Torres de Albanchez

Coordenaes: 38°24′54″N 2°40′38″W / 38.415°N 2.6772°O / 38.415; -2.6772
De Wikipedia
Torres de Albanchez
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Torres de Albánchez (es) Traducir Nicolás Grimaldos García
Nome oficial Torres de Albanchez (es)[1]
Códigu postal 23391
Xeografía
Coordenaes 38°24′54″N 2°40′38″W / 38.415°N 2.6772°O / 38.415; -2.6772
Torres de Albanchez alcuéntrase n'España
Torres de Albanchez
Torres de Albanchez
Torres de Albanchez (España)
Superficie 65 km²
Altitú 1001 m
Llenda con La Puerta de Segura, Génave, Villarrodrigo, Siles, Benatae, Montiel y Alcaraz
Demografía
Población 746 hab. (2023)
- 401 homes (2019)

- 386 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 11,48 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata
Panorámica de Torres de Albanchez.

Torres de Albanchez[2] ye una llocalidá y conceyu español de la provincia de Xaén, na comunidá autónoma d'Andalucía, asitiáu na contorna de la Sierra de Segura, nel estremu nororiental de la provincia. Tien una estensión superficial de 65,5 km². Cuenta con una población de 860 habitantes según el padrón del INE del añu 2016.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu
Nel campu d'oru, una cruz de Santiago, de gules, acompañada a diestra y siniestra, por una torre, de plata*, almenada y esclariada. Contorna hispana-francés y timbre de corona d'infante, elementos estos postreros a sustituyir pola contorna español, propiu de la nuesa heráldica, y la corona real zarrada, siguiendo la normativa dictada pola Xunta d'Andalucía.[3]
Bandera

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

Atopar a 165 km de Xaén, a 97 km d'Úbeda y a 25 km de Segura de la Sierra. Queda representáu na fueya del MTN50: nᵘ 865 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión). (2001).[4] Siendo les sos coordenaes: 38°25′N 2°40′W / 38.417°N 2.667°O / 38.417; -2.667

Noroeste: Villarrodrigo Norte: Villarrodrigo Nordeste: Siles
Oeste: Génave Este: Siles
Suroeste La Puerta de Segura Sur: Benatae Sureste: Benatae

Orografía[editar | editar la fonte]

El so términu municipal atópase dientro del Parque Natural de la Sierra de Cazorla, Segura y Les Villes.

Torres de Albanchez tien un enclave, denomináu Cuarto del Madroño, allugáu ente Villarrodrigo y les llendes provinciales de Ciudá Real y Albacete. La flora típica más abondosa en Torres del Albanchez ye de calter agrícola, coles mesmes presenta una zona de dedicación forestal, alcontrada nel norte del conceyu.

Cuenta con llugares destacables, como cueves naturales escavaes na roca cárstica y asentamientos con restos prehistóricos. Les principales actividaes económiques son l'agricultura y el turismu rural.

Historia[editar | editar la fonte]

La primer ocupación del territoriu asocedió mientres el Calcolíticu, sicasí'l nome de Torres de Albanchez actual provién de dómina musulmana, siendo reconquistada'l 1 de mayu de 1235, integrándose'l llugar y el so castiellu a la encomienda de Segura con sede en Segura de la Sierra, perteneciente a la Orde de Santiago que potenció'l llugar y el so poblamientu nuna zona menos abrupta que la qu'ocupaba enantes.

En 1243, l'emir de la taifa de Murcia (Ibn Hud al-Dawla) robló les capitulaciones d'Alcaraz, col rei Fernandu III. El territoriu de Segura de la Sierra intégrase asina a la Corona de Castiella dientro de Reinu de Murcia hasta 1833, en que se crea l'actual Provincia de Jaen.

Población y ordenación urbana[editar | editar la fonte]

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

Nucleos urbanos que formen el conceyu de Torres de Albanchez (2009)
Nucleos de población Habitantes Homes Muyeres Distancia (km)
Torres de Albanchez (Nucleu principal) 970 496 474 0 km.
Fonte Carrasca 21 11 10 4 km.
La Hoya 0 0 0 3 km
Los Homes 10 6 4 6 km
Moracho 0 0 0 5 km
Fuentes: INE 2010 (datos de 2009), Google Earth, Distancies

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Torres de Albanchez ente 1900 y 2009
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

  • Ente'l so patrimoniu históricu cabo reseñar la Torre del Homenaxe, del sieglu XIV, declarada Bien d'interés cultural (BIC), en 1985.
  • La ilesia parroquial de La nuesa Señora de la Presentación. Empezar a construyir nel sieglu XVI,alzar na plaza pública del conceyu. La so planta ye rectangular con una sola nave estremada en cuatro tramos que cubren bóvedes de mediu cañón con arcos pseudofajones. El coru ta asitiáu n'alto, a los pies, protexíu por una baranda de madera llabrao. Un arcu toral de mediu puntu indica l'accesu a la sacristía, asitiada nel llau del Evanxeliu. La cabecera, de base cuadrada añadióse-y nel sieglu XVII.
  • Casa del mayoralgu, con portada renacentista y herrajes carauterísticos de la segunda metá del sieglu XVI. Nel so interior tenía una cueva con bóveda de cañón p'abelugu en momentos de peligru. La portada yera adintelada, provista de zapates con ménsulas roleadas nel intradós y tres espejos llabraos con cueros apargaminaos nel trasdós, unu d'ellos con cares barbaes de perfil.
  • Ermita, La tradición oral cunta que la Virxe se apareción a un pastor del pueblu, al pie d'una encina asitiada nel llugar. A esa Virxe bautizar como Virxe del Campu. N'honor a esa apaición, alzaron la "ermita antigua", según consta nun documentu fecháu na villa de Torres el día seis d'avientu de mil quinientos setenta y cinco. L'actual templu, consagráu a la veneración de la Virxe del Campu, foi construyíu en 1.957, anexu a un manantial emblemáticu, unu de los que se nutre'l pueblu, La Fonte de La Ermita, dende hai más de 400 años. Nella realiza tolos años a finales de mayu, la romería del "Ocho de Torres", faciéndose l'ascensión de la Virxe, que se queda na ermita hasta'l día ocho de setiembre.
  • Torre del homenaxe, Ente'l so patrimoniu históricu cabo reseñar la Torre del Homenaxe, del sieglu XIV, declarada Bien d'Interés Cultural en 1985. Según Don Valeriano Romero, na so obra Torres de Albanchez Miscelánea Histórica y Arqueolóxica, (ed. El Olivo, 2007), "tratar d'una construcción de calter militar, sólida y austera, incorporada y encimentada sobre una roca natural. La so estructura ye de seición cuadrada, edificada con obra de mampostería y esquines reforzaes con bloques de piedra de cantería careada. L'interior distribuyir en trés plantes: el suétanu, qu'alluga la sala del barcal onde se recoyíen les agües pluviales pal serviciu de la torre; el primer y segundu pisu, con techos abovedaos, tán estremaos por un muriu central, [...] Pa reforzar la so seguridá, cuntaba con dos torrexones o cubos tubulares ataludados nes esquines, empobinaos al poniente y xuníos ente si pol carauterísticu corredor de ronda."
  • Yeres, D'antiguo yeren utilizaes pa triar y aventar el granu de trigu. Tán alcontraes en llugares nos que s'aprovechaba'l vientu, por casu n'El Ejido. Primero barríase la era y preparábase pa cuando traxérense los fexes. Dempués se "acarriaban" los fexes col carru y traíense dende les tierres hasta les eres. Depués faíense les fexines, que yeren los montones onde s'asitiaben los fexes y, a lo último, triábase.

Pa triar empezar por echar la parva, que consistía en desamarrar los fexes y echalos estendíos por tola era. Depués engabitábense les besties al triyu y... ¡a triar!. Y dempués tornábase cola forca pa dar la vuelta a la parva y que tou quedara bien triáu.

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • L'ocho de Torres. Celébrase l'ocho de mayu una romería n'honor de la Virxe del Campu.
  • La Virxe del Campu. A primeros de setiembre y son tradicionales los festexos taurinos.
  • La Candelaria. El 2 de febreru se commemora la Purificación de María nel Templu de Xerusalén.
  • San Marcos. El 25 d'abril pidir al santu que bendiga los campos y "axorice al diañu".
  • Romería de la Virxe del Campu: celébrase l'últimu domingu del mes de mayu. Mientres esti festexu,xubir cola virxe hasta la so ermita, por que pase ellí'l branu, depués al acabar el branu, la virxe hai de ser tresportada de nuevu al pueblu con otra romería, que celébrase l'últimu domingu d'agostu, por que la virxe permaneza na so ilesia mientres les fiestes celebraes nel so honor, a principios de setiembre.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. conceyu/datos-xenerales.html Conceyu de Torres de Albanchez: Datos xenerales del conceyu
  3. Xaén, Pueblos y Ciudaes. Volume VII, páxina 2571. Heráldica de Torres de Albanchez. Enciclopedia editada pol Diario Xaén, 1998.
  4. Centro Nacional d'Información Xeográfica (ed.): «Centro de Descargues del Centru Nacional d'Información Xeográfica». Consultáu'l 3 d'avientu de 2010.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

AA. VV. Xaén pueblos y ciudaes. Xaén, 1997.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]