Academia Nicaraguana de la Llingua
| Academia Nicaraguana de la Llingua | |
|---|---|
| sociedá científica | |
| Direición | Nicaragua |
| Sector | |
| Industria | educación superior |
L'Academia Nicaraguana de la Llingua ye una institución académica d'espertos nel usu de la llingua española en Nicaragua, establecida en Managua'l 31 de mayu de 1928 y pertenez a l'Asociación d'Academies de la Llingua Española.[1]
El 31 de mayu de 2022 l'Asamblea Nacional de Nicaragua ordenó la so disolución al cancelar la so personalidá xurídica,[2] anque la Real Academia Española (RAE) anunció díes depués que daría l'asistencia precisa a l'academia pa continuar coles sos funciones.[3]
Historia
[editar | editar la fonte]La so primer xunta direutiva iguóse'l 9 d'agostu de 1928 y el so establecimientu llegal fundacional pol Senáu y Cámara de Diputaos de la República de Nicaragua foi aprobáu'l 20 d'avientu de 1928 y publicáu en La Gaceta nᵘ 2 del 3 de xineru de 1930 na presidencia de José María Moncada.[4]
Fundadores
[editar | editar la fonte]Los sos fundadores foron:
- Carlos Cuadra Pasos, direutor;
- Dr. Francisco Paniagua Prado, secretariu perpetuu;
- Monseñor José Antonio Lezcano y Ortega, tesoreru;
- Dr. Pedro Joaquín Chamorro Zelaya, bibliotecariu;
- Manuel Maldonado Pastrana, censor;
- Luis H. Debayle, miembru.
- Alfonso Ayón, miembru.
La primer asignación de les sielles de los académicos poles lletres del abecedariu foi de la manera que vien darréu:
- “A” monseñor Lezcano y Ortega
- “B” Dr. Paniagua Prado
- “C” Dr. Maldonado
- “D” Dr. Ayón
- “E” Dr. Chamorro Zelaya
- “F” Dr. Cuadra Pasos
- “G” Dr. Debayle
El primer académicu de númberu incorporáu foi l'inxenieru civil, historiador y diplomáticu José Andrés Urtecho Lebrón (1875-1938) en sesión del 7 de xunu de 1929.
Xunta Direutiva (2012-2016)
[editar | editar la fonte]- Sr. D. Francisco José Arellano Oviedo, direutor;
- Sr. D. Alejandro Serrano Caldera, subdireutor;
- Sr. D. Pedro Xavier Solís Cuadra, secretariu;
- Sr. D. Erick Aguirre Aragón, vicesecretariu;
- Sr. D. Gloria Elena Espinoza, tesoreru;
- Sra. D.ª Ana Ilce Gómez Ortega, fiscal;
- Sr. D. Róger Matus Lazo, bibliotecariu.
Académicos de númberu por orde d'antigüedá
[editar | editar la fonte]Académicos de númberu por orde d'antigüedá.
- Sr. D. Enrique Peña-Hernández.
- Sr. D. Eduardo Zepeda-Henríquez.
- Sr. D. Felipe Rodríguez Serrano.
- Sr. D. Fernando Silva Espinoza.
- Sr. D. Guillermo Rothschuh Tablada.
- Sr. D. Carlos Mántica Abaunza.
- Sr. D. Jorge Eduardo Arellano Sandino.
- Sr. D. Emilio Álvarez Montalván.
- Sr. D. Francisco Arellano Oviedo.
- Sr. D. Carlos Tünnermann Bernheim.
- Sr. D. Róger Matus Lazo.
- Sr. D. Carlos Alemán Ocampo.
- Sr. D. Pedro Xavier Solís Cuadra.
- Sra. D.ª Rosario Fiallos de Aguilar.
- Sr. D. Julio Valle Castillo.
- Sr. D. Alejandro Serrano Caldera.
- Sr. D. Sergio Ramírez Mercado.
- Sra. D.ª Ana Ilce Gómez Ortega.
- Sra. D.ª Isolda Rodríguez Rosales.
- Sra. D.ª Gloria Elena Espinoza de Tercero.
- Sr. D. Erick Aguirre Aragón.
- Sra. D.ª María Auxiliadora Rosales Solís
- Sr. D. Luis Armando Rocha Urtecho
Comunicáu de l'Academia Nicaraguana de la Llingua
[editar | editar la fonte]L'Academia Nicaraguana de la Llingua (ANL) llamenta fondamente la cancelación de la personalidá xurídica d'una institución consagrada al estudiu de la llingua y el cultivu de les lletres nicaraguanes; y agradez les muestres de sofitu tanto a nivel nacional como internacional.[5]
De la so fundación (8 d'agostu de 1928 y con personalidá xurídica conforme decretu del 3 de xineru de 1929), l'ANL desenvolvió un llabor constante na promoción del estudiu del español en Nicaragua, los sos valores y tradiciones culturales al traviés de la publicación d'incontables obres que son de gran valor llingüísticu y lliterariu nel mundu hispánicu.
Como miembru de l'Asociación d'Academies de la Llingua Española (ASALE), l'ANL promovió —xunto a les academies hermanes— un fecundu llabor na participación de los grandes proyeutos panhispánicos como'l Diccionario de americanismos, les dos ediciones de la Nueva gramática de la lengua española, el Diccionario de dudas, el Diccionario de la lengua española y otros.
Cola cancelación de la personalidá xurídica de l'ANL, tórgase'l funcionamientu d'una institución que'l so llabor contribuyó a destacar el bien más preciáu de la cultura: la llingua.[6]
Ver tamién
[editar | editar la fonte]
Referencies
[editar | editar la fonte]- ↑ Academia Nicaragüense de la Lengua. Asociación de Academias de la Lengua Española. https://www.asale.org/academias/academia-nicaraguense-de-la-lengua
- ↑ «La Asamblea Nacional cancela a la Academia de la Lengua de Nicaragua y a otras 82 ONG». www.europapress.es (2022-05-31). Consultáu'l 2022-06-11.
- ↑ «La RAE anuncia que asistirá a la Academia Nicaragüense de la Lengua, aunque el gobierno le haya cancelado su personalidad jurídica» (castellanu). CNN (2022-06-09). Consultáu'l 2026-04-19.
- ↑ «Establecimiento de la Academia Nicaragüense de la Lengua». legislacion.asamblea.gob.ni. Consultáu'l 2026-04-19.
- ↑ «Comunicado de la Academia Nicaragüense de la Lengua» (castellanu). Asociación de Academias de la Lengua Española. Consultáu'l 2026-04-19.
- ↑ «El presidente de la Academia de Nicaragua: "El cierre es incomprensible, somos una organización apolítica"» (castellanu). ELMUNDO (2022-06-07). Consultáu'l 2026-04-19.
Enllaces esternos
[editar | editar la fonte]
Wikimedia Commons tien conteníu multimedia tocante a Academia Nicaraguana de la Llingua.