Aleksandr Borodín

De Wikipedia
(Redirixío dende Alexander Borodin)
Aleksandr Borodín
Vida
Nacimientu San Petersburgu[1]31 d'ochobre de 1833 (xul.)[2]
Nacionalidá Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Llingua materna rusu
Muerte San Petersburgu[1]15 de febreru de 1887 (xul.)[3] (53 años)
Sepultura cementeriu Tikhvin[4]
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Casáu con Ekaterina Protopopova (es) Traducir (1863 – 1887)[5]
Hermanos/es Aleksandra Lukash (en) Traducir
Estudios
Estudios Universidá Estatal de San Petersburgu
Universidá de Heidelberg
Medical and Surgical Academies in Russian Empire (en) Traducir
(1850 - 1856)
Direutor de tesis de Alexander Dianin (es) Traducir
Vera Popova
Vasily Florinsky (en) Traducir
Llingües falaes francés[6]
alemán[7]
italianu[8]
rusu[9]
Alumnu de Nikolai Zinin (es) Traducir
Oficiu compositor de música clásica, químicu, pianista, flauteru, violonchelista, médicu, compositor d'óperacompositor
Emplegadores First Pavlov State Medical University (en) Traducir
Trabayos destacaos String Quartet No. 2 (en) Traducir
El príncipe Ígor (es) Traducir
Premios
Miembru de Los Cinco (es) Traducir
Xéneru artísticu ópera
Sinfonía
música clásica
romanza (es) Traducir
Música de cámara
Instrumentu musical pianu
flauta
violonchelu
IMDb nm0097164
Cambiar los datos en Wikidata

Aleksandr Porfírievich Borodín (rusu: Александр Порфирьевич Бородин; San Petersburgu, Imperiu rusu, 12 de payares de 1833ibidem, 27 de febreru de 1887) foi un compositor, doctor y químicu, destacáu dientro de los compositores del nacionalismu rusu, tamién conocíu por formar parte del Grupu de los cinco.

Borodín ye conocíu polos sos sinfoníes, los sos dos cuartetos de cuerda, Nes estepes d'Asia Central y la so ópera El príncipe Ígor. Foi un prominente defensor de los derechos de les muyeres, de la educación en Rusia y fundó la Escuela de medicina pa muyeres en San Petersburgu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Foi fíu illexítimu del príncipe de xeorxanu Luká Stepánovitch Gedevanishvili (62), quien lo rexistró conforme al usu de la dómina como fíu d'unu de los sos sirvientes, Porfiri Borodín. La so madre foi Evdokia (Eudoxie) Constantínovna Antónova (25), moteyada pol diminutivu Dunia. El so padre muerre cuando Alexander tenía 7 años y incluyir nel so testamentu. Alexander foi un autodidacta, apriende a tocar flauta, violonchelu y pianu. Tuvo una vida alcontradiza y recibió una bona educación incluyendo clases de pianu, francés y alemán. A los 15 años inscribir na Facultá de Medicina, a los 21 ye contratáu nel Hospital de l'Armada Territorial y a los 23 como profesor de l'Academia Militar de Química. Sicasí, la so área d'especialización foi la química, polo cual nun recibió clases formales de composición hasta 1863, cuando se convirtió en discípulu de Mili Balákirev. Tuvo dos hermanos, Dmitri Serguéievich Aleksándrov y Evgueni Fiódorovich Fiódorov, que fueron rexistraos como fíos de los sirvientes del príncipe. Casar en 1861 con una famosa y talentosa pianista nacida en Heidelberg, Ekaterina Serguéievna Protopópova, con quien tuvo trés fíos.

En 1869 Balákirev dirixó-y el so primer sinfonía y nesi mesmu añu Borodín empezó la composición de la so segunda sinfonía. Anque l'estrenu rusu d'esta postrera foi un fracasu, Franz Liszt llogró que fuera interpretada n'Alemaña en 1880, onde tuvo abondo ésitu, dándo-y fama fuera de Rusia.

Tamién en 1869 empezó a trabayar na composición de la so ópera El príncipe Ígor, que ye considerada por dalgunos la so obra más importante. Esta ópera contién les llargamente conocíes Dances polovtsianas (o Dances de los pólovtsy), siendo ésti un fragmentu comúnmente interpretáu por sigo mesmu, tantu na so versión coral como orquestal. Por cuenta de la gran carga de trabayu como químicu, la ópera quedó inconclusa al momentu de la so muerte, siendo completada darréu por Nikolái Rimski-Kórsakov y Aleksandr Glazunov.

Priorizó la so ópera sobre la tercer sinfonía, quedando esta inacabada. Alexander Glazunov consiguió iguar les seiciones del primer movimientu, según recrear el scherzo a partir d'unu de los sos cuartetos de cuerda, que'l so scherzo diba ser el mesmu. Pal tríu del scherzo, Glazunov utilizó temes que se refugaren mientres la composición de El príncipe Igor. [10]

A pesar de ser un compositor reconocíu, Borodín siempres se ganó la vida como químicu, campu nel cual yera bastante respetáu, particularmente pola so conocencia de los aldehídos. A Borodín tamién se-y atribúi, xunto con Charles-Adolphe Wurtz, el descubrimientu de la reacción aldólica, una importante reacción en química orgánica; amás d'otra reacción química conocida como reacción Borodin-Hunsdiecker. En 1872, participó na fundación d'una escuela de Medicina pa muyeres.

Nes estepes del Asia Central

Interpretáu pola Orquesta Sinfónica de Musopen.

Les sos obres inclúin el poema sinfónicu Nes estepes d'Asia Central, dos cuartetos de cuerdes, onde'l tercer movimientu Nocherniegu del segundu cuartetu gocia de gran fama, un quintetu para cuerdes, un quintetu pa pianu y cuerdes, una sonata pa violoncelo y pianu, 16 cantares pa baxu y pianu, trés d'elles amás con violoncelo, pieces pa pianu, según les yá mentaes sinfoníes 1 y 2, más una tercera incompleta al momentu de la so muerte (con dos movimientos completaos por Glazunov), el segundu movimientu de la tercera sinfonía, Borodín trescribir a cuartetu de cuerdes como un Scherzo.

Semeya de Borodín por Iliá Repin.

Tres la muerte de Modest Músorgski en marzu de 1881, sufre d'ataques cardiacos y roxura. Borodín morrió a los 53 años d'un infartu mientres una fiesta entamada polos profesores de l'academia en San Petersburgu, el 27 de febreru de 1887 y foi soterráu nel campusantu Tijvin del monesteriu de Aleksandr Nevski. La so esposa sobrevivió-y 5 meses.

Nel so honor, un cuartetu de cuerdes fundáu en Rusia en 1945 lleva'l so nome, el Cuartetu Borodín. El pintor Iliá Yefímovich Repin (1844–1930) fixo una magnífica semeya de Borodín, que s'atopa nel Muséu Estatal Rusu de San Petersburgu.

Crítica[editar | editar la fonte]

Borodín tenía grandes facultaes, y ye una llástima que la so filantropía y la so vida bohemia nun-y dexaren esplotar les meyor. De los Cinco, foi al únicu al que-y atraxo la música «pura» nos sos dos cuartetos y los sos trés sinfoníes. La primera, d'una elegancia aristocrática como tou cuanto tocó esti descendiente de reis caucasianos, abandónase entá un pocu a les frivolidaes d'un Mendelssohn. La segunda, viril y amplia, muncho más «rusa», ye la más guapa. Lo que conocemos de la tercera nun agorar inferiores méritos, pero quedó inconclusa. Del so grupu, Borodín ye coles mesmes el más natural y poéticamente melodista.[11]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 valor desconocíu. «EB-11 / Borodin, Alexander Porfyrievich» (n'inglés). Encyclopædia Britannica de 1911. 
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Nikolay Fyodorovich Grushke. «Q25860586» (en rusu). Russian Biographical Dictionary, Volume 3. 
  4. Identificador Find a Grave: 1514.
  5. URL de la referencia: http://www.rsc.org/diversity/175-faces/all-faces/alexander-borodin/. Data de consulta: 1r payares 2018.
  6. Nikolay Fyodorovich Grushke. «Q25860586» (en rusu). Russian Biographical Dictionary, Volume 3. 
  7. Nikolay Fyodorovich Grushke. «Q25860586» (en rusu). Russian Biographical Dictionary, Volume 3. 
  8. Nikolay Fyodorovich Grushke. «Q25860586» (en rusu). Russian Biographical Dictionary, Volume 3. 
  9. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  10. García Padilla, Y. "Borodin, A. - Sinfonía nᵘ 3". Musiccato. Visitáu'l 22/06/2017.
  11. Lucien Rebatet, Una historia de la música, Omega, 2007, p. 582.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]