Abadía de Cluny

Coordenaes: 46°26′05″N 4°39′34″E / 46.434843°N 4.659474°E / 46.434843; 4.659474
De Wikipedia
Abadía de Cluny
 Monumentu históricu
Cluny (fr)
abadía, abadía benedictina (es) Traducir y comunidad religiosa (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera de Francia Francia
Organización territorial Francia metropolitana
RexónBandera de Borgoña-Francu Condáu Borgoña-Francu Condáu
DepartamentuBandera de Saona y Loira Saona y Loira
Comuña Cluny
Coordenaes 46°26′05″N 4°39′34″E / 46.434843°N 4.659474°E / 46.434843; 4.659474
Abadía de Cluny alcuéntrase en Francia
Abadía de Cluny
Abadía de Cluny
Abadía de Cluny (Francia)
Historia y usu
Apertura2 setiembre 909
Relixón catolicismu
Diócesis Diócesis de Autun (-Châlon-sur-Saône-Mâcon-Cluny) (es) Traducir
Abadía territorial de Cluny (es) Traducir
Arquiteutura
Estilu arquiteutura románica
Patrimoniu
Mérimée ID PA00113220
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

L'Abadía de Cluny (Cluni o Clugny) asitiada en Francia fundóse na zona de lo que más tarde sería'l conceyu francés homónimu'l 2 de setiembre del añu 909 por Guillermo I d'Aquitania, conde d'Auvernia, que instaló ellí al abá Bernón de Baume, y punxo l'abadía so l'autoridá inmediata del papa Sergio III. L'abadía y la so constelación de dependencies convirtiéronse llueu nel exemplu del tipu de vida relixosu del sieglu XI.

La llocalidá de Cluny, asitiada nel departamentu de Saona y Loira, na rexón de Borgoña, nel centru-este de Francia, creció alredor de l'antigua abadía.

La Orde benedictina foi clave na estabilidá consiguida pola sociedá europea del sieglu XI, y, en parte por cuenta de la so estricta adhesión a un códigu benedictín reformáu, Cluny conviértese nel monesteriu reconocíu como exemplu del estilu de vida monacal n'Occidente dende finales del sieglu X. Una socesión d'abás competentes fueron tamién figures relevantes nel terrén internacional. El mesmu monesteriu de Cluny conviértese nel mayor y más prestixosu monesteriu, y na institución monástica meyor preparada d'Europa. La influyencia de Cluny espárdese dende la segunda metá del sieglu X hasta principios del sieglu XII.

L'abadía foi escalada y destruyida na so mayor parte por una engarradiella de la revolucionarios en 1790. Anguaño namái permanez una pequeña parte del conxuntu arquiteutónicu orixinal.

El Hotel de Cluny de París, datáu alredor de 1334, foi d'antiguo la residencia de los abás de Cluny na ciudá. Convirtióse en muséu públicu en 1833, y amás del so nome, nada lo rellaciona direutamente cola abadía.

Nel añu 2007 l'abadía de Cluny foi considerada como Patrimoniu européu.[1] Anguaño, y dende finales del sieglu XIX, la Gran Escuela d'inxeniería Arts et Métiers ParisTech ta instalada nuna parte de l'abadía.

Fundación[editar | editar la fonte]

Guillermu I d'Aquitania, El piadosu, duque d'Aquitania y conde d'Auvernia, fundó l'abadía benedictina de Cluny, residencia matriz de la Congregación de Cluny, nel añu 909. Donando la so reserva de caza nos montes de Borgoña, Guillermu dio a Cluny el nada despreciable privilexu de lliberar al monesteriu de toa futura obligación escontra él o la so familia que nun tuviera rellacionada cola oración. Otros vasallos de normal calteníen de forma interesada la propiedá sobre los bienes de los monesterios, y esperaben instalar a los sos descendientes como abás. Al paecer, Guillermu llegó a esti alcuerdu con Bernón, el primer abá, pa lliberar al monesteriu de les atadures seculares.

La primer muyer qu'entró como miembru de la orde, facer entráu'l sieglu XI.

La Orde de Cluny[editar | editar la fonte]

El monesteriu de Cluny estrémase en tres aspeutos del restu de les cases de la Orde Benedictina y les sos confederaes: na so estructura organizativa, na prohibición de poner en arriendu tierres pal so usu nel sistema feudal, y na so execución de la lliturxa como principal forma de trabayu. Mientres la mayoría de los monesterios benedictinos permanecíen autónomos y acomuñaos ente ellos namái de manera informal, Cluny creó una estensa orde federada na que los alministradores de les cases subsidiaries taben subordinaos al abá de Cluny y respondíen ante ésti. Les cases de Cluny, permaneciendo direutamente so la supervisión del abá de Cluny, autócrata de la orde, taben rexíes por priores, y non por abás. El priores o xefes de priores, axúntense en Cluny una vegada al añu pa tratar de les temes alministratives y amosar los sos informes. Otres cases benedictines, inclusive de fundación anterior a Cluny, tomaron como guía el sistema cluniacense. Cuando en 1016 el papa Benedictu VIII decretó que los privilexos de Cluny s'espardíen a les sos cases subordinaes, el restu de les comunidaes benedictines sintiéronse entá más motivaes pa siguir el modelu.

Fundación de Cluny (909):
Por amor de Dios y de nuesu salvador Xesucristu faigo tradición de bienes del mio propiu derechu a los Santos Apóstoles Pedru y Pablu: esto ye, la villa de Cluny con una corte y mansu dominical y una capiya consagrada a la Virxe y a San Pedru, con tou lo que depende d'ella, pueblos, capiyes, siervos de dambos sexos, viñes, campos, praos, montes, agües y cursos d'agua, molinos, entraes y salíes, tierres cultivaes ya incultes ensin nenguna restricción. Toos estos bienes tán asitiaos nel condáu de Macon o na so redolada y exautamente delimitados... Dono toes estes coses a condición de que se construya en Cluny un monesteriu regular n'honor de los apóstoles Pedru y Pablu y que nél se rexunten monxos que vivan so la regla de San Benitu... Que cada dieciocho años dichos monxos paguen a Roma diez sueldos a la tumba de los apóstoles pa caltener les sos lluminaries. Que tengan la proteición de los dichos apóstoles y del pontífiz romanu... Prestónos tamién facer constar nesta acta que, dende güei, dichos monxos nun van tar sometíos al xugu de nengún poder terrestre, nin nuesu nin de los nuesos parientes, nin del grandor rexu. Que nengún rei secular, conde, obispu, nin el mesmu pontífiz romanu... invada los bienes de los servidores de Dios, sustraiga cualquier cosa d'ellos, mengue, camude nin dea en beneficiu a naide...
(A. Bernard y Bruel, Recueil des Chartres de l'abbaye de Cluny. París, 1876, t. I, páxs. 124-128)

En parte por cuenta de la opulencia de la orde, les monxes cluniacenses nun se consideraron especialmente rentables, lo que se reflexó nun aparente desinterés por fundar conventos cluniacenses pa muyeres.

Los vezos de Cluny representen tamién l'impulsu del ideal del monesteriu benedictín como una unidá autosuficiente na so producción agrícola, asemeyada a les villes contemporánees sobrevivientes nes partes más romanizaes d'Europa y a los feudos, nes que cada miembru exercía un trabayu físicu amás de dedicase a la oración. San Benitu d'Aniane, el «segundu Benitu», yera consciente de que los monxos negros nun podíen siguir sofitándose a sigo mesmos namái que col trabayu físicu nes instituciones monástiques que concibiera en 817 pa gobernar tolos monesterios carolinxos gracies a l'ayuda de Lluis el Piadosu. Cluny alcordó ufiertar «plegaries perpetues» (laus perennis), significando esto que la especialización de les xeres foi un pasu más allá en Cluny.

Les cases cluniacenses en Gran Bretaña[editar | editar la fonte]

Toles cases cluniacenses n'Inglaterra de más importancia que delles celdes recibíen el nome de prioratos, simbolizando con ello la so subordinación a Cluny. La llegada del sieglu XI supunxo l'espardimientu de la influyencia de Cluny a les Islles britániques. Como a la cabeza de la orde atopaba l'abá de Cluny, tolos priores cluniacenses taben obligaos a cruciar a Francia pa consultar o ser consultaos, nun siendo que'l mesmu abá decidiera allegase a Inglaterra, lo que namái asocedió en cinco causes mientres el sieglu XIII y en dos causes mientres el XIV.

Fases de la construcción de l'abadía de Cluny[editar | editar la fonte]

La rápida crecedera de la comunidá de Cluny precisaba edificios cada vez mayores. Les construcciones de Cluny afectaron fondamente a les práutiques arquiteutóniques nel occidente européu dende'l sieglu X al XII.

Cluny I[editar | editar la fonte]

L' abá Bernón, primer abá de Cluny, empieza la construcción de l'abadía de Cluny I nel añu 910. Dicha construcción va terminar sol so socesor Odón nel añu 927.

Cluny II[editar | editar la fonte]

El cuartu abá de Cluny (954-994), Maïeul de Cluny, manda construyir Cluny II a partir del añu 948, pa reemplazar l'edificiu presistente, que se consideraba bien pequeñu; la ilesia abacial conságrase en 981. Cluny II carauterízase por una cabecera complexa con absidiolos y un atriu na fachada oeste, con un nártex ente ésti y la nave. Sobre'l cruceru construyóse un altu cimborriu, asemeyáu al que se caltién na ilesia de San Martín de Chapaize. Esta disposición de la torre sobre'l cruceru va ser cuasi una norma absoluta en toles ilesies romániques de la rexón. Más tarde, va añedise un claustru, en redol al que se van desenvolver los demás edificios de l'abadía.

Cluny III[editar | editar la fonte]

La construcción de Cluny III empieza sobre l'añu 1080 siendo abá Hugo de Semur. La espansión de la Orde, el creciente númberu de monxos qu'asistíen a los oficios relixosos y los impresionantes templos abiertos en toles abadíes rivales, inclusive en simples prioratos, dexaron obsoleta la ilesia abacial edificada por Maïeul, descrita como «tenada estrecha y vetusto» en La vida de San Hugo por Gailon en 1115.

Apariencia esterna de la ilesia abacial de Cluny III enantes de la so destrucción mientres la Revolución Francesa.

En 1088 llevar a cabu'l simbólicu allugamientu de la primer piedra. En 1095, el papa Urbanu II consagra dos piedres del altar y trés capiyes nel centru del patiu. La nave rematar ya inaugura en 1130, pero l'edificiu ta lloñe de terminase: el brazu norte del transepto, les torres y el nártex tán empezando la so construcción nestes feches. Destruyíu mientres la segunda metá del sieglu XII, retómase la construcción a principios del sieglu XIII, completándose'l gran nártex en 1220 siendo abá Rolland I de Hainaut, n'estilu góticu. L'abadía va ser nesi momentu y mientres tres siglos, el mayor edificiu relixosu d'Occidente (con 187 metros de llargor), hasta la reconstrucción de la basílica de San Pedro de Roma en 1506.

La planta del edificiu yera en forma de cruz arzobispal: cruz llatina con dos transeptos. El gran transeptu, del cual entá subsisten trés cuartos d'un brazu, yera en sí mesmu como una pequeña catedral. Tenía tres torres: la Torre de l'agua bendito sobre'l brazu sur, la Torre de los Bisans sobre'l brazu norte y la Torre del Coru, la más grande de tol edificiu, coronando'l cruceru. Más al este, en mediu del coru, había un pequeñu transeptu, llamáu transeptu matutín, qu'inda subsiste en parte. El so cruceru taba marcáu por una torre, llamada Torre de les llámpares, de función non bien clara, que consistía nun tambor octogonal ensin abertures, rematáu por una aguya. La nave principal taba flanqueada por dos naves llaterales a cada llau, y alzábase más de 30 metros sobre'l suelu. Con éses cuntaba, en xunto, con cinco naves, amplia cabecera con xirola y cinco capiyes radiales, más otres diez nos transeptos, seis campanarios y una galilea o pórticu de tres naves flanqueada por dos grandes torres. Ente un edificiu de tales dimensiones, facía falta dalgún refuerzu estructural pa los contrafuertes, que se resuelven per aciu una especie d'arcos que van ser predecesores de los arbotantes típicos del Góticu. Les cuatro cúpules (una sobre cada cruceru y dos más nel transeptu mayor) asiéntanse sobre trompes. Les pilastres son toes de seición cruciforme.

La campaña de construcción financióla'l censu añal afitáu por Fernandu I de Lleón ente 1053 y 1065. (Esti censu restableciólu Alfonsu VI en 1077 y confirmáu en 1090). La suma afitóla en 1.000 áureos d'oru Fernando, cantidá que se dobló con Alfonsu VI en 1090. Pa Cluny, esta cantidá representaba la mayor añalidá recibida nunca por una orde relixosa per parte d'un rei o gobernante, y nunca se superó. Los cien marcos de plata añal apurríos por Enrique I d'Inglaterra a partir de 1131 fueron una contribución miserable en comparanza. Cuando los pagos en moneda d'oru islámico recaldaos pol reinu de Lleón se detuvieron, xeneróse una crisis financiera qu'afectó económicamente a Cluny mientres los mandatos de los abás Pons (1109-1125) y Pedro'l Venerable (1122-1156). Les riqueces de les donaciones españoles dieron a conocer l'ascensu de los cristianos españoles, y asitió a la España central na órbita europea.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]