Aguadulce (Sevilla)

Coordenaes: 37°15′08″N 4°59′33″W / 37.2522°N 4.9925°O / 37.2522; -4.9925
De Wikipedia
Aguadulce
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Cabezaleru/a del gobiernu Isabel Encarnación Ortiz Fernández
Nome oficial Aguadulce (es)[1]
Códigu postal 41550
Xeografía
Coordenaes 37°15′08″N 4°59′33″W / 37.2522°N 4.9925°O / 37.2522; -4.9925
Aguadulce alcuéntrase n'España
Aguadulce
Aguadulce
Aguadulce (España)
Superficie 14 km²
Altitú 264 m
Llenda con Estepa, Gilena y Osuna
Demografía
Población 2046 hab. (2023)
- 1003 homes (2019)

- 1017 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.11% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 146,14 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aguadulce.es
Cambiar los datos en Wikidata

Aguadulce ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El pueblu ye fronterizu colos términos municipales d'Osuna al oeste onde'l ríu Blanco fai de frontera ente les dos llocalidaes, al Este son los conceyos de Gilena y Estepa los que determinen l'espaciu xeográficu d'Aguadulce.

Ocupa los terrenes que baxen dende les Sierres d'Estepa y Yegües, al este de la provincia, con una altitú de 265 metros sobre'l nivel del mar y a cuasi 97 quilómetros de la capital provincial. Conformen el conceyu tres entidaes de población, yá qu'al nucleu principal, #añader los caseríos del Cortixu del Marqués y la Güerta del Colexu.

Los altores más importantes del conceyu son el Cuetu Real al nordeste con 300m, Les Gocheres al Sureste con 306m, Rompesquinas al sur con 300m, y La Molina al norte con 296m.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica d'Aguadulce
19961998199920002001200220032004200520062007200820092010201420152016
1,9561,9661,9531,9581,9681,9811,9701,9821,99320102060212421492,181214921142073
(Fonte: INE [Consultar])

La población d'Aguadulce varió considerablemente a lo llargo de los años. Pasó d'apenes 100 habitantes nel añu 1750 a 1000 habitantes un sieglu más tarde. De 1850 a 1940 produzse la crecedera demográfica más ampliu, hasta algamar los 3500 habitantes, máximu históricu poblacional. Va Ser la Guerra Civil y la posguerra, la que favoreciera que numberoses families colaren a rexones estranxeres, principalmente a Francia y Alemaña, o a otres zones españoles más prósperes, como Valencia y Barcelona. Empieza asina un notable esbarrumbe poblacional que solo anguaño ta recuperándose, reflexando los últimos censos un leve movimientu a l'alza.

Oríxenes históricos[editar | editar la fonte]

Nel Cuetu Real fueron atopaes dellos hachos de la Edá del Bronce, que se fechen en redol al añu 2000 a. C. similares a otres del sureste de la península (Almería, Murcia, y rexones esti de Granada). De xuru son restos d'un asentamientu na llomba.

#Especular cola posible rellación ente estos asentamientos y la posterior cultura de Tartessos, como indiquen los restos tartésicos atopaos na cercana Osuna, que faen pensar que la sierra sur polo xeneral y Aguadulce en particular bien pudieron tar so la órbita d'esti reinu. Tres la desintegración de Tartessos en redol al sieglu VI a. C., víctimes del expansionismo cartaxinés, van ser los pueblos íberos y ente ellos los turdetanos (establecíos nel suroeste de la península ente los sieglos VI a. C. al sieglu II a. C.) los que recueyan l'heriedu d'esti reinu na rexón andaluza.

En redol a los cortixos Barra, Puerta, Malvís, Corito, l'Indianu, la Carabinera, y les Marques, asitia Fernández Guerra la marruca turdetana, poles muertes atopaos nesta zones. Aguadulce tuvo de #tener yá, una población prerromana.

Andalucía llueu quedó baxu #tutelar de Roma, na rexón denominada Bética, estremada de la mesma en 4 distritos o conventus, Hispalis, Gades, Corduba y Astigi (Écija]) distritu al cual pertenecía Aguadulce. Son numberosos los oxetos de dómines romana atopaos nel términu municipal d'Aguadulce sobremanera na redoma de los cortixos Malvís, les Marques, l'Indianu, la Carabinera, los Molinos, remanentes de les villes romanes, según nel Cuetu Real. Esta villes tuvieron de depender de l'antigua Ipora, ciudá hispanorromana. Sábese qu'esta ciudá de dudosa localizacón, (pos bien podría tar tamién na zona de Montoro, Córdoba) gracies a menciones d'autores clásicos como Heródoto o Plinio el Viejo, según obres como l'Itinerariu Antonino dannos pistes sobre les ciudaes de la zona.

Los restos arqueolóxicos más importantes atopaos n'Aguadulce son:

  • La cabeza d'una estatua de Minerva, diosa romana, de 18 cm de tamañu, y posiblemente del sieglu II de la nuesa era. Esta escultura foi apurrida al muséu arqueolóxicu provincial hispalense nel branu del añu 1946
  • Una escultura del dios Baco, anguaño perteneciente a una coleición particular d'Osuna

Un sucesu históricu relevante na zona foi la batalla de Munda, onde Xuliu César ganó a los fíos de Pompeyo y decidió el ocaso de la República Romana. Delles fontes establecen el llugar del conflictu ente'l llanu esistente ente les llocalidaes del Rubio y la Lantejuela, lo que dexa a Aguadulce, posible Ipora, como espectadora de primera fila d'esta batalla celebrada'l día 17 de marzu del añu 47 a. C. y que punxo fin a la guerra civil.

A partir del sieglu III de nuesa yera, cola crisis socioeconómica carecida por tol imperiu romanu, cuantimás la parte occidental del mesmu, tuvo llugar una escayencia de la vida urbana. Tres la desapaición de Ipora, la zona #amenorgar a una pequeña agrupación de viviendes xunto al regueru, calteníes poles güertes. Asina permaneció Aguadulce tres la conquista de los visigodos y entá mientres la dómina musulmana.

Tres la desapaición de Ipora a partir del sieglu III cola crisis socioeconómica carecida por tol imperiu romanu, y n'especial n'occidente, que traxo consigo'l debilitamientu del sistema esclavista en que sofitaben la esplotación agrícola les poblaciones d'esti tipu, quedaría una perpequeña agrupación de viviendes xunto al regueru, caltenida poles güertes tal como permanecía en tiempos de los visigodos y entá mientres el dominiu árabe en que la so dómina tomo la denominación d'Al-wad-ul que significa Ríu Bonu, rellacionáu cola bondá de l'agua de la so ribera.

Nesta situación de modesta aldega toparíase cuando'l rei Fernandu III el Santu, con #tomar definitiva d'Estepa, en 1240 movió de la contorna a los árabes que yá nun retornaríen a esta tierra sinón en dos causes y de una manera provisional: en 1447 nel que'l caudiellu Aben Osmín #pasiar por ella, y en 1642 en que repitieron la correría obligando a los habitantes d'aldegues y cases de campu a correr precipitadamente a abellugase tres los murios de Osuna y Estepa que nun cayeron. Y a la villa d'Estepa amestó Aguadulce la so historia no fundamental, primero formando parte d'una encomienda de Santiago, arriendes de la donación qu'en 1267 fixo'l Rei Sabiu a aquella orde militar, y dempués como llugar componente del estáu marquesal d'Estepa, desque la princesa Juana de Portugal, en nome del so hermanu'l rei Felipe II, vendiera en 1559 l'antigua encomienda a Adán Centurión, noble asentista xenovés.

Per esti #últimu añu nun pasaba Aguadulce de ser una pequeña agrupación de cases formada en redol a la frondosa güerta y xunto al providencial regueru, orixe d'elles.

Colos primeros años del sieglu XVII toes estes pequeñes entidaes de población esperimentaron una notable crecedera, asocediéndose entós les concesiones de cortiles de viviendes feches pol cabildru estepeño. A esa dómina debe Aguadulce la construcción de gran parte del norte de la cai grande nel so tramu principal o más antiguu, dalgunes de que les sos cases tienen escritures que daten de 1615.

A estos años debe tamién el pueblu'l so desapegar de cortijada a aldega, dempués de 150 años, nel tercer cuartu del sieglu XVIII nun tenía sinón 33 cases anque perbién aprovechaes al dar albergue a 46 families. Yá p'aquel entós apaeciera na cartografía ya incluyíu pol célebre xeógrafu Tomás López nel so Planu del Reinu de Sevilla de 1761.

Depués nel sieglu XIX vendría una vertixinosa crecedera poblacional. Tocantes a la denominación del pueblu, el documentu impresu más antiguu data del s XVII nel qu'apaez escritu Aguadulce y n'ocasiones en femenín L'Aguadulce, quiciabes n'alcordanza d'una antigua denominación entá sobreviviente en 1710 en que se noma al llugar como Partíu de les Agües Duces .

En 1845 nel diccionariu de Madoz apaez Agües-Duces con guión. En definitiva la mesma denominación tuvo de tomase de la presencia d'agües, si non duces sí potables, yá del regueru de la Ribera como de los numberosos pozos de les sos cases, tou un privilexu nuna contorna salitroso y caliar.

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Ilesia de San Bartolomé, ilesia que data del sieglu XVIII, con distintes reformes. Nel esterior del templu destaca la espadaña de tres #cuerpo realizada en cantería.

Cultura popular[editar | editar la fonte]

Según la tradición, el Cuetu Real guarda nel so interior un carru d'oru, lleenda ésta que como munches otres puede zarrar una cierta verdá, pos yá n'otros llugares d'Europa atopáronse representaciones similares, toes elles d'orixe celta.

El patrón d'Aguadulce ye San Bartolomé, que ye procesionado el 24 d'agostu de cada añu peles cais de pueblu, por cuenta de les fiestes de San Bartolomé.


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]