República de Venecia

Coordenaes: 50°N 10°E / 50°N 10°E / 50; 10
De Wikipedia
[[señorío de Verona (es) Traducir|←]] [[señorío de Verona (es)
[[señorío de Padua (es) Traducir|←]] [[señorío de Padua (es)
República de Venecia
(de 697 a 12 mayu 1797)
[[French occupation of the Republic of Venice (en) [[French occupation of the Republic of Venice (en) Traducir|→]]
Imperiu austriacu
[[First French rule in the Ionian Islands (en) [[First French rule in the Ionian Islands (en) Traducir|→]]
Imperiu otomanu
estáu desapaecíu
flag of the Republic of Venice (en) Traducir
Alministración
Capital Venecia (de 810 a 1797)
Eraclea (es) Traducir (de 697 a 742)
Malamocco (es) Traducir (de 742 a 810)
Forma de gobiernu República
Oligarquía
Dogo de Venecia (es) Traducir
Llingües oficiales Venecianu
llatín
Relixón oficial catolicismu, cristianismu y Ilesia Católica
Xeografía
Coordenaes 50°N 10°E / 50°N 10°E / 50; 10
Demografía
Población 1 500 000 hab.
Economía
Moneda lira veneciana (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La Serenísima República de Venecia foi una ciudá-estáu asitiada nel norte d'Italia, a veres del mar Adriáticu, y que depués axuntó sol so dominiu a tolos vénetos del Triveneto, Istria y Dalmacia. La so capital foi la ciudá de Venecia. Esistió como Estáu independiente dende'l sieglu IX hasta 1797. Tamién recibe'l nome de Serenissima Repubblica di San Marco, pos San Marcos ye'l so santu patronu.

La Serenissima constituyóse progresivamente como Estáu mientres la Edá Media y convirtióse nuna de les principales potencies económiques del mundu, ocupando un llugar preponderante nos intercambios comerciales ente'l Mediterraneu occidental y oriental. Amás, coles sos instituciones oligárquiques notablemente estables mientres casi un mileniu, representó un papel políticu esencial.

A partir del sieglu XVI esperimentó una fase de cayente políticu y territorial, anque disimuláu en parte por un estraordinariu desenvolvimientu artísticu, hasta que sumió en 1797, vencida por Napoleón, pasando darréu a ser apoderada pol Imperiu austriacu y el Reinu d'Italia.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Tiense como fecha de la fundación de la ciudá de Venecia l'añu 421 en plena decadencia del Imperiu romanu d'Occidente, cuando los habitantes de la rexón, ante l'amenaza de les invasiones de longobardos y hunos que destruyeren la capital del Vénetu romanu, Aquilea, abellugar nes marismes de la desaguada del ríu Po, na llaguna asitiada nel golfu, ente la península itálica y la balcánica, llamáu más tarde precisamente golfu de Venecia.

Les construcciones d'esta primer dómina yeren simples edificaciones llacustres, alzaes sobre palafitos y asitiaes sobre castros asitiaos na llaguna de Venecia. En razón d'esta estratéxica carauterística xeográfica, Venecia tuvo dende entós una gran independencia al respeutive de los sos vecinos gracies a la barrera natural de les marismas del Po, a la cual siguía una cadena d'islles nuna llaguna fonda, lo que torgaba un ataque de caballería o infantería, más inda nuna dómina cuando l'arte de la construcción naval taba en plenu retrocesu n'Europa.

Dependencia del Imperiu bizantín[editar | editar la fonte]

Cuando'l xeneral Belisario conquistó pal Imperiu bizantín gran parte d'Italia nel sieglu VI, Venecia pasó a formar parte del dominiu de dichu imperiu, dependiendo alministrativamente de la ciudá de Rávena, sede del poder imperial na península itálica, y tando gobernada por un oficial militar, el magister militum,[1] y subordináu a este, taben los tribunos qu'exercíen l'autoridá política nos sos distritos.[2] La hestoria llexendaria establez que pa reemplazar a estos tribunos Paolo Lucio Anafesto foi escoyíu como'l primera dux nel añu 697, ensin que se comprobara la so identidá. Sicasí, el primer dux históricu surde de la revuelta nel Exarcado de Rávena contra la iconoclasia del emperador bizantín, y contra el magister militum, nesa circunstancia ye escoyíu'l venecianu Orso Ipato como dux nel 727. Cola revuelta de Rávena suprimida, l'emperador bizantín reconoció al dux y concedió-y el títulu de hypatos (cónsul). Sicasí, Venecia siguió siendo una provincia del Exarcado de Rávena, y siguióse nomando al magister militum. Sicasí, cola conquista lombarda del Exarcado de Rávena, la provincia de Venecia permaneció en solitariu sol gobiernu del dux Orso Ipato, en calidá de gobernante autónomu calteniendo la fidelidá al Imperiu bizantín.[3]

Independencia y espansión[editar | editar la fonte]

Máxima espansión de la República de Venecia; en coloráu territoriu venecianu (escuru orixinal, claro temporal) (n'italianu).

La conquista lombarda de Rávena nun tomó a Venecia, por cuenta de que la situación xeográfica veneciana enzancaba enforma un ataque lombardu; otra manera, lombardos y bizantinos aprovecharon l'allugamientu de Venecia como focu primariu de comerciu. La decadencia del poder bizantín y lombardu nel sieglu IX foi aprovechada por Venecia p'actuar de forma cada vez más independiente colos francos del nuevu Imperiu carolinxu y colos eslavos ensin siguir por completu los dictaos de Bizancio. Cola recuperación de la iniciativa bizantina n'Italia en dómina de Basilio I, este concedió al dux venecianu'l títulu de protospatharios, oldeándolo a la familia imperial.[4]

L'allugamientu de Venecia nuna llaguna natural faía difícil y arriesgáu l'intentu de conquistala, en tantu l'arte naval européu na Baxa Edá Media taba bien pocu desenvueltu. Precisamente, fueron los marinos venecianos quien collaboraron col desenvolvimientu de la construcción naval n'Europa por razones de necesidá primordiales: Venecia tenía un territoriu continental bien pequeñu, polo cual la so fonte principal de subsistencia foi'l comerciu nel Adriáticu, y ante ello l'estímulu a la navegación marítima tresformárase nuna necesidá y, al empar, en fonte de poder políticu y financieru.

Per otru llau, la creciente debilidá bizantina faía difícil a los emperadores de Constantinopla controlar efeutivamente a la remota Venecia, polo cual Bizancio reconocíalu 039;'de facto como estáu independiente dende fines del sieglu IX, ente que los sos vecinos de la Italia carolinxa nun se topaben en condiciones d'impone-y el so dominiu.

Na Alta Edá Media Venecia espolletó como nunca antes gracies al control del comerciu con Oriente y a los beneficios qu'esto suponía, espandiéndose pel mar Adriáticu, aproximao dende 991 col reináu del dux Pietro II Orseolo, so que'l so réxime empezó la espansión veneciana poles mariñes de Dalmacia, espulsando d'ellí a árabes y dálmates en diverses espediciones guerreres, y controlando puntos estratéxicos del Adriáticu que sirvieren como puertos o fortaleces.

El fechu de que bien pocos estaos de la dómina tuvieren les conocencies navales de los venecianos favoreció a éstos nel desenvolvimientu d'una flota comercial y militar bien estensa pa la so dómina, que los sirvió pa instalar puestos comerciales en cada rincón del Mediterraneu oriental, contactando colos árabes aglabíes del norte d'África con ostensibles planes de comerciu y non de conquista, lo cual dexó a los mercaderes venecianos aportar a los mercaos norteafricanos.

En realidá, como la espansión políticu-militar del Imperiu bizantín concentrar nes rutes de tierra firme, la corte de Constantinopla dexaba fácilmente les islles mediterránees a l'ambición mercantil de los venecianos, que les aprovechaben como avanzaes comerciales escontra Asia Menor y el norte d'África. La espansión territorial veneciana foi tan esitosa al puntu qu'a mediaos del sieglu XI una bulda papal reconoció la soberanía de Venecia sobre tou la mariña oriental del Adriáticu.

L'allugamientu de Venecia nel mediu del mar Mediterraneu dexába-y un activu rol mercantil ente Bizancio y el restu d'Europa, amás el so allugamientu nel estremu norte del Adriáticu defender d'ataques marítimos por cuenta del so dominiu militar sobre Dalmacia; tales circunstancies aumentaron el poderíu venecianu nuna dómina cuando les flotes comerciales nel Mediterraneu (tantu cristianes como musulmanes) yeren inda bien poques. Sicasí, otres repúbliques marítimes d'Italia empezaron a competir abiertamente con Venecia, como foi'l casu de Pisa, Amalfi y Xénova.

Los venecianos sostuvieron especialmente una fuerte rivalidá comercial y militar cola República de Xénova, asitiada nel estremu noroeste d'Italia, y que pasu ente pasu aumentó la so influencia comercial nel Mediterraneu Oriental y nel mar Negru. Pese al aumentu del poderíu xenovés ente los sieglos XIV y XV, Venecia pudo caltener la so hexemonía comercial sobre Xénova al llargu plazu.

Otru factor clave del ésitu comercial venecianu foi la tolerancia relixosa y social de la República Veneciana escontra los xudíos y musulmanes, de fechu esta tolerancia de los venecianos en materia relixoso dexó-yos comerciar llibremente colos estaos islámicos del norte d'África, sirviendo de pervalibles intermediarios ente éstos y Europa, ensin que les diferencies relixoses fueren torga dalguna pa les rellaciones comerciales. Coles mesmes, Venecia amosaba preferir la espansión comercial primero que la política, y gracies a ello tres la cayida de los aglabíes en 909, los mercaderes venecianos caltuvieron contautu colos sos socesores del Califatu fatimí.

Paralelamente, una política similar yera siguida escontra'l xudaísmu pos se dexaba llibremente l'asentamientu de mercaderes xudíos en territoriu venecianu, dexando a éstos exercer el comerciu y la industria llibremente, amás de beneficiar a Venecia por da-y a ésta un accesu privilexáu a les redes de contactos financieros que les comunidaes xudíes de toa Europa consiguieren caltener.

De la mesma, la Reforma protestante d'entamos del sieglu XVI nun tuvo mayor acoyida relixosa ente la población de Venecia pero ello nun torgar que los venecianos caltuvieren escelentes rellaciones comerciales con países del norte d'Europa qu'abrazaren el protestantismu, magar les presiones de los Estaos Pontificios y d'España mientres la Contrarreforma. A pesar que dende entamos del sieglu XVI la Santa Sede intentara que Venecia enllantara nos sos dominios el Tribunal de la Inquisición, los gobernantes venecianos refugaron aplicar na práutica toa midida que-yos quitara de les sos rellaciones comerciales colos non católicos, calteniendo los sos contactos financieros col Reinu d'Inglaterra y les ciudaes protestantes del norte d'Alemaña.

Apoxéu de la República[editar | editar la fonte]

La República de Venecia (naranxa) y los sos territorios nos sieglos XV y XVI.

Dempués del añu 1100, Venecia yera yá una gran potencia mediterránea nos planos económicu, políticu y militar, al puntu que podía ufiertar los sos servicios como flota naval al propiu Imperiu bizantín y ganar gracies a ello privilexos comerciales escepcionales en Constantinopla, el mayor centru comercial d'Europa nesos años, emplegando pa esti fin una combinación de diplomacia y poderíu mercantil.

El rol intermediariu de los venecianos dexó-yos exercer un control casi completu sobre los intercambios comerciales europeos col Oriente Mediu, ente que los reinos musulmanes del Mediterraneu recurríen tamién a Venecia como intercesor comercial col restu d'Europa. La República Veneciana, más comenenciuda na preservación del comerciu internacional que na espansión relixosa o militar, apaecía como l'intermediariu mercantil ideal pa los reinos mediterráneos de cualquier relixón a partir del sieglu XII, lo cual dexó-y a Venecia atropar grandes riqueces y ganar ventayes comerciales.

La flota veneciana, pol so poderíu y gran tamañu, foi determinante pa realizar el saquéu de Constantinopla na Cuarta Cruzada en 1204, acelerando con esti fechu la decadencia del Imperiu bizantín. De resultes de la severa debilidá bizantina, Venecia llogró anexonase Creta y Eubea a entamos del sieglu XIII, espandiendo entá más el so poder y riqueza, llegando les flotes comerciales venecianes a instalar bases comerciales inclusive nes veres del mar Negru, específicamente na actual mariña de Crimea. Esta espansión escontra territorios de la Rus de Kiev dexó-y a los comerciantes venecianos instalase nos puntos más occidentales del comerciu asiáticu, ganando con ello un accesu importante a los pervalibles productos traficados pola Ruta de la seda dende China. Esta perimportante ventaya comercial, inesistente pa otros estaos europeos de la dómina, foi esplotada escelentemente polos venecianos.

En 1380 Venecia ganó en combate a la recién competencia comercial de la República de Xénova, ciudá que llindó entós la so espansión al Mediterraneu occidental, anque se caltuvo como competidor comercial de los venecianos por dellos sieglos más na zona del mar Negru. Hacia l'añu 1400 el mar Adriáticu convertir nel «Mare veneziano», dende Corfú (Islles Xóniques so dominiu venecianu) hasta'l ríu Po, mientres les posesiones del «Stato da Mar» algamaben les islles de Creta (Reinu de Candía) y Eubea (Triarquía de Negroponte), delles islles del mar Exéu y numberosos enclaves nos Balcanes (Albania veneciana), mientres les flotes venecianes calteníen activu comerciu con tol Mediterraneu, estendiendo la so rede de contactos mercantiles por toa Europa y Mediu Oriente, incluyendo zones tan alloñaes como Transilvania, Polonia o Siria, contactando nel norte d'Europa cola Lliga Hanseática. En tantu la República tenía los primeres bancos de la Europa medieval, gracies a les letra de cambéu los comerciantes venecianos calteníen venceyos financieros dend'Inglaterra hasta Exiptu. La mesma ciudá de Venecia, capital de la República, cuntaba con 180,000 habitantes y yera la segunda ciudá más poblada d'Europa, solo superada por París, y yera una de les urbes más riques del mundu; había cerca de 2,1 millones de súbditos partíos nes posesiones venecianes.

Procesión na plaza de San Marcos de Gentile Bellini (1496), Galería de l'Academia de Venecia.

Más tarde, en 1416 Venecia ganó a los turcos otomanos en Galípoli asegurando por un sieglu'l so dominiu marítimu nel Mediterraneu oriental magar la espansión terrestre del Imperiu otomanu.

L'apoxéu de Venecia algamó'l so cenit na primer metá del sieglu XV, cuando los venecianos empezaron la so espansión terrestre per Italia, como respuesta a l'amenazadora meyora de Gian Galeazzo Visconti, l'ambiciosu duque de Milán. En 1410, Venecia controlaba la mayor parte del Vénetu, incluyendo sol so dominiu ciudaes como Verona, Padua y Údine y más tarde Rovigo, Brescia y Bérgamo, formando un territoriu denomináu colectivamente el «Domini di Terraferma», y controlando una flota de 300 naves de guerra, más unos 3.000 navíos comerciales aparcaos dende entamos del sieglu XII nel Arsenal de Venecia, un estelleru y base naval que constituyía un puntu medular del poderíu náuticu venecianu onde trabayaben hasta 17,000 obreros.

La Ca' d'Oru, palaciu na Gran Canal, construyida ente 1421–1442.

La toma de Constantinopla polos turcos en 1453 marcó l'entamu de problemes financieros y políticos pa Venecia. La espansión naval de Portugal pola mariña atlántica africana y el descubrimientu d'América per España movieron l'atención de les grandes corrientes comerciales del Mediterraneu al océanu Atlánticu de cuenta que'l tráficu comercial venecianu empezó a perder importancia n'Europa de manera lenta pero inevitable. Amás Venecia viose obligada a sostener una llucha agotadora contra'l nuevu Imperiu otomanu tresformáu yá en potencia mundial. Anque nun entamu los mercaderes venecianos caltuvieron ante l'Imperiu otomanu los privilexos daos polos bizantinos, la guerra fíxose inevitable por cuenta de la espansión terrestre otomana dende 1470, qu'amenaciaba los enclaves comerciales de Venecia. En 1489, Venecia conquistó l'estáu cruciáu de Xipre, pero ello significó más un intentu de bloquiar el poder otomano que d'aumentar les conquistes propies.

La espansión n'Italia enfrentó-yos col papa pol control de la Romaña. Pa compensar a la República de Venecia, el papa Xuliu II axuntó a la Lliga de Cambrai en 1508. Nella atopábense Lluis XII de Francia, l'emperador Maximiliano I d'Austria, y Fernandu II el Católicu. Venecia sufrió una gran derrota en mayu de 1509 na batalla de Agnadello, que detuvo pa siempres tou intentu venecianu d'espansión na península itálica. De toa forma, Venecia consiguió ganar la Guerra de la Lliga de Cambrai en 1516 , calteniendo la mayoría de los sos dominios terrestre y marítimu.

Amenorgamientu del poder venecianu[editar | editar la fonte]

Territorios venecianos en Grecia en 1450.

Dende 1470 la espansión del Imperiu otomanu nos Balcanes empezó a esmolecer a los venecianos; en 1499-1503 una costosa guerra contra los turcos (quien dende 1480 habíen yá llegáu a les mariñes del Adriáticu) solo terminó cuando Venecia dexó territorios mediterráneos al Imperiu otomanu. En 1538 los venecianos fueron de nuevu vencíos en combate pola flota otomana en Preveza y ello confirmó'l predominiu naval de Turquía nel Mediterraneu oriental, coincidiendo col apoxéu del Imperiu otomanu. En 1570, Xipre sufrió la invasión turca, y un añu dempués los venecianos abandonaben la isla, al nun poder detener l'ataque otomanu. L'alianza de les flotes veneciana, papal y española, anque venció a los turcos na batalla de Lepanto de 1571, nun llogró recuperar estos territorios, en parte porque magar España vía un potencial aliáu mediterraneu en Venecia, nun taba dispuesta a sostener con tropes españoles una nueva espansión colonial veneciana.

Habiendo yá aceptáu la supremacía naval turca, Venecia esforciar en caltener la so actividá comercial a lo llargo del sieglu XVII, reparando una cuidadosa neutralidá escontra los sos vecinos más poderosos: España, l'Imperiu otomanu, y Francia. El comerciu portugués d'especies dende la India a partir del sieglu XVI afectó duramente al centenariu monopoliu venecianu del comerciu de especies n'Europa, más inda pola espansión colonial portuguesa a zones d'África y Asia que yeren inaccesibles pa los venecianos. Venecia quedó tamién clisada económicamente pola riqueza d'España y la so imperiu virreinal, según pola gran espansión comercial ultramarina d'Inglaterra y Holanda, basada nes rutes del océanu Atlánticu que mengüen grandemente la influencia comercial de Venecia, amenorgada a un Mediterraneu menos ricu y onde tien d'andar# a la tema con otros grandes poderes.

Fortaleza veneciana en Nauplia, Grecia. Ye unu de los numberosos fuertes venecianos establecíos na ruta comercial del mediterraneu oriental.

La debilidá veneciana confírmase cuando los otomanos empecipien el so invasión de la isla de Creta en 1645, amenaciando la postrera gran colonia veneciana. Tropes otomanes terminen de conquistar Creta en 1669 tres una costosa guerra de 25 años (carauterizada pol llargu sitiu de Candía) onde Venecia solo caltién en posesión pequeños enclaves cretenses y balcánicos, como'l Principáu de Omis, que al mandu del príncipe Marko Srdanovic aguantó l'asediu turcu nel añu 1624.

En 1684 Venecia llanzar a una nueva guerra contra l'Imperiu otomanu, aliada con Austria y Rusia, intentando recuperar les posesiones perdíes; en tal situación tropes venecianes espulsen a los turcos de Dalmacia, conquisten el Peloponeso y llogren tomar Atenes a los otomanos. La guerra termina en 1699 col Tratáu de Karlowitz que favorez llargamente a Austria y Rusia en perxuiciu del Imperiu Otomanu y reconoz les conquistes de Venecia pero nun-y da a ésta los puertos mediterráneos tan necesarios pal so comerciu.

La situación veneciana complicar de nuevu al españar otra guerra contra los otomanos en 1714; esta vegada l'alianza bélica con Austria nun torgar que tres el Tratáu de Passarowitz de 1718 Venecia tenga de devolver el Peloponeso a los otomanos y apurri-yos los sos últimos enclaves de Creta, calteniendo agora namái les Islles Xóniques y los enclaves de Préveza y Arta na mariña del Epiru.

Escontra'l sieglu XVIII, la Serenísima República nun yera más qu'una pálida solombra de la so antigua potencia, el comerciu nel Mediterraneu yera agora compartíu con Xénova y Livorno (que se topaben so proteición española y taben por ello menos espuestes a ataques otomanos), ente qu'en 1719 Austria declaraba la so posesión de Trieste como puertu llibre y asina evitaba la intermediación mercantil veneciana; tanta competencia comercial amenorgó entá más les fontes de riqueza de la República.

Decadencia del sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

Venecia por Canaletto, 1738-40.

Venecia entró nuna abierta decadencia política y financiera a entamos del sieglu XVIII mientres l'aristocracia veneciana caltener nel gobiernu como un nucleu zarráu que torgaba a la burguesía l'ascensu social, inclusive prohibiendo la compra de la calidá de patriciu: nesta dómina la política topábase dafechu apoderada por families antigües de l'aristocracia como los Bragadin, Dandolo y Mocenigo.

Mentanto aumenta'l númberu de los aristócrates aprobetaos (los «barnaboti») con derechos políticos na República y que se converten nuna costosa carga financiera pal gobiernu en tantu reciben una pensión estatal pa subsistir. Esto asocedía porque nel sieglu XVIII Venecia nun tien comerciu internacional relevante nin espansión colonial notable onde tales aristócrates puedan crear riqueza dalguna, entá ye más cuando tales aristócrates refalguen trabayar n'ocupaciones de los burgueses y la burocracia local tópase yá sobrepoblada. Sicasí la decadencia acelerada na economía y la política dexa pasu a la vitalidá cultural que sí remanez colos burgueses Antonio Vivaldi (música), Giovanni Battista Tiepolo (pintura) y Carlo Goldoni (teatru).

Ensin poder enfrentase exitosamente a los sos nuevos competidores nel comerciu del Mediterraneu (y nel mesmu Adriáticu), ensin industries de gran tamañu, y ensin colonies riques que sostengan l'Estáu, la República topa un nuevu filón de riqueza na llotería y los xuegos d'azar, según na prostitución oficialmente tolerada, atrayendo a Venecia visitantes abarataos de toa Europa, según espectáculos d'ópera, teatru, y otres diversiones destinaes a los estranxeros. En 1797 lleguen a cuntase hasta 176 casinos llegales na capital, y les festividaes públiques (incluyendo'l antroxu de Venecia) asoceder a lo llargo del añu casi ensin fuelgu, mientres los aristócrates venecianos contraten dende tolos puntos d'Europa a cantantes d'ópera, actores y músicos, pa los espectáculos.

En paralelu, el Domini di Terraferma queda arreyáu a una agricultura de poca relevancia que-y torga atender a les necesidaes fiscales, amás de convertise en mercáu pa productos d'Austria qu'esanicien la competencia veneciana. Pela so parte, les escases posesiones del Stato da Mar namái atienden un menospreciáu comerciu con territorios balcánicos baxu control otomanu, atendiendo un mercáu carente de gran riqueza.

Na práutica les atraiciones turístiques del xuegu y el meretricio yeren la fonte principal d'ingresos que percibía'l fiscu venecianu pa sostenese dende 1750, amás de depender de les concesiones de cargos públicos a una aristocracia de menguante riqueza. En contraste, la flota comercial veneciana taba formada en 1792 solo por 309 navíos, casi la décima parte de lo que yera nel so apoxéu tres siglos antes.

A pesar del rápidu empobrecimiento de la población y el deterioru de la economía, Venecia siguía apoderando parte de la mariña adriática y dalgunes de les islles Xóniques, pero tales posesiones yeren minúscules comparaes col antiguu poderíu venecianu, agora bien amenorgáu frente a Austria. Los intentos de reforma política en 1760 y 1774 fracasaron pola oposición de la oligarquía a dexar la renovación de los sos cuadros o abrir les sos puertes a burgueses adineraos que pudieren salvar la situación; inclusive en 1784 el patriciu Andrea Tron llamentaba que «el capital ye usáu en sofitar estravagancies, espectáculos, vicios y diversiones en llugar de sofitar el comerciu...».

L'últimu ésitu naval de Venecia foi'l bombardéu de Túnez realizáu en 1785 y 1786 pola flota de 25 naves al mandu del almirante Ángelo Emo (1731-1792) contra los corsarios tunecinos, pero posteriores intentos de reformar y modernizar la flota fracasaron por decisión del dux Paolo Renier. El postreru dux, Ludovico Manin, foi escoyíu en 1789 magar ser de nobleza recién en tantu yera unu de los escasos aristócrates qu'entá podía dar dineru al estáu p'arreglar los más urxentes gastos oficiales.

Estinción de la República[editar | editar la fonte]

En marzu de 1797 mientres les Guerres Napoleóniques, el territoriu de Venecia, que permanecía neutral pero que fuera travesáu pol exércitu austriacu, foi invadíu poles tropes del xeneral Napoleón Bonaparte, tantu per tierra como per mar. Les ciudaes del Domini di Terraferma (la parte continental) rindiéronse rápido ante la superioridá numbérica francesa, ente que la mesma llexa de guerra veneciana taba formada por namái 11 barcos útiles, pero incapaces d'aguantar. El gobiernu encaró n'abril un ultimátum de Napoleón Bonaparte mientres a entamos de mayu les tropes franceses terminaben d'ocupar el Domini di Terraferma casi ensin llucha, faltando tan solo ocupar la capital mesma. El Gran Conseyu axuntóse finalmente'l 12 de mayu pa eslleise ya instaurar un gobiernu representativu» (Municipalidá Provisional) siguiendo'l modelu francés, pero cuatro díes dempués tropes franceses tomaron la urbe ensin que les tropes venecianes opunxeren la menor resistencia, escastando definitivamente la República. Selmanes dempués les posesiones del Stato da Mar siguíen l'exemplu de la capital y rindíense ante los franceses.

Tres la firma del Tratáu de Campo Formio el 17 d'ochobre del mesmu añu, partióse'l territoriu de Venecia ente Austria, que se quedó con Vénetu, Istria, Dalmacia y les boques de Cattaro; Francia, que se quedó coles islles Xóniques; y la República Cisalpinarepública hermana» de Francia) na que s'integraron Bérgamo y Brescia. Posteriores victories franceses nes guerres napoleóniques llevaron a que tol antiguu dominiu venecianu quedara en manes de Napoleón.

Tres la cayida de Napoleón y el Congresu de Viena, el territoriu vénetu de la república integrar nel Reinu lombardu-vénetu, estáu dependiente del Imperiu austrohúngaru, que se fixo tamién col restu, sacante les islles Xóniques que quedaron sol protectoráu británicu. En 1866, tres la tercer guerra d'independencia, el Vénetu, y con él Venecia, incorporar al Reinu d'Italia.

Influencia de la República de Venecia[editar | editar la fonte]

Anque la vitalidá económica de la República Veneciana empezara a tornar dende'l sieglu XVI debíu al movimientu del comerciu internacional escontra l'Atlánticu, el so réxime políticu inda apaecía nel sieglu XVIII como un modelu pa los filósofos de la ilustración por cuenta de les carauterístiques d'esta república oligárquica» n'años cuando'l absolutismu espandir por Europa.

Ello ye que la esistencia d'un sistema políticu basáu en llibertaes civiles pa los ciudadanos (magar que la ciudadanía fuera accesible para bien pocos), el sistema de controles mutuos ente'l Conseyu Mayor y el dux, el fechu que los controles mutuos nun debilitaren l'autoridá central nin la so capacidá represiva (amosada nel Conseyu de los Diez), y los cuidos de la élite por que los principales cargos de l'alministración pública nun fueren atropaos, motivaron l'interés de los escritores de la Ilustración pola República de Venecia.

De fechu Jean-Jacques Rousseau tuvo trabayando en 1743 na República de Venecia como asistente del embaxador francés y pudo conocer personalmente'l sistema venecianu de gobiernu, esta curtia esperiencia inspirar pa escribir al retornar a París, la so obra cume El contratu social en 1762.

La economía de la República[editar | editar la fonte]

El gobiernu de la República[editar | editar la fonte]

Audiencia dada pol Dogo na Sala del Collegio nel Palaciu del Dogo, por Francesco Guardi, 1775–80.

Dende'l primer momentu la organización de la República de Venecia, esforciar por evitar qu'un solu home axuntara tol poder político. D'esta miente, la función suprema qu'asumía'l dux quedó aína sometida a la vixilancia de dellos conseyos. El «Maggior Consiglio» (Conseyu Mayor o Gran Conseyu) ellaboraba les lleis, el Senáu encargar de la política esterior y de los asuntos militares y económicos. Otru organismu, el «Conseyu de los Diez» garantizaba la seguridá del estáu y disponía d'un cuerpu de policía lo mesmo que de facultaes peramplies en materia d'investigaciones y castigos xudiciales.

La organización política republicana foise faciendo más complexa a midida que crecía la influencia económica y política de Venecia nel mar Mediterraneu y tenía qu'enfrentase a otres potencies comerciales. Nos primeros años de la República'l sistema políticu de gobiernu taba constituyíu por una autocracia, col dux como dictador casi absolutu. Esti títulu empezó a utilizase cuando la ciudá de Venecia taba suxeta a la soberanía del Imperiu bizantín, faciéndose permanente dempués de que la ciudá algamara la so independencia respeuto de Constantinopla.

Acordies cola tradición veneciana, el primer dux foi Paolo Lucio Anafesto, escoyíu como tal nel añu 697. El dux yera escoyíu pa tola vida pal cargu, al traviés d'un complicáu sistema d'inspiración bizantina. Tradicionalmente dende 697 cada dux acomuñara a les funciones de gobiernu a un fíu o otru familiar, pero rápido tal costume foi prohibida por llei; en 1172 establecióse la eleición del dux por un conxuntu de 40 (dempués 41) ciudadanos, escoyíos al azar.

En 1268 afitóse'l sistema eleutoral vixente hasta la estinción de la República en 1797 que consistía nuna serie de cuatro eleiciones, caúna d'elles yera siguida d'un sortéu ente los ciudadanos escoyíos, esaniciando socesivamente eleutores y designando otros nuevos, hasta que nel cuartu sortéu formábase'l grupu de 41 patricios que finalmente escoyíen al dux. Tan complexu sistema buscaba evitar la influencia de les families más adineraes y torgar que dalguna d'elles (anque xixilada de cerca por otres families d'igual poder y riqueza) intentara acopar el gobiernu o crear una dinastía.

Dende 1148 los poderes del dux fueron llindaos pola «Promissione Ducale», un compromisu asumíu pol dux nel momentu del so nomamientu. Como resultáu d'ello'l poder foi compartíu col Conseyu Mayor, compuestu de 480 miembros escoyíos de determinaes families de l'aristocracia, col declaráu propósitu que «El dux nada pueda faer ensin el Conseyu Mayor y el Conseyu Mayor nada pueda faer ensin el dux».

Nel sieglu XII, les families aristocrátiques del Rialto menguaron de manera entá más drástica'l poder del dux col establecimientu del Conseyu menor» (creáu en 1175), compuestu por seis miembros asesores del dux y la «Quarantia» (creada en 1179) como Tribunal Supremu.

En 1223 estes dos instituciones combinar na «Signoria», que taba formada pol dux, el Conseyu Menor y los trés dirixentes de la Quarantia. La Signoria yera l'órganu central de gobiernu, que representaba la continuidá de la República, como s'amuesa na espresión: «si è morto il Doge, ma non la Signoria» («morrióse'l dux, pero non la Signoria»).

Tamién se crearon dos órganos llamaos «sapientes» que se convertiríen darréu en seis. La combinación de sapientes y dellos otros grupos foi llamáu un «collegio», que formaba un poder executivu.

En 1229, se instituyó el «Consiglio dei Pregadi» comúnmente denomináu'l Senáu, compuestu por 60 miembros escoyíos pol Conseyu Mayor dende'l que se dirixía la política esterior y l'eleición d'embaxadores. Estos acontecimientos, dexaron al dux con un poder personal bien amenorgáu y vio cómo l'autoridá yera exercida básicamente pol Conseyu Mayor, que constituyía un desaxeradamente llindáu parllamentu, nel que namái taben autorizaos a participar los miembros de les grandes families aristocrátiques de la república.

Venecia afirmaba que'l so gobiernu yera una «República clásica» porque yera la combinación de los trés formes básiques presentes: el poder real nel dux, l'aristocracia nel Senáu, y el poder democrático nel Conseyu Mayor. Sicasí la invistidura del dux casi siempres recayó nun miembru de les families más adineraes de Venecia, pos la posesión de dichu cargu obligaba al titular a financiar perabondosos gastos (fiestes populares, ceremonies luxoses, fiestes del Antroxu, regalos de dineru a aristócrates arruinaos) que namái un home bien ricu podía sostener. Nicolás Maquiavelo tamién se refier a Venecia como una República, considerándola «escelente ente les repúbliques modernes» (a diferencia de la so nativa Florencia apoderada políticamente pola familia Médici).[5]

El 10 de xunetu de 1310 establecióse'l Conseyu de los Diez», organización similar a una policía secreta del Estáu, que se fixo bien poderosu y convirtióse na exa central de la política veneciana. Foi introducíu de forma provisional, como reacción a la rebelión promovida por Bajamonte Tiepolo contra la clausura del Conseyu Mayor. Fuéron-y asignaos poderes d'emerxencia pa lluchar contra la revuelta y anque orixinalmente establecer pa un periodu de dos meses, la so autoridá foi anovada de forma continua, hasta que se convirtió nun órganu de calter permanente en 1334. Alredor de 1600 la so dominación sobre'l Gran Conseyu foi considerada una amenaza y foi amenorgáu'l so poder.

En 1454, el Tribunal Supremu» de los trés inquisidores foi establecíu pa guardar la seguridá de la República. Per mediu del espionaxe, el contraespionaxe y una rede d'informadores que xixilaba práuticamente a tolos habitantes de la República, torgó que Venecia cayera sol poder d'un señor absolutu («signore»), como otres munches ciudaes italianes de la dómina por cuenta de la mutua vixilancia exercida ente los aristócrates más poderosos. Unu de los inquisidores, popularmente conocíu como Il Rosso («El colloráu» por causa de la so túnica escarlata), yera escoyíu de los conseyeros del dux, y los otros dos, conocíos popularmente como I neri («los negros» pola so túnica negra), yeren escoyíos del Conseyu de los Diez. El Tribunal Supremu asumió gradualmente dalgunu de los poderes del Conseyu de los Diez.

Magar el sistema evitaba la creación d'un monarca o d'una dinastía familiar, tamién concentraba'l poder efeutivo en bien poques families adineraes que formaben na práutica una oligarquía como los Contarini, Bragadin, Barbarigo, Giustinian, Mocenigo, Tríen, Cornaro o Loredan, que caltuvieron la so riqueza hasta los últimos díes de la República al par qu'otros aristócrates (los llamaos barnaboti) emprobecíense debíu al cayente del poderíu venecianu, pero calteníen los sos derechos de votu nel Conseyu Mayor que taba de la mesma vedáu a los burgueses más adineraos.

En 1556, los «provveditori ai beni inculti» fueron tamién creaos col fin d'ameyorar l'agricultura por medría del área de cultivu nes posesiones continentales de Venecia (práuticamente tola actual rexón del Vénetu) y aguiyar les inversiones privaes nel desenvolvimientu agrícola. La xubida de precios del grano mientres el sieglu XVI aguiyó la tresferencia de capital del comerciu escontra les tierres del Vénetu pa formar grandes llatifundios ellí, más inda por cuanto les guerres de Venecia col Imperiu otomanu perxudicaron el comerciu venecianu con Mediu Oriente, mientres el tráficu mercantil más codalosu treslladábase fora de la cuenca del mar Mediterraneu.

Demografía[editar | editar la fonte]

La población de los territorios sol dominiu venecianu yera en 1557:[6]

Autor Venecia Islles de
la llaguna
Istria Dalmacia Xonia Creta Brescia
Bérgamo
Total
Beloch (1961) 158.000 50.000 52.000 93.000 52.000 194.000 1.542.000 2.141.000

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Nicol, Donald M. (1992). Byzantium and Venice: A Study in Diplomatic and Cultural Relations (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 5. ISBN 9780521428941.
  2. Nicol, Donald M. (1992). Byzantium and Venice: A Study in Diplomatic and Cultural Relations (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 9. ISBN 9780521428941.
  3. Nicol, Donald M. (1992). Byzantium and Venice: A Study in Diplomatic and Cultural Relations (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 10-11. ISBN 9780521428941.
  4. Nicol, Donald M. (1992). Byzantium and Venice: A Study in Diplomatic and Cultural Relations (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 33. ISBN 9780521428941.
  5. Nicolás Maquiavelo, Discursos sobre la primer década de Titu Liviu, Harvey C. Mansfield y Nathan Tarcov, University of Chicago Press, Chicago, 1996.
  6. Angus Maddison (2007) [2001]. The world economy: a millennial perspective. Nueva Delhi: Academic Foundation, páxs. 55. ISBN 978-81-7188-613-5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]