Acta de la Declaración d'Independencia de Venezuela

De Wikipedia
Infotaula documentActa de la Declaración d'Independencia de Venezuela
Tipu Declaración d'independencia y acta (es) Traducir
Estáu Venezuela
Llocalización Capilla Santa Rosa de Lima (es) Traducir y Palaciu Federal Llexislativu
Creación 5 xunetu 1811
Autor Juan Germán Roscio y Francisco Isnardi
Robláu por Francisco de Miranda, Juan Germán Roscio, Francisco Rodríguez del Toro, Francisco Isnardi, Francisco Javier Yanes, Martín Tovar Ponte, Lino de Clemente, José Luis Cabrera, Ramón Ignacio Méndez (es) Traducir, Antonio Nicolás Briceño y Manuel Plácido Maneiro
Serie
Parte de Independencia de Venezuela (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

L'Acta de la Declaración de la Independencia de Venezuela ye un documentu nel que representantes de siete de les diez provincies pertenecientes a la Capitanía Xeneral de Venezuela en Sudamérica axuntaes na Capiya Santa Rosa de Lima declararon la so independencia de la Corona d'España, estableciendo una nueva nación basada en principios republicanos y federales, aboliendo pa siempres la Monarquía so los valores de la igualdá de los individuos, la prohibición de la censura y la llibertá d'espresión. Consagra'l principiu constitucional y opónse radicalmente a les práutiques polítiques, culturales y sociales qu'esistieren mientres trescientos años na América española. La Declaración ye notable por ser el primer casu d'una Colonia española d'América que declara la so independencia absoluta.[1]

Los siete provincies esplicaron les sos razones pa esta aición, ente elles, que yera aciagu qu'una pequeña nación d'Europa gobernara les grandes estensiones del Nuevu Mundu, y que Venezuela recuperara'l derechu a l'autonomía dempués de les abdicaciones de Carlos IV y Fernandu VII en Bayonne que condució a la ocupación del tronu español pola dinastía francesa Bonaparte. Esta inestabilidá política n'España dictó que los venezolanos teníen de gobernase por sigo mesmos, a pesar de la hermandá que compartíen colos españoles.

Los trés provincies restantes nun participaron en dichu Congresu Constituyente por cuenta de la so decisión de permanecer so l'autoridá de la Corona Española representada pol Conseyu de Rexencia d'España ya Indies.

La nueva nación qu'esta declaración proclamó sería la Confederación Americana de Venezuela, darréu cola promulgación de la Constitución Federal de 1811 oficializaría los nome de la nación como Estaos de Venezuela. Foi ellaborada por Juan Germán Roscio y Francisco Isnardi, ratificada pol Congresu'l 7 de xunetu de 1811, y pasada al llibru d'Actes el 17 d'agostu de 1811, en Caraques.

Cada 5 de xunetu celébrase como'l Día de la Independencia de Venezuela. El Llibru d'Actes orixinal del primer Congresu de Venezuela que contién la Declaración atopar nel Salón Elípticu del Palaciu Federal Llexislativu, en Caraques.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Juan Germán Roscio, l'autor principal y firmante de la Declaración d'Independencia.
Francisco de Miranda, Precursor de la Independencia y firmante de la declaración.

El 19 d'abril de 1810 convócase un Cabildru estraordinariu na ciudá de Caraques como respuesta inmediata a la disolución de la Xunta Suprema d'España, l'arrenunciu del Rei Fernandu VII, empecipiando inadvertidamente con ello la llucha pola independencia de Venezuela. El movimientu aniciar pol refugu de los caraqueños al nuevu gobernador de la Provincia de Venezuela y Capitán Xeneral de Venezuela Vicente Emparan, quien fuera nomáu pol hermanu de Napoleón Bonaparte, Xosé I d'España, que se desempeñaba como rei de vez debida al derrocamientu del Rei Español, tres la invasión napoleónica n'España.

La Xunta Suprema foi un gobiernu provisional, surdíu de los sucesos del 19 d'abril. Actuó hasta'l 2 de marzu de 1811, y foi eventualmente un gobiernu de transición, non independiente, partidariu de la Corona española. Sicasí, esta Xunta llevó a cabu reformes nel orde internu, trató d'unificar les provincies y reforzar la so autonomía, y fixo xestiones nel esterior pa llograr la solidaridá d'otres colonies y la reconocencia y l'ayuda de les naciones estranxeres. El calter d'esti gobiernu conservador de los derechos de Fernandu VII» nun-y dexaba dir más allá de l'autonomía que se proclamara'l 19 d'abril. Por esa razón, la Xunta resolvió convocar a eleiciones ya instalar un Congresu Xeneral ante'l cual tornar los sos poderes y que decidiera la suerte futura de les provincies venezolanes.

La convocatoria foi fecha en xunu, y foi acatada poles provincies de Caraques, Barquisimeto, Cumaná, Barcelona, Mérida, Margarita y Trujillo, mas non poles provincies de Maracaibo, Coru y Guayana, pos anque toes taben igualmente contrariadas pola presencia d'un rei usurpador francés na Corona española, estos trés provincies manifestaron el so desalcuerdu col desconocimientu de l'autoridá del Conseyu de Rexencia d'España ya Indies aconceyáu en Cádiz. Sicasí, la convocatoria a eleiciones foi la midida de mayor trescendencia política de la Xunta, pos aseguró'l tresformamientu del gobiernu de facto nun réxime constitucional independiente.

Les eleiciones prauticar ente ochobre y payares de 1810. El reglamentu eleutoral yera censitario pos daba'l votu a los homes llibres, mayores de 25 años y propietarios de bienes raíz, y nun hubo votu pa les muyeres, nin los esclavos, nin la gran mayoría de la población carentes de bienes de fortuna. D'esta manera, vieno resultar un Congresu formáu na so totalidá por representantes de la oligarquía criolla. Por eso, aquel cuerpu nun pudo llevar a cabo transformación radicales nel orde social o económicu, y namái realizó'l cambéu políticu que-y resultara afechu a los sos integrantes.

El reglamentu dispunxo, amás, que les eleiciones facer en dos graos: primero, los votantes nomaben a los eleutores de la parroquia; y depués, esti eleutores, axuntaos n'asamblea eleutoral na capital de la provincia, designaben los representantes al Congresu, a razón d'un diputáu por cada 20.000 habitantes. Practicaes les eleiciones, resultaron electos 44 diputaos, que instaláronse y sesionaron en Congresu per primer vegada'l 2 de marzu de 19 na casa del Conde de San Javier (actual esquina El Conde en Caraques). Les provincies tuvieron representaes asina: Caraques 24 diputaos; Barinas 9; Cumaná 4; Barcelona 3; Mérida 2; Trujillo 1; Margarita 1.

A midida que fuéronse desenvolviendo les sesiones del Congresu, la idea de la Independencia foi ganando adeptos nel senu del mesmu. Munchos diputaos sofitar con apasionaos alegatos, otros con argumentos históricos. Ente los diputaos que s'oponíen a la rotura definitiva cola corona española, atopábase'l sacerdote de Glayar, Fernandu Vicente Maya, quien llueu se vio acorviáu polos discursos de Fernando Peñalver, Juan Germán Roscio, Francisco de Miranda, Francisco Javier Zuarez y munchos más, favorables a la idea de la Independencia absoluta. Mentanto, los ánimos de los mozos radicales caldiar nes xuntes de la Sociedá Patriótica, incluyíu'l del mozu Simón Bolívar, quien llanzó ante les duldes sobre la Independencia la famosa entruga: «¿Trescientos años d'aselu, nun basten?».

Declaración d'Independencia[editar | editar la fonte]

Ellaboración y aprobación pol Congresu[editar | editar la fonte]

Firma de l'Acta de la Independencia en 1811 por Martín Tovar y Tovar (1883).

El 3 de xunetu empecipióse l'alderique nel Congresu, y el día 5 a empiezos de la tarde dar# en la votación que terminó escontra les 2:30 de la tarde, resultando aprobada la Independencia con cuarenta votos a favor. De momentu, el Presidente del Congresu, diputáu Juan Antonio Rodríguez, anunció que taba «Declarada solemnemente la Independencia absoluta de Venezuela».

Na mesma tarde del 5 de xunetu'l Congresu celebró otra sesión, na que s'alcordó redactar un documentu, que la so ellaboración foi encamentada al diputáu Juan Germán Roscio y al secretariu del Congresu, Francisco Isnardi. Nesti documentu teníen d'apaecer los motivos y causes que producieron la Declaración de la Independencia, por que sometíu a la revisión del Congresu, sirviera d'Acta y pasara al Poder Executivu.

L'Acta foi aprobada'l día 7 de xunetu por tolos diputaos, cola sola esceición del padre Fernandu Vicente Maya, diputáu por Glayar. Adulces ser roblando los representantes, pasada al llibru d'Actes del Congresu'l 17 d'agostu, hasta que'l 18 d'esi mes estamparon les últimes firmes.

Xura de la Independencia[editar | editar la fonte]

A consecuencia del decretu del executivu publicáu'l 8 de xunetu de 1811, foi publicada solemnemente l'Acta de la Independencia'l domingu 14 de xunetu en Caraques. Al mandu del ensame que guardó los actos topaben los nuevos fíos de José María España, unu de los precursores y mártires de la Combalechadura independentista de 1797, quien llevaben n'alto la bandera tricolor diseñada per Miranda y aprobada pol Congresu, siendo izada esi día nel Cuartel San Carlos y la Plaza Mayor.

El secretariu de decretos del Poder Executivu, José Tomás Santana, lleó en voz alta, nes principales esquines de Caraques, l'Acta d'Independencia. Esi mesmu día emprestó xuramentu la Tropa rexuntada na plaza mayor.

El llunes 15 de xunetu proceder na sede del Congresu a la solemne xura de la Independencia per parte de les principales autoridaes: facer primero los Diputaos, depués el Poder Executivo, dempués l'Alta Corte de Xusticia, el Gobernador Militar de Caraques y l'Arzobispu.

Firmantes[editar | editar la fonte]

Arca que contién el llibru d'actes del 5 de xunetu de 1811 nel Salón Elípticu del Palaciu Federal Llexislativu.

Roblaron l'acta los diputaos presentes:

Conteníu[editar | editar la fonte]

Nel nome de Dios Toupoderosu, nós, los representantes de les Provincies Xuníes de Caraques, Cumaná, Barinas, Margarita, Barcelona, Mérida y Trujillo, que formen la Confederación americana de Venezuela nel continente meridional, axuntaos en Congresu, y considerando la plena y absoluta posesión de los nuesos derechos, que reponemos xusta y llexítimamente dende'l 19 d'abril de 1810, en consecuencia de la xornada de Bayonne y la ocupación del tronu español pola conquista y socesión d'otra nueva dinastía constituyida ensin el nuesu consentimientu, queremos, antes d'usar de los derechos de que nos tuvo quitaos la fuercia, por más de tres siglos, y restituyónos l'orde políticu de los acontecimientos humanos, patentizar al universu les razones qu'han emanado d'estos mesmos acontecimientos y autoricen el llibre usu que vamos faer de la nuesa soberanía.

Nun queremos, sicasí, empezar alegando los derechos que tien tou país conquistáu, pa recuperar el so estáu de propiedá ya independencia; escaecemos generosamente la llarga serie de males, agravios y privaciones que'l derechu aciagu de conquista causó indistintamente a tolos descendientes de los descubridores, conquistadores y pobladores d'estos países, fechos de peor condición, pola mesma razón que tenía de favorecelos; y corriendo un velu sobre los trescientos años de dominación española n'América, namái vamos presentar los fechos auténticu y bultable que debieron esprender y esprendieron de derechu a un mundu d'otru, nel trestornu, desorde y conquista que tien yá eslleida la nación española.

Esti desorde aumentó los males de l'América, inutilizándole los recursos y reclamaciones, y autorizando la impunidá de los gobernantes d'España pa faltar y primir esta parte de la nación, dexándola ensin l'amparu y garantía de les lleis.

Ye contrariu al orde, imposible al gobiernu d'España, y aciagu a l'América, el que, teniendo ésta un territoriu infinitamente más estensu, y una población incomparablemente más numberosa, dependa y tea suxeta a un ángulu peninsular del continente européu.

Les sesiones y abdicaciones de Bayonne, les xornaes del Escorial y d'Aranjuez, y les órdenes del llugarteniente duque de Berg, a l'América, tuvieron de poner n'usu los derechos qu'hasta entós sacrificaren los americanos a la unidá ya integridá de la nación española.

Venezuela, primero que naide, reconoció y caltuvo generosamente esta integridá por non abandonar la causa de los sos hermanos, mientres tuvo la menor apariencia de salvación.

América volvió esistir de nuevu, desque pudo y tuvo de tomar al so cargu la so suerte y caltenimientu; como España pudo reconocer, o non, los derechos d'un rei qu'apreciara más la so esistencia que la dignidá de la nación que gobernaba.

Cuantos Borbones allegaron a les inválides estipulaciones de Bayonne, abandonando'l territoriu español, contra la voluntá de los pueblos, faltaron, despreciaron y abolgaron el deber sagráu que contraxeron colos españoles de dambos mundos, cuando, cola so sangre y les sos ayalgues, asítiase nel bonu a despecho de la Casa d'Austria; por esta conducta quedaron inhábiles ya incapaces de gobernar a un pueblu llibre, a quien apurrieron como un fatáu d'esclavos.

Los intrusos gobiernos que se abrogaron la representación nacional aprovecharon pérfidamente les disposiciones que la bona fe, la distancia, la opresión y l'ignorancia daben a los americanos contra la nueva dinastía que s'introdució n'España pola fuercia; y contra los sos mesmos principios, sostuvieron ente nós la ilusión a favor de Fernando, pa taramianos y vejarnos impunemente cuando más nos prometíen la llibertá, la igualdá y la fraternidá, en discursos pomposos y frases estudiaes, pa tapar el llazu d'una representación amañada, inútil y degradante.

Entós que s'eslleieron, sustituyeron y destruyeron ente sigo les varies formes de gobiernu d'España, y que la llei imperiosa de la necesidá dictó a Venezuela'l caltenese a sigo mesma pa ventilar y caltener los derechos del so rei y ufiertar un asilu a los sos hermanos d'Europa contra los males que los amenaciaben, desconocióse tola so anterior conducta, variáronse los principios, y llamóse insurrección, perfidia y desagradecimientu, a lo mesmo que sirvió de norma a los gobiernos d'España, porque yá se-yos cerraba la puerta al monopoliu d'alministración que queríen perpetuar a nome d'un rei imaxinariu.

A pesar de les nueses protestes, de la nuesa moderación, de la nuesa arrogancia, y de la inviolabilidad de los nuesos principios, contra la voluntá de los nuesos hermanos d'Europa, declárasenos n'estáu de rebelión, blóquiasenos, se nos hostiliza, únviensenos axentes a remontanos unos contra otros, y procúrase desacreditarnos ente les naciones d'Europa implorando los sos auxilios pa priminos.

Ensin faer el menor apreciu de les nueses razones, ensin presentales al imparcial xuiciu del mundu, y ensin otros xueces que los nuesos enemigos, condérgasenos a una doliosa incomunicación colos nuesos hermanos; y p'añader el despreciu al llevantu nómensenos apoderaos, contra nuesa espresa voluntá, por qu'en les sos Cortes dispongan arbitrariamente de los nuesos intereses sol influxu y la fuercia de los nuesos enemigos.

Pa encalorar y anonadar los efeutos de la nuesa representación, cuando se vieron obligaos a concedenos la, sometiéronnos a una tarifa mezquina y diminuta y suxetaron a la voz pasiva de los conceyos, degradaos pol despotismu de los gobernadores, la forma de la eleición; lo que yera un insultu a la nuesa cencellez y bona fe, más bien qu'una considerancia a la nuesa incontestable importancia política.

Sordos siempres a los berros de la nuesa xusticia, procuraron los gobiernos d'España desacreditar tolos nuesos esfuercios declarando criminales y sellando cola infamia, el cadafalsu y la confiscación, toles tentatives que, en diverses dómines, fixeron dellos americanos pa la felicidá del so país, como lo foi la qu'últimamente nos dictó la mesma seguridá, pa nun ser envolubraos nel desorde que presentíamos, y conducíos a la horrorosa suerte que vamos yá a estremar de nós pa siempres; con esta bederre política, llograron faer a los nuesos hermanos insensibles a les nueses desgracies, armalos contra nós, borrar d'ellos les duces impresiones de l'amistá y de la consanguinidá, y convertir n'enemigos una parte de la nuesa gran familia.

Cuando nós, fieles a les nueses promeses, sacrificábamos la nuesa seguridá y dignidá civil por non abandonar los derechos que generosamente caltenemos a Fernando de Borbón, vimos qu'a les rellaciones de la fuercia que-y amestaben col Emperador de los franceses añadió los venceyos de sangre y amistá, polo qu'hasta los gobiernos d'España declararon yá'l so resolución de nun reconoce-y sinón condicionalmente.

Nesta doliosa alternativa permanecimos trés años nuna indecisión y ambigüedá política, tan aciaga y peligrosa, qu'ella sola bastaría a autorizar el resolución que la fe de les nueses promeses y los venceyos de la fraternidá fixérennos diferir; hasta que la necesidá obligónos a dir más allá de lo que propunximos, empuxaos pola conducta contraria y desnaturalizada de los gobiernos d'España, que nos relevó del xuramentu condicional con que fuimos llamaos a la augusta representación qu'exercemos.

Mas nós, que nos gloriamos de fundar nuesu proceder en meyores principios, y que nun queremos establecer la nuesa felicidá sobre la desgracia de los nuesos asemeyaos, miramos y declaramos como amigos nuesos, compañeros de la nuesa suerte, y participes de la nuesa felicidá, a los que, xuníos con nós polos venceyos del sangre, la llingua y la relixón, sufrieron los mesmos males nel anterior orde; siempres que, reconociendo nuesa absoluta independencia d'él y de toa otra dominación estraña, ayúdennos a sostenela cola so vida, la so fortuna y la so opinión, declarándolos y reconociéndolos (como a toles demás naciones) en guerra enemigos, y en paz amigos, hermanos y compatriotes.

N'atención a toes estes sólides, públiques ya incontestables razones de política, que tanto persuaden la necesidá de reponer la dignidá natural, que l'orde de los sucesos restituyónos, n'usu de los imprescriptibles derechos que tienen los pueblos pa destruyir tou pactu, conveniu o asociación que nun enllena los fines por que fueron instituyíos los gobiernos, creemos que nun podemos nin tenemos de caltener los llazos que nos amestaben al gobiernu d'España, y que, como tolos pueblos del mundu, tamos llibres y autorizaos pa nun depender d'otra autoridá que la nuesa, y tomar ente potenciar de la tierra, el puestu igual que'l Ser Supremu y la naturaleza asígnennos y a que nos llama la socesión de los acontecimientos humanos y el nuesu propiu bien y utilidá.

Sicasí de que conocemos les dificultaes que trai consigo y les obligaciones que nos impon el rangu que vamos ocupar nel orde políticu del mundu, y la influyencia poderosa de les formes y habitudes a que tuvimos, al nuesu pesar, avezaos, tamién conocemos que la vergonzosa sumisión a elles, cuando podemos solmenales, sería más ignominiosa pa nós, y más aciaga pa la nuesa posteridá, que nuesa llarga y penosa servidume, y que ye yá del nuesu indispensable tener d'aprovir al nuesu caltenimientu, seguridá y felicidá, variando esencialmente toles formes de la nuesa anterior constitución.

Poro, creyendo con toes estes razones satisfechu'l respetu que debemos a les opiniones del xéneru humanu y a la dignidá de les demás naciones, en que'l so númberu vamos entrar, y con que la so comunicación y amistá cuntamos, nós, los representantes de les Provincies Xuníes de Venezuela, poniendo por testigu al Ser Supremu de la xusticia del nuesu proceder y de la derechura de les nueses intenciones, implorando los sos divinos y celestiales auxilios, y ratificándo-y, nel momentu que nacemos a la dignidá, que la so providencia restitúyenos el deséu de vivir y morrer llibres, creyendo y defendiendo la santa, católica y apostólica relixón de Xesucristu. Nós, pos, a nome y cola voluntá y autoridá que tenemos del virtuosu pueblu de Venezuela, declaramos solemnemente al mundu que les sos Provincies Xuníes son, y tienen de ser dende güei, de fechu y de derechu, Estaos llibres, soberanos ya independientes y que tán absueltos de toa sumisión y dependencia de la Corona d'España o de los que se dicen o dixeren los sos apoderaos o representantes, y que como tal Estáu llibre ya independiente tien un plenu poder pa dase la forma de gobiernu que seya conforme a la voluntá xeneral de los sos pueblos, declarar la guerra, faer la paz, formar aliances, iguar trataos de comerciu, llende y navegación, faer y executar tolos demás actos que faen y executen les naciones llibres ya independientes.

Y pa faer válida, firme y subsistente esta nuesa solemne declaración, deamos y empeñamos mutuamente unes provincies a otres, les nueses vides, les nueses fortunes y el sagráu del nuesu honor nacional.

Dada nel Palaciu Federal y de Caraques, roblada de la nuesa mano, sellada col gran sellu provisional de la Confederación, refrendada pol Secretariu del Congresu, a cinco díes del mes de xunetu del añu de mil ochocientos once, el primeru de la nuesa independencia.

Pola provincia de Caraques, Isidoro Antonio López Méndez, diputáu de la ciudá de Caraques; Juan Germán Roscio, pol partíu de la villa de Calabazo; Felipe Fermín Paul, pol partíu de San Sebastián; Francisco Javier Ustáriz, pol partíu de San Sebastián; Nicolás de Castro, diputáu de Caraques; Juan Antonio Rodríguez Domínguez, Presidente, diputáu de Llondres, en Barinas; Luis Ignacio Mendoza, Vicepresidente, diputáu d'Obispos, en Barinas; Fernando de Peñalver, diputáu de Valencia; Gabriel Pérez de Pagola, diputáu de Ospino; Salvador Delgado, diputáu de Nirgua; el Marqués del Toro, diputáu de la ciudá d'El Tocuyo; Juan Antonio Díaz Argote, diputáu de la Villa de Cura; Gabriel de Ponte, diputáu de Caraques; Juan José Maya, diputáu de San Felipe; Luis José de Cazorla, diputáu de Valencia; doctor José Vicente Unda, diputáu de Guanare; Francisco Javier Yanes, diputáu de Araure; Fernando Rodríguez del Toro, diputáu de Caraques; Martín Tovar Ponte, diputáu de San Sebastián; Juan Toro, diputáu de Valencia; José Ángel d'Álamu, diputáu de Barquisimeto; Francisco Hernández, diputáu de San Carlos; Lino de Clemente, diputáu de Caraques.

Pola provincia de Cumaná, Francisco Javier de Mayz, diputáu de la capital; José Gabriel de Alcalá, diputáu de ídem; Juan Bermúdez, diputáu del Sur; Mariano de la Cova, diputáu del Norte.

Pola de Barcelona, Francisco Miranda, diputáu del Pao; Francisco Policarpo Ortiz, diputáu de San Diego.

Pola de Barinas, Juan Nepomuceno de Quintana, diputáu de Achaguas; Ignacio Fernández, diputáu de la capital de Barinas; Ignacio Ramón Briceño, representante de Pedraza; José de Sata y Bussy, diputáu de San Fernando de Apure; José Luis Cabrera, diputáu de Guanarito; Ramón Ignacio Méndez, diputáu de Guasdualito; Manuel Palaciu, diputáu de Mijagual.

Pola de Margarita, Manuel Plácido Maneiro.

Pola de Mérida, Antonio Nicolás Briceño, diputáu de Mérida; Manuel Vicente de Maya, diputáu de Glayar.

Pola de Trujillo, Juan Pablo Pacheco.

Pola villa de Aragua, provincia de Barcelona, José María Ramírez.

Refrendáu: Hai un sellu. Francisco Isnardi, Secretariu.

Palaciu Federal de Caraques, 8 de xunetu de 1811. Pola Confederación de Venezuela, el Poder Executivu ordena que l'Acta antecedente seya publicada, executada y autorizada col sellu del Estáu y Confederación.

Cristóbal de Mendoza, Presidente en vez; Juan de Gradia; Baltasar Padrón; Miguel José Sanz, Secretariu d'Estáu; Carlos Machado, Canciller Mayor; José Tomás Santana, Secretariu de Decretos.

Arriendes d'ello, el Supremu Poder Executivu ordena y manda que se pase oficiu de ruegu y encargu al bien reverendu Arzobispu d'esta Diócesis, por que disponga que'l día de la solemne publicación de la nuesa Independencia, que tien de ser el domingu 14, déase, como voluntariamente ufiertó y correspuende, una badayada de campanes en toles ilesies d'esta capital, que manifieste l'allegría y allegría del virtuosu pueblu caraqueño y el so preláu apostólicu. Y que n'aición de gracies al Toupoderosu polos sos beneficios, auxilios y suma bondá en restituyinos al estáu en que la so providencia y sabiduría infinita creo al home, cántese'l 16 misa solemne con Te deum na Santa Ilesia Metropolitana, asistiendo a la función tolos cuerpos y comunidaes na forma avezada.

Que se faiga salve xeneral poles tropes al actu de dicha publicación y se enarbole la bandera y pabellón nacional nel cuartel de San Carlos, pasándose al efeuto la orde al Gobernador militar pola Secretaria de Guerra; y dende güei d'equí p'arriba úsese por tolos ciudadanos, ensin distinción, la escarapela y divisa de la Confederación venezolana, compuesta de los colores azul celeste al centru, mariellu y encarnáu a les circunferencies, guardando nella uniformidá.

Que s'allume por trés nueches la ciudá, d'una manera noble y senciello, ensin mapa nin gastos importunos, empezando dende'l mesmu día domingu.

Que darréu se reciba a la tropa'l xuramentu de reconocencia y fidelidá, prescritu pol Supremu Congresu, que'l so actu solemne va faese públicamente, y a presencia del referíu gobernador militar y demás xefes de la guarnición.

Qu'en los díes subsecuentes al d'esta publicación, comparezan ante S. A. el Supremu Poder Executivu tolos cuerpos d'esta ciudá, políticos, eclesiásticos y militares, a emprestar el mesmu xuramentu, y que polo embarazoso y dispendioso que se fadría esti actu, si hubieren d'emprestalo tamién tolos individuos ante S. A., se comisiona a los alcaldes de cuartel, por que cola escrupulosidad, circunspección y exactitú que correspuende en materia tan delicao, dean en toma-y, y recibi-y pola fórmula que se-yos va comunicar, conforme a lo prescrito pol Supremu Congresu, allegando a les sos cases, o onde señalaren los de cada cuartel, dende'l miércoles 17 del corriente, a los nueve de la mañana hasta la una; y pela tarde, dende los cuatro hasta los siete de la nueche; preveníos de qu'esti xuramentu va ser l'actu característicu del so naturalización y calidá de ciudadanu, como tamién de la obligación en que va quedar l'Estáu a protexer el so honor, persona y bienes; sentando nun llibru esta operación que tienen de roblar los juramentados, si supieren, o nel so defectu otru al so ruegu, que'l so llibru tendrán d'unviar dientro de venti díes, que s'asignen de términu pa esto, a la Secretaria d'Estáu p'archivase.

Que se pase poles respeutives secretaries avisu a los comandantes militares y políticos de los puertos de La Guaira y Pelo, y a les demás xusticies y reximientos de les ciudaes, villes y llugares d'esta provincia, con copia de l'acta, y decretu del Supremu Congresu, relativu a ella, por que dispongan la so execución, publicación y cumplimientu, y fáigase el xuramentu, según queda ordenáu.

Que se comunique tamién a les provincies confederaes pa la so intelixencia y observancia, como lo ordenar el Supremu Congresu. Y finalmente, que nel conceutu de que pola declaratoria d'Independencia llograron los habitantes d'estes provincies y les sos confederaes, la dignidá y honrosa vestidura de ciudadanos llibres, que ye lo más apreciable de la sociedá, el verdaderu títulu del home racional, el terror de los ambiciosos y tiranos, y el respetu y considerancia de les naciones cultes, deben por lo mesmo sostener de toes toes esta dignidá, sacrificando les sos pasiones a la razón y a la xusticia, xuniéndose candial y recíprocamente; y procurando caltener ente sigo la paz, fraternidá y enfotu que faen respetables, firmes y estables los estaos, que los sos miembros proscriben les esmoliciones insensates, odios y personalidaes, que tanto repunen les sabies máximes naturales, polítiques y relixoses; nel conceutu de que'l Supremu Gobiernu sabe perbién que nun hai pa los ciudadanos namás sagráu que la patria, nin más dignu de castigu que lo contrario a los sos intereses; y que por lo mesmo va saber imponer cola mayor severidá les penes a que se faigan acreedores los que comoquier alterien la sociedá y fáiganse indignos de los derechos que recuperaron por esta absoluta independencia yá declarada, y sancionada llexítimamente con tanta razón, xusticia, conveniencia y necesidá.

El Supremu Poder Executivu, finalmente, encamienta y rique, ordena y manda a toos, y a cada unu de los habitantes, que xuniéndose de corazón y resueltos daveres, firmes, fuertes y constantes, sostengan coles sos facultaes corporal y espiritual la gloria que con tan sublime empresa adquieren nel mundu, y van caltener na historia con inmortal sonadía.

Dau nel Palaciu Federal de Caraques, robláu de los ministros que componen el Supremu Poder Executivu, selláu col provisional de la Confederación, y refrendáu del infrascrito secretariu, con exerciciu de decretos.

Cristóbal de Mendoza, Presidente en vez.

Juan de Gradia. Baltazar Padrón.

José Tomás Santana, Secretariu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «5 de Julio de 1811: Declaración de la independencia de Venezuela». VenezuelaTuya.com. Consultáu'l 19 d'agostu de 2016.
  2. «Acta de la independencia de Venezuela de 1811». Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Consultáu'l 6 de xunetu de 2013.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.