Zenón de Citio

De Wikipedia
Zenón de Citio
scholarch of the Stoic school (en) Traducir

301 edC - 262 edC - Cleantes (es) Traducir
Vida
Nacimientu Citio (es) Traducircirca 334 de edC
Nacionalidá Citio
Muerte Atenes263 de edC (70/71 años)
Estudios
Llingües falaes griegu antiguu
Alumnu de Estilpón de Megara (es) Traducir
Profesor de Eratóstenes
Cleantes (es) Traducir
Teodoro el Ateo (es) Traducir
Aristón de Quíos (es) Traducir
Perseu de Kètion (es) Traducir
Dionisio de Heraclea (es) Traducir
Esfero (es) Traducir
Antígono II Gónatas (es) Traducir
Zenó de Sidó
Oficiu filósofuescritor
Influyencies escuela cínica (es) Traducir y Sócrates
Movimientu Estoicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Zenón de Citio (en griegu Ζήνων ὁ Κιτιεύς, Zēnōn ho Kitiéŭs) (l'Estoicu) (336 e.C. - 264 e.C.),[1] nació en Citio, Xipre, naquel tiempu colonia griega. Foi un filósofu, fundador de la escuela filosófica estoica, qu'empecipió escontra'l 300 e. C. n'Atenes, onde desenvolvió la so vida intelectual. La so base foi la moral de los filósofos cínicos. Ponía énfasis nel bien racional que se llograba al traviés d'una vida virtuosa, esto ye, acorde a la naturaleza. La so filosofía foi bien esitosa yá dende la so dómina y florió entá más mientres l'helenismu y mientres el periodu imperial de Roma; de los sieglos II e.C. al II d.C.

Vida[editar | editar la fonte]

Zenón foi discípulu de Polemón,[2] Crates de Tebas y d'Estilpón de Megara. Foi comerciante, como lo fora'l so padre, hasta los 45 años, momentu nel que funda la so escuela. Propúnxose que yera d'orixe feniciu.[3]

El so pensamientu toma elementos de Heráclito, de la escuela cínica, de Platón, y dalgunos d'Aristóteles, y combate sobremanera la escuela contrincante del so tiempu: la d'Epicuro.

Acostumaba a dar lleiciones en públicu nel pórticu pintáu d'Atenes —la stoa poikilé— d'onde tomó'l nome la so escuela (la traducción de «pórticu» en griegu ye stoá). Zenón y los sos discípulos Cleantes y sobremanera Crisipo fueron los trés miembros principales del primer periodu del estoicismu. Zenón, de forma similar al epicureísmu, subdividió la filosofía en lóxica, física y ética (y, al paecer, impulsó a los sos siguidores a apoderar la retórica).

Dizse que nun tenía reserves en dar les sos lleiciones a xente de la más baxa clase social. Coles mesmes tenía rellación amistosa col rei Antígono II Gónatas de Macedonia,,[4] siendo convidáu a les llacuaes reales magar el so calter ensin dar a los placeres.[5] Yera almiráu y emuláu pol mesmu rei pol so bon calter. Diz Plutarcu que namái deseyaba, al igual que Cleantes o Crisipo, una vida sele, anque fuera lloñe de la so patria, dando discursos y lleiciones. Pola so cualidá d'estranxeru nunca pudo dedicase a la política n'Atenes, anque sí encamentaba esta actividá.

Yera de calter tolerante pos non se enfurecía polos insultos. Gustaba enforma de los figos. Xuraba pola alcaparra según na so dómina xuraben por una determinada llegume. Creó munches nueves pallabres y términos nel griegu que falaben los sos contemporáneos. Atenéu señaló d'él que "nunca usara d'una muyer y siempres mochachos, según refier Antígono Caristo na vida del mesmu."[6]

Según Numenio tuvo un fuerte discutiniu con Arcesilao filósofu de la so dómina, fundador de l'Academia Media. Nesta "guerra" llegaron dambos a llanzase fuertes insultos ya inxuries. Arcesilao taba envidiosu del ésitu de les nueves doctrines estoiques, cuantimás de la llamada representación comprensiva. Zenón tampoco permaneció dignu (magar el so bon calter) pos atacó a lo escrito por Platón, y non a lo qu'acotaba Arcesilao (supuestamente pa nun trate rebatido, pos Platón yá morriera).

De los sos escritos caltiénense namái fragmentos. Dalgunos sostienen que terminó voluntariamente cola so vida nel añu 264 e. C.

Estoicismu[editar | editar la fonte]

Les sos enseñances dieron llugar a la nacencia de la doctrina del estoicismu.

Zenón al estudiar con un filósofu cínicu, Crates de Tebas, recibió munches influencies d'esta escuela. Sicasí, refugó la "desvergüenza" d'ellos, el cayado y l'alforxa; ya introdució, n'oposición al cinismu, l'estudiu de la lóxica y la física.[7] Pa esti filósofu l'estudiu, la llectura y l'escritura nun son indiferentes, nin los refuga como faíen los siguidores de Diógenes de Sínope.

Lo que significa que la lóxica y la física son necesaries pa consiguir la virtú. O son virtúes en sí mesmes: la lóxica ye la virtú de saber a cuálos representaciones (perceiciones que recibe la mente al traviés de los sentíos y les alcordances) sí o nun asentir, y la física ye la virtú de saber cómo actuar conforme a la Naturaleza, porque esta estudia y entiende a la mesma Naturaleza como un conxuntu coherente. Dambes son disciplines indispensables, xunto cola ética, pa entender la filosofía toa y pa saber cómo aportar a sabiu. Ye probable que Zenón, quitar parte de la rudez y radicalidad a la filosofía cínica, fizo que les sos enseñances fueren muncho más curioses pa sectores más amplios de la sociedá o de la intelectualidá.

La lóxica[editar | editar la fonte]

La lóxica de Zenón —contra la canónica de Epicuro y la so escuela— almite que tou la conocencia vien partir de los sentíos —nun hai idees innates—, pero cuando l'home adquier les sos conocencies llega a percibir los conceutos comunes, esto ye, los conceutos morales universales. Pa los estoicos, les conocencies lóxiques nun son innatos, sinón cenciellamente comunes a tolos homes. L'home percibe les conocencies universales al traviés de los sentíos —una intuición fai vénoslos al traviés d'un fechu particular y non d'una intuición divina como en Sócrates y Platón—.

La física[editar | editar la fonte]

La física de Zenón ye bastante paecida a la de Heráclito ya incorpora elementos de Platón. Un principiu rector (el logos), en forma de fueu, conforma toles coses del universu, hasta les non materiales —dios ye inherente al universu, nun ta fora d'él—. Con éses nada escapa al destín universal y tou obedez inevitablemente a lleis divines. A la fin, l'elementu divín del fueu va dixebrase y va volvese a xunir de forma cíclica eternamente.

La ética[editar | editar la fonte]

La ética de Zenón ye, según los mesmos estoicos, «el pagu de la doctrina del pórticu». Acordies cola física, el ser humanu ye una parte ensin llibertá del ser del fueu, pero los estoicos pretenden dar un sentíu a la llibertá individual. Por esti motivu, ellos prefieren la llibertá qu'entiende y acepta la voluntá del ser divín en cada momentu, combatiendo les pasiones. Razón, divinidá, llibertá, naturaleza y felicidá son —pa los estoicos— elementos comunes ya indixebrables. La razón, asina, depara unes conductes individuales —dominiu de los instintos y pasiones, obediencia a la razón—, sociales —xusticia y acatamientu de les lleis de la sociedá en que se vive— y polítiques —los postreros estoicos llegaron a ver parcialmente realizáu l'ideal estoicu nes costumes del imperiu romanu del sieglu I d. C.—.

La ética del estoicismu ye una ética racionalista o intelectualista: la lóxica fainos entender les normes intrínseques, la física describe la divinidá que forma parte de la materia y l'ética fainos acordes a la divinidá, oponiendo una resistencia constante a les pasiones o sentimientos dañibles. Pero pa eso faen falta armes, téuniques, una forma concreta de lluchar con elles. Les sos enseñances centrar en dotar a les persones de recursos y ferramientes pa enfrentase a los sos conflictos y problemes.

Zenón solía esplicar que la vida ye una escuela y los seres humanos vinimos a ella a aprender: d'ende que compartiera una serie de directrices bien práutiques por que los sos siguidores ameyoraren la so competencia nel arte de vivir y superaren les sos congoxes. Por casu, fuxir del inútil y peligrosu victimismo oponiendo resiliencia: los seres humanos tenemos de portanos con entereza y responsabilidá y estimar los infortunios, pos namái asina podemos desenvolver la virtú.

Zenón dio la versión canónico y ortodoxo de lo que yera la virtú pa los estoicos. La virtú ye fundamental nel sistema moral de Zenón; atopamos delles descripciones y referencies de lo que yera la virtú pa esti filósofu, ente elles tán les siguientes:

  • “El bien supremu [la virtú], diz, ye vivir de manera acorde a la naturaleza”,[8]
  • “Zenón l'estoicu piensa que'l fin ye vivir conforme a la virtú”,[9]
  • “Proclama Zenón y aquel Pórticu tou enteru glaya que l'home pa nada nació sinón pa la virtú; qu'ella mesma cola so rellumada atrai les almes escontra sigo, ensin que s'ufierte dende fuera absolutamente nengún provechu o pagu a manera de seducción”,[10]
  • “[...] ponía tou lo necesario pa la vida feliz na sola virtú, y nun consideraba como un bien a nengún otra cosa nin la llamaba honesta, porque'l bien ye daqué simple, solo y únicu”,[11]
  • “Magníficamente ye espresáu esto por Zenón, como por un oráculu: «La virtú, [que sirve] pa vivir bien, a sigo mesma basta»”,[12]
  • “[...] namái llama bien a aquello que tien en sí una razón propia pa ser pruyíu, y vida feliz namái a aquello que s'emplega na virtú”,[13] etc.

Los estoicos nun creen que la vida tea gobernada pola suerte, el azar o les coincidencies: nun creen na casualidá, sinón na causalidá. Tolos sucesos de la nuesa esistencia tán rexíos pola "llei de la causa y l'efectu" y recoyemos lo que semamos. El pagu d'asumir dicha responsabilidá y d'esforcianos por camudar d'actitú ye l'ataraxia, imperturbabilidad o paz interior frente a les circunstancies desfavorables. Esta consíguese con entrenamientu y práutica diarios, y pallo ye indispensable la fuercia de voluntá pa vencer les pasiones y consiguir resultancies.

La ética de Zenón perduró y aportó a mientres un tiempu la predominante nel estoicismu de Roma con notables cambeos, abandonando gradualmente l'interés na física y la lóxica y quedándose casi puramente con una ética del esfuerciu y la disciplina, que allanaría el camín a la posterior victoria del cristianismu.

Obra[editar | editar la fonte]

Nenguna de les sos obres sobrevivió íntegra, y namái disponemos de fragmentos, esto ye, cites n'escritores posteriores, de cutiu de segunda o tercer mano. Sí disponemos, sicasí, d'un llistáu quiciabes parcial de les sos obres en Diógenes Laercio:[14]

  • Escritos éticos:
    • Πολιτεία – La República.
    • Ἠθικά – Ética
    • Περὶ τοῦ κατὰ φύσιν βίου – Sobre la vida conforme a la naturaleza
    • Περὶ ὁρμῆς ἢ περὶ ἁνθρώπου φύσεως – Sobre l'impulsu o sobre la naturaleza del home
    • Περὶ παθῶν – Sobre les pasiones
    • Περὶ τοῦ καθήκοντος – Sobre'l deber
    • Περὶ νόμου – Sobre la llei
    • Περὶ Ἑλληνικῆς παιδείας – Sobre la educación griega
    • Ἐρωτικὴ τέχνη – L'arte del amor
  • Escritos sobre física:
    • Περὶ τοῦ ὅλου – Sobre l'universu
    • Περὶ οὐσίας – Sobre'l ser
    • Περὶ σημείων – Sobre los signos
    • Περὶ ὄψεως – Sobre la vista
    • Περὶ τοῦ λόγου – Sobre'l Logos
  • Escritos sobre lóxica:
    • Διατριβαί – Discursos
    • Περὶ λέξεως – Sobre l'estilu
    • Λύσεις, ἔλεγχοι – Soluciones y Refutaciones (probablemente dos llibros distintos)
  • Otros escritos:
    • Περὶ ποιητικῆς ἀκροάσεως – Sobre l'audición de la poesía
    • Προβλημάτων Ὁμηρικῶν πέντε – Problemes homéricos en cinco llibros
    • Καθολικά – Temes xenerales
    • Ἀπομνημονεύματα Κράτητος – Alcordances de Crates
    • Πυθαγορικά – Doctrina pitagórica

Obres conseñaes por otros escritores de l'Antigüedá:

  • Sobre la "Teogonía" de Hesíodo.
  • Diatribas.
  • Sobre'l raciociniu.
  • Sobre la sustancia.
  • Sobre la naturaleza.
  • Sentencies.

La más antigua de les sos obres ye con muncha probabilidá La República. Compuesta cuando entá estudiaba con Crates. Foi escrita en respuesta a La República de Platón y da propuestes totalmente opuestes a ésta.[15] Foi bien popular La República de Zenón na Antigüedá, tanto como la de Platón, siendo emponderada por munchos incluyendo al mesmu antiestoico Plutarcu. Según esti últimu autor "La República" de Zenón puede resumise nuna principal tesis: "que nun debemos de ser ciudadanos d'estaos y pueblos distintos, dixebraos por lleis particulares, sinón qu'hemos de considerar a tolos homes como paisanos y conciudadanos". Esti Estáu universal ye un gran ideal y amuesa unu de los primeros pruyimientos d'hermandá en tol mundu lo mesmo que de, podría dicise, d'un comunismu mundial ensin estáu opresor particular; recuérdese que Zenón defendía tamién la comunidá de bienes.

En Sobre la vida conforme a la naturaleza establecía qué ye lo que taba d'alcuerdu a la naturaleza n'oposición a los sos predecesores como Critias, Calícles, Trasímaco, Hipias, Antifonte, etc. En Sobre l'impulsu o sobre la naturaleza del home, de tema bien paecida a l'anterior, sicasí, ocupábase d'aquello que lleva a tolos seres (vivos y inertes) a perfeccionar el so ser,[16] amás trata de la esencia de la ética estoica.

En Sobre'l deber vuelve tratar cuestiones étiques estoiques. En Sobre la llei espón les diferencies ente llei natural y llei positiva, los sos socesores Cleantes y Crisipo tamién van encetar la mesma tema siguiendo les sos idees.[17] Sobre la educación griega fálanos sobre lo necesaria d'educar a les persones so la idea de que somos "ciudadanos del mundu". Sobre la vista desenvuelve probablemente una esplicación o teoría sobre'l funcionamientu d'esti sentíu.

Sobre'l Tou oponer en lóxica y ética al sistema aristotélicu de los xustos medios aproviendo una "esplicación lóxica de tol ser el mundu fenoménicu".[18] universales taba venceyada cola anterior pero quiciabes desenvolvía más l'aspeutu éticu en tantu la "universalidá de la virtú" y la moral. Ye plausible qu'en Sobre l'estilu tamién s'encete la ética pos pa los estoicos esistía correspondencia ente la pallabra y la cosa, lo cual ye base pa la so teoría epistemolóxica-ética.

Les Soluciones teníen como posible exa la resolución de variaos problemes plantegaos polos sos alumnos de tópicos igualmente variaos como la lóxica, la ética, la física, etc. Les Refutaciones respondíen a aquellos que proponíen otres soluciones a los problemes de la obra anterior. Los Memorables de Crates trataben con seguridá sobre la filosofía d'esti renombráu cínicu. La Ética ye quiciabes un resume de la so filosofía moral.

Diatribas paez tener influencies cíniques, por ser un estilu cultiváu por esta escuela. Sobre'l raciociniu encetaba lóxica y epistemoloxía, con influencia megárica. Sentencies consistía en apotegmas y rellaciones morales. En Sobre la sustancia analiza la categoría de sustancia según la teoría aristotélica y según los peripatéticos del so tiempu. Sobre la naturaleza estudiaba la ontoloxía y la física de Heráclito d'Éfesu.

Paez qu'esisten fragmentos en llingua armenia y en llingua árabe, anque entá s'alderica la so autoría.

Eponimia[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Río Pedraza, Francisco; Haya Segovia, Fernando (2009). «La filosofía antigua», Historia de la Filosofía (en castellanu). Oxford Univesity Press España, Sociedá Anónima, páx. 5. ISBN 9788467351477. Consultáu'l 10 de mayu de 2017.
  2. Diogenes Laertius, VII 2.25
  3. Edwyn Bevan, Stoics and Sceptics
  4. Diógenes Laercio, vii. 6-9, 13-15, 36; Epícteto, Discursos, ii. 13. 14-15; Simplicio, in Epictetus Enchiridion, 51; Claudio Eliano, Varia Historia, ix. 26
  5. XIII 603 d.
  6. (1996) Los estoicos antiguos. Madrid: Editorial Gredos.
  7. López Eire, “L'estoicismu nel marcu de la filosofía helenística”, en Los filósofos estoicos de Diógenes Laercio, Barcelona, Promociones y Publicaciones Universitaries, 1992, p. 37.
  8. Lactancio, Instituciones divines III 8 [SVF, I 179], en Los estoicos antiguos, Biblioteca Clásica Gredos, núm. 230, Madrid, Capelleti, traductor, Editorial Gredos, 1996, p. 117.
  9. Clemente d'Alexandría, Strómata II 21 [SVF, I 180], en Los estoicos antiguos, Biblioteca Clásica Gredos, núm. 230, Madrid, Capelleti, traductor, Editorial Gredos, 1996, p. 118.
  10. Agustín, Contra los académicos III 7, 16 [SVF, I 186], en Los estoicos antiguos, Biblioteca Clásica Gredos, núm. 230, Madrid, Capelleti, traductor, Editorial Gredos, 1996, p. 119.
  11. Cicerón, Académicos posteriores I 35 [SVF, I 188], en Los estoicos antiguos, Biblioteca Clásica Gredos, núm. 230, Madrid, Capelleti, traductor, Editorial Gredos, 1996, p. 120.
  12. Cicerón, Sobre'l supremu bien y el supremu mal V 79 [SVF, I 187], en Los estoicos antiguos, Biblioteca Clásica Gredos, núm. 230, Madrid, Capelleti, traductor, Editorial Gredos, 1996, p. 120.
  13. Cicerón, Sobre'l supremu bien y el supremu mal V 79 [SVF, I 187], en Los estoicos antiguos, Biblioteca Clásica Gredos, núm. 230, Madrid, Capelleti, traductor, Editorial Gredos, 1996, p. 121.
  14. Diogenes Laërtius, vii. 4.
  15. Baldry, H. (1959). «Zeno´s ideal State». Journal of Hellenistic Studies (79):  páxs. 3-15. 
  16. Inwood, C. B. (1981). Impulse and Human Nature in Stoic Ethics.
  17. Capelleti, Ángel J. (1996). Los filósofos estoicos. Gredos. ISBN 978-84-249-1843-9.
  18. Festa, N. (1971). I frammenti deglo stoici antichi. Hildesheim-Nueva York, páx. 46.
  19. «Zeno» (inglés). Gazetteer of Planetary Nomenclature. Flagstaff: USGS Astrogeology Research Program.
  20. Web de jpl. «(6186) Zenon».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]