Odisea

De Wikipedia
Odisea
obra lliteraria
Datos
Autor Homero
Xéneru poema épicu
Llingua de la obra griegu antiguu
País orixinal Bandera de Grecia Antigua Grecia
Personaxes
Llugar de la narración mar Mediterraneu
Formáu por Odisea: Canto primero (es) Traducir
Book II (en) Traducir
Book III (en) Traducir
Book IV (en) Traducir
Book V (en) Traducir
Book VI (en) Traducir
Book VII (en) Traducir
Book VIII (en) Traducir
Book IX (en) Traducir
Book X (en) Traducir
Book XI (en) Traducir
Book XII (en) Traducir
Book XIII (en) Traducir
Book XIV (en) Traducir
Book XV (en) Traducir
Book XVI (en) Traducir
Book XVII (en) Traducir
Book XVIII (en) Traducir
Book XIX (en) Traducir
Book XX (en) Traducir
Book XXI (en) Traducir
Book XXII (en) Traducir
Book XXIII (en) Traducir
Book XXIV (en) Traducir
Obres derivaes Odysseus (en) Traducir, O Brother, Where Art Thou?, La Odisea (es) Traducir, La mirada de Ulises (es) Traducir, Ulysses 31, L'Odissea, El retorno de Ringo (es) Traducir, Ulises (es) Traducir y Ulysses
Cambiar los datos en Wikidata
John William Waterhouse, 1891

La Odisea (en griegu: Ὀδύσσεια, Ódýsseia) ye un poema épicu griegu compuestu por 24 cantares, atribuyíu al poeta griegu Homero. Créese que s'escribió nel sieglu VIII e.C.., nos asentamientos que Grecia tenía na mariña oeste del Asia Menor (actual Turquía asiática). Según otros autores, la Odisea completóse nel sieglu VII e.C.. a partir de poemes que namái describíen partes de la obra actual. Orixinalmente escribióse no que se denomó dialeutu homéricu. Cunta la vuelta a casa del héroe griegu Odiseo (Ulises en llatín) tres la Guerra de Troya. Odiseo tarda venti años en tornar a la islla d'Ítaca, au tenía'l títulu de rei, periodu mientres el que'l so fíu Telémaco y la so esposa Penélope tienen de tolerar nel so palaciu a los pretendientes que busquen casala (darréu que yá creíen muertu a Odiseo), al empar que gastaben los bienes de la familia.

La meyor arma d'Odiseo ye la so mētis o astucia. Gracies a la so intelixencia —amás de l'ayuda provista por Palas Atenea, fía de Zeus Cronida— ye quien a escapar de los continuos problemes a los que tien d'enfrentase por caprichu de los dioses. Pa esto, camienta delles artimañes, bien seyan físiques —como por exemplu amarutándose— o con coraxoses y engañosos discursos de los que se sirvi p'algamar los sos oxetivos.

El poema ye, al pie de la Ilíada, ún de los primeros testos de la épica grecollatina y por tanto, de la lliteratura occidental. Créese que'l poema orixinal tresmitióse per vía oral mientres sieglos por aedos que recitaben el poema de memoria, alteriándolu consciente o inconscientemente. La epopeya tresmitióse en dialeutos per tola antigua Grecia. Yá nel sieglu IX e.C.., cola recién apaición del alfabetu, tantu la Odisea como la Ilíada pudieron ser les primeres obres en trescribise, magar que la mayoría de la crítica inclínase por datales nel sieglu VIII e.C.. El testu homéricu más antiguu que conocemos ye la versión d'Aristarco de Samotracia (sieglu II e.C..). El poema ta escritu usando una métrica denomada hexámetru dactílicu. Cada llinia de la Odisea orixinal taba formada por seis unidaes o pies, siendo cada pie dáctilu o espondéu. Los primeros cinco pies yeren dáctilos y el postreru podía ser un espondéu o bien un troquéu. Los distintos pies van separtaos por cesures o poses.

Versión n'asturianu[editar | editar la fonte]

La Odisea foi traducida Xosé Gago, escritor, traductor y profesor de griegu na Universidá Oberta de Cataluña y foi publicada pola Editorial Trabe en 2007.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]