Alcoi

Coordenaes: 38°41′54″N 0°28′25″W / 38.6983°N 0.4736°O / 38.6983; -0.4736
De Wikipedia
(Redirixío dende Alcoy)
Alcoi
bandera d'Alcoi escudu d'Alcoi
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
ProvinciaBandera de Alacant provincia d'Alacant
Comarques Hoya de Alcoy (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Alcoi Antonio Francés Pérez (Partíu Socialista del País Valencianu)
Nome oficial Alcoi (ca)[1]
Códigu postal 03801–03804 y 03818
Xeografía
Coordenaes 38°41′54″N 0°28′25″W / 38.6983°N 0.4736°O / 38.6983; -0.4736
Alcoi alcuéntrase n'España
Alcoi
Alcoi
Alcoi (España)
Superficie 129.86 km²
Altitú 561 m
Llenda con
Demografía
Población 59 493 hab. (2023)
- 28 866 homes (2019)

- 30 128 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Hoya de Alcoy (es) Traducir
3.16% de provincia d'Alacant
1.17% de Comunidá Valenciana
0.13% de España
Densidá 458,13 hab/km²
Más información
Fundación 1833
Estaya horaria UTC+01:00
alcoi.org
Cambiar los datos en Wikidata

Alcoi[2] (en castellán y cooficialmente, Alcoy) ye una ciudá asitiada al sureste d'España, na Comunidá Valenciana, provincia d'Alacant. Ye capital de la contorna de la L'Alcoià (en castellán, Hoya de Alcoi). Cuenta con 59.106 habitantes (INE 2017).[3] Ye una de les ciudaes más importantes y la docena por población de la Comunidá Valenciana.

Históricamente foi una ciudá con especial relevancia tres la Revolución industrial n'España, especialmente nel sector testil, anque tamién nel metalúrxicu y la industria papelero. Amás, ye conocida como "la ciudá de les pontes", yá que la so peculiar orografía ta marcada por ribayos que condicionen el so urbanismu.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Llocalización[editar | editar la fonte]

El nucleu urbanu ta asitiáu nun valle arrodiáu pola Sierra de Mariola, Biscoi, L'Ombria, la Serreta, el Carrascal de la Font Colorada, la Carrasqueta y Els Plans. La ciudá ta travesada pelos ríos Riquer, Benisaidó y Molinar, afluentes del Serpis, motivu pol que dacuando se la noma como la ciudá de los trés ríos o la ciudá de les pontes polos munchos que tien para vencelos.

Astiase a unos 615 metros sobro'l nivel del mar en terrén montascosu. Alcói ta envolubráu por #diversu paraxes naturales y montes que lleguen a raspiar los 1400 metros. La vexetación caltuvo importantes restos del monte autóctonu mediterraneu, principalmente nel Carrascar de la Font Colorada, con exemplares d'encines, texos y especies caducifolies. N'otres mases forestales de repoblación predominen los pinares, que suponen el 85% de los montes. Alcói ta en riesgu de desertización.

Accesos[editar | editar la fonte]

Les comunicaciones tuvieron condicionaes dende siempres por una topografía accidentada, lo qu'obligó a la construcción d'obres públiques. La carretera N-340 (Barcelona-Cádiz), comunica la ciudá con Alicante pel sur y con Xàtiva-Valencia pel norte, con enllaces a l'A-3. La rede viaria compleméntase cola llinia 47 de Renfe Media Distancia, conocida como Valencia-Xàtiva-Alcói.

Clima[editar | editar la fonte]

Alcói presenta un clima mediterraneu, con iviernos templaos y branos calorosos. Pel iviernu pueden presentase temperatures baxo cero mientres les foles de fríu y precipitaciones en forma de nieve. Pel branu les temperatures máximes pueden superar los 40 °C, y haber temperatures medies mensuales superiores a los 25 °C. La pluviometría ye de 494.6 mm. El branu ye la estación seca, con precipitaciones bien escases, y na seronda puede sufrise la gota fría, pudiendo dexar más de 100mm en 24 hores. La temperatura medio añal ye de 15,2 °C. El númberu d'hores de sol al añu ye d'aproximao 2600. La temperatura más baxo rexistrada na historia d'Alcói asocedió mientres la fola del fríu de febreru del 1956, cuando asocedió la fola de fríu más severa qu'afectara a España. Algamáronse -9ºC n'Alcói mientres la nueche del 11 al 12 de febreru.[4]

Historia[editar | editar la fonte]

Vista xeneral.

El xacimientu d'El Salt ye unu de los meyores documentaos, gracies a los trabayos arqueolóxicos de les últimes décades. Los datos llograos a partir del estudiu de los preseos tallaos de xiles, de los restos de fauna (venaos, cabres, caballos) y d'otros restos que evidencian la presencia humana, suxuren qu'ésti foi un campamentu temporal revisitado por estos grupos mientres miles d'años.[5]

A la fin de les glaciaciones cuaternaries, que nes rexones mediterránees nun tuvieron el rigor d'otres llatitúes más septentrionales, coincidente col periodu Epipaleolítico empieza la introducción de l'agricultura primitiva. Nel área mediterránea reconócense dos grandes tecnocomplejos culturales, el microlaminar y el complexu xeométricu presente nos sos momentos finales nel abrigu de la Falguera.

Nes proximidaes de la Sarga esisten unos abrigos con pintures rupestres prehistóriques nos que se reparen escenes de caza, recueya, amás de motivos figurativos del llamáu Arte Llevantín (10.000-6.500 años antes del presente) y esquemáticos, del conocíu col nome d'Arte Esquemático y la so variante llocal Arte Macroesquemático que completen la secuencia pictórica postpaleolítica del mediterraneu peninsular (10.000-1.500 a. C.). Otros restos de dómina Neolítica y de la Edá de los Metales, atestigüen la ocupación prehistórica del términu municipal.

Escontra'l 3000-2500 a. C. desenvuélvese'l periodu eneolíticu. Nesti momentu, les cueves dexen de ser los llugares d'ocupación principal para dar pasu a la xeneralización del hábitat nes llanures. Les cueves presenten ocupaciones más curties y son utilizaes en munchos casos como corrolades y otres como llugares d'enterramientu coleutivu mientres el tercer mileniu. Ente estos destaquen les de Les llometes y la cueva de la pastora.

Al respective de la ocupación del territoriu, establécense poblaos fortificaos nos visos de los montes, como: la Mola alta de Serelles, el Más de la Corrolada, el Más de Menente, y el Puig, que desenvolvieron economíes cerealistas evidenciadas pola bayura de dientes de xiles y molinos de mano.

Nos entamos del primer mileniu, mientres el periodu de bronce final, llegaron a estes tierres diverses influyencies foranes, como los campos d'urnes en primer llugar y les cultures mediterránees dempués, que producieron tresformamientos nel sustratu indíxena, como la incineración de cadabres, l'apaición del fierro, el tornu cerámicu y la diversificación de la población que daría llugar al desarrollu de la cultura ibérica. La cultura ibérica ye el resultáu del desarrollu social de les comunidaes del bronce final, sobro les cualos actúen otres influyencies de cultures mediterránees: fenicies, y grieges que llegaron a estes contornes dende los enclaves comerciales de la mariña próxima. Como resultáu d'estes meyores, formáronse los distintos pueblos que constituyeron la cultura ibérica, desenvuelta ente los sieglos VI-I a. C.

Cara B del plomu de la Serreta (Alcoi): Testu ibéricu n'alfabetu grecoibérico.

Nesti ámbitu rexonal, los poblaos ibéricos constituyeron l'antigua rexón de la Contestania, dientro de les actuales contornes de la Hoya d'Alcoi y el Condáu de Cocentaina. Los pervalibles testimonios de l'arqueoloxía ibérica que se caltienen nel Muséu arqueolóxicu d'Alcoi, prueben la so importancia. Los íberos estableciéronse principalmente en poblaos fortificaos d'altor, apoderando'l paisaxe al so alredor que principalmente yeren tierres de cultivu. Ente estos poblaos hai que mentar: el Puig y la Serreta.

Mientres la dómina romana, estes contornes fueron un espaciu rutal de la periferia de les principales ciudaes, que s'asitiaben na mariña, como: Dianium (Denia) o Lucentum (Alicante), o próximes a les víes de comunicación principales, como: Saetabis (Xàtiva). Esti territoriu caracterizábase por dellos asentamientos de calter rutal, les denominaes villae, que se desenvolvieron principalmente ente los sieglos II y IV d. C. Ente estes villes destaca l'alcontrada en l'Horta Major de la que se conoz la so necrópolis. Nesti campusantu apaecieron inhumaciones en tegulae nes cualos, xunto al cuerpu soterráu hai depositaos cerámica y otros oxetos de mayor valor como ornamientos personales o un delicáu vasu de vidriu. Prueba de la perceición d'estes contornes como espaciu rural y poco colonizáu polos romanos, pueden ser les representaciones de xenios del monte como l'aplic de bronze de Silenus. La presencia de restos de la romanización, anque escasos, fueron topaos en pequeños poblaos denominaos alquerías, que los sos topónimos persisten anguaño (Uixola, Benisaidó, Polop, Barxell, etc.), que dependíen -ente los sieglos X y XIII- de la fortificación nel Castellar.

La nacencia del nucleu urbanu cristianu remóntase al añu 1256. Naz cola construcción d'un castiellu (Alcázar) asitiáu nel enclave estratéxicu de la nacencia del ríu Serpis, na confluencia de los regatos del Benisaidó y del Molinar, zona de la ciudá conocida anguaño como Algezares.

Foi frutu del enfotu de colonizar y asegurar la frontera meridional del Reinu de Valencia, dempués de laReconquista cristiana llevada a términu por Xaime I d'Aragón. Primeramente, en 1238, Xaime I somete pacíficamente, por aciu trataos, los territorios árabes de Valencia, la so güerta y los de "más allá del Júcar" (mès en llá del Xúquer), ente los que taben les tierres de los Valles d'Alcói y los Valles d'Alcalá, Zeta y Travadell.

Sicasí, non tolos señores árabes taben acordies con esti sometimientu y escontra 1248-1258 empecípiase una primera revuelta d'Al-Azraq, señor de "la Vall d'Alcalà", contra la dominación de Xaime I. Hai nicios d'una primer derrota d'esti caudiellu frente a les huestes cristianes na batalla de "Penya Cadiella", probablemente na zona de la Sierra de Benicadell, na actual divisoria de les Provincies d'Alicante y Valencia, a unos 20 km d'Alcói. Pue que la destrucción de "El Castellar", castiellu o fortaleza árabe que los sos deterioraos restos atópase na llende oeste de la ciudá d'Alcói produxérase tamién nestes feches.

Torre N'Aiça (s. XIV), arcu de San Roque (s. XVIII), Torre-portal de Riquer y restos reconstruyíos de la muralla (s. XIV).

Por cuenta d'estes primeres revueltes, el Rei Xaime I manda construyir una serie de castiellos cristianos na entós llinia fronteriza sur del so Reyno de Valencia, asitiaos n'enclaves estratéxicos, que dieron llugar a poblaciones nueves, nes que taben prohibíes "les moreríes": Alcói, Sax…

Les postreres revueltes del caudiellu árabe Al-Azraq, nel 1276, fueron finalmente sometíes (morriendo'l mesmu Al-Azraq cuando s'atopaba sitiando Alcói) y determinaron l'asentamientu definitivu del poder cristianu sobro l'actual provincia d'Alicante.

En 1291 el rei Xaime II d'Aragón fixo donación de la villa al almirante Roger de Lauria, nun volviendo la villa al poder de los reis hasta 1430. N'anguaño, por cuenta de la sulevación del entós señor d'Alcói, Federico d'Aragón, Conde de Lluna, la villa pasó a poder real, y dende 1447 el rei Alfonso'l Magnánimo confirmó-y el privilexu de tener representación nes Cortes valencianes.

Ordenances de la real fábrica de paños d'Alcói (1723).

Mientres la Guerra de Socesión (1705-1707) los alcoyanos defendieron la causa del Archiduque Carlos, polo cual la villa tuvo sitiada y careció ataques, l'abolición de privilexos locales, multes, etc., que menguaron la so población y riqueza. Años más tarde el mesmu #rey Felipe V concedió-y la supresión de los gravámenes y concedió privilexos a la Real Fábrica de Paños d'Alcói. A mediaos del sieglu XIX empezó un fuerte desarrollu industrial que provocó importantes movimientos obreros. En 1821 #producir n'Alcói'l primer episodiu ludita documentáu na historia d'España.[6] En 1844 la villa recibió'l títulu de lleal ciudá, dau pola reina Isabel II d'España, pola so llealtá mientres la Primer Guerra Carlista.

Vista aérea de 1930.

La ciudá protagonizó un importante capítulu de la so historia mientres la Revolución Cantonal en 1873. L'alcalde republicanu, Agustí Albors, moteyáu Pelletes, ordenó abrir fueu sobro los obreros de les fábriques que se concentraben sol conceyu mientres una fuelga xeneral convocada pola #meyora salarial. Éstos, enraxonaos, asaltaron l'edificiu, matando al alcalde y tulliendo el so cadabre. Alcói declaróse independiente y foi gobernada por un Comité de Salú Pública ente'l 9 y el 13 de xunetu, hasta la llegada de les tropes federales. Esti episodiu ye conocíu como Revolución del petroleu (Revolució del Petroli).

Mientres la dictadura de Primo de Rivera, la Segunda república española y la Guerra Civil Española la ciudá #convertir nuna plaza fuerte del socialismu y anarcosindicalismo, siendo sede de la AIT.

A partir de los años 1950 la ciudá atraxo una importante inmigración. A les industria testil, papelera y metalúrxica xunió la alimentaria (duces, llicores, aceitunes rellenes) y más palantre la cosmética.

Turismu[editar | editar la fonte]

Anguaño Alcói ta esperimentando un repique del sector turísticu, debíu en parte a la meyora de les comunicaciones, l'ampliación de les places hoteleres y la meyora y ampliación de la ufierta turística.[7] Alcói, por cuenta de la cercanía a grandes ciudaes turístiques, ufiértase como una sólida alternativa al turismu de sol y sablera. Cabo destacar como ufierta turística les famoses fiestes de Moros y cristianos d'Alcói, declaraes d'interés turísticu internacional; La Cabalgata de Reis Magos d'Alcói, considerada la más antigua d'España declarada fiesta d'interés turísticu nacional; El Parque natural del Carrascal de la Font Colorada; El Parque Natural de la Sierra de Mariola, la Paraxa Natural Municipal del Racó de Sant Bonaventura-Canalons, según el so centru históricu.[8] Cabo destacar la inclusión de la ciudá dientro de la Ruta Europea del Modernismu" y dientro de la Ruta Europea de los campusantos".[9] Anguaño tase desenvolviendo un modelu turísticu empobináu al turismu de congresos.

Demografía[editar | editar la fonte]

Población[editar | editar la fonte]

El padrón oficial en 2016 son 59.198 habitantes (INE 2016). Debíu al procesu de reconversión industrial, la población de la ciudá caltiénse más o menos estable dende los años 1970.

Evolución demográfica d'Alcói[10]
Años 1787 1857 1877 1887 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001 2009 2010 2011 2015
Población 11.434 25.315 32.497 30.132 32.053 33.896 36.463 38.739 45.792 43.880 51.096 61.371 65.908 64.579 60.288 61.552 61.417 61.093 59.567
Años 2016
Población 59.198
Evolución demográfica d'Alcói (1850-2010).
Evolución demográfica d'Alcói (1850-2010).
Pirámide d'edá de la población d'Alcói (2007).
Pirámide d'edá de la población d'Alcói (2007).

Inmigración[editar | editar la fonte]

Alcói cunta tan solo con un 9,87% de población estranxera (INE 2007), proporción bien baxa si #comparar cola media provincial (21,5%) o nacional (9,9%). La colonia más numberosa ye la d'ecuatorianos (26,3% del total d'estranxeros), siguíos pola de rumanos (col 23,1%).[11]

Llingua[editar | editar la fonte]

Nes cais d'Alcói comparten usu los idiomes castellanu y valencianu. La política de normalización llingüística na Comunidad Valenciana dende los años 1980 revitalizó l'usu del valencianu[cita [ensin referencies].

Economía ya industria[editar | editar la fonte]

Históricamente foi una ciudá con especial relevancia na Revolución industrial, especialmente nel sector testil, anque tamién nel metalúrxicu y la industria papelero. Estos sectores influyeron na creación del puertu de Gandía.

El sector químicu y farmacéuticu (principalmente cosméticu), el sector alimenticiu (aceitunes rellenes representaes pola firmes La Española y Serpis, productos cárnicos, pastelería y llicores), la fabricación de perchas, según la industria auxiliar relativa a les fiestes de moros y cristianos, son la principal aguada económica de la ciudá, sustituyendo a l'anterior industria metalúrxico, testil y papelera.

Anguaño esiste un repique del turismu y la restauración, debíu en parte a la meyora de les comunicaciones, la rehabilitación del patrimoniu históricu y la estimulación del turismu d'interior, pasando de menos de 200 places hoteleres nel añu 1997 a ser cuasi 500 en 2006. Estes places #partir ente dos hoteles de 3 y 4 estrelles respeutivamente, un hostal, un albergue y cuatro masías dedicaes al turismu rural. Ye de destacar que la población #doblar nes populares fiestes de moros y cristianos, siendo por tanto la ufierta hotelera insuficiente, una y bones esti sector ta más enfocáu a la esplotación del turismu d'un día, pola proximidá de grandes puntos turísticos como Benidorm, Alicante o Guadalest. Na actualidá ta intentándose esplotar el turismu de congresos.

Cabo destacar la presencia del sector económicu proporcionáu pola educación y l'investigación, por cuenta de la esistencia de la Escuela Politéunica Cimera d'Alcói (EPSA) de la Universidá Politéunica de Valencia, la Escuela d'Arte Cimero de Diseñu, el Conservatoriu de Música y AITEX (Institutu teunolóxicu del testil).

Vista parcial d'Alcói dende la Sierra de Mariola (faltando'l barriu de Batoy a la parte derecha de la imaxe).

Política[editar | editar la fonte]

Tres les eleiciones municipales de 2011, l'alcaldía recayó en Toni Francés gracies al sofitu d'investidura del BLOC y d'EUPV. Sicasí, el PP foi l'agrupación más votada con 11 conceyales (12.256 votos, 38.44%), el PSPV 7 conceyales (7.818 votos, 24'52%), BLOC 5 conceyales (6096 votos, 19'12%), EUPV 2 conceyales (3094 votos, 9'7%). El restu de partíos ensin conceyales fueron: UPyD (969 votos, 3'04%), C.D.L (712 votos, 2'23%), O.C.Y (132 votos, 0'41%). Los votos contabilizaos fueron 32.308 (67'59%), astenciones 15.491 (32'41%), votu nulu 426 (1.32%), votu en blancu 805 (2'52%).[12]En payares de 2012, la corporación municipal queda remodeladaa consecuencia de la marcha del BLOC del gobiernu municipal.[13]

Nes eleiciones municipales españoles de 2007, el PP llogró 13 conceyales (16.790 votos, 49'96%), el PSOE 9 conceyales (10.985 votos, 32'69%), BLOC 2 conceyales (2.420 votos, 7'20%) y l'EU-EPA-EV-DIR 1 conceyal (2.363 votos, 7'03%). El restu de partíos ensin conceyales fueron: ERPV-AM (238 votos, 0'71%), CV (198 votos, 0'59%), P-SD (110 votos, 0'33%).

Eleiciones municipales del 24 de mayu de 2015
Partíu Candidatu
Votos
Conceyales
Partíu Socialista del País Valencianu-PSOE Antonio Alfonso Francés Pérez 9 830 30,82 % 9 2
Guanyar Alcoi: Acord Ciutadà Estefania Blanes León 6 070 19,03 % 5 5
Ciudadanos Jorge Sedano Delgado 4 926 15,44 % 4 4
Partíu Popular Rafael Jorge Miró Pascual 4 883 15,31 % 4 7
Compromís David Abad Ruiz 3 958 12,41 % 3 2
Fonte: Ministeriu del Interior (España).[14]

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Castiellu de Barchell
Torre Na Valora

Patrimoniu arqueolóxicu[editar | editar la fonte]

  • Xacimientu arqueolóxicu de La Serreta.
  • Xacimientu arqueolóxicu d'El Puig.
  • Restos arqueolóxicos "La Mola de Serelles".
  • Restos arqueolóxicos "El Castellar y El Salt".

Patrimoniu históricu[editar | editar la fonte]

  • Torre de Na Valora. Torre medieval de vixilancia y defensa del sieglu XIII.
  • Torre N'Aiça sieglu XIV, arcu de San Roque sieglu XVIII, Torre-portal de Riquer y restos reconstruyíos de la muralla sieglu XIV.
  • Castiellu de Barchell. Nun principiu nomáu como Castiellu de Bendepord, pasando más tarde a nomase de Barchell. Declaráu Bien d'Interés Cultural. Delles fontes indiquen que ye d'orixe musulmán y que probablemente foi construyíu escontra'l sieglu XII. Tres la so conquista sería donáu en 1248 por Xaime I a los escuderos Fortunio Pérez de Falces y Fortunio Garcés Citina. Anque'l primer rexistru ye del añu 1321 onde Guillem Blanc foi alcaide d'esti castiellu. #Carauterizar por una torre señorial (de forma rectangular y asitiada nel ángulu nordeste) y un patiu d'armes con barcal. El castiellu sirvía d'abellugu a les families de mudéxares de Barchell y Chirillent y el so ganáu, mientres una dómina que se caracterizó por frecuentes incursiones granadines y castellanes. A mediaos del sieglu XV foi mercáu polos xuraos d'Alcói. Mientres el sieglu XVIII #convertir nuna masía (Más del Castell). Anguaño ye de propiedá privada y atópase en procesu de rehabilitación.

Patrimoniu arquiteutónicu[editar | editar la fonte]

Casa del Pavu
  • Conxuntu del sector antiguu de la ciudá. El nucleu antiguu d'Alcói ye herederu del urbanismu que se desenvolvió mientres la segunda metá del sieglu XIX y el principiu del sieglu XX. Anque les sos cais y cases pueden tar condicionaos por actuaciones anteriores, l'aspeutu actual deriva direutamente del de la ciudá pionera de la revolución industrial española. Les industries, los barrios obreros y les cases de la burguesía convivieron nun espaciu amenorgáu ente los valles y los ríos.
  • Plaza d'España. Ye unu de los espacios más emblemáticos de la ciudá y onde se topen dalgunos de los monumentos más destacaos. Nella tienen llugar los actos principales de los Moros y Cristianos d'Alcói y de la Cabalgata de Reyes d'Alcói.
  • Casa consistorial. Actual sede del conceyu d'Alcói. Esti edificiu de 1846-1863 acueye una bona coleición de pintura y escultura d'artistes alcoyanos.
  • Rula de San Jorge. Sala de muestres y esposiciones asitiada sol suelu de la Plaza d'España. Ye obra del arquiteutu Santiago Calatrava. Realizada mientres los años 1992-1995.
  • Plaza de Dins. Claustru del antiguu castiellu-palaciu de los Llúria, conventu de San Agustín. Data del sieglu XIV.
  • Palacete d'Albors. De finales del sieglu XIX.
  • Banca Vicens. Edificiu señorial del añu 1881, qu'anguaño alluga la Cámara de Comerciu d'Alcói.
  • Bancu d'España. Edificiu neoclásicu de 1927, antigua sede del Bancu d'España n'Alcói. Anguaño nél atopa un centru cultural, la biblioteca pública y l'archivu municipal.
  • Teatru Principal d'Alcói. Inauguráu nel añu 1838, ye'l teatru más antiguu d'Alcói.
  • Teatru Calderón d'Alcói. Inauguráu nel añu 1902, ye'l teatru de mayor tamañu d'Alcói.
  • Hospital civil d'Oliver. Edificiu que data del añu 1877.
  • Escuela d'Artes y Oficios d'Alcói
  • Barriu #El Sangre. El barriu obreru que foi remocicáu nos años 1991-2001. El proyeutu foi reconocíu na 40º edición de los Premios FAD d'Arquiteutura ya Interiorismu[15] (Barcelona) en xunu de 1999.

Modernismu n'Alcói[editar | editar la fonte]

  • Círculu Industrial d'Alcói. Entidá creada pola burguesía industrial alcoyana en 1868. Edificiu modernista de 1911. Nel so bellu interior caltiénse un salón biblioteca y un ampliu salón rotonda.
  • Monte de Piedá y Caxa d'Aforros d'Alcói. Edificiu modernista de 1909. Sede de l'antigua entidá, anguaño alluga'l Centre d'Art d'Alcoi.
  • Casa del Pavu. Ye un edificiu priváu d'estilu modernista. Considérase un símbolu del bienestar económico qu'Alcói tuvo a principios del sieglu XX. Esti edificiu foi construyíu ente 1908-1909 pol arquiteutu Vicente Pascual Pastor y convirtióse n'estudiu de pintura de Fernando Cabrera Cantó. #Denominar la Casa del Pavu pol pavu que remata'l dintel de la so puerta. Destaca tamién pol trabayu en forxa de los sos miradores y balcones, según polos pomos de fundición y el remate en mosaicu.
  • Casa Laporta. Datáu como l'edificiu introductor del estilu modernista n'Alcói.
  • Casa d'Esguiló. Otra muestra modernista conocida que foi nel so día vivienda y anguaño alluga'l Conservatoriu de Música y #Danza Joan Cantó.
  • Casa Vilaplana. Edificiu modernista del arquiteutu alcoyano Vicente Pascual Pastor.
  • Casa Mataix. Edificiu modernista del arquiteutu alcoyano Vicente Pascual Pastor.
  • Casa Sant Nicolau 29. Edificiu modernista del arquiteutu alcoyano Vicente Pascual Pastor.
  • Casa Sant Nicolau 35. Edificiu modernista del arquiteutu contestano Timoteo Briet Montaud.
  • Casa País Valencià 30. Edificiu modernista del maestru d'obres alcoyano Jorge Vilaplana Carbonell.
  • Viviendes Bartolomé José Gallardo 1, 3 y 5. Conxuntu d'edificios de viviendes d'estilu modernista, obra del arquiteutu Timoteo Briet Montaud en 1905.
  • La Glorieta. Parque públicu inauguráu en 1836 con reforma modernista de 1899 del arquiteutu alcoyano Vicente Pascual Pastor.
  • Parque de bomberos. Edificiu públicu de 1915 d'estilu art nouveau, obra del arquiteutu alcoyano Vicente Pascual Pastor.
  • Campusantu de San Antonio Abad. Destaquen los sos panteones d'estilu modernista y neogotico, realizaos por arquiteutos y escultores modernistes alcoyanos.

Iglesias, monesterios y ermites[editar | editar la fonte]

  • Ilesia arciprestal de Santa María. Construyida nel añu 1940. Ta asitiada na parte alta d'Alcói, la so fachada principal #atopar na placeta del Fossar y la fachada posterior da a la Plaza España.
  • Ilesia de San Jorge. Esti edificiu ye d'estilu neobizantino, construyíu n'honor al patrón de la ciudá, San Jorge.
  • Monesteriu del Santu Sepulcru. Monesteriu d'estilu barrocu construyíu en 1598.
  • Ilesia de San Mauro y San Francisco. Obra del arquiteutu alcoyano y catedráticu d'urbanismu, César Cort Botí.
  • Ilesia de San Roque y San Sebastián. Obra del arquiteutu alcoyano Vicente Pascual Pastor en 1915.
  • Ilesia de la Virxe de los Desamparaos. Construyida nel sieglu XIX.
  • Ermita de San Antonio Abad. Contruiida nos sieglos XIV-XVIII.
  • Ermita de Polop. Nel valle de Polop. Construyida nos sieglos XVII-XVIII.
  • Capiya de San Miguel. Construyida nel añu 1790.
  • Conventu de San Agustín d'Alcói, baltáu mientres la guerra civil española.
  • Campusantu de San Antonio Abad

Patrimoniu industrial[editar | editar la fonte]

Edificiu Carbonell.
  • Fábriques de Ferrándiz y Carbonell: Antigües fábriques testiles d'estilu modernista, obra del arquiteutu alcoyano Vicente Pascual Pastor qu'anguaño alluguen el Campus d'Alcói de la Universidá Politéunica de Valencia.
  • Edificiu de Papeleres Aconceyaes. Edificiu d'estilu eclécticu y art déco que foi la central de Papeleres Aconceyaes S.A., empresa qu'en 1934 axuntó a la mayor parte de los fabricantes de papel de la ciudá, famosos pol so llibros de papel de fumar y de celulosa.
  • Real Fábrica de Paños d'Alcói. Popularmente conocida como Casa de la Bolla, foi la sede de la Real Fábrica de Paños d'Alcói y darréu de la Sociedá Testil Alcoyana.
  • Subestación d'Hidroeléctrica d'Alcói. Edificiu modernista del añu 1910 qu'allugaba una subestación de la compañía llétrica Hidrola aprovechando'l cursu del ríu Serpis.
  • Fábriques Sant Joan 43 y 45: Edificios industriales obra del arquiteutu Timoteo Briet Montaud en 1915.
  • Mataderu municipal d'Alcói. Edificiu modernista del añu 1911 obra del arquiteutu Timoteo Briet Montaud. Anguaño ye un centru deportivu municipal.
  • Taller de carruaxes en cai Agres 5: Edificiu industrial d'estilu modernista obra del arquiteutu Timoteo Briet Montaud en 1909.
  • Fábrica en cai Agres 8: Edificiu industrial d'estilu modernista obra del arquiteutu Vicente Pascual Pastor y del inxenieru José Cort Merita ente 1904 y 1913.
  • Fábrica en cai Alcoleja 4: Edificiu industrial d'estilu modernista obra del arquiteutu Vicente Pascual Pastor en 1920.
  • Fábrica de "El Rosendo": Edificiu industrial d'estilu modernista obra del arquiteutu Timoteo Briet Montaud en 1914.
  • Fábrica en cai Sant Vicent Ferrer 12: Edificiu industrial d'estilu modernista obra del arquiteutu Timoteo Briet Montaud en 1915.
  • Fonte d'El Molinar d'Alcói: Obra del inxenieru José Abad Carbonell en 1912. La cúpula modernista ta decorada con trencadís.
  • #Tren Alcói Gandía. La llinia de ferrocarril dexaba llevar el carbón dende'l Puertu de Gandía a les fábriques de la ciudá.
  • Estación d'Alcói. La estación de ferrocarril d'Alcói foi inaugurada en 1904.
  • Chimenees industriales. Tán protexíes al considerase parte del patrimoniu cultural valencianu y testimoniu de la historia industrial valenciana.[16][17]

  • Restos industriales. A tou esti patrimoniu #añader los edificios industriales pioneros na revolución industrial de la ciudá, tomando como exemplu la zona de fábriques qu'esta xunta al intre del ríu Molinar.[18]

Pontes[editar | editar la fonte]

Alcói ye conocida como la ciudá de les pontes, yá que tien decenes d'esti tipu de construcción. La peculiar orografía marcada por ribayos, que condicionaron l'urbanismu y les ampliaciones socesives, fixeron necesaria la construcción d'estes pontes. Amás de les pequeñes pontes que formaben l'antigua rede viaria (la Ponte de Penáguila, la Ponte de Cocentaina y la Ponte Viejo de santa roquesa), que daten de los sieglos XVII y XVIII, hai otros menores que fueron edificaos pa dexar l'accesu a les industries asitiaes na vera del ríu Riquer.

  • Ponte de la Pechina. Vien de 1863 y va percima del ríu Benisaidó. Ta formáu por cinco arcos d'mediu puntu y tien una alzada máxima de 28,6 metros.
Ponte de les siete llunes.
  • Ponte de les Siete Llunes. Hai que faer mención de la ponte conocida como de les Siete Llunes, asitiáu más allá del barriu de Batoi. Nesti casu nun se trata d'una ponte urbana, sinón que se construyó por que pasara pequí'l tren Alcói-Alicante, que nun llegó a circular nunca. Visitalo fai necesaria una pequeña escursión que tien como fondu'l parque natural de la Font Colorada. El so enorme altor y l'amplitú de los so arcos #facer ideal pa prauticar equí'l saltu de ponte.
  • Ponte de San Roque. Ye del sieglu XIX, dómina en que la industria llocal y l'economía alcoyana conocieron la so mayor rellumanza, y como les pontes d'esta mesma dómina, #construyir con piedra estrayida de les pedreres locales. Dexa ver al fondu'l pequeñu ríu del Ribayu de Soler, que, en direición al centru de la ciudá, aumenta'l caudal del ríu Barxell. Según #proyeutar Eduardo Miera, tien trés arcos de mediu puntu, d'ocho metros, y una alzada máxima de 20,5 metros.
Ponte de María Cristina.
  • Ponte de María Cristina. Ye a partir del primer terciu del sieglu XIX, cuando se realicen les primeres obres civiles que dexaron la crecedera d'Alcói, gracies a la construcción de la Ponte de María Cristina (1828-1838). La ponte de María Cristina (1838) dexa cruciar sobro'l ríu Barxell o Riquer, a les veres del cual caltiénense industries centenaries que caltienen de pies les sos chimenees industriales. Al otru llau d'esta ponte ta'l paséu de Cervantes, zona dedicada pela ciudá d'Alcói al famosu escritor dende 1905.
  • Viaductu de Canalejas. #Inaugurar en 1907 y #denominar asina pol nome del diputáu a Cortes pol distritu d'Alcói, José Canalejas y Méndez. Tien una llargor de 200 metros, llargu pal cual usáronse 325 tonelaes d'aceru que fuelguen sobro trés pilastres y dos estribos qu'alcen el conxuntu hasta un altor máximu de 54 metros sobro'l ríu Molinar.
    Viaductu de Canalejas.
Ponte de San Jorge.
  • Ponte de San Jorge. En gran manera identifica a la ciudá. #Inaugurar en 1931 y álzase sobro'l ríu Riquer, que xunto col ríu Molinar, faen nacer el ríu Serpis, que desagua en Gandía. El Pont de Sant Jordi foi toa una revolución urbanística p'Alcói, yá que portó'l desarrollu de la zona del Enanche, un área urbana nueva que dexó nel primer terciu del sieglu XX faer crecer la ciudá más allá de les llendes tradicionales. La ponte de Sant Jordi ye'l de mayor monumentalidad de los que componen el paisaxe urbano alcoyano.
Ponte de Fernando Reig
  • Ponte de Fernando Reig. #Tratar d'una moderna ponte atirantada construyíu en 1987 que da salida a Alcói en direición a Alicante.Nel momentu de la so execución foi'l de mayor lluz del mundu con tableru prefabricáu.
Viaductu ferroviariu del Barxell
#Puente #Huerta Mayor del Güertu de Llácer o Palomino. 2ª metá
Ponte de Francisco Aura Boronat sobre'l ríu Serpis
  • Otres pontes: Amás de los anteriores, Alcói cunta con cuatro pontes de más de dos sieglos d'antigüedá. #Tratar de les pontes del Tossal (1712), Antiguu de San Roque (1731), Alcázares (1780), Cadisenyo (1790). Tán construyíos con piedra estrayida de canteres próximes, pero a diferencia de los anteriores, tán asitiaos no fondero de los ribayos de la ciudá. Per otra parte tamién tenemos les pontes de Buidaoli (1828), el Pont del Salt, el Pontó, La Vaguada, la Ponte de Rafael Terol, #Puente José Luis González, #Puente Francisco Aura Boronat, Batoy, ente munchos otros.
  • La vuelta a les pontes: Paséu tradicional a cuerpu nun percorríu urbanu en forma d'aníu poles pontes centrales de la ciudá.

Redolada natural[editar | editar la fonte]

La rica redolada natural d'Alcói estrémase en dos parques naturales, con una superficie total de cuasi 20.000 hectárees.

  • Parque natural del Carrascal de la Font Colorada. Paraxa de 2.450 hectárees que foi declaráu parque natural pol gobiernu valencianu'l 13 d'abril de 1987.[19]
  • Parque natural de la Sierra de Mariola. Paraxa de 17.257 hectárees que foi declaráu parque natural pol gobiernu valencianu'l 8 de xineru de 2002.[20]
  • Vía verde d'Alcói. Trescurre pol antiguu trazáu del ferrocarril Alcói-La Canal (Alicante). Nel so fácil percorríu (12 km) y de gran guapura, traviésense 11 túneles y 3 viaductos. El percorríu podría ser muncho más estensu, pero la carretera de circunvalación a Cocentaina y otres actuaciones atayen l'antiguu trazáu orixinal[21]
  • Vía verde del Serpis. Vía verde pol antiguu trazáu del ferrocarril Alcói-Gandía construyíu en 1892, al so pasu per Alcói.
  • Racó de Sant Bonaventura-Canalons. Paraxa Natural de 18,34 hai, #alcontrar nel tramu altu del ríu Polop, destácase por presentar un cursu d'agua mientres tol añu cola flora y vexetación carauterística d'esti tipu d'ecosistemes y por presentar un eleváu valor paisaxísticu con grandes roquedos llabraos sobre la caliar pola aición erosiva del ríu.
  • Valle de Polop: Valle allugáu n'Alcói, ente los parques naturales de la Sierra de Mariola y de la Font Colorada.

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Los patrones d'Alcói son: San Mauro, San Jorge y La Virxe de los Llirios.

  • Moros y Cristianos d'Alcói. N'abril celebren les sos fiestes de Moros y cristianos d'Alcói, n'honor a San Jorge, declaraes d'interés turísticu internacional. Tienen el so orixe na versión mítica de la Batalla d'Alcói producida en 1276 a les puertes de la ciudá y qu'enfrentaría a los habitantes d'Alcói coles tropes del Caudiellu musulmán Al-azraq. Cunta la tradición que nel momentu clave de la batalla apaeció la figura de San Jorge al llombu d'un caballu sobro les muralles de la ciudá y que la so figura decidió el resultáu de la Batalla. El primer documentu que nos fala d'estes fiestes dataría de 1672 per parte del cronista Carbonell na so Célebre centuria, na que fala de les celebraciones n'honor a San Jorge y pola espulsión de los musulmanes, con apaición de dos compañíes, una de Moros-Christianos y otra de Cathólicos-Christianos, que constitúin l'orixe de les ventiocho Filaes actuales. Les #fiesta celebren el fin de selmana más próximu al día 23 d'abril (San Jorge), anque orixinalmente celebrábense los díes 21, 22, 23 y 24 d'abril.

El primer día dedícase a los músicos, y pela tarde axúntense toles bandes na plaza onde entonen l'himnu. El segundu quiciabes sía'l día más espectacular, yá que ye'l día de les Entraes, dedicándose la mañana a la entrada cristiana y la tarde a la mora. El terceru, ye'l día dedicáu a San Jorge, día de procesiones. El cuartu dedícase al Alardo, la batalla, cuando toles filaes pasen el día disparando colos arcabuces, destancando les embaxaes tanto mora, pela mañana, como la cristiana, pela tarde, nes que s'encaren los embaxadores de cada bandu pa señalar l'intre de la guerra, qu'acaba cola apaición de San Jorge, un neñu que s'escueye por sortéu cada añu perteneciente a dalguna filà y que representa la figura del santu mientres la triloxía festera, poles almenes del castiellu llanzando miles de fleches representando aquel momentu culminante de la batalla en qu'acabó cola vida del caudiellu Al-Azraq, mientres s'entona l'himnu de la Festa y esto marca'l fin de les fiestes y la llegada de la floreciente primavera.

Filaes:
Bandu Moru: Llana, Xudíos, Dómingo Miques (Miqueros), Chano, Verds, Magenta, Gordón, Llixeros, Mudéxares (Palominos), Abencerrajes, Marrakesch, Realistes, Berberiscos (Bequeteros) y Benimerines.
Bandu Cristianu: Andaluces (Contrabandistes), Asturianos (La Creueta), Cides, Llabradores (Maseros), Guzmanes, Vascos, Mozárabes (Els Gats), Almogávares (La Llaganya), Navarros, Tomasinas, Muntanyesos (L'escata), Cruciaos, Alcodianos y Aragoneses.
  • Cabalgata de Reis Magos d'Alcói. En Navidá celebra la más antigua cabalgata d'España y probablemente del mundu, que data de 1866, d'interés turísticu nacional. Tamién ye de destacar el tradicional Belén de Tirisiti.

Música[editar | editar la fonte]

Alcói cunta con un gran movimientu musical, gracies a l'ayuda d'asociaciones que consiguen, per una parte dar locales d'ensayu a los músicos y al empar actuar como sala de conciertos, realizar eventos pa tolos artistes de la ciudá y dinamizar la cultura musical.

Museos y llugares culturales[editar | editar la fonte]

  • #Fundación Alcói Ponte de Cultures. Entidá tien como principal oxetivu la xestión y esplotación de los recursos #turísticu y #patrimonial colos que cunta la ciudá d'Alcói.[22]
  • Museu Alcoià de la Festa (MAF). Muséu de la ciudá, nel cual son protagonistes los moros y los cristianos. Foi actualizáu y reformáu nel añu 2006. Conocíu como Casal de Sant Jordi[23]
  • Muséu Arqueolóxicu Camil Visedo. Ta asitiáu nun edificiu d'estilu góticu valencianu y renacentista. Nél espón pieces procedentes del paleolíticu cimeru, neolíticu y edá del bronce.[24]
  • Abellugo-Muséu de Cervantes. Abellugu de la Guerra Civil Española.(1938).[25]
  • Muséu de Bomberos del Consorciu Provincial d'Alicante (MUBOMA). Asitiáu na Fábrica de los Tacos o Algodonera.[26]
  • Muséu d'Interpretación Turística d'Alcói, na antigua "fábrica de Tintes", so la Ponte de San Jorge.
  • Centre d'Art d'Alcoi (CADA), allugáu nel edificiu modernista del Monte de Piedá y Caxa d'Aforros d'Alcói. Anguaño atópase zarráu al públicu.[27]

Otros eventos y centros culturales[editar | editar la fonte]

  • Mostra de Teatre - Feria Valenciana d'Artes Escéniques. Esta muestra, axunta a programadores de circuitos públicos y comerciales, periodistes, críticos teatrales y xestores culturales, tanto de la comunidá autónoma valenciana como d'otres zones d'España.[28]
  • Betlem de Tirisiti.[29] Montaxe teatral con marionetes que se realiza na ciudá d'Alcói dende'l sieglu XIX per Navidá.
  • Teatru Principal.
  • Teatru Calderón. Inauguráu'l 1902, construyíu pel Círculu Católicu d'Obreros. Ye'l principal teatru de la ciudá.
  • Teatru Salesianos.
  • Centre Cultural d'Alcoi. Acueye les dependencies culturales centrales municipales, xunto col Archivu, la Biblioteca Central y les oficines alministratives de Cultura del Conceyu.
  • Asociación d'amigos de la música.[30]
  • Biblioteques municipales.[31]
  • Escuela Politéunica Cimera d'Alcói. Campus d'Alcói de la Universidá Politéunica de Valencia.[32]

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Ente los platos más típicos d'Alcói destaca la olleta (guisu a base de fabes, con pencas, carne de gochu y morciella, bien apreciáu en fiestes), la "Borreta" (guisu con pataques, espinaques, bacaláu y güevu), la pericana (platu fríu a base de pimientu secu y bacaláu saláu), y la coca", tanto dulce como salada. Pimientos rellenos [bajoques farcides] (arroz, sofritu de tomate, ayu picáu, perexil, carne de gochu o atún frescu cocíes de normal al fornu).

Hai que destacar que nesta población inventóse l'aceituna rellena (rellena d'anchoa),[cita [ensin referencies] conocíu aperitivo pola marca La Española y El Serpis, dambes, con sede n'Alcói. Al igual que l'aceituna rellena, los "garibaldinos", la "sangueta", les "penques" rebozadas, les dureces, les albóndigues de bacaláu y de "aladroc", l'agua-sal, habítase con cebolla, les "Espardeñes", los "Abisinios" o el "Magre i Fetge" constitúin la denominada "Picaeta Alcoiana".

Les bébores típiques d'Alcói son el café llicor, consumíu como aperitivo solo o combináu con llimonada, llimón granizáu (llamada entós #entemecer mentira o mentireta), con cerveza (llamada l'amiestu negreta) o con cola (llamada l'amiestu plis-play), y el yerberu, llicor fechu con anís duce y yerbes maceradas provenientes de la sierra Mariola.

Ente los dulces típicos cabo destacar los pasteles de carne, fechos con una pasta hoxaldrada y rellenu de carne, piñones con canela y azucre. Tamién son conocíes les peladillas, almendres cubiertes d'azucre glaseado, y distintos dulces navidiegos, como los mantecados, les nueces glaseadas, "rollets" d'aguardiente, "pastissets de boniato", el brazu de xitanu o la tortà, torta d'almendres recubierta d'un glaseado d'azucre.

Deportes[editar | editar la fonte]

Alcói ye una ciudá na que los sos habitantes practiquen tou tipu de deportes. Esto pue ser por cuenta de la so complexa orografía que ta acompañada de paisaxes espectaculares en plena naturaleza. Ensin dulda, el deporte más popular ye'l fútbol. L'equipu de la ciudá y el más conocíu ye'l Club Deportivo Alcoyano. Ye unu de los históricos de la comunidá, y del fútbol español pola so lleenda, teniendo una llarga trayeutoria na Segunda División y 4 temporaes en Primer División, quedando nuna d'elles per delantre del Real Madrid. El Deportivu, que ye como se conoz popularmente, xuega nel estadiu d'El Collao, construyíu con un estilu inglés. El club ye conocíu en toa España por cuenta de la famosa frase que diz: Hai que tener más moral qu'l'Alcoyano, y tamién pola so fama d'equipu guerrilleru. Per otra parte, otru de los clubes más relevantes ye'l Patín Alcodiam Salesianu. Un equipu de hoquei en patinos que milita na élite del hoquei español, na OK Lliga.

Clubes de la ciudá:

  • Club Deportivo Alcoyano
  • Club GFX
  • Patín Alcodiam Salesianu
  • Alcói Fútbol Sala
  • Yudu Club Alcói
  • Club Deportivo Santa Rosa
  • Club Rugby Alcói
  • Club Esportiu Sant Roc
  • Club Gimnàstica Alcoi "El Pastoret"
  • Club Bàsquet Femení Alcoi
  • #Club Alcói Roller Derby
  • Alcói 100 en 24: Nel añu 2006 la Escuela Politéunica Cimera d'Alcói entamó Alcói 100 en 24.[33] Esti eventu deportivu consiste en percorrer 100 km de senderismo ente les paraxes naturales d'Alcói nun máximu de 24 h. Nun se trata d'una prueba competitiva, sinón que s'anima a los participantes a superar un retu personal al empar que s'esfruta, conozse y valórase la redolada natural de la zona. La 2ª edición (tamién entamada pola EPSA) celebróse'l 3 de marzu de 2007 con alredor de 200 participantes de toa España, esta edición a diferencia de la primera cuntaba amás con un percorríu alternativu pa bicicleta de monte (BTT).
  • El Club Axedrez d'Alcói foi Campeón d'España por Equipos na edición de 1965.

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

Actores[editar | editar la fonte]

  • Oscar Pastor actor
  • Nazaret Aracil actriz
  • Xavi Castillo, actor
  • Xavi Mira, actor
  • Pau Durà, actor
  • Juli Cantó, actor
  • Joan Gadea, actor
  • #Mapa Pastor, actriz
  • Pep Sellés, actor

Deportistes[editar | editar la fonte]

  • Francisco José "Lobo" Carrasco, futbolista.
  • Nico Terol, pilotu de motociclismu.
  • Carmen Jordá, pilotu de F1.
  • Juli, futbolista.
  • Jorge Molina Vidal, futbolista.
  • José Luis Pérez-Paya, futbolista y ex-presidente de la Real Federación Española de Fútbol.
  • José Cano Timoner, futbolista.

Escritores[editar | editar la fonte]

  • Francisco Jordá Cerdá, historiador.
  • Juan Gil Albert, poeta.
  • Cristóbal Botella y Serra, periodista y escritor.
  • Julio Berenguer Barceló, médicu ya historiador
  • Joan Valls i Jordà, poeta.
  • Isabel-Clara Simó, escritora.
  • Pepe Calabuig, periodista.
  • Marisa Abad, presentadora de televisión.
  • Paco Camarasa, editor d'historieta
  • Santiago Mataix, periodista y políticu.
  • Vicente Luis Simó Santonja, escritor.
  • Lucila Mataix (#alias Celia Bravo), escritora.
  • Beatriz Cort Valor, escritora

Músicos y cantantes[editar | editar la fonte]

  • Amando Blanquer Ponsoda, compositor
  • Ovidi Montllor, cantautor, actor.
  • Camilo Sesto, cantautor.
  • Francisco, cantante.
  • Carlos Palaciu, compositor
  • Juan Cantó Francés, compositor.
  • Víctor Espinós Moltó, musicólogu.
  • José María Valls Satorres, compositor
  • Jordi Bernàcer Valdés, direutor d'orquesta

Inxenieros, pintores, escultores y arquiteutos[editar | editar la fonte]

  • Fernando Reig Vilaplana, Inxenieru de caminos canales y puertos.
  • Antonio Gisbert Pérez, pintor.
  • Emilio Sala, pintor.
  • Lorenzo Casanova Ruiz, pintor.
  • Ramon Castañer Segura, pintor.
  • Fernando Cabrera Cantó, pintor y escultor.
  • José Mataix Monllor, pintor.
  • Antonio Pascual Abad, llitógrafu.
  • Enrique Vilaplana Juliá, inxenieru ya investigador.
  • Vicente Pascual Pastor, arquiteutu
  • Timoteo Briet Montaud, arquiteutu
  • Francisco Laporta Valor, pintor
  • Lorenzo Ridaura Gosálbez, escultor
  • José Pérez Pérez "Peresejo", escultor
  • Roque Monllor Boronat, arquiteutu
  • Ricardo María Navarrete Fos, pintor
  • Lorenzo Pericás Ferrer, pintor
  • César Cort Botí, arquiteutu
  • José Cort Botí, arquiteutu
  • Ignacio Trelis, pintor

Políticos y dirixentes[editar | editar la fonte]

  • Alberto Jarabo Payá, abogáu y políticu.
  • Juan Botella Asensi
  • Agustí Albors
  • Virgilio #Botella Pastor
  • José Cort Gosálvez, diplomáticu y políticu
  • Trinidá Miró Mira
  • Lluís Torró
  • Paco Molina

Relixosos[editar | editar la fonte]

  • Manuel Llopis Ivorra
  • Rafael Sanus Abad

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. http://www.ceice.gva.es/estatico/polin/WebHelp/Toponimia/municipis_de_la_comunitat_valenciana.html
  3. INE en la provincia d'Alicante a 2016
  4. http://www.estrellasyborrascas.com/articulos/frio_1956.pdf
  5. Los neandertales completaban con vexetales su dieta carnívora
  6. Torró, L., "Los inicios de la mecanización de la industria lanera en Alcoi", Revista de Historia Industrial, 6, 1994.
  7. [1]
  8. Las diez claves de la Cabalgata de Reyes más antigua d'España
  9. [2]
  10. Fonte: población de fechu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Alteraciones de los conceyos en los Censos de Población desde 1842, Series de población de los conceyos d'España desde 1996. El censu dende 1997 refierse a fecha 1 de xineru. Los datos de 1787 provienen del censu de Floridablanca, citados por Bernat i Martí y Badenes Martín en Crecimiento de la población valenciana. Análisis y prevención de los censos demográficos (1609-1857). Ediciones Alfons el Magnànim. Valencia, 1994.
  11. Fonte: Esplotación estadística del censu según l'[Institutu Nacional d'Estadística d'España]]. Población por sexo, conceyos y nacionalidad (principales nacionalidades).
  12. http://elecciones.mir.es/resultados2011/99MU/DMU1703900999_L1.htm
  13. http://www.pagina66.com/wp-content/uploads/2012/11/organigrama-municipal.pdf
  14. «Resultados Eleiciones Municipales 2015». Consultáu'l 26 de mayu de 2015.
  15. Premios FAD d'Arquiteutura e Interiorismo
  16. 01-TEXTO
  17. Ver tamién: Molina, Ramón (2011). «Las chimeneas de ladrillo en la circunscripción industrial d'Alcoi». RECERQUES DEL MUSEU D'ALCOI (20). ISSN 1135-2663. 
  18. El Molinar (Alcoy): Paisaje y Patrimonio industrial
  19. http://www.cma.gva.es/web/indice.aspx?nodo=2983
  20. http://www.cma.gva.es/web/indice.aspx?nodo=2987
  21. Vías verdes d'Alcoy
  22. Fundación Alcoy Puente de Culturas
  23. Museo de la fiesta
  24. https://web.archive.org/web/20120111121709/http://apl.alcoi.org/wmuseu/valencia/
  25. https://web.archive.org/web/20110719020926/http://fundacionalcoy.es/centros/cervantes/default.aspx
  26. http://www.muboma.com/crbst_4.html
  27. https://web.archive.org/web/20110720133924/http://obrasocial.cam.es/es/paginas/actividad.aspx?ida=17471
  28. http://www.mostrateatre.com/
  29. Belén de Tirisiti
  30. Asociación d'amigos de la música
  31. http://www.alcoi.org/es/areas/cultura/biblioteca/
  32. http://www.epsa.upv.es/
  33. Alcoy 100 en 24

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • ALONSO TEJADA, Anna (1994). «L'arte llevantín o'l trasiegu cronolóxicu d'un arte prehistórico». Pyrenae: revista de prehistòria i antiguitat de la Mediterrània Occidental (Universitat de Barcelona: Serviciu de Publicaciones) (25): 51-70. ALONSO TEJADA, Anna (1994). «L'arte llevantín o el "trasiego" cronológico d'un arte prehistórico». Pyrenae: revista de prehistòria i antiguitat de la Mediterrània Occidental (Universitat de Barcelona: Servicio de Publicaciones) (25):  páxs. 51-70. ISSN 0079-8215.   
  • SANCHÍS LLORENS, Rogelio (1976). Alcói, el to pueblu. Monte de Piedá y Caxa d'Aforros. ISBN SANCHÍS LLORENS, Rogelio (1976). Alcoy, tu pueblo. Monte de Piedad y Caja d'Ahorros. ISBN 9788450072948.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]