Aledo

Coordenaes: 37°47′45″N 1°34′24″W / 37.795833333333°N 1.5733333333333°O / 37.795833333333; -1.5733333333333
De Wikipedia
Aledo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Rexón de Murcia Rexón de Murcia
Comarca Bajo Guadalentín (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Aledo Simón Alcaraz Alcaraz
Nome oficial Aledo (es)[1]
Códigu postal 30859 y 30869
Xeografía
Coordenaes 37°47′45″N 1°34′24″W / 37.795833333333°N 1.5733333333333°O / 37.795833333333; -1.5733333333333
Aledo alcuéntrase n'España
Aledo
Aledo
Aledo (España)
Superficie 49.74 km²
Altitú 625 m
Llenda con Totana y Lorca
Demografía
Población 1123 hab. (2023)
- 505 homes (2019)

- 517 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Bajo Guadalentín (es) Traducir
0.07% de Rexón de Murcia
0% de España
Densidá 22,58 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 968
Estaya horaria UTC+01:00
aledo.com
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal d'Aledo al respective de la Rexón de Murcia.

Aledo ye un conceyu español asitiáu na Rexón de Murcia. Cuenta con 941 habitantes (INE 2016).

Xeografía[editar | editar la fonte]

Aledo atópase xunto a l'aguada meridional de Sierra Espuña, dientro de la contorna murciana del Baxu Guadalentín.

Llocalidaes estremeres[editar | editar la fonte]

Economía[editar | editar la fonte]

Principalmente agrícola, cultivar de manera intensiva la uva de mesa en parral y en menor grau, el clavel. Coles mesmes, Aledo ye un importante focu de l'alfarería tradicional murciana.

Alministración y Conceyu[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales
Partíu 2015 2011
% Votos Conceyales % Votos Conceyales
Partíu Socialista (PSOE) 49,38% 4 46,30% 4
Partíu Popular (PP) 48,27% 3 52,51% 5
TOTAL 7* 9

Fonte: [2].

(*) Produzse un amenorgamientu de conceyales por cuenta de un descensu de la población al respective de 2011.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Aledo ente 1900 y 2009

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2009 del INE.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santa María d'Aledo.

Monumentos relixosos[editar | editar la fonte]

  • Ilesia de Santa María la Real

La ilesia, primitiva parroquia d'esta villa, foi fundada polos Maestres de la Orde de Santiago dempués de Reconquistar y consagrada a La nuesa Sra. de l'Asunción en 1741.

Debíu al mala traza de caltenimientu del templu primitivu, el 15 de xunetu de 1761 terminar l'espediente pa dar empiezu a la construcción d'una nueva ilesia. La construcción terminar en 1804, gracies a l'aportación del comendador y Rei de Etruria D. Carlos Lluis de Borbón.

La ilesia ye d'estilu barrocu, con fachada herreriana en piedra, flanqueada por dos torres ximielgues. A los pies de la ilesia asítiase la Capiya del Bautismu, rumbu de perfeición constructiva tocantes a la so acústica.

La imaxe titular ye de corte góticu, sedente y col Neñu sobre la so rodía, orixinaria del sieglu XVI. Otra escultura destacada ye la Virxe de l'Aurora (1775), de Francisco Salzillo.[2]

Castiellu d'Aledo[editar | editar la fonte]

El Castiellu d'Aledo, estratéxicamente asitiáu ente les sierres Espuña y de la Tercia, asítiase, al igual que'l nucleu urbanu d'Aledo, sobre un macizu serrapatosu, delimitado en 3 de los sos 4 llaos polos ribayos de Borrazán al oeste, La Fontanilla al este, y la rambla de los Molinos al sur.

Foi construyíu na Alta Edá Media polos musulmanes pa favorecer la defensa d'un enclave de gran valor, una pandiella na falda meridional de Sierra Espuña que xixila un perampliu territoriu, principalmente'l valle del Guadalentín, pasiellu de comunicación ente Llevante y les tierres del Reinu de Granada. En díes claros llegar a acolumbrar inclusive la mariña mediterránea.

Por cuenta de la importancia estratéxica del mesmu, pa poder abastecese ante posible asedios la mesma construcción orixinal incluyía un sistema de suministru d'agua.

Torre del Homenaxe del Castiellu d'Aledo.

En 1088, el noble castellanu García Giménez tomó'l castiellu d'Aledo aprovechando'l desconciertu musulmán tres la cayida de Toledo (1085) y les disensiones ente los gobernadores murcianos y l'emir sevillanu, empecipiando asina'l hostigamiento de los territorios andalusíes mientres años. Esti fechu motivó (xunto a tomar de Toledo) la intervención del califa almorávide na península.

La primer campaña árabe contra Aledo fracasó estrepitosamente, l'emir de Murcia Ibn Rashiq acabó per collaborar con Alfonsu VI de Lleón y socorrió a los sitiaos. Anque los cristianos esbarataron el cercu musulmán, la incomparecencia d'El Cid en Aledo supunxo'l so segundu destierru.

Tres tres cercos infructuosos de los almorávides, finalmente nel 1091-92 los castellanos decidieron abandonar la plaza daes les dificultaes pa siguir defendiéndola, siendo conquistada polos almorávides.

Una vegada incorporada la Taifa de Murcia a la Corona de Castiella, Aledo pasó a pertenecer a la Orde de Santiago, so que los sos auspicios reconstruyóse la Torre del Homenaxe, que ye'l componente más conspicuo y visitáu de la fortaleza que güei ye observable. Tol conxuntu ta declaráu Bien d'Interés Cultural pola disposición adicional segunda de la Llei 16/1985, de 25 de xunu del patrimoniu históricu.

Naturaleza[editar | editar la fonte]

Como conceyu enclaváu nes proximidaes de Sierra Espuña, difruta d'una flora y vexetación carauterística del pisu mesomediterráneo. El sustratu ye fundamentalmente caliar, con dellos enclaves xilizos d'esquistos, argilites y margues. Tien un ombrotipo semiárido-secu, con 300 mm de pluviosidá.

Vista de Sierra Espuña dende'l Valle del Guadalentín.

El componente principal de la formación montiega ye'l pinu carrasco, Pinus halepensis, frutu de la repoblación planiada por Ricardo Codorníu y Stárico, magar a altores mayores atópase pinu ródeno o Pinus pinaster y pinu blancu o Pinus nigra. Amás, dellos exemplares de llamera o Ulmus glabra, cedru o Cedrus atlantica, ciprés o Cupressus arizonica, sabina mora o Tetraclinis articulata y el ciprés Cupressus sempervirens pueden ser abondosos puntualmente frutu d'esta aición de la inxeniería de montes.

Esisten carrascales de encina o Quercus rotundifolia, carrasca o Quercus faginea, coscoja o Quercus coccifera, Viburnum tinus, yérbadu o Arbutus unedo, llentiscu o Pistacia lentiscus, olivilla o Phillyrea angustifolia, madreselva o Lonicera implexa, Bupleurum fruticosum, etc. Ente los carbaes, son frecuentes Ononis fruticosa, el romeru o Rosmarinus officinalis, Coroniella juncea, Coroniella minima, distintos tipos de jaras como Cistus clusii, Cistus albidus o Cistus salviifolius, terebinto o Pistacia terebinthus, falsa mariguana o Helleborus foetidus; Stachys circinata en roquedos, etc.

La fauna de mamíferos de gran tamañu vese definida pola presencia de xabalinos, foínos y arruis o Ammotragus lervia, estos postreros introducíos con fines cinexéticos, d'orixe norteafricano.

Cultura y Fiestes[editar | editar la fonte]

Detalle del cascu antiguu d'Aledo con restos de muralles musulmanes.
  • Autu de los Reis Magos (6 de xineru).- Tradición popular con más de doscientos años d'antigüedá, protagonizada por delles cuadrielles de fíos del pueblu. Asina, la Cuadriella d'Ánimes interpreta les sos marches de Pascua y una serie de cantares que s'inclúin nel testu del Autu. Al términu de la obra, el Rei Herodes, dende'l balcón de la so corte, llee les bombes, versos que dan un repasada a soceder mientres tol añu tanto a nivel nacional como llocal. Combinando la tradición cola actualidá. Tres la misa, les cuadrielles desfilen peles cais del pueblu, hasta'l llugar onde los maestros del trovo, declamando los sos versos, acaben per recoyer el dineru con que sufragar los gastos de la fiesta,[3] como la paella xigante onde vecinos y visitantes pueden reponer fuercies pa encarar la tarde y la so baille de puyes.
  • Na Selmana Santa destaca la Agonía del Vienres Santu, actu sacru onde dos voces del pueblu representen les últimes pallabres de Jesús nel Calvariu y la llanzada del capitán de los "armáivos".
  • Fiestes de San Marcos (25 d'abril), colos típicos "gornazos"
  • Fiestes patronales n'Honor a Santa Maria La Real y San Agustín (28 d'agostu), y la popular Fiesta del Carru.
  • Festival Internacional Early Music Aledo, qu'axunta mientres unes selmanes nos meses de branu a músicos provenientes de dientro y fuera d'España en redol a la Música Antigua y al patrimoniu d'Aledo. Mientres la realización del festival, los espacios más emblemáticos d'Aledo, como la Torre del Homenaxe, la Ilesia de Santa María la Real o l'estrechu de la Arboleja enllenar de Música Antigua con grupos de música de cámara, grupos orquestales o conciertos educativos. Web de Early Music Aledo

Gastronomía[editar | editar la fonte]

  • "Gachasmigas" con tropezones.
  • El "Jallullo".
  • La mantellina, llicor tradicional fechu con anís, agua, miel y llimón.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. [1] Ilesia de Santa María La Real. Regmurcia.
  3. El trovo, bien enraigonáu en toa Murcia, tien en Aledo especialistes de sonadía como Juan Rita y "El Nieto". Ye una exhibición de rimas improvisaes, compuestes n'estrofes de trés o cuatro versos de normal.
    Ye'l mio pruyimientu y el mio deséu / que'l pueblu de Totana / llévese bien con Aleo
    Popular

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • BÁGUENA, J., Aledo, la so descripción y historia, Real Academia Alfonsu X el Sabiu, Murcia, 1980.
  • CÁNOVAS MULERU, J.; MARTÍNEZ CAVERO, P., La Encomienda santiaguista de Aledo y Totana (s. XIII-XIX), Conceyu de Totana, Totana, 2003.
  • FLORES REGATUCU, F., Murcia: monumentos y tradiciones. Guía de castiellos, museos y ermites de la Rexón, La Opinión, Murcia, 1991.
  • SALCEDO, F., Aledo. La so historia, llugares d'interés, tradiciones, artesanía, gastronomía y otres informaciones, La Muralla-Aledo, Murcia, 1998.
  • VILAR, J. B., “La Historia”, Aledo, Excma. Diputación Provincial de Murcia, Murcia, 1974.
  • SANCHEZ PRAVIA, José Antonio (1999). «La torre del homenaxe del castiellu de Aledo. Realidá y». Memories d'Arqueología (9):  páxs. 401-414. http://www.arqueomurcia.com/archivo/publicaciones/avantu09/27_Arqueologia_JA.pdf. Consultáu'l 8 de marzu de 2013. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]