Área metropolitana del Valle d'Aburrá

Coordenaes: 6°15′N 75°36′W / 6.25°N 75.6°O / 6.25; -75.6
De Wikipedia
Área metropolitana del Valle d'Aburrá
Alministración
PaísBandera de Colombia Colombia
Departamentu[[d:Special:EntityPage/Q123304|{{{2}}}
Tipu d'entidá área metropolitana
Xeografía
Coordenaes 6°15′N 75°36′W / 6.25°N 75.6°O / 6.25; -75.6
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata


L'Área Metropolitana del Valle de Aburrá ye la entidá políticu alministrativa qu'axunta a diez municipios de la subrexón del Valle de Aburrá del departamentu d'Antioquia, Colombia. La so ciudá nucleu ye Medellín (capital del departamentu) y los otros miembros son (de sur a norte): Caldas, La Estrella, Sabaneta, Itagüí, Envigado, Bello, Copacabana, Girardota y Barbosa.

L'Área Metropolitana asitiar nel Valle de Aburrá a una altitú permediu de 1538 msnm; ta travesada de sur a norte pol Ríu Aburrá Medellín, que naz nel Altu de San Miguel, allugáu en zona rural del conceyu de Caldas al sur y va más allá del conceyu de Barbosa, nel norte, onde conflúi col ríu Grande pa conformar el Ríu Porce. El mancha urbana nun ye bien grande, dándo-y a la zona una alta densidá poblacional.

La población del Valle de Aburrá xubía a 3.312.165 habitantes en 2005 según l'últimu censu nacional realizáu pol DANE, extrapolados a 3.731.447[1][2] nel añu 2014, lo cual convertir na segunda área metropolitana más poblada y la segunda más grande de Colombia, solo por detrás del área metropolitana de Bogotá, convirtiéndola nuna de les árees metropolitanes más grandes del país.

Historia[editar | editar la fonte]

Foi la primera área metropolitana creada en Colombia en 1980. Ye la segunda área metropolitana en población nel país dempués del Distritu Capital de Bogotá. La población total urbana y rural de la rexón metropolitana ye de 3.731.447 habitantes (2014).

La creación del Área Metropolitana del Valle de Aburrá obedez al ánimu d'integración económica, y proyeición y planeación pal desenvolvimientu de los conceyos qu'ocupen el Valle de Aburrá. La crecedera urbana de la ciudá de Medellín y el so desenvolvimientu industrial a partir de la década de los 30, crearon un fenómenu de conurbación, de manera que les llendes ente los conceyos del Valle de Aburrá confundir físicamente na actualidá. D'esta manera l'Área Metropolitana del Valle de Aburrá puede ser considerada un solu complexu urbanísticu, una sola ciudá.

Principal exa urbana[editar | editar la fonte]

La principal exa urbana del Área Metropolitana del Valle de Aburrá atopar al centru del valle y ta conformáu polos trés conceyos más grandes por númberu d'habitantes: Medellín, Bello y Itagüí.

Medellín, como capital del departamentu d'Antioquia y principal centru económicu, esperimentó una rápida crecedera urbana que llueu integró a munchos de los sos sectores rurales y correximientos (Carbayeda, L'América, La Floresta, Guayabal, Belén y El Pobláu). Pasu ente pasu, y ante el fenómenu de industrialización, la clase media y alta de la ciudá tendieron a allugase nes zones sur de la ciudá. Los otros dos conceyos, unu al norte, Bello, y l'otru al suroccidente de Medellín, Itagüí, convertir nes principales receptores d'una población polo xeneral obrera, a la que se-y debe bien en parte'l desenvolvimientu económicu del área metropolitana.

Exes urbanes alternos[editar | editar la fonte]

Seis conceyos del Valle de Aburrá, trés al sur y trés al norte, correspuenden a exes urbanes alternos con una crecedera urbanística menor, pero vitales pal desenvolvimientu económico y social de tola Área Metropolitana. Estos seis conceyos tán distribuyíos asina: Caldas, La Estrella y Sabaneta al sur, Barbosa, Girardota y Copacabana al norte.

Los dos conceyos más cercanos a la principal exa urbana, Sabaneta al sur y Copacabana al norte, esperimenten anguaño'l fenómenu de crecedera urbana y de con-urbanización. Les exes urbanes alternos tienen amás la ventaya de territorios rurales significativos que son y pueden ser proyeutaos como almacenes de producción agraria importantes pal desenvolvimientu del Área Metropolitana. El cayente natural del Valle de Aburrá de sur a norte, crea un efeutu de distintos pisos térmicos – fríu al sur en Caldas y templáu al norte en Barbosa -, dichu fenómenu xeográficu crea de la mesma una gran diversidá de productos agrarios.

Xeografía[editar | editar la fonte]

L'Área Metropolitana del Valle d'Aburra coincide dafechu col Valle de Aburrá y les sos zones d'influencia. El clima ye templáu, con poca variacíón nes temperatures a lo llargo del añu. Ye travesada en tola so estensión pol Ríu Medellín.

Alministración[editar | editar la fonte]

Edificiu del Área Metropolitana.

La ciudá capital del Área Metropolitana del Valle de Aburrá o “conceyu nucleu” ye la ciudá de Medellín y les oficines alministratives del Área Metropolitana tán allugaes nel Centru Alministrativu La Alpujarra. L'alcalde del conceyu nucleu presenta una terna ante la xunta del Área Metropolitana según l'artículu 26 del Alcuerdu Metropolitanu 01 de 1995. D'esta terna escueye'l Direutor del Área Metropolitana. Nel casu que nun se llegue a un alcuerdu, l'alcalde del conceyu nucleu puede escoyelo por decretu. Nengún programa o proyeutu que nun sía aprobáu poles diez ciudaes puede ser aplicáu dientro del Área Metropolitana del Valle de Aburrá.

Medios de tresporte[editar | editar la fonte]

L'área metropolitana tien una rede de tresporte terrestre que xune a los diez conceyos. Los dos aeropuertos qu'empresten servicios pa l'Área Metropolitana de Medellín son l'Aeropuertu Internacional José María Córdova, allugáu nel conceyu de Rionegro, y l'Aeropuertu Olaya Herrera na ciudá de Medellín.

El Metro de Medellín anguaño con 34 estaciones ye'l principal mediu de tresporte masivu dientro del Área Metropolitana del Valle de Aburrá, y nel so área d'influencia direuta percuerre los conceyos de Medellín, Bello, Itagüí, Sabaneta y La Estrella. Los otros seis conceyos del Área Metropolitana coneutar al sistema Metro per mediu de rutes d'autobuses que lleguen a les estaciones La Estrella y Niquía.

Otru de los medios de tresporte ye'l Metroplús. Anguaño solo tien dos llinies: una en Medellín que percuerre la ciudá d'oriente a occidente (MP1) y otra que percuerre l'Avenida Oriental (MP2), anguaño tase llevando a cabu la construcción de la llinia MP3 que coneutara los conceyos d'Envigado y Itagüí cola llinia A del metro.

Los sistemes metro, metrocable, metroplús y les ciclorutas formen en xunto el SITVA (Sistema Integráu de Tresporte del Valle de Aburrá).

Esiste amás una rede d'autobuses que parten de los centros de los diez conceyos y diríxense toos a les periferies norte y sur del centru de Medellín.

SIATA - Sistema d'Alerta Temprano de Medellín y el Valle de Aburrá[editar | editar la fonte]

El Sistema d'Alerta Temprano de Medellín y el Valle de Aburrá SIATA, ye un proyeutu de ciencia y teunoloxía y una estratexa pa la xestión de riesgos del Área Metropolitana del Valle de Aburrá y l'Alcaldía de Medellín, que cunta col sofitu y apurrir de EPM y ISAGEN.

A partir de la investigación de fenómenos ambientales, el desenvolvimientu propiu de teunoloxía pal monitoreo de los mesmos, l'esplegue d'esta información en tiempu real y l'educación pa fortalecer la conocencia d'estes temes per parte de la ciudadanía, el SIATA ye'l preséu téunicu pa la comunidá y organismos xestores de riesgos del Valle de Aburrá, que-yos dexa tomar decisiones frente a la probabilidá d'escurrimientu de precipitaciones estremes, hinchentes, movimientos en masa, episodios críticos calidable del aire, ente otros.

Conceyos del Área Metropolitana del Valle de Aburrá[editar | editar la fonte]

Conceyos Estensión
km²
N.Habitantes
(hab)
Densidá
(hab/km²)
Altitú
msnm
Distancia
Centru de Medellín (km)
Mapa del Área Metropolitana
Medellín 380,64 2.486.723 6 221,8 1538 0
Bello 142,36 464.560 2 960,9 1450 10
Itagüí 21,09 270.920 15 021,7 1550 11
Envigado 78,78 227.599 2 889,0 1675 10
Caldas 133,40 78.762 555,2 1750 22
Copacabana 70,00 71.033 952,3 1454 18
La Estrella 35,00 63.332 1 668,9 1775 16
Girardota 78,00 55.477 663,0 1425 26
Sabaneta 15,00 52.559 3 266,4 1550 14
Barbosa 206,00 50.832 227,9 1300 42
Total 1.156,18 3.821.797 3305,5
Estimación de población pa 2016 realizáu pol DANE[3][2]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]