Alberto Sordi

De Wikipedia
Alberto Sordi
Vida
Nacimientu Roma15 de xunu de 1920[1]
Nacionalidá Bandera d'Italia Reinu d'Italia  (15 xunu 1920 -  18 xunu 1946)
Bandera d'Italia Italia  (18 xunu 1946 -  24 febreru 2003)
Muerte Roma[2]24 de febreru de 2003[1] (82 años)
Sepultura Campo Verano[3]
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Estudios
Llingües falaes italianu[4]
inglés
Oficiu direutor de cine, actor de teatru, guionista, actor de cine, cantante, actor de doblaxe, actor de televisión, comediante, compositor, actorrealizador
Altor 1,75 m
Premios
Nominaciones
IMDb nm0814773
Cambiar los datos en Wikidata

Alberto Sordi (15 de xunu de 1920Roma – 24 de febreru de 2003Roma) foi un famosu actor, direutor y guionista italianu. Xunto con Marcello Mastroianni, Ugo Tognazzi, Nino Manfredi y Vittorio Gassman foi unu de los grandes nomes de la commedia all'italiana amás de vocera de la romanidá na cinematografía Italiana.

Biografía[editar | editar la fonte]

Yera'l cuartu fíu de Pietro Sordi, un profesor de música, que tocaba la tuba na orquesta del Teatru de la Ópera de Roma, y de Maria Righetti, una maestra. Naz nel barriu popular del Trastévere, en Roma, el mesmu de Claudio Villa y de munchos otros artistes de la posguerra.

Les sos primeres esperiencies: Extra, doblador, actor de revista y de radio[editar | editar la fonte]

Yá na escuela primaria empieza a improvisar pequeñes obres con un teatru de marionetes pa un públicu de la so mesma edá, amás de cantar como sopranu nel coru de voces blanques de la Capiya Sixtina empobináu por Lorenzo Perosi. En 1936 graba un discu de cuentos pa neños, qu'encarga la casa discográfica Fonit y con lo que gana dexa les clases nel Institutu de Comerciu y treslládase por un curtiu tiempu a Milán, onde estudia dicción. D'ellí va ser espulsáu, al paecer por causa del so acentu dialeutal romanu (muncho más tarde, el 27 d'abril de 1999, concedióse-y un diploma ad honorem). Sicasí llogró'l títulu más palantre, presentándose como alumnu llibre.

De regresu a Roma, en 1937 atopa trabayu como extra en Cinecittà (na superproducción Escipión l'Africanu de Carmine Gallone, nun papel de soldáu romanu) y gana un concursu de la Metro-Goldwyn-Mayer pa doblar la voz d'Oliver Hardy (primero fíxose llamar Albert Odisor, con Mauro Zambuto que doblaba n'italianu a Stan Laurel). Trabaya nesto hasta 1951 doblando a Bruce Bennett, Anthony Quinn, John Ireland, Robert Mitchum, Pedro Armendáriz y, ente los italianos, a Franco Fabrizi y hasta a Marcello Mastroianni nos sos empiezos.

La so voz ye bien reconocible tamién na obra maestra de Vittorio de Sica Ladri di biciclette (1948), na película d'Alessandro Blasetti Prima comunione (1950) y nel interesáu filme Los pingüinos mírennos (1956) empobináu por Guido Leoni, nel que los animales de la película falen con voces d'actores famosos. Por una estraña interés, como actor namái foi dobláu por otros actores dos vegaes: en Cuori nella nube dirixida por Carlo Campogalliani en 1940, dobláu por Gualtiero De Angelis, y en Il Passatore de Duilio Coletti en 1946, onde interpretando'l papel d'un bandíu, emprestó-y la voz Carlo Romanu.

Nel teatru, tres el fracasu cola compañía d'Aldo Fabrizi y Anna Fougez en 1937 nel espectáculu San Giovanni, dedicóse a la revista como baillarín de fila de la compañía de Guido Riccioli y Nanda Primavera en 1939 col espectáculu Ma in campagna è un'altra... rosa. Otres obres conocíes fueron Imputati... alziamoci! (1945) de Michele Galdieri, Soffia so... (1946) de Pietro Garinei y Sandro Giovannini, y finalmente, na temporada de 1953, Gran baraonda que volvieron dirixir Garinei y Giovannini, que va ser la so última apaición de teatru, xunto con Wanda Osiris, a la que va dirixir en 1973 nuna secuencia de la so película Esa roxa ye mio.

Gracies a la radio, mientres la temporada 1947-1948, empieza a faese famosu con dellos programes onde crea dellos personaxes qu'algamen una gran popularidá. Unu d'esos, Mario Pío va interpretar na primer película de Mauro Bolognini, Esperar na galería de 1953. Tamién con orixe radiofónicu en 1947, va rodar Il vento el mio hai cantato una canzone de Camillo Mastrocinque, xunto a Loris Gizzi, Galeazzo Benti y Laura Solari, onde interpreta'l papel del amigu d'un cantante en busca de fama nacional nun programa de la ficticia '"Radio Sibilla".

La so carrera cinematográfica[editar | editar la fonte]

Mientres diez años va tener pequeños papeles en venti películes, salvu I tre aquilotti de Mario Mattòli, na que yera unu de los protagonistes, na película de Camillo Mastrocinque yá mentada, y na que trabayaba col actor xenovés Gilberto Govi y con Walter Chiari nel papel d'un empresariu arxentín en Che tempi!, versión cinematográfica de la comedia Pignasecca y Pignaverde d'Emerico Valentinetti. Destaca en 1951 con una película de Roberto Savarese, con guión de Cesara Zavattini, producida por Vittorio De Sica, Mamma mia che impressione!. Ente estes películes desconocíes podemos citar una película redescubierta apocayá: Via Pádova 46, de Giorgio Bianchi (1953, na que Sordi interpreta'l papel d'un cursi vecín de casa del probe Peppino De Filippo, un modestu emplegáu que buscaba una aventura sentimental con una rapaza.

Ente 1952 y 1955 Sordi algama l'estrellalgu dientro del mundu del cine, con dos películes de Federico Fellini: El xeque blancu (1952) y Los inútiles (1953). Depués van siguir otros trés películes empobinaes por Steno: Un día nel xulgáu (1953), Un americanu en Roma (1954) y Piccola posta (1955), na que va interpretar el so personaxe del nuevu un pocu cobarde, comenenciosu, aprovecháu, indolente, vagu, infantil y anti-idealista que lo acompañará mientres los años 1950. La so popularidá faise enorme, anque nos sos empiezos naide creyera nél (los empresarios qu'arrendaben les películes, de primeres, nun queríen que'l so nome apaeciera nos cartelos porque cuntaben qu'al públicu nun-y gustaba) y Alberto Sordi empieza a rodar ente 8 y 10 películes cada añu.

Cola llegada de la llamada comedia italiana dio vida a munchos personaxes cuasi toos negativos de "típicu italianu", poco edificantes pero que se correspondíen a una realidá evidente, dibuxaos con una cierta malicia pero siempres valorables por cuenta de la so carauterística dicción. Con frecuencia collaboró nes temes y guiones de les películes nes que participaba (cuasi 150) y en toles que dirixó (19). Sordi, con una carrera de más de cincuenta años creó un completu mostrariu de la historia de los valores y del les costumes del italianu típicu, dende'l periodu de la guerra hasta los nuesos díes, con delles baxeces, pero no fondero, xustificáu pol so bon corazón, y pola so capacidá de suañar colos güeyos abiertos.

Resulta práuticamente imposible numberar toles sos interpretaciones, pero hai que citar siquier dellos personaxes que pasaron a la historia de la comedia italiana: ente estos el maestru suplente Impallato, qu'afaya a un alumnu con unes carauterístiques escepcionales pa la cantar llíricu y esplotar pa llograr fama y riqueza en Bravissimo (1955) de Luigi Filippo d'Amico; el gondoleru de Venecia, la lluna y tu (1958) de Dino Risi; l'home vejado pola so muyer y empeñáu en Il vedovo (1959), tamién de Risi xunto a Franca Valeri, o'l despreciable componente d'una comisión censora que xulga despiadadamente cartelos y películes picantes y en priváu contrata con fines inmorales baillarines de night-club en Il moralista (1959) de Giorgio Bianchi.

Tres la conmovedora obra maestra de Mario Monicelli La gran guerra (1959) na que representa a un soldáu vagu y escaqueador, que se ve obligáu a morrer como un héroe ensin deseyalo, demuestra que tien un talentu estraordinario cuando se somorguia psicolóxicamente en personaxes dramáticos y dacuando francamente grotescos. A partir de los años 1960 podemos citar al subteniente Innocenzi de Toos a casa (una de les meyores comedies de Luigi Comencini, rodada en 1960), al guardia de tráficu inflexible colos débiles y siempres dispuestu a arrodillarse ante'l poderosu de vez en L'alcalde, el guardia y la jirafita (1960) de Luigi Zampa -xunto a Vittorio De Sica y Sylva Koscina-, al periodista de Una vida difícil (1961) de Dino Risi -compartiendo cartelu cola escelente Lea Massari-, al industrial en bancarrota dispuestu a vender un güeyu pa reaxustar les sos finances y contentar a una muyer demasiáu esixente en Il Boom (1963) de Vittorio De Sica; el médicu de la mutua dispuestu a cualquier compromisu pa entrar a trabayar nuna clínica de luxu nes dos películes Il mélicu della mutua (1968) de Luigi Zampa y El Prof. Dott. Guido Tersilli, primariu de la clínica Villa Celeste, n'alcuerdos colos seguros (1969) de Luciano Salce; l'editor que sale a la busca del cuñáu perdíu n'África en Riusciranno i nostri eroi a ritrovare l'amico misteriosamente scomparso in Africa? (1968) d'Ettore Scola; la xeómetra encarceláu ensin motivu mientres taba de vacaciones de Detenuto in attesa di giudizio (Deteníu n'espera de xuiciu, 1971) de Nanni Loy, pol que consiguió en 1972 el Osu d'Oru nel Festival Internacional de Cine de Berlín); el damnificado qu'una vegada al añu xunto cola muyer (Silvana Mangano) entama interminables xuegos de naipes na villa luxosa d'una rica y estrafalaria señora con secretariu y ex amigu que la siguen (Bette Davis y Joseph Cotten) en Lo scopone scientifico ("Semando ilusiones", 1972) de Luigi Comencini, hasta'l tarrecible, y por munches razones insostenible, papel en Un borghese piccolo piccolo (1977) de Mario Monicelli, que representa'l so puntu más dramáticu y malváu. Con Monicelli va recitar nuevamente nel doble, burllón y amargosu papel sosteníu nuna escaecedera comedia de 1981: Il marchese del Grillu. Va Actuar, con resultaos diverses, en dellos testos lliterariu y teatral clásicos, como los de Molière en L'enfermu imaxinariu de 1979 y El avaro de 1990, dambos empobinaos por Tonino Cervi) y Romanzo di un giovane povero, del 1995, por Ettore Scola, qu'en 2003, dempués de la muerte de Sordi, dedicará-y el filme Xente di Roma.

Sordi foi premiáu con cinco Nastro d'Argento y con siete David de Donatello, y en 1995 llogra'l prestixosu Lleón d'Oru pola so carrera cinematográfica nel Festival de Venecia.

Filmografía como direutor[editar | editar la fonte]

Dirixó 19 películes, a partir del 1966. La primera foi Fumo di Londra, basáu nos convencionalismos de comportamientu y sociales d'un italianu expatriado temporalmente (tema yá encarada por Gian Luigi Polidoro) y Scusi, lei è favorevole o contrariu? semeya d'un adineráu comerciante de teles, dixebráu de la so muyer, con tantes amantes pa caltener como son los díes de la selmana nuna Italia de los años 1960 solmenada poles polémiques sobre'l referendu sobre'l divorciu. Llogra bones resultaos en tres películes xunto a Monica Vitti, Amore mio aiutami ("Amor mio, ayudar", 1969), Polvere di stelle (1973) y Yo sé quE'l to sabes que Yo sé (1981). Los sos meyores trabayos detrás de la cámara son: la so obra maestra Un italianu in America (1967), xunto a Vittorio De Sica, y l'episodiu -y vacanze intelligenti de la obra coleutiva Dove vai in vacanza? ("Vicios de branu, 1978). Memorables son el personaxe del taxista nes dos películes Il tassinaro (1983, onde realiza duetos risibles col mesmu presidente d'Italia Giulio Andreotti y col vieyu amigu Federico Fellini), y Un tassinaro a New York (1987). Bien interesante la collaboración con Carlo Verdone, consideráu por munchos el so herederu natural (con estilos y temátiques distintes) nos films In viaggio con papà (1982) y Troppo forte (1986). Pero la so película preferida, ente les empobinaes, ye la murnia Nestore, l'ultima corsa (1993), onde interpreta un cocheru ronciegu a llevar el so caballu al mataderu. Les imáxenes del mataderu son d'una durez esconcertante y de verdá inédites pa una película de Sordi. La última película que dirixe ye la mediocre y desafortunada Incontri proibiti (1998) xunto a Valeria Marini y Franca Faldini, presentáu en 2002 en cine y televisión con montaxe distintu y otru títulu, Sposami papà.

Los cantares y la televisión[editar | editar la fonte]

Hai que destacar la granible collaboración artística col guionista Rodolfo Sonego, que trabayó en munches películes sos dende 1954 (Il seduttore de Franco Rossi ye'l so debú) y col compositor Piero Piccioni, que robló munches de les bandes sonores de les sos películes más famoses, como dalgunes de los sos famosos cantares irreverentes y un pocu malicioses. Collabora amás xunto al periodista Giancarlo Governi, a partir de 1979, a realizar l'apreciada tresmisión Storia di un italianu, y nun dexa de participar en munchos programes de televisión (como Studio Unu, xunto a la cantante Mina, en 1966) onde demostraba gran sarcasmu y bon humor. El día del so octuagésimo cumpleaños, el 15 de xunu de 2000 l'alcalde de Roma, Francesco Rutelli, vénce-y por un día'l "cetru" de la ciudá de la que foi nomáu fíu predilectu, y de la que se burllara amosando vicios y falses virtúes.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Dempués d'una llarga enfermedá, Sordi muerre'l 25 de febreru de 2003, a la edá de 82 años. Los restos son treslladaos a la sala d'armes del Campidoglio, onde por dos díes recibió l'homenaxe ininterrumpíu d'un ensame inmensu; el 27 de febreru de 2003 celébrense funerales solemnes na Plaza San Giovanni, delantre de cuasi 300.000 persones. Dempués va ser soterráu na tumba de familia. La vida privada de Sordi foi siempres llevada con estrema discreción y reserva: nengún enllaz sentimental oficial, nengún matrimoniu contraíu, vivió siempres na so casa xunto coles sos hermanes Savinia (muerre nel 1972) y Aurelia, col so hermanu Giuseppe, el so alministrador y cola secretaria Annunziata qu'anguaño ta encargada de los sos archivos personales.


Filmografía[editar | editar la fonte]

Como actor[editar | editar la fonte]

  • 1937
  • 1938: La principessa Tarakanova (xunto a Anna Magnani y Ludmila Tcherina.
  • 1939: La notte delle beffe
  • 1940: Cuori nella nube
  • 1941: -y signorine della villa accanto
  • 1942
    • Giarabub
    • La signorina
    • I tre aquilotti
    • Casanova farebbe così!
  • 1943
    • Sant'Elena piccola isola
    • Chi l'vio?
  • 1944
    • Tre ragazze cercanu marito
    • Circu equestre Za-Bum (episodiu Galop finale al circu)
  • 1945
    • L'innocente Casimiro
    • -y miserie del signor Travet
  • 1946: Il Passatore
  • 1947
  • 1948
    • Che tempi!
    • Sotto il sole di Roma
  • 1951
    • Mamma mia, che impressione!
    • Cameriera bella presenza offresi...
  • 1952
    • Y' arrivato l'accordatore (tamién conocida como Zero in amore)
    • Totò y i re di Roma
    • El xeque blancu (Lo sceicco bianco)
  • 1953
  • 1954
    • Los nuesos tiempos (Tempi nostri) (episodiu Scusi, ma..., que falta na versión actual de la película, atopáu y proyeutáu en 2004)
    • El matrimoniu (Il matrimoniu)
    • Via Pádova 46
    • Tripoli, bel suol d'amore (tamién conocida como I quatro bersaglieri)
    • Gran Varietà (episodiu Fregoli)
    • L'allegro squadrone (tamién conocida como Alberto, il marmittone)
Con Lea Padovani (1923 - 1991) en Il seduttore.

Direutor[editar | editar la fonte]

Teatru[editar | editar la fonte]

Actor de teatru[editar | editar la fonte]

Compositor y cantante[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Tienes d'especificar urlarchivu = y fechaarchivu = al usar {{cita web}}.«Al Verano a spasso nella storia del cinema con la guida tra le tombe di attori e registi» (italianu). Consultáu'l 11 abril 2014.
  4. Identificador CONOR.SI: 202420579. Afirmao en: CONOR.SI.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]