Éxida

De Wikipedia
(Redirixío dende Égida)
Atenea llevando la éxida con flecos de culiebres, hidria ática de figures negres, c. 540 e. C.
Alexandru Magnu llevando na so armadura una imaxe de la gorgona Aguamala como éxida. Muséu Arqueolóxicu de Nápoles.
Éxida de Neit, dinastía XXVI d'Exiptu.

La éxida (en griegu antiguu: αἰγίς, aigís) ye unu de los elementos principales de l'armadura prodixosa de Zeus y de Atenea. Anque les distintes tradiciones concebir de diverses maneres, xeneralmente la éxida de Zeus yera un escudu, y la de Atenea una coraza de piel de cabra. Por estensión, significa tamién ‘escudu’, ‘proteición’, ‘defensa’.

La éxida caltener na antigüedá como símbolu de la invulnerabilidad garantizada polos dioses. Los emperadores romanos solíen ser representaos con un amuleto asitiáu sobre'l so pechu, un escudu en miniatura afatáu cola cabeza d'Aguamala.

Mitoloxía[editar | editar la fonte]

Na mitoloxía griega, según Homero, la éxida ye l'escudu o rodela de Zeus, llabráu pa él por Hefesto, guarníu con borlas y que lleva la cabeza d'Aguamala nel so centru. Orixinalmente símbolu de la nube de nube, deriva probablemente de αισσο aisso, que significa ‘movimientu rápidu y violentu’. Otra posible etimoloxía ye del raigañu Αιγ- Aig-, ‘fola’, como en Αιγαίον (Exéu), ‘mar onduláu’. Cuando Zeus ximelgar, el monte Día cubrir de nubes, produciéndose una especie de xigantescu tornáu llamáu καταιγίς, los truenos cayíen y los homes enllenar de medrana; por paronomasia habríase metaforizado el nome de tal nube cola pallabra griega pa designar a la cabra, αιχ. Dacuando Zeus emprestar a Atenea (con él apaecía nel Paladiu) y, raramente, a Apolo.

Nuna hestoria posterior[1] cúntase que Zeus usó la piel de la cabra Amaltea, que-y dar# de mamar en Creta, como una rodela cuando se coló a lluchar contra los Xigantes. Ta tamién la lleenda que retrata a la éxida como una bisarma qu'alendaba fueu, como la Quimera, al que mató Atenea, quien depués llevó la so piel como coraza.[2] Otros inclusive dicen que la éxida yera la piel del monstruosu xigante Palas.

Otra versión cunta que la éxida fuera realmente la piel de la cabra usada como una petrina pa suxetar l'escudu. Cuando s'usaba asina, solíase de normal suxetar nel costazu derechu, y envolubraba parcialmente'l pechu al pasar oblicuamente per delantre y xunise nel llombu al escudu sol brazu esquierdu. Asina, por estensión, emplegábase «éxida» n'ocasiones pa referise al escudu que suxetaba, y n'otres a una coraza, que la so función en parte asumía. Acordies con esti doble significáu, la éxida apaez n'obres d'arte dacuando como la piel d'un animal cubriendo costazos y brazos, y dacuando como una coraza, con un cantu de culiebres correspondientes a les borlas a les que faía referencia Homero, y de normal cola cabeza d'Aguamala nel centru. Con frecuencia representar n'estatues d'emperadores romanos, héroes y guerreros, y tamién en camaféos y xarrones.

Tamién, na mitoloxía nórdica, el nanu Fafner lleva un cascu llamáu éxida.[3]

Mitoloxíes exipcia y nubia[editar | editar la fonte]

La éxida tamién apaez na mitoloxía exipcia, onde la diosa Bastet yera dacuando representada llevando un sistro ceremonial nuna mano y una éxida na otra. De normal ésta paecíase a un collar o gorjal afatáu con una cabeza de lleona. Platón albidró'l paralelismu ente Atenea y l'antigua diosa exipcia y libia, Neit, deidá guerrera a la que tamién se la representa llevando un escudu.[4]

L'antigua Nubia compartía munchos de los aspeutos de la so mitoloxía cola del antiguu Exiptu, y esiste un alderique sobre l'auténtica fonte orixinal de dalgunos de los conceutos relixosos que comparten los dos cultures y, si l'asimilación foi de Nubia a Exiptu, o a la inversa, o por aciu intercambios mutuos. Hubo un tiempu en que'l reinu de Kush de Nubia gobernó n'Exiptu.

La imaxe de Isis llevando una éxida foi afayada en Sudán, y ye probable que perteneza a la floreciente cultura de Meroe, socesora de la cultura de Kush, pol usu de xeroglíficos y cartuchos exipcios.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Higino, Astronomía poética, II, 13.
  2. Diodoro Sículo, iii.70.
  3. Saga Volsunga [1].
  4. Platón, Timæus 5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]