Rissa tridactyla

De Wikipedia
Rissa tridactyla
gaviota tridáctila
Estáu de caltenimientu
Preocupación menor (LC)
Esmolición menor (IUCN)[1]
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Aves
Orde: Charadriiformes
Familia: Laridae
Xéneru: Rissa
Especie: R. tridactyla
Stephens, 1826
Distribución
Subespecies
  • R. t. tridactyla
  • R. t. pollicaris
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Les especies d'aves con nome común en llingua asturiana márquense como NOA. En casu contrariu, conséñase'l nome científicu. La gaviota tridáctila[2] (Rissa tridactyla) ye una especie d'ave caradriforme de la familia Laridae, perteneciente al xéneru Rissa, que contién solu dos especies. Debe'l so nome a la carauterística del xéneru de tener el deu traseru atrofiáu, presentando namái tres deos en cada pata los individuos de la subespecie atlántica. Ye una gavilueta de tamañu mediu con pates curties y cola esmorniada,[3] que vive en mar abiertu la mayor parte del añu,[3] y va al mariniega pa criar en cantiles y nes parés de les cueves. Aliméntase principalmente de pequeños crustáceos y peces.

Descripción y diferenciación[editar | editar la fonte]

Gaviota tridáctila volando.

Son gaviluetes de tamañu mediu, gordoses y de pates curties.[3] La especie ye físicamente bien similar al so conxénere la gavilueta piquicorta (Rissa brevirostris). Dambes tienen el picu mariellu ensin manches, la cabeza y el cuerpu blancu, el llombu y parte cimera de les ales grises y les puntes de les ales dafechu negres.[3] Les gaviluetes tridáctiles adultes son un pocu más grandes que les piquicortas, alredor de 40 cm de llongura con un valumbu alar de 90-100 cm. La gavilueta tridáctila tien el picu más llargu, los güeyos más pequeños y col gris de les ales bastante más claru que la piquicorta. El color de les pates nun ye una forma fiable de diferenciación porque anque la mayoría de les gaviluetes tridáctiles tienen les pates de color gris escuru dalgunes tener de color arrosáu y hasta coloraes como les piquicortas. Los sexos son indistinguibles visualmente.

Estrémense dos subespecies:

  • Rissa tridactyla tridactyla la forma del océanu Atlánticu que presenta la carauterística única ente les gaviluetes de tener el pulgar práutica o totalmente ausente.
  • Rissa tridactyla pollicaris la forma del océanu Pacíficu que como'l so nome indica (pollex ye pulgar en llatín) presenta un pequeñu deu traseru vestigial.

Hábitat y distribución[editar | editar la fonte]

Distribuyir por toos océanos del hemisferiu norte siendo una de les especies d'aves marines más numberoses. Les gaviluetes tridáctiles son aves d'alta mar que namái suelen averase a la mariña p'añerar.

Críen en colonies que s'estienden pel Pacíficu dende les islles Kuriles, a lo llargo de la mariña del mar de Okhotsk, el mar de Bering, les islles Aleutianes, al sureste d'Alaska,[4] y nel Atlánticu dende les mariñes norteamericanes, pasando per Groenlandia hasta les mariñes europees llegando al sur a la península ibérica y al norte a les islles del Árticu.[5] Pel branu, mientres la so dómina de cría, son bien gregaries formando colonies bien grandes, trupes y ruidoses de cutiu compartiendo espaciu colos Uria. Al pie de los sos conxéneres les gaviluetes piquicortes son les úniques especies de gaviluetes qu'añeren puramente sobre cantiles y roques. Pel hibiernu la so área de distribución estiéndese más al sur y al interior de los mares.

Detalle de la pata de R. tridactyla.

Reproducción[editar | editar la fonte]

Rissa tridactyla

Son puramente monógames. Críen ente mayu y xunetu en grandes colonies nos cantiles. Son capaces d'utilizar los cantiles más serrapatosos. Ponen d'unu a tres güevos, d'unos 6 cm. de llargor, de color ocre y con pintes. Faen el nial con tierra. El machu y la fema guaren los güevos ente plumón y algues 24 y 30 díes. A diferencia de les otres gaviluetes que tienen pollos motudos, los de les gaviluetes de tridáctiles tienen plumaxe ablancazáu y esponxosu, porque tienen menor necesidá de camuflase por tar menos espuestos a los depredadores al tar asitiaos en cantiles pocu accesibles. Otra diferencia colos pollos de la mayoría de les gaviluetes que son seminidífugos ye que los pollos d'esta especie permanecen instintivamente quietos y sentaos nel nial pa evitar espeñase.[6] Son aptos pal vuelu a los cinco selmanes. Namái 24 de cada 100 mozos lleguen a los trés años, cuando s'algamar el maduror sexual. Éstos pel hibiernu tienen una franxa gris escura na parte posterior de pescuezu y una negra na punta de la cola, amás de la mancha difusa detrás de los güeyos que-yos sale a los adultos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. BirdLife International (2009). «Rissa tridactyla» (inglés). Llista Roxa d'especies amenazaes de la UICN 2011.2. Consultáu'l 9 de mayu de 2012.
  2. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Mark Beaman y Steve Marge, Guía d'identificación d'aves d'Europa, Norte África y Próximu Oriente. Ed. Omega. p. 413 ISBN 84-282-0946-4
  4. Artyukhin Yu.B. y V.N. Burkanov (1999), Aves marines y mamíferos del alloñáu esti rusu: guía de campu. Ed. АSТ. Мoscú – p. 215 (en rusu)
  5. O.K. Joint Nature Conservation Committee Report (n'inglés)
  6. Tinbergen, Niko (1969). Curious Naturalists. Garden City, New York, USA: American Museum of Natural History, páx. 301.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]