Agustín Gamarra

De Wikipedia
Agustín Gamarra
Presidente de Perú

25 agostu 1839 - 18 payares 1841
Presidente de Perú

1r setiembre 1829 - 30 avientu 1833
Vida
Nacimientu Cuzco27 d'agostu de 1785[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Ingavi (es) Traducir18 de payares de 1841[1] (56 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Causa de la muerte muertu en combate
Familia
Casáu con Francisca Zubiaga y Bernales
Estudios
Estudios Colegio San Francisco de Asís (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército del Perú (es) Traducir
Graduación xeneral
Lluchó en Segunda Campaña de Intermedios (es) Traducir
Guerra grancolombo-peruana (es) Traducir
guerra entre Perú y Bolivia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Agustín Gamarra Messía (27 d'agostu de 1785Cuzco – 18 de payares de 1841Ingavi (es) Traducir) foi un políticu y militar peruanu que foi Presidente de Perú en dos causes: de 1829 a 1833 y de 1839 a 1841. El so últimu periodu nun pudo completalo pos finó na batalla de Ingavi, en Bolivia, mientres l'últimu intentu d'amestar dicha república al Perú, que foi una de los sos más acentuaes obsesiones polítiques. Gobernó tamién a títulu provisional en 1829 y de 1838 a 1840. Encarna la figura del caudiellu militar ambiciosu con activa participación na vida política peruana mientres les primeres décades de la República.

Biografía[editar | editar la fonte]

Fíu de Fernando Gamarra, escribiente español, y de Josefa Petronila Messía, indíxena de modestu trubiecu,[2]nació nel Cuzco y empecipió los sos estudios nel Colexu de San Bonaventura de los flaires franciscanos y depués cursó Cánones nel de San Francisco. Pero abandonó la carrera relixosa y optó pola militar, enrolándose nes files realistes en 1809.

Allegó a les campañes y batalles nel Alto Perú contra los exércitos arxentinos sirviendo so les órdenes de José Manuel de Goyeneche, Joaquín de la Pezuela, Juan Ramírez Orozco y José de La Serna. Actuó tamién na represión de la rebelión de los hermanos Angulo y Mateo Pumacahua (1814) y contra les guerrilles d'orixinarios del Alto Perú llogrando ganar a la Republiqueta de Larecaja. Xubió por tolos pasos inferiores hasta'l grau de teniente coronel. Pero arreyóse-y dos veces en combalechadures entamaes polos patriotes y foi unviáu a Lima en 1820.

Poco dempués sumóse a la causa de la Independencia enrolándose nel Exércitu Llibertador de José de San Martín. Tuvo depués en dos expedición unviaes a la sierra central y na desafortunada campaña d'Ica (1822). Mientres la Segunda Campaña d'Entemedios figuró como segundu del xeneral Andrés de Santa Cruz (1823). Cola llegada de Bolívar y l'exércitu grancolombiano, foi nomáu Xefe del Estáu Mayor y como tal destacó na batalla d'Ayacucho (1824). Foi nomáu Prefeutu del Cuzco y Xefe del Exércitu del Sur. En 1828, invadió Bolivia; robló con dicha nación el Tratáu de Piquiza y foi nomáu Mariscal.

So les órdenes del Presidente de Perú José de La Mar participó na Guerra contra la Gran Colombia como Comandante xeneral del Exércitu peruanu, pero naguó'l poder y cuntando cola complicidá de los xenerales Antonio Gutiérrez de la Fuente y Andrés de Santa Cruz, derrocó a La Mar en plena guerra. Asumió entós la Presidencia de Perú y darréu robló la paz cola Gran Colombia per mediu del Tratáu Larrea-Gual. Esti primer gobiernu duró de 1829 a 1833 y caracterizóse pol so autoritarismu y pol so deséu d'integrar Bolivia al Perú. En 1834 provocó una rebelión de los sos partidarios contra'l gobiernu del electu Presidente Luis de Orbegoso; derrotáu, salió desterráu a Chile.

En 1835, cuando Orbegoso y Santa Cruz apautaron pa la realización de la confederación ente Perú y Bolivia, Gamarra opúnxose pero foi ganáu na Batalla de Yanacocha, teniendo que exiliase nuevamente (1835). Conspiró dende Chile contra la constituyida Confederación Perú-Boliviana encabezada por Santa Cruz ya integró la Segunda Espedición Restauradora empobinada pol xeneral chilenu Manuel Bulnes. Desembarcada la espedición nel Perú, Gamarra intervieno como Direutor Xeneral d'operaciones na campaña militar que remató cola derrota de los confederaos na batalla de Yungay, tres la cual fuxó Santa Cruz y remató la Confederación (1839). Gamarra exerció provisionalmente la presidencia de Perú, hasta que'l Congresu aconceyáu en Huancayo ratificar como Presidente Constitucional de Perú. Esti segundu mandatu duró de 1839 a 1841. Volvió intervenir en Bolivia, pero foi derrotáu y muertu na batalla de Ingavi (18 de payares de 1841).

Biografía ampliada[editar | editar la fonte]

Al serviciu de les armes españoles (1809-1821)[editar | editar la fonte]

Gamarra se enroló en 1809 como cadete nel exércitu realista qu'apuntaba'l xeneral arequipeño José Manuel de Goyeneche contra'l movimientu lliberal empecipiáu en La Paz y pocu dempués en Buenos Aires (1810). Pasó al Alto Perú y combatió na batalla de Guaqui (1811), mientres la cual tuvo un comportamientu que lu fixo acreedor al grau de Subteniente. Tuvo dempués so les órdenes del xeneral Pío Tristán nos alcuentros adversos de Tucumán (1812) y Salta (1813); y a les órdenes del xeneral Joaquín de la Pezuela nos trunfos de Vilcapuquio y Ayohúma (1813).

Ostentando yá'l grau de Capitán y nes files del Reximientu Nᵘ1 (formáu dafechu por persones de Cuzco), solicitó sumase a les fuercies que'l xeneral Juan Ramírez Orozco apuntaba contra'l movimientu revolucionariu qu'empobinaron nel Cuzco los hermanos Angulo y el brigadier Mateo Pumacahua en 1814. La espedición realista coló dende Oruro hasta entrar victoriosamente en La Paz y depués n'Arequipa. Gamarra foi xubíu a Teniente Coronel el 7 de xineru de 1815 y allegó depués a la batalla de Umachiri (11 de marzu de 1815), sangrientu alcuentru que punxo términu al movimientu patriota empezáu nel Cuzco.

Gamarra integró la Xunta de Purificación encargada de xulgar y castigar a los participantes de la revolución del Cuzco, pero pola so actitú benévola foi escluyíu del tribunal. Asocedía qu'ente los patriotes escorríos figuraben dellos de los sos amigos y conocíos. Prudencialmente confióse-y un puestu alministrativu, na contadoría provincial de Puno, pero al poco tiempu encargóse-y combatir a les guerrilles altoperuanas, a les qu'amenorgó pola fuercia de les armes y ufiertándo-yos indultu. Sicasí, al terminar la so misión, el so batallón foi desarticuláu (ochobre de 1816) y foi acusáu ante'l virréi Pezuela pol so superior, el xeneral español Mariano Ricafort. Magar ello, el Virréi xubir a la clase de Coronel y destacar a la provincia altoperuana de Tarija cola misión de pacificarla, en mayu de 1817.

Tando nel Alto Perú foi acusáu d'afalar una combalechadura nel cuartel xeneral de Tupiza, que tenía d'empecipiase cola prisión de los mandos españoles, pa colar depués escontra La Paz y Cuzco coles mesmes que la Espedición Llibertadora de San Martín llegaba a la mariña peruana. Nun se-y pudo probar nada, y optóse por treslladalo a Lima, xunto col tarrecíu segundu batallón del Reximientu Nᵘ1, del que yera xefe. Llegáu a la capital (payares de 1820), foi desaposiáu del mandu del so batallón y designáu como ayuda de campu del virréi José de La Serna. La so ascendente carrera militar nel exércitu realista paecía acabada, pero abría otra opción pa él.[3]

Nes files patriotes (1821-1825)[editar | editar la fonte]

Punxo fin a la so fidelidá a la monarquía española, cuando xunto con otros oficiales y soldaos presentóse ante'l cuartel xeneral de San Martín en Retes, el 24 de xineru de 1821, incorporándose asina al exércitu emancipador.

Foi unviáu a la sierra central cola misión de formar un exércitu regular sobre la base de les montoneras qu'actuaben na rexón. Llegó a Jauja, pero foi-y difícil cumplir la so misión pos los reclutes yeren ronciegos a la disciplina militar. Sía comoquier llogró la formación de dos unidaes de combate: el Batallón Lleales y l'Escuadrón de Granaderos de Perú. Treslladar a Pasco, con instrucciones de nun comprometese n'aición dalguna tando en desventaxa, pero una avanzada de la so división foi sorprendida y derrotada pol exércitu realista comandado por Mariano Ricafort, el so antiguu cimeru (abril de 1821).

Nuna segunda campaña a la sierra central sirvió como Xefe d'Estáu Mayor del xeneral arxentín Juan Antonio Álvarez de Arenales, quien -y comisionó sorprender al xeneral realista José Carratalá, quien se topaba nel pueblu de Concepción, cerca de Jauja. Gamarra nun pudo cumplir cola misión y retiróse a Jauja, en mayu de 1821. Arenales se enfureció a tal puntu con Gamarra, que llegó inclusive a pidir a San Martín la so separación del exércitu.

Ocupada Lima pol exércitu llibertador, Gamarra treslladar a la capital onde participó del entusiasmu xeneráu pola Proclamación de la Independencia del 28 de xunetu de 1821 y tuvo ente los gallardoniaos cola Orde del Sol. De siguío, como Xefe d'Estáu Mayor, integrar al destacamentu patriota comandado pol xeneral Domingo Tristán que foi unviáu escontra'l sur, cola misión d'ocupar Cañete y Ica. Pero al llegar al valle de Ica fueron atacaos pol exércitu realista de Canterac y sufrieron un seriu revés na batalla de la Macacona (7 d'abril de 1822), arriendes de lo cual Gamarra foi enxuiciáu, siendo suspendíu de la milicia por cuatro meses.

La Batalla d'Ayacucho, onde Gamarra participó como Xefe d'Estáu Mayor del Exércitu Patriota. La so contribución militar a lo llargo de la campaña foi bien importante, pos conocía la xeografía del país.

Metanes la convulsión política que travesaba'l Perú, José de la Riva Agüero foi nomáu Presidente de la República, a instigación d'un grupu de xefes del exércitu patriota (ente ellos Gamarra) remontaos en Balconín. Gamarra refugó'l ministeriu de Guerra que-y ufiertó Riva Agüero; sicasí foi xubíu a Xeneral de Brigada (8 d'abril de 1823) y partió xunto col xeneral Andrés de Santa Cruz a la Segunda Campaña d'Entemedios, contra los realistes del Alto Perú, que duró de mayu a setiembre de 1823 y concluyó ensin resultancia positiva pa los patriotes.

Siendo inminente la llegada de Simón Bolívar, Gamarra entainar a manifesta-y la so adhesión. Incorporar al Exércitu Llibertador, anque nun participó na batalla de Junín (6 d'agostu de 1824) por pertenecer a l'arma d'infantería que nun intervieno en dicha batalla. Pero sicasí, como Xefe d'Estáu Mayor foi unu de los artífices del trunfu alcanzáu na batalla d'Ayacucho (9 d'avientu de 1824), anque la so intervención nun foi mentada debidamente por Sucre nel parte unviáu a Bolívar, omisión que Gamarra enxamás perdonó. De toes formes, recibió l'ascensu a Xeneral de División en xineru de 1825.[4]

Prefeutu del Cusco (1825-1827)[editar | editar la fonte]

El 6 de febreru de 1825 foi nomáu por Bolívar como Prefeutu del Cusco y xefe militar de los departamentos del sur. Esi mesmu añu casar en Zurite con doña Francisca Zubiaga y Bernales, quien aportó a conocida col llamatu de «La Mariscala».

Como Prefeutu realizó un llabor ponderatible, pos encaloró darréu la resistencia qu'entá intentaben oponer dellos oficiales realistes. Esmolecióse amás por incentivar l'agricultura y por ameyorar los servicios asistenciales y de la Casa de la Moneda.

Tres el retiru de Bolívar y la cayida del réxime vitaliciu nel Perú (1827) caltener na Prefeutura y nel mandu del poderosu exércitu del sur, al serviciu del gobiernu del mariscal José de La Mar. Foi escoyíu diputáu por Lampa al Congresu Xeneral Constituyente de 1827.

Invasión a Bolivia (1828)[editar | editar la fonte]

En Bolivia entá subsistía'l réxime vitaliciu o bolivariano, col mariscal Sucre a la cabeza, lo cual significaba un grave peligru pa la frontera peruana del sur. A fines de 1827 dellos motinos asocedieron en Bolivia en contra de la dominación colombiana, siendo toos encaloraos. Pero otru asocedíu na ciudá de Chuquisaca el 18 d'abril de 1828 tuvo meyor ésitu. Al intentar encaloralo, Sucre foi mancáu nel brazu derecho y obligao a buscar abellugu, viéndose obligáu a delegar el mandu nel xeneral José María Pérez de Urdininea, Presidente del Conseyu y Ministru de Guerra. Una xunta pública realizada esi mesmu día na Universidá de Chuquisaca alcordó llamar al xeneral Gamarra y a les tropes peruanes apostaes na frontera, les que darréu enfusaron en Bolivia cruciando'l Desaguadero (1 de mayu). Gamarra manifestó entós que'l so propósitu yera poner orde nel país, amenaciáu pola anarquía, y evitar que s'atentara contra la vida del mariscal Sucre. En realidá llegó col enfotu de poner puntu final a la dominación colombiana en Bolivia, magar nun cuntar cola autorización del Presidente La Mar nin del Congresu peruanu.

La meyora del exércitu peruanu en Bolivia nun tuvo mayor inconveniente. La mayoría del exércitu bolivianu fixo causa común con Gamarra, y namái una pequeña parte presentó-y oposición. Gamarra ocupó La Paz, Oruro, Chuquisaca, y darréu Potosí y Cochabamba. El xeneral Urdininea avenir a llegar a un alcuerdu col xefe peruanu, roblándose'l Tratáu de Piquiza (6 de xunetu de 1828) nel cual alcordóse, ente otres coses, la salida de tolos estranxeros del territoriu bolivianu, tantu tropes auxiliares colombianes como aquellos otros estranxeros que tomaren parte activa na política boliviana; tamién se dispunxo la xunta d'un Congresu en Chuquisaca p'almitir la dimisión de Sucre y nomar un gobiernu provisional. Dende entós Gamarra foi conocíu como'l Mariscal de Piquiza. Esti sucesu daría llugar a una fuerte enemistá ente Sucre y Gamarra y l'empeoramientu de les rellaciones ente'l Perú y la Gran Colombia.

Guerra cola Gran Colombia (1828-1829)[editar | editar la fonte]

El 3 de xunu de 1828 Bolívar llanzó una violenta proclama contra los peruanos y un mes dempués declaró la guerra al Perú. El Presidente La Mar aceptó'l retu, y cola autorización del Congresu poner en campaña movilizando escontra'l norte'l exércitu y la marina peruanes.

La guerra foi pos, terrestre y marítima. Nel mar, cuntando'l Perú con superioridá indiscutible, l'armada peruana al mandu de Martín Jorge Guisse bloquió la mariña grancolombiana ente Machala y Panamá y depués atacó y ocupó Guayaquil pereciendo heroicamente Guisse nel asaltu.[5]

La campaña terrestre nun tendría'l mesmu resultáu. La Mar, al mandu de les tropes peruanes (el llamáu Exércitu del Norte), estableció'l so cuartel xeneral en Piura, y depués avanzó escontra Loja en busca del exércitu grancolombiano que mandaba Sucre. Otra parte del exércitu peruanu proveniente del sur de Perú y al mandu del mariscal Gamarra (llamáu Exércitu del Sur) avanzó tamién sobre'l territoriu grancolombiano. La Mar asumió la direición suprema de la guerra y Gamarra foi designáu Comandante xeneral del exércitu. L'oxetivu inmediatu que se propunxeron dambos foi la ocupación de Cuenca. Los dos xefes peruanos nun coordinaron bien los sos movimientos y Sucre, actuando cola so carauterística habilidá, na madrugada del 13 de febreru de 1829 sorprendió'l parque d'artillería peruano nel pueblu de Saraguro y estrozar.

De siguío Sucre, al frente del gruesu del so exércitu (unos 4,000 homes), llogró ganar a una división de vanguardia del exércitu peruanu (unos 1,000 soldaos) nel llugar denomináu Portete de Tarqui, cerca de Cuenca (27 de febreru de 1829).[6] Foi un revés pa los peruanos pero non una derrota decisiva, al nun producise un alcuentru o batalla campal ente dambos exércitos, que s'enferronaron a les sos posiciones.[7]

Hai serios nicios pa suponer de que detrás d'estos reveses” del exércitu peruanu tuvo la mano oculta de Gamarra, quien, aliáu colos xenerales Andrés de Santa Cruz y Antonio Gutiérrez de la Fuente buscaba, non la derrota de los grancolombianos, sinón la cayida de La Mar, sobreponiendo los sos intereses subalternos a los de la so patria. La Fuente, que taba n'Arequipa con un exércitu y con orde de colar a la frontera grancolombiana, enxamás llegó al teatru d'operaciones. Pela so parte Santa Cruz topábase entós como Embaxador en Chile y pocu dempués pasó a ocupar la Presidencia en Bolivia, dende onde maquinó planes pa realizar el proyeutu d'una Confederación col Perú.[8]

Llegóse inclusive a acusar a Gamarra d'axuntase secretamente con Sucre, y que intencionadamente favoreció que l'Exércitu del Norte (empobináu per La Mar) sufriera escalabros, por que el Exércitu del Sur (comandado por él) convertir nel nucleu del Exércitu peruanu y poder asina iguar la paz colos grancolombianos. En defensa d'esta tesis acotóse que Gamarra ordenó la retirada de les sos tropes na batalla del Portete de Tarqui. Los sos defensores, sicasí, nieguen que tal orde tuviera una oculta intención, resaltando'l fechu que Gamarra demostrara un comportamientu valiente nel cursu del combate, a tal puntu que foi mancáu y matáron-y dos cabalgaduras.[9][10]

Derrocamientu de La Mar y la paz con Colombia[editar | editar la fonte]

Efixes de Gamarra nel Panteón de los Próceres en Lima.

Depués del revés de Tarqui y sicasí cuntar inda con un exércitu cimeru, La Mar aceptó la ufierta de Sucre de faer la paz. Roblóse asina'l Conveniu de Girón (28 de febreru de 1829), qu'ente otres coses, axustaba la desocupación del territoriu grancolombiano pol exércitu peruanu, ye dicir Loja y Guayaquil. Representando a La Mar roblaron Gamarra y el coronel Luis de Orbegoso. Na so correspondencia Gamarra fixo notar que la situación del exércitu peruanu yera insostenible, pos al perder el so parque en Saraguro nun tenía municiones abondes y pa cuelmu la caballería taba en mala traza, tou lo cual torgaba maniobrar nun territoriu tan aspru como la sierra de Cuenca.[11]

En cumplimientu del Conveniu, l'exércitu peruanu retirar a Piura, pero la guarnición peruana de Guayaquil negar a sacupar el puertu, hasta que'l Congresu peruanu aprobara dichu Conveniu. Depués, por cuenta d'escesos cometíos polos colombianos (fusilamiento de prisioneros, según agravios verbales inferíos al Perú y conseñaos nel parte y nel decretu de premios pa los vencedores de Tarqui qu'expedió Sucre), el Presidente La Mar suspendió la execución del Conveniu hasta que nun se dieren los desgravios correspondientes; de lo contrario fixo saber que taba dispuestu a prosiguir la guerra.[12] Pero na nueche del 7 de xunu de 1829 una combalechadura de los xefes del exércitu peruanu en Piura empobinaos por Gamarra depunxo a La Mar y obligar a embarcase para Costa Rica.[11] Simultáneamente en Lima, Antonio Gutiérrez de la Fuente, cómpliz de Gamarra, derrocaba al encargáu del mandu Manuel Salazar y Baquíjano y asumía el poder col títulu de Xefe Supremu.

Gamarra, yá como Xefe del Exércitu del Norte, robló'l 10 de xunetu de 1829 l'armisticiu cola Gran Colombia, pol cual axustábase la supresión de les hostilidaes por 60 díes, la supresión del bloquéu de la mariña ecuatoriana y l'entrega de Guayaquil. Finalmente, roblóse la paz ente'l Perú y la Gran Colombia pol Tratáu Larrea - Gual (22 de setiembre de 1829). La Gran Colombia, antecedente de la República del Ecuador, respetó entós los derechos de Perú sobre los territorios de Baltes, Xaén y Maynas, a los cualos enxamás consideró «territorios grancolombianos».[13]

Presidencia de Perú[editar | editar la fonte]

Primer gobiernu (1829-1833)[editar | editar la fonte]

La Primer Banda Presidencial d'Agustín Gamarra.
Xeneral Antonio Gutiérrez de La Fuente, gran amigu y aliáu de Gamarra, a quien sirvió como vicepresidente y encargáu provisional del gobiernu, nos sos dos mandatos constitucionales.

En Lima, La Fuente nun quixo caltener el poder y arrenunció ante'l Congresu. Ésti, por votación, nomó Presidente Provisional de la República al Mariscal Gamarra y Vicepresidente a La Fuente (1º de setiembre de 1829). Convocáronse depués a les primeres eleiciones populares de Perú. Gamarra llogró más de la mayoría absoluta de los colexos eleutorales de provincia esixíos pola Constitución y foi proclamáu Presidente Constitucional pol Congresu, el 19 d'avientu de 1829.[14]

El gobiernu de Gamarra quixo ser lo opuesto al de La Mar, que fuera un esfuerciu constitucionalista. Gamarra dexó de llau la Constitución de 1828, pos nun lo satisfixo poles llimitaciones qu'establecía al Poder Executivu. Instauró un gobiernu autoritariu y conservador.

Gamarra llogró a dures penes terminar el so gobiernu constitucional. Tuvo un calter bien activu polo que s'ausentó delles vegaes de la capital pa encalorar les varies rebeliones y llevantamientos qu'asocedieron en diverses partes del país. Mientres eses espediciones dexaba la presidencia en manes de los sos vicepresidentes o encargaos de gobiernu, el primeru de los cualos, Antonio Gutiérrez de la Fuente, manifestó tamién el so calter autoritariu y empezó a ganase la enemistá de la cúpula política limeña. La Fuente terminó per ser espulsáu de Lima tres un motín qu'españó na capital, promovíu pola esposa de Gamarra, la famosa Mariscala.

Conforme pasaba'l tiempu, la oposición lliberal al gobiernu guarnióse más y los miembros del Congresu fixeron sentir la so protesta. Foi Francisco de Paula González Vigil, sacerdote tacneño, quien fixo la más severa crítica al réxime autoritariu de Gamarra, rematando la so argumentación coles célebres pallabres: «Yo tengo d'acusar, yo acuso». Nel so elocuente discursu, Vigil denunció los actos illegales y les arbitrariedaes en qu'incurriera'l réxime de Gamarra.[15] Con estes acusaciones, el gobiernu desprestixóse entá más. El Congresu clausurar a fines de 1832.

Obres y fechos importantes[editar | editar la fonte]

Estes fueron les obres y fechos importantes del primer gobiernu de Gamarra:

  • Roblar en Guayaquil el Tratáu de Paz, Amistá y Llendes ente'l Perú y la Gran Colombia, ente'l representante peruanu José de Larrea y Lloreo y el colombianu Pedro Gual, polo que se-y conoz tamién como Tratáu Larrea - Gual (22 de setiembre de 1829). La Gran Colombia respetó los derechos de Perú sobre Baltes, Xaén y Maynas, y de la mesma el Perú arrenunció de reclamar Guayaquil. Les fronteres quedaron pos, tal como taben antes d'españar la guerra.
  • En 1830 surdió como estáu independiente la República del Ecuador, tres la disolución de la Gran Colombia. La flamante república alzóse sobre la base de los territorios de l'antigua Audiencia de Quito, más Guayaquil. Daquella nun fixo reclamos sobre Baltes, Xaén y Maynas, que pertenecíen al Perú de manera indiscutible en base de primeres del Uti Possidetis y el principiu de la llibre determinación de los pueblos. El primer tratáu celebráu ente'l Perú y Ecuador foi'l Tratáu Pando - Novoa, suscritu'l 12 de xunetu de 1832 pol ministru de gobiernu y rellaciones esteriores de Perú, José María Pando, y el ministru plenipotenciario d'Ecuador, Diego Novoa. El so artículu 14 reconocía y respetaba les llendes vixentes ente dambes naciones.
  • En 1831 Gamarra quixo declarar la guerra a Bolivia pero'l Congresu opúnxose. Entós decidió entablar negociaciones con dichu país. Los representantes de dambos países, el peruanu Pedro Antonio de La Torre y el bolivianu Miguel María Aguirre axuntar en Tiquina (frontera peruanu-boliviana), roblando un Tratáu preliminar de paz (25 d'agostu de 1831), nel que s'alcordó'l retiru de dambos exércitos de la frontera y l'amenorgamientu de los sos efectivos. El 8 de payares de 1831, los mesmos plenipotenciarios, cola mediación de Chile, suscribieron en Arequipa el Tratáu de Paz y Amistá, que ratificó los alcuerdos anteriores, amás de la prohibición de les actividaes sedicioses a los refuxaos políticos de dambos países, y el caltenimientu de les fronteres hasta'l nomamientu de les comisiones de llendes. Pol mesmu tiempu celebróse'l Tratáu de Comerciu, nel cual aprobóse la igualdá de derechos, declaróse llibre'l navegación nel Llagu Titicaca y quedaron exentos dellos artículos necesarios pa la industria y l'agricultura de dambos países. El gobiernu bolivianu aceptó'l Tratáu de Paz y Amistá, mas non el de Comerciu, por consideralo lesivu a los sos intereses comerciales. El peruanu La Torre viose obligáu a viaxar a Bolivia p'axustar col representante bolivianu Casimiro Olañeta un nuevu Tratáu de Comerciu, que foi suscritu en Chuquisaca el 17 de payares de 1832.[16]
  • Reorganizóse la Casa de Moneda, que la so direición foi encamentada a Cayetano de Vidaurre 1831 y creáronse les cases de moneda de Trujillo y Arequipa.
Francisca Zubiaga y Bernales más conocida como "La Mariscala", esposa de presidente Gamarra.
  • Tomóse midíes pa regularizar el cobru de les contribuciones, especialmente del ramu de patentes que nun fueren fechu efectives dende l'añu 1822.
  • Inauguróse'l muelle del Callao y abrióse al comerciu marítimu'l puertu de Cuetu Azul.
  • Establecióse la Direición Xeneral d'Aduanes.
  • Creóse'l Departamentu d'Amazones, por llei promulgada'l 21 de payares de 1832. Integrar les provincies de Chachapoyas, Pataz y Maynas, hasta entós so la xurisdicción del Departamentu de La Libertad. Pa ello foi decisiva l'aición del diputáu amazonense José Braulio del Campo Redondo.
  • Fundar en 1830 el Colexu Militar, que'l so direutor foi'l coronel Manuel Ignacio de Vivanco, pero nun tuvo llarga vida pos foi clausuráu en 1834.
  • Reorganizóse'l Convictorio de San Carlos y fundóse el Atenéu de Lima, col propósitu d'aguiyar el desarrollu cultural del país.
  • Ensayóse la descentralización alministrativa que se fixo per mediu de les Xuntes Departamentales, que fueren creaes pola Constitución de 1828. Lamentablemente, esti ensayu nun dio los resultaos esperaes pola irresponsabilidá y la falta de preparación de los sos miembros, a lo que se sumó la escasez de recursos económicos.

Socesión presidencial de 1833[editar | editar la fonte]

Nes acabadures del so mandatu, Gamarra convocó a la Convención Nacional de 1833, una asamblea de representantes que la so misión sería reformar la Constitución de 1828, tal como lo axustaba esta mesma n'unu de los sos artículos. Dicha asamblea instalóse'l 12 de setiembre de 1833, predominando nella los diputaos lliberales, a la cabeza de los cualos taba'l clérigu Francisco Xavier de Luna Pizarro. Como yá remataba tamién el so periodu presidencial, Gamarra convocó a los Colexos Eleutorales pa la eleición d'un nuevu Presidente, pero dichos colexos fueron escoyíos parcialmente (unes provincies escoyeron y otres non) polo que nun se pudo realizar la eleición. Magar ello, Gamarra nun quixo prorrogase nel poder y dexólo el 19 d'avientu de 1833, el mesmu día en que remataba'l so mandatu constitucional. Entós la Convención Nacional asumió temporalmente'l poder executivo y se arrogó la potestá d'escoyer a un Presidente provisional. L'escoyíu foi'l xeneral Luis José de Orbegoso y Moncada, un militar débil y afechiscu pa los lliberales, en perxuiciu del candidatu de Gamarra, el xeneral Pedro Pablo Bermúdez (20 d'avientu de 1833).

Guerra civil ente gamarristas y orbegosistas (1834)[editar | editar la fonte]

Vista de la catedral y la plaza principal de Lima. Mediaos del sieglu XIX.

Descontentu pola eleición de Orbegoso, Gamarra quixo imponer de toes toes al so candidatu Bermúdez, y enguizó a los sos partidarios a hostilizar al nuevu gobiernu. El 3 de xineru de 1834 Orbegoso abellugar na Fortaleza del Real Felipe nel Callao, y a otru día Bermúdez proclamar en Lima Xefe Supremu de la República, desconociendo'l gobiernu de Orbegoso pos al so xuiciu la so eleición fuera illegal. Españó asina la guerra civil. Los rebeldes sitiaron la fortaleza del Callao. El pueblu de Lima non simpatizó colos gamarristas y ayudó a los sitiaos. Al nun llograr tomar la fortaleza chalaca, Bermúdez y la so xente decidieron partir a la sierra, pasando por Lima. Xunto con ellos diba la esposa de Gamarra, la célebre Mariscala. Foi entós cuando'l pueblu limeñu alzar n'armes, na memorable xornada cívica del 28 al 29 de xineru de 1834, y repelió a los gamarristas. La Convención Nacional dio a Orbegoso amplies facultaes pa rematar la guerra civil, inclusive lu autorizó a pidir la cooperación estranxera.

Los gamarristas enfusar na sierra central, siendo escorríos por Orbegoso, quien sufrió una derrota n'Huaylacucho. En Arequipa, el xeneral Domingo Nieto alzar en defensa del orde constitucional, pero foi vencíu pol xeneral Miguel de San Román, partidariu de Gamarra. Sicasí la guerra remató cuando dambos bandos se amistaron nel llamáu Abrazu de Maquinhuayo, al norte de Jauja (24 d'abril de 1834). Los rebeldes depunxeron les armes y reconocieron el gobiernu de Orbegoso.

Gamarra, que s'atopaba en Arequipa, sufrió'l refugu de la población arequipeña y emigró con destín a Bolivia, mientres la so esposa, la Mariscala, dir a Chile, onde morrió pocu dempués.

Guerra pol establecimientu de la Confederación Perú-Boliviana[editar | editar la fonte]

Xeneral Felipe Santiago Salaverry.

Una de les idees qu'encegolaba más a Gamarra yera l'anexón de Bolivia. Compartía esta molición con Santa Cruz. Sicasí, mientres Santa Cruz pensaba na creación d'un estáu federáu, Gamarra pensaba na vuelta de Bolivia al Perú, d'onde se dixebrara depués de declarar la so independencia nel Congresu de Chuquisaca, nel añu de 1825.

Cuando'l xeneral Felipe Santiago Salaverry remontar contra del gobiernu de Orbegoso y proclamóse Xefe Supremu de Perú (1835), Santa Cruz y Gamarra (que se topaba en Bolivia) vieron la ocasión aparente pa realizar los sos planes mancomunadamente y punxéronse d'alcuerdu na creación d'una República compuesta de Perú y Bolivia, estremada en tres estaos: Norte, Centru y Sur, col nome de República de Perú y con pabellón peruanu. Siguiendo estos planes y ensin esperar a roblar un alcuerdu formal con Santa Cruz, Gamarra crució la frontera del Desaguadero ya ingresó al Perú, ocupando les ciudaes de Puno y Cuzco, zones onde cuntaba con numberosos partidarios.

Entós Orbegoso (que s'atopaba n'Arequipa), faciendo usu d'una autorización del Congresu dada mientres la guerra civil de 1834, pidió ayuda a Santa Cruz. Ésti, dexando de llau a Gamarra, respondió al llamáu d'auxiliu y robló un pactu con Orbegoso (15 de xunu de 1835). Cinco mil bolivianos cruciaron la frontera y Orbegoso delegó el mandu nel caudiellu bolivianu. La razón pola que Santa Cruz incumplió los compromisos alcordaos con Gamarra, foi, al paecer, pola rocea que sentía escontra ésti. Llegó inclusive a negar la esistencia d'un pactu con Gamarra.[17]

Ante la unión de Orbegoso y Santa Cruz, Gamarra y Salaverry sumaron entós fuercies contra la invasión boliviana. El tratáu d'alianza ente estos dos últimos roblóse'l 27 de xunetu de 1835. Gamarra foi'l primeru que s'enfrentó con Santa Cruz, el so antiguu aliáu, pero foi ganáu na batalla de Yanacocha (13 d'agostu de 1835).

Gamarra llogró escapar y pocu dempués recibió la orde de Salaverry de dirixise a Lima, pa encargase de la presidencia del Conseyu d'Estáu (12 de setiembre de 1835). Aportó a la capital, pero refugó'l mandu que se-y otorgaba. Entós, por orde de Salaverry (que se topaba en Pisco), les autoridaes de Lima tomaron prisioneru a Gamarra y deportar a Costa Rica. Dizse que Salaverry nun dio la orde de la so fusilamiento, pos cuntaba con que, en casu de vencer, Gamarra reemplazára-y como caudiellu na llucha contra Santa Cruz. En Costa Rica, Gamarra llanzó un manifiestu encamentando a los sos compatriotes a siguir lluchando sol mandu de Salaverry.[18] Esaniciáu Gamarra, quedaron frente por frente Santa Cruz y Salaverry. Cola derrota y fusilamiento d'esti postreru, Santa Cruz pudo a la fin establecer la Confederación Perú-Boliviana (1836).

Guerra contra la Confederación Perú-Boliviana[editar | editar la fonte]

Pero Gamarra nun agambó nel so enfotu de destruyir la Confederación. Salió a buscar el sofitu d'Ecuador y depués el de Chile, col fin d'entamar una gran Espedición “Restauradora”. Un exércitu aliáu chilenu-peruana encabezadura pol xeneral chilenu Manuel Bulnes desembarcó en Rancón, el 7 d'agostu de 1838. Gamarra diba a la cabeza de los “emigraos peruanos”.

Mentanto Orbegoso, como Presidente del Estáu Nor-Peruanu, dixebrárase de la Confederación y quixo oponese a la meyora de los restauradores. Producióse la batalla de Portada de Guías, nes contornes de Lima, el 21 d'agostu de 1838, onde fueron ganaos los orbegosistas, por cuenta de la so inferioridá numbérica. Esta resultancia abrió les puertes de Lima a los restauradores. Gamarra tomó'l poder y foi proclamáu como Presidente provisional de Perú, en sesión de Cabildru Abiertu del 25 d'agostu de 1838. Pero en payares d'esi añu los restauradores tuvieron qu'abandonar la capital, que volvió poder de los confederaos.

Los restauradores decidieron entós camudar l'escenariu de la llucha. Retirar al Caleyón de Huaylas (norte peruanu), onde se suministraron y reorganizaron. Gamarra diba como Direutor Xeneral de les operaciones. Tres un primer alcuentru indecisu en Buin, los restauradores ganaron definitivamente a los confederaos na batalla de Yungay (20 de xineru de 1839). Santa Cruz fuxó apresuradamente escontra Lima y dellí partió al destierru. Asina remató'l réxime de la Confederación.

Gamarra retornó triunfalmente a Lima'l 24 de febreru de 1839 y foi confirmáu como Presidente provisional. Un oxetivu prioritariu que se trazó foi dar al país una nueva Constitución Política, pa lo cual convocó a un Congresu Xeneral na ciudá de Huancayo; nun lo fixo en Lima pos entá se topaba l'exércitu chilenu en víspora de repatriase.

Segundu gobiernu (1839-1841)[editar | editar la fonte]

La Segunda Banda Presidencial d'Agustín Gamarra

El Congresu Xeneral Constituyente aconceyáu en Huancayo ratificó a Gamarra como Presidente provisional, dándo-y el títulu de Restaurador de Perú (15 d'agostu de 1839). La nueva Constitución Política, de calter desaxeradamente conservador, foi aprobada y promulgada el 10 de payares d'esi mesmu añu. El mesmu Congresu convocó a eleiciones populares pa Presidente, que se realizaron en xineru de 1840 y nes cualos resultó trunfador Gamarra.

El 10 de xunetu de 1840 Gamarra foi proclamáu Presidente Constitucional de la República, llegalizándose asina'l poder qu'exercía dende 1838.[19]

Mientres esti segundu gobiernu, que marcó l'entamu d'un periodu conocíu como la Restauración, Gamarra siguió los mesmos lineamientos del primeru, esto ye, foi autoritariu y conservador, yá qu'asina lo esixíen les circunstancies, depués de dellos años de guerra civil. Enfrentó'l retu de pacificar el país, teniendo qu'enfrentar la revolución rexeneradora» que n'Arequipa encabezó Manuel Ignacio de Vivanco autoproclamado Xefe Supremu (1841). Pa combatilo foi unviáu'l ministru de guerra Ramón Castilla, quien dempués de sufrir una derrota en Cachamarca, trunfó sobre los vivanquistas en Cuevillas. Vivanco fuxó a Bolivia.[20]

Obres y fechos importantes[editar | editar la fonte]

Estes fueron les obres y fechos importantes del segundu gobiernu de Gamarra:

  • Convocó'l Congresu Xeneral de Huancayo, que s'instaló'l 15 d'agostu de 1839 y que tres tres meses d'alderique promulgó la Constitución Conservadora de 1839 o Constitución de Huancayo, que rexiría'l país hasta 1854. Frente a les Constituciones lliberales anteriores (1823, 1828, 1834) que debilitaben l'autoridá del Poder Executivu pretendiendo subordinalo al Llexislativu, la Constitución de Huancayo foi a un robustecimiento de l'autoridá del Executivu. Aumentaba'l mandatu presidencial a 6 años y suprimía el réxime municipal.[21]
  • En 1839 empezó la navegación a vapor nes costes de Perú. El navieru norteamericanu William Wheelwright –axente de la Pacific Steam Navigation Company o Compañía de Navegación a Vapor nel Pacíficu– tuvo l'acertada idea d'enllantar dichu tipu de navegación nes costes del Pacíficu suramericanu, cuntando primeramente colos barcos llamaos Perú y Chile. La implantación d'esti sistema entainó les operaciones de tresporte de carga y pasaxeros, qu'hasta entós se realizaba con barcos a vela, que'l so desplazamientu lentu, taba suxetu, na mayoría de los casos, a los vaivenes de la naturaleza.
  • El 4 de mayu de 1839 empecipió la so publicación en Lima'l diariu El Comercio, fundáu pol chilenu Manuel Amunátegui y el so sociu Alejandro Villota, col lema «Orde, llibertá, saber». Convertir nel periódicu más importante del país y subsiste hasta l'actualidá.
  • El 14 de payares de 1840 foi fundáu'l Colexu Nacional Nuesa Señora de Guadalupe, siendo los sos promotores el comerciante y llabrador iqueño Domingo Elías y l'español Nicolás Rodrigo, en vista de la gran escasez en Lima de centros educativos. Foi fundáu pa dar educación a los neños pero llueu estendió la so aición a los mozos y hasta por un tiempu llegó a apurrir educación cimera. Esti Colexu subsiste hasta'l día de güei.
  • Gracies a la renacencia del enfotu na estabilidá del Estáu, formalizar en Lima) el primer contratu pa esplotar los xacimientos de guanu y fomentar la so venta nos mercaos estranxeros (10 de payares de 1840). L'empresariu peruanu Francisco Quirós llogró'l privilexu d'esplotar los xacimientos de guanu mientres seis años, y obligóse a pagar un canon de 10,000 pesos añales. Darréu camudóse al llamáu «réxime de los conseñamientos».
  • El 8 de xunetu de 1841 roblar en Lima el Tratáu de Paz, Amistá, Comerciu y Navegación Peruanu - Brasilanu ente los representantes diplomáticos Duarte Da Ponte Ribeiro del Brasil y Manuel B. Ferreyros de Perú. Al marxe de los alcuerdos que se tomaron pa la calificación de les embarcaciones comerciales de dambos países, según la manera en que teníen de desenvolvese les correspondientes transaiciones, convenir no que toca a llendes «llevala a cabu lo más aína posible d'alcuerdu al uti possidetis de 1821», col compromisu de realizar cambeos o compensaciones territoriales, d'alcuerdu a lo convenío ente les partes. A otru día roblóse una Convención Postal, cola participación de los mesmos diplomáticos.[22]
  • Mientres esta dómina tuvo puxanza la corriente costumista na lliteratura peruana con Felipe Pardo y Árgoma y Manuel Ascencio Segura como máximos esponentes. Pardo satirizó'l costumes políticu y social d'entós burllándose de los sos enemigos, los lliberales, y Segura satirizó'l costumes de la clase media y el caudillaje militar. Na pintura costumista sobresalió'l mulatu Panchu Fierro.

Invasión a Bolivia y muerte[editar | editar la fonte]

La Batalla de Ingavi y muerte de Gamarra. Oleu anónimu del Muséu Nacional d'Historia de Lima. Sala La República.

Gamarra empecipió una nueva guerra contra Bolivia (qu'entós se topaba sumida en lluches intestinas) col propósitu de sometela al Perú, o a lo menos incorporar solo'l departamentu de La Paz. Pa xustificase, acotó una serie de razones, como'l fechu de qu'entá actuaben en Bolivia los partidarios de Santa Cruz, quien daquella se topaba desterráu nel Ecuador.[23] Declarada la guerra, l'exércitu peruanu acantonáu en Puno invadió Bolivia, avanzando por Huancané, Moho y Sorata, y el 19 d'ochobre de 1841 ocupó La Paz, onde acampó. Los bolivianos dexaron de llau les sos disputes polítiques y rexuntáronse en redol del xeneral José Ballivián, pasando a la ofensiva. El 18 de payares de 1841 dambos exércitos atopar na llanura d'Ingavi, al este de La Paz. Dizse que Gamarra, al ver que nel cielu destacaben los colores del arcu iris, en tonu de presaxu dixo: «Si fuera romanu aplazaría la batalla, porque miro reflexaos nel cielu los colores de Bolivia». Pero ordenó l'ataque, y a pocu d'empezada la esfriega cayó mortalmente mancáu,[24] víctima de dos bales bolivianes: una dio-y na parte interior del costazu derechu y otra nel pescuezu del mesmu llau.[25] L'alcuentru remató cola derrota de los peruanos, tres cincuenta minuto de feroz llucha. La derrota peruana esplícase, en parte, pola indisciplina y la falta d'unidá nel comandu. Pa Bolivia, esta batalla tien un significáu especial, pos con ella sellóse definitivamente la so independencia. Asina morrió «l'home que tanto trabayara en contra de Bolivia. Cuando en 1828 pudo desfaer a esa República, nun quixo. Cuando quixo y pudo en 1831, nun lo dexaron los sos propios compatriotes. Cuando quixo en 1841, nun pudo y matar».[26]

Restos de Agustín Gamarra fuelga nel Campusantu Presbíteru Matías Maestru.

Los restos de Gamarra, profanaos polos vencedores, fueron tresportaos de Bolivia a Lima en 1849 con gran solemnidá y asitiaos na Catedral de Lima para depués ser soterraos nun mausoléu del Campusantu Presbíteru Maestru. Por cuenta de les exequias d'esti caudiellu, Bartolomé Herrera dio un célebre sermón, que foi un llamáu al orde” al país (4 de xineru de 1842).

Tres la muerte de Gamarra, el Perú entró nel periodu conocíu como l'Anarquía Militar», que s'enllargaría hasta 1845.

Figura polémica[editar | editar la fonte]

L'actuación del Mariscal Gamarra na escena pública tuvo tanto defensores como ardorosos detractores. Ente estos postreros cunta l'historiador Rubén Vargas Ugarte quien ensin ambages espunxo perdures opiniones sobre'l cuestionáu:

…Gamarra foi un vulgar ambiciosu de mandu, qu'acarretó grandes daños al Perú, aniciando un periodu aciagu, que les sos consecuencies sufrir largamente nel país. Carecía d'un raru deliriu revolucionariu, ensin ser verdaderamente un héroe. Nel so enfotu de xubir al poder nun remacarió medios, nin se detuvo en reparos de conciencia. N'Ecuador llegó hasta solicitar sofitu por que esti país aliar con Chile contra'l Perú. Yera falsu de calter, predominaba nél la vileza y l'ambición personal primero que l'interés social y el bienestar de la república, que, na so creencia, yera un feudu que-y pertenecía. Él foi quien urdió con La Fuente la derrota del presidente La Mar nel combate del Portete, onde vencieron más de 400 peruanos, amás de les perdes económiques que con tal fracasu tuvo que soportar el Perú, pero Gamarra creía ciegamente que con estos daños llograba la cayida de La Mar.[27]

Descendencia[editar | editar la fonte]

Diego Vega Castro-Sayán escribió na so obra L'Heriedu y Descendencia del Mariscal Gamarra, que dichu mariscal tuvo un solu fíu del so matrimoniu con Juana María Alvarado, de nacionalidá arxentina, tal fíu yera Andrés Gamarra y Alvarado, sicasí l'autor desconocía'l so anterior matrimoniu con doña Francisca Zubiaga y Bernales "la mariscala" cola cual tamién tien descendencia per parte de la so única fía: doña Felícitas Gamarra, casada col español noble don José Gabriel Rodríguez de Guzmán y Alonso: Conde de les Llagunes y Vizconde de Vista Florida.

Baxen güei d'Agustín Gamarra nel Perú, como señala tamién la obra, les families Silva Santistevan, Vega Castro-Sayán, Vega Bustíos, Moncur, Smith, Benavente, según les families Mercado-Marmanillo y Rodríguez nel Cusco, ente otres.[28]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6pk35p2. Apaez como: Agustín Gamarra. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Estos datos de los sos padres provienen de Manuel de Mendiburu, nel so Diccionariu históricu-biográficu de Perú … Parte primer (Tomu IV. Lima, 1880). José de la Riva Agüero (Pruvonena), siguiendo a Irrisari, afirma que'l so padre yera'l cura Zaldívar (Memories y documentos pa la historia de la independencia de Perú…. París, 1858); por eso dellos periódicos enemigos de Gamarra llamar "Fray Agustín Zaldívar".
  3. Tauro 1973, páx. 65 al 67.
  4. Tauro 1973, páx. 68.
  5. Basadre 1998, páx. 197.
  6. Basadre 1998, páx. 200.
  7. Chirinos Soto 1985, tomu I, páx. 99.
  8. Sobre les intrigues d'estos trés personaxes (Gamarra, Santa Cruz y La Fuente) en pro de la cayida de La Mar, dio pruebes l'historiador Nemesio Vargas (Historia de Perú Independiente, 9 vols. Lima, 1903-1942) y el so fíu Rubén Vargas Ugarte (Historia General del Perú, 12 vols. Lima, 1971-1984), quien cunta que si ayudárase conducentemente al Presidente La Mar y nun se-y semaren tantes torgues, el Perú ganara la guerra contra la Gran Colombia.
  9. Tauro 2001, páx. 1035.
  10. Unu de los más denodados defensores del xeneral Gamarra foi'l militar ya historiador Manuel de Mendiburu, quien escribió: «Los que llomaron de cobardía al xeneral Gamarra nestos peligros, avanzándose a acusa-y de traición, son un impostores a quien un ciegu espíritu de partíu movió a dicir, ensin respetu a la verdá y honra del so mesmu país, lo qu'enxamás podríen probar». (Basadre 1998, p. 200).
  11. 11,0 11,1 Basadre 1998, páx. 202.
  12. Basadre 1998, páx. 201.
  13. Chirinos Soto 1985, tomu I, páx. 102.
  14. Basadre 1998, páx. 207.
  15. Basadre 1998, páx. 252 al 254.
  16. Vargas Ugarte, tomu VII, páxs. 261 a 274.
  17. Basadre 1998, p. 298.
  18. Basadre 1998, p. 299.
  19. Basadre 1998, p. 368, 374.
  20. Basadre 1998, p. 376-377.
  21. Basadre 1998, páxs. 370 a 372.
  22. Rivera Serna, Raúl: Biografía del Gran Mariscal Agustín Gamarra.
  23. Basadre 1998, p. 385.
  24. Tauro 2001, p. 1035.
  25. Basadre 1998, p. 393. Tiempu dempués, surdió una tesis espuesta nel llibru Un crime perfectu: l'asesinatu del gran mariscal Agustín Gamarra (1941) del escritor Alfredo González Prada, según la cual Gamarra nun morrió víctima de les bales bolivianes sinón que sería un soldáu peruanu l'autor de los disparos, aprovechando'l tracamundiu del combate y como vengación polos maltratos de cuartel. Basar nun supuestu testimoniu qu'un morrebundu d'una facienda costeña fixo en 1873 a Manuel González Prada (padre d'Alfredo), afirmando ser l'autor del crime. Dicha tesis foi refutada por Jorge Basadre en 1945.
  26. Basadre 1998, p. 388.
  27. Vargas Ugarte, tomu VII, ente les páxs. 210-211.
  28. Vega Castro-Sayán, Diego. L'Heriedu y Descendencia del Mariscal Gamarra. Lima, 2005. Fechu'l Depósitu Llegal, Biblioteca Nacional de Perú, Nro 2006-0021.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

- Perú: Dómina Republicana. Tomu I. Lima, Ed. PEISA, 1973. Tomu 34 de la Biblioteca Peruana publicada col auspicio del Gobiernu Revolucionariu de Perú :-

Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 7. FER/GUZ. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-156-1

  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Sestu, Séptimu y Octavu Tomu. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971.
  • Dellos autores: Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Antonio Gutiérrez de la Fuente
Autoproclamado Xefe Supremu.
Presidente de Perú

Escudu de Perú
Provisional: 1 de setiembre de 1829 a 19 d'avientu de 1829
Constitucional: 19 d'avientu de 1829 a 19 d'avientu de 1833

Socesor:
Francisco Xavier de Luna Pizarro
Pdte. de la Convención Nacional.
Predecesor:
Andrés de Santa Cruz
Proteutor de la Confederación.
Presidente de Perú

Escudu de Perú
Provisional: Proclamáu en sesión del Cabildru Abiertu: 25 d'agostu de 1838 / Proclamáu pol Congresu: 15 d'agostu de 1839. Hasta'l 10 de xunetu de 1840
Constitucional: 10 de xunetu de 1840 a 18 de payares de 1841

Socesor:
Manuel Menéndez
Pdte. del Conseyu d'Estáu