Albox

Coordenaes: 37°23′N 2°08′W / 37.38°N 2.13°O / 37.38; -2.13
De Wikipedia
Albox
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
ProvinciaBandera de Provincia d'Almería provincia d'Almería
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Albox Rogelio Luis Mena Segura
Nome oficial Albox (es)[1]
Nome llocal Albox (es)
Códigu postal 04800, 04812 y 04813
Xeografía
Coordenaes 37°23′N 2°08′W / 37.38°N 2.13°O / 37.38; -2.13
Albox alcuéntrase n'España
Albox
Albox
Albox (España)
Superficie 168 km²
Altitú 420 m
Llenda con Arboleas, Oria, Partaloa, Chirivel, Vélez-Rubio, Taberno y Cantoria
Demografía
Población 12 311 hab. (2023)
- 6031 homes (2019)

- 5774 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia d'Almería
0% de Andalucía
0.03% de España
Densidá 73,28 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
albox.es
Cambiar los datos en Wikidata

Albox ye un conceyu español de la provincia d'Almería, na comunidá autónoma d'Andalucía. Ta asitiáu na parte nororiental del Valle del Almanzora y a 120 km de la capital provincia, Almería. Tien una población de 12 311 hab. (2023)[2][3]. La so estensión superficial ye de 168,42 km².

El conceyu ta formáu polos nucleos d'Albox, Llano de las Ánimas, Llano del Espino, Llano de Los Olleres, La Molata y Las Pocicas. Otros nucleos diseminados son Fuente del Marqués y Aljambra.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

Noroeste: Oria y Chirivel Norte: Vélez-Rubio Nordeste: Vélez-Rubio
Oeste: Oria y Partaloa Puntos cardinales Este: Taberno y Arboleas
Suroeste: Cantoria Sur: Cantoria Sureste: Arboleas y Cantoria

Ta asitiáu na cuenca media del ríu Almanzora. Tien una estensión de 168 km². Llenda al norte con Chirivel y Vélez-Rubio (contorna de Los Vélez), al sur con Cantoria, al este con Taberno y Arboleas, y al oeste con Oria y Partaloa.

Historia[editar | editar la fonte]

Pola so privilexada posición xeográfica foi'l pasu de distintes cultures, de les qu'anguaño pueden atopase muertes nos distintos xacimientos arqueolóxicos esistentes.

Albox debe la so fundación y poblamientu a los árabes (el so nome significa «la torre» n'árabe)[4][5], con una historia llargamente amestada a la rellumanza medieval del Reinu de Granada dende'l sieglu XIII. Nos estertores de la Reconquista cristiana, nel sieglu XV, Albox foi arrampuñada a los árabes poles tropes del Adelantado Mayor del Reinu de Murcia (Corona de Castiella), Alonso Yáñez Fajardo, ya incorporada darréu a la so Marquesáu de los Vélez.

Albox cuntaba na dómina del reinu nazarí (sieglos XIV y XV) con unu de los castiellos más importantes del valle del Almanzora, onde había otres importantes fortaleces como les de Cantoria, Oria, Tíjola, Purchena y Serón. A la conclusión de Reconquistar, a finales del sieglu XV, el castiellu d'Albox, como otros del Reinu de Granada, foi destruyíu ante la medrana de que grupos rebalbos (primero mudéxares y dempués moriscos) pudieren faese fuertes nél. Pola so situación fronteriza ente'l reinu nazarí de Granada y el reinu cristianu de Murcia, nesti territoriu alzáronse delles torres vigía, dalgunes de les cualos entá se caltienen, constituyendo un pervalible patrimoniu históricu.

En 1518 un fuerte terremotu, con epicentru en Vera, afaró Albox, destruyendo gran parte de les viviendes de la villa.

La villa albojense tomó parte activa nes continues y aportunantes sulevaciones morisques, asocedíes nel sieglu XVI a lo llargo y anchu del Reinu de Granada; sería'l rei Felipe II el que, en ganando a los moriscos, decretaría'l so espulsión de la contorna y la repoblación de la villa con cristianos traíos principalmente del reinu de Murcia, del reinu de Valencia y de La Mancha, constituyéndose Albox entós en conceyu municipal o conceyu nel añu 1563, sol mandu del que fuera'l so primer alcalde, Antón d'Andrano.

Anque'l Barriu Altu de San Antonio —con un trazáu irregular de cais empinaes converxentes toes elles nuna pequeña plaza central— foi'l nucleu orixinariu de la villa d'Albox, ye sicasí'l barriu de la Llomba de San Francisco —denomináu asina pol antiguu establecimientu de la Orde Terciaria Franciscana— el que más desarrollu y espansión algama nos sieglos XVII y XVIII. Ello debe a la vinculación d'Albox con tráxiques riaes, llenes y terremotos qu'azotaron esta tierra dacuando.

Un socesu trascendente pa Albox asocedió en 1716, cuando dos presbíteros albojenses fundan una ermita (darréu tresformada nun gran santuariu) nel monte Roel, na sierra de les Estancies, y empieza la veneración de la imaxe de La nuesa Señora del Saliente. Dende esa fecha, nun puede entendese la historia albojense ensin el fondu calquier d'esta advocación mariana.

Mientres el sieglu XIX el pueblu desempeñó un gran papel na llucha contra los invasores franceses, de la que se caltienen noticies de dos cruentes escaramuzas nos años 1810 y 1811. Foi esa la dómina de mayor bonanza económica en Albox, gracies a los sos telares, a la industria alfarero de calter artesanal y a l'actividá de tresporte y comerciu de los numberosos arrieros qu'había na villa. Ye destacable tamién l'actividá económica qu'hubo dende la dómina de los romanos en redol a la estraición y manufacturado del travertino mariellu, una piedra natural d'estraordinaria guapura, bien representativa d'Albox, que s'estrayi nes canteres de Los Marcelinos y Los Rincones. La tradición comercial d'Albox convirtió a la población nun centru económicu ente Baza (Granada) y Lorca (Murcia).

Episodios históricos[editar | editar la fonte]

Por escritos y legajos de los archivos locales y el de la Real Chancillería de Granada, puede conocese la llerza del pueblu cuando tuvo qu'abandonar les sos cases semiderruidas por un terremotu pa dormir a cielu rasu nes veres de la rambla. Otru episodiu históricu foi la epidemia de fiebre mariello, que'l so focu inicial brotó en Cartaxena y arrobinóse implacable, segando vides, al traviés de tolos pueblos del Llevante español (Granada y Almería inclusive). Tamién un tarrecible enllena estrozó Albox el 11 de setiembre de 1891. Otru enllena entá mayor afaró'l pueblu en 26 de xunu de 1900 provocando 6 muertos y l'estroza de la parte cimera del muriu de piedra que la Comisaría Regia construyera tres la de 1891.

El allumáu públicu a base d'eletricidá llegó a la llocalidá d'Albox el 8 de xineru de 1914, esistiendo primeramente allumáu a base de faroles.[6]

El suministru públicu d'agua al nucleu urbanu d'Albox data de 1963, anque hubo qu'esperar hasta xunu de 2014[7] por que'l conceyu cuntara con agua potable calidable.

Demografía[editar | editar la fonte]

Pirámide de población[editar | editar la fonte]

=== Evolución d'a población

Gráfica d'evolución demográfica d'Albox ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2009 del INE.

Distribución de la población[editar | editar la fonte]

El conceyu estremar nes siguientes entidá de población, según el nomenclátor de población publicáu pol INE (Institutu Nacional d'Estadística).

Nucleos de población[8]
Entidá de Población Población (2014)
Albox 8020
Aljambra 719
El Cañico 652
Las Labores 541
Llano de los Olleres 242
Locaíba 471
La Rambla 308
Saliente Alto 282
Saliente Bajo 480

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

  • Pol so términu escurre la carretera autonómica A-334 que xune les llocalidaes de Huércal-Overa y Baza travesando transversalmente el valle del Almanzora. Anguaño esta arteria viaria (Redia del Almanzora) ta tresformándose nuna autovía (en construcción dende'l 2004).
  • La llocalidá d'Albox, mientres años dispunxo d'una estación de ferrocarril asitiada na vecina llocalidá d'Almanzora. La "carretera de la estación" (ALP-831) ye la vía qu'hai que tomar pa llegar a l'antigua estación de ferrocarril d'Almanzora. Esta carretera consta d'unos 3 quilómetros hasta llegar a la estación. Escurre paralela a la rambla d'Albox y traviesa les llocalidaes d'Albox, La Molata, El Barriu les rapiegues y Almanzora. En 1985 foi cerráu al tráficu'l ferrocarril del Almanzora. Esiste un estudiu de reapertura de la llinia ferrial Guadix-Almendricos pendiente de ser aprobáu pola alministración autonómica.
  • L'Aeropuertu d'Almería ye'l más cercanu, a 90 km na ciudá d'Almería, magar cunta con un helipuertu p'aterrizaxes d'emerxencia.

Monumentos relixosos[editar | editar la fonte]

Ilesia Parroquial de Santa María[editar | editar la fonte]

L'edificiu relixosu más antiguu d'Albox empezó a construyise nel S. XVI tres Reconquistar de los Reis Católicos. Con agregos nos posteriores sieglos, ye un artísticu edificiu anque desaposiáu de les sos ayalgues tres la Persecución Relixosa. Apocayá restaurada. Presenta una portada barroca bien similar a la del conventu de les Pures na ciudá d'Almería.

Ilesia Parroquial de la Concepción[editar | editar la fonte]

El testamentu del presbíteru don Lázaro de Martos dexó la fundación d'un Hospiciu de la Orde Franciscana nel S. XVIII. La presencia de los flaires y la construcción de la Capiya conventual fixo crecer al actual barriu de La Llomba d'Albox. Tres la espulsión de los franciscanos, permaneció la Capiya como Ilesia filial de la Parroquia de Santa María. En 1855, tres la proclamación del dogma inmaculista, foi dedicada a la Concepción de La nuesa Señora. En 1900 alzar en Parroquia, destacando l'estraordinariu llabor del Beatu Juan Ibáñez ente 1911 y 1936. Gracies al so apostoláu creóse'l Grupu de Scouts y construyóse el Llar Parroquial pa desenvolver el dinámicu barriu. Tres la riada de 1973, l'antigua edificación foi baltada y sustituyida por una senciellu construcción.

A finales de la década de los años setenta del sieglu XX, el párrocu don Juan Bretonos Pérez edificó un nuevu templu, según la casa parroquial y salones axacentes. L'Obispu Manuel Casares Hervás bendixo'l complexu parroquial en 1978.

Dos décades dempués, el párrocu don Tomás Cano Rodrigo enguapeció'l conxuntu cola construcción d'una espadaña y encargando al prestixosu pintor don Andrés García Ibáñez la decoración de la Capiya Mayor y la del Santísimu. L'Obispu Álvarez Gastón bendixo les obres el 8 d'avientu de 1999.

Nel so interior, amás de la imaxe de la Purísima, reciben cultu San Franciscu d'Asís y los titulares de la Hermandá de San Xuan Evanxelista: el Santísimu Cristu de la Misericordia, La nuesa Señora de la Soledá, María Santísima del Primer Dolor y San Xuan Evanxelista. Hai una capiya de mármol n'honor a Santa Claudina Thévenet, fundadora de la Congregación de Jesús María, pos estes relixoses sirvieron a la Parroquia dende 1975 hasta 2016. El Santu Neñu de la Bola ye oxetu d'una entrañable devoción, pos a él encamiéntense los estudiantes pa los sos exámenes. Celébrase la so romería con gran allegría'l domingu de la Octava Pascual.

Na Capiya del Santísimu atopa'l sepulcru del Beatu Juan Ibáñez, el gran párrocu que foi martirizado na Persecución Relixosa de 1936.

Ilesia Parroquial y Votiva de La nuesa Señora del Carmen del Llanu de los Olleres[editar | editar la fonte]

Mientres el tarrecible cólera de 1864, los vecinos de la barriada del Llanu de los Olleres fixeron a la Santísima Virxe del Carmen el votu d'edifica-y un santuariu sí cesaba la epidemia. Como asina asocedió, aquel llabradores punxeron tol so enfotu n'edificar esti edificiu relixosu. Foi bendichu en 1870 y arriquecíu nes décades posteriores con largueza. Equí fundóse l'Aición Católica n'Almería pol Beatu don Antonio Lorca Muñoz, Coaxutor de Santa María d'Albox. Profanáu'l templu mientres la Persecución Relixosa, foi reedificado polos mesmos vecinos en 1939. L'Obispu Manuel Casares Hervás alzar en Parroquia en 1973. Anguaño, y por cuenta del so deterioráu estáu, atópase en fase de restauración.

Ermita de la Santa Cruz[editar | editar la fonte]

Asitiada nel puntu más altu de La Llomba d'Albox, foi fundada polos franciscanos como colofón d'un artísticu Vía Crucis nel S. XVIII. Más tarde n'el so escampada asítiose l'antiguu campusantu de la población. Nos años venti, el Siervu de Dios don Juan Ibáñez llantó'l pinar actual que lu dota de gran guapura. Totalmente estrozada mientres a la Persecución Relixosa, foi reedificada según diseñu de don Bartolomé Marín, canónigu natural del barriu con amplia trayeutoria artística. Ye un llugar de gran devoción.

Ilesia Parroquial de Santa Bárbara de Les Pocicas[editar | editar la fonte]

Construyida a mediaos del S. XIX n'El Lugarico, actual Les Pocicas, ta dedicada a la virxe y mártir Santa Bárbara. Alzada bien llueu en Parroquia, foi ampliada pol Obispu Ródenas García a mediaos del sieglu XX. A principios del S. XXI, el presbíteru don José Navarro, natural del llugar, dotar d'un artísticu retablu qu'acovez la venerada imaxe de la Patrona.

=== Santuariu Diocesanu de La nuesa Señora del Saliente Unu de los edificios relixosos más importantes de tola provincia almeriense. Foi construyíu en 1716 polos presbíteros albojenses don Lázaro de Martos y don Roque. Ampliáu con magnificencia pol Obispu Sanz y Torres, constitúi un notable conxuntu de Santuariu, Palaciu Episcopal, Hospedería y Conventu. Nel so interior recibe cultu la venerada imaxe de La nuesa Señora de los Desamparaos del Bon Retiru del Saliente.Trátase d'una talla barroca de pequeñes dimensiones que podría rellacionase estilísticamente col círculu de la Roldana. Tamos, ensin dulda, ante la meyor obra d'imaginería barroca de la provincia. En 1988 la sagrada imaxe foi coronada pol Nunciu Apostólicu en nome de San Xuan Pablo II. Ye'l corazón relixosu d'Albox.

Ermita de San Antonio de Padua[editar | editar la fonte]

Asitiada nel Barriu Altu, ta dedicada a San Antonio de Padua. L'edificiu foi mezquita mientres la dómina del reinu nazarí de Granada. Foi restaurada apocayá. Sigue celebrando les fiestes titulares cada 13 de xunu.

=== Ilesia Parroquial de La nuesa Señora de los Dolores del Llano del Espino Asitiada nel Llano del Espino, ta dedicada a La nuesa Señora de los Dolores y cuenta con oratoriu propiu.

Monumentos civiles[editar | editar la fonte]

  • Muriu de proteición de la rambla, construyíu de travertino en 1892.
  • Torre d'Aljambra, torre árabe del sieglu XII.
  • Torre de Tardiguera, torre árabe del sieglu XIII.
  • Cerro Castillo. Cuetu bien próximu a la llocalidá, onde s'asitiaba un antiguu castiellu árabe, del sieglu XIII. Caltiénse un barcal, los cimientos de delles viviendes y un restu de la muralla del llau Este.

Otros llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Biblioteca pública municipal "Poeta Juan Berbel"
  • Club de Tenis d'Albox.
  • Circuitu de Motocross "La Mina".
  • Pabellón de Deportes y Campu de Fútbol "Les Ventes".
  • Piscina y polideportivu municipal de Les Pocicas.
  • Salón d'actos "Federico García Lorca".

Cultura y tradiciones[editar | editar la fonte]

Feria de Tolos Santos[editar | editar la fonte]

L'orixe d'estes fiestes, de celebración añal mientres los díes próximos o posteriores al 1 de payares, remontar a una importante feria de ganáu, que llegó a ocupar un puestu ente les más importantes feries ganaderes d'España.

Col pasu del tiempu y el tresformamientu de les zones rurales, la llamada Feria de Tolos Santos, foi perdiendo'l so interés como feria de ganáu a favor de la fiesta popular. Na actualidá, ye una de les feries más importantes de la provincia d'Almería, dientro de la cual destaca la llamada 'Feria del Mediudía'. La 'Feria del Mediudía', consiste nel actu de salir a comer Tapes al mediudía, nun ambiente festivo y que puede enllargase hasta cuasi la medianueche.

Feria de San Francisco[editar | editar la fonte]

Son les fiestes más populares, dedicaes polos vecinos de La Llomba al so Santu Patronu. En redol a la Plaza de San Francisco realícense diversos actos lúdicos, como les entrañables verbenes y bailles. Na Ilesia Parroquial de la Concepción celebra un solemne Triduu, que remata cola allegada procesión de San Franciscu d'Asís.

Santuariu del Saliente[editar | editar la fonte]

No referente a monumentos y visites culturales, cabo destacar el Santuariu d'El Saliente. El monesteriu ta asitiáu na Sierra de les Estancies, tratándose d'una edificación a caballu ente'l Barrocu y el Neoclásicu.

L'edificiu foi declaráu Monumentu Históricu Artísticu en 1992. Una de les mayores atraiciones de la so visita, ye la increíble panorámica de la qu'esfruta'l visitante dende El Saliente, pudiendo visualizar gran parte de la provincia d'Almería ya inclusive el mar, en díes soleyeros y aparentes pa dichu fin.

Selmana Santa d'Albox[editar | editar la fonte]

La Selmana Santa d'Albox ye una de los meyores de la provincia d'Almería. En Albox hai 4 cofraderíes y una prehermandad: -Cofradería de Ntro. Padre Jesús Nazarenu, María Santísima de la Redención y Santu Sepulcru del Señor. Procesional el Martes Santu col Nazarenu cola toalla del Lavatorio de los pies a los sos discípulos remembrando esti pasaxe. El Vienres Santu procesiona Ntro. Padre Jesús Nazarenu cargando la Cruz, María Santísima de la Redención y el Santu Sepulcru. -Cofradería de Ntra. Sra. de les Congoxes: Procesiona na Tarde del Vienres Santu cola Oración nel Güertu, Ntra. Sra. de la Esperanza y Ntra. Sra. de les Congoxes col so fíu muertu nel so cuellu. -Cofradería de Ntra. Sra. de los Dolores: procesiona el Vienres de Dolores cola Virxe de los dolores ensin paliu, y el Xueves Santu pela tarde col Cristu de la Columna, el Cristu Cayíu y Ntra. Sra. de los Dolores baxu paliu negru. -Cofradería de San Juan: procesiona na mañana del vienres santu, con San Juan, la virxe del Primer Dolor y Cristu Crucificáu. -Pre-Hermandá de Ntro. Padre Jesús de Pasión y Misericordia: Ye una nueva prehermandad que procesiona el Sábadu de Pasión col misteriu del Prendimiento de Jesús.

Tien accesu direutu cola A-92 al so pasu por Chirivel, según cola Autonómica A-334 al so pasu por Albox.

Romería de la Virxe del Saliente[editar | editar la fonte]

Cada 8 de setiembre tien llugar la pelegrinación relixosa que va dende'l pueblu d'Albox hasta'l Monesteriu d'El Saliente. Nesta romería, declarada como Bien d'Interés Cultural, la nueche y madrugada de cada 8 de setiembre ciento de persones veníes dende diversos puntos de la xeografía española percuerren, na so mayor parte pola rambla, los 18 quilómetros de distancia ente'l pueblu y el monumentu.

La considerable presencia de xente nuevo, fai que la Romería tiñir d'un ambiente festivo en diversos momentos, alloñar de lo puramente relixoso.

24 Hores de Fútbol sala d'Albox[editar | editar la fonte]

Importante tornéu de fútbol sala que se realiza de manera añal la primer selmana d'agostu. Llama l'atención la so llocalización y ambientación, yá que mientres les llamaes '24 hores' ( por cuenta de que'l campeonatu xugar de forma continua mientres 24 hores), córtase'l tráficu nuna de les principales víes d'Albox (Plaza de San Francisco), pa convertila nun campu de fútbol sala. Mientres un periodu, l'eventu treslladar al Pabellón d'Albox. La competición gocia d'un importante prestíu na zona y suel guardase per gran parte de los vecinos, llegando en determinaos momentos a ser miles los espectadores que guarden esta variante del fútbol. Na edición de 2008 proceder al montaxe de tres graes col fin d'allugar a tol públicu, respondiendo l'afición de manera fantástica allegando a guardar la final cerca de 1500 persones. El sistema d'ambientación y montaxe de graes siguióse repitiendo nes ediciones de 2009 y 2010. Sicasí na última edición de 2011 tomóse la determinación de nun montar graes, obligando asina a gran parte del públicu a permanecer de pies, menguando asina'l espectadores de los alcuentros

Palmarés 24 Hores d'Albox desque volvieron xugase en Plaza San Francisco_ - 2007 Café Bar La Palmera - 2008 Publhispania Zurgena - 2009 Coliséu - 2010 Ebanistería Galera - 2011

Axedrez en Albox[editar | editar la fonte]

Albox tien una gran tradición axedrecista. L'equipu Club d'Axedrez Reverté Albox proclamóse Campeón d'España por Equipos en 2005.[9] Amás, Albox ye consideráu como "trubiecu del axedrez español",[10] yá que celebra numberosos torneos de calter internacional ente los que destaquen el "Abiertu Internacional d'Axedrez Vicente Bonil" y l'antiguu "Villa d'Albox". Por cuenta d'ello, grandes maestros internacionales d'axedrez visitaron el pueblu, como Veselin Topalov (campeón del mundial pola FIDE en 2005), y Alekséi Dréyev (ex xugador del Club d'Axedrez Reverté Albox).

Rock Albox[editar | editar la fonte]

Festival de rock que la so primer edición tuvo llugar en 1985. Celébrase añalmente a finales d'ochobre, dientro del marcu de la Feria de los Santos. Ye unu de los festivales de rock a valir más llonxevos d'España. Actuaron nél munches de les más importantes bandes de rock del país, según dellos grupos foranos. Les ediciones más esitoses llegaron a axuntar a unos 4.000 espectadores.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Platos[editar | editar la fonte]

  • Migues: Ellaboraes con farina de trigu o de maíz, agua, aceite y sal. Acompañar de caldu de pexe, fervíu de pimientos coloraos y verdes, asaos y secos, tomate secu, aceite y ayos y de "tayes" (cachos pequeños. tostaos de costiella, magra y saúra, toos ellos de carne de gochu gochu). Tamién se suelen acompañar de cachos de morciella frita, pimientos fritos secos, tomates, ayos tienros asaos o rábanos.
  • Pelotes: Pucheru o potaxe al que se-y añedir albóndigues feches de farina de maíz, llonganiza, pimientos coloraos y ayos.
  • Gurullos: Cachos pequeños de masa de farina que s'añedir al guisu y que dacuando lleven perdiz. o coneyu.
  • Arroz con coneyu.
  • Gazpachu: Facer con agua, vinagre, pepinu, cebolla y tomate. Se aliña con ayu y añedir sopes de pan.
  • Remojón: Ellaborar con pataques, pimientos coloraos, pimientos verdes secos y ayos. Tou esto y una vegada cocíu machúcase y amiéstase-y llonganiza, cachos de tocín fritu y afátase con cachos de güevu cocíu.
  • Pucheru: Especie de cocíu de garbanzos, carne de gochu, morciella, pataques y verdures.
  • Trigu guisao: Pucheru al que se-y añedir trigu que primeramente se picó y que dempués se remoyar. Puede realizase como pucheru o potaxe y nesti casu pónse-y fenoyos y nabos.
  • Tostada de sangre: Cebolla y tomate tostáu con sangre cocío.
  • Caldu de güevos: Guisáu con sofritu de tomate, cebolla, ayos, pimientos, papes y güevos.
  • Ayu: Ellaboráu con migues de pan moyaes en vinagre, almendres pelaes, ayos, aceite, pataques cocíes y sal. Se bate hasta convertilo nun mueyu. Comer con pataques cocíes, pan, pataques frites, o otru tipu de guarnición
  • Tabirnas colorás (guisu de pataques con pimientos coloraos, cebolla y ayos)
  • Farrapes salaes (ellaboraes a base de farina, tomate, pimientos, ayu, pexe y aceite).
  • Embutíos
  • Fritada de coneyu.
  • Choto al ayu cabañil.
  • Olla de nabos encebollado con fégadu de gochu.

Duces[editar | editar la fonte]

Servicio[editar | editar la fonte]

  • Ayuntamiento y Teatru Municipal.
  • Guardia Civil 062
  • Policía Llocal 092.
  • Parque de Bomberos Zona Norte.
  • Polígonu Industrial Terdiguera.
  • Polígonu Industrial Zona Sur.
  • Centru de Salú d'Albox.
  • Hospital Xeriátricu "Virxe del Saliente".

Centros Educativos y de formación[editar | editar la fonte]

  • I.E.S. "Martín García Ramos"
  • I.E.S. "Cardenal Cisneros"
  • C.E.I.P "Francisco Fenoy"
  • C.E.I.P "Velázquez"
  • C.E.I.P "Virxe del Saliente".
  • Residencia Escolar "Maestru Juan de la Cruz"
  • Colexu y Salón social del Llanu de los Olleres.
  • Guardería Pública Municipal.
  • Guardería "Virxe del Saliente".
  • Biblioteca Pública Municipal "Poeta Juan Berbel".
  • Escuela Municipal de Música.
  • Conservatoriu Elemental de Música.
  • Escuela Taller "El Saliente".
  • Centru de discapacitaos físicos "El Saliente".
  • Escuela d'empreses d'Albox.
  • Centru d'Educación d'adultos.
  • Centru Guadalinfo d'Informática d'Albox.
  • Escuela Municipal de Fútbol.
  • Centru de formación Ramón y Cajal.

Albojenses pernomaos[editar | editar la fonte]

Hermanamientos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  3. oficina de rexistru
  4. Diego de Guadix (1593). Diccionariu d'arabismo.
  5. Cerdán Galera, Diego (2014). Afitaos y Efemérides de la Historia d'Albox, Sieglu XII-1975. Madrid: Ediciones Marcianes, páx. 56-59.
  6. «Un sieglu de lluz llétrico en Albox» (19 de xineru de 2014). Consultáu'l 19 de xineru de 2014.
  7. «Fin al históricu problema de l'agua en Albox» (26 de xunu de 2014). Consultáu'l 26 de xunu de 2014.
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «[http://www.ine.es/nomen2/index.do INEbase / Nomenclátor. Rellación d'unidaes poblacionales]». Consultáu'l 25 de xunetu de 2010.
  9. Chessbase (ed.): «Reverté-Albox Campeón d'España 2005». Consultáu'l 25 d'agostu de 2011.
  10. «sos-grandes-y-a l'alma-del-reverte-albox-juan-martinez-sola_98532.html L'axedrez pierde a unu de los sos grandes y a l'alma del Reverté Albox: Juan Martínez Sola». Almería360 (30 d'avientu de 2014).
  11. Corporaciones españoles hermaniaes con Llatinoamérica, na web de la Federación Española de Conceyos y Provincies

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]