Alberto Enríquez Gallo

De Wikipedia
Alberto Enríquez Gallo
presidente

Vida
Nacimientu Latacunga24 de xunetu de 1894
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu13 de xunetu de 1962 (67 años)
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Socialista Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Gil Alberto Enríquez Gallo (24 de xunetu de 1894Latacunga – 13 de xunetu de 1962Quitu) foi un militar y políticu ecuatorianu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Fíu de Luis Cornelio Enríquez Gallo y de Carmen Gallo Almeida, hermana del filántropu Alejandro Gallo Almeida, quien mandó'l so cuantiosa fortuna a la Universidá Central de Quitu por que se estableciera una escuela pa mayordomos de facienda, la que punxo a funcionar el rector Pablo Arturo Suárez en 1933; y del padre Gallo Almeida, sacerdote xesuita autor d'un testu de lliteratura ecuatoriana d'escasu conteníu crítico pero pervalible poles fotografíes que nél se publicar. Toos yeren latacungueños.

Estudios[editar | editar la fonte]

Foi'l terceru d'una familia de cinco hermanos, y estudió la primaria na escuela de los [Hermanos Cristianos] de la so ciudá natal.

El 15 de xineru de 1900 foi al salir de clase colos sos compañeros, guardó'l pasu de les tropes alfaristas que se dirixíen a combatir al exércitu del presidente Lizardo García en terrenes de la facienda El Tambo de Cuilche. De regresu a la so casa, pasó con seis amigos a recoyer casquillos al Tambo de Chasqui, en que les sos llanures diben enfrentase dambos exércitos, pero'l comandante Rafael Ramos lo increpó duramente por esa irresponsabilidá. Sicasí, el xeneral Alfaro, que s'atopaba cerca, averóse y afalagándo-y la cabeza punxo una monedita d'oru nes sos manes y díxo-y: "Los tos parientes fueron conservadores, pero tu vas ser lliberal". El mozu Enríquez solo atolenó a contesta-y: "Sí, el mio Xeneral".

Meses dempués d'esa aventura, entró a estudiar la secundaria nel Vicente Lleón, onde siguió los trés primeros cursos. En 1910, de solu 15 años, al producise'l conflictu armáu con Perú, presentar al cuartel del Batallón Cotopaxi y sentó plaza de voluntariu. El comandante Juan José Villacreses devolver al colexu aduciendo qu'entá yera bien nuevu. Vueltu a escapar, foi al cuartel del Batallón Pichincha aportunando ante'l so xefe, el comandante Sánchez, quien por fuercia de los ruegos del rapazu, lo enroló como tambor de la unidá y, cuando pasó la movilización xeneral, llicenciar col cargu de cabu segundu, y tornó a clase. En xunetu d'esi añu, hubo conseyu familiar, y el so padre decidió unvialo al colexu Mejía de Quitu, nel que concluyó'l cuartu añu.

La so vida militar[editar | editar la fonte]

N'avientu de 1911, por cuenta de la revolución del xeneral Pedro J. Montero, abandonando definitivamente los estudios, ingresó como cabu primeru del Exércitu gobiernista de los xenerales Leonidas Plaza y Julio Andrade y avanzó a Huigra p'atacar a les fuercies de Flavio Alfaro.

El 11 de xineru de 1912, recibió la orde d'aguantar con trés reclutes al pie d'una ponte, y ellí caltúvose pese al peligru. Dempués de l'acción, foi abrazáu y felicitáu por Andrade. Al concluyir la campaña, llicencióse-y como sarxentu primeru. Años dempués, cuntaba la siguiente anéudota: "Un recluta bien nuevu preguntóme antes de l'acción qué había que faer pa nun fuxir, porque taba con muncho mieu. Yo contesté-y a chancia: 'Ensóbiate les piernes'. El recluta asina lu fixo y aguantó nel so puestu de combate. Al rematar l'acción, llevar nuna camiya, porque fuera mancáu, pero amosaba na so cara'l prestu del deber cumplíu".

Ente 1912 y 1913, siguió un cursu na Escuela d'Aplicación pa Militares Inferiores so les órdenes del coronel Luis Cabrera, y al concluyilo recibió'l grau de subteniente. Viaxó a Esmeraldes ya intervieno na campaña contra'l xeneral Carlos Concha.

En 1915, xubió a teniente, y yá yera consideráu'l meyor caballista y caballeru del país. El 1917, foi inspeutor d'Alcoholes de la parroquia Angamarca. En 1918, recibió los despachos de capitán, foi enrolado nel famosu escuadrón Cazadores de los Ríos y trunfó en distintos concursos hípicos. Entós, foi destináu a combatir el cuatrerismo nes provincies de la Mariña. Esi añu, casóse con Piedad Portilla Castro, de quien se divorció años dempués, teniendo socesión.

Ente 1919 y 1920, desempeñó la Inspectoría de la parroquia Corazón (provincia de Cotopaxi) y foi reincorporáu al Batallón Imbabura. A principios de payares de 1922, foi treslladáu a Guayaquil; y el 15 d'esi mes, cumpliendo órdenes del xeneral Enrique Barriga, salió a patrullar la ciudá. Al altor de l'avenida Olmedo, el so escuadrón tuvo un alcuentru con dellos grupos d'obreros y ordenó disparar al aire p'amedranalos pero fueron contestaos con piedres, resultando mancaos la Corneta y el Teniente Matías Ulloa que cayeron de los sos cabalgaduras. Enríquez ordenó cargar a sable y bayoneta y na esfriega foi mancáu na clavícula izquierda llogrando esvalixar a los obreros hasta la cai Chimborazo, onde topó a Barriga qu'allegaba con refuerzos. Como resultaos d'eses esfriegues quedaron dellos cadabres tendíos nel pavimentu. Dempués empezaría la matanza indiscriminada d'obreros y xente del pueblu que los sos réfugos fueron despanzurrados a punta de bayoneta y llanzaos a les agües del ríu Guayas por que nun quedara evidencia del crime coleutivu. Nunca se pudo calcular exactamente'l númberu de víctimes, pero envalórase que pudieron llegar al millar nesi aciar día de brutal represión militar.

En 1924, asistió al Cursu de caballería entamáu pola Misión Italiana y foi destináu al grupu de caballería nᵘ 1, llamáu transitoriamente como "Escolta" pos depués punxéronlu "Yaguachi".

La "revolución xuliana"[editar | editar la fonte]

En xunetu de 1925, sumar a la revolución que depunxo al presidente Gonzalo S. Córdova y la Xunta Militar de Gobiernu Provisional xubió-y a Mayor de Caballería. Yá yera miembru de la Lliga Militar establecida nel cuartel del Reximientu Bolívar en Quitu.

Otros llevantamientos[editar | editar la fonte]

El 4 de marzu de 1927 tocó-y encalorar la rebelión del xeneral Francisco Gómez de la Torre nel norte del país, con grave riesgu de la so vida pos actuó dientro del cuartel de los sulevaos. En 1928, viaxó a Chile a terminar una compra de caballos. En 1930, xubió a Teniente Coronel y tando de Segundu Xefe del Escuadrón "Yaguachi" esconxuró otra sulevación en contra del Presidente Isidro Ayora, quien-y tenía en gran estima.

En 1931, foi nomáu Xefe del Reximientu de la Facienda Remonta, en Cayambe, población que s'alzara contra los gamonales de les contornes y na que imperaba un clima de violencia. Depués pasó a Primer Comandante del Reximientu de Caballería Yaguachi.

La Guerra de los Cuatro Díes[editar | editar la fonte]

A fines d'agostu del 32 los principales dirixentes de la Compactación Obrera que sofitaben al candidatu presidencial trunfador Neptalí Bonifaz Ascázubi descalificáu pol Congresu, pidiéron-y el so sofitu, pero Enríquez negar dafechamente. El 28 d'esi mes aguantó col Escuadrón al so mandu mientres la famosa Guerra de los Cuatro Díes. El 2 de setiembre acompañó a los miembros del Cuerpu Diplomáticu hasta la facienda de los sos parientes los Ramos Enríquez, allugada al sur de Quitu y cerca de Lasso, onde se dar# en aldericar l'armisticiu.

Mayor participación política[editar | editar la fonte]

Convertíu como n'unu de los homes fuertes del Réxime d'Alberto Guerrero Martínez, controló l'orde nes eleiciones de 1933, nes que fraudulentamente trunfó Juan de Dios Martínez Mera. Entós, emprestó la so collaboración a los ministros de Defensa Juan Francisco Orellana, Luis A. Jaramillo y al so antiguu xefe, Enrique Barriga, que s'asocedieron en dichu cargo.

En 1934, sofitó al encargáu del Poder Abelardo Montalvo y depués al presidente José María Velasco Ibarra, pero al querer ésti proclamar la so dictadura, collaboró nel so derrocamientu y favoreció l'ascensu del ministru del Interior Dr. Antonio Pons Campuzano, quien designó como ministru de Defensa al xeneral Manuel Ernesto Cepeda.

Aquel día, Enríquez y los demás miembros del altu mandu convencieron a Pons de que'l so ascensu al poder fuera namái provisional y momentaneu col fin d'evitar l'anarquía, y que tenía d'arrenunciar o, en casu contrariu, trunfaría nes eleiciones recién convocaes el candidatu conservador, el Dr. Alejandro Ponce Borja, frente a los so opositores lliberales, Carlos Alberto Arroyo del Río y José Vicente Trujillo, que se topaben estremaos.

El 26 de setiembre de 1935, Pons dimitió ante l'Exércitu, nuna histórica xunta celebrada en Baños d'Agua Santo, y Enríquez fixo designar dictador al so padrín de bautizu, el Ing. Federico Páez, quien correspondió'l xestu apurriéndo-y la espada de Xeneral de la República y nomándolo en payares pal Ministeriu de Defensa.

Nesa cartera, Luis Alberto llogró caltenese con intelixencia y prudencia, hasta que n'agostu de 1937 instalóse l'Asamblea Nacional Constituyente. Entós, Páez maniobró pa llograr la Presidencia por cuatro años, pero adelantróse-y Enríquez, y el 22 d'ochobre l'Exércitu proclamó la so Xefatura Suprema.

Los militares eslleieron la Constituyente de 1937 y asumieron ellos el Poder na persona del xeneral Alberto Enríquez Gallo, entós ministru de Defensa. "Por resolución de les Fuercies Armaes del País, asumo dende esta fecha'l Mandu Supremu de la República, hasta convocar una nueva Asamblea Constituyente, escoyida en forma democrática polos partíos debidamente entamaos" (Decretu de Posesión). Los militares equivocárense al apurrir el Poder a un civil: Páez nun yera Ayora. Díxose entós que Páez, al sabelo, esclamara: "Nun me sospriende la cosa, pos el mio afiáu de mozu mexóme y de grande cagóme". La verdá ye que la dictadura de Paéz nos últimos meses fuera sangrienta y taba bien desprestixada pola aportunante persecución a les izquierdes. Taben cansaos de la violencia política ente los conservadores amacerar y agresivu, los populistes n'acurri, los lliberales que dende'l Congresu apexaben al Executivu y los socialistes que tizaben la molición llaboral y llabrador pero escarecíen de poder políticu. Daquién tenía de torgar el canibalismu y arbitrar na guerra. Esi daquién yeren los militares. Queríen como los xulianos de 1925 sentar nueves regles de xuegu políticu, regular les rellaciones llaborales y empobinar la crecedera del Ecuador. Enríquez, sicasí, amosóse ampliu y arrogante, dando garantíes a tolos escorríos políticos. Ente agostu y avientu dictó la Llei d'Organización y Réxime de les comuñes. Esi últimu mes atraer a les izquierdes aprobando l'Estatutu Xurídicu de les comunidaes llabradores que fuera redactáu pol Dr. Néstor Mogollón. Sofitó'l reclamu de los trabayadores ecuatorianos en Portovelo contra la South Americam Development Co. que los discriminaba y aumentó los impuestos a dicha empresa, refugando coimas y otros beneficios que-y propunxeron a títulu personal, pos siempres foi honestísimo.

En xineru del 38 convocó a l'Asamblea Nacional Constituyente y fundó'l Muséu y Archivu Nacionales. En febreru dictó la Llei de Carabineros. El 4 de marzu creó la Escuela Militar de Carabineros. N'abril la Llei d'Asistencia social. Depués salieron la Llei de Matrimoniu Civil que camudó'l estatus sociu económicu de los fíos y el Códigu de Menores. El 5 d'agostu dictó'l Códigu de Trabayu. Tanto él como los sos Ministros yeren d'enclín izquierdista. Mentanto, pa concluyir el periodu de dictadures inauguráu por Velasco Ibarra en 1935, trabayó pa una Asamblea Nacional Constituyente onde tuvieren equitativamente representaos los trés Partíos Políticos Jurídicamente constituyíos (Lliberal, Conservador y Socialista). Dichos bloques taríen formaos por igual númberu de Diputaos y llegáu el momentu, foi electu Presidente de l'Asamblea'l Lliberal independiente Francisco Arízaga Luque.

En xestu bien honrosu y cumpliendo la so promesa de retirase del poder y del Exércitu, acoyer a una espurecha xubilación tres 25 años de servicios y foise a la so casa.

Xefatura Suprema[editar | editar la fonte]

La reforma enriquista respetó les garantíes ciudadanes, impulsó la llexislación social, llevó a cabu la reforma de la educación, favoreció una nueva reforma del Bancu Central , diseñó un parllamentu equilibráu y restauró la democracia. Pa llograr estos oxetivos, a Enríquez bastáron-y nueve meses. Depués de declarar vixente la Constitución de 1906, abolió la represora Llei de Defensa Social, dexó les xuntes polítiques y respetó tanto la llibertá de prensa que según Jorge Salvador Lara, historiador de simpatíes conservadores, foi obligáu a apurrir el Mandu tres la valiente y trascendental encuesta que sobre les dictadures y les Fuercies Armaes patrocinó nel diariu El Día doña Hipatia Cárdenas de Bustamante. Pero l'historiador Marcos Gándara Enríquez rectifica esta aseveración al reparar que'l 12 de xineru de 1938, Enríquez afitó'l 10 d'agostu siguiente como fecha de xunta de l'Asamblea Constituyente que va dictar la nueva Carta Política del Estáu ... y que va escoyer y poesionará al nuevu Presidente de la República (Decretu Supremu del 12 de xineru de 1938).

La encuesta de Cárdenas tuvo llugar trés meses y díes dempués del mentáu decretu. Como nos años de la Revolución Xuliana, el gobiernu de Enríquez llexisló y llexisló: lleis de Cooperatives, Organización y Réxime de Comuñes, Control de Trabayu y Desocupación; llei de Petroleos y llei orgánica de la Policía. Ente'l 20 de xunetu y el 5 d'agostu de 1938 y al cabu de 18 años axuntar en Quitu'l Tercer Congresu Obreru Nacional, entamáu pola Confederación Obrera del Ecuador y al qu'asistieron 57 delegaos (obreros, artesanos principalmente, y llabradores) de 13 provincies. Esti congresu aprobó la sindicalización obligatoria, la creación de guarderíes y cases trubiecos nos llugares de trabayu y l'horariu nocherniegu nes industries pa la muyer obrera. Esixó la espedición del Códigu de Trabayu inda n'estudiu y oxetáu polos voceros patronales, y que Enríquez promulgó'l 5 d'agostu de 1938. Esti cuerpu de lleis regulaba les rellaciones obreru-patronales y reconocía dellos derechos, inclusive'l de fuelga. La so aplicación contribuyó a que mientres 40 años l'Ecuador fuera 'una islla de paz' anque ciertos empresarios habríen de considerar el Códigu como una de les causes de la escasa inversión estranxera nos sectores granibles. "Nel ramu educativu foi decisivu l'impulsu dau pol Gobiernu del xeneral Enríquez" afirma Gualberto Arcos, rector de la Universidá Central. Referir a la espedición de la Llei d'Educación Cimera que reconoz l'autonomía técnico y alministrativo, a la d'Educación Xeneral y a la de Escalafón del Maxisteriu.

En payares de 1937 la inflación y l'endeldamientu internu col Bancu Central impulsaron al Gobiernu a pidir al economista mexicanu Manuel Gómez Morín que reformara la llei orgánica del bancu y otres lleis monetaries. El banqueru de Guayaquil Víctor Emilio Estrada formó parte de la Comisión Gómez Morín qu'autorizaba al Central a modificar les tases de redescuento según la clase de documentos. Con esta midida, el Bancu Central determinaba los tipos de préstamos que los bancos privaos podíen ufiertar a los sos veceros, lo qu'apurrió al Gobiernu un bon preséu pa dirixir la crecedera económica. "La Comisión Gómez Morín modificó irrevocablemente la concepción ecuatoriana de les rellaciones ente'l Gobiernu y la banca", anota la historiadora de les finances nacionales Linda Alexander Rodríguez. Con cuenta de favorecer una igualdá d'oportunidaes polítiques y un estilu d'alcuerdos civilizaos, Enríquez recurrió a un arbitrio quijotesco. Convocó una Asamblea Constituyente que los sos representantes teníen de ser escoyíos en xuntes provinciales, unu pol Partíu Conservador, unu pol Lliberal y unu pol Socialista. D'esta miente formó un cuerpu constituyente idealmente equilibráu magar que la viveza criolla se ingenió pa entrampiar. Constituyida l'Asamblea, Enríquez resignó'l Poder nella. Terminó'l so gobiernu en mediu del aplausu xeneral. Un diariu acusó a Enríquez d'interferir na bona marcha del arreglu fronterizu que se preparar en Washington arriendes de una carta de Enríquez al presidente peruanu, mariscal Óscar Benavides. Esta única mancha del Gobiernu foi llavada pola Asamblea Nacional que, depués d'oyer a Cancillería, aprobó la moción de que'l xeneral Alberto Enríquez, en rellación coles negociaciones en Washington, nun causara la suspensión de les mesmes.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Defensa Xeneral Guillermo Freile
Ministeriu de Previsión Social Carlos Ayala
Ministeriu d'Obres Públiques Cristóbal Tobar
Ministeriu d'Educación Teodoro Alvarado Olea
Ministeriu de Gobierno Jorge Quintana
Cnel.

Heleodoro Sáenz

Ministeriu de Rellaciones Esteriores Carlos Manuel Larrea
Luis Bossano

Fonte:[1]

Vida Post Xefatura d'Estáu[editar | editar la fonte]

Del so Gobiernu díxose que foi de paz, llibertá, progresu social y xurídicu y que pasó con honor a la Historia. Los mesmos asambleístas asina lo reconocieron el 10 d'agostu, por aciu votu d'Aplausu "como testimoniu d'honradez, por restituyir l'orde llegal de la Nación." Por eso surdió'l so nome pa ocupar la Presidencia de la República pero dalgunos diputaos oponer por ser dictador.

Entá ye más, como llegó a los sos oyíos ciertes crítiques que se fixeren pol so ascensu a Xeneral en tiempos de Páez, devolvió'l grau a los Asambleístas y ausentóse a la so facienda "Siberia" nel cantón Saquisilí d'onde nun se movió, viviendo escaecíu nos régimes de Mosquera Narváez, Andrés F. Córdova, Julio E. Moreno y Arroyo del Río pero en 1940 viaxó por negocios y salú a Estaos Xuníos y en 1943 a Bogotá.

Tres la revolución del 28 de mayu de 1944, foi degradáu a Coronel por ser el creador del Cuerpu de Carabineros en 1937, pero l'Asamblea Nacional Constituyente, en sesión celebrada'l 7 de marzu de 1945, rehabilitó-y el grau. Entós Velasco Ibarra, vetó la resolución por retaliaciones personales, y arriendes de la so dictadura del 30 de marzu de 1946 foi deportáu con otros políticos d'izquierda a Baltara, nel norte de Perú, d'onde siguió a Lima, aniciando nesa capital dellos meses.

El 12 d'agostu de 1947, el Congresu Nacional restituyó-y el grau de Xeneral de la República y el 25 cayó Velasco Ibarra, asina que pudo tornar a Ecuador, aportando en setiembre a Latacunga cola aureola propia de too desterráu políticu.

En mayu de 1948, el partíu socialista llanzó la so candidatura a la presidencia de la República en binomiu col Dr. Carlos Cueva Tamariz y anque recibieron el sofitu de les izquierdes unificaes perdieron frente al centrista Galu Plaza Lasso.

En 1951, foi consideráu'l so nome pa ocupar l'Alcaldía de Latacunga. Vivía nuna casina propia cerca del Tennis Club d'esa población pero prefirió nun aceptar por razones personales. Esi añu contraxo segundes nupcias con Mariana Calderón Alava, natural de Manabí. Tenía 56 años pero atopábase sanu y optimista. El matrimoniu foi bien aveníu y tuvo descendencia.

En 1956, salió electu Senador por Cotopaxi y asistió a la Cámara Alta por cuatro años hasta qu'en 1960 nuevamente viaxó a tratase una úlcera gástrica n'Estaos Xuníos y tres llarga dolencia finó nel Hospital Militar de Quitu, a los cinco y venti de la tarde, el 13 de xunetu de 1962, de 67 años d'edá. Los sos restos fueron velaos nel interior del Palaciu Presidencial y ta soterráu na cripta de la ilesia de la Paz.[2]

Fuentes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Paz y Miño, Juan. Economia de Federico Paez.
  2. Simón Espinoza (2000) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Federico Páez Chiriboga
Presidente del Ecuador Xefe Supremu de la República del Ecuador

23 d'ochobre de 1937 - 10 d'agostu de 1938
Socesor:
Manuel María Borrero