Almaraz de Duero

Coordenaes: 41°28′00″N 5°55′00″W / 41.466666666667°N 5.9166666666667°O / 41.466666666667; -5.9166666666667
De Wikipedia
Almaraz de Duero
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Almaraz de Duero José Martín Pérez
Nome oficial Almaraz de Duero (es)[1]
Códigu postal 49180
Xeografía
Coordenaes 41°28′00″N 5°55′00″W / 41.466666666667°N 5.9166666666667°O / 41.466666666667; -5.9166666666667
Almaraz de Duero alcuéntrase n'España
Almaraz de Duero
Almaraz de Duero
Almaraz de Duero (España)
Superficie 45.61 km²
Altitú 716 m[2]
Llenda con Zamora, Pereruela, Villaseco del Pan y Mueles del Pan
Demografía
Población 393 hab. (2023)
- 210 homes (2019)

- 197 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 8,62 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 980
Estaya horaria UTC+01:00
almarazdeduero.es
Cambiar los datos en Wikidata

Almaraz de Duero ye un conceyu y llocalidá española perteneciente a la provincia de Zamora y a la comunidá autónoma de Castiella y Lleón.[3]

Topónimu[editar | editar la fonte]

Almaraz podría tener orixe árabe, al-mahrat “tierra llabrada”, esto ye, labrantío.[4] Hasta principios del s. XX conocíase como «Almaraz del Pan»,[5] al igual que'l restu de pueblos de la contorna zamorana de la Tierra del Pan.

Símbolos[editar | editar la fonte]

El conceyu de Almaraz de Duero, por aciu Alcuerdu de 2 d'avientu de 2010, aprobó l'escudu y la bandera municipal d'esta llocalidá, siendo la descripción de los mesmos:[6]

  • Escudu cortáu. Primero de gules, con siete crucies llanes de plata, puestes en palu, dos, dos, dos y una. Segundu, de blancu, con un manizu de trés espiges d'oru. Entado en punta d'ondes de plata y azur. Timbrado de la corona real abierta.
  • Bandera cuadrada de dimensiones 1:1 con cuatro bandes horizontales que van ser de riba abaxo nel siguiente orde y colores: 1ª coloráu carmesí, 2ª sinople, 3ª blancu y 4ª coloráu carmesí. L'escudu va dir al centru de la bandera ente les franxes sinople y blanca.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Allugamientu
Asítiase a escasos

19 km de Zamora, la capital provincial, y con accesu dende esta postrera al traviés de la denomada carretera de Almaraz. El so cascu urbanu asítiase a lo llargo d'un regueru que lu estrema en dos partes xuníes por pontones.

El términu municipal llenda al norte con Zamora, al sur y este col ríu Duero y, a lo último, al oeste con Mueles del Pan y Villaseco del Pan, de los que falta pocu más de 5 y 7 km respeutivamente. Al otru llau del Duero, pero ensin carretera que-yos una direutamente, atópase'l conceyu de Pereruela y el so pedanía San Román de los Infantes, dambos yá de la contorna de Sayago.
Noroeste: Mueles del Pan Norte: Zamora Nordeste: Zamora
Oeste: Villaseco del Pan Este: Pereruela
Suroeste: Pereruela Sur: Pereruela Sureste: Pereruela
Xeoloxía
Cuenta con

una orografía llixeramente accidentada, como los llamaos «Infiernos de Almaraz», y zones más llanes nes que tradicionalmente cultívense ceberes.

Clima
Almaraz

tien un clima mediterraneu continental con iviernos fríos y branos templaos. Les agües concéntrense principalmente en dos époques del añu, la primavera y la seronda, habiendo pela cueta una marcada seca braniza.

Historia[editar | editar la fonte]

Na prehistoria estes zones tuvieron poblaes como lo atestigüen los restos d'asentamientos prerromanos cercanos al pueblu. Prueba d'ello ser tamién el santuariu rupestre de San Pelayo, llugar sagráu en dómines prehistóriques con interesantes marques zoomorfes tallaes na roca según cenotes y otres muertes.[7]

Almaraz tuvo pobláu con anterioridá a la llegada de los romanos, posiblemente pol pueblu vaccéu, al igual qu'otres zones del valle del Duero. La paraxa de «El Castiellu» ye unu de los posibles asentamientos, nel que s'atoparon instrumentos y restos cerámicos de dómina prerromana y romana, polo que pudo ser un castru romanizado.[8][7]

Mientres la dominación romana tuvieron d'esplotase llargamente les diverses mines que s'atopen partíes pol so términu municipal y de les qu'entá perduren diversos testimonios visibles y otros restos como monedes y cerámica. Los diversos restos atopaos atestigüen que l'actual allugamientu del pueblu coincide en bona midida colos asentamientos antiguos, previos a reconquistar, asitiaos en diverses paraxes como El Castiellu, La Cadilla, L'Ayalga, La Pedrera, Los Ochavos, Santa Cecilia y San Pelayo.[7]

La primer mención escrita de Almaraz ta rexistrada en 1 d'ochobre de 1175, cuando Pedro Pérez y Fernando Cídiz, dueños de los terrenes de Almaraz, y el rei Fernandu II de Lleón dan un fueru a los pobladores de Almaraz.[9][7][10] Darréu, por decisión d'Alfonsu IX de Lleón, Almaraz pasó a convertise nun señoríu eclesiásticu dependiente del obispu de Zamora. Ésti dio a entamos del sieglu XIII nuevos fueros a la llocalidá,[7] que siguió integrada no eclesiástico na Diócesis de Zamora y no civil nel Reinu de Lleón.

En 1833, al crease les actuales provincies, Almaraz foi encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa, magar esta postrera escarecía de cualquier tipu de competencia o órganu común a les provincies qu'arrexuntaba, teniendo un meru calter clasificatorio, ensin pretensiones de operatividad alministrativa.[11] Tres la constitución de 1978, y la diversa normativa que la desenvuelve, Almaraz pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón, en tanto conceyu adscritu a la provincia de Zamora.[12]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Almaraz de Duero ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Economía[editar | editar la fonte]

Los sos habitantes dedíquense a l'agricultura, la ganadería y el sector servicios. Otros trabayen en Zamora, aprovechando la cercanía d'esta llocalidá a la capital provincial.

Almaraz cunta con dellos servicios como consultoriu médicu, supermercaos, chigres, panadería, farmacia, residencia de vieyos municipal, llinia regular a Zamora, etc.

Nel branu de 2011 inauguráronse tres apartamentos turísticos de xestión municipal, que pretende aprovechar los recursos turísticos del so términu, yá que nesti conceyu empiecen los Arribes del Duero, xusto onde s'atopa la cascada de Les Piles» y ye tamién conocíu pola paraxa de «Los Infiernos», llugar nel qu'atopa la ponte de Joyalada» del s. XVII.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial de Almaraz de Duero.

Almaraz cuntó con un ricu patrimoniu, nel que destacó la ilesia de la que se diz llegó a cuntar con cinco altares. Amás, nel so términu municipal llegaron a esistir cuatro ermites y tamién cuntó con delles cofraderíes. Anguaño, cuenta cola presencia del siguiente patrimoniu:

  • Ilesia parroquial de la Tresfiguración del Señor o El Salvador que data del s. XVI anque construyida sobre una anterior románica.
  • Santuariu rupestre llamáu de San Pelayo, asitiáu xunto a les ruines d'una antigua ermita del s. XV dedicada a San Gregorio Nacianceno y a la que s'allegaba en romería'l día 9 de mayu.
  • Fonte romana nel centru de la llocalidá y antigües mines d'estañu partíes por tol términu.
  • Diverses aceñes y construcciones d'arquiteutura pastoril.
  • Les ruines del pobláu mineru que se construyó xunto a la vera del ríu pa evitar el desplazamientu diariu de los trabayadores a la mina d'estañu.[13]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Celebra les sos fiestes patronales el sábadu más cercanu al 9 de mayu, día de San Pelayo, y el fin de selmana próxima al 6 d'agostu, día d'El Salvador.[5]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/almaraz-de-duero-id49007.
  3. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Diputación Almaraz de Duero
  4. Anexu 3: toponimia d'introducción mozárabe na Gallaecia
  5. 5,0 5,1 «Almaraz de Duero» (castellanu). InfoRural.com. Consultáu'l 4 de xineru de 2010.
  6. ALCUERDU de 2 d'avientu de 2010, del Plenu del Conceyu de Almaraz de Duero, relativu a l'aprobación del Escudu y Bandera municipal, de Almaraz de Duero (Zamora).
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 «Almaraz de Duero > Historia» (castellanu). Conceyu de Almaraz de Duero.
  8. El poblamientu romano y prerromano de la provincia de zamora
  9. Almaraz de Duero
  10. Barton, Simon (1997). Cambridge University Press: The Aristocracy in Twelfth-Century Lleón and Castile (n'inglés), páx. 94. «Fifteen complete aristocratic fueros from twelfth-century Lleón and Castile have so far come to light. […] Those from Almaraz, Barruecopardo, Castrocalbón, Cifuentes de Rueda, Pozuelo de la Orden, Villalobos, Villalonso and Benafarces, Villarmildo, Villarratel and Villavaruz de Ríoseco are all Leonese.»
  11. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  12. {{cita web|url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Lleón|autor=
  13. ruines-del-pobláu-mineru-de-almaraz-tan-solo-20-kilometros-de-la capital Les ruines del pobláu mineru de Almaraz, a tan solo 20 quilómetros de la capital

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]