Robert Boyle

De Wikipedia
Robert Boyle
Vida
Nacimientu Castillo de Lismore (es) Traducir[1]25 de xineru de 1627[2]
Residencia Condáu de Waterford
Inglaterra
Muerte Londres[3]31 d'avientu de 1691[4] (64 años)
Sepultura St Martin-in-the-Fields (es) Traducir[5]
Familia
Padre Richard Boyle, conde de Cork
Madre Catherine Fenton
Casáu con ensin valor
Hermanos/es
Estudios
Estudios Eton College (es) Traducir
(1635 -
Llingües falaes inglés[7]
francés
llatín
Irlandés
Profesor de Robert Hooke
Oficiu físicu, químicufilósofu
Emplegadores Londres
Compañía Británica de les Indies Orientales
Universidá d'Oxford
Trabayos destacaos Llei de Boyle-Mariotte
Premios
Influyencies Galileo Galilei, René Descartes, Francis Bacon, Cornelius Drebbel (es) Traducir, Otto von Guericke y Ibn Tufail (es) Traducir
Miembru de Royal Society[8]
Colegio Invisible (es) Traducir
Movimientu accionista
Creencies
Relixón anglicanismu
Cambiar los datos en Wikidata

Robert Boyle, (25 de xineru de 1627Castillo de Lismore (es) Traducir – 31 d'avientu de 1691Londres) foi un Filosofía de la naturaleza filósofu natural, químicu, físicu y inventor. Tamién foi un prominente teólogu cristianu.

Como científicu ye conocíu principalmente pola formulación de la llei de Boyle,[9] amás de que ye xeneralmente consideráu güei como'l primer químicu modernu, y polo tanto unu de los fundadores de la química moderna. La so obra The Sceptical Chymist (El químicu escépticu) ye considerada una obra fundamental na historia de la química.

Biografía[editar | editar la fonte]

Robert Boyle nació nel condáu de Waterford, Irlanda, en 1627. Foi'l decimocuartu fíu —d'un total de quince— del aristócrata inglés Richard Boyle, conde de Cork, y Catherine Fenton, la so décima esposa. Richard Boyle llegara a Irlanda en 1588, dedicándose a la política y a la industria, y pa cuando nació Robert yá tenía grandes estensiones de tierres y apuntaba na alministración, na que llegó a Lord Tesoreru del Reinu d'Irlanda.

Entá neñu, Robert aprendió a falar llatín, griegu y francés, siendo unviáu, tres la muerte de la so madre, con tan solu ocho años al colexu de Eton, del cual yera direutor Sir Henry Wotton, amigu del so padre. A los quince años partió de viaxe con un tutor francés. Vivió cerca de dos años en Xénova y visitando Italia en 1641, pasó l'iviernu en Florencia estudiando les paradoxes de Galileo Galilei, quien morrió al añu siguiente.

Años entemedios[editar | editar la fonte]

Boyle tornó a Inglaterra dende'l continente a mediaos de 1644 con un gran interés pola investigación científica.[10] El so padre morriera l'añu anterior y dexára-y la casa solariega de Stalbridge en Dorset, Inglaterra, y propiedaes importantes nel Condáu de Limerick n'Irlanda qu'adquiriera mientres la Guerra de Cromwell. A partir d'esi momentu, Robert dedicó la so vida a la investigación científica y llueu ocupó un llugar destacáu nel grupu d'investigadores, conocíu como'l "Colexu Invisible", que se dedicaron al cultivu de la " nueva filosofía". Axuntar con frecuencia en Londres, de cutiu nel Gresham College, y dalgunos de los miembros tamién se reunian en Oxford.

A partir de 1647 realiza delles visites a les sos finques d'Irlanda, y en 1652 decide treslladase a Irlanda, pero atayar na so incapacidá pa progresar colos sos trabayos en química. Nuna carta, describió a Irlanda como "un país bárbaru onde los espíritus químicos son tan mal entendíos non pueden llograse preseos químicos polo que yera difícil tener cualquier pensamientu herméticu ellí."[11] En 1654, Boyle parte d'Irlanda escontra Oxford pa siguir cola so obra. Nel University College, na High Street de Oxford esiste una placa qu'indica'l sitiu nel cual atopábase'l Cross Hall hasta empiezos del sieglu XIX. Equí, Boyle arrendó delles habitaciones del boticariu que yera'l propietariu del Hall.

Depués de lleer en 1657 sobre la bomba d'aire d'Otto von Guericke, dedicar con ayuda de Robert Hooke a diseñar meyores na so construcción, y en 1659 desenvuelve la "máquina Boyleana" o "motor neumáticu", cola qu'empecipia una serie d'esperimentos sobre les propiedaes del aire. Reseñar del llabor de Boyle cola bomba d'aire publicar en 1660 sol títulu "Nuevos esperimentos físicu-mecánicos, sobre la elasticidá del aire, y los sos efeutos". Ente los críticos d'esti llibru atopó'l xesuita Francis Line (1595-1675), y mientres respondía a les sos oxeciones Boyle fixo la primer mención a la llei qu'establez que'l volume d'un gas varia inversamente cola presión del gas, la que se conoz n'honor a él como Llei de Boyle n'Inglaterra y n'Europa como llei de Boyle-Mariotte.

Sicasí, quien orixinalmente formuló esta rellación foi Henry Power, en 1661. Boyle incluyó una referencia a un documentu escritu por Power, pero per error atribuyir a Richard Towneley. N'Europa continental, la hipótesis dacuando atribúyese Edme Mariotte, anque ésti nun la publicar hasta 1676 y yá taba probablemente al tantu del llabor de Boyle.[12]

En 1663 el Colexu Invisible convertir na Royal Society de Londres pa la Meyora de Recursos Naturales Conocencia, y la carta de constitución dada por Carlos II d'Inglaterra, designó a Boyle miembru del conseyu. En 1680 foi escoyíu presidente de la sociedá, pero tornó l'honor por escupulicios alrodiu de los xuramentos.

Boyle escribió una llista de 24 posibles inventos qu'incluyía "L'allongamientu de la vida", el "Arte de Volar", la "Lluz perpetuo", "fabricar armadures bien llixeres y desaxeradamente dures", "Un barcu capaz de navegar con tou tipu de vientos, y un buque inundible", "una manera práctico y certero de determinar llargores", "drogues lo suficientemente poderoses como p'alteriar o aponderar la imaxinación, espertar la memoria y otres funciones y apangar el dolor, adquirir suañu inocente, suaños inofensivos", etc. La llista ye estraordinaria porque sacante delles poques esceiciones casi toos, fixéronse realidá.[13]

Mientres la so residencia en Oxford, Boyle foi Cavalier (realistes, impulsores del poder real). Créese que los cavaliers fueron creaos por orde real unos pocos años primero que Boyle llegara a Oxford. La primer dómina de la estancia de Boyle tuvo marcada poles aiciones esitoses de les fuercies reaccionaries parllamentaries, polo qu'esti periodu foi'l más secretu tocantes a los movimientos de los Cavalier y polo tanto sábese bien pocu alrodiu de la participación de Boyle.

En 1668 parte de Oxford escontra Londres, onde mora en casa de la so hermana, Lady Ranelagh, en Pall Mall.

Últimos años[editar | editar la fonte]

En 1689 la so salú empieza a debilitase y adulces foise retirando de los sos compromisos públicos, cesando les sos comunicaciones cola Royal Society, y fixo públicu'l so deséu de ser escusáu de recibir invitaos, "a nun ser n'ocasiones bien estraordinaries", en martes y vienres pela mañana y el miércoles y sábadu pela tarde. Nel so tiempu llibre Boyle centrar en "la so contratación espiritual, ordenar los sos papeles", y preparar delles investigaciones químiques importantes que se proponía dexar "como una especie de legáu herméticu a los discípulos, estudiosos d'esti arte". La so salú empioró en 1691, y fina el 31 d'avientu d'esi añu, xusto una selmana dempués de la muerte de la hermana con quien viviera mientres más de venti años. Robert Boyle morrió de paralís. Foi soterráu nel campusantu de St Martin-in-the-Fields, la so oración aciaga tuvo al cargu del so amigu, l'Obispu Gilbert Burnet.

Conferencies Boyle[editar | editar la fonte]

Nel so testamentu, Robert Boyle dexó fondos pa establecer una serie de conferencies añales col fin de defender la relixón cristiana y contra ateístas y otros infieles.[14][15]

La primer conferencia foi celebrada en 1692, sol títulu de "Una refutación al ateísmu".[16] Foi dirixida por Richard Bentley, quien enantes de presentar la ponencia, caltuvo correspondencia con Isaac Newton. Na primer carta'l físicu escribiera que al realizar los sos trataos sobre'l sistema, la so creencia en Dios determinara los sos estudios.[17][18] Les conferencies siguieron celebrándose mientres el restu del sieglu XVII y los s. XVII y XIX, hasta finales del sieglu XX.

Dende l'añu 2004 les Conferencies Boyle fueron restablecíes na ilesia de St Mary--y-Bow, en Londres, Inglaterra. Añalmente convídase a un teólogu o científicu prominente a encetar temes rellacionaes col cristianismu y la comprensión actual del mundu natural.[19]

Investigador científicu[editar | editar la fonte]

Bomba d'aire de Boyle.

El gran méritu de Boyle como investigador científicu ye que materializó los principios que Francis Bacon predicó na so obra Novum Organum, anque nun se considerara a sigo mesmu como siguidor de Bacon o de cualesquier otru maestru. Yá que taba "provistu d'esperimentos" pa faese los sos propios xuicios, manifestó en numberoses ocasiones que, col propósitu de caltenese tan llibre de prexuicios como-y fuera posible, refugaba l'estudiu de los sistemes atómicu y cartesianu, según del mesmu Novum Organum, anque almitía "consultalos dacuando". Nada yera más ayenu al so temperamentu que'l desenguedeyo d'hipótesis. Apreciaba l'adquisición de conocencia como un fin en sí mesmu y, arriendes d'ello, beneficióse d'una perspeutiva más amplia alrodiu de los fines de la investigación científica que la que tuvieron los sos predecesores mientres sieglos. Esto, per otru llau, nun significa que nun emprestara atención a les aplicaciones práutiques de la ciencia, nin que despreciara la conocencia que sirvía al usu.

Boyle foi un alquimista convencíu de la posibilidá de la transmutación de los metales, llegando a realizar esperimentos cola esperanza de llogralo; coles mesmes foi clave nel llogru de l'abolición, en 1689, de la llei d'Enrique IV contra la creación d'oru y plata per mediu de la alquimia (Act Against Multipliers, 1404).

Realizó importantes contribuciones nel campu de la física: la llei de Boyle, el descubrimientu del papel del aire nel espardimientu del soníu, les investigaciones alrodiu de la fuercia espansivo na conxelación de l'agua, alrodiu de la densidá relativa, la refraición en cristales, lletricidá, color, hidrostática, etc. A pesar d'ello, la química foi siempres la so área predilecta. En 1661 publicó The Sceptical Chemist (El químicu escépticu) nel que criticaba los esperimentos polos cualos vulgares espagíricos esforciar en probar que'l so sal, azufre y mercuriu son los verdaderos principios de les coses».

Pa Boyle, la química yera la ciencia de la composición de les sustancies y non un arte auxiliar pal alquimista o'l físicu. Avanzó escontra la visión moderna de los elementos como los constituyentes de los cuerpos materiales, y entendió la diferencia ente los amiestos y los compuestos, realizando progresos considerables nes téuniques pa la determinación de los sos componentes, un procesu que bautizó como "analís". Entá más, llegó a suponer que los elementos taben compuestos n'última instancia de partícules de dellos tipos y tamaños. Amás, realizó estudios alrodiu de la combustión y la respiración afayando la intervención del osíxenu, según esperimentos en fisioloxía nos que se vía atrabancáu pola "sensibilidá de la so naturaleza", que-y torgaba realizar diseiciones anatómiques, especialmente d'animales vivos, a pesar de saber que yeren "más instructivos".

Interés teolóxicu[editar | editar la fonte]

Amás de ser un atareado filósofu de la naturaleza, Boyle dedicó enforma tiempu a la teoloxía cristiana, amosando un enclín a los aspeutos práuticos ya indiferencia polos discutinios. Cola Restauración yera bien recibíu na corte, y en 1665 pudo ser nomáu direutor del colexu de Eton d'ordenase, daqué a lo que se negó na creencia de que los sos escritos sobre temes relixoses tendríen un mayor valor na midida na que fueren obra d'un llaicu y non d'un ministru a sueldu de la ilesia.

Como direutor de la Compañía de les Indies Orientales gastó grandes sumes na misión evanxelizadora, contribuyendo a sociedaes misioneres y a la traducción de la Biblia o fragmentos de la mesma a distintes idiomes.

El so magna obra publicada un añu enantes de morrer: "El Cristianu Virtuosu" (1690), sería más tarde una influencia que foi retomada por John Locke en "The Reasonableness of Christianity, as Delivered in the Scriptures".

Principales trabayos[editar | editar la fonte]

Portada de la primer edición de The Sceptical Chymist, 1661.
Matraz de autollenado de Boyle, una imposible máquina de movimientu perpetuu, que se rellena a sigo mesma pola aición d'un sifón ("movimientu hidrostáticu perpetuu").

Científicos[editar | editar la fonte]

Les siguientes son dalgunes de les más importantes de les sos obres:

  • 1660 - Nuevos esperimentos físicu-mecánicos: Notes sobre la elasticidá del aire y los sos efeutos
  • 1661 - El Químicu escépticu
  • 1663 - Considerancies tocar la utilidá de la Esperimental de la filosofía natural (siguíu d'una segunda parte en 1671)
  • 1664 - Esperimentos y tocar Considerancies de colores, coles observaciones nun diamante que relluma na escuridá
  • 1665 - Nuevos Esperimentos y observaciones sobre la fría
  • 1666 - La paradoxa hidrostática.[20]
  • 1666 - Orixe de les formes y cualidaes d'alcuerdu a la filosofía corpuscular
  • 1669 - Una continuación del so trabayu na primavera d'aire
  • 1670 - Demostró qu'un amenorgamientu de la presión ambiental puede conducir a la formación de burbuyes nel texíu vivo. Esta descripción d'una víbora nun vacíu foi'l rexistráu primer descripción de la enfermedá por descompresión.[21]
  • 1670 - Estensiones de les cualidaes Cósmicu de les coses, la temperatura de la Subterraneal y Rexones submarín, el fondu del mar, & c. con una introducción a la Hestoria de cualidaes particulares
  • 1672 - Orixe y virtúes de les xemes
  • 1673 - Ensayos de l'astucia estrañu, gran eficacia, naturaleza determinada d'arrecendores
  • 1674 - Dos volúmenes d'escritos sobre'l salín del mar, los barruntos alrodiu de les realidaes ocultes del aire, fríu, imanes celestes, perceguera de los Problemata Hobbes de vacíu
  • 1676 - Los esperimentos y les Notes sobre l'orixe mecánicu o de producción de cualidaes particulares, incluyendo delles notes sobre la lletricidá y el magnetismu
  • 1678 - Observaciones sobre una sustancia artificial que relluma ensin nenguna ilustración anterior
  • 1680 - El Noctiluca aérea
  • 1682 - Nuevos Esperimentos y observaciones sobre'l Noctiluca Icy
  • 1682 - Una continuación más del so trabayu nel aire
  • 1684 - Memories pa la Historia Natural del sangre humano de la Hestoria
  • 1685 - Memories del curtiu esperimental natural pa les agües minerales
  • 1686 - Un serviciu d'información gratuitu na noción Recibíu Vulgarmente de la Naturaleza
  • 1690 - Hidrostato Medicina
  • 1691 - Y en la observación de los esperimentos de física

Relixosos y filosóficos[editar | editar la fonte]

  • 1648/1660 - "Amor Seráfico", escritu en 1648, pero ensin publicar hasta 1660
  • 1663 - "Un ensayu sobre l'estilu de les Sagraes Escritures"
  • 1664 - "La Excelencia de Teoloxía en comparanza cola filosofía natural"
  • 1665 - "Reflexones ocasionales sobre varios temes"
  • 1675 - "Delles considerancies alrodiu de la reconciliación ente la razón y relixón, con un discursu alrodiu de la posibilidá de la Resurrección"
  • 1687 - "El martiriu de Teodora y Dídimo"
  • 1690 - "El Cristianu Virtuosu"
  • En 1835, Henry Rogers arrexuntó una serie d'ensayos de Robert Boyle, publicaos sol nome de ‘Trataos sobra la gran veneración que l'intelectu del home débe-y a Dios, nes coses percima de la razón, y nel estilu de les Sagraes Escritures'

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Scientific Lives. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: John Aubrey.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Бойль Роберт. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  4. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Robert-Boyle. Apaez como: Robert Boyle. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. Afirmao en: Find a Grave. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Afirmao en: Kindred Britain.
  7. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  8. 8,0 8,1 URL de la referencia: https://catalogues.royalsociety.org/CalmView/Record.aspx?src=CalmView.Persons&id=NA8137&pos=1.
  9. Acott, C.J. (1999). «The diving "Law-ers": A brief resume of their lives.». South Pacific Underwater Medicine Society Journal 29 (1). ISSN 0813-1988. OCLC 16986801. http://archive.rubicon-foundation.org/5990. Consultáu'l 17 d'abril de 2009. 
  10. See biographies of Robert Boyle at [1], [2], [3] and [4].
  11. quoted in Silver, Brian. The Ascent of Science, p. 114. Oxford University Press US, 2000. ISBN 978-0-19-513427-8
  12. Brush, Stephen G. (2003). The Kinetic Theory of Gases: An Anthology of Classic Papers with Historical Commentary. Imperial College Press. ISBN 1860943489.
  13. Robert Boyle's prophetic scientific predictions from the 17th century go on display at the Royal Society
  14. Treatises on the high veneration man's intellect owes to God: on things above reason: and on the style of the Holy Scriptures (1836), London: Printed and published by J. Rickerby
  15. http://www.stmarylebow.co.uk/#/boyle-lecture/4535373186
  16. Bentley, Richard (1976). Eight Boyle Lectures on Atheism. New York: Garland.
  17. http://www.ovguide.com/boyle-lectures-9202a8c04000641f8000000000273c4a#
  18. http://www.bun.kyoto-u.ac.jp/~suchii/Leib-Clk/Newt-Bentl.html
  19. http://www.stmarylebow.co.uk/#/boyle-lecture/4535373186
  20. Arthur W. J. G. Ord-Hume (2006). Perpetual Motion: The History of an Obsession. Adventures Unlimited Press. ISBN 1931882517.
  21. Acott, C.J. (1999). «A brief history of diving and decompression illness.». South Pacific Underwater Medicine Society Journal 29 (2). ISSN 0813-1988. OCLC 16986801. http://archive.rubicon-foundation.org/6004. Consultáu'l 17 d'abril de 2009. 

Bibliografía adicional[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]