A priori y a posteriori

De Wikipedia

Les espresiones a priori (en llatín: «previu a»)[1][2] y a posteriori («posterior a») utilizar pa estremar ente dos tipos de conocencia: la conocencia a priori ye aquel que, en dalgún sentíu importante, ye independiente de la esperiencia; ente que la conocencia a posteriori ye aquel que, en dalgún sentíu importante, depende de la esperiencia.

Por casu, la conocencia de que «non tolos cisnes son blancos» ye un casu de conocencia a posteriori, pos se riquir de la observación de cisnes negros p'afirmar lo establecío. Los xuicios a posteriori verifíquense recurriendo a la esperiencia, son xuicios empíricos, referir a fechos. Tienen una validez particular y contingente. Exemplos: «los alumnos de filosofía son aplicaos», «los vieyos son seles». Sicasí, la conocencia de que «nengún solteru ye casáu» nun riquir de nenguna investigación pa ser establecíu como verdaderu, polo que ye un casu de conocencia a priori.

Tradicionalmente, la conocencia a priori acomuñar cola conocencia de lo universal y necesariu, ente que la conocencia a posteriori acomuñar colo particular y contingente. Como la esperiencia sensorial na que xeneralmente se basen les xustificaciones de les proposiciones a posteriori non siempres ye confiable, estes proposiciones pueden refugase ensin cayer en contradicciones. Sicasí, y especialmente a partir del trabayu de Saul Kripke, anguaño alderícase la posibilidá de la conocencia contingente a priori y la conocencia necesaria a posteriori.

Historia[editar | editar la fonte]

Nel so momentu esta tesis supunxo una revolución, comparable a la revolución de Copérnico que treslladó'l centru del universu de la Tierra al Sol. De la mesma forma, la conocencia ye humanu, suxetu a les sos condiciones trascendentales, que nun puede superar y dir más allá del campu de la esperiencia. La metafísica nun ye posible como ciencia.

Pal filósofu matemáticu teutón, Gottfried Leibniz, les verdaes de razón, verdaes eternes o primeres verdaes son a priori; lo a priori quier dicir pa esti pensador, la posibilidá de la so verdá, les condiciones que faen de les vérités de raison, verdaes eternes y intemporalmente válides, en contraste a les vérités de fait, actuales, del presente y contingentes, que son a posteriori.[3]

En realidá, lo que Kant pretende ye xustificar la esistencia de la conocencia científica, consolidáu yá como ciencia moderna cola física de Newton. ¿Cómo ye posible que podamos afirmar, con garantía de verdá universal y necesaria, les lleis científiques?

Según Kant, los xuicios sintéticos a priori nun son posibles na metafísica, pero sí nes matemátiques y na parte racional de la física. El mesmu Kant pon los siguientes exemplos: «4 + 3 = 7», «la llinia recta ye la distancia más curtia ente dos puntos», «la cantidá de materia del universu caltiénse invariable», «en tou movimientu aición y reaición son siempres iguales». Tamién los xuicios sintéticos tienen que ver cola lóxica; exemplu: «xuba pa enriba», «sala pa fuera».

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. http://quesignificado.com/a-priori/ A priori en QueSignificado
  2. http://deconceptos.com/xeneral/a-priori Concpeto A priiori deConceptos
  3. Ferrater Mora, José. Diccionariu de Fiosofía, reimpresión 2001

Ver tamién[editar | editar la fonte]