Abás el Grande

De Wikipedia
Abás el Grande
5. Xa

1r ochobre 1588 - 19 xineru 1629
Mohammed Khodabanda (es) Traducir - Safi de Persia (es) Traducir
Vida
Nacimientu Herat27 de xineru de 1571
Nacionalidá Imperio safávida
Muerte Mazandarán19 de xineru de 1629[1] (57 años)
Sepultura Imamzadeh Habib ibn Musa (Kashan) (en) Traducir
Familia
Padre Mohammed Khodabanda
Madre Khayr al-Nisa Begum
Casáu con Yakhan Begum
Marta Bagration (es) Traducir
Q100257858 Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Hamza Mirza
Pueblu dinastía safávida (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes azerbaixanu
persa
xeorxanu
Oficiu políticu, monarcagobernador
Creencies
Relixón xiísmu
Cambiar los datos en Wikidata

Sah 'Abbās I el Grande (en persa: شاه عباس بزرگ) (27 de xineru de 1571Herat – 19 de xineru de 1629Mazandarán), más conocíu como Abbás el Grande, foi sah d'Irán dende 1588 hasta la so muerte, y el más eminente gobernante de la dinastía safávida.

Biografía[editar | editar la fonte]

Abbás nació como tercer fíu del sah Muhammad Khodabandah nun Imperiu safávida que se debilitara sensiblemente mientres el reináu del so padre, que dexara usurpaciones y la formación de feudos internos per parte de los emires Qizilbash, líderes de les tribus turcomanes que constituyíen la cadarma del exércitu safávida. Amás, les incursiones d'otomanos y uzbecos afaraben les provincies del oeste y l'este. Metanes esta anarquía xeneral, Abbás foi proclamáu gobernador de Jorasán en 1581.

Ascensión al tronu y guerra contra los uzbecos[editar | editar la fonte]

N'ochobre de 1588 llogró'l tronu de Persia en remontándose contra'l so padre Muhammad y encarcelalo, lo que consiguió cola ayuda de Morshed Gholi Ostajlou, a quien darréu asesinó en xunetu del añu siguiente. Determináu a alzase sobre l'infortuniu del so país, robló la paz por separáu colos otomanos (1589-1590), incluyendo nella la cesión d'amplies árees del oeste y noroeste de Persia, pero, coles mesmes, dirixó los sos esfuercios contra la marea depredadora de los uzbecos, qu'entós ocupaben y escalaben Jorasán. A pesar d'ello, Abbás precisó cuasi diez años enantes de poder llanzase nuna ofensiva definitiva. Esti retrasu tuvo causáu pola so decisión de formar un exércitu permanente.

La caballería del exércitu safávida, al contrariu que la caballería tribal Qizilbash de lleva de tiempos pasaos, taba compuesta principalmente por cristianos xeorxanos y armenios y polos descendientes de los prisioneros circasianos. Los cuerpos d'infantería del exércitu taben formaos por llabradores.

Los problemes presupuestarios resolviéronse devolviendo al Sah el control de les provincies gobernaes polos xefes Qizilbash, y unviando los ingresos de les mesmes direutamente a l'ayalga real. Nestes provincies nomáronse como nuevos gobernadores a los Ghulāms.

Sah Abbás, rei de los perses. Ilustración de Dominicus Custos, de la so obra: Atrium heroicum Caesarum pub. 1600-1602.

Tres un llargu y complicada agarradiella, Abbás reconquistó Mashhad, ganando a los uzbecos nuna gran batalla cerca de Herat, en 1597, que-yos espulsó hasta'l ríu Oxus. Mentanto, tomando ventaya de la muerte del Zar Iván el Tarrecible en 1584, apoderárase de les provincies al sur del Mar Caspiu, que dependieren de Rusia hasta esi momentu.

Entós treslladó la so capital dende Qazvin a la más céntrica y más persa Isfahán en 1592, enguapeciendo esta postrera con una magnífica serie de nueves mezquites, baños, universidaes y caravansarai, lo que convirtió a Isfahán nuna de les más belles ciudaes del mundu.

Guerra contra los otomanos y conquista del golfu Pérsicu[editar | editar la fonte]

Dellos años más tarde, en 1599, el caballeru inglés mercenariu Robert Shirley y el ghulam favoritu del Sah, Allahverdi Khan dirixeron una reforma en fondura del exércitu. La introducción masiva de mosquetes y artillería significaron una gran meyora sobre los antiguos tiempos. Con esti nuevu exércitu, Abbás llanzó una campaña contra los otomanos en 1602. Nel siguiente añu llogró la so primer victoria, que forzó al enemigu a devolver el territoriu del que s'había apropiáu, incluyendo Bagdag. En 1605, tres la victoria de Basora, estendió'l so imperiu más allá del Éufrates. Tamién obligó al sultán Ahmed I a vence-y Shirvan y el Curdistán en 1611. Les hostilidaes cesaron en 1614, con un exércitu persa que s'atopaba en plenu apoxéu.

El Sah Abbás y un paxe. La dedicatoria reza: "Oxalá la vida te conceda tou lo que los tos llabios deseyen de los tos amantes, del ríu y de la copa". Tempera y doráu; Muhammad Qasim, 1627; Muséu del Louvre, París.

En 1615, Abbás asesinó a más de 60 000 xeorxanos y deportó a más de 100 000 d'ellos en Tblisi tres una rebelión. En 1618 ganó por completu a los exércitos combinaos de los turcos y los tártaros cerca de Sultanieh, consiguiendo una paz en términos bien favorables pa Persia. Bagdag cayó nes sos manes tres un añu d'asediu en 1623. Col sofitu de la flota británica, Abbás tomó la islla d'Ormuz de manes de los portugueses. Gran parte del comerciu foi esviáu escontra la ciudá de Bandar Abbas, conquistada a los portugueses en 1615, y renombrada asina n'honor del Sah.

Por estos motivos, el golfu Pérsicu abrir a un floreciente comerciu coles flotes mercantes de la Monarquía católica, el Sacru Imperiu, Francia ya Inglaterra, que gociaben de privilexos especiales. Los axentes que trataben colos occidentales fueron mayoritariamente de nacionalidá armenia. El comerciu y los viaxes esperimentaron un fuerte impulsu por tol Imperiu.

Tiempos de reforma[editar | editar la fonte]

El reináu de Abbás, colos sos ésitos militares y el so eficiente sistema alministrativu, alzó a Irán al estatus de gran potencia. Abbás foi un diplomáticu esperimentáu, tolerante colos sos súbditos cristianos d'Armenia. Unvió a Robert Shirley a Italia, España ya Inglaterra col propósitu de crear un pactu contra los otomanos. Aliáu con España, atacó per tierra a los turcos mientres Álvaro de Bazán, al mandu de les galeres de Nápoles, escalaba los puertos de Zante, Patmos y Durazzo.

Resabiando de la una vegada dominante clase de los Qizilbash, Abbás ganóse un fuerte sofitu de les clases populares. Les fontes cunten qu'invirtió enforma del so tiempu con ellos, visitando personalmente los bazares y otros llugares públicos d'Isfahán. La capital convirtiérase nel centru del progresu arquiteutónicu safávida, cola Mezquita Real, l'oratoriu del sheij Lotfolá y otros monumentos como'l palaciu de Alí Gapú, el de Chehel Sotún y la plaza de Naqsh-e Yahán. Los sos pintores sobre tela (de la escuela de Ispahán, fundada col so patronalgu) crearon dalgunes de les más esquisites obres de la historia del arte de la Persia moderna, con pintores tan pernomaos como Reza Abbasi, Mohammed Qasim y otros.

"El so poder yera más absolutu que'l del Sultán de Turquía. Mientres el Sultán taba llindáu polos dictaos de les lleis relixoses musulmanes, tal como yeren interpretaes pol líder relixosu del reinu, el Sah safávida nun s'atopaba asina llindáu. So yera la teocracia, na cual el Sah, como representante de los imanes, tenía poder absolutu, tanto temporal como espiritual. Conocíase-y como'l Morshed-y Kamel (el más perfectu líder), y como tal, nun podía tar erráu. Él yera l'árbitru de la llei relixosa. Darréu, cuando los reis perses cayeron na debilidá, los intérpretes de les lleis relixoses, los Mujtaheds, apoderaron tanto la relixón como los asuntos temporales."
Encyclopedia of World Biography'

A pesar de los raigaños ascéticos de la dinastía Safávida y de les inxerencies relixoses qu'acutaben los placeres y sometíen la llei a la fe, l'arte de la dómina de Abbás denota una cierta relaxación de les estructures. L'historiador James Saslow interpreta d'esa manera la semeya de Muhammad Qasim (enriba), que burlla'l tabú musulmán contra'l vinu según contra la intimidá de dos varones. Tamién los observadores contemporáneos na corte del Sah informaron de la persistencia de costumes similares. Ente estos, Thomas Herbert, secretariu del embaxador británicu, de diecinueve años, quien rellató haber vistu "mochachos vistíos d'oru con ricos turbantes y sandalies, con rubios pelos cayendo sobre los sos costazos y pómulos maquillaos de bermeyón".

Abbás morrió en Mazandarán en 1629. Los sos dominios estender dende'l Tigris hasta la ribera del Indo, siempres superando les fronteres perses de los tiempos pre-islámicos. Entá güei ye una figura bien popular n'Irán, apaeciendo en numberosos cuentos tradicionales. La so fama alcuéntrase turbada, sicasí, poles numberoses denuncies de tiranía y crueldá, especialmente contra la so propia familia. Medrosu d'un golpe d'estáu protagonizáu por dalgún familiar (como'l qu'él mesmu protagonizó contra'l so propiu padre), zarró a la so familia dientro de los palacios pa caltene-yos alloñaos del contautu col mundu esterior. Esto dio como resultáu a un socesores débiles. Abbás asesinó al so fíu mayor, Safi Mirza, dexando nel tronu al so nietu Safi. Créese que Safi Mirza foi asesináu porque'l Sah lleera la historia del rei Absolom, quien se remontó contra'l so propiu padre, como se describe nes ilustraciones de la Biblia de Morgan Crusader, que-y foi unviada como regalu pol cardenal Maciejowski en 1604.

Rellaciones con España[editar | editar la fonte]

Abbás I de Persia caltuvo un activu intercambiu diplomáticu col so homólogu'l Rei Católicu don Felipe III. Primero espachó a Husayn Ali Beg, que llegó a Valladolid el 13 d'agostu de 1601; segundu, l'Imán Quli Beg (5 de febreru de 1608); depués a Robert Shirley (22 de xineru de 1610) y Dengiz Beg (15 de xineru de 1611). Bona parte del séquitu de los socesivos embaxadores convertir al cristianismu y entró al serviciu del rei d'España, cuasi siempres na corte, adoptando nomes cristianos y l'apellíu «de Persia». Cola primera vieno Uruch Beg, que pasaría a los añales de la Historia d'España como Juan de Persia, apadrináu nel so bautizu pol mesmu Rei.

En contrapartida, ente 1614 y 1624, Felipe III unvió como embaxador a Persia a García de Silva y Figueroa, qu'una vegada ellí identificó Persépolis y afayó la escritura cuneiforme.


Predecesor:
Muhammad Khodabanda
Sah d'Irán
1588 - 1629
Socesor:
Safi I

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Enciclopedia Brockhaus. Identificador de Brockhaus Enzyklopädie en línea: abbas-abbas-i. Apaez como: Abbas (Abbas I.). Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: alemán.