Quetzalcóatl

De Wikipedia
Quetzalcóatl
Información
Sexu masculín
Padres Mixcóatl (es) Traducir Chimalma (es) Traducir
Familiares Xipe Tótec (es) Traducir, Tezcatlipoca (es) Traducir, Huitzilopochtli y Xólotl (es) Traducir
[editar datos en Wikidata]

Quetzalcóatl (nahuatl) Tocante a esti soníu ? : ‘culiebra emplumada; siendo quetzal: ‘pluma'; y cōātl: ‘culiebra') ye unu de los dioses de la cultura mesoamericana, llegando a considerase como'l dios principal del panteón prehispánicu; ente otros. Considerar a Quetzalcóatl como la deidá principal de la cual xenérense los demás a partir del desdoblamientu. Otros consideren a Tezcatlipoca como'l dios principal (ensayu Tezcatlipoca, dios principal), ente qu'otros más consideren a los dioses que-y dieron orixe como los principales, surdiéndose como'l dios de la vida, de la lluz, de la sabiduría, de la fertilidá y de la conocencia, patrón del día y de los vientos, el rexidor del Oeste.

Dios Quetzalcóatl, que la so traducción más popular ye culiebra emplumada, va referida a Venus (planeta) y significa ximielgu preciosu, según Alfonso Caso, por creelo una estrella ximielga (lo ye de sigo mesma, al apaecer nel firmamentu en dos momentos distintos, como Lluceru del alba y como Lluceru vespertín).

Cultu[editar | editar la fonte]

Quetzalcóatl, consideráu como "La Culiebra Emplumada", representa la dualidá inherente a la condición humana: la "culiebra" ye cuerpu físicu coles sos llimitaciones y les "plumes" son los principios espirituales. Otru nome aplicáu a esta deidá ye Nahualpiltzintli, "príncipe de los nahuales". Quetzalcóatl ye tamién el títulu de los sacerdotes supremos de la relixón tolteca. Identificar con siquier un personaxe históricu, a saber: Ce Ácatl Topiltzin, rei de Tula, quien según el Memorial Curtiu de Colhuacan y la Historia de los Mexicanos poles sos Pintures, vivió ente los años 999 y 1051 de la era cristiana.[1]

Les enseñances de Quetzalcóatl quedaron recoyíes en ciertos documentos llamaos Huehuetlahtolli (‘antigües pallabres'), tresmitíos por tradición oral y puestos por escritu polos primeros cronistes españoles. Publicáronse traducciones parciales de los mesmos.

Por cuenta de que consideraben que tol Universu tien una naturaleza dual o polar, los tolteques creíen que'l Ser Supremu tien una doble condición. Per un sitiu crea'l mundu y pol otru destruyir. La función destructora de Quetzalcóatl recibió'l nome de Tezcatlipoca, “espeyu negru que fumia”, que la so etimoloxía ye la siguiente: Tezcatl, “espeyu”, tliltic, “negru”, Poco, “fumu”. Los informantes del padre Motolinía describieron a esta deidá de la siguiente manera: «Tezcatlipoca yera'l que sabía tolos pensamientos y taba en tou llugar y conocía los corazones; por eso llamábenlu Moyocoya (nin), que quier dicir que ye Toupoderosu o que fai toles coses; y non sabíen pintalu sinón como aire.» (Garibay, Á. M.: Teogonía y Historia de los Mexicanos)

Con un fin didácticu, el mitu acentuaba la contradicción ente Quetzalcóatl y Tezcatlipoca. Sicasí, la so identidá esencial queda establecida nos códices y otros testimonios gráficos, onde dambes deidaes comparten los mesmos atributos.

Quetzalcóatl y Tezcatlipoca Blanco[editar | editar la fonte]

Según la Cosmogonía Náhuatl, el dios Iztauhqui-tezcatlipoca (Quetzalcóatl) ye unu de los cuatro fíos de los dioses primordiales llamaos Ometecuhtli y Omecíhuatl, sol rellatu de la creación del universu, de los cualos representen les esencia masculino y femenín de la creación, polo que Quetzalcóatl simboliza la vida, la lluz, la sabiduría, la fertilidá y la conocencia, según patrón de los vientos y del día, ye'l rexidor del Oeste col nome de Tezcatlipoca Blanco. Col tiempu, otros mitos vinieron integrándose pa pasar de ser un dios creador de la humanidá hasta un rei históricu de la ciudá de Tula, o bien como otru dios solar al llau del so hermanu Huitzilopochtli, interpretándose asina con esti mitu, el treslláu que realiza'l Sol al traviés de los cielos, dende'l amanecer hasta'l atapecer polos sos rexidores y hermanos Tlahuizcalpantecuhtli y Xólotl, que xunto con ellos, ye fíu de Mixcóatl y Chimalma.

Pa la cultura azteca y otres civilizaciones mesoamericanes, el dios yera hermanu de Tezcatlipoca. Pa los tolteques, tamién yeren rivales. Seya como quier, dambos yeren consideraos como'l Ser Supremu. La combinación Quetzal-coatl contién los siguientes significaos, toos relativos a les funciones de Quetzalcóatl na teoloxía tolteca: "culiebra con plumes", "doble preciosu", "ave de les edaes", "xema de los ciclos", "embelicu o centru preciosu", "culiebra acuática fecundadora", "el de les barbes de culiebra", "el preciosu aconseyador", "divina dualidá", "femenín y masculín", "pecáu y perfeición", "movimientu y apaciguadura". Quetzalcóatl yera tamién importante pa la civilización teotihuacana.

Atributos y simbolismu[editar | editar la fonte]

Quetzalcóatl nel Códiz Borgia.[2]

El dios tien delles etapes, primero como deidá olmeca, tolteca, pipil, maya (como Kukulcán) y más tarde nel grupu de los dioses azteques. La cultura tolteca tomó la figura d'esti dios de la tradición relixosa de Teotihuacan onde s'atopa una pirámide dedicada a la culiebra emplumada que data del sieglu II de la nuesa era. Sicasí, tien un raigañu históricu más antigua. Los estudios recién demuestren qu'esti personaxe rellacionar cola Mitoloxía olmeca y cola so visión de la culiebra emplumada. L'arte y l'iconografía de los olmeques demuestren claramente la importancia de la deidá de la Culiebra Emplumada nes cronoloxíes de Mesoamérica, según nel arte olmeca. Nes covarones de Juxtlahuaca hai una representación d'una culiebra emplumada d'estilu olmeca. Inclusive, dende llugares alloñaos como la Llaguna de Asososca, en Managua, Nicaragua atópense pintures rupestres representatives de La Culiebra Emplumada, hasta Tula, güei Estáu d'Hidalgo Méxicu. El nome de Quetzalcóatl componer de dos pallabres d'orixe náhuatl: quetzal, que ye una ave de formosu plumaxe qu'habita la selva centroamericana, y cóatl, que significa "culiebra". Esiste otra versión científica según la cual ye posible qu'esti dios tenga raigaños Chichimecas. Les sos influencies culturales tomaron gran parte de Mesoamérica, incluyendo a les cultures maya y mixteca. Los mayes retomaron a Quetzalcóatl como Kukulkán o Gucumatz, anque como se dixo antes ye más conocida la versión de la cultura tolteca. Los azteques incorporaron esta deidá a la so llegada al abargane de Méxicu.

Los mexicas rellacionaben a Quetzalcóatl col planeta Venus, que puede reparase como si fuera una estrella al llau del volcán Popocatépetl mientres ocho meses al añu, y sume otros trés meses. La profecía indica qu'esti astru y los dos solsticios onde se diz que Quetzalcóatl vien a la tierra dos veces al añu a traer fertilidá y collecha, van asoceder hasta la segunda venida carnal de Quetzalcóatl. Una de les representaciones d'esta deidá yera la d'un home barbáu, polo que mientres la conquista de la Nueva España (Mesoamérica) dellos pueblos identificaron a Hernán Cortés con Quetzalcóatl. Tal afirmación naz dende les primeres Cartes de Rellación que Cortés preparó pa ser apurríes al rei español Carlos V. Considérase que diches cartes fueron una estratexa llegal, una y bones les conquistes de tierres solamente podíen ser aprobaes pol rei acordies coles lleis españoles (Los Siete Partíes). Cortés escarecía de dichu permisu, y polo tanto tenía una orde de aprehensión.[3] Darréu, defendió la so postura al dicir que los mexicas rindir al confundilo col dueñu de les tierres y Cortés apurría-y esta posesión al rei, argumentando inocencia.[4] Mientres la colonia, la illegalidá de la conquista foise escaeciendo y el mitu de que los españoles fueron confundíos por Quetzalcóatl fortalecióse, en parte pola aculturación oficial de los mexicas pa reafitar la xerarquía colonial.

En tiempos recién les relixones d'orixe neotolteca falen nes sos tradiciones y lleendes urbanes de la renacencia d'esti personaxe, idea qu'apaez nel llamáu Códiz de Quetzalcóatl.

Ce Acatl Topiltzin Quetzalcóatl[editar | editar la fonte]

Quetzalcóatl ye tamién el nome d'un personaxe tolteca llexendariu, Ce Acatl Topiltzin Quetzalcóatl. Fíu de Mixcóatl y Chimalma, foi l'últimu rei de Tollan o Toílan, ciudá que dellos estudios identificaron cola de Tula. El significáu del so nome ye como sigue: Ce Acatl: "Unu Caña", entamu de la trecena y últimu día del cuartu mes Huei Tozoztli (Perforación de la Gran Ave)[5] dedicáu al autosacrificio, To": "El nuesu" y "Piltzin: "Mozu Noble/Príncipe", el nome con que se reconocía al gobernante. La so denominación como Quetzalcóatl deber al cultu al que pertenecía. Dellos autores creen que Tollan ye güei la ciudá de Tula, asitiada nel tao d'Hidalgo, Méxicu. La lleenda diz que cayó poles tentaciones que los dioses presentaron al últimu rei de Tula y que tán acomuñaos a estaos bélicos, non relixosos (precedentes al estáu mexica). Teotihuacán, la ciudá de los dioses, ye anterior a estes urbes.

L'antropóloga Carmen Cook de Leonhardt promovió nos años ochenta l'afirmación de que'l pueblu María Madalena Amatlán, o Amatlán de Quetzalcóatl (unu de los barrios de Tepoztlán), fuera'l trubiecu del príncipe Ce Ácatl Quetzalcóatl. El presidente mexicanu José López Portillo aceptó la propuesta y de dalguna manera se "oficializó" la creencia de que'l Quetzalcóatl históricu naciera ende. El novelista ya investigador mexicanu Fernando Zamora (sofitáu pol Institutu d'Investigaciones Estétiques de la UNAM) alderica'l fechu na tesis: "Quetzalcóatl nació en Amatlán: Identidá y nación nun pueblu mesoamericanu", publicáu pola Universidá Iberoamericana.[6]

L'antropóloga Carmen Cook basó la so afirmación en tres estela, nes que se-y representaba respeutivamente como culiebra emplumada y como'l planeta Venus. Acordies con Cook, en diches cercos y con base na forma en que Venus mover pol cielu, atopó que'l padre del dios culiebra foi'l rei tolteca Mixcóatl (representáu na Vía Láctea) y que la so madre llamábase Chimalma. Dos de los cuetos qu'arrodien el llugar lleven dichos nomes dende tiempos prehispánicos, lo cual condució a Carmen Cook al convencimientu de que Amatlán yera'l llugar de nacencia de Quetzalcóatl, fechu que magar nun recibió aceptación per parte de la comunidá científica, suel ser aceptáu como verdaderu pola xente del estáu de Morelos, y particularmente pol pueblu de Amatlán.

Cultura maya[editar | editar la fonte]

El Templu de Kukulcán na zona arqueolóxica de Chichén Itzá.

Según la lleenda, Quetzalcoátl llegó a la zona Maya (sureste del actual Méxicu) onde foi reconocíu como un gran xefe guerreru, fundó la lliga de Mayapán y conquistó la ciudá de Chichen Itzá onde foi conocíu sol nome de Kukulkán (k'o uk'um, “pluma” y kaan, “culiebra”) y onde s'atopa'l templu que lleva'l so nome.

..."Que ye opinión ente los indios que colos Yzaes que poblaron Chichenizá, reinó un gran señor llamáu Cuculcán, y qu'amuesa ser esto verdá l'edificiu principal que se llama Cuculcán; y dicen qu'entró pela parte de poniente y que difieren en si entró antes o dempués de los Yzaes o con ellos, y dicen que foi bien dispuestu y que nun tenía muyer nin fíos; y dicen que dempués de la so vuelta foi teníu en Méxicu por unu de los sos dioses y llamáu Cezalcuati y qu'en Yucatán tamién lo tuvieron por dios por ser gran republicanu.... ...Y que Cuculcán punxo nome a la ciudá, non el suyu, como fixeron los Ahizaes en Chichenizá, que quier dicir pozu de los aizaes, mas llamóla Mayapán que quier dicir el "pendón de la Maya", porque la llingua de la tierra llamen maya; y los indios llamen Ychpa (a la ciudá), que quier dicir "dientro de los barganales"..

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. http://del-anawak-al-mundo.blogspot.mx/2017/07/cuando-nacio-y-murio-topiltzin.html
  2. Bodo Spranz (1975). Fondu de Cultura Económica Méxicu: Los Dioses nos Códices Mexicanos del Grupu Borgia: Una Investigación Iconográfica, María Martínez Peñaloza (Traducción). ISBN 968-16-1029-6.
  3. Velázquez de Cuéllar, Diego (1519) Carta que Diego Velázquez escribió al llicenciáu Figueroa, por que fixera rellación a les sos maxestaes de lo que-y fixera Fernando Cortés García Icazbalceta, Joaquín "Coleición de documentos pa la historia de Méxicu" testu na web Cervantes Virtual
  4. Restall, Matthew (2003). Seven Myths of the Spanish Conquest. Oxford University Press; Townsend, Camiya (2003). "Burying the White Gods: New Perspectives on the Conquest of Mexico." American Historical Review 108, non. 3: 659–687.
  5. El Calendariu de Ketzalkoatl, Tercer Edición. Oscar Ayotzintli Tabla 14 p 8 20 21
  6. Quetzalcóatl nació en Amatlán: Identidá y nación nun pueblu mesoamericanu. Testu completu de la tesis (en formatu PDF)
  7. Rellación de les coses de Yucatán (en formatu.pdf) Diego de Landa

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]