República Democrática Federal de Trescaucasia

Coordenaes: 41°45′N 44°45′E / 41.75°N 44.75°E / 41.75; 44.75
De Wikipedia
[[Comisariado Transcaucásico (es) Traducir|←]] [[Comisariado Transcaucásico (es)
República Rusa
República Democrática Federal de Trescaucasia
(de 22 abril 1918 a 26 mayu 1918)
República Democrática de Xeorxa
estado histórico con reconocimiento limitado (es) Traducir
Alministración
Capital Tblisi
Forma de gobiernu república federal
Federación
Llingües oficiales rusu
xeorxanu
Armeniu
azerbaixanu
Xeografía
Coordenaes 41°45′N 44°45′E / 41.75°N 44.75°E / 41.75; 44.75
Superficie 186100 km²
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

La República Democrática Federal de Transcaucasia (RFDT, ЗКДФР) foi una república federal surdida de la Transcaucasia del Imperiu rusu en 1918, mientres ésti se desmembraba por cuenta de la Guerra Civil Rusa. La nueva república nun pudo sobrevivir por cuenta de la debilidá del gobiernu central, que nun pudo controlar a les fuercies polítiques nacionales de los estaos que componíen la república: Armenia, Xeorxa y Azerbaixán.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

La Revolución de Febreru de 1917 significó'l debilitamientu del control rusu sobre les naciones de Transcaucasia. El Gobiernu Provisional Rusu estableció un Comité especial pa gobernar la rexón; sicasí, el poder real exercíenlo los diputaos del Conseyu Nacional de los Pueblos del Cáucasu (CNPC). Dende un principiu, los diputaos azerbaixanus, miembros de la Duma rusa y simpatizantes del Musavat, apoderaron el Conseyu Nacional.

El 20 de setiembre de 1917, el CNPC proclamó en Tblisi la creación del Comisariado Transcaucásico. Esta midida foi sofitada polos partíos de la esquierda moderada nacionalista, social-revolucionarios xeorxanos, socialdemócrates, Dashnak armenios y Musavat azerbaixanos. Esti gobiernu central foi ineficiente, una y bones los partíos dominantes en Xeorxa, Armenia y Azerbaixán yeren los que controlaben les sos respeutives naciones.

Revolución d'Ochobre y proclamación de la república independiente[editar | editar la fonte]

Depués de la Revolución d'Ochobre, el 15 de payares de 1917, la esquierda d'Azerbaixán remontar contra'l poder central transcaucásico, exercíu de facto pol Musavat, y proclamó la Comuña de Bakú. Los territorios transcaucásicos refugaren l'abolición del Gobiernu provisional rusu y tomar del poder de los bolxeviques.[1] Nun reconocieron al nuevu Gobiernu soviéticu.[1]

La firma del Tratáu de Brest-Litovsk el 3 de marzu de 1918 significó la ocupación turca de Kars, Ajaltsije y Ayaria, zones poblaes por armenios y xeorxanos.

Coles mires de formar un sólidu frente contra Turquía, los partíos dominantes de les naciones de Transcaucasia proclamaron la República Democrática Federal de Transcaucasia, teóricamente dependiente de la República Soviética de Rusia, ya intenten axustaron les nueves fronteres colos turcos otomanos. L'Imperiu otomanu (en plena partición) amosóse inflexible: españó entós la guerra los turcos per una parte y los xeorxanos y armenios, por otra. Los azerbaixanos del Musavat taben daquella atollaos na llucha contra la Comuña de Bakú.

En vista de que la unión cola República Soviética de Rusia nun ufiertaba nenguna garantía, la Dieta Transcaucásica proclamó la independencia'l 9 d'abril de 1918.[2][1] Al igual que cola comisaría, los trés naciones transcaucásicas siguíen siendo gobernaes en realidá polos socialdemócrates xeorxanos, los armenios del Dashnaktsutiun y los azerbaixanos del Musavat.[3]

Efímera esistencia[editar | editar la fonte]

La meyora otomana n'El Cáucasu en 1918. Les desavenencies ente les repúbliques que componíen la federación alrodiu de l'actitú frente a los otomanos anició la rotura de la unión ente elles.

La paz roblada ente'l Gobiernu bolxevique rusu y los Imperios centrales fizo que l'exércitu rusu retirar del Cáucasu, lo que dexó la meyora de les fuercies otomanes, que s'apoderaron del puertu de Batumi.[1] Les desavenencies ente los trés repúbliques que componíen la federación al respeutive de cómo encarar la situación acabaron con ella en poco tiempu.[1] La República Democrática Federal de Transcaucasia duró menos de cinco selmanes: Xeorxa dixebróse'l 26 de mayu de 1918,[4][1] y entabló una serie de discutinios coles autoridaes alemanes y otomanes en Batum, p'axustar la frontera. Dos díes depués, Azerbaixán y Armenia siguen el so exemplu y la República dexa d'esistir.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Navíos de guerra alemanes aportaron a la República Democrática de Xeorxa a finales de mayu, colo que Xeorxa arrenunció a Batum, Kars, Ardahan, Ajaltsije y Ajalkalaki, que venció al Imperiu otomanu. La intervención turca siguió, sicasí: los exércitos otomanos enfusaron n'Azerbaixán en xunu de 1918, col beneplácito del Musavat, pa ganar a la Comuña de Bakú. Los bolxeviques de la Comuña nun deseyaben solicitar ayuda al Gobiernu británicu y los mencheviques espulsar del gobiernu'l 31 de xunetu. Proclamóse entós la Dictadura del Caspio Central y el 17 d'agostu les tropes britániques entraron a Bakú, pa sostener a los mencheviques y fusilar a los dirixentes bolxeviques.

El 15 de setiembre los británicos abandonaron Bakú ante la superioridá turca,[4] y el Musavat controló tou Azerbaixán de nuevu. Sicasí, el sofitu otomanu esmucir cola firma del Armisticiu de Mudros yá que, anque Turquía venciera nel frente d'Azerbaixán, perdiera la Primer Guerra Mundial. De resultes d'esta derrota xeneral, los turcos retirar de la Transcaucasia y los británicos volvieron a ella n'avientu de 1918.[4]

Les derrotes del Imperiu otomanu desencadenaron el llevantamientu de los nacionalistes turcos y el principiu de la guerra d'Independencia Turca. Turquía llibró una curtia guerra con Armenia (la guerra turcu-armenia), que debilitó enforma a esti últimu país. Darréu dempués, Armenia tuvo qu'enfrentar una invasión soviética dende Azerbaixán, que fuera invadida polos bolxeviques en 1920. Xeorxa, la única república de l'antigua Federación que caltenía la so independencia, foi invadida polos soviéticos en febreru de 1921.[5][6]

En 1922, les naciones de la Transcaucasia quedaron englobadas nuna nueva república federal, esta vegada soviética, que recibió'l nome de República Federal Socialista Soviética de Transcaucasia. N'avientu de 1922, esta pasó a formar parte de la Xunión Soviética, fundada por aciu el Tratáu de Creación de la URSS.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Knight, 1995, p. 13.
  2. Temporary revival of Independence and reconquer of Georgia by Russia. (1918-1921). Parllamentu de Xeorxa. Consultáu'l 31/01/2008.
  3. History of the Transcaucasian Federation. FOTW. Consultáu'l 11/01/2008.
  4. 4,0 4,1 4,2 NAGORNO KARABAKH IN 1918-1920. Artsakh National Liberation Movement. Consultáu'l 11/01/2008.
  5. Marie, 2013, p. 30.
  6. Knight, 1995, p. 14.

Bibliografía[editar | editar la fonte]