Revolución de Payares

De Wikipedia
Revolución de Payares
Parte de Revoluciones de 1917–1923 (es) Traducir
Fecha 24 ochobre 1918 → anguaño
Llugar Alemaña y Imperiu alemán (Imperiu alemán)
Consecuencies
Belixerantes
Bandera de Imperiu alemán Imperiu alemán

Exércitu imperial alemán
• Príncipes de les provincies del Reich y alto mando ----

Bandera d'Alemaña República de Weimar:
Reichswehr
Freikorps
Stahlhelm
Lliga Espartaquista
Partíu Comunista d'Alemaña
República Soviética de Baviera
Freie Arbeiter-Union Deutschlands
Comandantes
Bandera de Imperiu alemán Guillermu II
Bandera de Imperiu alemán Lluis III de Baviera
Bandera de Imperiu alemán Erich Ludendorff
Bandera de Imperiu alemán Teniente Steinhäser
Bandera d'Alemaña Friedrich Ebert
Bandera d'Alemaña Gustav Noske
Rosa Luxemburg  
Karl Liebknecht  
Kurt Eisner  
Karl Radek
[editar datos en Wikidata]

La revolución de payares de 1918 n'Alemaña, escontra'l final de la Primer Guerra Mundial, llevó al cambéu dende la Monarquía constitucional del Kaiserreich alemán a una república parllamentaria y democrática.

Les causes de la revolución atópase nes cargues estremes sufiertes pola población mientres los cuatro años de guerra, el fuerte impautu que tuvo la derrota nel Imperiu alemán y les tensiones sociales ente les clases populares y l'élite d'aristócrates y burgueses que detentaban el poder y acababen de perder la guerra.

La revolución empezó con un motín de marineros de la flota de guerra en Kiel; negar a maniobrar pa sacar la flota al mar del Norte pa llibrar una última batalla contra la escuadra británica, como pretendíen faer los sos superiores. En pocos díes tomó a toa Alemaña y forzó l'abdicación del káiser Guillermu II el 9 de payares de 1918. Los oxetivos d'avanzada de los revolucionarios, empuestos por ideales socialistes, fracasaron en xineru de 1919 ante la oposición de la direición del Partíu Socialdemócrata d'Alemaña (SPD) encabezada por Friedrich Ebert. Estos líderes socialdemócrates —al igual que los partíos burgueses— tarrecíen que se desencadenara una guerra civil, polo que refugaben la idea revolucionaria radical de desaposiar dafechu del poder a la élite allegada al káiser y promulgaben, sicasí, conciliar a estos sectores coles nueves rellaciones democrátiques. Con esti fin, el SPD alcordó una alianza col Comandu Militar Supremu alemán y, cola ayuda de fuercies paramilitares d'orientación derechiega, llograron l'aforfugamientu violentu del llamáu Llevantamientu Espartaquista (Spartakusaufstand).

El desenllaz formal de la revolución asocedió'l 11 d'agostu de 1919 cola robla de la nueva Constitución de la República de Weimar.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

L'Imperiu alemán y la democracia social[editar | editar la fonte]

Sesión parllamentaria nel Reichstag en 1889
Guillermu II (esquierda) col rei de Rumanía Carol I en 1914

La revolución civil de marzu de 1848/49 fracasó, sobremanera, pol problema de tener que consiguir al empar la democratización y la xunión d'Alemaña. Nes décades posteriores, la ciudadanía alliniar col Estáu autoritariu (Obrigkeitsstaat), particularmente una vegada que la unidá alemana s'hubo establecíu, na forma de la Pequeña Alemaña sol lideralgu de Prusia en 1871.

L'acabante fundar Imperiu alemán (n'alemán Deutsches Kaiserreich), Segundu Reich o Alemaña guillermina, yera una monarquía constitucional. Pal parllamentu, n'alemán Reichstag, aplicábase'l derechu de sufraxu igualitariu, universal y secretu pa los homes (Männerwahlrecht). La influencia del Parllamentu na política del Reich yera, sicasí, llindada. La so única atribución importante yera l'aprobación del presupuestu. El gobiernu del Kaiserreich nun yera responsable namái ante'l Parllamentu, sinón tamién ante'l emperador.[1]

Los socialdemócrates, que darréu formaron el SPD, tamién taben representaos nel Reichstag dende 1871. Dende los sos entamos abogaron públicamente por un Estáu republicanu. Por esti motivu, Otto von Bismarck fíxo-yos escorrer dende 1878 hasta la so destitución pol Káiser en 1890, basándose nes Lleis Socialistes. A pesar d'ello, los socialdemócrates pudieron aumentar la so representación en casi toles eleiciones. Nel Reichstag de 1912 formaben el partíu parllamentariu más fuerte, con 110 diputaos y el 28 % de los votos.

Nos 43 años dende la fundación del Kaiserreich hasta la Primer Guerra Mundial, el SPD non solamente creció n'importancia, sinón que tamién camudó'l so calter. Na disputa revisionista (Revisionismusstreit) qu'empezó en 1898, los llamaos revisionistes queríen esaniciar l'oxetivu de la revolución del programa del partíu. Defendíen nel so llugar reformes sociales acordies con el orde económicu establecíu. L'ala marxista impúnxose nuevamente a los revisionistes. Sicasí, la retórica revolucionaria despintaba que'l SPD fixérase práuticamente reformista dende la derogación de les Lleis Socialistes» en 1890. Los socialdemócrates, bilordiaos como “miembros ensin patria”, sentíense patriotes alemanes. Al empiezu de la Primer Guerra Mundial, fíxose claro que'l SPD volviérase una parte integral del xuegu semidemocrático del Imperiu, entá como parte de la oposición.[2]

El SPD y la Primer Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Alredor de 1900, la socialdemocracia alemana taba a la cabeza del movimientu internacional de los trabayadores. Nos congresos paneuropeos de la Segunda Internacional Socialista, el SPD siempres aprobara los resolvimientos que prevíen una causa común socialista en casu d'empecipiase la guerra. Mientres la crisis de xunetu de 1914 que siguió al asesinatu del archiduque Francisco Fernando en Sarayevu (atentáu de Sarayevu), inda entamó —como otros partíos socialistes n'Europa— grandes manifestaciones en contra de la guerra. Nelles Rosa Luxemburg, la vocera de l'ala izquierdista del partíu, llamó a la desobediencia y a evitar la guerra en nome de tol SPD. Por esti motivu, el gobiernu del Kaiserreich entamó aprehender a los líderes del partíu darréu dempués d'entrar en guerra. Friedrich Ebert, unu de los dos representantes del SPD, viaxó a Zúrich llevando los fondos del partíu a un llugar seguru, fora del algame del Estáu.

Direición del SPD en 1909 (nomes na descripción de la imaxe)

Al entrar Alemaña na guerra cola declaración de guerra al Imperiu rusu el 1 d'agostu de 1914, la mayoría del SPD dexóse arimar pol sentimientu bélicu que percorría Europa. De tal manera siguió al so antiguu presidente August Bebel, quien antes de la so muerte en 1913 dixera:

Si ye en contra de Rusia, yo mesmu voi alzar la pistola, pos ye l'enemigu de la cultura y los primíos.

Amás, los diputaos del SPD tarrecíen perder votos ya influencia nel Reichstag, según una posible proscripción del partíu si rehuían el so “deber patrióticu”.[3]

En contra de los sos históricos ideales, la socialdemocracia alemana arimar del raxón patrióticu que percorrió Alemaña en 1914 y con delles esceiciones sofitó la guerra, "roblando" la llamada Unión Sagrada

La direición del partíu y los representantes nel Reichstag taben estremaos na so posición al respective de la guerra: Xunto con Friedrich Ebert, 96 diputaos aprobaron los creitos de guerra pal gobiernu del Kaiserreich. Col segundu presidente, Hugo Haase, 14 parllamentarios taben en contra, pero votaron a favor por disciplina de la fraición. El SPD aprobó asina los creitos de guerra, prometió-y al káiser arrenunciar a fuelgues y a la remuneración de los sindicatos mientres durara la guerra, faciendo posible asina la movilización de les fuercies alemanes. Haase esplicó la so decisión, que se tomara contra la so voluntá, diciendo: “¡nun vamos abandonar a la patria a la hora del peligru!”[4]

El káiser acoyó la llamada “paz ciudadana” de la política alemana a la fin del so Discursu del Reichstag cola frase que se fixo famosa: “Equí nun veo nengún partíu, solo veo alemanes.”[5]

El mesmu Karl Liebknecht, quien dempués se convertiría en símbolu del movimientu antibelicista, venció nun principiu a les xustificaciones del partíu: abstener de la votación pa nun tener que votar contra la so propia faición. Sicasí, el 5 d'agostu de 1914 fundó, xunto a Rosa Luxemburg, Franz Mehring y otros miembros de la esquierda del partíu, el Grupu Internacional (Internationale Gruppe), que caltenía los resolvimientos del SPD previes a la guerra. D'esti grupu salió la mayor parte de la “Lliga Espartaquista” el 1 de xineru de 1916. El 2 d'avientu de 1914, Liebknecht, y nun principiu namái él, votó en contra de más creitos pa la guerra. Por esti motivu foi deteníu polos militares en 1915 a instigación de la direición del partíu. Por cuenta de los sos intentos d'entamar a quien s'oponíen a la guerra, foi espulsáu del SPD y condergáu en xunetu de 1916 a cuatro años de prisión.

Tamién Rosa Luxemburg, en siendo lliberada temporalmente, foi encarcelada hasta'l fin de la guerra.

La división del SPD[editar | editar la fonte]

Karl Liebknecht, políticu y revolucionariu, foi'l primer diputáu del SPD en votar contra los bonos de guerra y la participación alemana nesta (como yá fixera'l so padre enantes). Miembru de l'ala más izquierdista del partíu, sería espulsáu d'este en 1916.

Cuanto más duraba la guerra y cuantes más víctimes causaba, menos miembros del SPD taben dispuestos a caltener la paz ciudadana” de 1914. Entá menos desque, en 1916, l'emperador y el gobiernu yá nun dictaben les direutrices de la política del Kaiserreich, sinón el Mandu Supremu del Exércitu, n'alemán Oberste Heeresleitung (OHL), al mandu de los xenerales Paul von Hindenburg y Erich Ludendorff. Esti postreru tomaba les decisiones importantes. Na práutica, ellos gobernaben Alemaña como dictadores militares, escorriendo los oxetivos fitos al entamu de la guerra y determinando la vida civil tamién en función a les necesidaes de la guerra. Pa los obreros, esto significaba, ente otres coses, xornaes de 12 hores con salarios mínimos y provisiones insuficientes debíu al bloquéu marítimu impuestu por Gran Bretaña.

A midida que la guerra enfoscábase tantu pa los soldaos nel frente como pa los civiles, fueron surdiendo más voces na esquierda que ciscaben la finalización inmediata del conflictu.

Dende l'entamu de la revolución rusa de febreru de 1917, tamién n'Alemaña produciéronse grandes fuelgues entamaes. En marzu y abril de 1917 participaron nelles 300.000 trabayadores de la industria bélico de Berlín, Leipzig y más tarde de Düsseldorf. Acontecimientos similares producir de nuevu en Berlín (250.000 güelguistes), Bremen, Hamburgu y Essen en xineru de 1918 que desamarraríen una violenta represión y que constituyiríen per parte de les mases obreres el ensayu de la revolución.[6]

Yá que la situación probablemente empioraría pola entrada de los EE. UU. na guerra, l'emperador Guillermu II intentó apangar les protestes na so Mensaxe de Selmana Santa. Prometió que, una vegada acabada la guerra, habría eleiciones xenerales iguales (gleiche Wahlen) inclusive en Prusia, onde hasta entós s'aplicaba'l derechu al votu en tres clases (Dreiklassenwahlrecht).

Pero'l SPD reaccionó al creciente descontentu de los obreros siguiendo a los izquierdistes y entós tamién revisionistes como Haase y Eduard Bernstein. El 9 d'abril de 1917, el SPD estremóse al respective de la so posición frente a la guerra nos socialdemócrates de la mayoría (MSPD), con Friedrich Ebert a la cabeza, y los socialdemócrates independientes (USPD) encabezaos por Hugo Haase. Estos postreros demandaben l'inmediatu fin de la guerra y mayor democratización n'Alemaña, pero nun teníen un programa social-políticu xuníu. La Lliga Espartaquista, que refugara hasta entós la separación del partíu, formó entós una ala izquierdista del USPD.

Paz de vencedores o paz alcordada[editar | editar la fonte]

Dende la entrada na guerra de los EE. UU., la situación del Frente Occidental fixérase cada vez más precaria. Por esto, y pa quitar fuercies al USPD, el SPD formó un comité interpartidario nel Reichstag xunto al Partíu de Centru (Zentrumspartei), d'orientación conservadora-católica, y el Partíu Popular Progresista (Fortschrittliche Volkspartei), d'orientación lliberal. El branu de 1917, el comité propunxo una resolución que prevía una paz alcordada ensin anexón nin arreglos de guerra.

Sicasí, l'OHL tamién refugó esti resolución, como en marzu de 1918 refugara'l programa de paz de 14 puntos del presidente de los EE. UU. Woodrow Wilson de xineru del mesmu añu. La resolución estauxunidense prevía una paz a partir de l'autodeterminación de los pueblos, ensin vencedores nin vencíos» pero a cuenta de tresmanar l'orde políticu de les naciones enemigues». Hindenburg y Ludendorff refugaron esta propuesta porque se consiguiera la victoria sobre Rusia y creíen tener l'abonda ventaya pa, primero, inclinase por una "paz de vencedores" con anexones a mariña del adversariu y dempués, inclinase por volver al statu quo ante bellum ensin intervenciones esternes de nengún tipu.

Repercusiones de la Revolución d'Ochobre[editar | editar la fonte]

L'ésitu de la Revolución Rusa de 1917 marcó l'actuación del SPD y semó el mieu nes clases mediu y altu alemanes mientres la revolución de payares. Na imaxe, miembros del 1. ᵉʳ Reximientu de la Guardia Colorada frente al Palaciu d'Iviernu.

Dempués de la Revolución de Febreru nel Imperiu rusu y la cayida del últimu zar Nicolás II el 15 de marzu de 1917, el nuevu gobiernu rusu, que fuera establecíu dende'l branu polos mencheviques a la cabeza d'Alexander Kerensky, siguió la guerra del llau de les fuercies de la Triple Entente. Sicasí, el gobiernu del Imperiu alemán vio la oportunidá d'una victoria militar. P'avivar el sentimientu antibélico en Rusia, dexó que'l líder de los bolxeviques rusos, Vladirmir Ilich Lenin, viaxara a les escondidielles del so exiliu en Suiza a Petrográu nun vagón selláu al traviés de Suecia y Finlandia.

Na Revolución d'Ochobre, los bolxeviques, que defendíen l'inmediatu fin de la guerra, conquistaron el poder en Rusia. La victoria de Lenin reforzó'l mieu de la clase media alemana a una revolución similar a la rusa. Los líderes del SPD tamién amosaron el so incomodidad, porque los bolxeviques, decididamente un partíu políticu de cuadros, pudieron imponese contra la mayoría parllamentaria de socialistes moderaos y la clase media. Los sos esfuercios por torgar un desenvolvimientu similar n'Alemaña marcaron la so actuación na Revolución de Payares.[7]

En xineru de 1918 produciéronse nuevamente en tol Imperiu fuelgues xenerales con más d'un millón de participantes. Entós entraron n'aición per primer vegada los cabezaleros revolucionarios (Revolutionären Obleute), quien tendríen darréu un papel importante. Denomináronse «conseyos» (Räte), como los «sóviets» rusos. Pa debilitar la so influencia, Ebert incorporar a la direición de los güelguistes y consiguió adelantrar el final de la fuelga.

En marzu de 1918, el nuevu Gobiernu soviéticu de Lenin aceptó la negociación con Alemaña que condució a la Paz de Brest-Litovsk. Les condiciones de paz impuestes a Rusia por esti tratáu fueron más dures que les darréu conteníes nel Tratáu de Versalles al respective de Alemaña.[8] L'OHL pudo entós usar parte de les tropes sacupaes del Frente Oriental nel Frente Occidental. La mayoría n'Alemaña creía que llueu se llograría tamién una victoria nel occidente.

Busca del armisticiu y cambéu constitucional[editar | editar la fonte]

Tres la victoria nel Frente Oriental, l'OHL ordenó al empezar l'añu una nueva ofensiva nel oeste, pa forzar el viraje decisivu na guerra. Pero cuando en xunetu usárense les últimes reserves, la última posibilidá alemana de victoria taba perdida. El 8 d'agostu de 1918, conocíu como "vienres negru", los tanques ingleses cruciaron el Frente Occidental y l'OHL atopar con que yá nun disponía de reserves pa refaer esti frente; a mediaos de setiembre cayó coles mesmes el frente de los Balcanes. El 27 de setiembre capituló Bulgaria, que taba aliada a les Potencies Centrales. Tamién l'Imperiu austrohúngaru taba a puntu de cayer.

El 29 de setiembre, l'OHL informó al emperador y al canciller del Reich Georg von Hertling, na ciudá belga de Spa, sobre la desesperada situación militar. Ludendorff solicitó arelladamente un armisticiu cola Entente porque nun podía garantizar que'l frente pudiera aguantar más de 24 hores. Entá más, aconseyó cumplir con una de les solicitúes centrales de Wilson, qu'esixía la supresión de la Monarquía constitucional (a la que se culpaba del españíu de la guerra) pa poder aceptar la rindición d'Alemaña. Tola responsabilidá d'esta inminente capitulación y les sos consecuencies sería de los partíos integrantes del Reichstag. El 1 d'ochobre esplicó a oficiales del so Estáu Mayor (Stäbe): “Agora ellos tienen de comese la sopa que vinieron preparando.” Este ye l'orixe de la posterior «lleenda de la puñalada» (Dolchstosslegende).[9]

L'informe de Ludendorff impactó al gobiernu imperial, según darréu a los parllamentarios. Sicasí, los partíos mayoritarios, especialmente los líderes del SPD, taben dispuestos a asumir el gobiernu a última hora. Yá que el monárquicu Hertling refugó'l viraje al parllamentarismu, Guillermu II nomó'l 3 d'ochobre al príncipe Max von Baden, consideráu un lliberal, como nuevu Canciller Imperial. Nel so gabinete tamién ingresó per primer vegada un socialdemócrata, Philipp Scheidemann. A otru día, el nuevu gobiernu ufiertó a los Aliaos l'armisticiu nes condiciones qu'esixíen.

La población del Imperiu alemán conoció estos fechos el 5 d'ochobre. Na conmoción xeneral sobre la derrota manifiesta, los cambio constitucionales pasaron casi inalvertíos. Estos cambeos fueron formalmente aceptaos nel Reichstag el 28 d'ochobre. D'ellí d'equí p'arriba el canciller y los sos ministros taben subordinaos a la mayoría del Reichstag. El mandu militar tresferir del emperador al gobiernu imperial. Con esto, l'Imperiu alemán pasara d'una monarquía constitucional a una parllamentaria. Dende'l puntu de vista de la direición del SPD, la llamada “Constitución d'Ochobre” apinaba los oxetivos de derechu constitucional del partíu. Ebert consideraba'l 5 d'ochobre como la nacencia de la nueva democracia alemana. Tres l'abdicación d'emperador, tamién esixida polos aliaos p'aceptar la capitulación, resultaba superflua una revolución.

La tercer nota de Wilson y la destitución de Ludendorff[editar | editar la fonte]

Woodrow Wilson en 1916

Nos trés selmanes siguientes, el presidente de los EE. UU. Wilson respondió al pidimientu alemán d'un armisticiu con trés notes diplomátiques. Como requisitu pa les negociaciones pidió nelles la retirada alemana de les zones ocupaes, el fin de la guerra submarina y, anque formulada de manera difícil d'entender, l'abdicación del emperador, pa faer irreversible el cambéu políticu alemán.

Tres la tercer nota de Wilson del 24 d'ochobre, Ludendorff consideró de secute inaceptables les condiciones de los Aliaos. Agora yera partidariu de volver a entamar la guerra, que solo un mes antes declarara perdida. La solicitú emitida en demanda so reveló entós a los oponentes tou la debilidá militar del Imperiu. Les tropes alemanes fixérense a la idea del fin de la guerra y se impacientaban por volver a casa. La so predisposición a lluchar yera yá casi nula y yá se faíen más frecuentes les deserciones.

El gobiernu siguió por esto la suxerencia del mesmu Ludendorff y lo remplazó nel so cargu d'adxuntu al xefe d'Estáu Mayor, Generalquartiermeister, pol xeneral Wilhelm Groener. Ludendorff fuxó con un pasaporte falsu a Suecia, que yera un país neutral. El 5 de payares los Aliaos aceptaron el armisticiu. Pero la tercer nota de Wilson dexara la impresión nos mandos militares y xefes de los partíos políticos de que l'emperador tenía d'abdicar pa consiguir la paz.

La Revolución[editar | editar la fonte]

Llevantamientu marineru en Kiel[editar | editar la fonte]

Nel puertu de Kiel, el Mandu de la Marina alemana (Marineleitung), a que la so cabeza taba l'almirante Reinhard Scheer, entamaba unviar un últimu ataque contra la Royal Navy na canal de la Mancha. Los preparativos pa faese a la mar causaron aína un motín ente los marineros, que namái queríen evitar ser sacrificaos innecesariamente nel últimu intre de la guerra; motín que se tresformó nuna revolución xeneral qu'acabó en pocos díes por derrocar a la monarquía.

Marineros revolucionarios desfilando por Wilhelmshaven en 1918
Manifestación en Kiel en sofitu a los marineros y obreros sublevaos, iniciadores de la revolución, en payares de 1918

El llevantamientu de los marineros empezó en Schilling, frente a Wilhelmshaven, onde la flota alemana d'alta mar fora fondiar n'espera del ataque. El 29 d'ochobre les tripulaciones de los buques Thüringen y Helgoland desobedecieron la orde de faese a la mar. Les otres tripulaciones nun se xuntaron de momentu pero'l xefes navales nun teníen asegurada la obediencia de les tripulaciones. La tercer escuadra, que nun había tomáu parte nel motín, recibió la orde de volver a Kiel con unos mil remontaos aprehendidos, que teníen de ser procesaos na corte marcial.

Los marineros restantes queríen evitalo, porque los remontaos tamién actuaren nel so interés. Una delegación solicitó la so lliberación pero ésta foi refugada pol comandu de marina. A otru día, na casa sindical (Gewerkschaftshaus) de Kiel, los marineros aldericaben per primer vegada les futures aiciones xunto a los trabayadores de los estelleros. Al cerrase darréu la casa sindical, el 3 de payares realizáronse concentraciones conxuntes al campu. Cuando'l teniente Steinhäuser ordenó disparar contra los manifestantes, causando la muerte de nueve persones, un marín respondió al fueu y mató al oficial. La manifestación convirtiérase entós nuna revuelta xeneral.[10]

La mañana del 4 de payares, los marineros de la tercer escuadra escoyeron un conseyu de soldaos presidíu pol xefe de fogoneros[11] Kart Artelt. Adicionalmente desarmaron a los sos oficiales, ocuparon los barcos, lliberaron a los presos remontaos y tomaron el control de les instalaciones públiques y militares en Kiel. Pela tarde xuniéronse-yos soldaos del exércitu que'l comandu local fixera traer d'Altona pa encalorar la revuelta. D'esta miente Kiel taba firmemente en manes de 40.000 marineros, soldaos y trabayadores insurrectos.

La nueche del 4 de payares, el diputáu del SPD Gustav Noske llegó a Kiel. En representación del nuevu gobiernu nacional y de la direición del SPD, tenía de controlar la revuelta pa evitar una revolución. El conseyu de trabayadores y soldaos de Kiel creía tar de parte del nuevu gobiernu y cuntar col so sofitu. Por esto nomó a Noske “gobernador” esa mesma nueche y ésti efeutivamente terminó la revolución en Kiel a otru día. Pero mentanto los acontecimientos yá trescendieren lloñe de la ciudá.

La Revolución toma tol Kaiserreich[editar | editar la fonte]

Lluis III de Baviera

Dende'l 4 de payares, les delegaciones de marineros esparder por toles grandes ciudaes d'Alemaña. Yá'l 7 de payares, la revolución tomaba toles ciudaes costeres, según Hannover, Brunswick, Frankfurt del Main y Múnich. El 9 de payares el tronu imperial quedó vacante y en Múnich un conseyu de trabayadores y soldaos forzó al últimu rei de Baviera, Lluis III, a arrenunciar al tronu. Kurt Eisner del USPD proclamó en Baviera la república per primer vegada nel Imperiu. Nos díes siguientes abdicaron tolos príncipes gobernantes nos demás Estaos alemanes, siendo'l postreru Gunter Víctor de Schwarzburg-Rudolstadt el 23 de payares.

Los conseyos de trabayadores y soldaos (Räte) taben formaos mayoritariamente por partidarios del SPD y del USPD. La so direición yera democrática, pacifista y antimilitarista. Xunto al poder de los Fürsten (príncipes), los conseyos quitaron el poder al hasta entós toupoderosu mandu xeneral militar. Nun fueron tocaes les instituciones civil y oficial públiques del Imperiu —policía, conceyos, tribunales—. Casi nun hubo confiscaciones de propiedaes o industries porque s'esperaben midíes d'un nuevu gobiernu del Reich. Pa cuntar con executivos comprometíos cola revolución y el futuru gobiernu, los conseyos pidieron aína solo la supervisión de les instituciones qu'antes tuvieren en manes del mandu xeneral militar.

El SPD llogró d'esta miente una verdadera plataforma de poder a nivel llocal. Sicasí, ente que los conseyos creíen actuar a favor del nuevu orde, los líderes del SPD vieron llueu nellos elementos cafiantes pa una transición de poder pacífica, que yá consideraben completada. Al igual que los partíos burgueses, esixíen que se realizaren cuanto antes les eleiciones pa un congresu nacional que decidiera sobre la forma d'Estáu definitiva. Esto poner rápido en contra de gran parte de los revolucionarios. Sobremanera'l USPD intentaba captar les demandes d'estos postreros. Tamién defendía eleiciones pa un congresu nacional lo más tarde posible, con cuenta de consiguir antes del so entamu llogros que reflexaren les aspiraciones de gran parte de los trabayadores.

Reaiciones en Berlín[editar | editar la fonte]

Manifestantes peles cais de Berlín mientres la fuelga xeneral revolucionaria del 9 de payares de 1918

Friedrich Ebert taba acordies con Max von Baden en que tenía d'evitase una revolución social y caltenese primero de too l'orde del Estáu. Él quería conquistar a los partíos burgueses, que yá collaboraren col SPD nel Reichstag en 1917, según a les vieyes élites aristocrátiques del Imperiu pa reestructurar l'Estáu y evitar una tarrecida radicalización de la revolución que siguiera l'exemplu de Rusia. A esto sumóse'l so medrana a que la entá precaria situación de suministros pudiera colapsar si l'alministración actual fuera reemplazada por revolucionarios ensin esperiencia alministrativa. Ebert creía que'l SPD consiguiría inevitablemente la mayoría parllamentaria que-yos dexara executar los sos planes de reforma. Por esti motivu arriesgar a actuar lo más d'alcuerdu posible colos vieyos poderes. Pa poder amosar una victoria a los sos partidarios, pero tamién pa rescatar coles mesmes a la monarquía, Ebert esixó dende'l 6 de payares l'arrenunciu al tronu del Emperador. Pero Guillermu II, quien entá siguía nel centru d'operaciones del Mandu Supremu (OHL) na ciudá belga de Spa, nun conocía debidamente la situación na capital. El mesmu día, dempués de que'l Entente prometiera axustar un armisticiu, tenía la esperanza de volver al Kaiserreich al mandu de les tropes llicenciaes del frente y exercer dempués como monarca parllamentariu.

Max von Baden escribió darréu que Ebert declaró'l 7 de payares:

Si l'emperador nun abdica, la revolución social ye inevitable. Pero yo nun la quiero, l'odiu con tola alma.[12]

El canciller entamó viaxar a Spa pa convencer personalmente al Emperador de la necesidá de qu'abdicara. Pero nun llegó a faelo, porque la situación en Berlín esguiló rápido.

El 9 de payares de 1918: El fin de la monarquía[editar | editar la fonte]

Edición del 9 de payares del periódicu Vorwärts

La nueche del 8 de payares, el USPD convocara concentraciones en Berlín pal día 26, nes cualos anunciaría una fuelga xeneral y manifestaciones masives p'a otru día. Aquel día Ebert volviera esixir arelladamente l'abdicación del Emperador, col fin de poder anunciar esti pasu nes concentraciones como una victoria del SPD. Pa poder contener posibles disturbios, el gobiernu de Max von Baden fixo esplegar en Berlín al 4º Reximientu de Tiradores de Naumburgu, que se consideraba particularmente lleal.

Pero los soldaos d'esti reximientu nun taben dispuestos a disparar a conciudadanos. Cuando los sos oficiales apurriéron-yos granaes de mano, ceo na mañana del sábadu 9 de payares, unviaron una delegación a la redaición del órganu del partíu socialdemocrático Vorwärts pa pidir que se clarificara la situación. Ellí atoparon al diputáu del Reichstag Otto Wels, quien llogró convencer a los soldaos que sofitaren a los líderes del SPD y la so política. Dempués convenció a más reximientos de qu'obedecieren a Ebert.

D'esta miente, el control militar de la capital pasó a manes de los socialdemócrates. Pero Ebert tarrecía qu'ésti podía quedar rápido fora de control si les fuercies polítiques a la izquierda del SPD consiguíen abasnar tres sigos a los obreros nes manifestaciones anunciaes. Esta posibilidá diose cuando, a instancies del USPD, delles manifestaciones con cien mil persones dirixiéronse pela mañana al centru de Berlín. Nes sos pancartes y cartelos apaecíen conseñes como «Unidá», «Derechu y Llibertá» y «Hermanos, nun disparéis».

Aproximao a esa mesma hora l'emperador tuvo conocencia de la resultancia d'una encuesta de 39 comandantes: los soldaos del frente tampoco taben dispuestos a cumplir los sos órdenes. La nueche anterior inclusive un reximientu de guardia refugara obedecer per primer vegada. Telegrames de Berlín pidiérenlu urxentemente qu'abdicara de momentu, con cuenta de que'l so anunciu pudiera apangar la situación. A pesar d'esto, consideró solo arrenunciar al títulu d'emperador Alemán, pero non al de rei de Prusia.

Finalmente, Max von Baden, ensin esperar la decisión de Spa, escribió una telegrama esi mesmu mediudía indicando:

La so Maxestá l'Emperador y Rei decidió abdicar al Tronu. El Canciller Imperial va quedar nel cargu solo mientres duren les dilixencies correspondientes a l'abdicación de La so Maxestá, l'arrenunciu al Tronu del Imperiu Alemán y de Prusia de La so Alteza Imperial y Real y l'establecimientu d'una Rexencia.[13]
Proclamación de la República alemana el 10 de payares frente al Reichstag

L'Emperador entós coló al exiliu nos Países Baxos, onde viviría hasta la so muerte en 1941. Yá que robló'l so Certificáu d'Abdicación formal selmanes más tarde, el so encruz de la frontera vieno ser como una deserción. Esto costó-y tamién la simpatía de los sos militares.

Con cuenta de caltener el control de la situación, Friedrich Ebert esixó pa sí'l cargu de Canciller del Reich el 9 de payares a mediudía. Max von Baden aportó a esta demanda, pero escusar a pesar de la solicitú de Ebert a tomar el cargu d'alministrador imperial. Al considerase Ebert no posterior Canciller del Imperiu, creyó atopar un arreglu transitoriu hasta que se designara a un nuevu monarca.

La noticia del arrenunciu al tronu llegó demasiáu tarde pa causar impresión nos manifestantes. Naide fixo casu a los llamamientos de volver a casa o a los cuarteles publicaos n'ediciones especiales del Vorwärts. Cada vez más manifestantes esixíen el final de la monarquía. Karl Liebknecht, que fundara'l día anterior la Lliga Espartaquista, treslladóse darréu a Berlín namás salir de la cárcel. Agora entamaba la declaración de la república socialista. A la hora de la xinta nel Reichstag, el representante de la presidencia del SPD, Philipp Scheidemann, enterar d'esta noticia. Nun quería dexar la iniciativa a los espartaquistas y decidió rápido salir a un balcón del edificiu del Reichstag. Dende ellí proclamó la república pola so cuenta, contra la voluntá espresa de Ebert, ante una concentración de manifestantes, coles pallabres siguientes:

L'emperador abdicó. Él y los sos amigos fuxeron; el pueblu vencer en toles llinies. El príncipe Max von Baden venció'l so cargu de canciller al diputáu Ebert. El nuesu amigu va formar un gobiernu de los obreros, con participación de tolos partíos socialistes. Nun se debe fadiar al nuevu gobiernu na so xera pola paz y por llograr trabayu y comida. Obreros y soldaos, sei conscientes del significáu históricu d'esti día: lo inaudito asocedió. Ante nós ta una xera grande ya imprevisible. Tou pol pueblu. Tou al traviés del pueblu. Nada tien d'asoceder que deshonre al movimientu obreru. Permanecéi xuníos, lleales y conscientes de la responsabilidá. Lo vieyo y decadente, la monarquía ta destruyida. Viva lo nuevo. ¡Viva la República Alemana![14]

Poques hores dempués, el Berliner Zeitung publicó que Liebknecht proclamara nel Zoolóxicu de Berlín, probablemente casi de manera simultánea, la República Socialista Llibre Alemana (Freie Sozialistische Republik Deutschland), a la que xuró nuevamente a les 4 de la tarde ante un ensame aconceyáu nel Palaciu Municipal de Berlín (Berliner Stadtschloss):

Los miembros del partíu proclamamos la República Socialista Llibre d'Alemaña; na que nun va haber más esclavos y na que cada trabayador honráu va recibir el pagu xustu pol so honestu trabayu. Les regles del Capitalismu, que convirtieron a Europa nun caos, morrieron.[15]

Inda nun yera claru qué oxetivos escorría con esto. Les esixencies de la lliga espartaquista del 7 d'ochobre, d'estenses reformes económiques, militares y llegales —ente otres, l'abolición de la pena de muerte—, nun se dieren a conocer públicamente hasta entós.

Karl Liebknecht pronunciando un discursu en Berlín n'avientu.

Pa quitar intensidá al sentimientu revolucionariu y satisfaer les esixencies de los manifestantes d'unidá de los partíos obreros, Ebert convidó al USPD nesti momentu a entrar al gobiernu y espresó la so disposición a aceptar a Liebknecht inclusive como ministru. Ésti esixó'l control de los conseyos de trabayadores (Arbeiterräte) y sobre los soldaos y condicionó la so participación nel gobiernu a esta midida. Debíu al alderique sobre esta tema y a que'l presidente del partíu Hugo Haase atópase en Kiel, el representante del USPD nun pudo decidir esi día alrodiu de la ufierta de Ebert. Nin el previu anunciu de Max von Baden sobre l'arrenunciu al tronu imperial, nin la tresmisión de la Cancillería a Ebert, nin la proclamación de la República de Scheidemann taben constitucionalmente reconocíos. Toos yeren en realidad acto de personaxes que la revolución nun quería, pero que consiguieron fechos duraderos. Otra manera, esa mesma nueche tuvo llugar un sucesu realmente revolucionariu, qu'a la fin resultaría en devanéu.

A les 8 de la tarde, un grupu de cien cabezaleros revolucionarios (Revolutionären Obleuten) de les grandes industries de Berlín ocuparon el Reichstag y formaron un parllamentu revolucionariu. Yeren mayormente les mesmes persones que yá en xineru participaren como líderes de la fuelga, resabiaben de la direición del SPD y planiaren independientemente de los marineros un asaltu pal 11 de payares, pero fueren sorprendíos polos acontecimientos revolucionarios asocedíos en Kiel. Pa desaposiar a Ebert de la iniciativa, decidieron convocar entós eleiciones p'a otru día: toa empresa de Berlín y tou reximientu tendríen d'escoyer esi domingu conseyos d'obreros y de soldaos que depués escoyeríen ente dambos gobiernos revolucionarios esistentes de los partíos obreros.[16] Esti Conseyu de los Representantes del Pueblu (Rat der Volksbeauftragten) tendría d'efeutuar los resolvimientos del parllamentu revolucionariu y reemplazar a Ebert nel cargu de canciller del Imperiu.[17]

El 10 de payares: Direutiva del SPD contra los cabezaleros revolucionarios[editar | editar la fonte]

La direutiva del SPD enteróse la mesma nueche del sábadu d'estos planes. Yá que les eleiciones y subsiguientes xuntes del conseyu yá non podíen atayase, Ebert unvió esa nueche y la mañana siguiente oradores a tolos reximientos de Berlín y a les empreses por qu'influyeren al so favor les eleiciones y consintieren la participación yá entamada del USPD nel gobiernu.

Philipp Scheidemann fala al ensame dende'l Reichstag el día de proclamación de la República

Estes actividaes nun pasaron inalvertíes a los cabezaleros. Como yera previsible que Ebert marcaría tamién el tenor del nuevu gobiernu, entamaron —amás d'escoyer un nuevu gobiernu— instalar una comisión executiva, que tendría de coordinar les actividaes de los conseyos de soldaos y trabayadores. Pa esto teníen yá preparada una llista na que'l SPD nun taba representáu. D'esta manera esperaben poder instalar una instancia de control sobre'l nuevu gobiernu.

Na xunta, que tuvo llugar la tarde del 10 de payares nel Circu Busch (Zirkusbusch), la mayoría inclinóse a favor del SPD: casi tolos conseyos de soldaos y gran parte de los representantes obreros. Repitieron entós la so esixencia de “unidá de la clase obrera”, que'l día anterior fuera presentada polos revolucionarios y agora usaben la conseña pa imponer la posición de Ebert. Nel Conseyu de Representantes del Pueblu formáu por seis persones, el USPD unvió a trés de los sos representantes como entamaren: el so presidente, Haase, el diputáu Wilhelm Dittmann y Emil Barth polos Cabezaleros Revolucionarios. Los trés representantes del SPD yeren Ebert, Scheidemann y Otto Landsberg, el diputáu de Magdeburgu.

El káiser Guillermu II camín del exiliu

La suxerencia de los cabezaleros d'escoyer tamién un comité executivu como órganu de control, que sorprendió a la direición del SPD, causó encendíos discutinios. Ebert consiguió finalmente que tamién el Conseyu Executivu de Conseyos d'Obreros y Soldaos (Vollzugsrat der Arbeiter- und Soldatenräte) de 20 miembros tuviera formáu paritariamente por miembros del SPD y del USPD. El Conseyu Xeneral decidió convocar un Congresu Nacional de Conseyos (Reichsrätekongress) en Berlín n'avientu.

Anque Ebert impunxérase en toles posiciones, taba descontentu coles resultancies. Vía al Parllamentu de Conseyos (Räteparlament) y al Conseyu Executivu (Vollzugsrat) como torgues nel camín a un orde estatal qu'encaxara ensin respigos al Imperiu. Tola direición del SPD consideraba agora una amenaza a los Conseyos y non les vieyes élites de militares y l'alministración. Se sobreestimaba dafechu la so llealtá a la nueva república. A Ebert cafiába-y especialmente qu'agora nun pudiera dirixiles en calidá de Canciller, sinón solo en calidá de presidente d'un gobiernu revolucionariu. Ello ye que los conservadores considerar como un traidor, anque él habíase puestu a la cabeza de la revolución namái pa frenala.

Mientres los ocho selmanes de doble mando de los Conseyos y el gobiernu del Reich, esti postreru yera siempres dominante. Los funcionarios más elevaos solo trabayaben pa Ebert, anque Haase yera formalmente presidente cola mesma autoridá nel Conseyu. El golpe de poder dar una conversación telefónica de Ebert col xeneral Wilhelm Groener, el nuevu Primer Comandante Xeneral na ciudá belga de Spa. Ésti asegurólu a Ebert el sofitu del exércitu y pidió a cambéu la promesa de Ebert de restablecer los rangos del exércitu y oponese a los conseyos.

Tres el pactu secretu Ebert-Groener manifestábase la esmolición de la direutiva del SPD de que la revolución podía desaguar nuna república de conseyos (Räterepublik) como en Rusia. Sicasí, la mira de poder conquistar asina a los cuerpos d'oficiales imperiales nun se fadría realidá. Simultáneamente, l'actitú de Ebert colos trabayadores y soldaos revolucionarios y los sos representantes fíxose cada vez más incomprensible. Por esto'l SPD foi perdiendo l'enfotu de los sos partidarios, ensin dir ganando simpatía de los enemigos de la revolución.

Na turbulencia d'esos díes casi pasó inalvertíu que'l gobiernu de Ebert aceptara pela mañana, tres una nueva demanda del OHL, les dures condiciones de la Entente pa un armisticiu. El 11 de payares Matthias Erzberger, diputáu centrista, robló en Compiègne, en representación de Berlín, l'alcuerdu de cese al fueu. Con esto terminaron les hostilidaes de la Primer Guerra Mundial.

L'alcuerdu Stinnes-Legien[editar | editar la fonte]

Friedrich Ebert, presidente de la nueva república y dirixente del SPD, reprimió de forma sangrienta la revolución.

Al igual que no relativo a la organización del Estáu, los revolucionarios teníen tamién idees desemeyaes sobre'l futuru orde de la economía. Tantu nel SPD como nel USPD yera bien espublizada la esixencia de poner a lo menos la industria pesao, d'importancia na guerra, so control democráticu. L'ala izquierdista de dambos partíos y los cabezaleros revolucionarios queríen dir más allá y establecer una democracia direuta nel campu de la producción. Los delegaos ellí electos tendríen de controlar tamién el poder político. Torgar esta democracia de conseyos non solo yera del interés del SPD, sinón tamién de los sindicatos, qu'amenaciaben faese superfluos colos conseyos.

Por esto, paralelamente a los acontecimientos revolucionarios, los líderes de los sindicatos alemanes encabezadures por Carl Legien axuntar con representantes de les grandes industries encabezaes por Hugo Stinnes y Carl Friedrich von Siemens del 9 al 12 de payares en Berlín. El 15 de payares roblaron un Alcuerdu de Comunidaes de Trabayu (Arbeitsgemeinschaftsabkommen) con ventayes pa dambos sectores: los representantes sindicales aseguraben garantizar una producción ordenada, terminar les fuelgues selvaxes, faer recular a la influencia de los conseyos y torgar la socialización de la propiedá granible. Los empresarios garantizaben a cambéu la introducción del día llaboral d'ocho hores, que los trabayadores pidieren en devanéu yá va años. Aseguraron a los sindicatos el títulu d'interlocutores únicos (Alleinvertretungsanspruch) y permanente reconocencia sobre los conseyos. Dambos sectores formaron una Comisión Central pal Caltenimientu del Orde na Economía (Zentralausschuss zur Aufrechterhaltung der Wirtschaft). Una comisión d'arbitraxe tendría de mediar en futuros conflictos. Comisiones de toles industries con más de cincuenta trabayadores tendríen de supervisar d'equí p'arriba la observancia de los alcuerdos salariales xunto cola direición de les empreses.

Los sindicatos habíen socavado asina tolos intentos de socialización de los medios de producción y fixeren a los conseyos superfluos d'entamu.

El gobiernu de transición y el movimientu de los conseyos[editar | editar la fonte]

Dende'l 9 de payares el Reichstag yá nun volvió ser convocáu. El Conseyu de los Representantes del Pueblu y el Comité Executivu reemplazaren al vieyu gobiernu. Pero l'aparatu alministrativu casi nun camudó. A los representantes del SPD y del USPD solo asignábense-yos funcionarios del Imperiu. Estos caltuvieron coles mesmes tolos sos cargos y siguieron col so trabayu como si nada asocediera.

El Conseyu de Representantes del Pueblu presentó'l 12 de payares el so programa de gobiernu. Este llevantaba l'estáu de sitiu y la censura, abolía la ordenanza de servidume (Gesindeordnung) y establecía el derechu al votu dende los venti años d'edá, per primer vegada tamién pa les muyeres. Tolos prisioneros políticos recibieron amnistía. Promulgáronse les llibertaes d'asociación, xunta y de prensa. Partiendo del Alcuerdu de Comunidaes de Trabayu (Arbeitsgemeinschaftabkommen) axustóse la xornada llaboral d'ocho hores, ayuda a los paraos y amplióse el seguru social y d'accidentes.

Tropes alemanes prodecentes del frente son recibíes pol ensame n'avientu de 1918

So presión de los representantes del USPD, el conseyu de los representantes del pueblu nomó'l 21 de payares una "Comisión de Socialización". Nella taben ente otros Karl Kautsky, Rudolf Hilferding y Otto Hue, quien teníen de verificar qué industries yeren "socializables" y teníen de preparar la estatalización de la industria d'aceru y del carbón. Esta comisión axuntar hasta'l 7 d'abril de 1919 ensin nenguna resultancia concreta. Solamente na minería de carbón y potasa, según na industria del aceru, formáronse "Cuerpos de autoadministración" (Selbstverwaltungskörperschaften), de los cualos proceden los actuales “Conseyos empresariales” (Betriebsräte). Pero estos tampoco intentaron una confiscación socialista.

El coronel Grautoff, xefe de les fuercies de seguridá compareciendo ante'l nuevu parllamentu republicanu

La direición del SPD prefirió collaborar cola antigua alministración en cuenta de colos nuevos conseyos de trabayadores y soldaos, yá que nun confiaba qu'estos llograren un avituallamiento ordenáu de la población. Esto llevó a constantes conflictos col comité executivu dende mediaos de payares. Ésti camudaba la so posición en carrera de cutiu según los intereses de quién representaba pel momento. Por esto, Ebert foi-y quitando cada vez más competencies coles mires d'acabar definitivamente col gobiernu de dir y venir de los conseyos n'Alemaña”. Comoquier, él y la direición del SPD sobreestimaban n'enforma non solamente'l poder del movimientu de conseyos (Rätebewegung), sinón tamién el de la Lliga Espartaquista. Esta yera considerada equivocadamente como la que controlaba esti movimientu en tol Reich.

Aun así, los conseyos d'obreros y soldaos eslleieron l'alministración municipal en Leipzig, Hamburgu, Bremen, Chemnitz y Gotha, ente otres poblaciones, y poner sol so control. En Brunswick, Düsseldorf, Mülheim an der Ruhr y Zwickau tamién se prindó a tolos funcionarios lleales al Emperador. En Hamburgu y Bremen formáronse "Guardias Rojas", que teníen de protexer la revolución. Nes industries de Leuna cerca de Merseburg, los conseyos destituyeron a la direición de la corporación. Pero de cutiu los nuevos conseyos yeren dirixíos bonal y arbitrariamente y nun cuntaben con esperiencia direutiva. Na escasez xeneral, munchos actuaben con avaricia y egoísmu. Sicasí, una gran mayoría de los conseyos yeren moderaos; punxérense d'alcuerdu darréu cola vieya alministración y conxuntamente ocupar de restaurar la tranquilidá nes ciudaes ya industries. Fixéronse cargu del repartu d'alimentos, el poder policial y el cuidu y atención de los soldaos del frente que tornaben al llar adulces.

L'alministración y los conseyos yeren mutuamente dependientes: los unos teníen la conocencia y l'esperiencia, los otros la influencia pa ponelos en práutica. Especialmente escoyérase a miembros del SPD nos conseyos, que se consideraben agora solamente como solución transitoria. Con tou, nun se traía a discutiniu la república de conseyos na Alemaña de 1918-1919. Quería sofitase al gobiernu que llegó al poder cola revolución y esperábase qu'ésti esaniciara'l militarismu y l'Estáu autoritariu. El cansanciu de la guerra y les privaciones fixeron mayor l'autoengaño al respective de lo que s'había consiguíu.

Congresu de los conseyos del Reich[editar | editar la fonte]

Como decidiera'l Comité Executivu, los Conseyos d'Obreros y Soldaos de tol Imperiu unviaron diputaos a Berlín, quien teníen d'axuntase'l 16 d'avientu nel Circu Busch nel “Primer Congresu Xeneral de Conseyos d'Obreros y Soldaos”. Pa evitar esto, Ebert y Groener entamaron recuperar el control de la capital el 15 d'avientu con ayuda de les tropes unviaes del frente. Unu de los reximientos emplegaos pa esti fin actuó demasiao tempranu'l 6 d'avientu. Nel intentu de prindar al Comité Executivu, la tropa disparó a una manifestación ensin armes de Guardias Coloraos”, los Conseyos de Soldaos más allegaos a los espartaquistas, y mataron a dieciséis persones.

Rosa Luxemburg, foi asesinada —con Karl Liebknecht— tres el fracasu del llevantamientu espartaquista en Berlín.

Yá equí fíxose visible la violencia potencial y el peligru de golpe d'Estáu de la derecha. Por esta esperiencia, Rosa Luxemburg esixó'l 12 d'avientu en Banderes Rojas, el periódicu espartaquista, el desarme pacíficu polos obreros de Berlín de les unidaes militares que retornaben del frente, la subordinación de los Conseyos de Soldaos al Parllamentu Revolucionariu y el re-educación de los soldaos.

El 10 d'avientu Ebert recibió a diez de les divisiones que tornaben del frente, cola esperanza de poder emplegales en contra de los conseyos. Sicasí, fíxose claro que tampoco estes tropes teníen voluntá de siguir lluchando. La guerra terminara, la Navidá taba al volver la esquina y la mayor parte de los soldaos solamente queríen tornar a les sos cases. Asina que pocu dempués del so repliegue a Berlín esvalixáronse. L'entamáu golpe contra'l Congresu de conseyos del Imperiu nun tuvo llugar.

Tampoco fixera falta, porque'l congresu qu'empezó a axuntase'l 16 d'avientu na Casa de Representantes de Prusia, taba tamién compuestu mayoritariamente de partidarios del SPD. Karl Liebknecht nun llogró una resolución nin siquier nuna ocasión. Nun se dexó exercer nenguna influencia a la so Lliga Espartaquista. El 19 d'avientu, los conseyos votaron por 344 votos contra 98 en contra de la creación d'un sistema de conseyos como base d'una nueva constitución. Entá más, sofitaron el resolución del gobiernu de convocar lo más aína posible a eleiciones pa una Asamblea Constituyente que decidiría sobre la forma definitiva del Estáu. L'únicu puntu en disputa ente Ebert y el congresu taba na cuestión del control del exércitu.

El congresu pidió ente otres cuesas participación del conseyu central, qu'ésti escoyía, nel Mandu de les fuercies, llibre eleición d'oficiales y autoridá disciplinaria pa los conseyos de soldaos. Pero esto diba en contra del alcuerdu secretu ente Ebert y Groener. Dambos arriesgaron tou pa revertir la decisión. El Mandu Supremu militar, que mentanto se treslladó a Kassel, empezó l'esplegue de los sos lleales Freikorps, qu'entamaben usar contra la supuesta amenaza bolxevique. Estes tropes, a diferencia de los soldaos revolucionarios de payares, yeren oficiales y homes allegaos a la monarquía que nun deseyaben la torna a la vida civil.

La crisis de Navidá[editar | editar la fonte]

Dempués del 9 de payares, el gobiernu ordenara pa la so proteición que l'acabante formar División de Marina del Pueblu (Volksmarinedivision) viniera de Kiel a Berlín y aparcárase nel palaciu berlinés Stadtschloss. Esta división yera considerada absolutamente lleal y refugó por esto tomar parte nel intentu de Putsch del 6 d'avientu. Los marinos depunxeron inclusive al so comandante, porque lo creyeron arreyáu nel asuntu. Pero precisamente esta llealtá traxo a la tropa la reputación de tar a les órdenes de los espartaquistas. Ebert solicitó la so disolución y la so retirada del palaciu, y Otto Wels, comandante de la ciudá de Berlín dende'l 9 de payares, refugó desembolsar a los marinos un pagu pendiente.

Soldaos remontaos en Berlín mientres la crisis de Navidá de 1918

El problema creció'l 23 d'avientu. Dempués de que se-yos fixera esperar tol día, los marinos tomaron la cancillería del Reich, cortaron les llinies de teléfonu, punxeron al Conseyu de los Representantes del Pueblu baxu arrestu y prindaron a Otto Wels. Pero a diferencia de lo que s'esperara de revolucionarios espartaquistas, nun utilizaron la situación pa terminar col gobiernu de Ebert, sinón qu'entós solo esixeron el so salariu. Pero Ebert, quien se caltenía en contautu per una llinia telefónica secreta col Mandu Supremu en Kassel, y entá cuando Wels fuera puestu en llibertá mentanto, el 24 d'avientu pela mañana dio la orde d'atacar el palaciu con tropes lleales al gobiernu. Los marinos aguantaron exitosamente esti ataque al mandu del so comandante Heinrich Dorrenbach. Nel enfrentamientu perdieron la vida trenta soldaos y civiles. Les tropes del gobiernu tuvieron de sacupar el centru de la ciudá. Estes tropes fueron eslleíes entós o s'integraron a los acabante crear Freikorps. Pa caltener les apariencies, tomaron temporalmente la redaición del periódicu Banderes Rojas. Pero'l poder militar en Berlín taba nuevamente en manes de la Volksmarinedivision, y ésta nuevamente nun lo aprovechó.[18]

Esto amuesa, per una parte, que los marineros nun yeren espartaquistas y que, per otra parte, naide dirixía la revolución. Entá cuando Liebknecht fuera un líder revolucionariu como Lenin, como la lleenda fixo d'él darréu, los marinos y el conseyu nun lu habríen aceptáu como tal. La crisis de Navidá, que los espartaquistas denominaron la Navidá sangrienta de Ebert”, tuvo como única consecuencia que los cabezaleros revolucionarios (Revolutionäre Obleute) convocaren a una manifestación el primer día de Navidá y que'l USPD abandonara'l gobiernu en protesta'l 29 d'avientu. Esto convenía-y al presidente del SPD, qu'incorporó a los independientes (USPD) solamente so la presión de los acontecimientos revolucionarios. En pocos díes, la derrota militar del gobiernu de Ebert convertir nuna victoria política.

La fundación del KPD y el Llevantamientu de xineru[editar | editar la fonte]

Fuercies contrarrevolucionarias entrando en Berlín so les órdenes del coronel Wilhelm Reinhard en xineru de 1919
Combates caleyeros ente tropes gubernamentales y revolucionarios
Militares sobre la Puerta de Brandenburgu mientres el llevantamientu
Barricada con soldaos revolucionarios en Berlín en xineru de 1919
Alzaos espartaquistas nuna cai berlinesa

Cola esperiencia col SPD y el USPD, los espartaquistas empezaron a faese a la idea de la necesidá de fundar un nuevu partíu. Por esto y p'abrazar la insatisfaición de munchos obreros col cursu de la revolución hasta entós, xunto con grupos como los Comunistes Internacionales d'Alemaña (IKD), fundaron el KPD (Partíu Comunista d'Alemaña).[19] En realidá, la iniciativa pa formar el KPD partía del IKD, anque la mayoría de los delegaos nel congresu de fundación nun pertenecía nin a ellos nin a los espartaquistas. Representaben a grupos locales formaos bonalmente mientres y dempués de la guerra. La mayor parte yeren obreros mozos qu'entraben na política revolucionaria ensin una esperiencia previa.

Rosa Luxemburg redactó'l so programa de fundación y presentar el 31 d'avientu de 1918. Esti programa foi aceptáu pola mayoría y la direición del partíu fórmase casi en exclusividad por espartaquistas. Nél dicía firmemente qu'una toma del poder de los comunistes nunca podría asoceder ensin una clara voluntá de la mayoría del pueblu. Sicasí, la mayoría del congresu opúnxose violentamente en cuestiones táctiques inmediates, como la participación na Asamblea Constituyente y nel "parllamentarismu revolucionariu".

El 1 de xineru de 1919 esixó nuevamente la participación del KPD nes eleiciones parllamentaries entamaes, pero la so moción fracasó nuna votación. La mayoría del partíu yera antiparlamentaria y tenía entá la esperanza de poder tomar el poder por aciu el continuu baturiciu nes industries y la presión de les cais. Los cabezaleros revolucionarios decidieron permanecer nel USPD tres negociaciones colos espartaquistas.

La derrota decisiva de los revolucionarios de payares asocedió nos primeros díes de 1919. Como en payares, formóse casi bonalmente una segunda fola de la revolución, qu'esta vegada foi encalorada violentamente. La chispa qu'empecipió esta nueva fola foi la destitución el 4 de xineru del miembru del USPD Emil Eichhorn del cargu de presidente de la policía per parte del gobiernu, porque él habíase opuestu a actuar contra obreros manifestantes mientres la Crisis de Navidá.

Lo que s'entamara como una manifestación convertir nuna movilización masiva, cola que nin los mesmos organizadores habíen contáu. Al igual que'l 9 de payares de 1918, el domingu 5 de xineru de 1919 cientos de miles de persones dirixir al centru de Berlín, munches d'elles armaes. Pela tarde tomárense les estaciones de trenes de Berlín y el barriu de la prensa, según el periódicu Vorwärts. Dalgunos de los periódicos implicaos pidieren nos díes previos non solamente l'esplegue de más Freikorps, sinón que tamién llamaren a matar a los espartaquistas.

Los manifestantes yeren polo xeneral los mesmos que dos meses antes. Esixíen agora lo que yá entós esperaren. Nesto, los espartaquistas nun taben de nenguna manera como líderes: les esixencies veníen de los obreros mesmos y yeren sofitaes por diversu grupos a la izquierda del SPD. Tamién l'agora llamáu “llevantamientu espartaquista” surdió solo en parte de los miembros del KPD. Estos yeren inclusive la minoría.

Los iniciadores aconceyaos na Xefatura de la Policía escoyeron un Comité Revolucionariu Provisional” (Provisorischen Revolutionsausschuss) de 53 miembros, pero que col so poder nun consiguió empecipiar nada nin supo dar al llevantamientu una direición clara. Liebknecht esixó'l derrocamientu del gobiernu y la mayoría del comité xuntóse-y, arrobinando la llucha armada. Rosa Luxemburg consideraba, como la mayoría de la direición del KPD, qu'un llevantamientu nesi momentu yera una catástrofe y espresóse claramente en contra.

El Comité Revolucionariu convocó a nueves manifestaciones masives pal 6 de xineru. Entá más homes fixeron ecu del llamamientu. Nuevamente llevaron consigo pancartes cola frase “¡Hermanos, nun disparen!” y permanecieron a la espera nuna concentración. Parte de los cabezaleros revolucionarios empezaron a armase y a llamar al derrocamientu del gobiernu de Ebert. Pero los intentos de los activistes del KPD d'entornar les tropes al so favor siguieron ensin tener ésitu. Entá ye más, la División de Marina del Pueblu nun taba dispuesta a sofitar a los insurrectos. Declaróse neutral. Los demás reximientos aparcaos en Berlín manifestar na so mayoría a favor del gobiernu.

Mientres más tropes retornaben a Berlín a pidimientu de Ebert, él aceptó la propuesta del USPD de mediar ente él y el Comité Revolucionariu. El Comité rompió les negociaciones el 8 de xineru dempués de que se tuviera noticia de los movimientos de tropes y la publicación d'un boletín del SPD col títulu La hora de la verdá avérase (Die Stunde der Abrechnung naht). Ebert aprovechó la ocasión pa utilizar les tropes aparcaes en Berlín contra los ocupantes. Dende'l 9 de xineru les tropes encaloraron violentamente l'improvisáu intentu de llevantamientu. El 12 de xineru tornaron a la ciudá los antirrepublicanos Freikorps, qu'habíen estáu destacaos dende principios d'avientu. El comandante d'estes tropes, Gustav Noske, aceptara'l mandu coles pallabres:

Pela mio parte, daquién tien de convertise nel sabuesu. Yo non rehúyo la responsabilidá.[20]

Dempués de que los Freikorps sacuparen brutalmente dellos edificios y fusilaren según la llei marcial a los ocupantes, los demás rindiéronse rápido. Parte d'ellos fueron tamién fusilaos de la mesma. Nestes aiciones perdieron la vida cientos de persones solamente en Berlín.

L'asesinatu de Karl Liebknecht y Rosa Luxemburg[editar | editar la fonte]

Entierru de 32 féretros con víctimes del alzamientu en Berlín el 25 de xineru de 1919. Nel centru atopen los dos ataúdes de Karl Liebknecht y Rosa Luxemburg, esti postreru vacíu al nun ser topáu'l so cadabre.

Los supuestos instigadores del llevantamientu de xineru tuvieron qu'escondese, pero refugaron salir de Berlín, a pesar d'urxentes pidíos de los sos collacios. La nueche del 15 de xineru de 1919, Rosa Luxemburg y Karl Liebknecht fueron afayaos nuna vivienda en Wilmersdorf. Fueron prindaos y apurríos al más grande de los Freikorps, la fuertemente armada "División de tiradores de Guardia-Caballería". El so líder, el capitán Waldemar Pabst, dexó que los entrugaren y maltrataren gravemente. Esa mesma nueche, dambos prisioneros fueron cutíos a culatazos hasta que perdieron la conocencia y depués asesinaos disparándo-yos cuando dormíen. El cadabre de Rosa Luxemburg foi tiráu al Landwehrkanal de Berlín, onde lo atopó'l 1 de xunu. Los autores permanecieron en gran parte ensin condena. Dalgunos fueron darréu indemnizaos pol apresamientu y persecución polos nacional-socialistes. La caballería de guardia xunióse darréu al SA. Pabst declaró nos años 1960 qu'antes del asesinatu parolara per teléfonu con Noske na cancillería del Reich, y que ésti diera'l so consentimientu. Ebert tamién taría ellí presente. Notes d'un diariu atopáu en 1970 nel heriedu de Pabst confirmen esto. Independientemente de les declaraciones de los asesinos, nunca pudo demostrase un consentimientu de Ebert y Noske, entá ye más cuando nin el Parllamentu nin la Xusticia empezaron una investigación.

Colos asesinatos del 15 de xineru semó la irreconciliable rivalidá ente'l SPD y el KPD. Esta tuvo, ente otres, la fatal consecuencia de que dambos partíos nunca pudieron alcordar axustar conxuntamente contra'l NSDAP, que se fixo más fuerte dende 1930.

Otros llevantamientos por cuenta de la revolución[editar | editar la fonte]

Tamién n'otres zones d'Alemaña, por casu na cuenca del Ruhr y en Saxonia, hubo llevantamientos armaos nos primeros meses de 1919. En delles rexones declaráronse temporalmente Repúbliques de Conseyos (Räterepubliken). La que más tiempu se caltuvo foi la República de Conseyos de Múnich (tamién llamada República Soviética de Baviera), que foi terminada violentamente recién el 2 de mayu de 1919 por tropes prusianes y de Würtemberg y polos Freikorps.

Nunca hubo un peligru real de que n'Alemaña se pudo establecer un gobiernu bolxevique siguiendo l'exemplu soviéticu rusu. L'alianza ente'l gobiernu de Ebert y el Mandu del Exércitu y les sos brutales aiciones mientres distintos llevantamientos ayenara, sicasí, a munchos demócrates d'esquierda del SPD: Munchos d'ellos consideraben l'actitú de Ebert, Noske y otros líderes del SPD mientres la revolución como una traición a los sos propios partidarios.[21]

Congresu nacional y la nueva constitución del Reich[editar | editar la fonte]

Na imaxe, percorriendo Berlín, puede trate a tropes favorables al gobiernu Kapp qu'utilicen la cruz de fierro nos sos cascos, l'antigua bandera imperial y una esvástica nel camión.

El golpe d'Estáu de Kapp (n'alemán, Kapp-Putsch) foi un intentu de golpe d'estáu per parte de la derecha contra'l gobiernu socialdemócrata en marzu de 1920. La fuercia del Partíu Comunista y la resistencia sindical facer fracasar. El 19 de xineru de 1919 tuvieron llugar les eleiciones pa un Congresu Nacional Constituyente. Xunto al SPD y el USPD presentáronse'l partíu católicu Centrista y dellos partíos burgueses, que se formaren dende payares: el lliberal d'esquierda Partíu Democráticu d'Alemaña (DDP), el nacionalista lliberal Partíu Popular Alemán (DVP) y el conservador nacionalista Partíu Popular Nacional Alemán (DNVP). El KPD nun participó nes eleiciones, en contra de la suxerencia de Rosa Luxemburg.

El SPD foi'l partíu más votáu col 37.4 % de los votos y designó 164 de 423 diputaos. El USPD consiguió solo 7.6 % de los votos y 22 diputaos. El USPD fíxose más importante temporalmente dempués del golpe de Kapp, pero eslleir en 1922. El Partíu Centrista (Zentrumspartei) foi'l segundu partíu más votáu nel congresu nacional, con 91 diputaos. El DDP llogró 75, el DVP 19 y el DNVP 44 escaños. El SPD formó una coalición de gobiernu col partíu del Centru y el DDP.

Pa evitar posteriores disturbios revolucionarios en Berlín, el Congresu axuntó'l 6 de febreru en Weimar. Ellí escoyeron, el 11 de febreru, a Friedrich Ebert como presidente interín del Reich, y el 13 de febreru escoyeron a Philipp Scheidemann como Primer Ministru (Ministerpräsident) de l'acabante formar coalición. El 21 d'agostu Ebert foi finalmente investido constitucionalmente como presidente del Reich.

Territorios de la efímera República Soviética de Baviera

La nueva constitución de Weimar, que convertía al Reich alemán nuna república democrática, foi aprobada'l 11 d'agostu de 1919 con votos del SPD, Zentrum y DDP. Taba na tradición lliberal y democrático del sieglu XIX y tomaba textualmente, como l'actual constitución alemana (Grundgesetz), munchos pasaxes de la constitución de la Paulskirche del añu 1849. Sicasí, por cuenta de la distribución de mayoríes nel congresu nacional, les esixencies centrales de los revolucionarios de payares quedaron insatisfeches: la socialización de la industria del fierro y del carbón y la democratización de los cuerpos d'oficiales (Offizierkorps), qu'inclusive'l conseyu de soldaos y obreros de Kiel esixera y que'l Congresu de Conseyos del Reich empecipiara. Tampoco s'incluyó la espropiación de los grandes bancos, la industria pesao y los llatifundios de los nobles. Los cargos y les pensiones de los funcionarios imperial y soldáu fueron explícitamente protexíos.

Per una parte, la Constitución de Weimar contenía más posibilidaes de democracia direuta que la Grundgesetz, por casu el pidimientu de referendu (Volksbegehren) y el referendu (Volksentscheid). Por otra, l'artículu 48 de poderes d'emerxencia daba al presidente del Reich amplios poderes pa gobernar, entá contra la mayoría nel Reichstag y, en casu de necesidá, l'usu del exércitu nel interior. Esti artículu resultó ser un mediu decisivu pa destruyir la democracia en 1932-1933.[22]

Clasificación histórica[editar | editar la fonte]

La Revolución de Payares ye unu de los acontecimientos más importantes de la historia alemana recién, anque tea pocu enraigonada na memoria histórica de los alemanes. El fracasu de la República de Weimar concebida d'ella y la subsiguiente época del nacionalsocialismu esviaron la vista de los acontecimientos de finales de 1918 y entamos de 1919 por enforma tiempu. La so interpretación determinar güei más por lleendes que por fechos.

Tanto la estrema derecha como la esquierda estrema alimenten idees opuestes, indicando señales opuestes, cola idea qu'hubo entós d'una insurrección comunista col fin de tresformar a Alemaña nuna república de conseyos, siguiendo l'exemplu soviéticu. Tamién los partíos democráticos de centru, especialmente'l SPD, tuvieron por enforma tiempu pocu interés en xulgar en tientes los acontecimientos que convirtieron a Alemaña nuna república. Porque una observación detenida amuesa una revolución realizada por socialdemócrates que foi detenida polos líderes del partíu socialdemócrata, lo que se califica como la revolución traicionada» (verratene Revolution). El fechu de que la república de Weimar resultara ser una democracia débil y que durara solo 14 años hasta la so final tamién tien que ver con estos y otros "defectos de nacencia" de la Revolución de Payares.

Un fechu de gran importancia ye que'l gobiernu imperial y el Mandu Supremu del Exércitu se deslindaran de la responsabilidá bien llueu y endilgaran la derrota na Primer Guerra Mundial a los partíos mayoritarios del Reichstag. Cuánto cálculu fixo falta por qu'asocediera esto puédese apreciar nuna cita de l'autobiografía de Groener, siguidor de Ludendorff:

A mi conveníame que nestes llamentables negociaciones, de les que nun se puede esperar nada bonu, l'exércitu y el mandu xeneral permanecieren lo más seles posible.[23]

De tal manera creóse la "Lleenda de la puñalada" (Dolchstosslegende), según la cual los revolucionarios atacaron pel costazu a un exércitu ensin vencer nel campu de batalla y solo asina tornaron una victoria casi segura nuna derrota. Erich Ludendorff desempeñó un rol importante en sopelexar esta falsificación de la historia, queriendo con ello despintar el so propiu fracasu. Los círculos nacionalista y populista fueron un terrén fértil pa esta lleenda. Los revolucionarios, y inclusive políticos como Ebert, quien nun quixo que la revolución asocediera n'absolutu y fixo lo posible por enriala y detenela, fueron rápido bilordiaos nestos círculos como "criminales de payares" (Novemberverbrecher). Nin siquier los asesinatos políticos, por casu el de Matthias Erzberger, apavoriaben a la derecha radical, y ye conocíu que Hitler y Ludendorff realizaron el so intento de golpe d'Estáu de 1923 tamién un 9 de payares.

La república tuvo dende la so nacencia l'estigma de la responsabilidá de la derrota na guerra. Gran parte de la ciudadanía, les vieyes élites del exércitu, la xusticia y l'alministración nunca aceptaron la nueva forma del Estáu, sinón que víen na república democrática una estructura que tenía de suprimise a la primer oportunidá. Otra manera, na esquierda, el comportamientu de la direición del SPD mientres la revolución llevó a munchos de los sos antiguos partidarios escontra los comunistes. La frenada revolución de payares condució a que la república de Weimar permaneciera como una democracia ensin demócrates».[24]

La revolución según los testigos contemporáneos[editar | editar la fonte]

Yá los contemporáneos xulgaron la revolución de payares de la manera más diversa, cada quien según el so enclín políticu. Esto dexar claru trés declaraciones de testigos qu'apaecieron el mesmu 10 de payares, pocu dempués, según una observación retrospectiva diez años dempués.

Ensin entusiasmu y con daqué d'aliviu, el teólogu evanxélicu y filósofu Ernst Troeltsch escribió cómo'l gruesu de los berlineses fuéronse dando cuenta de lo qu'asocedía'l 10 de payares:

El domingu pela mañana, dempués d'una nueche d'ansiedá, la imaxe esclariar colos periódicos de la mañana: el Káiser n'Holanda, la revolución triunfante na mayoría de los centros, los príncipes de los Bünde abdicando. ¡Naide morrió pol Káiser y el Reich! ¡La futura obligación asegurada y nengún asaltu a los bancos!... Les víes de tranvía y les del metro siguíen como si nada, indicando que los medios esenciales taben n'orde. En toles cares taba escritu: Los salarios van pagase nuevamente.[25]

Un artículu del publicista lliberal Theodor Wolf, qu'apaeció'l mesmu 10 de payares nel Berliner Tageblatt, daba pela cueta ilusiones optimistes sobre l'ésitu de la revolución, como lo quixera la direición del SPD:

La más grande de toles revoluciones derrocó al réxime imperial, con tou lo qu'incluyía, como un vientu tormentosu repentín.

Puede llamar la más grande de toles revoluciones, porque nunca una (…) Bastilla construyida tan fuerte foi tomada asina nun intentu.
Fai solo una selmana había un aparatu militar y civil que (…) taba tan enraigonáu, que paecía asegurar la so duración hasta'l fin de los tiempos. (…)
Ayeri temprano, a lo menos en Berlín, tou ello taba nel so sitiu.

Pela tarde nun esistía namás.[26]

La estrema derecha, otra manera, interpretó los acontecimientos de manera totalmente opuesta. Por inorancia o nun dafechu equivocáu xuiciu de l'actuación de Ludendorff, el periodista Paul Baecker escribió nel periódicu conservador Deutsche Tageszeitung el 10 de payares un artículu que yá contenía elementos esenciales de la lleenda de la puñalada:

¡La obra que los nuesos padres llograron al preciu de la so sangre, borrada a traición dende les files del so propiu pueblu! ¡Alemaña, qu'entá ayeri taba invicta, abandonada a los sos enemigos por homes que lleven nome alemán, por alta traición dende les mesmes files que cayeron en culpa y deshonra! Los socialistes alemanes sabíen que la paz taba consiguiéndose y que solo faía falta amosar al enemigu un frente zarráu y fixu per unes selmanes, seique solu díes, p'arrinca-yos condiciones tolerables. En cuenta de esto han izado la bandera blanca. Esta ye una culpa que nunca se puede perdonar y nunca se va escaecer. Ye una traición non solo a la monarquía y a les fuercies armaes, sinón al mesmu pueblu alemán, que va tener que cargar coles sos consecuencies de la derrota y de la miseria por sieglos.[27]

Nun artículu pol décimu aniversariu de la Revolución, el publicista d'esquierda Kurt Tucholsky reparó que nin Wolf nin Baecker tuvieron razón. Pero tamién acusó a Ebert y a Noske de traición, yá non a la monarquía, sinón a la Revolución. Entá cuando él quixo ver nella solo un derrocamientu» (Umsturz), Tucholsky analizó'l cursu real de los acontecimientos más claramente que la mayoría de los sos contemporáneos. En 1928 escribió en Novemberumsturz:

La revolución alemana del añu 1918 tuvo llugar en salones.

Aquello qu'asocedió entós nun foi nenguna revolución: nun hubo una preparación intelectual, nun hubo líderes na escuridá dispuestos pal ataque; nun esistieron oxetivos revolucionarios. La madre d'esta revolución foi la enganía de los soldaos de dir a casa pa Navidá. Y cansanciu, fadiu y cansanciu.
Les posibilidaes qu'aun así diéronse nes cais fueron traicionaes por Ebert y los suyos. Fritz Ebert, a quien non por llamalo Friedrich álzase-y a una personalidá, tuvo en contra del establecimientu d'una república nun dándose cuenta de qu'ellí taba disponible un cargu de Presidente; el compañeru Scheidemann y tutti quanti fueron conseyos de gobiernu paralizaos.
En cuanto apuntamos a esta traición a la mesma clase, asegúrasenos ininterrumpidamente que Ebert nun se llevó la cubertería de plata. Siendo tan incapaz, unu siquier tien de ser honestu, ¡hasta ende podríamos llegar!
Tampoco ye correutu qu'entós nun hubiera nada que faer. El SPD non quixo, porque yá nun tenía ganes, nin fuercia de calter, nin tradición. A quien tuvo que conceder creitos de guerra a lo llargo de cuatro años, en concencia que yá non -y podía quedar nada d'eso.
Suprimiéronse entós les siguientes posibilidaes:
Esmantelamientu de los Estaos federaos (Bundesstaaten);
repartida de les grandes propiedaes de la tierra;
socialización revolucionaria de la industria;
reforma del personal de l'alministración y de la xusticia.
Una constitución republicana qu'en cada frase anula la siguiente, una revolución que fala de los derechos creaos de los funcionarios del antiguu réxime, merécense que se rían d'elles.
La revolución alemana entá ta pendiente.
Preparémosla contra toos aquellos partíos que tienen un interés económicu o ideolóxicu en torgar (los más peligrosos ente éstos son aquellos qu'asonsañen) y que so vieyes banderes vienden mercancíes nueves pero podrecíes: anticuaes, cobardes, miqueres y moralmente corruptes.
Les lleis nun cayen del cielu. Solamente cuando'l alemanes adquieran idees revolucionaries sobre la llei, sobre la determinación y sobre la so propia importancia, vamos vivir un 9 de payares que non dexe nengún Noske, nengún Ludendorff y nengún Otto Wels. ¡Embaxo colos cadabres vivientes!

¡Viva la revolución![28]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Volker Ullrich: Die nervöse Großmacht páxina 36. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012
  2. Volker Ullrich, a.a.O. páxines 173-176. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012
  3. Manfred Scharrer. «Das patriotische Bekenntnis» (alemán). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012.
  4. Citáu en Sebastian Haffner, Der Verrat, páxina 12. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012.
  5. Citáu en Haffner, op. cit. páxina 12. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012
  6. Maurice Crouzet: La dómina Contemporánea. Destín (1981). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012.
  7. Citáu en Schulze, Weimar. Deutschland 1917-1933, S. 158. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012.
  8. Hans-Ulrich Wehler. . Beck Verlag, München. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012.
  9. Citáu en Haffner: Der Verrat, S. 32. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012.
  10. Dirk Dähnhardt, Revolution in Kiel, S. 66. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012.
  11. Oberheizer ye'l xefe de los fogoneros (Heizer) nun barcu a vapor.
  12. Citáu en v. Baden: Erinnerungen und Dokumente S. 599. Consultáu'l 28 d'ochobre de 2012.
  13. Citáu en Michalka, Niedhart (Hrsg.): Deutsche Geschichte 1918–1933, S. 18
  14. Citáu en Michalka, Niedhart (Hrsg.): Deutsche Geschichte 1918–1933, S. 20 f.
  15. Citáu en Michalka, Niedhart (Hrsg.): Deutsche Geschichte 1918–1933, S. 21
  16. Ralf Hoffrogge, Richard Müller - Der Mann hinter der Novemberrevolution, Berlin 2008, S. 63–70.
  17. Ralf Hoffrogge, Richard Müller - Der Mann hinter der Novemberrevolution, Berlin 2008, S.74f.
  18. Ulrich Kluge: Soldatenräte und Revolution. Studien zur Militärpolitik in Deutschland 1918/19. Vandenhoeck und Ruprecht, Göttingen 1975, S. 261-265.
  19. Siehe hierzu Winkler, Weimar S. 55 f.
  20. Citáu en Winkler, Weimar S. 58
  21. Schulze, Weimar. Deutschland 1917-1933 páxs. 169-170.
  22. Mosler: Die Verfassung des Deutschen Reichs vom 11. August 1919
  23. Citáu en Schulze: Weimar. Deutschland 1917–1933, S. 149.
  24. Kurt Sontheimer: Antidemokratisches Denken
  25. Citáu en Haffner, Verrat, páx. 85.
  26. Citáu en Haffner, Verrat, páx. 95.
  27. Citáu en Haffner, Verrat, páx. 96.
  28. Publicáu per primer vegada sol seudónimu Ignaz Wrobel en Die Schwarze Fahne, Nr 44/1928; citáu en: Kurt Tucholsky, Gesammelte Werke, editáu por Mary Gerold-Tucholsky y Fritz J. Raddatz, Editorial Rowohlt, Reinbeck 1975, tomu 6, páx. 300.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Xeneral[editar | editar la fonte]

Haffner, Sebastian (2002). Der Verrat:[Deutschland 1918/1919], 5ª ed. corr. y act. (n'alemán), Berlín: Verlag 1900. ISBN 3-930278-00-6.
  • Kolb, Eberhard (2002 isbn=3-486-49796-0). Die Weimarer Republik (n'alemán).
  • Keil, Wilhelm (1948). Erlebnisse eines Sozialdemokraten 2 (n'alemán).
  • Kessler, Harry Graf (1982). Tagebücher 1918 bis 1937 (n'alemán).
  • Kluge, Ulrich (1975). Soldatenräte und Revolution: Studien zur Militärpolitik in Deutschland: 1918-19 (n'alemán). Göttingen: Suhrkamp.
Kluge, Ulrich (1985). Die deutsche Revolution 1918/1919 (n'alemán). ISBN 3-518-11262-7.
  • Luban, Ottokar (2001). Die ratlose Rosa. Die KPD-Führung im Berliner Januaraufstand 1919. Legende und Wirklichkeit (n'alemán). ISBN 3-87975-960-X.
  • Matthias, Erich (1969). Die Regierung der Volksbeauftragten 1918/19, Quellenedition 2 tomo (n'alemán).
  • Mommsen, Hans (1989). Die verspielte Freiheit. Der Weg der Republik von Weimar in den Untergang 1918 bis 1933 (n'alemán). ISBN 3-548-33141-6.
  • Ossietzky, Carl von, Ein Lesebuch für unsere Zeit. Editorial Aufbau Berlin-Weimar, 1989.
  • Peukert, Detlef J.K. (1987). Die Weimarer Republik. Krisenjahre der klassischen Moderne (n'alemán). ISBN 3-518-11282-1.
  • Ritter, Gerhard A.; Miller, Susanne (1983). Die deutsche Revolution 1918-1919. Dokumente, 2ª ed. sustancialmente ampl. y ameyorada (n'alemán). ISBN 3-596-24300-9.
  • Rosenberg, Arthur (1961). Geschichte der Weimarer Republik (n'alemán). Frankfurt del Main: Europäische Verlagsanstalt. ISBN 3434000038.
  • Schulze, Hagen (1982). Weimar: Deutschland 1917-1933 (n'alemán). Berlín: Severin und Siedler. ISBN 3886800504.
  • Tucholsky, Kurt (1995). Gesammelte Werke 6. 1928 (n'alemán). Reinbek bei Hamburg: Rowohlt. ISBN 3-499-29012-X.
  • Ullrich, Volker (1997). Die nervöse Großmacht: Aufstieg und Untergang des deutschen Kaiserreichs, 1871–1918 (n'alemán). Frankfurt am Main: Fischer. ISBN 3100860012.
  • Winkler, Heinrich August, Weimar 1918-1933. Múnich, 1993.
  • Winkler, Heinrich August, Deutschland vor Hitler. En: Der historische Ort des Nationalsozialismus. Fischer TB 4445.

Rexonal[editar | editar la fonte]

  • Günter Cordes, Das Revolutionsjahr 1918/19 in Württemberg und die Ereignisse in Ludwigsburg (Ludwigsburger Geschichtsblätter, fascículu 32), Ludwigsburg, 1980.
  • Holger Frerichs, "Von der Monarchie zur Republik - Der politische Umbruch in Varel, der Friesischen Wehde und in Jade / Schweiburg 1918/19", Varel 2001, ISBN 3-934606-08-3
  • Eberhard Kolb y Klaus Schönhoven, Regionale und Lokale Räteorganisationen in Württemberg 1918/19. Düsseldorf 1976 ISBN 3-7700-5084-3
  • Klaus Schönhoven, Die württembergischen Soldatenräte in der Revolution von 1918/19 (Zeitschrift für Württembergische Landesgeschichte, Jg. 33, 1974), Stuttgart, 1976.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]