Aldeanueva de la Sierra

Coordenaes: 40°36′53″N 6°05′45″W / 40.614722222222°N 6.0958333333333°O / 40.614722222222; -6.0958333333333
De Wikipedia
Aldeanueva de la Sierra
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Aldeanueva de la Sierra Vicente Solorzano Vegas
Nome oficial Aldeanueva de la Sierra (es)[1]
Códigu postal 37691
Xeografía
Coordenaes 40°36′53″N 6°05′45″W / 40.614722222222°N 6.0958333333333°O / 40.614722222222; -6.0958333333333
Aldeanueva de la Sierra alcuéntrase n'España
Aldeanueva de la Sierra
Aldeanueva de la Sierra
Aldeanueva de la Sierra (España)
Superficie 14.51 km²
Altitú 981 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 106 hab. (2023)
- 66 homes (2019)

- 49 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 7,31 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Aldeanueva de la Sierra ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Francia y la subcomarca de Las Quilamas. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca.[3]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 14,51 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 107 habitantes.

Historia[editar | editar la fonte]

La so fundación presuponse dientro del procesu de repoblación lleváu a cabu pol rei Alfonsu IX de Lleón a entamos del sieglu XIII, cuando esti monarca crea'l conceyu de Miranda del Castañar nel que quedó integrada Aldeanueva, dientro del Reinu de Lleón.[4] Cola creación de les actuales provincies en 1833, Aldeanueva de la Sierra foi englobada na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Plaza
Potru de ferrar

Aldeanueva de la Sierra pertenez a la provincia de Salamanca. Ta metida nuna depresión, una y bones esti pueblu ta arrodiáu de montes. Al llau d'esti inclináu pueblu, que colos años foise espandiendo, atópase'l ríu Lumbralejo. El cual foi utilizáu pa llavar la ropa, pa dar agua a los animales, regar, enguapecer el paisaxe… Los maraviyosos y abondosos montes, pertenecen a la era Cambriar y a la era paleozoica (dende 4000 millones- 225 millones d'años). Na primera yera, n'España, creóse una doblada llinia-montal del mar, coyendo asina a Aldeanueva y dexando a la lluz material como la cayuela. Anque cabo destacar, que la gastadura llimar. Cuando termina esta etapa, empieza la siguiente cola oroxénesis herciana: el mar cubrió la península y surdieron dellos cordales hercianas al llau de materiales como la cayuela, la cuarcita y el granitu. Anque esti postreru nun se da enforma en Aldeanueva. Resumiendo, en Aldeanueva danse materiales silicios, esto ye, materiales antiguos y duros. Sicasí, hai llugares onde podemos atopar materiales terciarios y cuaternarios (68 millones-hasta agora) que s'atopen por casu nel campu de tiru. N'España, los cordales de dientro atópense nel cordal central y nos montes de Toledo. Aldeanueva pertenez al cordal central. Surde porque se llevanten unos bloques del zócalo del cordal central por cuenta de la oroxénesis alpinar. Como yá se citó antes, los montes d'esti pueblu tán formaes por piedres primaries, por ello, tienen forma redonda y visos llanos, tamién teniendo n'en cuenta la limación.

Dase un clima mediterraneu continentalizado. Les precipitaciones ronden ente 800-300 m. Les máximes asoceden sobremanera en primavera, cuando los anticiclones del iviernu debilítense (los anticiclones asoceden porque'l suelu ta más fríu). Nesti llugar tienen los branos son frescos yá que la media nun pasa de los 22ºC y los iviernos son fríos, más baxos de 4-6ºC. Son comunes les xelaes y les nubes. A lo último, siguiendo col branu, nun podemos dexar a un llau la seca yá que cada vez ye más común y contribúi al empobrecimiento de les tierres y al amenorgamientu de la calidá de los ciudadanos y de los animales. Por ello, ye obligatoria la consumición controlada de l'agua.

La tierra ye de secanu y trabayar d'una manera estensiva. Tienen una gran dimensión y cada vez s'emplega nelles más téuniques, anque inda nun ye abonda. Por ello, los beneficios al igual que les inversiones son poques. Lo que más s'esplota ye la cebera como'l trigu y la cebada; y sobremanera los forraxes. Sicasí, al llau del ríu esisten pequeños güertos, sémense hortolices, que conviven con árboles frutales, tou pal consumu propiu. Ye necesariu dicir, que'l mayor porcentaxe de la superficie atópase ocupada por devesa de encina, carbayu y caxigal y na so mayoría monte baxu de barda, siendo aprovecháu pol llendo d'oveyes y vaques. El cotu de caza ta clasificáu como Cuartel Intensivu de Caza, siendo una importante fonte d'ingresos pal pueblu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Casa consistorial
Gráfica d'evolución demográfica d'Aldeanueva de la Sierra ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Demográficamente Aldeanueva puede estremase en tres etapes. La primera, el réxime demográficu vieyu desenvolver hasta'l sieglu XX (hasta 1900). La tasa de nacencies yera bien alta, una y bones la economía centrar nel cultivu y porque más palantre los mozos aseguraben el futuru de los sos padres. Pero la tasa de fallecimientos tamién yera bien alta por cuenta de que la calidá de vida yera bien baxa y la medicina nun taba demasiáu avanzada. La dieta alimenticia yera escasa y desequilibrada, dábense enfermedaes infeicioses y l'hixene público y privao yera escasa. Por ello la vida de los ciudadanos llegaba hasta los 30 años.

La segunda, la de transición, asocede ente principios del sieglu XX, hasta 1975. La tasa de nacencia nuna manera non siguida foi baxando, anque en 1920 recuperáronse. Lo que más se notó foi la guerra civil española(1936-1939) y la posguerra ( 1939-1955). Más palantre en 1960 recupérense gracies al fenómenu “baby boom”. La tasa de fallecimientu baxa sacante na guerra civil y el gripe de 1917 anque en Aldeanueva nun se notó enforma. Quitando los años citaos de decadencia, la tasa de neños finaos baxó yá que s'empezar a dar a lluz nes clíniques y la medicina avanzó al llau de la hixene público y privao. La media de vida xubió hasta los 65 años. Dientro d'esta etapa, la población d'esti pueblu baxó, por cuenta de que la xente emigró, sobremanera a llugares españoles, col fin de llegar a Madrid, Bilbao y Barcelona pa poder trabayar na industria… La última etapa, dar dende 1975, hasta agora. Les nacencies baxaron enforma, pola situación económica, porque la xente que se coló del pueblu dexó una población d'edá avanzada, pol trabayu inestable del campu, l'embaranzu retrasóse, les atenciones que rique un neñu son cares… Estes situaciones dexaron en Aldeanueva, más o menos, un índiz de 1,545 fíos per pareya y gracies a la inmigración xubió hasta 1,583. El fallecimientu menguó enforma y por ello la mayoría de la población ye adulta(15-65 años) o de la tercera (de 65 pa enriba) edá. Les razones principales del fallecimientu son el fin de vida, les enfermedaes cardiovasculares y el cáncer.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/aldeanueva-de-la-sierra-id37018.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «La Sierra de Francia Alta entiende, más o menos, los siguientes conceyos: Llinares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, El Banzáu, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Les Cases del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinucu, topándose Sequeros nuna posición entemedia (...) Dempués de tar delles vegaes en Monsagro, pueblu que nun conocía en 1974, tengo que rectificar, pos evidentemente, y dende tolos puntos de vista, Monsagro a pesar de topase na aguada suroeste de la Sierra de Francia, pertenez al Campu de Agadones, a la Sierra de Gata (páxina 128) Las Quilamas topar na aguada meridional de la Sierra Mayor, esto ye, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, ente Llinares, San Miguel de Valero y La Bastida. Espeñar por mediu de los sos fragosos argañales el ríu Quilama (páxina 75) en Picu Cervero, términu de Escurial, y que la so sierra estrema a la de Francia, del Campu, esto ye, al sur de Picu Vercero ta la Sierra de Francia, al norte ta'l Campu, nesti casu La Huebra (páxina 95) Entiende La Calería los pueblos de La Requexada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Llinares (Sierra). En Requexada, Navarredonda y Escurial son charros, y vistíen de charru, en Llinares son yá serranos, y vistíen de serranu; nos trés primeros pueblos la so fala tien una pronunciación castellana; en Llinares, sicasí, pronunciación yá meridional, estremeña (páxina 75) A xulgar polo que se diz nel fueru, y n'otros documentos, la Sierra incluyiría non yá la Sierra de Francia puramente dicha y tola depresión del alagón si non tamién tola Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, esto ye, l'alliniación montascosa que va dende Llinares y San Miguel de Valero hasta'l Puerto de la Calderilla y la redoma de Tamames y que constitúi un ramal transveral de la mesma Sierra de Francia (páxina 51) como yá diximos antes, Llinares, a caballu ente La Sierra y El Campu, y ente La Huebra y Les Bardes pertenez realmente a La Calería, subcomarca especial, ensin dexar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campu de Salamanca, el primer pueblu que puede ser consideráu llingüística y etnológicamente serranu, o a lo menos non charru (páxina 96) Recordemos los dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, dambes en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (páxina 128)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 324
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]