Trestornu bipolar

De Wikipedia
Trestornu bipolar
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 F31
CIE-9 296.80
CIAP-2 P73
OMIM 125480
MedlinePlus 000926
Especialidá psiquiatría
Sinónimos
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

El trestornu bipolar, tamién conocíu como trestornu afeutivu bipolar (TAB) y d'antiguo como psicosis maniacu-depresiva (PMD), ye un conxuntu de trastorno del ánimu que se caracteriza por fluctuaciones bultables nel humor, el pensamientu, el comportamientu, la enerxía y la capacidá de realizar actividaes de la vida diaria.[2][3][4][5]

La persona afeutada por esti trestornu alterna'l so estáu d'ánimu ente la zuna o hipomanía —fase d'allegría, esaltación, euforia y grandiosidá— y la depresión, con murnia, inhibición ya idees de muerte.[6]

Definiéronse cuatro tipos de trestornu bipolar acordies cola severidá y alternanza d'estaos d'ánimu nel tiempu: trestornu bipolar tipu I, trestornu bipolar tipu II, ciclotimia y trestornu bipolar inespecíficu.[2][3]

Por cuenta de que el trestornu bipolar presentar n'adultos nuevos, trai un altu costu social, siendo la segunda causa de discapacidá llaboral a nivel mundial; amás, quien lo carecen presenten un riesgu mayor que la población xeneral de mortalidá por suicidiu, homicidiu, accidentes y por causes naturales como les enfermedad cardiovasculares.[2][7]

Etimoloxía

La hipótesis humoral afirmaba que la "murria" (depresión) yera causada por un fluyíu corporal, conocíu como la «fiel negra»,[8] ente que la "zuna" (llocura) foi causada por otru fluyíu llamáu entós «fiel mariella».[9] D'ellí que les pallabres "depresión" (enantes llamada "murria") y "zuna", tienen el so etimoloxía nel llinguaxe griegu clásicu. La pallabra murria derivar de la pallabra μἐλας, (melas), "negra", y χολή, (jolé), "fiel" indicando los oríxenes del términu nes teoríes de los cambeos d'humor de Hipócrates.

Sicasí, los oríxenes llingüísticos de zuna nun tán tan claros. Delles etimoloxíes son propuestes pol médicu romanu Celio Aureliano, incluyendo la pallabra griega 'ania', lo que quier dicir que produz una gran congoxa mental, y 'manes', que quier dicir relaxáu o sueltu, lo que podría averase del contestu ye una mente o alma descomanadamente relaxada.[10] Hai a lo menos otros cinco candidatos, y parte del tracamundiu qu'arrodia la exacta etimoloxía de la pallabra zuna ye'l so variáu usu na poesía y mitoloxía pre-Hipocrática (Angst and Marneros 2001).

Historia[editar | editar la fonte]

Suel utilizase esti tipu de dibuxos clásicos del teatru pa representar los aspeutos de zuna y depresión.

Mientres casi un mileniu dempués de la cayida del Imperiu Romanu, la hipótesis humoral de los griegos impúnxose como la teoría de la causa de la depresión y la zuna.

Mientres el sieglu II A. D. Sorano de Efeso (98-177 A. D.) describía a la zuna y a la murria como distintes enfermedaes con etioloxíes separaes,[9] sicasí, él reconocía que «munchos otros consideren a la murria una forma de la enfermedá llamada zuna».[11]

Los primeros escritos que describen la rellación ente zuna y murria atribuyir a Areteo de Capadocia. Areteo foi un médicu y filósofu eclécticu, que vivió en Alexandría ente los años 30 y 150 A. D. (Roccatagliata 1986; Akiskal 1996). Areteo ye reconocíu como l'autor de los antiguos testos sobrevivientes onde se da un conceutu unificáu de la enfermedá maniaca-depresiva, viendo dambos, murria y zuna como si tuvieren un orixe común na «fiel negra» (Akiskal 1996; Marneros 2001). Según Areteo, la zuna ye un aumentu de la murria y tien d'entendese como'l polu opuestu a la murria. El so conceutu del continuum del ánimu bipolar ye entá más ampliu que l'actual, englobando inclusive los trestornos esquizo-afeutivos y la psicosis.[12]

L'enciclopedista chinu Gao Lian (c. 1583) describe'l trestornu nel so llibru Ocho trataos sobre l'arte de vivir (遵生八笺, Ts'un-sheng pa-chien).[8] Nos sieglos XVII y XVIII fueron fundamentalmente'l anatomista Thomas Willis, d'Oxford, Giovanni Battista Morgagni, de Padua, y Anne Charles Lorry, de París, quien afayaron los episodios repetitivos de zuna y depresión al llargu plazu.[12]

La conceptualización psiquiátrica contemporánea de la enfermedá maniacu-depresiva ye usualmente fechada cerca de 1850. El 31 de xineru de 1854, Jules Baillarger describió a l'Academia de Medicina del Imperiu Francés una enfermedá mental de dos fases que causa oscilaciones ente la zuna y la depresión. Dos selmanes dempués, el 14 de febreru, Jean-Pierre Falret presentó una descripción a l'Academia de lo que yera esencialmente'l mesmu trestornu. Esta enfermedá foi designada como folie circulaire (llocura circular) por Falret, y como folie à double forme (llocura de forma dual) por Baillarger (Sedler 1983).

Emil Kraepelin (1856-1926), un siquiatra alemán, consideráu por munchos (incluyendo Hagop Akiskal[13]) como'l padre de la conceptualización moderna de trestornu bipolar, foi quien categorizó y estudió el cursu natural de pacientes bipolares que nun taben siendo trataos, tiempu primero que s'afayaren el estabilizadores del humor. Al describir a estos pacientes en 1902, él acuñó'l términu "psicosis maniacu-depresiva". Notó que los sos pacientes so observación teníen unos intervalos d'enfermedá, maniaca o depresiva, y xeneralmente dempués veníen intervalos llibres de síntomes nos que'l paciente podía funcionar de normal.

Dempués de la segunda guerra mundial, el siquiatra Dr. John Cade, nel Hospital Bundoora allugáu en Melbourne, Australia, taba investigando los distintos compuestos qu'utilizaben los pacientes veteranos que tienen la enfermedá. En 1948, el Dr. Cade afayó que'l carbonatu de litiu podía ser usáu como un tratamientu eficiente pa les persones que carecen la enfermedá. Este foi'l primer compuestu o droga que demostró ser eficiente nel tratamientu de cualquier condición psiquiátrica. El descubrimientu foi quiciabes l'entamu de los tratamientos farmacolóxicos ocupaos na psiquiatría. Esti descubrimientu precedió al de los tratamientos con fenotiazinas pa la esquizofrenia, y el descubrimientu del tratamientu con benzodiazepina pa los estaos d'ansiedá, por cuatro años.

El términu «enfermedá maniaco-depresiva» apaeció per primer vegada en 1958. L'actual nosoloxía, trestornu bipolar, volvióse popular solo apocayá, y dellos individuos prefieren la terminoloxía antigua por cuenta de qu'aprove d'una meyor descripción d'una enfermedá multidimensional que de cutio camuda.

L'orixe del trestornu paez ser orgánicu. Nun se conocen tolos oríxenes biolóxicos específicos del trestornu, anque se cree que'l mal aprovechamientu de los neurotransmisores cerebrales, serotonina y dopamina, taríen rellacionaos.

Al realizar una esploración al traviés d'una imaxe per resonancia magnética (IRM) nun se ven alteraciones, pero sí apaecen al realizar una prueba llamada tomografía per emisión de positrones (TEP).

Clasificación[editar | editar la fonte]

Nun hai un consensu claru sobre cuantos tipos de trestornu bipolar esisten.[14] Nel DSM-IV-TR y el CIE-10, el trestornu bipolar concíbese como un espectru de trestornos que s'asoceden nun continuu. El DSM-IV-TR llista cuatro tipos de trestornos del estáu d'ánimu que s'afaen na categoría de bipolar: trestornu bipolar tipu I, trestornu bipolar tipu II, ciclotimia y trestornu bipolar non especificáu. Nel Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders" (Manual Diagnósticu y Estadísticu de los Trestornos Mentales) de la American Psychiatric Association (Asociación Americana de Psiquiatría) descríbense dos tipos de trestornu bipolar: tipu I y tipu II.

Trestornu bipolar tipu I[editar | editar la fonte]

El trestornu bipolar tipu I dar naquellos individuos qu'esperimentaron un episodiu maniacu añadíu a un episodiu depresivu (acordies con el DSM-IV-TR). Ye frecuente que los suxetos tamién presentaren unu o más episodios depresivos mayores. Pal diagnósticu d'esta modalidá acordies con el DSM-IV-TR son necesarios unu o más episodios maniacos o mistos. Nun ye necesariu qu'esista un episodiu depresivu como requisitu pal diagnósticu, anque frecuentemente apaeza.

Trestornu bipolar tipu II[editar | editar la fonte]

El trestornu bipolar tipu II carauterizar por episodios de depresión mayor según siquier un episodiu hipomaníaco. Los episodios de hipomanía nun lleguen a los estremos de la zuna (esto ye, que nun provoquen alteraciones sociales o ocupacionales y escarecen de traces psicóticos). El trestornu bipolar tipu II ye muncho más malo de diagnosticar, yá que los episodios de hipomanía pueden apaecer a cencielles como un periodu d'ésitu con alta productividá y suel rellatase esto con menos frecuencia que cuando se sufre una depresión. Pueden apaecer síntomes psicóticos mientres los episodios de depresión mayor, pero nunca n'episodios hipomaníacos. Pa dambos trestornos esiste un ciertu númberu de especificadores qu'indiquen la presentación y el cursu del trestornu, ente otros el de "crónicu", "ciclado rápidu" (cuando apaecen 4 o más episodios nel intre d'un añu), "catatónico" y "murniu".

Trestornu bipolar tipu III[editar | editar la fonte]

Basáu na concepción de la bipolaridad, en 2005 el Dr. Hagop Souren Akiskal suxurió'l nome del trestornu bipolar pa referise a pacientes que presentaben llocura temprana con inestabilidá anímica, desinhibición sexual, baturiciu y conducta impulsiva.

El trestornu bipolar xeriátricu, ye l'apaición de la enfermedá del trestornu bipolar en pacientes d'edá avanzada de más de 50 años de vida, onde los mecanismos cerebrales que regulen l'estáu d'ánimu atópense alteriaos, yá sía de manera estructural por heriedu poligénica nos mecanismos cerebrales que regulen los estaos d'ánimu auníu a factores ambientales esternos (fármacos, alteraciones hormonales, drogues, estrés), o bien por mancadura cerebral provocando'l trestornu bipolar d'entamu tardíu.

Ciclotimia[editar | editar la fonte]

La ciclotimia implica la presencia o historial de numberosos episodios de hipomanía, entrepolaos con episodios depresivos que nun cumplen dafechu los criterios por qu'esistan episodios de depresión mayor. La idea principal ye qu'esiste un ciclado de grau baxu del estáu d'ánimu qu'apaez ante l'observador como una traza de la personalidá, pero qu'interfier cola so función.

Hai variaciones d'esti trestornu. Los estaos d'ánimu camuden rápido (nun añu pueden manifestase ente 4 o más cambeos d'ánimu) como tamién pueden camudar amodo. Una vegada estabilizáu'l paciente realcontrar cola so vida social, llaboral, ya inclusive afeutiva, evitando escapase de sigo mesmu y de la so redolada, p'asina tar en convivencia cola so pareya, amigos y familiares.

En términos psiquiátricos, esto llámase ciclos rápidos o aceleraos y ciclos lentos, respeutivamente. Los ciclos ultrarápidos, onde l'ánimu camuda delles vegaes a la selmana (o inclusive nun día), suelen asoceder en casos aisllaos, pero ye verdaderamente una variable real del trestornu. Esti patrones de cambeos d'ánimu son acomuñaos con ansiedá y altos riesgos de suicidios.[15]

Dellos estudios suxurieron una rellación correlativa ente la creatividá y el trestornu bipolar. Con tou, la rellación ente dambes inda permanez incierta.[16][17][18] Hai un estudiu qu'amuesa una medría na creatividá, colo cual l'individuu llogra llograr ciertes metes y oxetivos.[19]

Trestornu bipolar non especificáu[editar | editar la fonte]

El trestornu bipolar non especificáu ye un "caxón de xastre", diagnósticu que s'utiliza pa indicar afecciones bipolares que nun encaxar n'otres categoríes diagnósticas. Si un individuu paez sufrir claramente de dalgún tipu de trestornu bipolar pero nun cumple los criterios de dalgún de los subtipos mentaos más arriba, asígnase-y el diagnósticu de trestornu bipolar non especificáu. Anque los pacientes polo xeneral van allegar en busca d'ayuda en fase depresiva, ye bien importante pescudar a partir del paciente o de la familia d'esti si dalguna vegada diose dalgún episodiu de zuna o hipomanía por aciu una cuidadosa interrogación. Esto va evitar un diagnósticu equivocáu de trestornu depresivu y va evitar l'usu d'antidepresivos que pueden desencadenar un cambéu a zuna o hipomanía o inducir un ciclado rápidu. Desenvolvióse apocayá ferramientes d'esploración como'l Hypomanic Check List Questionnaire (cuestionariu sobre hipomanía por aciu una llista de comprobación, HCL-32) p'asistir na xera frecuentemente complicada de detectar los trestornos bipolares tipu II.

Epidemioloxía[editar | editar la fonte]

El trestornu bipolar ye unu de los trestornos mentales más comunes, severos y persistentes. La prevalencia envalorar ente un 0,3 y un 7% de la población xeneral.[2][20][21]

El trestornu empieza típicamente na adolescencia o na adultez temprana, y tiende a ser una condición permanente a lo llargo de la vida carauterizada por altes tases de recaída, ansiedá comórbida, trestornu per abusu de sustancies, disfunción y mortalidá prematura debida especialmente a l'alta tasa de suicidiu.[22]

La prevalencia del trestornu Bipolar tipu I asitiar ente'l 0,4 y el 1,6 % de la población xeneral según DSM-IV, siendo igual pa dambos sexos y ente grupos étnicos. La prevalencia del trestornu Bipolar tipu II ta en redol al 0,5 % de la población, tamién según DSM-IV, que ye más prevalente en muyeres.

Un estudiu, basáu n'estimaciones a partir del consumu de carbonatu de litiu, que se prescribe sobremanera pa esti tipu y realizáu ente 1996-1998 determinó que la prevalencia n'España ye de 70 casos/100 000 habitantes y día, lo cual supón una prevalencia baxa-media, siendo Soria la provincia con mayor prevalencia.[23]

Valorar los datos completos de too l'espectru bipolar ye una xera más complicada, yá que nun hai un alcuerdu claru sobre qué ten de ser incluyíu nesta categoría y tampoco si esiste. Acordies con Hagop Akiskal, (ver bibliografía), n'unu de los estremos taría'l trestornu esquizoafectivo tipu bipolar, y nel otru la depresión unipolar (recurrente o non), atopando ente dambos los trestornos d'ansiedá. Esti esquema inclúi'l trestornu disfórico menstrual, la depresión postparto y la psicosis postparto. La ventaya d'esti modelu ye qu'ayuda a esplicar porqué munches persones que carecen la enfermedá nun tienen familiares en primer grau con un claru "trestornu bipolar", pero tienen miembros de la familia con historial pa estos trestornos.

Nun estudiu realizáu en 2003, Hagop Akiskal M.D. y Lew Judd M.D. reexaminaron datos del estudiu de referencia conocíu como Epidemiologic Catchment Area (ECA, estudiu epidemiolóxicu territorial) tomaos mientres los dos décades anteriores.[24] L'estudiu orixinal atopó que'l 0,8nbsp;% de la población estudiada esperimentara un episodiu de zuna siquier nuna ocasión (abondo pa superar l'estragal diagnósticu del trestornu biopolar tipu I) y un 0,5% un episodiu de hipomanía (abondu pa devasar l'estragal diagnósticu pal trestornu bipolar tipu II).

Si efectúase una tabulación qu'incluya respuestes qu'indiquen un cumplimientu subumbral de criterios diagnósticos, como unu o dos síntomes mientres un curtiu periodu, los autores llegaron a una cifra d'un 5,1 % adicional de la población, lo cual supón qu'un 6,4 % del total de la población podría incluyise dientro del espectru bipolar. Estudios más recién similares a esti realizaos por prominentes investigadores nel campu del trestornu bipolar amuesen pruebes d'una prevalencia enforma mayor de lo que se pensaba d'afecciones bipolares na población xeneral.

Años de vida con discapacidá pol trestornu afeutivu bipolar por cada 100 000 habitantes en 2002.
     nun data      menos de 180      180–186      186–190      190–195      195–200      200–205      205–210      210–215      215–220      220–225      225–230      230–235

Etioloxía[editar | editar la fonte]

El trestornu bipolar nun ye nin fisiolóxicu puru nin tampoco ambiental, ye multifactorial, lo que significa qu'esisten munchos factores xenéticu y ambiental que, integraos, anicien el trestornu.

Nun hai una causa única pal trestornu bipolar—sinón l'alcuerdu científicu ye que son munchos factores qu'actúen en xunto y producen la enfermedá. Por cuenta de que el trestornu bipolar tiende a prevalecer nes families, los investigadores trataron de buscar un xen específicu que se tresfiera por xeneraciones y el cual pueda amontar les posibilidaes d'una persona de desenvolver la enfermedá. Con ello, la busca por aciu investigación de xenes suxure que'l trestornu bipolar, como otres enfermedaes mentales, nun asocede por cuenta de un solu xen.[25]

Los factores psicolóxicos tamién desempeñen un importante papel na sicopatoloxía del trestornu, según nos factores sicoterapéuticos—que'l so oxetivu ye l'aliviu de los síntomes centrales—, la reconocencia de los desencadenantes d'episodios, la reconocencia de los síntomes prodrómicos antes d'una recurrencia declarada y la práutica de los factores que conducen a la continuidá na remisión (Lam et al, 1999; Johnson & Leahy, 2004; Basco & Rush, 2005; Miklowitz & Goldstein, 1997; Frank, 2005). Les modernes sicoterapies medicina basada na evidencia basaes na evidencia diseñaes específicamente pal trestornu bipolar, usaes en combinación colos tratamientos farmacolóxicos estándar aumenten el tiempu en que l'individuu ta bien significativamente más que col usu esclusivu de medicación (Frank, 2005). Estes sicoterapies son la Terapia interpersonal y de ritmu social pal trestornu bipolar, la terapia familiar empobinada al trestornu bipolar, la psicoeducación, la terapia cognitiva pal trestornu bipolar y la detección prodrómica. Sicasí, entá nun se pudo desenvolver un modelu cognitivu refechu y xeneral del trestornu bipolar.[26]

Eventos exóxenos[editar | editar la fonte]

Rellacionóse anormalidaes na función cerebral a los sentimientos d'ansiedá y una menor tolerancia al estrés. Cuando encaren un acontecimientu vital negativu d'importancia, provocándo-yos este un gran estrés, como un fracasu nun campu importante de les sos actividaes, podríen sufrir el so primer episodiu de depresión mayor. Otra manera, cuando un individuu llogra un gran llogru podría esperimentar el so primer episodiu zunaco o hipomaníaco. Los individuos con trestornu bipolar tienden a esperimentar desencadenantes d'episodiu que suelen tar rellacionaos con acontecimientos interpersonales o rellacionaos con llogros personales. Exemplos de sucesos vitales interpersonales seríen el namoramientu o pela cueta la muerte d'un amigu íntimu. Ente los sucesos vitales rellacionaos con llogros tán l'aceptación dientro d'una élite o otra manera, un despidu (Miklowitz & Goldstein, 1997). Un nacencia tamién puede desencadenar una psicosis postparto nes muyeres bipolares.

La "Teoría del kindling" (El kindling ye un términu que nun se traduz. Significa estielles n'inglés y refierse a un aumentu de excitabilidá nes neurones del sistema límbico[27]) afirma que les persones que tán xenéticamente predispuestes al trestornu bipolar pueden esperimentar una serie d'acontecimientos estresantes, cada unu de los cualos mengua l'estragal al que puede dase un cambéu d'estáu d'ánimu.[28] Eventualmente puede desencadenase un episodiu (que d'esta miente se fai recurrente) por sigo mesmu. Sicasí, non tolos individuos esperimenten por cuenta de ello episodios n'ausencia d'acontecimientos vitales positivos o negativos.

Los individuos con una apaición del trestornu a la fin de l'adolescencia o na edá adulta temprana esperimentaríen con toa probabilidá ansiedá y depresión na infancia. Esisten argumentaciones nel sentíu de que l'apaición na infancia del trestornu tendría de ser tratáu cuanto antes.

Un historial familiar de trestornos dientro del espectru bipolar puede tresmitir una predisposición o carga xenética a desenvolver unu d'estos trestornos.[29] Yá que los trestornos bipolares son poligénicos, puede dase una mayor susceptibilidá a sufrir munchos trestornos bipolar y unipolar dientro del mesmu pedigrí familiar. Este ye frecuentemente'l casu (Barondes, 1998). Los trestornos d'ansiedá, los trastorno depresivos, los trestornos de l'alimentación, el trestornu disfórico premenstrual y la esquizofrenia pueden ser parte del historial familiar, que ye a lo que se refier el términu "carga xenética".

Una y bones el trestornu bipolar ye tan heteroxéneu, ye probable que les persones que la carecen esperimenten distintes manifestaciones de la enfermedá (Miklowitz & Goldstein, 1997).

Recién investigaciones realizaes en Xapón señalen una hipótesis sobre un posible orixe mitocondrial d'esti trestornu.(Stork & Renshaw, 2005).

Heredatibilidá o heriedu[editar | editar la fonte]

El trestornu ye prevalente según l'historial familiar, esto ye, que suel haber antecedentes familiares bien de trestornu bipolar o d'otru tipu de trestornu del humor como la depresión.[30] Más de dos tercios de les persones que carecen trestornu bipolar tuvieron siquier un pariente cercanu col trestornu o con depresión mayor unipolar.

Cada vez esisten más pruebes d'un componente xenéticu como causa del trestornu bipolar, apurríu por dellos estudios en ximielgos y de lligamientu xenéticu. Los estudios que busquen la identificación de les bases xenétiques del trestornu bipolar indiquen que la susceptibilidá vien de múltiples xenes.[31] Los investigadores tienen la esperanza de qu'identificando los xenes de susceptibilidá y les proteínes que codifican fáigase posible'l desenvolvimientu de meyores tratamientos ya intervenciones preventives que tengan como oxetivu los procesos subxacentes de la enfermedá.

La tasa de concordanza xenética en ximielgos del trestornu ye del 70%. Esto significa que si una persona tien el trestornu, un ximielgu idénticu tien un 70% de probabilidá de carecer tamién el trestornu. Los mellizos tienen un 23% de tasa de concordanza. Estes tases nun se reproducen de manera universal na lliteratura. Estudios recién repararon una tasa d'aproximao un 40% ente ximielgos y menos d'un 10% ente mellizos. (ver Kieseppa, 2004 and Cardno, 1999).[32][33]

En 2003 un grupu d'investigadores d'EE. XX. y Canadá publicaron un artículu qu'utilizaba téuniques de lligamientu xenéticu pa identificar una mutación nel xen GRK3 como posible causa de más del 10% de los casos de trestornu bipolar. Esti xen correspuende a una enzima acomuñada a la quinasa, que'l so nome ye quinasa del receptor de la proteína G 3, que paez tar implicada nel metabolismu de la dopamina y puede apurrir un posible oxetivu pal diseñu de nuevos fármacos pal trestornu bipolar.[34]

En 2007 un estudiu de lligamientu xenéticu identificó dellos xenes que probablemente tán implicaos na etioloxía del trestornu bipolar, lo cual suxure qu'esti trestornu puede ser una enfermedá poligénica. Los investigadores atoparon una correlación ente la DGKH (la diacilglicerol kinasa η) y el trestornu bipolar.[21] Esta enzima ye clave na ruta del fosfatidil inositol sensible al litiu.[35]

El desenvolvimientu y aplicación de nueves teunoloxíes de secuenciación dexó genotipar simultáneamente cientos de miles de polimorfismos (variantes xenétiques comunes que se denominen SNPs poles sos sigles n'inglés) y han dando pasu a los estudios d'asociación del xenoma completu (GWAS) nos que collaboraron ensame de grupos d'investigación (Psychiatric Genomic Consortium) y nos que s'empleguen grandes muestres de casos y controles. Esta estratexa condució a una proliferación d'estudios y de datos prometedores.[36] Estos estudios demostraron convincentemente la implicación de dellos xenes como'l CACNA1C[37], NCAN[38], ANK3, ODZ4, TRANK1 y el ADCY2[39] na so etioloxía y confirmaron el calter poligénico del trestornu bipolar.

Patoxenia[editar | editar la fonte]

La fisiopatoloxía y los sos mecanismos subxacentes son pocos entendíos pal trestornu bipolar. La evidencia de los estudios preclínicos hasta agora publicaos suxuren que pueda compartir dellos mecanismos biolóxicos cola epilepsia. Plantegóse qu'esista un desequilibriu ente aminoácidos excitadores, fundamentalmente glutamatos, y los inhibidores, principalmente'l acedu γ-aminobutírico y la disfunción de les bombes de cationes como les bombes de sodiu y calciu qu'esplica la patoxenia del trestornu bipolar y otres patoloxíes como la epilepsia.

Cuadru clínicu[editar | editar la fonte]

El trestornu bipolar ye comúnmente encuadráu como Trestornu Bipolar Tipu I, onde l'individuu esperimenta esperiencies estremes de zuna, o Trestornu Bipolar Tipu II, onde los altos» de la hipomanía nun lleguen hasta l'estremu de la zuna. Esti postreru ye muncho más malo de diagnosticar, una y bones los episodios de hipomanía pueden a cencielles paecer como periodos d'una alta productividá del individuu y reportáronse enforma menores que la depresión ansiosa. Puede asoceder la psicosis, particularmente nos periodos de zuna. Tamién atopamos con subtipos de ciclos aceleraos». Por cuenta de que nos problemes rellacionaos colos cambeos d'humor hai tantes variaciones tocantes a la so severidá y a la so naturaleza, el conceutu d'espectru bipolar ye usualmente utilizáu, incluyendo nél la ciclotimia. Nun hai consensu tocantes a la cantidá de tipos esistentes de trestornu bipolar (Akiskal and Benazzi, 2006). Munches persones con trestornu bipolar esperimenten una severa ansiedá y son bien irascibles cuando s'atopen nun periodu maniaco (hasta'l puntu de la roxura), ente qu'otros vuélvense eufóricos y grandilocuentes.

Periodu depresivu[editar | editar la fonte]

Un amenorgamientu del interés nes actividaes diaries y/o prestar producíu poles actividaes cotidianes pueden ser signos de la fase depresiva del paciente bipolar.

Les señales y los síntomes del periodu depresivu nel trestornu bipolar inclúin (pero en nengún sentíu llindar solo a ellos): sentimientos constantes de murnia, ansiedá, culpa, roxura y soledá y/o esperecimientu, desordes de suañu, mambís, fatiga, perda d'interés por actividaes de les que la persona antes esfrutaba, problemes de concentración, odiu escontra unu mesmu, apatía o indiferencia, despersonalización, perdida d'interés na actividá sexual, cobardura o ansiedá social, irritabilidá, dolor crónicu (con o ensin causa conocida), falta de motivación, ya inclusive idees suicides.[40]

Mientres la fase depresiva el paciente puede presentar:

  • Perda de l'autoestima.
  • Afandos continuos.
  • Ensimismamiento.
  • Sentimientos d'esperecimientu o minusvalía.
  • Sentimientos de culpabilidá escesivos o desavenientes.
  • Fatiga (cansanciu o aburrición) que dura selmanes o meses.
  • Lentitú esaxerada (inercia).
  • Somnolencia diurna persistente.
  • Velea.
  • Problemes de concentración, bona distracción por sucesu ensin trescendencia.
  • Dificultá pa tomar decisiones y tracamundiu xeneral enfermiza, exemplos: deciden un cambéu repentín d'empléu, una mudanza, o abandonar a les persones que más amen como pue ser una pareya o un familiar (cuando'l paciente ye tratáu a tiempu dexa de llau les situaciones "allocaes" y torna a la vida real, pa recuperar los sos ciños y la so vida).
  • Perda del mambís.
  • Perda involuntaria de pesu.
  • Pensamientos anormales sobre la muerte.
  • Pensamientos sobre'l suicidiu, planificación de suicidiu o intentos de suicidiu.
  • Ver los llogros personales como parte del azar y con una prognosis negativa del futuru (llogré eso por suerte, pero si sigo seguro voi fallar).

Periodu maniacu[editar | editar la fonte]

Les persones que s'atopen nun episodiu maniacu pueden tar eufóricas, enfadosos y/o musgos, con una medría nes sos actividaes y cualidaes tanto físiques como mentales.

La medría na enerxía y nes actividaes ye bien común; suel tener verborrea. La necesidá de dormir atópase menguada. La persona suel distrayese rápido y puede manifestar ya inclusive llevar a la práutica idees irreales, grandilocuentes y sobre optimistes. Les facultaes sociales vense menguaes, y les idees pocu práutiques suelen llevar a indiscreciones tanto financieres como amoroses.

Na fase maniaca pueden presentase:

  • Esaltación del estáu d'ánimu.
  • Aumentu de les actividaes empobinaes escontra metes, delirios de grandor, creencies falses n'habilidaes especiales. Si contradicir suelen enoxar y volvese paranoicos, (pensar que'l mundu ta nel so contra).
  • Idees fugaces o pensamientu aceleráu (taquipsiquia).
  • Enoxar por cualesquier cosa.
  • Autoestima alta.
  • Menor necesidá de dormir.
  • Baturiciu.
  • Verborrea (falar más de lo avezáu o tener la necesidá de siguir falando).
  • Medría na actividá involuntaria (esto ye, caminar d'un llau a otru, torcer les manes).
  • Molición escesiva.
  • Aumentu involuntariu del pesu.
  • So control del temperamentu.
  • Patrón de comportamientu irresponsable.
  • Hostilidá.
  • Aumentu na actividá empobinada al planu social o sexual.
  • Compromisu escesivu y dañible n'actividaes placenteras que tienen un gran potencial de producir consecuencies dolioses (andar en xordies, tener múltiples compañeros sexuales, consumir alcohol y otres drogues).
  • Creencies falses (delirios místicos y otros).
  • Allucinaciones.

Hipomanía[editar | editar la fonte]

La hipomanía ye xeneralmente un episodiu destructivu menor que la zuna, y les persones que s'atopen nesti episodiu usualmente esperimenten los síntomes de la zuna en menor grau o menos síntomes. La duración ye regularmente menor que la zuna. Este ye consideráu como un periodu artísticu» del desorde, que se caracteriza por una gran cantidá d'idees, un pensamientu desaxeradamente atélite, y una medría na enerxía.

Periodu mistu[editar | editar la fonte]

Nel contestu del trestornu bipolar los periodos mistos son aquellos nos cualos la zuna y la depresión clínica asoceden simultáneamente (por casu, el baturiciu, ansiedá, agresividá, tracamundiu, fatiga, impulsividá, les idees suicides, la llerza y la paranoya, idees de persecución, verborrea, pensamientu rápidu y roxura).[41]

Los episodios mistos suelen ser los más volátiles dientro del estáu bipolar, por cuenta de que los estaos pueden ser activaos o desencadenaos de forma rápida y simple. Los intentos suicides, l'abusu de sustancies sicotrópiques y estropiase a sigo mesmu suel asoceder nesti estáu.

Nel vieyu[editar | editar la fonte]

La depresión ye'l trestornu afeutivu más frecuente nel adultu mayor entá cuando la so presencia puede pasar desapercibida, l'animo murniu nun tendría de formar parte del avieyamientu normal y nun ye un acompañamientu natural ya inevitable del cayente de l'actitú social. Esisten dos formes básiques de quien carez esta depresión: La exóxena (reactiva) qu'obedez a causes esternes bien definíes y a los substratos biolóxicos que determinen les alteraciones na homeostasis, y poro, na función cerebral. Les causes endóxenes, nun tien causa esternes manifiestes, lo cual lleva a considerales más bien una alteración biolóxica como asocede nes psicosis bipolar o unipolar.[42] Ye precisu esclariar que'l cuadru clínicu puede presentase de forma distinta según sía'l casu, que l'adultu mayor con TAB dende edá temprana o entemedia de la so vida o que la enfermedá instaurárase dempués de los 60 años. Nel primer casu esiste la posibilidá de que les manifestaciones cíniques afeutives nun mengüen cola edá si non al contrariu, el paciente puede convertise nun "ciclador rápidu" con crisis frecuentes y pronunciaes, con actitú agresiva y contraria, idees paranoides de celotipia, de persecución, de rocea escontra familiares y allegaos, siendo estos los síntomes d'esaltación y allegría menos pronunciaos. Cuando'l TAB manifestar por primer vegada na vieyera pue que tea acomuñáu a otru tipu d'enfermedaes neurolóxiques o orgániques xenerales, y ta acomuñada con deterioru neurolóxicu y cognositivo como: patoloxía cerebrovascular, tumores cerebrales, traumatismu cerebral, ciruxíes qu'afecten tálamu o hemisferiu derechu cerebral, infeiciones del sistema nerviosu central, enfermedá de Parkinson, defectu de folatos y vitamina B12, neurolúes y VIH, síndrome carcinoide, insuficiencia renal y hemodiálisis. Los síntomes pueden presentase por cuenta de fármacos como antidepresivos, corticoides, agonistas, dopaminérgicos, benzodiacepinas y anfetaminas. Investigaciones d'últimos años atoparon la esistencia del deterioru cognoscitivu nos vieyos con TAB a pesar d'habese aplicáu diverses metodoloxíes. Si'l deterioru cognoscitivu ta aniciáu pol TAB o ye parte d'otru fenómenos, como enfermedaes concomitantes, usu de melecines dependiendo'l tipu de los mesmos y el tiempu de consumu, factores como l'impautu de les condiciones de vida sociofamiliares y situaciones de estrés.[43]

Recaídes[editar | editar la fonte]

Delles persones, inclusive tando melecinaes, pueden esperimentar episodios del trestornu nun nivel menor, o, inclusive llegando a esperimentar episodios completos de zuna o depresión. Ello ye que dellos estudios recién afayaron que'l trestornu bipolar ta "carauterizáu por un baxu porcentaxe de recuperación, un altu porcentaxe de recaída, y un funcionamientu regular ente los distintos episodios." L'estudiu amás confirmó la seriedá del trestornu tocantes a que les persones con un "trestornu bipolar estándar doblaron les posibilidaes de muerte." El trestornu bipolar ta anguaño consideráu como "posiblemente la categoría más costosa de trestornos mentales nos Estaos Xuníos."[44]

Los siguientes comportamientos pueden llevar a recaídes, tanto maniacas como depresives:

  • La descontinuación o terminación de la medicación ensin consultar col so médicu.
  • Tar mal melecináu. Xeneralmente'l tomar una dosis menor d'un estabilizador d'ánimu puede llevar a una zuna. El tomar una menor dosis d'antidepresivos puede causar una recaída depresiva, ente que dosis bien elevaes pueden llevar a episodios mistos o episodios de zuna.
  • El tomar drogues dures - sían melecines o non - tales como la cocaína, alcohol, anfetaminas o opioides. Estes tienden a empiorar los episodios.
  • El dormir demasiáu o bien pocu. Dormir demasiáu (posiblemente causáu pola medicación) puede llevar a la depresión, ente que'l dormir bien poco puede conducir a episodios mistos o maniacos.
  • La cafeína puede causar desordes nel ánimu que pueden conducir a la irritabilidá, la disforia y la zuna.
  • Usualmente los pacientes tienden a automedicarse, siendo la drogues más comunes el alcohol y la mariguana. Delles vegaes volver escontra les drogues dures. Estudios demostraron que'l fumar tabacu induz un efeutu calmante na mayoría de los pacientes, y un altu porcentaxe de les persones que sufren del trestornu suelen fumar tabacu.[45]

Traces asociaes[editar | editar la fonte]

Les traces acomuñaes son fenómenos clínicos que suelen acompañar al trestornu pero que nun son parte de los criterios diagnósticos del trestornu.

Deterioru cognitivu[editar | editar la fonte]

Estudios recién repararon que'l trestornu bipolar implica ciertos déficits o deterioros cognitivos, inclusive n'estaos de remisión.[46][47][48][49]

La doctora Deborah Yurgelun-Todd del Hospital McLean de Belmont, Massachusetts argumentó qu'estos déficits tendríen de ser incluyíos como traces fundamentales del trestornu bipolar, acordies con McIntyre y otros (2006).

Les resultancies de los estudios toquen agora la cuestión de que los déficits neurocognitivos son la traza primaria del trestornu bipolar. Son altamente prevalentes y persisten n'ausencia d'una sintomatoloxía abierta. Anque se publicó la presencia d'anormalidaes neurocognitivas desemeyaes, los problemes de los que s'informó de manera más consistente son los de desaxustes na atención, na memoria visual y la función executiva.[50]

Sicasí, nel exemplar d'abril-xunu de 2007 del Journal of Psychiatric Research, un equipu d'investigadores españoles publicaron que les persones que carecíen trestornu bipolar I y de la mesma teníen un historial de síntomes psicóticos nun esperimentaben necesariamente una medría del deterioru cognitivu.

Suicidiu[editar | editar la fonte]

Les persones que carecen de trestornu bipolar tienen una posibilidá amontada tres veces más de poder llegar a cometer suicidiu que la d'aquellos que carecen de depresiones mayores (12% a 30%). Anque munches de les persones que sufren del trestornu realmente nunca llogren cometer el suicidiu, el permediu añal de suicidiu n'homes y muyeres diagnosticaes cola enfermedá (0.4%) ye de 10 hasta 20 vegaes mayor que na población xeneral.[51] Individuos que carecen del trestornu tienden a tener enclinos suicides, especialmente mientres los estaos mistos de hipomanía y depresión agresiva.

Diagnósticu[editar | editar la fonte]

Tabla1: Comorbididad del trestornu bipolar con otres afecciones[52]
Trestornu comórbido media de comorbididad (%)Michel Golon Rangu ente estudios(%)
Trastorno eje I< 65 50-70
Abusu de sustancies 56 34-60
Alcoholismu 49 30-69
Otres drogues 44 14-60
Trestornos d'ansiedá 71 49-92
Fobia social 47
TPEPT 39
11 3-21
TOC 10 2-21
Trestornu hiperfágico 13
Trestornos de la personalidá 36 29-38
Trestornos de suañu
Migrañas 28
Sobrepesu 58
Obesidá 21
Diabetes tipu II 10
Hipotiroidismu 9

El diagnósticu basar nes esperiencies de les qu'informa'l mesmu paciente según anormalidaes na conducta referíes polos miembros de la familia, amigos o compañeros de trabayu, siguíu polos signos secundarios reparaos por un siquiatra, enfermeru, trabayador/a social, psicólogu clínicu o otru diagnosticador cualificáu por aciu una evaluación clínica. Esiste una llista de criterios que se deben cumplir por que daquién reciba'l diagnósticu. Estos dependen tantu de la presencia como de la duración de determinaos signos y síntomes.

Los criterios que más s'utilicen davezu pa diagnosticar el trestornu bipolar son los espuestos nel Manual Diagnósticu de los Trestornos Mentales, qu'anguaño ta na so cuarta edición revisada (DSM-IV-TR) y tamién la Clasificación Estadística Internacional d'Enfermedaes y Problemes Relativos a la Salú de la OMS, qu'anguaño tán na versión ICD-10. Estos últimos criterios son más utilizaos nos países europeos ente que los criterios del DSM usar nos EE. XX. o nel restu del mundu, y tamién son los que prevalecen nos estudios d'investigación.

La carauterística principal ye que ye «cíclica» (bipolar), ye dicir etapes normales siguíes de periodos, episodios o etapes maniaques o depresives, por separáu o alternándose.

Les persones que carecen d'esti trestornu viven cuando tán con crisis nos dos estremos opuestos de la vida; cuando tán «ablayaes», pierden l'interés na vida, llegando a pensar na muerte y nel suicidiu pa dexar de sufrir.

De la mesma, cuando tán contentos, enllenar de «euforia» y ven tou de color rosa, siéntense capaces de faer cualquier cosa, y lleguen al estremu de nun dormir por considerar que ye una actividá innecesaria dientro de la so nueva faceta de "inacabable movilidá". En dellos casos la euforia ye tal que pueden llegar a cometer aiciones que nun estáu de conciencia normal nun fadríen, como consumir drogues o gastar dineru hasta la ruina económica propia y familiar.

Apaez alredor de los 20 años, pero tamién puede apaecer antes o dempués. Dacuando empieza a manifestase dempués d'un partu.

Los periodos nos cualos l'afeutáu suel tar ablayáu o eufóricu suelen ser variables y tán rellacionaos a cambeos meteorolóxicos y d'estación, o a circunstancies de la vida (acontecimientos vitales). Ente cada fase, l'afeutáu ta nun estáu normal.

Dizse que de cada 1000 persones, 10 o 15 carecen el trestornu bipolar, y si unu de los padres carecer, la posibilidá de que los fíos carecer aumenta hasta nun 15%, pero la heredatibilidá xeneral d'esti trestornu ye d'un 80 %.

Evaluación inicial[editar | editar la fonte]

La evaluación inicial inclúi una hestoria clínica comprensiva y un exame físicu por un facultativu. Anque nun esisten exámenes biolóxicos que confirmen el trestornu bipolar, llevar a cabu otros pa escluyir otres enfermedaes que se suelen presentar con síntomes psiquiátricos. Tales pueden ser l'analís de sangre, TSH pa escluyir hipotiroidismu o hipertiroidismo, electrolitos básicos y calciu sérico pa escluyir alteraciones del metabolismu, un hemograma qu'incluya una VSG, pa escluyir una infeición por sífilis o HIV; dos pruebes que se suelen encargar davezu son la EEG pa escluyir la epilepsia y una Tomografía axial computerizada de cabeza pa escluyir mancadures cerebrales. Les pruebes nun se repiten xeneralmente tres les recaídes a menos de qu'esista una indicación médica específica. Ente estes puede faese una prueba de glucosa en sangre si prescribióse enantes olanzapina. Tamién puede determinase los niveles sanguíneos de litiu o valproato pa comprobar si la medicación ye afecha o tóxica, pruebes de la función renal o tiroidea si siguióse un tratamientu con litiu y tomóse regularmente. La evaluación y el tratamientu efectúense davezu en tratamientu ambulatoriu; l'almisión en internación tener en cuenta en casu de riesgu pa unu mesmu o pa los demás.

Demoranza nel diagnósticu[editar | editar la fonte]

Les manifestaciones conductuales del trestornu bipolar frecuentemente nun son entendíes polos pacientes nin reconocíes polos profesionales de la salú mental, de cuenta que'l diagnósticu podría retrasase n'ocasiones mientres 10 años o más.[53] Esta dilación nel tratamientu aparentemente nun ta escayendo, inclusive cuando agora esiste una concienciación pública creciente en publicaciones populares y páxina web sobre salú. Nel mundu anglosaxón, por casu, emitiéronse programes especiales de televisión, como'l de la BBC tituláu "La Vida Secreta del Maniaco-Depresivu",[54] programes como'l de la MTV Vida real (True Life): Soi Bipolar, (I'm Bipolar), talk shows, programes de radio y una mayor disposición de personaxes públicos a aldericar el so propiu trestornu bipolar espertaron un interés públicu creciente nes afecciones psiquiátriques. A pesar d'esti aumentu d'interés, ye común que los individuos reciban diagnósticos erróneos.[55]

Neños[editar | editar la fonte]

Davezu los neños, con trestornu bipolar nun cumplen puramente cola definición del DSM-IV, tendiendo a amosar patrones de ciclado rápidu o mistu. Tradicionalmente afirmóse que la incidencia nesti grupu d'edá ye bien rara. En setiembre de 2007, espertos de Nueva York, Maryland y Madrid repararon que'l númberu de neños y adolescentes trataos de trestornu bipolar amontar en cuarenta veces más dende 1994 a 2003 y siguió amontándose dende entós. La conclusión yera que los médicos habíen aplicáu más agresivamente el diagnósticu a los neños y non que creciera la incidencia. L'estudiu calculó'l númberu de visites que s'amontaron, de 20.000 en 1994 a 800.000 en 2003 o'l 1% de la población menor de 20 años.[56][57]

Ye frecuente que se diagnostiquen otres afecciones psiquiátriques a los neños bipolares. Estos diagnósticos adicionales pueden ser problemes concurrentes o pueden ser diagnosticaos equivocadamente como trestornu bipolar. Ente les afecciones comórbidas puede atopase la depresión, el Trestornu por déficit d'atención con hiperactividad, la esquizofrenia y el síndrome de la Tourette. Amás dellos neños con historiales d'abusu o neglixencia podríen sufrir trestornu bipolar tipu I. Dase una alta comorbididad ente'l Trestornu reactivu del apegu y trestornu bipolar tipu I, atopándose nel sistema de salú norteamericanu aproximao'l 50% de los neños que fueren diagnosticáu del primeru, tamién teníen trestornu bipolar I.[58]

Otros modelos teóricos[editar | editar la fonte]

La inestabilidá ye la naturaleza fundamental del trestornu bipolar.[59] Ente los marcadores biolóxicos del trestornu en continuu cambéu, tanto individual como colectivamente, tán la enerxía, l'estáu d'ánimu, les formes de pensamientu, el suañu y l'actividá. Los subtipos diagnósticos del trestornu bipolar son d'esa manera descripciones estátiques— instantánees, quiciabes— d'una enfermedá en continuu cambéu, con una gran diversidá de síntomes y graos variantes de gravedá. Los afeutaos podríen permanecer nun subtipo o camudar a otru mientres el cursu de la enfermedá. El DSM V, que va ser publicáu en 2011, va incluyir probablemente una subdivisión en subtipos más precisa (Akiskal and Ghaemi, 2006).

El bipolar "paranoide" con delirios de persecución, polo xeneral piensen que toos tán nel so contra o nun respuenden a les sos esixencies, asina tamién creen que quieren coartar los sos proyeutos por envidia, maldá, o interferencia.

Diagnósticu diferencial[editar | editar la fonte]

Hai delles enfermedaes psiquiátriques que pueden presentar síntomes similares. Ente otres tán la esquizofrenia,[60] intoxicación por drogues, psicosis curtia inducida por fármacos, Trestornu esquizofreniforme y trestornu llende de la personalidá. Esti postreru ye importante yá que dambos diagnósticos impliquen síntomes comúnmente conocíos como "cambeos d'humor". Nel trestornu bipolar, el términu referir a los episodios cíclicos d'ánimu eleváu o ablayáu que dura xeneralmente selmanes o meses (anque esiste una variante cicladora rápida de más de cuatro episodios añales). Nel contestu del Trestornu llende, sicasí, el términu referir a la marcada labilidá emocional y reactividá del estáu d'ánimu conocíu como desregulación emocional, por cuenta de una respuesta a estresantes psicosociales esternos y intrasíquicos. Estos pueden surdir o sumir súbita y dramáticamente y durar segundos, minutos, hores o díes. Un trestornu bipolar ye xeneralmente más incidente sobre'l suañu, el mambís y un estáu d'ánimu non reactivu, ente que esti permanez marcadamente reactivu na distimia y nel trestornu llende y los trestornos del suañu nun son agudos.[61]

Aldericóse la rellación ente'l trestornu bipolar y el trestornu llende de la personalidá. Dalgunos sostienen que'l postreru representa una forma subumbral de trestornu afeutivu,[62][63] ente qu'otros caltienen la distinción, anque alverten que de cutiu pueden coesistir.[64][65]

Tratamientu[editar | editar la fonte]

Anguaño esisten distintos tratamientos pal trestornu bipolar y en munchos casos produz recuperación.[66] L'oxetivu del tratamientu consiste nun control eficaz del cursu de la enfermedá al llargu plazu, lo cual puede suponer el tratamientu de los síntomes emerxentes. Pa llogralo empléguense téuniques farmacolóxiques y psicolóxiques. El tratamientu farmacolóxicu basar nel usu d'estabilizadores del estáu d'ánimu y de diverses téuniques psicolóxiques, ente les que destaca la psicoeducación o la terapia interpersonal y del ritmu social.

En cuanto al aspeutu social, tien de buscase la plena integración na redolada. Pa ello ye condición prioritaria la 'normalización' d'este y los demás trestornos mentales. La erradicación del estigma, de los estereotipos, prexuicios y refugos con que se carga a les persones que carecen problemes de salú mental<60>[67] <Vargas-Huicochea & Berenzon-Gorn, 2012>[3], ye'l meyor preséu por que la mesma persona afeutada amenorgue los sos niveles de estrés psicosocial, qu'en munches ocasiones son los que-y provoquen los cambeos d'humor estremu.

La meta del tratamientu ye evitar les crisis y embrivir o esaniciar los síntomes sub-sindrómicos. En realidá'l tratamientu del trestornu bipolar ye simple si consideramos los siguientes aspeutos:

  1. La pilastra del tratamientu son el estabilizadores del estáu d'ánimu (litiu, valproato, carbamazepina, oxcarbazepina, lamotrigina, topiramato).
  2. Los antipsicóticos atípicos nun son estabilizadores del estáu d'ánimu y el so usu tien de llindase a los periodos de crisis, y siempres en combinación con un estabilizador del estáu d'ánimu. El so usu en monoterapia tien un impautu neurocognitivo deteriorante pal paciente.
  3. Los antidepresivos tampoco son estabilizadores del estáu d'ánimu y tienen d'evitase en pacientes bipolares porque aumenten la frecuencia del ciclado, favorecen l'apaición d'episodios mistos y pueden producir viraje a zuna. Cuando'l so usu ye imprescindible tienen d'usase solo mientres les crisis y acomuñaos a un estabilizador del ánimu.

Estabilizantes del estáu d'ánimu[editar | editar la fonte]

Los estabilizantes del estáu d'ánimu sirven pa faer que l'estáu d'ánimu permaneza estable ensin altibaxos y asina mesmu prevenir o apangar episodios de zuna o depresivos. Ente les melecines d'esti tipu que demostraron la so eficacia ta'l litiu que vien usándose dende hai enforma tiempu.

Anticonvulsivantes[editar | editar la fonte]

Los anticonvulsivos o anticonvulsivantes son unos fármacos que orixinalmente usar con enfermos d'epilepsia pero nun se tardó n'afayar la so eficacia nel tratamientu de los trestornos del humor. Ente los anticonvulsivantes más efeutivos pa la estabilización del humor figuren el acedu valproico, comercialmente distribuyíu n'España como Depakine, en EE. XX. como Depakote y n'Arxentina como Valcote, la carbamazepina o Tegretol y la lamotrigina o Lamictal. El Lamictal forma parte d'un grupu de anticonvulsivos más recién qu'inclúin la oxcarbazepina (Trileptal) y el topiramato (Topamax).

L'ácidu valproico ye un anticonvulsivante non rellacionáu químicamente con otros anticonvulsivos y merez una seición especial. El divalproex sódicu (Depakote) ye un deriváu del ácidu valproico lliberáu y absorbíu dende l'intestín más amodo que l'ácidu valproico. El Depakote retard ye un deriváu más potente que'l divalproex sódicu que la so ingesta tien de llevase a cabu con menor frecuencia que'l Depakote.

Antipsicóticos[editar | editar la fonte]

Dientro de los antipsicóticos cabo incluyir dos tipos: los tradicionales y un grupu de antipsicóticos nuevos o antipsicóticos de nueva xeneración llamaos antipsicóticos atípicos por tener carauterístiques químiques distintes de los antipsicóticos tradicionales.

Dientro del grupu de los antipsicóticos tradicionales cabo incluyir los siguientes fármacos:

  • Clorpromazina clorhidrato (Largactil y Vesigraf, n'España; Thorazine, n'EE.XX.).
  • Flufenazina decanoato (Modecate, n'España; Prolixen, n'EE.XX.).
  • Haloperidol (Haloperidol, n'España y EE.XX.).
  • Perfenazina (Decentan y Norfenazin, n'España; Trilafon, n'EE.XX.).
  • Tiotixeno (non comercializáu n'España; Navane, n'EE.XX.).
  • Trifluoperazina diclorhidrato (Eskazine, n'España; Stelazine, n'EE.XX.).

El conxuntu d'antipsicóticos atípicos ta creciendo descomanadamente nos últimos tiempos y ente ellos cabo incluyir los siguientes:

  • Risperidona (n'EE.XX. comercialízase como Risperdal o Risperidol; n'España ye más común como Risperdal anque esiste una llarga llista de versiones comerciales ente elles: Arketin, Atornil, Diaforin, Risfarmal, En Méxicu comercialízase como Risperdal).
  • Olanzapina (n'España, EE.UU y Méxicu., Zyprexa; Zydis, solamente n'EE.XX., Chile y Méxicu).
  • Quetiapina (Seroquel, n'España y EE.XX.).
  • Aripiprazol (Abilify, n'España y EE.XX. y Méxicu).
  • Ziprasidona (Zeldox, n'España; Geodon, n'EE.XX.).
  • Clozapina (Leponex, n'España y EE.XX.; Clozaril, n'EE.XX.).

Tolos antipsicóticos atípicos tán aprobaos pola FDA estauxunidense pal tratamientu d'estaos agudos de zuna.

Antidepresivos[editar | editar la fonte]

Los antidepresivos como'l so propiu nome indica son melecines que s'usen pa combatir la depresión o estaos depresivos más o menos fondos.

Esisten tres tipos básicos d'antidepresivu: los antidepresivos tricíclicos que son los más antiguos, los inhibidores de la recaptación de la serotonina y los Inhibidores de la monoaminooxidasa.

Antidepresivos tricíclico[editar | editar la fonte]

La llista d'antidepresivos tricíclicos, que son los más antiguos, ye relativamente llarga, pero citará dellos exemplos solamente:

Antidepresivos inhibidores de la reabsorción selectiva de la serotonina[editar | editar la fonte]

  • Fluoxetina (Prozac, España, Méxicu y EE. XX.).
  • Moclobemida (Manerix, España y EE. XX.).
  • Paroxetina (Daparon y Paratonina, España; Paxil, Méxicu y EE. XX.).
  • Citalopram (Citaleq, Prisdal y Seropram, España; Seropram, EE. XX.).
  • Bupropión hidrocloruro (Geronplase, Quomem y Zintabac, España; Wellbutrin y Wellbutrin retard, EE. XX.).
  • Venlafaxina clorhidrato (Dobupal o Vandral, España; Effexor, EE. XX.).
  • Sertralina clorhidrato (Aremis y Besitran, España; Serolux y Prosertin, Méxicu; Zoloft, EE. UU).
  • (escitalopram) Cipralex, España, Esertia, España).

Antidepresivos inhibidores de la monoaminooxidasa[editar | editar la fonte]

Fenelzina (Nardil, EE. XX., Reinu Xuníu). N'España nun esiste anguaño comercializáu nengún IMAO. N'Arxentina esiste la Tranilcipromina.

Benzodiazepinas[editar | editar la fonte]

Úsense fundamentalmente pa tratar los estaos d'ansiedá acomuñaos a los distintos estaos del trestornu bipolar. Ente les benzodiazepinas cabo incluyir les siguientes:

  • Alprazolam (Trankimazin, España; Xanax, EE.XX.; Alzam, Méxicu; Alplax, Arxentina).
  • Clordiazepóxido (Huberplex, España; Librium, EE.XX.).
  • Clonazepam (Rivotril, n'España y Arxentina; Clonagin, n'Arxentina; Klonopin, n'EE.XX.).
  • Clorazepato dipotásico (Tranxilium, España; Tranxene, EE.XX.).
  • Diazepam (Valium, España y EE. XX.)[68].
  • Lorazepam (Idalprem o orfidal, España y EE.XX.).
  • Bromazepam (Lexatin, España; Lexotanil, Arxentina).

En términos xenerales, el estabilizadores del estáu d'ánimu son más eficaces nel tratamientu y la prevención d'episodios maniacos asociaos al trestornu bipolar. Sicasí, otres medicaciones (p.ej. lamotrigina, fluoxetina, quetiapina) tamién demostraron eficacia pal tratamientu de la depresión bipolar. Pa una meyor respuesta terapéutica pueden combinase estabilizadores del estáu d'ánimu con antipsicóticos cuando en cuadru maniacu presenta síntomes positivos de la esquizofrenia (allucinaciones ya idees delirantes) o bien pueden combinase con dalgún antidepresivu cuando hai predominancia de ciclados a la depresión.

Desaconséyase'l so usu n'embarazaes, sobremanera nel primer trimestre y mientres la lactancia. Si ye absolutamente necesariu'l so usu nel restu del embaranzu (de 4 a meses d'equí p'arriba) puede utilizase dosis bien baxes, xunto con acedu fólico, y débese retirar gradualmente siquier una selmana antes de la fecha calculada de partu.

Como últimu recursu en casu de trestornos refractarios graves puede utilizase Terapia Electro Convulsiva.

Efeutos secundarios[editar | editar la fonte]

En medicina, toa medicación tien efeutos secundarios y l'emplegada nel trestornu bipolar nun constitúi una esceición. Ye importante faer notar que cada medicación ta acomuñada a un perfil únicu d'efeutos secundarios.

El litiu ta venceyáu con desigües gastrointestinales, (estomagaes, fories), problemes de memoria, ganancia de pesu y otros. L'aumentu de la dosis correspuende con más efeutos secundarios, pero dosis menores (dientro de la ventana terapéutica) tienen pocos o nengún efeutu secundariu.

Los anticonvulsivos suelen provocar sedación, ganancia de pesu, alteraciones d'electrolitos y otros efeutos secundarios. Si nun se tolera bien un anticonvulsivo, ye recomendable probar con otru. Una combinación de dos o más anticonvulsivos suel ufiertar resultancies amenorgando la dosis eficaz de cada unu d'ellos y menguando los efeutos secundarios.

El perfil d'efeutos secundarios de los antipsicóticos atípicos varia llargamente ente axentes. En términos xenerales, el más común d'estos efeutos ye la sedación y les alteraciones metabóliques (p.ej. ganancia de pesu, dislipemia, hiperglucemia). Tamién puede provocar efeutos secundarios extrapiramidales y molición. Los Antipsicóticos atípicos tamién traen un riesgu de provocar discinesia tardida. Sicasí, el riesgu colos antipsicóticos atípicos más recién ye enforma menor que l'asociáu cola xeneración anterior (p.ej con haloperidol). Piénsase que'l riesgu de discinesia tardida ta apurríu a la duración del usu de neurolépticos (aumenta aproximao nun 5% añal en pacientes non vieyos trataos colos antiguos antipsicóticos). Pacientes y facultativos precisen poner atención y xixilar los síntomes d'estos efeutos secundarios curioso por que pueda amenorgase la so dosis o camudalo por otra medicación primero que'l mal progrese. El facultativu, poques gracies, tendría de ser consultáu antes de realizar cualquier cambéu na dosis.

Un estudiu recién a gran escala atopó que la depresión grave en pacientes con trestornu bipolar nun respuende meyor a una combinación d'antidepresivos y estabilizantes del estáu d'ánimu qu'a estos postreros solamente.[69] Ye más, esti estudiu financiáu con fondos federales atopó que nun bastia la emerxencia de síntomes maniacos en pacientes con trestornu bipolar.

Les medicaciones funcionen de distinta forma en cada persona y lleva un tiempu considerable determinar en cada casu en particular si un ciertu fármacu ye dafechu eficaz y yá que el trestornu bipolar ye episódicu por naturaleza y los pacientes pueden esperimentar remisión tantu si reciben tratamientu como si non. Por esta razón, nin los pacientes nin los médicos tendríen qu'esperar un aliviu inmediatu, anque la psicosis con zuna puede responder rápido a antipsicóticos y la depresión bipolar puede solliviase rápido con terapia electroconvulsiva. Munchos doctores faen fincapié en que los pacientes nun tendríen d'esperar una estabilización completa hasta dempués de siquier 3-4 selmanes (dellos antidepresivos, por casu, precisen ente 4 y 6 selmanes pa faer efeutu) y nun tendríen d'abandonar la medicación prematuramente,[70] nin deberíen discontinuar la medicación cola desapaición de los síntomes yá que la depresión podría volver.

Unu de los principales problemes ta n'aceptar la medicación, yá que delles persones a midida que entren en zuna pierden la perceición de tar enfermos y por ello discontinúan el tratamientu. Los pacientes tamién suelen cesar de tomar la medicación cuando los síntomes sumen, pensando equivocadamente que tán "curaos", ente qu'otros esfruten colos efeutos de la hipomanía non melecinada.

La depresión non remite instantáneamente cuando se retoma la medicación y típicamente lleva más de 6 selmanes l'ameyoramientu. La zuna puede sumir amodo o puede camudase en depresión.

Otres razones que lleven a les persones a discontinuar la medicación son los efeutos secundarios, el costu del tratamientu y l'estigma de tener un trestornu psiquiátricu. Nun númberu relativamente pequeñu de casos axustaos pola llei (depende de llugares, pero suel tar nos ordenamientos xurídicos, solo cuando'l paciente significa una amenaza pa sigo mesmu o pa los demás), los pacientes que nun tán acordies col so diagnósticu psiquiátricu y el tratamientu pueden ser forzaos llegalmente a recibir tratamientu ensin el so consentimientu.

Sales de litiu[editar | editar la fonte]

El tratamientu del trestornu bipolar con sales de litiu foi afayáu pol Dr. John Cade, un siquiatra australianu, quien lo publicar nun artículu sobre l'usu del litiu en 1949.

Los sales de litiu fueron usaes dende hai enforma tiempu como tratamientu de primer llinia nel tratamientu del trestornu bipolar. D'antiguo, los médicos unviaben a los pacientes con enfermedaes mentales a beber de "fontes alcalines" como tratamientu. Entá ensin sabelo taben en realidá prescribiendo litiu, que taba presente n'altes concentraciones neses agües. L'efeutu terapéuticu paecía debese por completu al ion de litiu, Li+.

Los dos sales de litiu que s'usen na terapia del trestornu bipolar son, principalmente'l carbonatu de litiu y n'otres ocasiones el carbonatu acedu de litiu. El so usu foi aprobáu pola FDA en 1970, siendo un estabilizante del estáu d'ánimu pa munches persones con esti trestornu. Tamién se comprobó qu'amenorga'l riesgu de suicidiu.[71] Anque'l litiu ye unu de los estabilizantes del estáu d'ánimu más eficaces, produz munchos efeutos secundarios similares a los qu'esperimenten los qu'inxeren demasiao sal de mesa, como elevación de la presión sanguínea, retención d'agua y estriñimientu. Precísense analís de sangre regular cuando se ta tomando litiu pa determinar los niveles correutos una y bones la dosis terapéutica ta próxima a la dosis tóxica.

Créese que'l tratamientu por sales de litiu funciona asina: dellos síntomes del trestornu bipolar paez que se deben a la enzima inositol monofosfatasa (IMPasa), una enzima que biforca'l inositol monofosfato en inositol llibre y fosfatu. Ta implicáu na transducción de señales y créese que crea un desequilibriu nos neurotransmisores de los pacientes de trestornu bipolar. Piénsase que'l ion litiu produz un efeutu estabilizante tornando la IMPasa por sustitución d'unu de los dos iones magnesio que tán de normal nel llugar activu de la IMPasa, menguando la so velocidá catalítica.

El orotato de litiu úsase como tratamientu alternativu al carbonatu de litiu por dellos afeutaos, principalmente porque ta disponible ensin prescripción facultativa. Vender n'ocasiones como "litiu orgánicu" en herboristerias, según so munches marques comerciales. Paez qu'esisten poques pruebes n'ensayos clínicos sobre'l so usu en comparanza col carbonatu de litiu. Los pacientes quexar de que ye muncho más débil que'l carbonatu de litiu, y por tanto, menos eficaz.

Antipsicóticos atípicos[editar | editar la fonte]

Los nuevos antipsicóticos atípicos como la risperidona, quetiapina y olanzapina usar n'ocasiones en pacientes n'episodios maniacos agudos porque estes medicaciones tienen una aición rápida de inhibición psicomotriz, que puede salvar la vida d'en el casu d'un paciente violentu o psicóticu. Nesti casu, en situaciones d'emerxencia la eleición consistiría en formes d'alministración parenteral o desintegración oral (en particular laminuques desintegrables de Zydis).[72] Estos fármacos tamién pueden usase como medicación axunta al litiu o anticonvulsivos nun trestornu bipolar refractariu a la terapia y na prevención d'una recaída n'episodios maniacos (anque nun esiste evidencia clínica proveniente d'estudios ensin patrocinar pola industria farmacéutica que sofite esti criteriu).

A la lluz de la recién evidencia, la olanzapina (Zyprexa) foi aprobáu pola FDA como monoterapia eficaz de caltenimientu pal trestornu bipolar.[73] Nun ensayu comparativu direutu (head-to-head) y aleatorizado realizáu en 2005 demostróse que la monoterapia con olanzapina ye tan eficaz y segura como'l litiu tocantes a profilaxis.[74] Eli Lilly tamién ufierta Symbyax, una combinación de olanzapina y fluoxetina.[75] Desafortunadamente estes resultancies nun fueron retrucaos n'estudios ensin patrocinar pola industria farmacéutica, y la olanzapina tien el riesgu d'inducir síndrome dismetabólico, col consecuente riesgu d'obesidá, diabetes, y aumentu de la mortalidá por problemes cardiovasculares.

La ziprasidona (Geodon) y el aripiprazol (Abilify) tamién s'amuesen prometedores según Gary Sachs M.D. del programa Clínicu y d'Investigación sobre'l trestornu bipolar del Hospital Xeneral de Harvard, Massachusetts.

Nuevos tratamientos[editar | editar la fonte]

El modafinilo (Provigil) y el pramipexol (Mirapex) paecen opciones prometedores nel tratamientu del deterioru cognitivu rellacionáu col trestornu bipolar. Amás, tamién se vio que puede ser eficaz el riluzol, un tratamientu pa la esclerosis llateral amiotrófica.

Mientres los últimos meses de 2003, investigaciones nel Hospital McLean (Massachusetts) atoparon evidencies tentatives de meyores d'estaos d'ánimu, mientres un tratamientu de resonancia magnética nuclear (EP-MRSI), y realizáronse diversos intentos pa poder aplicar dichu métodu y evaluar como un posible tratamientu.

La NIMH empecipió un estudiu a gran escala, alredor de 20 sitios nos EE. UU, pa determinar la estratexa más efeutiva de tratamientu pa persones con trestornu bipolar. Esti estudiu, llamáu Systematic Treatment Enhancement Program for Bipolar Disorder —Programa sistemáticu de tratamientu pa la meyora del trestornu bipolar — (STEP-BD), va siguir en pacientes y documentará los sos tratamientos mientres una dómina de 5 a 8 años. Pa mayor información visitar la páxina de Clinical Trials del sitiu d'Internet de NIMH.[76]

Investigaciones farmacéutiques estensives pueden ser vistes en ClinicalTrials.gov[77] Los estudios demostraron Omega 3 a ser útil en Depresión Bipolar.[78]

Terapia xénica y nanoteunoloxía son dos árees que tán en desenvolvimientu.

Vemos que la piedra angular del tratamientu ye, ensin batura a duldes, el manexu farmacolóxicu. Sicasí, y dada la complexidá d'esti trestornu, la xente que lo carez tamién recurre a distintes práutiques d'atención, ente les cualos destaquen aiciones d'autu cuidáu y formes alternatives d'atención[79] <Vargas-Huicochea & Berenzon-Gorn, 2013> [4], que nun sustitúin les intervenciones médicos psiquiátriques, pero ye importante reconoceles pos son parte de les opciones terapéutiques que cada suxetu esplega col enfotu de menguar el sufrimientu que xenera esta entidá.

Nos últimos años apaecieron nueves miraes terapéutiques que, magar reconocen la utilidá de la farmacoloxía nun estáu inicial del diagnósticu, proponen un Plan de Vida al paciente por que non solo conviva meyor col so carecer sinón que, col tiempu, unvie. Esta ye, por casu, la propuesta desenvuelta pol psicólogu clínicu arxentín Dr. Eduardo Horacio Grecco quien considera, dende la so propia esperiencia personal como bipolar él mesmu y como terapeuta, que la bipolaridad ye un conxuntu de dones creativos encaloraos o mal empuestos y que desaguaron nos síntomes yá descritos y conocíos d'esta oscilación emocional estrema. Grecco propón un camín terapéuticu basáu esencialemnte en tres eje: cambéu de vezos y por tanto de creencies, apertura a venceyos relacionales nutricios y compromisu del paciente coles sos habilidaes creatives y l'exerciciu físicu. La Rede Bipolar

El ritmu circadiano: nuevos estudios[editar | editar la fonte]

Estudios recién tán empezando a rellacionar el trestornu bipolar (y otros trestornos como la depresión clínica y el Trestornu afeutivu estacional) con desordes del Ritmu circadiano (meyor conocíu como'l reló biolóxicu).[80] Primeramente creíase que los trestornos de suañu qu'asoceden nuna persona bipolar (como por casu suañu escasu mientres episodios maniacos) yeren síntomes del desorde bipolar mesmu, pero nuevos estudios revelen que dichos trestornos son de la mesma causa y síntoma d'un episodiu maniacu,[81] esto fai que l'afeutáu ente nun círculu viciosu que puede empiorar la so situación: l'escasu suañu llevar a episodios maniacos que producen de la mesma menos suañu.

Un estudiu realizáu a mediaos de la década de 1990 nuna persona bipolar de ciclu rápidu (rapid cycling) llegó a la conclusión qu'esponiendo al paciente a ciclos regulares de lluz y escuridá puede detener un episodiu maniacu, inclusive, curalo del tou.[82] Créese que la persona ameyora por cuenta que'l so ritmu circadiano ye vueltu a un "ritmu normal" coles terapies d'escuridá que recibe.[83]

Dellos científicos sostienen que delles persones (seique los posibles bipolares) tienen un ritmu circadiano bien inestable que puede entrar en caos al esponese a lluz artificial mientres les nueches, la lluz artificial (específicamente la llamada lluz azul) fai que receptores nos güeyos comuniquen al reló biolóxicu qu'entá ye de día (cuando en realidá yá ye de nueche), esto fai que'l cuerpu pierda'l so ritmu y mal-interprete la lluz artificial como un zeitgeber natural, disparando episodios maniacos a los pocos díes.[84]

Encamiéntase caltener una bona y constante hixene del suañu y amenorgar (o si ye posible, evitar) la esposición a lluz artificial mientres les nueches, esto podría ayudar a controlar episodios maniacos o inclusive ameyorar al paciente.[82]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • AUBRY, JM, FERRERO, F y SCHAAD, N: Pharmacotherapy of Bipolar Disorders, Willey, xunu de 2007. ISBN 0-470-05823-4
  • GOODWIN, FK y REDFIELD JAMISON, K: Manic-Depressive Illness:Bipolar Disorders and Recurrent Depression, OUP 2007. ISBN 0-19-513579-2
  • MAJ, M; AKISKAL HS; LÓPEZ-IBOR, JJ y SARTORIUS N: WPA series evidence and experience in Psychiatry, vol V: Bipolar disorder. John Wiley & Sons, LTD, 2002 ISBN 0-470-84650-X (Edición electrónica)

Sobre'l trestornu bipolar pediátricu[editar | editar la fonte]

  • FAEDDA, GL y AUSTIN, NB: Parenting a bipolar children, New Harbinger Publications, 1ª edición, payares de 2006. ISBN 1-57224-423-2
  • PAPOLOS, D y PAPOLOS, J: The Bipolar Child: The Definitive and Reassuring Guide to Childhood's Most Misunderstood Disorder, Broadway, setiembre de 2002. ISBN 0-7679-1285-3
  • GREENSPAN, SI y GLOVINSKY, I: Bipolar Patterns in Children: New Perspectives on Developmental Pathways and a Comprehensive Approach to Prevention and Treatment ICDL, payares de 2002 ISBN 0-9728925-4-0

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. por MedlinePlus (xineru de 2009). «Trestornu bipolar». Enciclopedia médica n'español. Consultáu'l 23 d'abril de 2010.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Grande, Iria; Berk, Michael; Birmaher, Boris; Vieta, Eduard (abril de 2016). «Bipolar disorder [Trestornu bipolar]» (n'inglés). Lancet 387:  páxs. 1561–1572. doi:10.1016/S0140-6736(15)00241-X. http://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(15)00241-X.pdf. Consultáu'l 13 d'ochobre de 2017. 
  3. 3,0 3,1 National Institutes of Health (abril de 2016). «Bipolar Disorder». Consultáu'l 16 d'ochobre de 2017.
  4. Connolly, Kevin R.; Thase, Michael Y. (2011). «The Clinical Management of Bipolar Disorder: A Review of Evidence-Based Guidelines [El manexu clínicu del trestornu bipolar: una revisión de guíes clíniques basaes na evidencia]» (n'inglés). Prim Care Companion CNS Disord. 2011; 13(4): . (Physicians Postgraduate Press, Inc) 13 (4):  páxs. PCC.10r01097. doi:10.4088/PCC.10r01097. PMID 22132354. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3219517/. Consultáu'l 13 d'ochobre de 2017. 
  5. Timms, Philip; Frangou, Sophie; Ramsay, Ros (avientu de 2007). escritu en Northampton. «Trestornu bipolar (maniacu depresivu)». Sociedá Española de Psiquiatría (St Andrew's). http://www.sepsiq.org/file/Royal/TRESTORNU%20BIPOLAR.pdf. Consultáu'l 13 d'ochobre de 2017. 
  6. Grupu de Trabayu de la Guía de Práutica Clínica sobre Trestornu Bipolar (2012). Guía de Práutica Clínica sobre Trestornu Bipolar. 2012. España: Asociación Española de Neuropsiquiatría. http://www.sepsiq.org/file/Enllaces/GPC_510_Trestornu_Bipolar_compl.pdf. Consultáu'l 13 d'ochobre de 2017. 
  7. González, Alfonso; Aries, Astrid; Mata, Salvador; Lima, Lucimey (xunu de 2009). escritu en Maracaibo. «Validez de la versión venezolana del cuestionariu de trestornos del estáu d'ánimu (MDQ) pa detectar al trestornu bipolar tipu II en pacientes con depresión mayor.». Invest. clín 50 (2):  páxs. 163-171. ISSN 0535-5133. http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0535-51332009000200004&lng=es&nrm=iso. Consultáu'l 16 d'ochobre de 2017. 
  8. 8,0 8,1 J.C. Tolentino. «The History of Bipolar Disease» (inglés). eHow.com. Consultáu'l 30 d'abril de 2010.
  9. 9,0 9,1 Rashmi Nemade. «Historical and Contemporary Understandings of Bipolar Disorder» (inglés). Mental Help Net. Consultáu'l 30 d'abril de 2010.
  10. Weissenrieder, Annette (2003). Images of illness in the Gospel of Luke: insights of ancient medical texts. Mohr Siebeck, páx. 309. ISBN 3161479157.
  11. Vease Mondimore FM. Kraepelin and manic-depressive insanity: an historical perspective (n'inglés). Int Rev Psychiatry. 2005 Feb;17(1):49-52. Últimu accesu 30 d'abril de 2010. PMID 16194770
  12. 12,0 12,1 Wormer, Eberhard J. (2004). Bipolar. Ediciones Robinbook, páx. 58. ISBN 8479277173.
  13. Hagop Akiskal M.D.
  14. Akiskal HS, Benazzi F (mayu de 2006). «(abstract) The DSM-IV and ICD-10 categories of recurrent [major depressive and bipolar II disorders: evidence that they lie on a dimensional spectrum.]». J Affect Disord. 92 (1):  páxs. 45-54. PMID 16488021. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16488021&ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum (abstract). Consultáu'l 29 de xunu de 2007. 
  15. Ösby et al. (2001) Excess Mortality in Bipolar and Unipolar Disorder in Sweden Arch Xen Psychiatry 58: 844-850.
  16. Santosa et al. Enhanced creativity in bipolar disorder patients: A controlled study. J Affect Disord. 2006 Nov 23; PMID 17126406.
  17. Rihmer et al. Creativity and mental illness. Psychiatr Hung. 2006;21(4):288-94. PMID 17170470.
  18. Nowakowska et al. Temperamental commonalities and differences in euthymic mood disorder patients, creative controls, and healthy controls. J Affect Disord. 2005 Mar;85(1-2):207-15. PMID 15780691.
  19. Johnson SL. (2005) Mania and dysregulation in goal pursuit: a review. Clin Psychol Rev. Feb;25(2):241-62.
  20. Kessler, Ronald C.; Chiu, Wai Tat; Demler, Olga; Walters, Ellen Y. (xunu de 2005). «Prevalence, Severity, and Comorbidity of Twelve-month DSM-IV Disorders in the National Comorbidity Survey Replication (NCS-R) [Prevalencia, severidá y comorbilidá de trestornos DSM-IV na replicación de la investigación nacional de comorbilidá mientres doce meses]» (n'inglés). Arch Xen Psychiatry (American Medical Association) 62 (6):  páxs. 617–627. doi:10.1001/archpsyc.62.6.617. PMID 15939839. https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/208671. Consultáu'l 18 d'ochobre de 2017. 
  21. 21,0 21,1 Soreff, Stephen (agostu de 2017). «Bipolar Affective Disorder» (inglés). Adult Psychiatry. eMedicine.com. Consultáu'l 18 d'ochobre de 2017.
  22. M.d, Gaviria; Lucía, Silvia. «Treatment of bipolar disorder during pregnancy». Revista chilena de neuro-psiquiatría 46 (1):  páxs. 43-54. doi:10.4067/S0717-92272008000100006. ISSN 0717-9227. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0717-92272008000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en. Consultáu'l 29 de febreru de 2016. 
  23. Álvarez, Criado-; J, Juan; Tornil, Domper; A, Jaime; Rodríguez, Rosa; El nome6=Gloria de. «Estimate of type I bipolar disorder prevalence (1996-1998)». Revista Española de Salú Pública 74 (2):  páxs. 00-00. doi:10.1590/S1135-57272000000200004. ISSN 1135-5727. http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1135-57272000000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=Revista. Consultáu'l 29 de febreru de 2016. 
  24. Judd, Lewis L.; Hagop S. Akiskal (xineru de 2003). «The prevalence and disability of bipolar spectrum disorders in the US population: re-analysis of the ECA database taking into account subthreshold cases». Journal of Affective Disorders 73 (1-2):  páxs. 123-131. doi:10.1016/S0165-0327(02)00332-4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&list_uids=12507745&dopt=ExternalLink. 
  25. National Institute of Mental Health (NIMH) del gobiernu d'EEXX (Institutu Nacional de Salú Mental) (ochobre de 2009). «Bipolar Disorder» (inglés). Consultáu'l 23 d'abril de 2010.
  26. Newman, Cory F.; Robert L. Leahy, Aaron T. Beck y Noreem Reilly-Harrington (2005). El trestornu bipolar: Un aproximamientu dende la terapia cognitiva. Ediciones Paidós Ibérica, páx. 43. ISBN 8449316995.
  27. Capítulu del Llibru «Tarrezas d'Alerxa ya Inmunoloxía», Asociación d'Alerxa, Asma ya Inmunoloxía de Buenos Aires – Xunu de 1999
  28. Link and reference involving kindling theory
  29. Genetics and Risk PsychEducation.org
  30. «The Heritability of Bipolar Affective Disorder and the Genetic Relationship to Unipolar Depression», Archives of Xeneral Psychiatry 60 (5), http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/abstract/60/5/497 
  31. Gastó Ferrer, Cristóbal (1997). Trastorno bipolares. Springer-Verlag Ibérica, páx. 40-44. ISBN 8407001732.
  32. [1] Kieseppa T, Partonen T, Haukka J, Kaprio J, Lonnqvist J. (2004) High concordance of bipolar I disorder in a nationwide sample of twins.
  33. [2] Cardno AG, Marshall EJ, Coid B, Macdonald AM, Ribchester TR, Davies NJ, Venturi P, Jones LA, Lewis SW, Sham PC, Gottesman II, Farmer AE, McGuffin P, Reveley AM, Murray RM. (1999) Heritability estimates for psychotic disorders: the Maudsley twin psychosis series.
  34. Barrett TB, Hauger RL, Kennedy JL, Sadovnick AD, Remick RA, Keck PE, McElroy SL, Alexander M, Shaw SH, Kelsoe JR. (mayu de 2003). «Evidence that a single nucleotide polymorphism in the promoter of the G protein receptor kinase 3 gene is associated with bipolar disorder». Molecular Psychiatry 8 (5):  páxs. 546-57. doi 10.1038/sj.mp.4001268. http://www.nature.com/mp/journal/v8/n5/abs/4001268a.html. 
  35. «A genome-wide association study implicates diacylglycerol kinase eta (DGKH) and several other genes in the etiology of bipolar disorder.», Molecular Psychiatry, 8 de mayu de 2007, http://www.nature.com/mp/journal/vaop/ncurrent/abs/4002012a.html 
  36. «Genomewide Association Studies: History, Rationale, and Prospects for Psychiatric Disorders». American Journal of Psychiatry 166 (5):  páxs. 540–556. 1 de mayu de 2009. doi:10.1176/appi.ajp.2008.08091354. ISSN 0002-953X. PMID 19339359. PMC 3894622. http://ajp.psychiatryonline.org/doi/abs/10.1176/appi.ajp.2008.08091354. Consultáu'l 9 de xunetu de 2017. 
  37. Ferreira, Manuel A. R.; O'Donovan, Michael C.; Meng, Yan A.; Jones, Ian R.; Ruderfer, Douglas M.; Jones, Llisa; Fan, Jinbo; Kirov, George et ál. (setiembre de 2008). «Collaborative genome-wide association analysis supports a role for ANK3 and CACNA1C in bipolar disorder». Nature Genetics 40 (9):  páxs. 1056–1058. doi:10.1038/ng.209. ISSN 1061-4036. PMID 18711365. PMC 2703780. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18711365. Consultáu'l 9 de xunetu de 2017. 
  38. Cichon, Sven; Mühleisen, Thomas W.; Degenhardt, Franziska A.; Mattheisen, Manuel; Miró, Xavier; Strohmaier, Jana; Steffens, Michael; Meesters, Christian et ál. (11 de marzu de 2011). «Genome-wide Association Study Identifies Genetic Variation in Neurocan as a Susceptibility Factor for Bipolar Disorder» (n'inglés). The American Journal of Human Genetics 88 (3):  páxs. 396. doi:10.1016/j.ajhg.2011.03.001. ISSN 0002-9297. PMC 3059420. http://www.cell.com/ajhg/abstract/S0002-9297(11)00064-4. Consultáu'l 9 de xunetu de 2017. 
  39. Mühleisen, Thomas W.; Leber, Markus; Schulze, Thomas G.; Strohmaier, Jana; Degenhardt, Franziska; Treutlein, Jens; Mattheisen, Manuel; Forstner, Andreas J. et ál. (11 de marzu de 2014). «Genome-wide association study reveals two new risk loci for bipolar disorder» (n'inglés). Nature Communications 5:  páxs. ncomms4339. doi:10.1038/ncomms4339. https://www.nature.com/articles/ncomms4339. Consultáu'l 9 de xunetu de 2017. 
  40. «Bipolar Disorder: Signs and symptoms». Mayo Clinic.
  41. «Bipolar Disorder: Complications». Mayo Clinic.
  42. Martinez, J. A. (2007). Rev. Med. Inst. Seguro Soc.: Prevalencia de la depresión y factores de la depresión nel adultu mayor, páx. 21-28.
  43. Rafael P. Alarcón V.. «vieyu Trestornu afeutivu bipolar nel vieyu». pdf. Consultáu'l 30 d'abril de 2013.
  44. Roger S. McIntyre, MD, Joanna K. Soczynska, and Jakub Konarski "Bipolar Disorder: Defining Remission and Selecting Treatment" Vol. XXIII, Non. 11 (October 2006)
  45. Adma.About.com Archiváu el 23 de xunetu de 2009 na Wayback Machine.
  46. «Cognitive Function Across Manic or Hypomanic, Depressed, and Euthymic States in Bipolar Disorder», American Journal of Psychiatry 161 (2), Febreru de 2004, http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/abstract/161/2/262 
  47. «Cognitive function in euthymic bipolar patients, stabilized schizophrenic patients, and healthy controls», Journal of Psychiatric Research 34 (4-5), Julio de 2000, doi:10.1016/S0022-3956(00)00025-X 
  48. «Second Biennial Conference of the International Society for Bipolar Disorders, 2–4 August 2006, Edinburgh, Scotland, Thursday, August 3, 09:00-10:00, Cognitive Function in BD», Bipolar Disorders 8 (Supplement 1), agostu de 2006, doi:10.1111/j.1399-5618.2006.00379_2.x 
  49. «Cognitive function in euthymic Bipolar I Disorder», Psychiatry Research 102 (1), 10 de mayu de 2001, doi:10.1016/S0165-1781(01)00242-6 
  50. Roger S. McIntyre, MD, Joanna K. Soczynska, and Jakub Konarski (ochobre de 2006). «Bipolar Disorder: Defining Remission and Selecting Treatment». Psychiatric Times XXIII (11). http://www.psychiatrictimes.com/article/showArticle.jhtml?articleId=193400986. .
  51. Leslie Citrome, MD, MPH; Joseph F. Goldberg, MD. «Bipolar disorder is a potentially fatal disease».
  52. Ranga Caña Khrisnan, Psychiatric and medicalMichel Goloncomorbidities of Bipolar DisorderPsychosomatic medicine,67:1-8 (2005) pg. 2
  53. S. Nassir Ghaemi (2001). «Bipolar Disorder: How long does it usually take for someone to be diagnosed for bipolar disorder?». Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'avientu de 2006. Consultáu'l 20 de febreru de 2007.
  54. «The Secret Life of the Manic Depressive». BBC (2006). Archiváu dende l'orixinal, el 19 de febreru de 2007. Consultáu'l 20 de febreru de 2007.
  55. Roy H. Perlis (2005). «Misdiagnosis of Bipolar Disorder». American Journal of Managed Care. Consultáu'l 20 de febreru de 2007.
  56. New York Times, El trestornu bipolar desapiega como diagnósticu infantil
  57. Moreno C, Laje G, Blanco C, Jiang H, Schmidt AB, Olfson M. (September 2007) "National trends in the outpatient diagnosis and treatment of bipolar disorder in youth," Archives of Xeneral Psychiatry. 64(9):1032-9. PMID 17768268
  58. Alston, J., (2000), Correlation between Childhood Biploar I Disorder and Reactive Attachment Disorder, Disinhibited Type. In Attachment Interventions, Edited ty T. Levy, 2000, Academic Press.
  59. Alianza pal sofitu a enfermos de depresión y trestornu bipolar: Sobre los trestornos afeutivos
  60. Pope HG (1983). Distinguishing bipolar disorder from schizophrenia in clinical practice: guidelines and case reports. Hospital and Community Psychiatry, 34: 322–328.
  61. Goodwin & Jamison. p108-110
  62. Akiskal HS, Yerevanian BI, Davis GC, King D, Lemmi H (1985). «The nosologic status of borderline personality: Clinical and polysomnographic study». Am J Psychiatry 142:  páxs. 192-198. 
  63. Gunderson JG, Elliott GR (1985). «The interface between borderline personality disorder and affective disorder». Am J Psychiatry 142:  páxs. 277-288. 
  64. McGlashan, TH (1983). «The borderline syndrome:Is it a variant of schizophrenia or affective disorder?». Arch Xen Psychiatry 40:  páxs. 1319-1323. 
  65. Pope HG Jr, Jonas JM, Hudson JI, Cohen BM, Gunderson JG (1983). «The validity of DSM-III borderline personality disorder: A phenomenologic, family history, treatment response, and long term follow up study». Arch Xen Psychiatry 40:  páxs. 23-30. 
  66. Geddes, John R; Miklowitz, David J. «Treatment of bipolar disorder». The Lancet 381 (9878):  páxs. 1672-1682. doi:10.1016/s0140-6736(13)60857-0. http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(13)60857-0. 
  67. Vargas-Huicochea, Ingrid; Berenzon-Gorn Shoshana (2012). «Perceición del paciente con diagnósticu de trestornu bipolar escontra les actitúes de la so redolada». Acta Psiquiátr Psicol Am Lat 58 (3):  páxs. 184-191. 
  68. La seguridá de la melecina prototipu, el diazepam, ye controversial. Reportar iniciales describieron un riesgu mayor de hendiduras orales dempués de la esposición mientres el primer trimestre a drogues tales como'l diazepam, pero estudio posteriores nun sofitaron dicha asociación. Vease GAVIRIA M.D., Silvia Lucía. Tratamientu del trestornu afeutivu bipolar nel embaranzu (n'español). Rev. chil. neuro-psiquiatr. [online]. 2008, vol.46, n.1 [citáu 2010-04-26], páxs. 43-54. ISSN 0717-9227. doi 10.4067/S0717-92272008000100006.
  69. Sachs, G. et al. (2007). «Effectiveness of Adjunctive Antidepressant Treatment for Bipolar Depression». New England Journal of Medicine 356 (17):  páxs. 1711-1722. http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/356/17/1711.  (Abstract freely available; Subscription required for full text)
  70. Fawcett, J., Golden, B., & Rosenfeld, N. (2000). New Hope for People with Bipolar Disorder. Roseville, CA: Prima Health.
  71. Baldessarini RJ, Tondo L, Hennen J. (2003). «Lithium treatment and suicide risk in major affective disorders: update and new findings». Journal of Clinical Psychiatry 64 (Suppl 5):  páxs. 44-52. http://www.psychiatrist.com/privatepdf/2003/v64s05/v64s0506.pdf.  (Precísase subscripción pa lleelo)
  72. Belmaker, R. H. (29 de xunetu de 2004). «Bipolar Disorder». The New England Journal of Medicine 351 (5):  páxs. 476-486. http://content.nejm.org/cgi/content/full/351/5/476. 
  73. Now Approved: ZYPREXA for maintenance therapy for bipolar disorder. Official Zyprexa Website.
  74. Tohen, Mauricio; Waldemar Greil, Joseph R. Calabrese, Gary S. Sachs, Lakshmi N. Yatham, Bruno Müller Oerlinghausen, Athanasios Koukopoulos, Giovanni B. Cassano, Heinz Grunze, Rasmus W. Licht, Liliana Dell'Osso, Angela R. Evans, Richard Risser, Robert W. Baker, Heidi Crane, Martin R. Dossenbach and Charles L. Bowden (xunetu de 2005). «Olanzapine Versus Lithium in the Maintenance Treatment of Bipolar Disorder: A 12-Month, Randomized, Double-Blind, Controlled Clinical Trial». American Journal of Psychiatry 162 (7):  páxs. 1281-1290. http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/162/7/1281. 
  75. Long-term antidepressant efficacy and safety of olanzapine/fluoxetine combination: a 76-week open-label study Biopsychiatry.
  76. «http://www.nimh.nih.gov/studies/studies_ct.cfm?id=4». Archiváu dende l'orixinal, el 9 d'avientu de 2006.
  77. ClinicalTrials.gov
  78. Círculu Bipolar
  79. Vargas-Huicochea, Ingrid; Berenzon-Gorn Shoshana (2013). «From self-care to hospitalization: Bipolar patients' health care practices in Mexico». Int J Soc Psychiatry 59 (6):  páxs. 592-601. doi:10.1177/0020764012447883. 
  80. «http://www.ohsu.edu/ohsuedu/academic/som/images/Al-Lewy-Science.pdf». Archiváu dende l'orixinal, el 8 d'agostu de 2010.
  81. «Circadian Rhythms Factor in Rapid- Cycling Bipolar Disorder | Psychiatric Times» (1 de mayu de 1996). Consultáu'l 29 de febreru de 2016.
  82. 82,0 82,1 «http://www.psycheducation.org/depression/darkrx.htm».
  83. Wehr, T. A.; Turner, Y. H.; Shimada, J. M.; Lowe, C. H.; Barker, C.; Leibenluft, Y. (1 de xunu de 1998). «Treatment of rapidly cycling bipolar patient by using extended bed rest and darkness to stabilize the timing and duration of sleep». Biological Psychiatry 43 (11):  páxs. 822-828. ISSN 0006-3223. PMID 9611672. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9611672?dopt=AbstractPlus. Consultáu'l 29 de febreru de 2016. 
  84. «Bipolar Disorder, Light, and Darkness | PsychEducation». Consultáu'l 29 de febreru de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]