Rotterdam

Coordenaes: 51°55′N 4°29′E / 51.92°N 4.48°E / 51.92; 4.48
De Wikipedia
Rotterdam
Bandera de Róterdam (es) Traducir Escudo de Róterdam (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Países Baxos Reinu de los Países Baxos
PaísBandera de Países Baxos Países Baxos
Provincia Holanda Meridional
Conceyu Rotterdam
Tipu d'entidá gran ciudá
Cabezaleru/a del gobiernu Ahmed Aboutaleb
Nome oficial Rotterdam (nl)
Nome llocal Rotterdam (nl)
Nomatu Rotjeknor (nl)[1]
Códigu postal 3000–3089
Xeografía
Coordenaes 51°55′N 4°29′E / 51.92°N 4.48°E / 51.92; 4.48
Rotterdam alcuéntrase en Países Baxos
Rotterdam
Rotterdam
Rotterdam (Países Baxos)
Superficie 319.35 km²
Altitú 0 m
Llenda con
Demografía
Población 664 311 hab. (1r xineru 2023)
Porcentaxe 100% de Rotterdam
18.57% de Holanda Meridional
3.78% de Países Baxos
3.88% de Reinu de los Países Baxos
Densidá 2080,2 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 010
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes
rotterdam.nl
Cambiar los datos en Wikidata

Rotterdam (pronunciáu en neerlandés AFI: Tocante a esti soníu [ɾɔtər'dɑm] ) ye una ciudá asitiada al oeste de los Países Baxos, y puertu sobre'l ríu Mosa, cerca de L'Haya. Asitiada a 30 km del mar, tien una población de 623 556 habitantes.[2] El área metropolitana de Rotterdam cuenta con una población de 2,82 millones de persones.

El puertu de Rotterdam, Europoort, ye'l más grande d'Europa y el segundu más grande del mundu. Ta comunicáu col ríu Rin.

Historia[editar | editar la fonte]

Alredor de 1260, la daquella Rotte, foi una presa asitiada nel llugar onde'l Hoogstraat Rotte cruciaba. Esto dio al nome de Rotterdam. Arrodiando la presa había un asentamientu onde se vivía primeramente de la pesca. Llueu'l llugar convertir nun mercáu y creó los primeros puertos. El 17 de marzu 1299 Rotterdam pasa al poder del conde Juan d'Holanda. El 7 de xunu de 1340 concédese'l poder finalmente a William IV d'Holanda. En 1360, foi construyida una muralla. Mientres el conflictu ente 1488 y 1490, van Brederode xugó un papel importante en Rotterdam. La posición como base de les guerres fortaleció a la ciudá descomanadamente en comparanza con otres ciudaes de la contorna, polo tanto la vecina Delft perdió la metá de la población. Gracies a van Bredorode la ciudá toma importancia en Holanda.

Paisaxe urbano de 1660, no fondero reparar la torre de la ilesia de San Llorienzo.

Ente 1449 y 1525 construyóse la Ilesia de Laurens, na Rotterdam medieval este foi l'únicu edificiu de piedra. Este foi un proyeutu ambiciosu, yá que Rotterdam nesi momentu cuntaba con unos 1200 llares. En 1572, Rotterdam foi escalada poles tropes españoles gobernada por ye esi momentu por Maximilien de Henin-Liétard. En 1573, la ciudá púnxose del llau de la rebelión holandesa. La ciudá cuntaba yá con unos 10 000 habitantes. A finales del sieglu XVI, Johan van Barneveld dende 1576 hasta 1586 financió la ciudá por que desenvolviera el puertu de Rotterdam entá más, lo que sentó les bases por que la ciudá adquiriera la importancia actual nel comerciu marítimu. Nel censu de 1622, contabilizáronse cerca de 20 000 persones. A la fin del sieglu XVII la crecedera prosiguió y llegó a la cifra de 50 000 habitantes, sicasí, la ciudá nun s'espandió más allá de los sos murios y canales, polo que la ciudá taba tremada de xente. Namái dempués de 1825 habría de siguir l'ampliación fora de les llendes, obligación debida a la so rápida crecedera.

Cimientos pa la Rotterdam actual[editar | editar la fonte]

La ciudá a la fin del sieglu XIX.

Nel sieglu XIX, la posición de Rotterdam como puertu internacional foi amenaciáu pol sedimentu de la población nos principales enllaces col mar. Ente 1827 y 1830 sol reináu de Guillermu I y col fin de superar esti problema, l'inxenieru Pieter Caland diseñó un ambiciosu plan pa una nueva conexón col mar del Norte. En 1866 empezó la execución, y ente 1866 y 1872 la nueva canal foi escaváu. Esto creó un enllaz marítimu direutu ente Rotterdam (como entidá d'Holanda) y el Mar del Norte. Dempués de l'apertura de la canal empezó la nueva aceleración de la crecedera na ciudá, provocáu pola creación de dellos puertos nuevos, l'emplegu aumentó considerablemente. Esto atraxo a trabayadores de tol mundu, y el dineru que foi ganáu pela ciudá dedicóse principalmente a la construcción d'edificios más grandes nel centru.

La ciudá espandir de dos maneres, una foi por aciu l'anexón de dellos conceyos de la contorna y la otra pola construcción de munchos barrios nuevos. Los puertos fuéronse ampliando rápido. So la influencia de persones como Louis Pincoffs y Gerrit de Jongh, construyéronse más y más puertos. Atraíos pol emplegu, munchos llabradores (especialmente del norte) asitiar na ciudá. A los recién llegaos punxéronse-y rápido xunto a fileres de viviendes barates, sobremanera nel sur. Ente 1880 y 1900 la población creció rápido de 160 000 a 315 000 de persones. En 1920, la población xube llixeramente percima de los 500 000 habitantes. En 1914 foi absorbíu un conceyu más, y en 1933 otros siguiéronlu. A finales del sieglu XIX tamién s'empecipiara la construcción de los nuevos barrios. Yá dende 1914, empezó la espansión escontra l'oeste.

Les muralles fueron baltaes dalgún tiempu antes, pero la cinta, que tamién forma parte de les anteriores fortificaciones, taben ellí. Nel conceyu invertir pa crear edificios de prestíu, con un nuevu conceyu, la oficina de correos y l'actual centru económicu de la ciudá.

Bombardéu y ocupación nazi[editar | editar la fonte]

Centro de Rotterdam, dempués de la llimpieza d'escombros.

Tou camudó'l 14 de mayu de 1940. Dempués de dellos díes d'intensos combates alredor de la ponte, na mañana del 14 de mayu de 1940, foi amenazada cola destrucción de la ciudá. Los alemanes paecíen tener poca paciencia pa llevar a cabu la so amenaza, el bombardéu de Rotterdam tuvo llugar na tarde, duró namái quince minutos, pero los efeutos destructivos qu'anició'l fueu fueron enormes. Más de 24 000 viviendes fueron amenorgaes a cenices. Alredor de 800 persones morrieron y 80 000 quedaron ensin llar. Cuando'l alemanes amenaciaben con faer lo mesmo de nuevu con Utrecht, desencadenó la rindición holandesa. En Rotterdam casi tol centru y el corazón de la ciudá convertir nun caos. Coles mesmes que la ocupación empezó, enllenar con munches refugayes. Afortunadamente les pontes de Mosa, que consiste na vieya ponte William y la ponte del ferrocarril al llau, nun se destruyeron, polo que'l camín y les conexones ferroviaries ente les dos partes de la ciudá permanecieron intactes.

En 1941, mientres la ocupación tamién s'empecipió la postrera gran ronda pa l'anexón de dellos conceyos. El 14 de febreru de 1942, el túnel Maas, que la so construcción empecipiar en 1937, abrióse. Foi'l primer túnel pa coches nos Países Baxos. El 31 de marzu de 1943 les fuercies aliaes bombardearon por error zones habitaes de la ciudá, otros 326 persones morrieron y 400 resultaron mancaes. Les consecuencies del Holocaustu en Rotterdam son difíciles d'escaecer. Reclasificaciones municipales, envaloren que l'entamu de la ocupación provocó'l desplazamientu de más de 11 000 xudíos, namái unos 1400 sobrevivieron a la persecución y otros actos de guerra. El 10 y 11 de payares de 1944, hubo una gran redada, na que se llevaron cerca de 50 000 homes d'ente 17 y 40 años. Na nueche antes de la redada, Rotterdam foi arrodiada por soldaos alemanes y 8000 ocuparon les principales pontes y places, y la llinia de teléfonu foi cerrada.

Dempués de la Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Rotterdam actual.

Dempués de la guerra empezó la reconstrucción. Nun apueste pola innovación y la modernización, munchos edificios estropiaos y non reparaos fueron baltaos. Nos años cincuenta la reconstrucción taba en plenu apoxéu. Rotterdam yera la imaxe d'una "ciudá de trabayu" y convirtióse nun modelu de modernidá. En 1953 fíxose l'apertura de la primer cai piatonal de compres n'Europa. La nueva estación central foi acabada en 1957. Con motivos festivos, en 1960 fundóse'l Euromast. Al pie de la famosa estatua "La Ciudá Destruyida" (por Ossip Zadkine), el Euromast yera'l símbolu de la posguerra en Rotterdam. En 1970, el Euromast aumentó de tamañu cola Space Tower, colo qu'en total llegó a los 185 metros.

Pa solliviar la escasez de viviendes, la ciudá rápido creó dalgunos de los nuevos barrios, con gran cantidá d'apartamentos. Xunto cola restauración de los puertos tamién se desenvolvieron planes d'hermanancies. Les nueves árees portuaries créanse socesivamente, con enormes tanques d'almacenamientu de petroleu crudo. Les operaciones portuaries crecieron tan rápido que'l puertu de Rotterdam convertir en 1962 nel puertu más grande del mundu.

En 1960 empezó la construcción del metro, en 1968 abrióse la primer llinia de metro nos Países Baxos. En 1970 producióse cerca de Zuidplein inauguróse l'apertura de la nueva sala de conciertos Ahoy. Nos años noventa yá se vía un nuevu horizonte con dellos rascacielos. L'edificiu Maastoren, de 164 metros, ye'l rascacielos más altu de Rotterdam. Cola finalización de la ponte Erasmus en 1996, la ciudá toma un nuevu símbolu.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Centru de la ciudá Parroquia de Delfshaven Parroquia de Overschie Parroquia de Noord
Stadsdriehoek Delfshaven Overschie Agniesebuurt
Cool Bospolder Kleinpolder Provenierswijk
CS-kwartier Tussendijken Noord-Kethel Bergpolder
Oude Westen Spangen Schieveen Blijdorp
Dijkzigt Nieuwe Westen Zestienhoven Liskwartier
Nieuwe Werk Middelland Landzicht Oude Noorden
Kop van Zuid-Entrepot Oud-Mathenesse Blijdorpse polder
Schiemond
Witte Dorp
Parroquia de Kralingen-Crooswijk Parroquia de IJsselmonde
Rubroek Oud-IJsselmonde
Nieuw-Crooswijk Lombardijen
Oud-Crooswijk Groot-IJsselmonde
Kralingen-West Beverwaard
Kralingen-Oost
Kralingse Bos
De Esch
Struisenburg
Parroquia de Príncipe Alexander Parroquia de Hoek van Holland Pernis
's-Gravenland Strand en Duin
Kralingse Veer Dorp
Prinsenland Rijnpoort
Het Lage Land
Ommoord
Zevenkamp
Oosterflank
Nesselande
Parroquia de Hillegersberg-Schiebroek Parroquia de Charlois Parroquia de Feijenoord Parroquia de Hoogvliet
Schiebroek Tarwewijk Feijenoord Hoogvliet-Noord
Hillegersberg-Noord Carnisse Noordereiland Hoogvliet-Zuid
Hillegersberg-Zuid (Kleiwegkwartier) Zuidwijk Vreewijk
Terbregge Oud-Charlois Bloemhof
Molenlaankwartier Wielewaal Hillesluis
Zuidplein Katendrecht
Pendrecht Afrikaanderwijk
Zuiderpark
Heijplaat

Les zones industriales son:

  • Spaansepolder
  • Nueva Mathenesse
  • Waalhaven
  • Vondelingenplaat
  • Botlek
  • North West Business Park
  • Rivium

Xeografía[editar | editar la fonte]

Mapa topográficu de Rotterdam (tomáu en 2011).

Rotterdam estremar de norte a sur pol ríu Nieuwe Maas, coneutaes d'oeste a este pol Beneluxtunnel, el Maastunnel, el Erasmusbrug (Ponte Erasmus), un túnel de metro, el Willemsspoortunnel (túnel ferroviariu), el Willemsbrug, el Koninginnebrug (Ponte de la Reina), y el Van Brienenoordbrug. L'antigua ponte ferrocarril De Hef (el Llevante) caltiénse como un monumentu nuna posición elevada ente'l Noordereiland (Isla del Norte) y el sur de la ciudá.

El centru de la ciudá ta asitiada na oriella norte de la Nieuwe Maas, anque'l desenvolvimientu urbanu recién amplió'l centru escontra zones del sur de Rotterdam conocíes, como Kop van Zuid (la parte norte del sur de Rotterdam). Dende'l so nucleu interior, Rotterdam algama'l Mar del Norte por una franxa na que predomina la zona portuaria.

Construyida sobremanera detrás de los diques, gran parte de Rotterdam ta per debaxo del nivel del mar. Por casu, la parroquia de Príncipe Alexander, nel nordeste de Rotterdam atopar a 6 metros sol nivel del mar, siendo este'l puntu más baxu nos Países Baxos.

Rotterdam atopar nel sur de Randstad. Con una población de 7,1 millones, Randstad ye la sesta mayor área metropolitana d'Europa (dempués de Moscú, Londres, la cuenca del Ruhr, Istambul y París).

La parte sur del Randstad (Holanda Meridional) llámase'l Ala Sur (Zuidvleugel). Incluyendo Leiden, L'Haya, Zoetermeer, Delft, Vlaardingen, Schiedam, Capelle aan dean IJssel, Spijkenisse y Dordrecht, Zuidvleugel. Nel corazón de Zuidvleugel tán les aglomeraciones urbanes qu'arrodien L'Haya y Rotterdam, son lo suficientemente cercanes como pa ser casi una sola aglomeración urbana (con una población d'aproximao 2,5 millones), polo que tamién comparten aeropuertu y un sistema de tren llixeru denomináu RandstadRail. Ta estudiándose la posibilidá de crear una área metropolitana onde s'incluyiríen Rotterdam y L'Haya.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye oceánicu, con nidios branos y fríos iviernos.

  Parámetros climáticos permediu de Rotterdam The Hague Airport 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 14.1 16.7 21.2 26.7 30.5 32.8 33.1 34.9 29.0 24.8 18.3 15.1 34.9
Temperatura máxima media (°C) 6.0 6.6 9.9 13.5 17.5 19.9 22.2 22.1 18.9 14.7 9.9 6.6 14.0
Temperatura media (°C) 3.6 3.7 6.4 9.1 12.9 15.5 17.8 17.6 14.8 11.2 7.3 4.2 10.4
Temperatura mínima media (°C) 0.8 0.5 2.6 4.3 7.8 10.6 13.1 12.8 10.6 7.5 4.2 1.4 6.4
Temperatura mínima absoluta (°C) -17.1 -13.8 -11.4 -6.0 -1.4 0.5 3.6 4.6 0.4 -5.1 -7.5 -13.3 -17.1
Precipitación total (mm) 69.1 57.9 64.9 42.6 58.3 65.2 74.0 81.0 87.1 90.1 87.1 78.3 855.6
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 12 10 12 9 9 10 10 10 12 12 13 13 132
Díes de nevaes (≥ 1 mm) 6 5 4 2 0 0 0 0 0 0 2 4 23
Hores de sol 62.5 83.8 124.0 174.9 213.9 203.6 213.1 196.6 137.6 106.9 60.4 46.7 1623.8
Humedá relativa (%) 88 85 83 78 77 79 79 80 84 86 89 89 83.1
Fonte nº1: Royal Netherlands Meteorological Institute (1981–2010 normals, snowy days normals for 1971–2000)[3]
Fonte nº2: Royal Netherlands Meteorological Institute (1971–2000 estremes)[4]

Economía[editar | editar la fonte]

Rotterdam foi siempres unu de los principales centros de la industria del tresporte marítimu nos Países Baxos. Dende la Cámara de Rotterdam VOC, onde tuvieron llugar les sos primeres multinacionales (establecíes en 1602). La empresa marina mercante líder Royal Nedlloyd (fundada en 1970), tien la so sede central nel emblemáticu edificiu de Willemswerf. En 1997 Nedlloyd fundir col líder de la industria naviero británica P&O, formando la tercer compañía más grande de la flota mercante del mundu. D'últimes l'anglu-holandesa P&O Nedlloyd foi mercada pola macro-corporación danesa AP Moller Maersk en 2005, y les sos operaciones siguen realizándose n'oficines centrales de Willemswerf. Rotterdam ye tamién el llar de la empresa holandesa de bienes de consumu Unilever y Mittal Steel Company NV, filial de la sede en Luxemburgu d'Arcelor Mittal, la siderúrxica más grande del mundu.

Puertu de Waalhaven

La Universidá Erasmus tien un fuerte enfoque na investigación y educación pela vía d'alministración y economía. La universidá atopar nel llau este de la ciudá y ta arrodiáu de numberoses empreses multinacionales. En Brainpark I, Brainpark II, Brainpark III y Brainpark Het Rivium atópense les oficines de les principales empreses multinacionales. Nel centru de la ciudá non solo son les oficines mentaos enantes, sinón tamién Robeco, Ageas, ABN AMRO, ING, y el World Trade Center de Rotterdam. El Maersk Line incorpora'l legáu marín mercante holandés.

La ciudá de Rotterdam fai usu de los servicios d'empreses semi-gubernamentales como Roteb (curiáu de saneamientu, xestión de residuos y servicios clasificaos) y l'Autoridá del puertu de Rotterdam (pa caltener el puertu). Dambes empreses fueron una vegada los órganos municipales, yá que son entidaes autónomes y propiedá de la ciudá.

Puertu[editar | editar la fonte]

Europoort, el puertu de Rotterdam, un gran conxuntu portuariu nel estremu oeste de la canal, foi construyíu na década de 1960 pa la descarga y almacenamientu del crudu procedente de los petroleros. Delles canales comuniquen la ciudá con otros centros urbanos na Xunión Europea. L'encruz de canales más grande del continente foi inauguráu en Magdeburgu en 2003, colo que se facer# posible que'l tráficu llegue hasta Berlín.[5] Na oriella sur del ríu Mosa esisten otres instalaciones ya importantes industries, ente les que se cunten refineríes de petroleu, estelleros y fábriques de productos químicos, artículos de metal y refineríes d'azucre. Ente los productos esportaos destaquen el carbón, la maquinaria y los productos lácteos; les principales importaciones son d'aceite y grano.

Política[editar | editar la fonte]

El 16 d'ochobre de 2008 la mayoría socialdemócrata del conseyu municipal de la ciudá escoyó como alcalde al holandés d'orixe marroquín Ahmed Aboutaleb (qu'asumió'l cargu'l 1 de xineru de 2009), políticu de 47 años d'edá que llegó a Holanda na adolescencia, que fizo la so carrera nel Partíu de los Trabayadores (PvdA), tamién d'orientación socialdemócrata, y qu'anguaño trabaya como secretariu d'Estáu pa trabayu y asuntos sociales nel gobiernu de coalición de democristianos y socialdemócrates de L'Haya.[6] [7]

Demografía[editar | editar la fonte]

Dempués de l'absorción de Rozenburg en 2010, la población de Rotterdam ye de más de 600.000 persones. Tres l'apertura de la nueva canal en 1875, el mayor y más rápida crecedera de la población pol puertu de Rotterdam tomó 25 años, la población creció en cerca de 200.000 persones, la mayoría de los trabayadores portuarios vinieron de Brabante, Zelanda y Bélxica. La rápida crecedera nos años sesenta y setenta foi provocáu por munchos inmigrantes d'Italia, España, Marruecos, Turquía, ex Yugoslavia y Grecia. Aparte, na ciudá tamién hai una gran población de chinos, surinameses, antillanos (de les Antilles Neerlandeses) y caboverdianos. En total, el 48% de la población de Rotterdam ye anguaño d'orixe estranxeru. La tasa de desemplegu ye del 8,2%, y el númberu de persones con trabayu ye de casi 300.000 (Tolos datos son de 2011).[8]

Población histórica[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Rotterdam ente 1796 y 2012

Educación[editar | editar la fonte]

Universidá !Fundación Acrónimu Tipu
Universidá Erasmu de Rotterdam 1913 EUR Universidá pública

Deportes[editar | editar la fonte]

Equipu !Deporte !Competición Estadiu !Creación
Feyenoord Rotterdam Fútbol Eredivisie Stadion Feijenoord 1908
Sparta Rotterdam Fútbol Eredivisie Sparta Stadion Het Kasteel 1888
Excelsior Rotterdam Fútbol Eredivisie Stadion Woudestein 1902
Rotterdam Challengers Baloncestu FEB Eredivisie Topsportcentrum 1954

Tresportes[editar | editar la fonte]

Aeropuertu !Códigu IATA Códigu OACI
Aeropuertu de Rotterdam RTM EHRD

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Rotterdam tien la reputación de ser una plataforma pal desenvolvimientu de l'arquiteutura y l'educación al traviés del Institutu Berlage (un llaboratoriu de posgráu n'arquiteutura), y el NAI (Institutu Holandés d'Arquiteutura), que ta abiertu al públicu y cuenta con una variedá d'esposiciones d'arquiteutura urbanes calidable, onde tamién se trabaya nos problemes de planificación.

Imaxe !Edificiu
Cases cubu
Ponte Erasmus
Rascacielos Montevideo
Maastoren
Euromast

Roterdameses célebres[editar | editar la fonte]

Categoría principal: Persones de Rotterdam

Persones nacíes en Rotterdam[editar | editar la fonte]

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Rotterdam ta hermanada coles siguientes ciudaes:[9]


Predecesor:
Bandera de Francia Aviñon
Bandera de Noruega Bergen
Bandera d'Italia Boloña
Bandera de Bélxica Bruxeles
Bandera de Polonia Cracovia
Bandera de Finlandia Ḥélsinki
Bandera de Chequia Praga
Bandera d'Islandia Reikiavik
Santiago de Compostela

Capital Europea de la Cultura
xunto con Bandera de Portugal Porto

2001
Socesor:
Salamanca
Bandera de Bélxica Bruxes

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://www.nrc.nl/nieuws/2007/09/04/waar-komt-de-naam-rotjeknor-vandaan-11385780-a217170.
  2. Población Consultáu'l 16 de Mayu de 2017
  3. «Klimaattabel Rotterdam, langjarige gemiddelden, tijdvak 1981-2010» (dutch). Royal Netherlands Meteorological Institute. Consultáu'l 10 de setiembre de 2013.
  4. «Klimaattabel Rotterdam, langjarige estremen, tijdvak 1971-2000» (dutch). Royal Netherlands Meteorological Institute. Consultáu'l 10 de setiembre de 2013.Usu incorreutu de la plantía enllaz rotu (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  5. «Autopistes d'agua». Deutsche Welle 15.08.2003. Consultáu'l 26 de setiembre de 2007.
  6. en:Ahmed Aboutaleb
  7. http://noticiasdeeurabia.wordpress.com/2008/10/17/musulman-marroqui-sera-alcalde-de-rotterdam
  8. Demografía de Rotterdam (en neerlandés) Consultáu'l 25 d'agostu de 2013
  9. «Rotterdam. Een sterk internationaal merk ROTTERDAM: EEN STERKINTERNATIONAAL MERK» (neerlandés) páx. 37. City of Rotterdam (2008). Consultáu'l 16 de marzu de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]