Acta d'Independencia de Panamá

De Wikipedia
Infotaula documentActa d'Independencia de Panamá
Estáu Panamá
Cambiar los datos en Wikidata

L'Acta d'Independencia de Panamá o Acta d'Independencia del Ismu de Panamá ye'l documentu por aciu el cual Panamá declaró la so independencia del Imperiu español el 28 de payares de 1821. La Independencia del Ismu de Panamá proclamar nel güei Palaciu Municipal de la ciudá de Panamá, onde s'axuntó una Xunta formada pol Cabildru de la mesma, autoridaes, militares, eclesiástiques y civiles, y depués d'aldericar la situación esistente, terminaron proclamando bonalmente y conforme el votu xeneral de tolos pueblos, la Independencia de Panamá de la Corona Española.[1]

Al pie d'esta acta, incorpórense-y les actes d'Independencia de la Villa de Los Santos y de Santiago de Veraguas, consolidando asina'l fin de la dómina colonial española en Panamá y dando asina, entamu a la unión voluntaria a la Gran Colombia.

Independencia de la Villa de Los Santos[editar | editar la fonte]

El primer antecedente a l'Acta d'Independencia de Panamá, foi precisamente l'Acta d'Independencia de la Villa de Los Santos, que foi'l resultáu del movimientu independentista dau na Villa de Los Santos el 10 de payares de 1821 empobináu per Segundo Villarreal. Formalmente, el testu establez:

Proclamación de la Independencia de Panamá[editar | editar la fonte]

La Independencia de la Villa de Los Santos aceleró'l procesu independentista panamiegu. Foi entós, d'esa manera, que'l 28 de payares de 1821, nun cabildru abiertu na ciudá de Panamá, proclámase la "Independencia de Panamá". Pero la falta de presupuestu, el pocu armamentu militar col que se cuntaba y l'inseguridá de ser reconquistaos per España, pon en peligru'l siguir cola aventura independentista del ismu, polo que se proponen la unión con delles de les nueves naciones americanes, ente elles los vecinos de la unión centroamericana y la nación de Perú que fuera'l principal sociu comercial del Ismu na dómina colonial. Pero finalmente de manera voluntaria, por aciu el votu popular y aprobación de tola población, decídese la Unión voluntaria a la Gran Colombia, de Simón Bolívar, unión que foi motivada por cuenta de la gran almiración y lideralgu de Bolívar nes campañes independentistes del Sur d'América. Panamá d'esta manera xunir a Colombia a que'l so Congresu diría representar a propósito el so diputáu. Una vegada proclamada la Independencia de Panamá, dar# en redactar l'Acta d'Independencia.

L'Acta d'Independencia de Panamá foi redactada'l 28 de payares de 1821 por don Manuel José Hurtado, pernomáu educador y diplomáticu, miembru d'una honorable familia istmeña y constó de doce artículos:

En Xunta Xeneral de toles Corporaciones Civiles, Militares y Eclesiástiques celebrada güei 28 de payares de 1821 a invitación del Exmo. Conceyu; dempués de les más deteníes discusiones ante un numberosu pueblu, y sol mayor órden y concordia conviniéronse y decretaron de común alcuerdu los artículos siguientes.

1. Panamá bonalmente y conforme al votu xeneral de los pueblos del so comprehensión, declárase llibre ya independiente del gobiernu español.

2. El territoriu de les Provincies del Ismu pertenez al Estáu Republicanu de Colombia, a que'l so congresu dirá representar a propósito el so Diputáu.

3. Los Individuos de la tropa que guarne esta plaza, queden na absoluta llibertá de tomar el partíu que-yos convenga, y nel casu que quieran volver a España, van emprestáse-yos tolos auxilios necesarios pal so tresporte hasta la Islla de Cuba, a los que guardándo-y -yos los honores de la guerra, van siguir a los Puertos de Chagre o Portobelo, entós que los Castiellos tean en poder del Nuevu Gobiernu obligándose tolos oficiales, sarxentos y soldaos sol xuramentu debíu, a siguir tranquilos, nun faer estorciones dalgunes nin tomar les armes contra los Estaos independientes d'América, mientres la presente guerra.

4. Los enfermos que se topen nel Hospital, van ser asistíos pol Gobiernu, y entós que lleguen a restablecese van emprestáse-yos los auxilios necesarios conforme l'artículu 3.

5. El Xefe Cimeru del Ismu declárase, que lo ye'l Sr. José de Fábrega, coronel que foi de los Exércitos Españoles; quedando nel mesmu pie en qu'anguaño se topen toles Corporaciones y autoridaes asina civiles como eclesiástiques.

6. El xefe Cimeru va tomar toles providencies económiques que sían necesaries pal caltenimientu de la tranquilidá pública.

7. Les autoridaes van emprestar nel actu'l xuramentu de la Independencia, señalandose el domingu próximu pa faer la so publicación cola solemnidá debida.

8. El Xefe Cimeru n'unión de los Comandantes de los cuerpos van oficiar al de la fortaleza de Chagres y destacamentu de Portobelo, por qu'a l'oficial que presente les órdenes, apurran estos puntos al estilu militar.

9. L'Ismu per mediu de los sos representantes va formar los reglamentos económicos convenientes pal so gobiernu interior, y en interín, van gobernar les lleis naquella parte que nun digan contradicción col so actual estáu.

10. La delda pública que reconoz la Tesorería, va pagar so los pactos axustaos nel so principiu.

11. Pa los gastos indispensables, el Xefe Políticu va abrir un emprestu que se va reconocer como parte de la delda pública.

12. Los precedentes Capítulos van imprimise y van circular a tolos Pueblos del Ismu, por que cesen les desavenencies que los ximielguen, unviando los auxilios que precisa esta Capital, pa llevar a cabu tan gloriosa empresa, como lo tienen ufiertáu.

(Robláu) José de Fábrega. José Higinio Durán, Obispu de Panamá. Juan José Martínez. Dr. Carlos Icaza. Manuel José Calvo. Mariano de Arosemena. Luis Lasso de la Vega. José Antonio Zerda. Juan Herrera y Torres. Juan José Calvo. Narciso de Urriola. Remigio Lasso de la Vega. Manuel de Arze. José d'Alba. Gregorio Gómez. Luis Salvador Durán. José María Herrera. Manuel María de Ayala. Víctor de Beltrán. Antonio Bermejo. Antonio Planes. Juan Pío Victoria. Dr. Manuel de Urriola. José Vallarino Jiménez. Manuel José Hurtado. Manuel García de Paredes. Dr. Manuel José de Arce. José María Calvo. Antonio Escobar. Gaspar Arosemena. José de los Santos Correoso. Escribán Públicu.

[2]

Correspondió a don José Vallarino Jiménez comunicar al pueblu aconceyáu nel Parque de Catedral (agora de la Independencia), de la ciudá de Panamá, la Declaración d'Independencia, que foi recibida jubilosamente, que la so Acta Almirable roblaron tolos qu'actuaron naquel solemne actu trascendental y patrióticu.[1]

Al informase al Llibertador, Simón Bolívar, de la gloriosa y noble Independencia de Panamá de la Madre Patria España y de la so unión voluntaria a la Gran Colombia, integrada per Venezuela, Colombia y Ecuador, actu patrióticu istmeño realizáu ensin odios, nin violencia nin rensíes, dirixir al Xefe Cimeru del Ismu, Coronel José de Fábrega, nos siguientes términos:

"Nun me ye posible espresar el sentimientu de gozu y almiración qu'esperimenté al saber que Panamá, el centru del Universu, ye segregáu por sigo mesmu, y llibre pola so propia virtú. L'Acta de la Independencia de Panamá ye'l documentu más gloriosu que puede ufiertar a la historia nenguna provincia americana".
Carta de Simón Bolívar a José de Fábrega (1 de febreru de 1822.)

Independencia de Santiago de Veraguas[editar | editar la fonte]

El 1 d'avientu de 1821 Santiago de Veraguas xunir al movimientu independentista panamiegu, proclamando asina la so independencia d'España y xuniéndose asina a la Gran Colombia. Tres esti acontecimientu, dar# en la firma de l'Acta d'Independencia de Santiago de Veraguas.

Na ciudá de Santiago de Veraguas, avientu primeru de mil ochocientos veintiunos. Rexuntaes nesta sala de Conceyu'l señores que componen esta xunta, por ausencia de la mayor parte del conceyu, qu'embaxo se suscribe, presidíos del señor Alcalde Primeru nomáu, don Casimiro del Bal, Xefe Políticu Interín d'ella y la so xurisdicción, y tando en forma de Tribunal, como lo han d'usu y costume, manifestó al congresu'l señor Presidente un oficiu invitatorio y con apremiu del conceyu de la ciudá de Nata, por que esta Capital y el so Partíu xure la independencia del gobiernu Español, a la so imitación, o que de nun aportar, dispónganse estos habitantes a aguantar les sos armes. Coles mesmes manifestó les copies de les cartes que cita dichu oficiu y l'orixinal correspondencia a don Bartolomé Paredes que fueron interceptaes en Natá. Y vistos tolos oficios y demás documentos con otru oficiu del Conceyu de la Villa de los Santos, de fecha ventiocho de Payares últimu, que nesti actu acaba de recibir esti Congresu, aldericáu que foi tou polos señores concurrentes, resolvió lo siguiente:

Qu'en considerancia al valor que tienen los documentos qu'a conciencia s'amiesten, y a mirar de sociedá que nos pasaos oficios con Natá, La Villa de Los Santos y pueblos de Pesé vinieron de unánime alcuerdu pa llograr la tranquilidá que s'anuncia y precaver los insultos de tropes estranxeres que nos amenacien per Norte y Sur, a presencia d'un señor crucificáu, con dos lluces encendíes y un llibru de Los Santos Evanxelios, fixo primero'l señor Presidente cola mano derecha la señal de la Cruz puesta sobre dichu llibru, el xuramentu que sigue:

Xuro por Dios el nuesu Señor y la Santa Cruz y Los Santos Evanxelios reparar la Relixón Católica Cristiana, defender la pureza de María Santísima, ser independiente del Gobiernu Español, y por consiguiente defender ésta a cuenta de persona y propiedaes, igualmente qu'a obsecar les lleis y pragmátiques qu'en la nuesa independencia dar o adoptaren. Asina lo xuro y prometer y viniendo de contrariu, Dios castígueme.

Darréu allegué yo'l Secretariu, xunto colos demás miembros que componen esta Xunta, y otros vecinos del pueblu en considerable númberu, a la mesa y resencia del Señor Crucificáu y entrugónos dichu señor Presidente, siendo puestes les nueses manes cola señal de la Cruz nel mesmu llibru de los Santos Evanxelios, coles pallabres siguientes:

Xuren por Dios El nuesu Señor y la Santa Cruz y los Santos Evanxelios reparar la Relixón Católica Cristiana, defender la Pureza de María Santísima y ser independiente del Gobiernu Español y, poro, defender esta mariña de les vueses persones y propiedaes, igualmente qu'a reparar les lleis y pragmátiques qu'en la nuesa Independencia crear o adoptaren?

Respondimos tolos de la xunta y pueblu: Sí, xuramos y prometemos.

A lo que respondió dichu señor Presidente diciendo:

Sí asina lo facer, Dios premiar. Y si non, demandar. Y a lo que respondimos: Amén.

Darréu alcordaron dichos señores nomar como nomaron a los señores Don Juan Tejeira, Don José del Pino, Don Casimiro del Bal y Don Bartolomé Paredes por que'l día de mañana alleguen a esta Sala a aldericar y tratar de los artículos de la Constitución qu'hasta agora rixó p'adoptar los que convengan, y repunar los que nun s'atopen corrientes con cuenta de qu'alministrar Xusticia y demás aiciones nel grau conveniente a caltener la sociedá y bon gobiernu.

Tamién alcordaron pasar oficiu a los pueblos d'esta comprensión por que en orde y la mayor brevedá xuren la indicada Independencia. Y qu'al Señor Cura Vicariu d'esta ciudá pásese-y oficiu con cuenta de que'l vecinderu de los campos d'esta ciudá (qu'esti día-cítense), con solemne festividá na ilesia faigan el día ocho d'esti presente mes el xuramentu de la Independencia.

Colo cual, y pa satisfaer a los Conceyos de la Villa de Los Santos y ciudá de Natá mandaron dichos señores sáquense copies d'esta acta pa dirixila con oficiu de contesto a los mentaos Conceyos, y conclúyese esta acta que roblaron los señores vocales concurrentes col nomáu señor Presidente, de que certifico:

Casimiro del Bal, Jose Joaquín de Fábrega, Baltazar de Acerola, Miguel Felipe Fábrega, Ignacio Caben, Juan de Mota Rodríguez, Antonio Facio, José del Pino, Manuel Alvarez, Bartolomé García de Paredes, José María Calviño, José Joaquín del Pino, Juan Bautista Tejeira, Manuel José Ortiz, Pedro J. Escartín, Marcos José Macías, Félix de Fábrega, Remigio Escartín, Remigio Gallardo.

Manuel Eusebio Saldaña. Secretariu

Fonte:[3]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]