Agnes Salm-Salm

De Wikipedia
Agnes Salm-Salm
Vida
Nacimientu Franklin (es) Traducir25 d'avientu de 1844[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Karlsruhe21 d'avientu de 1912[2] (67 años)
Sepultura antiguo cementerio de Bonn (es) Traducir
Familia
Casada con Felix Salm-Salm (es) Traducir (1862 – )[3]
Estudios
Llingües falaes inglés[4]
alemán[5]
Oficiu socialiteescritora
Premios
Serviciu militar
Lluchó en Guerra de Secesión
Cambiar los datos en Wikidata

Agnes Elisabeth Winona Leclerc Joy (Nueva York, EE.UU, 25 d'avientu de 1840- Karlsruhe, Alemaña, 21 d'avientu de 1912). Comúnmente conocida como Inés, la princesa de Salm-Salm, ye famosa por rogalu al presidente Benito Juárez pola vida del emperador Maximiliano I de Méxicu.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Fía del xeneral estauxunidense William Leclerc Joy (1793–c. 1886), dende pequeña interesar por montar a caballu. Amás, la so fuerte influyencia paterna determinó'l so gustu pola guerra. A pesar de la oposición de la familia de la so cónyuge, que yera católica, mientres ella yera protestante, casóse col príncipe Félix Salm-Salm (1828–1870), el fíu menor de Florentin, gobernante del Principáu de Salm-Salm.

En dellos llibros escritos por personaxes que convivieron con ella, como en “El mio diariu en Méxicu” del so cónyuge, artículos de periódicu y biografíes, ye descrita como una muyer allegre, viviega, intelixente, enérxica, decidida y de calter fuerte que siempres lluchaba por consiguir lo que quería. La so guapura tamién foi bien reconocida y los testos afirmen que gracies a ella pudo consolidar munches de les coses que se proponía.

Cuando tenía 21 años d'edá, en 1861, llegó a Washington D. C., capital de los Estaos Xuníos d'América. Nesi mesmu añu llegó tamién a la ciudá Félix Constantín Alexander Johan Nepomuk, un príncipe d'orixe alemán meyor conocíu como Félix Salm-Salm quien según los testos quedó prindáu d'Inés al vela montar a caballu. En pallabres de la princesa, dambos supieron que s'atraíen y anque nin Félix falaba inglés nin Inés alemán, comunicar cola mirada. Darréu mientres él atopábase nel campu de batalla como xeneral caltuvieron correspondencia.

Inés convertida en princesa[editar | editar la fonte]

El 30 d'agostu de 1862, ensin que'l que Félix tuviera engarrando la segunda batalla de Bull Run fuera una torga, contraxeron matrimoniu. Inés, una vegada convertida en princesa, encargar d'abrir pasu a Félix dientro del mundu militar al traviés de los sos amigos influyentes. Gracies a esto, el príncipe dirixó delles tropes del Norte na guerra de Secesión d'Estaos Xuníos. En 1865, cuando'l conflictu terminó'l príncipe de Salm-Salm ufiertó la so espada al emperador Maximiliano, quien tornó la so ufierta. Darréu, tomar yá que el ministru de Prusia en Méxicu, Barón Anton Von Magnus, yera'l so amigu cercanu y pidió-y aceptar la. En cuanto asocedió, los príncipes de Salm-Salm dirixir a Méxicu.

Nel so llibru Ten Years of My Life (Diez años de la mio vida) describió darréu con sumu curiáu la llegada al país, el percorríu de Veracruz a la ciudá de Méxicu, los ferrocarriles, que'l so serviciu considera aceptable, a pesar de que'l so estáu nun aprobaría los parámetros europeos. Fala de aventurar que ye viaxar en dilixencia pol accidentáu territoriu, cuantimás d'un llugar llamáu “Sal si puedes” y dedicó dellos párrafos al pulque y al maguey. De los indíxenes llamó-y l'atención “la so manera sumisa y la so mirada murnia, de resignación, típica de les naciones que fueron sojuzgadas por otres…”[6]

Puebla fíxose-y una bella ciudá. Comentó, informada, que fuera tomada tantu polos estauxunidenses y depués polos franceses. El Popocatépetl y el Iztaccíhuatl paeciéron-y tan bellos como los montes suizos. Al llegar a la ciudá de Méxicu amosó que taba enterada de la historia: dende los azteques hasta los sos díes, y describió los sos llugares más importantes.

Príncipe Félix de Salm-Salm
Princesa de Salm-Salm
Princesa Inés de Salm-Salm

Estadía en Méxicu[editar | editar la fonte]

1867 foi l'añu de la derrota del imperiu. Cuando empezaron a cayer prisioneros na Ciudá de Méxicu, la princesa fíxo-yos llegar provisiones a la cárcel. En mayu, rotu'l sitiu de Querétaro, Maximliano cayó xunto col príncipe Félix, ayudante de campu del Emperador. Entós, ella trató d'axustar con Porfirio Díaz l'abdicación y lliberación del emperador Maximiliano y del so maríu. Díaz dio-y un salvoconducto pa dir a Querétaro, al cuartel del xeneral Mariano Escobedo por qu'ésti autorizára-y visitar al so home.

Cuando llegó con Escobedo ésti tratar de tocar y ella amenaciar, polo que-y negó l'autorización pa visita al so maríu ya informólu que l'únicu que podía dexalo yera'l presidente Benito Juárez, quien naquel momentu atopar en San Luis Potosí pero eso nun foi torga pa la decidida princesa, quien se treslladó hasta allá, a pidi-y permisu en persona. En Ten Years of My Life la princesa de Salm-Salm afirmó que foi bien prestosa la so sorpresa al conocer a Juárez, a quien describió como un home xentil y educáu.[7]

El presidente Juárez dio-y permisu de visitar a los prisioneros, pero dexó bien claro que nun tendría piedá colos imperialistes. Ella dirixóse de nueva cuenta a Querétaro. Amás del permisu, consiguiera un tratu más dignu pa los prisioneros: la oportunidá de vivir so custodia nel Conventu de Capuchines. Entá protexida poles pallabres de Juárez, la princesa consiguió que'l xeneral Escobedo y Maximiliano axuntárense. En dicha xunta Maximiliano ufiertó la rindición y retirada del exércitu austriacu, tamién prometió tornar a Europa con toa'l so comitiva, nun volver a Méxicu y sofitar al gobiernu republicanu de Juárez. La so ufierta foi refugada, pero bien estimosu Maximiliano díxo-y a la princesa: "Fuisti bien atentu con daquién que tarrezo nun va poder correspondete”.[8] Mentanto, la incansable Inés escurrió un plan p'ayudar a escapar al so maríu: diolos 3,000 pesos n'oru a los guardias del conventu por que dexaren fuxir al príncipe. Ésti trató de convencer a Maximiliano de fuxir xunto con él. L'emperador negóse nun principiu, pero darréu aceptó.

El plan yera apurri-y a un curio, d'apellido Palacio, un voi pagar por 100,000 pesos, quien si aceptaba podría cobrar al emperador una vegada qu'ésti fuera lliberáu. Si Palacio aceptaba'l plan, tendría que llevar a Maximiliano el voi pagar como señal d'aceptación pero ésti en cuenta de lleva-y lo al emperador, decidió delatar el plan al xeneral Escobedo, quien amás yá taba enteráu de la ufierta monetaria a otros guardias. La princesa nel so llibru “Diez años de la mio vida” afiguró'l so arrepentimientu por non dalu a Palacios el dineru n'efectivu. Tres l'acusación de Palacios, Inés foi escoltada a San Luis Potosí.

En xunu de 1867 declaróse culpable a Maximiliano por 13 cargos y condergóse-y a la pena de muerte, al igual qu'al príncipe de Salm-Salm. Tres el veredictu, Inés foi a falar con Juárez pa clamia-y de rodíes que perdone la vida del so maríu y la de Maximiliano. En llevantándola curioso, Juárez perdonó la vida del príncipe como reconocencia al valor de la princesa, pero a Maximiliano namái-y retrasó trés díes el fusilamiento por que'l ministru de Prusia en Méxicu pudiera velo antes de la execución.

Según el príncipe de Salm-Salm, Maximiliano afirmaba que lo único que lo caltenía arreyáu a la vida yera Carlota, quien taba n'Europa siendo tratada por enfermedá. Xusto cuando se disponía a redactar una carta de despidida a la emperatriz, Maximiliano recibió una carta na que se-y informaba que la so esposa morriera. Esti fechu fixo qu'él non s'opunxera más a la so execución. Los príncipes de Salm-Salm tornaron a Europa por orde de Escobedo, quien tarrecía dalgún intentu per parte d'ellos pa evitar la execución de Maximiliano. Ésti foi fusiláu'l 19 de xunu de 1867 nel Cuetu de les Campanes xunto colos xenerales Miguel Miramón y Tomás Mejía.

La princesa de Salm-Salm rogando pola vida del so maríu y del emperador Maximiliano d'Habsburgu.

Vida n'Europa[editar | editar la fonte]

En 1870 la princesa estudió enfermería col fin d'acompañar al príncipe nel cuerpu del exércitu del Rin. Qu'una muyer fuera enfermera nel campu de batalla yera daqué insólitu, el xeneral Karl Friedrich von Steinmetz dio-y permisu pa dir nel vagón hospital del exércitu, pero Félix negóse rotundamente y asitiar como xefa del cuerpu d'enfermeres del exércitu.

El 15 d'agostu d'esi añu'l príncipe Félix foi mancáu de bala y morrió tres hores dempués. Inés nun pudo llegar a tiempu pa despidise. Ella siguió col so serviciu hasta'l final de la Guerra franco-prusiana. Gracies al so llabor, el káiser Guillermu I d'Alemaña condecorar cola Cruz de Fierro en 1871.

Mientres dellos años Inés vivió en Suiza ya Italia, frecuentemente en compañía de los sos amigos, el barón y la baronesa von Stein. En 1876 contraxo segundes nupcias col diplomáticu británicu Charles Heneage, pero'l matrimoniu foi efímeru.

En 1899 tornó una temporada a los Estaos Xuníos, onde foi noticia de periódicu. Por casu, The San Franciscu Call del 7 de mayu de 1899 dedicólu práuticamente la so páxina 20 entera y faló d'ella como la princesa que “sirvió so tres banderes y recibió la Cruz de Fierro alemana”.[9]

De regresu a Europa, dir al sur d'Alemaña, onde instaló la so residencia. Ende escribió'l so llibru de memories: Ten Years of My Life. Foi publicáu en Londres por Richard Bentley and Son en 1876. Nél dedicó más de cien páxina a Méxicu. El 21 d'avientu de 1912 finó nel so departamentu en Karlsruhe, Alemaña. Ta soterrada en Bonn.

Cripta de la princesa Inés de Salm-Salm.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Blasio, Xosé Lluis. (1903) Maximiliano íntimu. L'emperador Maximiliano y la so corte. Méxicu, Llibrería de la Vda de C. Bouret [5]
  • Coffey, David. Soldier princess. The Life & Legend of Agnes Salm-Salm in North America, 1861-1867. [6]
  • Mc Allen, M. Maximilian and Carlota: Europe’s last empire in Mexico [7]
  • “Princess Salm-Salm. Now Visiting This Country.” En The San Franciscu Cal 7 de mayu de 1899 [8]
  • Salm-Salm, Agnes. (1876) Ten years of my lify p. 125-229 [9]
  • Salm-Salm, Felix. My diary in Mexico [10]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Prinzessin_Agnes_zu_Salm-Salm_I.JPG.
  2. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: xx0304066. Data de consulta: 25 xunetu 2023.
  3. Identificador de persona en The Peerage: p9688.htm#i96874. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: xx0304066. Data de consulta: 27 xunetu 2023.
  6. Salm-Salm, A. (1876) Ten years of my life p. 129 [1]
  7. Salm-Salm, A.(1876) Ten years of my life p. 186 [2]
  8. M. McAllen (2014) Maximilian and Carlota: Europe's last empire in Mexico p.369 [3]
  9. The San Franciscu Call (1899), Princess Salm-Salm now visiting the country [4]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Inés de Salm-Salm. Querétaro. Apuntes del diariu de la princesa de Salm-Salm. Méxicu, Imprenta de Tomás F. Nieve, 1869. [11]