Occidental Francesa, dende territorios que fueren parte de les colonies d'Alto Senegal y Níxer y la Costa de Marfil. La colonia eslleióse más tarde estremándose en Costa de Marfil, Sudán Francés y Níxer, el 5 de setiembre de 1932. Tres la Segunda Guerra Mundial, el 4 de setiembre de 1947, la colonia pasó a formar parte de la Xunión Francesa, coles sos anteriores llendes.

Una revisión na organización de los Territorios Franceses d'Ultramar empezó cola aplicación de la Llei Básica (“Loi Cadre”) de 23 de xunetu de 1956. Esto siguiéron-y unes midíes de reorganización aprobaes pol Parllamentu francés en 1957 qu'aseguraben un altu grau d'autogobiernu a los territorios individuales. Alto Volta convertir nuna república autónoma dientro de la Comunidá Francesa'l 11 d'avientu de 1958.

Alto Volta llogró la so independencia'l 5 d'agostu de 1960. El primer presidente, Maurice Yaméogo, foi'l líder de la Unión Democrática del Volta (UDV). La constitución de 1960 aceptó'l derechu a eleición, por sufraxu universal, d'un presidente y una asamblea nacional por periodos de 5 años. En llegando al poder, Yaméogo prohibió tolos partíos políticos sacante la UDV. El gobiernu duró hasta 1966, cuando, tres munchos disturbios, l'exércitu intervieno.

El golpe militar depunxo a Yaméogo, suspendió la constitución, eslleió l'Asamblea Nacional y asitió al Llugarteniente-Coronel Sangoulé Lamizana na cabeza del gobiernu. L'armada permaneció nel poder mientres cuatro años, y el 14 de xunu de 1970 los habitantes ratificaron una nueva constitución qu'estableció un periodu de transición de cuatro años hasta completar el gobiernu civil. Lamizana caltener nel poder mientres los años 1970. Tres un conflictu cola constitución de 1970, una nueva constitución foi escrita y aprobada en 1977, y Lamizana foi reelixíu por aciu eleiciones públiques en 1978.

El gobiernu de Lamizana túvose qu'enfrentar a problemes coles tradicionalmente poderoses uniones comerciales del país, y el 25 de payares de 1980 el Coronel Saye Zerbo derrocó al presidente Lamizana nun incruento golpe d'estáu. El Coronel Zerbo estableció'l Comité Militar de Recuperación pol Progresu Nacional como la suprema autoridá gubernamental, erradicando asina a la constitución de 1977.

El Coronel Zerbo atopó tamién resistencia per parte de les uniones comerciales y foi derrocáu dos años dempués, el 7 de payares de 1982, pol Mayor Jean-Baptiste Ouédraogo y el Conseyu de Salvación Popular (CSP). El CSP siguió prohibiendo los partíos políticos y les organizaciones.

Desamarráronse lluches internes ente los moderaos del CSP y los radicales, lideraos pol Capitán Thomas Sankara, quien foi nomáu Primer Ministru en xineru de 1983. Les lluches internes y la política izquierdista de Sankara llevó al so arrestu y los sos subsiguientes esfuercios por producir la so lliberación, dirixíos pol Capitán Blaise Compaoré (quien más tarde sería'l so asesín). Esti esfuerciu acabó n'otru golpe d'estáu militar el 4 d'agostu de 1983.

Tres el golpe, Sankara formó'l Conseyu Nacional pa la Revolución (CNR), consigo mesmu como presidente. Estableció tamién Conseyos pa la Defensa de la Revolución (CDR) pa “movilizar a les mases” ya implementar los programes revolucionarios del CNR. Este contenía dos pequeños grupos intelectuales marxista-leninistes. Sankara, Compaore, el Capitán Henri Zongo y el Mayor Jean-Baptiste Lingani (toos ellos oficiales militares d'izquierdes) llevaron a la creación de Burkina Fasu (lliteralmente en moore, 'el país de los homes íntegros').

Líderes políticos[editar | editar la fonte]

República Autónoma d'Altu Volta (1958-1960)[editar | editar la fonte]

Altos Comisarios[editar | editar la fonte]

Presidentes del Conseyu de Gobiernu[editar | editar la fonte]

República Independiente d'Altu Volta (1960-1984)[editar | editar la fonte]

Xefes d'Estáu[editar | editar la fonte]

==== Xefes de Gobiernu Puestu creáu en 1971:

Referencies[editar | editar la fonte]