Sudetes

Coordenaes: 50°44′10″N 15°44′24″E / 50.7361°N 15.74°E / 50.7361; 15.74
De Wikipedia
Sudetes
cordal, subprovincia geomorfológica (es) Traducir y media montaña (es) Traducir
Situación
Cordal Macizo de Bohemia (es) Traducir
Coordenaes 50°44′10″N 15°44′24″E / 50.7361°N 15.74°E / 50.7361; 15.74
Fechos importantes
Orixe del nome Karkonosze (es) Traducir
Jeseníky (en) Traducir
Arquiteutura
Anchor 50,000 m.
Llargor 300,000 m.
Superficie 49 739 km²
Cambiar los datos en Wikidata

Los Sudetes (Sudetenland n'alemán) (Sudety en checu y en polacu) son una cadena montascosa de la Europa oriental, alcontrada ente los estaos de Bohemia, Baxa Silesia, Silesia Checa y Saxonia. Entiende parte del territoriu de la República Checa, Alemaña y Polonia.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El nome provién de Sudeti Montes, llatinización fecha en tiempos escolásticos del nome Soudeta Ore usáu por Ptolomeo nel so Geographia, que los asitia al norte del Monte de Gabreta. La etimoloxía ye incierta; según una hipótesis, provendría del prefixu indoeuropéu el so-: "montes de xabalinos"; según otra hipótesis derivaría del llatín sudis, escayu, seique pola orografía del terrén.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Ye d'escasu altor, namái dellos picos algamen 1.500 m, siendo'l Sněžka-Śnieżka (en checu polacu) o Schneekoppe (n'alemán) el más altu con 1.602 m. Ta cubiertu de montes hasta los 1.200 m, a partir de los cualos crecen camperes alpinos. Por cuenta de los movimientos hercinianos ta estremáu en bloques erosionados polos glaciares cuaternarios. Les ciudaes más importantes son Liberec y Jablonec nad Nisou na República Checa y Waldenberg en Polonia. Na rexón esisten xacimientos de hulla, fierro, plomu y cinc.

Divisiones[editar | editar la fonte]

Los Sudetes estrémense xeneralmente en:

Historia[editar | editar la fonte]

Hasta la emerxencia del nacionalismu nel sieglu XIX y l'acuñamientu del conceutu polos habitantes xermanofalantes, los Sudetes nun formaben una rexón histórica, sinón que se consideraben un cordal nes rexones de Bohemia y Moravia.

La rexón asítiase nes llendes del antiguu reinu de Bohemia, qu'entendía tamién Moravia y darréu Silesia, y foi parte del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Tres la cayida de la dinastía checa Přemyslid, el reinu foi gobernáu socesivamente pola casa de Luxemburgu, los Jagellón y finalmente los Habsburgu. A partir del sieglu XIII, la rexón fuera poblada por colonos alemanes, convidaos a asitiase polos reis de Bohemia. Colos Habsburgu la rexón quedó incluyida nel so reinu y asina permanecería hasta'l nacionalismu del sieglu XIX, cuando remanecen los primeros conflictos ente checos y alemanes.

Dempués de la Primer Guerra Mundial y la disolución del Imperiu austrohúngaru proclamóse la Checoslovaquia independiente incluyendo l'antiguu reinu de Bohemia. Sicasí, los diputaos alemanes de Bohemia, Moravia y Silesia nel Parllamentu Imperial refugaron l'adhesión alegando los Catorce Puntos del presidente d'Estaos Xuníos Woodrow Wilson y proclamaron la unión de los territorios xermanofalantes a la nueva república d'Austria, que de la mesma aspiraba a xunise a la República de Weimar, estableciéndose cuatro rexones:

  • Bohemia Alemana (Deutschböhmen): les rexones de Bohemia Septentrional y Occidental proclamaron un Estáu constitutivu d'Austria con capital en Reichenberg y alministráu por un presidente, llamáu Landeshauptmann, Rafael Pacher (1857-1936), 29 d'ochobre a 6 de payares de 1918, y Rudolf Ritter von Lodgman von Auen (1877-1962), 6 de payares a 16 d'avientu de 1918, cuando la última ciudá importante foi ocupada pol exércitu checu y tuvo de siguir el so gobiernu nel exiliu en Zittau, Saxonia, y dempués en Viena hasta'l 24 de setiembre de 1919.
  • Provincia de Sudetenland: les rexones de Moravia Septentrional proclamaron un land austriacu con capital en Troppau gobernáu por Robert Freissler (1877-1950) como Landeshauptmann del 30 d'ochobre al 18 d'avientu de 1918.

Otres minoríes alemanes en Moravia, Brno, Jihlava y Olomouc tamién intentaron xunise a Austria xermanofalante pero nun lu consiguieron.

La comisión norteamericana de la Conferencia de Paz de París fixo una serie d'encamientos, darréu inoraes, alrodiu de les reclamaciones territoriales cheques de territorios xermanofalantes, nes cualos alvertíase de la inxusticia qu'esto supónía, agravada en disparando l'exércitu checu contra simpatizantes alemanes el 3 de marzu de 1919, y del peligru potencial pal futuru de Checoslovaquia que supondríen tales aspiraciones (qu'incluyíen la rexón de Lusacia), sobremanera teniendo en cuenta que los xermanofalantes d'estes rexones cuntaben con millones de simpatizantes n'Alemaña y Austria, nun dando enforma creitu al ésitu de tal esperimentu. Estos encamientos fueron inoraes y Checoslovaquia esixó la inclusión de los Sudetes nel so territoriu, lo que foi refrendáu pol Tratáu de Saint-Germain en 1919.

Les disputes ente checos y xermanofalantes persistieron nos años 20 y agraváronse nos 30 cola crisis económica que cutió de forma especialmente dura los Sudetes, una y bones estos dependíen d'industries fuertemente esportadores, como la industria del papel, los xuguetes o'l vidriu, el 60% de que la so producción checa realizar nos Sudetes y el 78% esportábase. Esto fixo disparase'l desemplegu y, de resultes del descontentu, racializarse la ideoloxía de munchos habitantes de la zona.

Crisis de los Sudetes[editar | editar la fonte]

En 1938, los Sudetes fueron anexonaos per Alemaña cola sida de resolver los conflictos étnicos. Na historia esti eventu llámase Crisis de los Sudetes. Por esta crisis, los Sudetes mentar nel sieglu XXI como un precedente de la ocupación d'un país vecín con esta sida.

Ocupación alemana[editar | editar la fonte]

Tres la ocupación alemana, los Sudetes fueron puestos so alministración militar col xeneral Wilhelm Keitel como gobernador. El 21 d'ochobre de 1938, el territoriu estremóse, incorporando la parte meridional a los vecinos distritos de Oberdonau y Niederdonau. Cola parte septentrional y occidental creóse'l distritu Sudetenland y la ciudá de Reichenberg (na actualidá Liberec) nomóse la so capital. Konrad Henlein, yá integráu nel partíu nazi, gobernó'l distritu como Reichskommissar y a partir del 1 de mayu de 1939 como Reichsstatthalter hasta'l 4 de mayu de 1945. Sudetenland cuntaba con tres distritos: Eger (capital Karlsbad), Aussig (Aussig) y Troppau (Troppau).

Poco dempués de l'anexón, empezaron a ser escorríos los xudíos, otres minoríes y los disidentes políticos. Nel intre de la guerra, los nazis tresportaríen a unos 300.000 xudíos checos a campos de concentración, onde'l 90% morrería, camudando la sociedá de la rexón pa siempres. Magar ello, el 4 d'avientu de 1938 celebráronse eleiciones que rexistraron un sofitu del 97,8% de los votos pal Partíu Nacionalsocialista Alemán. Alredor de mediu millón d'alemanes étnicos afiliar a esti partíu, lo que supón alredor del 17% de la población, colo que se convirtió na rexón más pronazi d'Alemaña (el nivel mediu d'afiliación n'Alemaña yera del 7,85%). Pola so conocencia de la llingua checa, munchu alemanes de los Sudetes fueron emplegaos na alministración del nuevu protectoráu de Bohemia y Moravia, según n'otres organizaciones nazis. El más notable foi Karl Hermann Frank, xeneral de les SS y la policía y Secretariu d'Estáu nel Protectoráu.

Espulsión y reasentamientos[editar | editar la fonte]

Rematada la segunda guerra, la Conferencia de Potsdam en 1945 determinó la deportación de la población alemana de los Sudetes, que retornaren a Checoslovaquia, lo que significó la espulsión de la inmensa mayoría d'esta población. Anque la llexislación checa apurría cierta cobertoria pa los alemanes que demostraren una afiliación antinazi, la enorme perceguera contra Alemaña fizo que nun se respetara na mayoría de los casos y namái a unos 244.000 alemanes dexóse-yos permanecer en Checoslovaquia, munchos de los cualos (más de 100.000) emigraron darréu a l'Alemaña Federal. El númberu d'espulsaos en 1945 foi d'unos 500.000. Rexistráronse numberosos abusos y actos de violencia contra la población alemana, como na Marcha de la Muerte de Brno ("Brünner Todesmarsch", marcha forzada de 20.000 habitantes de Brno escontra Austria a la fin de mayu de 1945). Produciéronse alredor de 24.000 muertes conocíes en rellación coles espulsiones, non yá asesinatos, sinón tamién muertes per enfermedá y otres muertes violentes. Más de 62.000 desapaiciones fueron comunicaes polos sos familiares, anque non pudieron verificase estes muertes.

Se confiscaron les propiedaes de casi tolos alemanes de los Sudetes como arreglos de guerra según los decretos de Beneš. En 1946, y de forma más entamada, un total de 2.234.544 persones fueron deportaes a Alemaña, dos tercios al sector americanu y un terciu al soviéticu. Ente estos deportaos figuraben non yá alemanes, sinón tamién miembros de families mistes y renegaos. La rexón repoblar con checos y con otres minoríes cheques: eslovacos, checos de Volinia, xitanos y húngaros (anque estos postreros fueron forzaos a asitiase y darréu tornaron a los sos llugares d'orixe). Munches zones permanecieron despobladas por diversu motivos (minería estensiva, zones militares, etc.) o pola falta de curiosos. Nestes zones quedaron pequeñes minoríes alemanes na zona inmediata cola frontera occidental. En 2001 censáronse namái unes 40.000 persones d'etnia alemana na República Checa.

Na actualidá[editar | editar la fonte]

A día de güei, los Sudetes son reconocíos internacionalmente como parte integrante del territoriu checu. La minoría alemana ye práuticamente inesistente, ya inclusive Alemaña reconoz la soberanía checa sobre la rexón. Sicasí, los socesivos gobiernos alemanes y los descendientes d'alemanes de los Sudetes vinieron reclamando ininterrumpidamente dende 1945 el pagu d'indemnizaciones per parte del Estáu checu pola espulsión de los alemanes de la rexón.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]