Alimentu orgánicu

De Wikipedia
Alimentu orgánicu
Nome Alimentu orgánicu
Detalles
Más información
[editar datos en Wikidata]

Denominar alimentu orgánico al productu agrícola o agroindustrial que se produz baxu un conxuntu de procedimientos denominaos "orgánicos". Polo xeneral, los métodos orgánicos eviten l'usu de productos sintéticos, como pesticidas, herbicidas y fertilizantes artificiales.

El movimientu d'agricultura orgánico surdió na década de los 1940 como respuesta a la industrialización de la producción agrícola denominada revolución verde[1]. Anguaño l'agricultura orgánica ye una industria fuertemente regulada, qu'en países como Xapón, Canadá o la Xunión Europea riquir certificaciones especial pa poder comercializar los sos productos.

Etiquetado ecolóxicu[editar | editar la fonte]

Na Xunión Europea les denominaciones orgánicu, ecolóxicu y biolóxicu pa los productos agrícolas y ganaderos destinar a l'alimentación humano o animal considérense sinónimos y el so usu ta protexíu y reguláu polos Reglamentos Comuñal 834/2007 y 889/2008. Los prefixos ecu y bio tamién tán protexíos y regulaos así mismo en tolos idioma de la Unión. En cada país hai vezu d'usar unu o otru términu. Por casu, n'España ta más estendíu l'usu d'ecolóxicu, en Portugal y Francia usa más el términu biolóxicu (en francés biologique), ente que nel Reinu Xuníu utiliza más orgánicu (organic n'inglés).

Los productores d'alimentos orgánicos tán obligaos a usar únicamente ciertos agroquímicos autorizaos y nun pueden utilizar pa la so producción granes o plantes transgénicas.

Los cultivos orgánicos son fertilizar habitualmente con compost, polvos minerales y otres sustancies d'aniciu orgánico. Ente los métodos agrícolas tradicionalmente utilizaos tán el sistema de terraces o de barreres naturales pa evitar la erosión de los suelos, rotación de cultivos o llantáu de leguminosas. Pueden amás presentar otres cualidaes como un empaquetado ecolóxicu pa la so disposición al consumidor final.

Seguridá pal consumidor[editar | editar la fonte]

Les pretensiones d'una mayor seguridá de los alimentos orgánicos basar mayoritariamente na presencia de residuos de pesticidas. Estes esmoliciones tán motivar polos fechos de que, primero, esposiciones masives y agudes a pesticidas pueden provocar efeutos adversos significativo sobro la salú, segundu, que dalgunos productos alimenticios fueron contaminaos ocasionalmente con pesticidas, lo que puede resultar nuna toxicidá aguda, y terceru, que la mayoría, si non toa, la comida vendida comercialmente contener cantidaes trazar de pesticidas agrícolas[2]. Sin embargo, como se suel resaltar na lliteratura científica, "lo que nun se deducir d'esto, ye qu'una esposición crónica a les cantidaes de trazar de pesticidas atopaos na comida resulte nuna toxicidá demostrable. Esta posibililidá ye práuticamente imposible d'estudiar y cuantificar;", poro, cualquier conclusión firme sobro la seguridá relativa de los alimentos orgánicos foi atrabancar pola dificultá de diseñar estudios afechos y la relativamente pequeña cantidá d'estudios que comparen direutamente alimentos orgánicos con convencionales[3].

Adicionalmente, el Carcinogenic Potency Project (Proyeutu de potencial cancerígeno)[4], que ye parte de la rede de bases de datos Distributed Structure-Searchable Toxicity de l'Axencia de Proteición Ambiental de los Estaos Xuníos(EPA)[5], tuvo ensayando'l potencial cancerígeno de productos químicos tanto naturales como artificiales, y creando una base de datos pública de los resultaos[6] durante los postreros 30 años. Esti trabayu intenta enllenar el buecu na conocencia científica de la carcinogenicidad de tolos productos químicos, tanto naturales como sintéticos, tal y como describen los científicos que realicen el proyeutu na revista Science, en 1992:

L'exame toxicológico de los productos químicos sintéticos, ensin un exame similar de los productos químicos que se crean de forma natural, resultó nun desequilibriu tanto nos datos como na perceición de los cancerígenos químicos. Los trés puntos qu'alderiquemos indiquen que se deberíen realizar comparances con químicos naturales tanto como con sintéticos.

  1. La inmensa mayoría de los productos químicos a los que tamos espuestos los seres humanos asocede de forma natural. Sin embargo, el públicu tender a ver los productos químicos como sólo sintéticos y a pensar que los productos químicos sintéticos son tóxicos, a pesar del fechu de que cada productu químicu natural ye tamién tóxico a cierta dosis. La esposición diaria de los americanos a material quemao na so dieta ye d'alredor de 2000 mg, y la esposición a pesticidas naturales (los productos químicos que les plantes producen pa defendese elles mesmes) ye d'alredor de 1500 mg. En comparanza, la esposición total diaria a tolos residuos de pesticidas sintéticos combinaos ye del orde de 0.09 mg. Poro, estimar que'l 99.99% de los pesticidas qu'inxeren los humanos son naturales. A pesar d'esta abrumadoramente mayor esposición a productos químicos naturales, el 79% (378 de 479) de los productos químicos puestos a prueba pa verificar la so carcinogenicidad tanto en ratas como ratones son sintéticos (es decir, nun asoceden naturalmente).
  2. Foi frecuentemente asumíu de forma errónea que los humanos desenvolvimos por evolución defensa contra los productos químicos naturales na nuestra dieta, pero non contra los productos sintéticos. Sin embargo, les defensa que los animales desenvuelven evolutivamente son bien genéricas más qu'específico pa un productu en particular; más aún, les defensa son generalmente inducibles y polo tanto protexen bien contra dosis baxes de productos químicos tanto sintéticos como natural.
  3. Dado que la toxicología de los productos químicos naturales y sintéticos ye similar, xuno espera (y atopa) un grau de carcinogenicidad similar pa los productos naturales y sintéticos. La tasa de positivos ente los productos químicos ensayaos en ratas y ratones ye d'alredor del 50%. Poro, dado que los humanos tamos espuestos a munchos más productos naturales que sintéticos (tanto por pesu como por númberu), tamos espuestos a un enorme fondu de cancerígenos pa royedores, como ye definíu n'ensayos d'altes dosis pa royedores. amosemos qu'inclusive anque sólo una minúsculo proporción de los pesticidas naturales n'alimentos vexetales fueron estudiar, de los 57 estudiar, 29 son cancerígenos en royedores y atópense en más de 50 alimentos vexetales común. Ye probable que cuasi cada fruta y verdura nel supermercado contener pesticidas natural que son cancerígenos en royedores.

A pesar de que dalgunos estudios amosaron a través d'análisis químicos, como s'aldericó, que frutes y verdures cultivaes de forma orgánico contener menores niveles de pesticidas, la importancia d'estos resultaos nun amenorgamientu real de riesgos pa la salú ye discutible dado que tanto alimentos orgánicos como convencionales generalmente contener niveles de pesticidas bien per debaxo de los encamientos de seguridá. D'esti puntu de vista fíxose ecu'l Departamentu d'Agricultura de los Estaos Xuníos y l'Axencia d'Estándares Alimenticios británica.

Un estudiu publicáu pol Conseyu d'Investigación Nacional de los Estaos Xuníos en 1993 determinó que pa los neños, la mayor fonte d'esposición a pesticidas ye a través de la dieta. Un estudiu publicáu en 2006 por Lu et al. midió los niveles d'esposición a pesticidas organofosforados en 23 neños n'edá escolar antes y dempués de sustituyir la so dieta por una basar n'alimentos orgánicos. Nesti estudiu atopó que los niveles d'esposición a pesticidas organofosforados pasaben de niveles despreciables a indetectables cuando los neños camudaben a una dieta orgánica, lo que'l so autores presentaron como un amenorgamientu significatia del riesgu. Estes conclusiones, ensin embargu fueron criticaes na lliteratura científica como un exemplu de mala comunicación científica.

Más específicamente, los allegamientos que rellacionen residuos de pesticidas con un aumentu del riesgu d'infertilidad o una menor cantidá d'espermatozoides nel esperma nun fueron sofitaes pola evidente científica na lliteratura médico. Así mismo, la Sociedá Americana contra'l Cáncer declaró que la so posición ye que "ye en gran parte desconocíu si que los alimentos orgánicos pueden conllevar un menor riesgu de cáncer porque tienen menos probabilidá de tar contaminaos por componer que podríen causar cáncer." Delles revisiones científiques atoparon que los riesgos debíos a contaminaciones microbiológicas o por toxinas naturales son probablemente mucho más significativo que los riesgos a curtiu o llargu plazu debido a residuos de pesticidas.

Al esaminar un posible aumentu del riesgu por consumu d'alimentos orgánicos, delles revisiones científiques atoparon que, anque puede haber un mayor riesgu de contaminación biolóxica por organismos como la Escherichia coli O157:H7, debíu al mayor usu d'estiércol como fertilizante, hai poca evidente de que la incidencia real de brotes pueda ser atribída a la producción orgánica. Un brote d'intoxicaciones por E. coli n'Alemaña foi atribíu a brotes de soya cultivar orgánicamente.

Nel casu de los güevos producíos en granxes orgániques, el conteníu de dioxinas ye sistemáticamente mayor que'l so contrapartida convencional y frecuentemente supera los niveles legal dexaos na Xunión Europea. Así mismo, la carne de pollo proveniente de granxes orgániques presenta una prevalencia de contaminación por salmonella más de 5 vegaes superior a la de pollos criaos convencionalmente.

Discutiniu[editar | editar la fonte]

Los alimentos orgánicos son promocionados por ciertos sectores que ven na agricultura convencional un métodu insostenible de producción o consideren que la producción orgánica ye más sana. Na mayoría de los casos, los rendimientos de los cultivos orgánicos son ente moderadamente y sustancialmente menores que nel casu de l'agricultura convencional pudiendo aportar hasta la metá, y sólo pudiendo igualar los rendimientos convencionales en casos bien concreto, polo que pa producir la mesma cantidá de comida, sería necesariu reclamar una mayor cantidá de montes y espacios naturales.

A pesar d'ello,anguaño nun esistir abondu evidente científica p'afirmar que'l consumu de productos biolóxicos repercutir nun mayor beneficiu pa la salú. La mayoría de los estudios realizaos sobro les diferencies ente alimentos orgánicos y convencionales concluyen que nun esistir diferencies nutricionales o de salú significativo pa la salú ente alimentos "bio" y alimentos clásicos.

Les dosis de pesticidas o plaguicidas presentes nos productos "non orgánicos" son ínfimo y les repercusiones sobro l'organismu difíciles d'evaluar.

A favor de los orgánicos indiquen a menudo beneficios de tipu ambiental, un mayor favorecimiento a pequeños productores locales (típicamente principal productores de l'agricultura biolóxica) y l'evitar la manipulación de productos químicos peligrosos por parte de los llabradores (la esposición crónica o a altes concentraciones de ciertos pesticidas puede causar daños del sistema nerviosu, reñones, fégadu y celebru).

La evidente sobro diferencies sustanzales ente los alimentos orgánicos y los alimentos convencionales ye insuficiente p'afirmar que los alimentos orgánicos son más seguros o más saludable que los alimentos convencionales. no que respectar al tastu la evidente tamién ye insuficiente pa realizar afirmaciones científiques de que los alimentos orgánicos tienen meyor tastu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Drinkwater, Laurie E. (2009). «Ecological Knowledge: Foundation for Sustainable Organic Agriculture». En Francis, Charles. Organic farming: the ecological system. ASA-CSSA-SSSA. p. 19. ISBN 978-0-89118-173-6.
  2. Magkos F et al (2006) Organic food: buying more safety or just peace of mind? A critical review of the literature Crit Rev Food Sci Nutr 46(1) 23–56 | pmid=16403682
  3. Canavari, M., Asioli, D., Bendini, A., Cantore, N., Gallina Toschi, T., Spiller, A., Obermowe, T., Buchecker, K. and Lohmann, M. (2009). Summary report on sensory-related socio-economic and sensory science literature about organic food products
  4. Carcinogenic Potency Project Official Website
  5. National Center for Computational Toxicology (NCCT) DSSTox Official Website
  6. Publicly available Toxnet database from US NLM