Almodóvar del Campo

Coordenaes: 38°43′07″N 4°10′00″W / 38.718611111111°N 4.1666666666667°O / 38.718611111111; -4.1666666666667
De Wikipedia
Almodóvar del Campo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Almodóvar del Campo José Lozano García
Nome oficial Almodóvar del Campo (es)[1]
Códigu postal 13580
Xeografía
Coordenaes 38°43′07″N 4°10′00″W / 38.718611111111°N 4.1666666666667°O / 38.718611111111; -4.1666666666667
Almodóvar del Campo alcuéntrase n'España
Almodóvar del Campo
Almodóvar del Campo
Almodóvar del Campo (España)
Superficie 1208.27 km²
Altitú 656 m
Llenda con
Demografía
Población 5788 hab. (2023)
- 3027 homes (2019)

- 3000 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.18% de provincia de Ciudá Real
0.27% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 4,79 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
almodovardelcampo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Almodóvar del Campo ye un conceyu español asitiáu al sur de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El so nome procede del árabe, المدور al-mudawwar[2] . “Tribus modharíes que s'establecieron en La Mancha y dieron a esti pueblu los nomes de ‘Alridóvar’, ‘Almo-duevar’ y ‘Al-mod-var’, significando ‘Agua-Redondo’ o ‘Sitio-Redondo’, indiscutible alusión a la Llaguna”, escribió'l catedráticu Eduardo Agostini. Tuvo asitiada nel Campo y Orde de Calatrava, d'ende la so referencia nel topónimu.

Contestu xeográficu[editar | editar la fonte]

La ciudá ta construyida sobre un antiguu volcán, unu de tantos del Campo de Calatrava, nel que parte del so cráter anguaño ocupar una llaguna. El volcán ta sufriendo dende va años una grave erosión polos trabayos d'una cantera. Como símbolu de la ciudá entá persiste una almena de la muralla qu'arrodiaba la ciudá en dómina árabe.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Nes Rellaciones Topográfiques del s. XVI estrayer textualmente lo siguiente:

Esti pueblu ye bien antiguu, que del so principiu y fundación nun se tien cierta noticia, nin de quien-y fundara… Mui cerca de la dicha villa, al pie del Castiellu y fortaleza d'ella, ta una llaguna d'agua bien redondo, de que'l so principiu non tener memoria y ye ciertu de ser muncho más antigua que la fundación del pueblu, y que d'ella tomó denominación y orixe, y primero que se poblara dicen que se llamaba esi sitiu y llugar el Castiellu De Almodóvar, y componiendo el vocablu quedóse con Almodóvar, y llamándose y llapada asina.

Dada l'antigüedá d'esti conceyu, esisten restos arqueolóxicos qu'unvien a un poblamientu paleolíticu (atopáronse restos na llaguna de Retamar, y de pintura rupestre esquemática na cueva de la Venta de La Inés) que se siguió mientres el neolíticu hasta dómina prerromana: Cultura tartesia, cultura ibérica. La protohistoria de Almodóvar manifestar nuna gran diversidá de restos. Per otra parte tamién son reseñables los restos de dómina romana, de la cual produciéronse numberosos afayos a lo llargo del so términu (Los Minguitos, Cuetu de Marín, Cuetu de Navalromo, Devesa de Alcudia), y n'aldegues cercanes (Fontanosas, Navacerrada y, la más importante, La Bienvenida). La cultura visigótica pasa por esta cortil ensin dexar buelga dalguna. L'asentamientu estable de población que güei se conoz como Almodóvar del Campo ye d'orixe árabe. Mientres 333 años perteneció a los emires y califes de Córdoba. Nel sieglu IX esiste ‘Almodóvar el Llonxanu’, llamáu asina pa estremalo de Almodóvar del Río, na provincia de Córdoba.

L'Emiratu y el Califatu[editar | editar la fonte]

Sobre añu 740 Balch constrúi'l so castiellu, y diez años dempués Jusuf axunta nél tropes pa oponese a Abderramán. La primer noticia de calter históricu ye la que nos ufierta Aben Alfaradhí al echar# voz de la nacencia del filósofu Otoman ben Guaquil en Almodóvar (850-910). En 1086, mientres el reináu d'Alfonsu VII, en Almodóvar delidien Abenhalage y Alvar Fáñez. En 1140 l'alcaide toledanu Munio Alfonso vence en Almodóvar al rei Texufin y a tola milicia de Córdoba. Siete años dempués, Alfonsu VII conquista'l castiellu de Almodóvar, que reconquisten los almohades al poco tiempu. Hubo un periodu de conquistes y reconquistes del castiellu hasta'l so reconquista definitiva qu'asocede en 1212, pocos díes antes de l'aición de Las Navas de Tolosa; la so nueva restauración ye debida al Maestre Rodríguez Garcés (1215). Finalmente, Almodóvar va pertenecer a la Orde de Calatrava.

Sieglu XIII[editar | editar la fonte]

Tres la victoria d'Alfonsu VIII apaecen signos de población cristiana. Restáurase'l Castiellu y afáense los restos de l'antigua mezquita a la relixón cristiana. En 1223 una donación de bienes atestigua la esistencia de vecinos de Almodóvar, que, alministrativamente, empieza siendo una dependencia de la Encomienda de Caracuel. Ye población de camín, abondosa en comercios, y ta obligada a dar guíes armaos a cuantos viaxeros travesar. La ilesia ta dedicada a Ntra. Sra. De la Estrella y ta llena de pintures murales. Les primeres cais del pueblu y por tanto les más antigües son la de Postas (camín de Córdoba), la de Pérez(camín de Andújar) y la Corredera(camín de Adamuz).La cai Real de los Mesones y la Pandiella son víes de Circunvalación. En 1264 la Encomienda de Almodóvar segregóse de Caracuel.

El pueblu ye eminentemente ganaderu y mercantil. Autorízase la celebración de dos feries que contribuyeron a la puxanza económica que tien la llocalidá na Edá Media, llogrando gran importancia cola Mesta, que llevaba a pastiar los sos fataos a les deveses del valle de Alcudia y de la Vega.

Sieglu XIV[editar | editar la fonte]

Esiste yá'l Conceyu de Almodóvar, que recibe n'arriendu la devesa de Villagarcía. El pueblu crez rápido. En 1360 el Maestre intrusu Pedro Estébañez Carpinteyro apoderar del Castiellu. En 1377 el Conceyu de Almodóvar consigue qu'Enrique II exima de la obligación de dar guíes a les persones y bienes que nun pertenecen a la Real Cámara. El Comendador de Almodóvar, Garci Álvarez, muerre na batalla de Aljubarrota en 1384. Paez qu'en 1394 el duque de Benavente sufre prisión en Almodóvar.

Empieza la inmigración de families poderoses y de la clase media ilustrada.

Sieglu XV[editar | editar la fonte]

En 1445, Juan Ramírez de Guzmán apoderar del Castiellu. Los cuadrelleros de Almodóvar collaboren na lliberación de Xuan II. En 1474 los llabradores del pueblu se ensañan colos conversos fuxitivos de Córdoba. El 31 de marzu de 1492 son espulsaos cerca de doscientos xudíos. Se trafica en llanes y prauticar el llabor de paños. Una muralla antigua dixebra a la villa del arrabalde. Les ermites ocupen les entraes del pueblu. Lleguen les families Xixón y Ávila.

El pueblu fai merecedor del títulu de Bien Noble, Bien Bonable, Bien Lleal y Bien Antigua Villa.

Sieglu XVI[editar | editar la fonte]

Nacen San Juan d'Ávila (doctor de la Ilesia) y San Xuan Bautista de la Concepción. Almodóvar ye declarada cabeza de la Requexada del so nome. Naz Miguel Cano, maestru ensamblador, artífiz de retablos, sagrarios y cajoneras: trabaya nel pueblu, probablemente na gran reforma de la Ilesia y na construcción del Conventu, hasta qu'en 1587 pasa a Granada, onde naz el so xenial fíu Alonso Cano. Constrúyese la torre de la Ilesia. Francisco de Torres, natural del pueblu y residente n'Indies, funda y dota la capiya principal de la Concepción. A principios del sieglu empecípiense grandes pleitos cola Mesta. Los Fúcares adquieren l'alministración de yerbes y de les mines del Rei. Nesta dómina hai una notable emigración a les Indies. Santa Teresa de Jesús detiense dos vegaes nel pueblu. Los Reformadores Descalzos faen de Almodóvar l'escenariu de tres capítulos y vienen, ente otros, San Juan de la Cruz. En 1599 fúndase'l conventu de Monxes Carmelites.

El sieglu enteru trescurre nuna agarradiella ente Almodóvar y Almagro, que termina adquiriendo Almodóvar la Xurisdicción en 1ª Instancia. Polo que'l conceyu ye Cabeza de Xurisdicción, asientu de Gobernación de la Orde y Caballería de Calatrava, xurisdicción y gobiernu sobre munches villes y llugares, y l'escudu d'armes. Empiecen a abondar grandes legaos y fundaciones. Pasen pol pueblu les Postas de La so Maxestá.

Sieglu XVII[editar | editar la fonte]

El Camín Real de Toledo a Córdoba como pasu habitual ente Castiella y Andalucía da llugar al tránsitu de grandes personaxes de la dómina como Cervantes que inmortaliza el nome de Almodóvar, citándolo cuatro veces na so obra cume, Don Quixote de la Mancha. En 1606 clausúrase'l Conventu de Monxes Carmelites. En 1611, l'Abá d'esti Conventu entama la conducción de los doscientos nueve moriscos del pueblu, expatriados por orde cimeru. Hai nueva arribación de fidalguíes foresteres. Queda consolidada definitivamente l'Alcaldía Mayor. Tómense midíes contra les epidemies que lleguen con frecuencia de Llevante y del Sur. Efectúense pergrandes arreglos na Ilesia. En 1662 afayar l'antigua esplotación de les mines del Forcayu, pero nun se trabaya nelles. En 1676 se aprestan soldaos pa reponer Mesina.

Sieglu XVIII y XIX[editar | editar la fonte]

En 1731 empecípiase la construcción del Templu a Juan d'Ávila. En 1757 llántase'l famosu “Olivar de los Flaires”. En 1770 constrúyense les pontes sobre'l regueru Lino. En 1786 les agües provoquen l'hinchente de munches cases y la xubida del nivel de la Llaguna, empecipiándose una gran epidemia. En 1790 un capitán de carabineros constrúi los dos molinos de vientu al norte y redoma de los yá duldosos murios del Castiellu.

Na guerra contra los franceses, Salido y Lasso amuesen xestos heroicos dignos de recordar.

En 1807 el rei Carlos IV crea pa Diego Godoy y Álvarez Faria, teniente xeneral de los RE. y coronel de la Guardia Valona, el Ducáu de Almodóvar del Campo. Esti títulu sumió cola exoneración d'ésti y nun vuelve rehabilitar se o a utilizase.

En 1824 tien llugar la última aición de guerra nel Castiellu. Na nueva división territorial, Almodóvar ve respetáu'l so Xulgáu, que pasa a ser d'Instrucción y Primer Instancia. En 1865 instálase l'allumáu públicu a base de faroles de petroleu. En 1870 empecípiase l'agarradiella ente Puertollano y Almodóvar pol Xulgáu; va dir n'aumentu conforme va intensificándose la esplotación de la plata del Forcayu(Almodóvar) y del carbón(Puertollano). Destinar a cárcel el Templu a Juan d'Ávila. En 1878 constrúyese'l bañu de les caballeríes de los Charcones.

En 1879 el Rei Don Alfonsu XII concede a Almodóvar el títulu de Ciudá, por razones espuestes en dichu real decretu, que dicía:

N'atención a los gloriosos timbres que rexistra na so historia la villa de Almodóvar del Campo, según la importancia que la mesma adquirió pol so gran aumentu de población y riqueza minera, Vengo en concede-y el títulu de Ciudá.[3]

; la plata del Forcayu apurre grandes ingresos a Almodóvar. En 1889 el serviciu de Telégrafos instalar na cai del Darro.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Ye un sieglu qu'empezó a l'alza con ingresos saniaos coles esplotaciones de plata. En 1900 tres la muerte de Lasso, el pueblu recibe'l xardín, la güerta qu'él-y vence nel so testamentu al conceyu. El petroleu foi sustituyíu pola lletricidá nel allumáu públicu(1900). En 1915 Germán Inza viende por suertes la devesa de Navalromo a obreros probes. En 1902 inaugúrase'l ferrocarril a San Quintín. En 1925 constrúyese'l nuevu edificiu del Conceyu. Los últimos decenios traen grandes cambeos: la diversificación de la economía y l'implantación de los sectores industriales y de servicios, la implantación d'un sistema de gobiernu municipal democráticu, o'l desarrollu de los medios de comunicación.

Sieglu XXI[editar | editar la fonte]

2012, En payares empieza a emitir la Radio Llibre local Almodóvar en La Onda per internet y FM nel 107.2MHz, emisora ensin participación del Conceyu nin de nenguna otra entidá pública o privada.

2014, Añu Xubilar.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Del conceyu dependen diez pedaníes:[4]

Términu municipal[editar | editar la fonte]

Almodóvar del Campo tien el segundu términu más estensu de los conceyos non capitales de provincia d'España, tres Lorca, y el quintu nel total d'España. Tamién ye'l más grande de Castiella-La Mancha (Vease Conceyos más estensos d'España). Cuenta con 1.208,27 km², de los que la mayor parte conformen el Valle de Alcudia.

Patrimoniu artísticu[editar | editar la fonte]

Ilesia La nuesa Señora de l'Asunción: Construyida nel s. XVI sobre una antigua mezquita. Destaca la so magnífica cubrición mudéxar del s. XIV, considerada la más grande d'España construyida nuna sola pieza. Realizada en mampostería y sillar. La so estructura ta formada por trés naves y arcos llixeramente apuntaos. L'ábside y el cruceru cubrir con bóveda de crucería. Nel frente, presenta un retablu barrocu de grandes proporciones. La torre, asitiada nel llau norte del templu, foi edificada en 1548 y ostenta un escudu imperial so alfiz. En 1992 ta construcción foi declarada Bien d'Interés Cultural.

Conceyu: Construyíu en 1928. Fachada d'influyencia neoclásica enmarcada ente dos torres remataes con un capitel piramidal. Destaca'l so salón de plenu, con cuadros de fíos pernomaos de Almodóvar pintaos por Palmeru.

Casa-Conventu La nuesa Señora de la Mercé: D'estilu modernista, data del s.XIX. Antigua casa noble, con aspeutu de palacete isabelín; anguaño alluga a la Orde de les monxes jerónimas. Nel so interior abre la capiya, que tien un retablu d'estilu rocalla del sieglu XVIII.

Casa-Palaciu de los Marqueses de Pacheco: Casa Solariega col escudu heráldicu de los Gijones na so fachada. Dende 1993, sirve como centru cultural "Casa de la Marquesa". Nel so segundu patiu, llamáu de los Lloreos ta la Oficina de Turismu Municipal.

Casa Francisco Laso: Casa burguesa del s.XIX, que caltién nel so interior un patiu arrodiáu de pilastres cuadraes de granitu.

Ilesia La nuesa Señora del Carmen: Templu construyíu en 1599. Primeramente formó parte del Conventu de los Carmelites. La so arquiteutura ye carmelitana, con agregos posteriores. La base de la so construcción ye la piedra con filada de lladriyu. Consta de tres naves, la central con bóveda de cañón, y les llaterales con cúpules a manera de capiyes. Nel esterior, destaca la portada con imaxe en fornica y espadaña llateral.

Teatru Municipal: Construyíu en 1845. Tien cabida pa 400 persones. Respuende al tipu de teatru a la italiana, con planta en ferradura nel patiu, bordiáu por trés plantes sobrepuestes qu'ocupen la platea y los anfiteatros.

Biblioteca Cervantina-Anexu Muséu Palmeru: Nel so interior arrexuntar infinidá d'ediciones d'El Quixote, en diversos idiomes, formatos y dómines; amás de llenzos y dibuxos relativos al personaxe cervantín, ellaboraos por el mesmu pintor.

Casa-Muséu Palmeru: Constituyíu pola coleición particular d'Alfredo Palmeru onde, amás, espónense obres d'otros autores, ente los que destaquen Miró, Tiziano, Felipe Coronado, y Solana. Amás de la coleición pictórica, tamién s'espón una coleición d'artes decoratives ya industriales.

Capiya de la Santísima Trinidá: Na actualidá, dedicada a Archivu Municipal, ye de traza gótica del s.XV, rematándose la so construcción nel s. XVI, con fachada de tapial pintada de blancu, portada de lladriyu y con decoración interior Barroca del sieglu XVIII. Nél destaca la cúpula central, na que queden perfeutamente delimitados los elementos decoraos con pintures de Manuel Santos, realizaes escontra 1.950, y el moblame, de ciertu interés. En 1992 esta capiya foi declarada Bien d'Interés Cultural.

Casa Natal de San Juan d'Ávila: Caltiénse como edificiu parroquial dende 1997, añu nel que sufrió una remodelación en siendo destinada nel s. XIX a cárcel y xulgáu. Entá se caltién la "Cueva de la Penitencia", onde'l santu solía retirase a orar. Güei contién l'archivu parroquial.

Casa-Capiya de San Xuan Bautista de la Concepción: Ilesia-oratoriu inaugurada a mediaos del s. XIX (1884), por cuenta de la beatificación d'esti reformador de la Orde Trinitaria y autor lliterariu conceutista. El templu ye d'una sola nave con bóveda de fornu. Tien decoración isabelina y coru altu a los pies.

El castiellu: Asitiáu al igual que los de Caracuel y Calatrava, nel denomináu Fahs Al-Balut, formó frontera colos cristianos cuasi hasta la toma de Toledo. Foi una fortaleza de cuatro torres de cal y cantar, abarganada de les sos muralles altes y muria gruesa, con un foso al so alredor. Atopar so la proteición de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español. Anguaño, sobre dicha llomba (Cuetu de los Molinos), al este del conceyu, pueden apreciase les ruines d'un antiguu molín de vientu construyíu nel sieglu XVIII, cerca del antiguu castiellu, d'ende que popularmente seya conocíu esta paraxa como ‘El Castiellu’.

Otres construcciones relixoses son les distintes ermites que s'atopen nel conceyu como la DEL CALVARIU, del sieglu XVIII, la de SAN SEBASTIÁN, la de SAN JOSÉ reedificada dempués de la Guerra de la Independencia y en 1.841, la de SAN ANTÓN, la de SAN ISIDRO y la de SANTA BRÍGIDA, al sur, sobre una pequeña llomba dende onde hai una bona vista del pueblu, son reflexu de la devoción popular.

Hai CASES BLASONADAS con escudu familiar (Girones, Quílez), patiu con columnes y patiu corrolada traseru.

Vista panorámica dende'l camín del campusantu

Otros llugares a visitar[editar | editar la fonte]

Tirteafuera (Ilesia de Santa Catalina, declarada Bien d'Interés Cultural), los volcanes de los Castillejos(monumentu natural) y el xacimientu romanu de La Bienvenida (antiguu allugamientu de la ciudá romana de Sisapo), l'impresionante paisaxe minero y "berrar" en Mines de Forcayu, La Encina Milenaria o de los mil oveyes, delles paraxes cervantines como la Venta de la Inés o la fonte de la Sufrera. Per otra parte, el so gran patrimoniu natural de fauna y flora,como'l Valle de Alcudia, convida a realizar cualquier actividá al campu como'l senderismo o la bici de monte pola so estensa rede de caminos públicos y víes pecuaries, o pa reparar les numberoses especies d'aves y mamíferos qu'hai na zona.

Fíos pernomaos[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Feria y fiestes de setiembre[editar | editar la fonte]

Estes fiestes patronales celebrar n'honor de la Virxe del Carmen, San Xuan Bautista de la Concepción y San Juan d'Ávila. Los trés primeros díes tán dedicaos a la Virxe y los Santos; y los siguientes carauterizar por tar dedicaos al toru, colos sos ancestrales, populares y tradicionales encierres.

Encierres[editar | editar la fonte]

Tán declaraos Fiesta d'Interés Turísticu Rexonal. Nestos díes algama l'apoxéu de la diversión qu'empieza col chupinazo y la suelta de los toros a la una del mediudía, empecipiándose les clásiques y tradicionales carreres pela cai Corredera.

D'antiguo los toros yeren conducíos hasta la entrada del pueblu al traviés de les Yeres de Marta (na redoma onde güei s'atopa'l cueso taurín del mesmu nome) y remataben l'encierre na plaza Mayor. El percorríu actual termina na plaza de San Benito. Mientres sieglos la cai Corredera guardó les carreres y avatares d'esta tradición, siendo un llugar bien encamentáu pa vivir l'encierre acompañando de too l'ambiente y fiesta popular qu'arrodia a dicha vía mientres estos díes.

Documentos y datos fehacientes de 1490 indiquen que yá nel sieglu XV corríen toros peles cais de Almodóvar, polo que son consideraos los encierres más antiguos d'España.[5][6][7][8] En 1591 yá yeren citaos nos Llibros d'Alcuerdos del Conceyu, esprendiéndose del testu que son fiestes antigües na población; pero los Llibros d'alcuerdu nun algamar a feches más remotes, lo que fai imposible afitar el so orixe.

Feria de Marzu[editar | editar la fonte]

La llocalidá celebra a finales de marzu unes xornaes que remembren la tradicional cuerda de ganáu que fizo de Almodóvar del Campo una importante plaza ferial mientres sieglos.

Política[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones de 2011 el PP llogra la mayoría absoluta nel conceyu, de manera que el PSOE perdió 2 conceyales y l'alcaldía del conceyu. Amás, IX recupera la so presencia na nueva Corporación.

En consecuencia: PP - 7 conceyales. PSOE - 5 conceyales. IX - 1 conceyal.

Cómo llegar[editar | editar la fonte]

  • Per ferrocarril: dende Madrid, Ciudá Real, Córdoba o Sevilla, salen a diariu dellos trenes AVE, AVANT y Talgos hasta Puertollano. Tamién trenes rexonales dende o escontra Estremadura. De Puertollano sale una carretera que nos lleva direutamente a Almodóvar, la CM-4110 (7 km).
  • Per carretera: dende Ciudá Real, tomar la N-420, o la nueva autovía A-41 de Ciudá Real a Puertollano; llegaos al encruz de la llaguna de Caracuel puede siguise hasta Puertollano y dellí a Almodóvar (45,7 km), o bien puede coyer la esviadura a Villamayor de Calatrava, pola CM-4115 y dellí a Almodóvar del Campo (39,7 km).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]