Acadianos

De Wikipedia
Infotabla de grupu humanuAcadianos

Tipu etnia
Parte de Canadiense-francés (es) Traducir
Xeografía
Estáu Acadia, Estaos Xuníos y Canadá
Cambiar los datos en Wikidata
Rexones acadianas.

Los acadianos (en francés: Acadiens; n'inglés: Acadians) son descendientes de los habitantes que vivíen nos asentamientos franceses orixinales fundaos en ciertes zones de la rexón nordeste d'América del Norte, no que güei son les provincies canadienses de Nueva Escocia, Nueva Brunswick y la islla del Príncipe Dubardu. Magar tanto acadianos como quebequeses son francocanadienses, Acadia foi fundada cuatro años primero que Quebec nun área xeográfica separada. Amás, los acadianos son descendientes d'emigrantes de munches más zones de Francia que los quebequeses. Consecuentemente, los dos grupos formaron la so propia cultura.

Na espulsión de 1755, los acadianos fueron obligaos al exiliu polos británicos; munchos asitiáronse dempués no que depués sería l'estáu de Louisiana, onde fueron llamaos cajunes.

Historia[editar | editar la fonte]

En 1603, Enrique IV, rei de Francia, concedió a Pierre Dugua, sieur de Mons, el derechu a colonizar les tierres norteamericanes allugaes ente los 40º y los 60º de llatitú norte. Dugua llegó a América en 1604. Los colonizadores construyeron un fuerte na islla de Saint Croix, na boca del ríu homónimu, que güei día dixebra l'estáu de Maine de la provincia canadiense de New Brunswick. Na primavera siguiente, los inmigrantes navegaron pola badea y fundaron Port-Royal, no que güei ye Nueva Escocia.

Pal sieglu XVII, alredor de cien families franceses asitiárense en Acadia. Los acadianos desenvolvieron rellaciones amigables colos aboríxenes el mio'kmaq, aprendiendo y aplicando les sos téuniques de caza y pesca. Habitaben principalmente en rexones costeres, en tierres fértiles arrebataes al mar al traviés de la construcción de diques. Al vivir na frontera ente los territorios franceses y británicos, los acadianos víense envolubraos en cada conflictu ente dambes potencies. Acadia pasó d'un llau al otru en repitíes oportunidaes, y los sos habitantes aprendieron a sobrevivir adoptando una actitú neutral y refugando lluchar pa cualesquier de los bandos; por esto llamar los franceses neutrales”.

Tres el Tratáu d'Utrecht (1713), Francia dexó la porción de Acadia que güei ye Nueva Escocia (sacante la islla de Cabu Bretón) a los británicos per última vegada. En 1754, el gobiernu británicu, nun aceptando más la neutralidá que los acadianos adoptaren enantes, esixeron que xuraren llealtá al monarca británicu, lo cual riquiría qu'engarraren nel campu de batalla. Los acadianos nun queríen lluchar contra familiares qu'habitaben territorios franceses, y creyeron que'l xuramentu comprometería'l so fe católica; por cuenta d'esto, negáronse. El coronel Charles Lawrence ordenó la deportación de los acadianos ensin autorización de Londres y a pesar de los anteriores procuros de les autoridaes britániques en contra d'aiciones drástiques. L'historiador John Mack Faragher usó'l términu contemporaneu “ethnic cleansing” (que podría traducise como “llimpieza étnica”) pa describir les aiciones britániques.

Deportación de los acadianos.

No que ye conocíu como la Gran Espulsión (n'inglés: Great Expulsion; en francés: Grand dérangement), más de 12 000 acadianos (trés cuartos de la entós población de Nueva Escocia) fueron obligaos al exiliu; les sos cases fueron quemaes y les sos tierres confiscadas. Les families dixebráronse y esvalixáronse alredor de les tierres britániques de Norteamérica; dalgunos tornaron a Francia.

En 2003, por pidimientu de representantes acadianos, una proclamación foi publicada en nome de la reina Sabela II, actuando como monarca canadiense, na cual reconocíase oficialmente la deportación y l'establecimientu del 28 de xunetu como'l día de conmemoración.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Na actualidá, los acadianos viven principalmente nes rexones del norte y este de New Brunswick, na islla Miscou (n'inglés: Miscou Island; en francés: Île Miscou) y na islla de Lamèque (en francés: Île de Lamèque). Otros grupos d'acadianos pueden ser atopaos nes islles de la Madalena y n'otres partes de Quebec, na islla del Príncipe Dubardu y en Nueva Escocia, como por casu en Chéticamp y en Clare. Una minoría habita entá l'en sur y oeste de New Brunswick y tamién en Nueva Inglaterra. Dalgunes d'estes últimes comunidaes enfrentáronse a dellos graos d'asimilación. Pa munches families qu'habiten en comunidaes predominantemente anglófonas, el francés cayó en desusu, principalmente nes xeneraciones más nueves. Los acadianos que s'establecieron no que se convertiría en Louisiana, conocíos como cajúns, sufrieron influyencies de la cultura dominante en munches parroquies, particularmente naquelles allugaes nel área suroeste, que ye conocida como Acadiana.

Población[editar | editar la fonte]

Según el censu canadiense de 2001, en Canadá habiten 71.590 acadianos que s'identifiquen a sigo mesmos como tales, de los cualos 26.220 viven en Nueva Brunswick, 17.420 en Quebec, 11.180 en Nueva Escocia, 8.745 en Ontario y 3.020 na islla del Príncipe Dubardu. Por cuenta de que desconozse la cantidá d'habitantes acadianos en Nueva Inglaterra, tampoco se sabe la de los Estaos Xuníos polo xeneral; sicasí, tiense'l datu de que nel estáu de Louisiana esisten unos 432.549 cajuns. Hai que tener en cuenta que nos sos formularios de censu, el Gobiernu canadiense negar a indicar l'orixe acadiano como eleición posible. Con éses el númberu real de Acadianos ye más eleváu. En Nueva Brunswick solamente, los Acadianos son alredor de 230.000.

Cultura[editar | editar la fonte]

Anguaño, los acadianos constitúin una minoría vibrante, especialmente en Nueva Brunswick y Louisiana. Dende 1994, el Congresu Mundial Acadiano xunió de cierta manera a los acadianos de les Provincies Marítimes, Nueva Inglaterra y Louisiana.

Los acadianos destacaos de les Provincies Marítimes inclúin a:

El 15 d'agostu, Asunción de María, ye'l día nacional de los acadianos, que son predominantementes católicos. El lema nacional acadiano ye “Ave, maris stella”.

Banderes[editar | editar la fonte]

Bandera de Acadia, adoptada en 1884.

La bandera de Acadia ye tricolor, similar a la bandera de Francia pero con una estrella dorada na banda azul, que simboliza a La nuesa Señora de l'Asunción, patrona de los acadianos. Esta bandera foi adoptada en 1884 nel Congresu Acadiano Nacional, en Miscouche, islla del Príncipe Dubardu.

Los acadianos que nun viven en Acadia tienen otros símbolos. La bandera de la rexón Acadiana de Louisiana foi designada por Thomas J. Arceneaux de la Universidá de Louisiana en Lafayette, y adoptada pola llexislatura de Louisiana como l'emblema oficial de la rexón Acadiana en 1974. Un grupu d'acadianos de Nueva Inglaterra qu'asistió al Congresu Mundial Acadiano de Nueva Escocia 2004, aprobó un diseñu pa la bandera acadiana de Nueva Inglaterra realizáu por William Cork.

Llingua[editar | editar la fonte]

Los acadianos falen un dialeutu del francés llamáu francés acadiano; l'inglés tamién ta bien espublizáu. En Louisiana, los cajúns falen inglés na so mayoría, pero munchos entá utilicen el francés cajun. En delles árees emplega'l chiac, y aquellos que s'establecieron en Quebec falen polo xeneral francés quebequés.

Tributos a la deportación[editar | editar la fonte]

Estatua de Evangeline, heroína ficticia del poema Evangeline de Longfellow, en St. Martinville, Louisiana. La estaua foi donada pola actriz Dolores del Río, que posó pa la realización de la estatua y que tuvo'l papel de Evangeline nuna película de 1929 que'l so direutor yera Edwin Carawe.

Pélagie-la-charette, de la escritora canadiense Antonine Maillet, trata sobre'l viaxe de regresu a Acadia de delles families deportaes, qu'empezó 15 años dempués de la Gran Espulsión.

Robbie Robertson escribió un cantar popular basándose na espulsión acadiana titulada Acadian Driftwood, qu'apaeció nel álbum de The Band de 1975, Northern Lights - Southern Cross.

En 1847, l'escritor estauxunidense Henry Wadsworth Longfellow escribió'l poema épicu Evangeline, basáu nos eventos de la deportación de 1755. El poema convertir nun clásicu americanu, y tamién contribuyó a la renacencia de la identidá acadiana tantu en Louisiana como nes Provincies Marítimes.

Lleenda[editar | editar la fonte]

Créese que la creación del héroe folclóricu estauxunidense Paul Bunyan foi influyida, si ensin inspirar, nes hestories acadianas sobre lleñadores.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]