Real Xardín Botánicu de Madrid

Coordenaes: 40°24′39″N 3°41′29″W / 40.41087°N 3.691398°O / 40.41087; -3.691398
De Wikipedia
Artículu de traducción automática a partir de "Real Jardín Botánico de Madrid" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.
Real Xardín Botánicu de Madrid
Bien d'Interés Cultural
organización, herbario (es) Traducir, centro de investigación (es) Traducir, xardín botánicu, Jardín Histórico (España) (es) Traducir y parque
Llocalización
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
ConceyuBandera de la Ciudá de Madrid Madrid
Coordenaes 40°24′39″N 3°41′29″W / 40.41087°N 3.691398°O / 40.41087; -3.691398
Real Xardín Botánicu de Madrid alcuéntrase n'España
Real Xardín Botánicu de Madrid
Real Xardín Botánicu de Madrid
Real Xardín Botánicu de Madrid (España)
Altitú 641 m
Historia y usu
Apertura17 ochobre 1755
Dueñu Conseyu Superior d'Investigaciones Científiques
Patrimoniu
BIC RI-52-0000019[1]
Instalaciones
Formáu por Pabellón de Villanueva (es) Traducir, Puerta Norte del Jardín Botánico (es) Traducir y Puerta Real (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El Real Xardín Botánicu de Madrid ye un centru d'investigación del Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques. Fundáu por Real Orde de 17 d'ochobre de 1755 pol rei Fernandu VI nel Soto de Migas Calientes, cerca del ríu Manzanares, Carlos III ordenó'l treslláu a la so situación actual en 1781, al Paséu del Prado, xunto al Muséu de Ciencies Naturales que se taba construyendo (anguaño Muséu del Prado), en Madrid, España. Esti xardín botánicu alluga en tres terraces gradiaes, plantes d'América y del Pacíficu, amás de plantes europees.

Puerta Real del R.J.B., obra de Francesco Sabatini (1781).
Real Xardín Bótanico de Madrid. 1. Estatua de José Quer 2. Estatua de Simón de Rojas Clemente 3. Estatua de Mariano Lagasca 4. Estatua d'Antonio José Cavanilles 5. Monumentu a Blas de Lázaro 7. Coleición de plantes ensundioses 8. Glorieta de la Noria 9. Estanque 10. Estatua de Carlos Linneo 11. Jardinillo 12. Emparrado de fierro forxáu de 1786 13. Estatua de Carlos III.

Historia[editar | editar la fonte]

Preámbulos[editar | editar la fonte]

Seronda nel Xardín Botánicu.

Felipe II creó'l xardín botánicu a instancies del médicu Andrés Laguna, xunto al Palaciu Real d'Aranjuez. Más tarde Fernandu VI instaló na capital el xardín botánicu, asitiándolo na Huerta de Migues Calientes (anguaño Puerta de Fierro, a veres del ríu Manzanares) en 1755, creando asina'l Real Xardín Botánicu. Cuntaba con más de 2000 plantes, recoyíes por José Quer, botánicu y ciruxanu, nos sos numberosos viaxes pola Península Ibérica y Europa, sobremanera a Italia onde foi destináu, o llograes por intercambiu con otros botánicos europeos. La continua ampliación del xardín llevó a que Carlos III diera instrucciones en 1774 pa treslladalo al so actual allugamientu nel Paséu del Prado de Madrid, dientro del programa d'ordenación del Salón del Prado y Atocha.

El Conde de Floridablanca, primer ministru de Carlos III, punxo especial interés nel treslláu del Xardín al prau vieyu de Atocha. Non yá porque dexaría enguapecer el proyeutu del Salón del Prado, sinón, sobremanera, porque sirviría como un símbolu del mecenalgu de la Corona coles ciencies y les artes. Nun hai qu'escaecer que nesta zona del Salón del Prado allugaríense amás del Real Xardín Botánicu, el Real Gabinete d'Historia Natural (darréu Muséu del Prado) y l'Observatoriu Astronómicu. Unu de los científicos que participó nel proyeutu de construcción del Real Xardín Botánicu nel Prado foi'l catedráticu Casimiro Gómez Ortega.

Inauguración[editar | editar la fonte]

Fonte circular (fontín).

El primer proyeutu del nuevu xardín foi encamentáu al asesor científicu Casimiro Gómez Ortega y al arquiteutu Francesco Sabatini, qu'ente 1774 y 1781 (añu de la inauguración) realizó trazar inicial, con una distribución en trés niveles, y parte del zarramientu, nel que destaca la Puerta Real (Paséu del Prado). Sobre esta base, ente 1785 y 1789 Juan de Villanueva realizó un segundu y definitivu proyeutu, más racional y acorde a la función científica y docente que tenía de tener el xardín. Ésti ocupaba una superficie de 10 hectárees distribuyíes en trés niveles aterrazados que s'afaíen a la orografía del terrén, dispuestos en forma de cuarteles cuadraos, siguiendo un trazáu octogonal y rematar nes esquines con fontes circulares. Los dos inferiores (Terraza de los Cuadros y Terraza de les Escueles Botániques) permanecen anguaño tal que fueron construyíes, ente que la cimera (Terraza del Planu de la Flor) foi remocicada nel sieglu XIX con traces axardinaos. La cortil taba cerráu por una elegante verja de fierro, fabricada en Tolosa (Guipúzcoa) asitiada sobre piedra de granitu (obra de José de Muñoz) y cuntaba con dos puertes d'accesu: la yá citada Puerta Real de Sabatini, de corte clásicu con columnes dóriques y frontón, y otra secundaria, diseñada por Villanueva, enfrente del Muséu del Prado, por onde anguaño s'apuerta a la cortil (actual Plaza de Murillo).

Tamién cuntaba con estufes, pebidales ya instalaciones pa los enseres de caltenimientu y llabor. Na zona este alzóse un pabellón de invernáculos llamáu Pabellón Villanueva, obra singular dirixida pol arquiteutu real, en que la so construcción pesaron más los criterios estéticos que los científicos, polo que dende principios del sieglu XIX destinar a acoyer la biblioteca, herbarios y les aules necesaries pa les cátedres de botánica y d'agricultura.

El Xardín convertir nel receptor de les unviaes de les espediciones científiques que auspició la Corona nesti periodu. Ente'l sieglu XVIII y XIX participó nel desenvolvimientu de siquier cinco expedición científiques, ente elles destaquen la Real Espedición Botánica del Nuevu Reinu de Granada (actual Colombia) que'l so direutor foi'l célebre José Celestino Mutis, la Espedición Botánica al Virreinatu de Perú de los botánicos Hipólito Ruiz y José Antonio Pavón, la Real Espedición Botánica a Nueva España (actual Méxicu), de los botánicos Martín Sessé y José Mariano Mociño, la Espedición alredor del Mundu d'Alejandro Malaspina colos botánicos Antonio Pineda, Luis Née y Tadeo Haenke, y la Comisión Científica del Pacíficu, yá nel sieglu XIX, onde participaría'l botánicu Juan Isern.

El Xardín recibió mientres esta dómina dibuxos, granes, frutos, maderes, plantes vives y principalmente pliegos de yerbariu, que contribuyeron a amontar les sos coleiciones científiques y biblioteca.

El sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Paséu de les Estatues.

A empiezos del sieglu XIX el xardín botánicu convirtiérase n'unu de los xardinos botánicos más importantes d'Europa, gracies fundamentalmente a les coleiciones científiques qu'allugaba y al llabor del so direutor, el botánicu Antonio José Cavanilles, unu de los botánicos más importantes de la historia de la ciencia española. Cavanilles reorganizaría'l Xardín, el yerbariu, los pebidales y daría al centru una relevancia internacional. Amás del so usu científicu, el xardín solía ser frecuentáu mientres la primavera y el branu pola alta sociedá y apurría gratuitamente al públicu plantes melecinales. El so socesor na direición, el neogranadino Zea, se posesionó del cargu'l 17 de setiembre de 1805 col célebre discursu "Avera del méritu y de la utilidá de la Botánica", onde pidió la renovación de los métodos d'enseñanza. Sicasí, la Guerra de la Independencia traxo al xardín años d'abandonu, que s'enllargaríen mientres el primer terciu del XIX, a pesar de los esfuercios del so direutor naquel momentu Mariano Lagasca.

En 1857, siendo direutor del xardín Mariano de la Paz Graells, zoólogu y tamién direutor del Muséu de Ciencies Naturales, realizáronse importantes reformes qu'entá perduren, como la estufa fría que lleva'l so nome y la remodelación de la terraza cimera. Tamién nesa dómina instalóse un zoolóxicu, que doce años más tarde treslladóse al Xardín del Bon Retiru (onde se conocería como Casa de Fieres). La puerta del llau del Muséu del Prado ye retratada pol pintor valencianu Francisco Domingo Marqués.

Sicasí, na década de los años ochenta d'esi sieglu, el Xardín ve amenorgada la so superficie. En 1882 segréguense dos hectárees pa construyir l'edificiu qu'anguaño ocupa'l Ministeriu d'Agricultura. Amás, en 1886 un ciclón qu'afaró esa zona de Madrid causó tarrecibles daños nel Real Xardín, provocando'l valtamientu de 564 árboles de gran valor.[2] En 1893, ábrese la cai de los llibreros (popularmente conocida como cuesta de Claudio Moyano) perdiéndose un estremu del cuerpu principal del xardín, colo que la so superficie queda amenorgada a los ocho hectárees actuales.

El sieglu XX[editar | editar la fonte]

En 1939, el Real Xardín Botánicu pasa a depender del Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques. En 1942 ye declaráu Xardín Artísticu y en 1947 Monumentu Nacional.[3] Sicasí, siguen décades de penuria y abandonu hasta que ye cerráu en 1974 pa encetar fondes obres de restauración, qu'acabaron devolviéndo-y el so estilu orixinal. Les obres llevar a cabu ente 1980 y 1981, encargándose'l arquiteutu Antonio Fernández Alba de la remodelación del pabellón, y l'arquiteutu Guillermo Sánchez Gil, xunto al paisaxista Leandro Silva Delgado, de devolver a los xardinos el so trazáu orixinal en niveles aterrazados.

Contién, aproximao, 5.000 especies distintes d'árboles y plantes de tol mundu. En febreru de 2005, el Real Xardín Botánicu amplió'l so espaciu espositivu en 1 hai.

Esposición de coleiciones de plantes vives[editar | editar la fonte]

Terraza de los cuadros.

Les plantes vives espuestes al públicu disponer en cuatro terraces, aprovechando'l desnivel del terrén.

Terraza de los Cuadros[editar | editar la fonte]

Ye la terraza asitiada más embaxo y la más espaciosa de toes. Nella atopen les coleiciones de plantes ornamentales, melecinales, rosales antigües, arumoses y de güerta y frutales, dientro de los cuadros xeométricos formaos con sebes de boxes qu'arrodien pequeñes fontes (fontines) na exa central de los cuadros. A la fin del paséu central d'esta primer terraza alcuéntrase la rocalla.

Terraza de les Escueles Botániques[editar | editar la fonte]

Esta segunda terraza ye un pocu más pequeña que l'anterior. Nesta terraza amuésase la coleición taxonómica de plantes. Ordenaes filoxenéticamente por families, asítiense alredor de doce fuentes. Puede faese un percorríu pol reinu vexetal dende les plantes más primitives a les más evolucionaes.

Fatsia japonica, asitiada na terraza de les escueles botániques.

Terraza del Planu de la Flor[editar | editar la fonte]

Ésta ye la terraza más elevada y un pocu más amenorgada, con un estilu románticu. Ta estremada en venticinco figures o arriates curvillinios, llindaos por sebes de durillo, cuatro glorietes y una glorieta central con un estanque y un bustu de Carlos Linneo. Ta plantada con una gran variedá d'árboles y arbustos plantaos ensin orde aparente. Na so llende esti asítiase'l Pabellón Villanueva, edificáu en 1781 como invernáculo, y qu'anguaño s'utiliza como galería d'esposiciones temporales. La terraza ta bordiada por un emparrado de fierro forxáu, construyíu en 1786 y que sirve de sofitu a diverses variedaes de vide, dalgunes d'edá considerable.

Acer sp. bonsái de la coleición del ex presidente Felipe González.

Nel lladral norte d'esta terraza asítiense l'ivernaderu Graells, una estructura del sieglu XIX, onde atopamos plantes tropicales, acuátiques y briófitas. Xunto al anterior alcuéntrase'l ivernaderu mayor y más modernu, el d'Exhibición, que s'atopa estremáu nel so interior en trés ambientes de distintes esixencies de temperatura y mugor (tropical, templáu y desértico).

Terraza alta o de los Lloreos[editar | editar la fonte]

Esta terraza añadida como ampliación del Xardín en 2005, ye de dimensiones bastante más pequeñes que les anteriores y ta detrás del Pabellón Villanueva. Destinada a allugar coleiciones especiales, equí alcuéntrase la coleición de Bonsáis donada pol ex presidente español Felipe González. La terraza ta diseñada pol paisaxista Fernando Caruncho.

Coleiciones científiques[editar | editar la fonte]

  • Herbario

Trátase del yerbariu más importante d'España, al axuntar cerca d'un millón de pliegos, dalgunos del sieglu XVIII. Ta formáu por: el yerbariu de Fanerogamia, el yerbariu de Criptogamia y les coleiciones históriques. Estes postreres axunten les plantes recoyíes nes espediciones científiques realizaes mientres los sieglos XVIII y XIX ya inclúin los herbarios americanos de Ruiz y Pavón, Mutis, Sessé y Mociño, Neé, Boldo y Isern y los herbarios filipinos de Blanco y Llanos y el de Vidal. El so códigu d'identificación internacional ye MA.

  • Biblioteca y archivu

La biblioteca del Real Xardín Botánicu formóse coles mesmes que'l xardín amontábase. En 1781 tenía unes 151 obres de les cualos 83 yeren de Botánica, 19 d'Historia Natural y 49 de Química; en 1787 averar al millar, dempués de ser amestaos los llibros de José Quer; en 1801 son yá unes 1500, dempués de l'adquisición de los d'Antonio José Cavanilles; más tarde sumaríense-yos dalgunos de Simón de Rojas Clemente, los de Mariano Lagasca, etc.

No que respecta al archivu, guarda dende 1775 l'abondosa documentación xenerada pol mesmu Xardín, más la que se foi amestando, por depósitu o donación, de les distintes espediciones botániques de los sieglos XVIII y XIX. El primer catálogu, "Índiz de los Manuscritos, Dibuxos y Llámines del Real Xardín botánicu", ye de 1815 y facer Simón de Rojas Clemente, entós el so bibliotecariu. Anguaño la biblioteca consta d'unos 30 000 llibros de too rellacionar cola Botánica, 2075 títulos de publicaciones periódiques, unos 26 000 folletos o tiraes aparte, 3000 títulos en microfichas, 2500 mapes. Cuenta coles instalaciones y aparatos fayadizos pa la consulta n'Internet, llectura y reproducción, en papel, de microfichas y microfilmes, fotocopiado de llibros y revistes y escaniáu cenital.

Estatua de Carlos III nel Xardín.

Dende la so fundación el Xardín Botánicu caltién un intercambiu de granes con otres instituciones de tol mundu. La rellación de les granes que pueden intercambiase edítase añalmente nuna publicación llamada Index Seminum, que se distribúi a más de 500 xardinos y centros d'investigación. A partir de 1987, cola construcción d'una cámara frigorífica onde pueden guardase a baxa temperatura, desecadas y herméticamente zarraes, ameyoráronse les condiciones de caltenimientu de les granes. Esta meyora dexó ampliar el plazu de viabilidá de les granes, polo que decidió realizase campañes de recueya per tol estáu.

Departamentos científicos[editar | editar la fonte]

  • Departamentu de la Biodiversidá y Caltenimientu.
Trabaya en tou lo rellacionao cola diversidá vexetal, en concretu de les plantes vasculares, tantu del ámbitu mediterraneu como del tropical y subtropical. Na reconstrucción filoxenética y estudiu del papel evolutivu de la hibridación. Na bioloxía de les plantes acuátiques. Na cartografía botánica, el caltenimientu y xestión de zones húmedes, la etnobotánica y la palinoloxía.
  • Departamentu de Micoloxía.
Desenvuelve la so investigación con profesionales que trabayen en taxonomía, nomenclatura, distribución, caltenimientu y ecoloxía de fungos.

Publicaciones científiques seriaes[editar | editar la fonte]

  • Añales del Xardín Botánicu de Madrid. D'esta miente denominar la revista qu'edita'l Xardín Botánicu, y que publica artículos sobre taxonomía y sistemática vexetal y fúngica y campos rellacionaos, como bioxeografía, bioinformática, caltenimientu, ecofisiología, filoxenia, filogeografía, florística, morfoloxía funcional, nomenclatura o rellaciones planta-animal, incluyendo trabayos de síntesis y revisión. La revista unvia información sobre les nueves especies publicaes por que sían incluyíes nes bases de datos W3TROPICOS (plantes vasculares; briófitos), International Plant Names Index ó Index Fungorum.
  • Flora Ibérica. Publicación d'investigación taxonómica sobre les plantes vasculares que crecen bonalmente na Península Ibérica ya Islles Baleares. Proyeutu nacíu en 1980, en 2016 publicárense 20 volumes d'un total de 21.[4]
Flora Huayaquilensis, de la espedición botánica de Juan Tafalla 1799-1808, Real Audiencia de Quito.
  • Flora Mycologica Ibérica ye una publicación seriada y aperiódica que con esti títulu xenéricu publica, con numberación correlativa, les síntesis monográfiques a midida que éstes van editándose, ensin siguir un orde sistemáticu preestablecido. La obra presentar a dos columnes, con testos n'español ya inglés. Lleva claves d'identificación, descripciones, distribución, comentarios ya información bibliográfica. La mayoría de les especies van acompañaes d'una ilustración (dibuxos a tinta en blancu y negru).[5]
  • Ruizía (Monografíes del Real Xardín Botánicu) ye una publicación non periódica del Real Xardín Botánicu dedicada a dar a conocer obres monográfiques estenses. Esta publicación da la oportunidá de publicar trabayos que pol so interés y estensión entepasen los formatos y plazos de publicación de los Añales del Real Xardín Botánicu.
  • Cuadiernos de Trabayu de Flora Micológica Ibérica. Esta serie publica datos relativos a la corología de los fungos que fructifican na Península Ibérica ya Islles Baleares, quitando los parásitos del home y otros animales. Información bibliográfica I. España Peninsular ya Islles Baleares.
  • Flora Huayaquilensis. Perdiérase por más de 200 años nos archivos del Real Xardín Botánicu de Madrid y en 1985 el Dr. Eduardo Estrella atopó evidencia de que'l navarru Juan José Tafalla Navascués percorriera y recoyera la primer flora del territoriu de l'Audiencia de Quito. Dempués de trés años de trabayu nos archivos, hasta que toles pieces del ruempecabeces pudieron ser armaes, Estrella pudo sacar a la lluz el trabayu de Juan José Tafalla Navascués.[6]

Asociaciones[editar | editar la fonte]

El Real Xardín Botánicu ye miembru de la "Organización Internacional pal Caltenimientu en Xardinos Botánicos" (BGCI)[7] y de l'Asociación Ibero-Macaronésica de Xardinos Botánicos.[8] Tamién forma parte de la "Rede Iberoamericana de Biodiversidá" (REDICOB)[9] y de la "European Network for Biodiversity Information" (ENBI).[10]

Dellos[editar | editar la fonte]

Ye sede del nodo español de la Infraestructura Mundial d'Información en Biodiversidá (Global Biodiversity Information Facility).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Añón, C., Castroviejo, S. y Fernández Alba, A. (1983). Real Xardín Botánicu de Madrid, Pabellón de Invernáculos.
  • Colmeiro y Penido, Miguel (1875). Esquisa histórica y estadísticu del Xardín Botánicu de Madrid.
  • VV.AA.(2004). El Xardín botánicu de Madrid. Un paséu empuestu / Botanic Garden of Madrid. A guided walk. Madrid.
  • VV.AA.(2005). El Real Xardín Botánicu de Madrid (1755-2005). Ciencia, Coleición y Escuela. Real Xardín Botánicu, Madrid.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]