New Deal

De Wikipedia
Franklin D. Roosevelt, promotor del New Deal, tresformó considerablemente la economía d'Estaos Xuníos pa salir de la Gran Depresión.

New Deal (lliteralmente n'asturianu: «Nuevu tratu») ye'l nome dau pol presidente de los Estaos Xuníos Franklin D. Roosevelt a la so política intervencionista puesta en marcha pa lluchar contra los efeutos de la Gran Depresión n'Estaos Xuníos. Esti programa desenvolver ente 1933 y 1938 coles mires de sostener a les capes más probes de la población, reformar los mercaos financieros y redinamizar una economía de los Estaos Xuníos mancada dende'l crac de 1929 pol desemplegu y les quiebres en cadena.

Comúnmente, estrémense dos New Deals.[nota 1] Un primeru, marcáu particularmente pelos Cien Díes de Roosevelt» en 1933,[1] qu'apuntaba a un ameyoramientu de la situación al curtiu plazu. Pueden atopase, pos, lleis de reforma de los bancos, programes d'asistencia social urxente, programes d'ayuda pal trabayu, o inclusive programes agrícoles. El Gobiernu realizó asina inversiones importantes y dexó l'accesu a recursos financieros al traviés de les diverses axencies gubernamentales. Les resultancies económiques fueron moderaos, pero la situación ameyoró.[2] El Segundu New Deal» estender ente 1935[3] y 1938, poniendo per delantre una nueva distribución de los recursos y del poder nuna escala más amplia, con lleis sindicales de proteición,[3] la Llei de Seguridá Social,[3] según programes d'ayuda pa llabradores y trabayadores ambulantes.[nota 2] Sicasí, la Corte Suprema determinó como inconstitucionales numberoses reformes llegales, pero delles partes de los programes fueron reemplazaes rápido, sacante la National Recovery Administration. El segundu New Deal foi muncho más costosu que'l primeru, y aumentó el déficit públicu. Per otru llau, a pesar de programes como la Public Works Administration, el desemplegu inda algamaba a 11 millones de ciudadanos d'Estaos Xuníos en 1938.[4]

La llucha contra la crisis perduró hasta qu'Estaos Xuníos movilizó la so economía cola Segunda Guerra Mundial.[5] L'ésitu del New Deal ye innegable nel planu social. La política llevada pol presidente Franklin D. Roosevelt camudó'l país por aciu reformes y non por aciu una revolución.[6] Per otra parte, los programes del New Deal yeren abiertamente esperimentales, manifiestamente perfectibles,[7] y daos los costos d'esti procesu, podría habese preferíu un programa de cambéu más completu. Sicasí, el calter imperfectu del New Deal dexó una crítica constructiva y una reflexón más pausada qu'abrió la vía a un meyoramientu de la democracia d'Estaos Xuníos nos años siguientes y que perdura hasta l'actualidá.[7] En materia sindical, l'adopción de la llamada Wagner Act dexó faer de los sindicatos unos coleutivos poderosos.

Numberosos programes del New Deal inda permanecen activos, ente los que caltuvieron el so nome orixinal tán la Corporación Federal de Seguru de Depósitos Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC), la Federal Housing Administration (FHA), la Tennessee Valley Authority (TVA), pero tamién el Social Security System, la primer esperiencia d'Estaos Xuníos d'estáu del bienestar según la Securities and Exchange Commission (SEC) nel ámbitu de la regulación financiera.

Oríxenes del New Deal[editar | editar la fonte]

La Gran Depresión y el Crac del 29[editar | editar la fonte]

Evolución del Productu Internu Brutu de los Estaos Xuníos ente 1920 y 1940. Apréciase claramente'l puntu mínimu de la crisis en 1932.[8]
Un ensame d'inversores atacada a les puertes de la Bolsa de Nueva York el Xueves Negru, entamu del Crac del 29.

La Gran Depresión, considerada una de les crisis económicas más grandes del sieglu XX,[9] empezó'l xueves 24 d'ochobre de 1929 col crac de la Bolsa de Nueva York, fundiendo a esta pa espandise progresivamente por tolos sectores económicos y darréu pola totalidá de los países industrializaos, cola esceición de la Xunión Soviética d'Josif Stalin. Estaos Xuníos, «país d'orixe» de la crisis, foi lóxicamente'l primera afeutáu tres el crac y tocó fondu en 1932, con una tasa de desemplegu del 25 %.[10] Lo cierto ye que la economía de los Estaos Xuníos sufría diversos desequilibrios, principalmente na repartida de la riqueza y los recursos:[10] envalórase que trenta y seis families riques teníen unos ingresos equivalentes a los del 42 % de la población. Igualmente, de 27,5 millones de families, 21,5 nun tener nenguna clase d'aforros.[10]

Mientres los años 1920, les empreses d'Estaos Xuníos amontaren les sos ventes de forma considerable gracies a la espansión del consumu per parte d'una emerxente clase media, sofitada por una crecedera del creitu per parte de los bancos. Paralelamente, la rápida industrialización que siguió a la reconversión de fábriques d'armamentu en fábriques civiles tres la Primer Guerra Mundial condució a una sobreproducción de bienes industriales y de consumu per parte de munches empreses.

Igualmente, el sector agrícola vivió una serie ininterrumpida d'escelentes colleches ente 1925 y 1928, lo que condució a un exceso d'ufierta de bienes agrícoles.[11]

Esti escedente monetariu en circulación condució a una espiral inversionista na bolsa: millones de pequeños y medianos aforradores invirtieron el so dineru na especulación bursátil, polo que tres el crac, ensame d'aforradores llevaos pola llerza allegaron a les entidaes bancaries pa retirar el so dineru, xeneráu la quiebra en cadena d'estos.[11][10] Per otra parte, los fondos de los bancos, invertíos na especulación, menguaron progresivamente.[10] Por cuenta de la deflación, los llabradores empezaron a pasar dificultaes al ver amenorgáu'l so poder adquisitivu:[11] 15 millones de llabradores taben en cantu de la ruina.[10] Na industria, la crisis manifestar cola quiebra d'empreses y l'amenorgamientu de la producción a un 38 %.[11][10]

La debacle de Hoover[editar | editar la fonte]

Nel momentu del españíu de la crisis, Herbert Hoover ocupaba la presidencia de los Estaos Xuníos. Contrariamente a lo que se dixosobremanera pol so rival, Franklin D. Roosevelt, Hoover nun foi inoperante, sinón que trató de encauzar la crisis.[12] Sicasí, la política llevada a cabu por Hoover foi un fracasu, como lo demuestren les consecuencies de l'adopción de la llei proteicionista Hawley-Smoot, que provocó una recesión. La so voluntá d'animar los negocios tamién foi un fiascu: el país fundir na recesión y les quiebres multiplicáronse. En 1932, dambos candidatos a la presidencia entamaron la so campaña: Hoover, republicanu, enfrentar al demócrata Roosevelt, quien ganara notoriedá como gobernador del Estáu de Nueva York. Roosevelt, qu'inspiraba enfotu al eleutoráu, ganó de manera amplia les eleiciones de 1932 col 57,4 % de los votos y el 89 % de los votos eleutorales.[13] Les sos promeses de reactivar la economía seducieron a los ciudadanos d'Estaos Xuníos: cuatro meses dempués de la so eleición, el New Deal echó a andar.

Un nuevu presidente coraxosu[editar | editar la fonte]

Harry Hopkins foi unu de los conseyeros más próximos de Roosevelt na ellaboración de la so New Deal.

El 2 de xunetu de 1932, Roosevelt prometió nun discursu de la so campaña eleutoral «un nuevu tratu pal pueblu d'Estaos Xuníos»: pronunció per primer vegada la espresión New Deal a lo llargo del so discursu a la Convención Demócrata de Chicago en 1932.[nota 3][14] Coles mesmes, esisten fontes que señalen como autores del acuñamientu del términu New Deal a Raymond Moley (conseyeru del presidente) o a Samuel Rosenman (autor de los sos discursos).[15] Trenta años antes, Theodore Roosevelt, el so primu alloñáu, empecipiara'l Square Deal, programa nacional que pretendía sostener a la clase medio y llamao asina por Theodore Roosevelt y los sos socios pa designar al conxuntu de polítiques de la so alministración.[nota 4][16][17] Esti Square Deal inspiraría a Franklin D. Roosevelt. Ello ye que interesára-y el contraste ente Theodore Roosevelt y Woodrow Wilson:

Theodore Roosevelt nun foi atraíu como Woodrow Wilson polos problemes de fondu y nun supo, como esti postreru, aguiyar los convencimientos social y moral fondes, escribió un día. Wilson, sicasí, nun sabía, contrariamente a Theodore Roosevelt, amenar l'entusiasmu alrodiu d'acontecimientos individuales precisos anque podíen paecer superficiales comparaos colos principios fundamentales.

En 1927, un ciertu númberu de lliberales d'Estaos Xuníos,[nota 5][19] John Dewey, Stuart Chase y Rexford Tugwell, visitaron la Xunión Soviética de Stalin.[20] Tugwell,[21] quien darréu sería miembru del «Brain Trust» de Franklin D. Roosevelt tres l'adxuntu d'Henry Wallace n'agricultura, viose interesáu pola planificación como preséu de regulación económica. En realidá, si la Xunión Soviética viose pocu afeutada pola crisis ye porque nunca conociera'l boom económicu de la década de 1920 y porque los sos intercambios comerciales con Occidente fueron amenorgaos.[22]

Roosevelt, consideráu como un progresista y un reformista,[23] foi escoyíu con una mayoría amplia cola esperanza de que supiera faer frente a la crisis económica ellí onde Herbert Hoover fracasara. Sicasí, llegó al poder ensin tener un plan preconcebíu pa salvar la economía del so país. El so New Deal nun yera ideolóxicu, sinón más bien pragmáticu, lo que condució a delles contradicciones. Aplicó idees esperimentaes mientres el periodu progresista de Wilson y valióse de la so esperiencia política adquirida mientres los años 1920. La idea central de Roosevelt yera la esperimentación:[24] taba convencíu de la necesidá de llevar a cabu una política coraxosa ya innovadora.

Tamién reparó qu'una de les principales prioridaes yera llevantar l'ánimu de los ciudadanos d'Estaos Xuníos, presos de duldar frente a la xeneralización de la crisis en tola economía. El 4 de marzu de 1933, el so discursu de invistidura quedó trescaláu de tópicos comunes, contentándose con alvertir a los ciudadanos d'Estaos Xuníos contra un escesu de pesimismu. Pronunció asina una frase célebre: «The only thing we have to fear is fear itself» («lo únicu que debemos tarrecer ye a la propia medrana»).[25][26][27][24] Pa llevar a cabu la so política arrodiar de conseyeros brillosos ya imaxinativos que lu siguieron en Washington. Puede citase a Raymond Moley, Adolf Berle, Cordell Hull (Asuntos Esteriores), Henry A. Wallace (Agricultura) y Frances Perkins (Trabayu), primer muyer qu'aportó a un puestu ministerial. Harry Hopkins, unu de los sos conseyeros más próximos, foi per otra parte unu de los arquiteutos del New Deal. Él mesmu foi consideráu consecuentemente una eminencia gris.[28]

Les grandes llinies del New Deal[editar | editar la fonte]

Actu de firma del Tennessee Valley Authority Act por Roosevelt y los sos conseyeros en 1933.

Dellos historiadores[29] estremen dos o trés New Deals.[30] L'analís que privilexa a dos tipos de New Deals considera que'l primeru correspuende al primer mandatu de Roosevelt (lo qu'inclúi «Cien Díes» nel primer New Deal) y que'l segundu correspuende al periodu 1936-1938, mientres el segundu mandatu. Nel segundu analís qu'estrema tres tipos de New Deals, el primeru correspondería a los Cien Díes» (ente'l 9 de marzu y 16 de xunu de 1933) y entiende un gran númberu de midíes en favor de la moneda y del sistema bancariu polo xeneral, de l'agricultura, de la industria y de la llucha contra'l desemplegu.[31] El segundu New Deal presentar en payares de 1934 y correspondería al periodu 1936-1937.[30] El terceru, que non siempres se considera como tal (inclúyese dacuando a cencielles nel segundu) aplicar en 1937 y 1938. Sicasí, la política de Roosevelt nos años 1930 caracterizóse más pola so continuidá que por rotures radicales.[30]

Voluntarismu y intervencionismu[editar | editar la fonte]

Roosevelt alzar cola victoria nes eleiciones gracies a les sos promeses de cambéu que se sofitaben nuna política voluntarista y intervencionista. Asina, l'Estáu federal desempeñó un papel esencial nel New Deal, poniendo a disposición de los ciudadanos d'Estaos Xuníos numberoses axencies rellacionaes na so mayoría con programes naturales y de funciones variaes: los llabradores gociaron d'ayudes y de subvenciones condicionaes por un amenorgamientu de la so producción; les empreses fueron encamentaes a adoptar un códigu de bona competencia» col fin de redinamizar la rede industrial y d'amenorgar la competencia destructora».[23] A lo último, l'Estáu tamién atacó a los problemes d'orde social cola cuestión de les jubilación, los sindicatos y sobremanera del desemplegu que foi a lo llargo de los años 1930 unu de los indicadores más visibles de la crisis. Los numberosos programes que pretendíen crear emplegu llanzar en 1933, y les reformes encadenáronse rápido. El New Deal tamién guardó l'apaición de les primeres formes d'estáu del bienestar nos Estaos Xuníos.[32]

¿Cómo regular la economía?[editar | editar la fonte]

Na redolada de Roosevelt se confrontaron, en parte, dos maneres de regular la economía.

Per un sitiu taba la economía brandeisiana»,[33] llamada asina n'honor a los xuristes ya intelectuales del Este. Xunto a Louis Brandeis, Felix Frankfurter, un xurista formáu en Harvard, yeren los más eminentes representantes de la redolada de Roosevelt. La economía brandeisiana resabiaba de los proyeutos grandiosos de los planificadores»[34] y preconizaba «una estratexa rápido y flexible que dexe al Gobiernu federal usar la so autoridá pa reformar les práutiques de la llibre competencia».[35] Louis Brandeis, el so fundador, fuera conseyeru de Woodrow Wilson y dambos habíense puestu d'alcuerdu sobre'l fechu de que «la competencia podía y tenía de ser caltenida en toles cañes de la industria privao».[36] Pa Brandeis, les reglamentaciones teníen de pretender caltener la competencia llindando'l tamañu de les empreses.[37] De manera xeneral según Schlesinger, pa Brandeis «la centralización debilitaba la sociedá, afogando la esperiencia y concentrando nun puntu los talentos necesarios pa les comunidaes».[38]

Rexford Tugwell, Adolf Berle, Hugh Samuel Johnson y Raymond Moley asitiar en contra de la corriente precedente. Inspiraron parte de la doctrina del primer New Deal, que aportunaba nel fechu de que nun se podía confiar más na llibre competencia pa salvaguardar los intereses de los grupos sociales» y que «la estabilidá moraba na fusión de les empreses y na cooperación so control federal».[39] Púnxose un mayor énfasis sobre l'alministración de la economía que sobre la producción.[40] Si Moley fuera influyíu por Theodore Roosevelt, Tugwell ser pol institucionalismo de Simon Patten,[41] quien fuera'l so profesor en Wharton School. Pa él, el dirigismo gubernamental tenía d'impulsase más que para Raymond Moley.[37] Esta corriente foi particularmente influyente na Agricultural Adjustment Administration (AAA) con Rexford Tugwell y na National Recovery Administration (NRA) qu'alministró Hugh Samuel Johnson.[42] Estos programes, amás de que de cutiu yeren contrarios a la visión de la corriente brandeisiana, tamién implicaben un ciertu matiz proteicionista, lo que traxo la oposición de Cordell Hull, quien fuera siempres partidariu de l'apertura económica y del llibrecambismu.[43] La influencia de los miembros claves d'esta corriente decayó de manera bastante acelerada. Raymond Moley dexó les esferes d'influencia escontra mediaos de 1933, Hugh Samuel Johnson abandonó la NRA en setiembre de 1934 pa ingresar na Works Progress Administration (WPA) y Rexford Tugwell foi nomáu en 1934 xefe de la Resettlement Administration, pa dexar en 1937 la esfera gubernamental. Ocupó más tarde diversos puestos, como'l de gobernador de Puertu Ricu de 1942 a 1946.

Los Cien Primeros Díes»[editar | editar la fonte]

Les reformes d'urxencia[editar | editar la fonte]

Roosevelt, y la so muyer, Eleanor, el día de la invistidura de Franklin D. Roosevelt como presidente. Les reformes empezaron a otru día, el 5 de marzu de 1933.

De cutiu faise referencia, pa falar del periodu inicial de New Deal, de los Cien Díes» que correspondieron a l'adopción de numberoses lleis venceyaes a campos diversos de la economía d'Estaos Xuníos. Conforme al métodu empíricu de Roosevelt, basáu nos trés erres: Relief, Recovery and Reform (Asistencia social, Recuperación y Reforma), la inmensa mayoría de les midíes tomáronse rápido pa solucionar asina lo más urxente. Asina, a otru día del so invistidura presidencial, celebrada'l 4 de marzu de 1933, Roosevelt llanzó la so primer midida y decidió un zarru escepcional de tolos bancos del país, la conocida como United States bank holiday. El 9 de marzu, el Congresu foi llamáu a sesión y propúnxose la Llei d'Emerxencia Bancaria o Emergency Banking Act, la primer propuesta pola so alministración. Redactada mientres la nueche, presentar al Congresu a mediudía y ratificóse aquella mesma tarde.[24] El 12 de marzu, Roosevelt dirixir a la nación per radiu col propósitu d'esplicar la so política y los sos oxetivos.[24]

A partir d'ende, otros quince lleis votar nel intre de los Cien Díes» que constituyeron l'episodiu más importante del primer New Deal. Tratábase primero de too de proyeutos más o menos improvisaos,[24] enfocaos a la meyora de la situación al curtiu plazu. Les reformes concirnieron a tolos sectores, de l'agricultura a la industria, particularmente pol sesgu de programes de grandes trabayos. Coles mesmes, vieron la lluz proyeutos de llucha contra'l desemplegu, como Civilian Conservation Corps que movilizó a 250 000 mozos. A última hora, dos millones de persones fueron contrataes.[24]

Les reformes estructurales[editar | editar la fonte]

Una reforma fonda del sistema bancario y monetario[editar | editar la fonte]

El so aplastante victoria nes eleiciones presidenciales de 1932, xunida a la del Partíu Demócrata nes eleiciones al Senáu y na de la Cámara de Representantes del mesmu añu, según la gravedá de la crisis, dexaron a Roosevelt y a la so alministración exercer una gran influyencia sobre'l Congresu mientres los primeros meses del so mandatu. Esto fixo fácil y rápida l'adopción d'una serie de midíes destinaes a restablecer l'equilibriu del sistema bancariu y del mercáu financieru y a ayudar a los paraos.

La Corporación Federal de Seguru de Depósitos Federal Deposit Insurance Corporation dexaba asegurar los depósitos d'hasta 5000 dólares de los aforradores nos bancos.

De golpe, Roosevelt acusó les práutiques de los homes de negocios y los banqueros nuna frase que se convirtió en célebre: «Practices of the unscrupulous money changers stand indicted in the court of public opinion» («Les práutiques de los cambistes ensin escupulicios son acusaes na corte de la opinión pública»).[44] La midida del United States bank holiday, un feriáu bancariu de cuatro díes a nivel nacional, pretendía restablecer l'enfotu hasta la ratificación d'una nueva llei, la Llei d'Emerxencia Bancaria, votada'l 9 de marzu. Esta postrera impunxo que solamente s'abrir los bancos que pasaren con ésitu un exame de la so solvencia sol control del Departamentu de l'Ayalga de los Estaos Xuníos. Trés cuartos de los bancos reabrieron nos trés díes que siguieron l'adopción de la llei. Mil millones de dólares en moneda y oru, reteníos hasta entós, tornaron a los bancos, dexando una estabilización del sistema bancariu. Mientres tou 1933, dellos miles de bancos cerraron les sos puertes, otros fundiéronse pa dar orixe a establecimientos más grandes (los depositarios cobraron asina aproximao un 85 % per cada dólar aforráu). Col fin de prevenir crisis futures, el Gobiernu creó la Corporación Federal de Seguru de Depósitos Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) en xunu, lo que dexó asegurar los depósitos d'hasta 5000 dólares. El primer New Deal asistió tamién a la nacencia de la Securities and Exchange Commission (SEC), creada pola Securities Exchange Act, empecipiada mientres los Cien Díes». P'apangar en parte al mundu de les finances, Roosevelt punxo al mandu de la SEC a Joseph Kennedy, un home que conocía los rellabicos de Wall Sreet.[45]

En marzu y abril, nuna serie de lleis y de decreto llei, Roosevelt y el Congresu fixeron salir al dólar del patrón oro, qu'imponía que'l Sistema de Reserva Federal nun menguara les tases d'interés, y realizando lo contrario al aumentar col fin de protexer al dólar.[46] Tres texto fundadores participaron nesti movimientu: la Llei d'Emerxencia Bancaria, la Orde Executiva 6102 y la Llei Glass-Steagall. Estos trés testos son consideraos polos conservadores como un atentáu a dereches de propiedá y como ataques importantes contra la constitución:[47][48] toa persona que guardaba una suma importante d'oru foi obligada a camudalo asina por dólares a un índiz fitu.[49] Pasáu un ciertu plazu, el Gobiernu pudo esixir la restitución del oru ensin contrapartida. Amás, l'oru perdió'l so cursu llegal nel pagu de los creitos y de les deldes na mesma dómina. Los contraventores viéronse inclusive sancionaos con multes.[50] De magar, el dólar pudo fluctuar llibremente nel mercáu de divises ensin contrapartida d'oru. Solo en 1934 l'oru volvió ser convertible, a un preciu netamente inferior al precedente. Globalmente, los mercaos reaccionaron bien al abandonu del patrón oro, anque nun empiezu yera solamente provisional.[51]

El puntu álgido económicu de la crisis algamar en marzu de 1933. L'historiador Broadus Mitchell anota asina que la inmensa mayoría de los nicios indiquen un empeoramientu de la situación hasta'l branu de 1932, que puede considerase'l puntu álgido de la crisis, tantu nel planu económicu como psicolóxicu.[52] El indicadores económicos indiquen un puntu mínimu nel intre de los primeros díes de marzu de 1933, primero que se presentara una recuperación rápida.

La Llei d'Axuste Agrícola[editar | editar la fonte]

Florence Owens Thompson na fotografía Madre emigrante de Dorothea Lange, quien trabayaba pa la Farm Security Administration del New Deal percorriendo'l país pa fotografiar los efeutos de la Gran Depresión nel mundu rural d'Estaos Xuníos.

So los encamientos de Henry Wallace, l'alministración Roosevelt buscó igualmente protexer a los llabradores de los riesgos del mercáu distribuyendo subvenciones federales y controlando la producción por aciu la Llei d'Axuste Agrícola (Agricultural Adjustment Act o AAA), destacando Rexford Tugwell ente los sos redactores. El 12 de mayu de 1933 la llei entró a valir.[46] Decidió amenorgase la producción p'alicar el sector agrícola según les simples sides de la llei d'ufierta y demanda. Por ello, una gran parte de les colleches y de les reserves fueron destruyíes y les tierres dexar en baldío, y por aciu una política d'indemnización fomentóse l'amenorgamientu de les superficies cultivaes, daqué financiáu de manera especial por aciu l'agregu de tases aplicaes a la cadena de producción d'alimentos.[53] Les primeres resultancies, apreciables al cabu de trés años, fueron alentadores, una y bones el beneficiu de los llabradores aumentó. Coles mesmes, empecipióse'l intervencionismu estatal nel sector primariu. A pesar d'estes midíes, los precios agrícoles malapenes aumentaron llixeramente, y l'alza constatada de los ingresos de los llabradores foi en gran parte resultáu de les subvenciones alcordaes pol Gobiernu federal.[54] En paralelu, Roosevelt atacó al problema del endeldamientu nun momentu nel que 15 millones de llabradores d'Estaos Xuníos taben próximos a la ruina.[3] Les deldes de los llabradores fueron asina renegociaes por aciu la Farm Credit Act, del 16 de xunu de 1933, lo que dexó devolver ciertu poder adquisitivo a cerca de 30 millones de ciudadanos d'Estaos Xuníos.[55]

La base sólida d'esti tipu de política, que diba inclusive a subvencionar a los llabradores qu'aceptaren quemar toa o parte de les sos colleches, foi cuestionada sicasí por dellos economistes lliberales, que consideraben que col fin d'algamar un oxetivu en términos d'emplegu y de preciu, el Gobiernu efeutuaba una destrucción efeutiva de riqueza, que les sos contrapartidas, sol so puntu de vista, fueron insuficientes pa xustificala. Ciertu historiadores como Cushing Barry aseguraron darréu que los consumidores nun sofitaren l'alza de los precios y la política de llimitación de producción forzada.[56] Un sondéu de The Washington Post llegó a afirmar que la mayoría de los ciudadanos d'Estaos Xuníos taben en contra de la Llei d'Axuste Agrícola.[56]

La National Industrial Recovery Act[editar | editar la fonte]

L'águila azul (Blue Eagle), símbolu de les empreses xuntaes a la National Recovery Administration (NRA), creada cola National Industrial Recovery Act (NIRA).

En materia industrial, la National Industrial Recovery Act (Llei de Rescate Industrial Nacional) foi aprobada pol Congresu en 1933, pa instaurar dos tipos de reformes. Per un sitiu, animó a los industriales a roblar códigos de competencia lleal, y per otra parte, concedió-yos a los obreros la llibertá de sindicase y d'axustar convenio coleutivos.[55] La llei creó al empar un organismu de regulación, la National Recovery Administration (NRA), que fomentó l'adhesión de les sociedaes. Les empreses que voluntariamente siguieron esti códigu teníen la posibilidá d'afitar un logotipu en forma d'águila azul (Blue Eagle), símbolu de la so adhesión al programa. La NRA tamién contribuyó creando puestos de trabayu col fin de lluchar contra'l desemplegu.

La NIRA foi principalmente realizada por numberosos homes de negocios de primer planu que llegaron inclusive a participar en dellos puntos de la so redaición. Gerard Swope, presidente del direutoriu de General Electric, foi per otra parte unu de los primeros defensores de la llei, que llegalizaba los cárteles y afalaba al Gobiernu a qu'entamara numberoses obres públiques. Esta medría nos gastos ver como un regresu de la prosperidá y de los beneficios tanto como pa General Electric como pa otres empreses. Harry Harriman, presidente de la Cámara de Comerciu de los Estaos Xuníos y fervosu partidariu de la midida, esplicó que se trataba d'unu de los pasos más importantes escontra la rehabilitación de los negocios. Otra manera, l'Asociación Nacional de Fabricantes (National Association of Manufacturers) opúnxose duramente al proyeutu. Henry Ford convirtióse asina n'unu de los sos principales detractores.[57]

La National Recovery Administration tenía como misión propia estabilizar los precios y los salarios cooperando coles empreses y los sindicatos. Foi alministrada de primeres por Hugh Samuel Johnson. Depués, creó la Public Works Administration (PWA), que tenía de controlar la puesta en marcha de la política de grandes obres públiques. Toes estes disposiciones fueron aclamaes pol empresariáu y los sindicatos y fueron populares pal conxuntu de los ciudadanos d'Estaos Xuníos.

La política de reactivación y d'ayudes sociales[editar | editar la fonte]

L'aición presupuestaria[editar | editar la fonte]

Otres dos iniciatives llexislatives principales fueron llevaes a cabu por Roosevelt nel intre de los Cien Díes». La primera foi una llei, la Economy Act, concebida pol secretariu de Presupuestos, Lewis Douglas. Foi aprobada'l 14 de marzu de 1933.[30] La llei consideraba dos presupuestos distintos: el presupuestu regular y el presupuestu d'urxencia pa permediar el regular, amenorgando notablemente'l salariu de los funcionarios y menguando les pensiones de los veteranos nun 40 %. La segunda iniciativa foi una revisión constitucional, relativa a la llei seca, impuesta n'Estaos Xuníos pola XVIII Enmienda en 1919. El 22 de marzu de 1933, la Llei Volstead sobre la prohibición del alcohol foi derogada, tres la XXI Enmienda a la Constitución qu'anuló la llei seca.

Los primeros programes de llucha contra'l desemplegu[editar | editar la fonte]

Logo del Civilian Conservation Corps, una de les primeres midíes de l'alministración Roosevelt y que dio trabayu a miles de mozos d'Estaos Xuníos.

La llucha contra'l desemplegu tamién movilizó l'alministración Roosevelt dende los meses que siguieron al so toma de posesión. Roosevelt interesóse de primeres pola cuestión de los paraos más precisaos: creó asina la Federal Emergency Relief Administration (FERA) que dexó sostener financieramente los programes d'ayuda a los paraos de los diversos Estaos.[58] Pero Roosevelt pensaba que pa devolver l'enfotu a los ciudadanos d'Estaos Xuníos nun había que contentase con simples ayudes ensin contrapartidas, sinón consigui-yos un trabayu.[59]

Dellos programes vieron la lluz rápido. Consciente del fechu de que los mozos representaben de manera potencial a futuros propietarios y que'l so propensión a cayer na delincuencia o la probeza yera más elevada,[60] Roosevelt creó'l Civilian Conservation Corps («Cuerpu Civil de Proteición Medioambiental»), financiáu con bonos de l'ayalga, el 31 de marzu de 1933.[30][61] Dexó, gracies a trabayos de repoblación forestal, de llucha contra la erosión y los hinchentes, la contratación de miles de mozos paraos en tol país: 250 000 emplegos fueron creaos pa persones ente los 18 y 25 años, y n'ocho años, el CCC garantizó un salariu de 30 dólares mensuales a cerca de dos millones d'homes nuevos.[62]

Igualmente, los primeros programes de grandes trabayos tamién recibieron lluz verde en 1933. El más célebre, el de la Tennessee Valley Authority (TVA), ocupar de la construcción de preses con vistes a acondicionar el territoriu de la cuenca del ríu Tennessee, a llindar los hinchentes y a aumentar la producción hidroeléctrica, otorgando emplegu a los paraos con toes estes aiciones. Tamién pretendía faer más curiosa esta zona de los Estaos Xuníos, totalmente ablayada. Esti programa afectó a finalmente siete Estaos.[63]

El balance de los Cien Díes[editar | editar la fonte]

Los Cien Díes» carauterizar polos importantes gastos presupuestarios comprometíos nos diversos programes gubernamentales. Dende 1931, el presupuestu federal yera deficitariu por causa de les reformes de Herbert Hoover. Sicasí, nun repunxo l'equilibriu mientres el periodu completu d'aplicación del New Deal. En 1933, el presupuestu afitó asina un déficit de 1,3 millones de dólares.[64] En resume, el primer New Deal nun foi'l más costosu: en 1936, el déficit algamó los 3,5 millones de dólares.

Los Cien Díes sofitáronse esencialmente en midíes urxentes, pretendiendo realizar dos oxetivos ambiciosos: la recuperación económica y la torna al enfotu de la población d'Estaos Xuníos. L'oxetivu de la recuperación económica solo algamóse bien sumariamente. Ello ye que por cuenta de la numberosa resistencia d'una parte del empresariáu lo mesmo que de ciertu llabradores y a pesar de les midíes que-yos fueren concedíes, la recuperación foi bien lenta. Per otra parte, el desemplegu caltener a un nivel bien eleváu y afectaba al 24,9 % de la población en 1933.[65] Sicasí, esti primera New Deal foi un ésitu nel planu popular y pa la torna del enfotu: el saneamientu de la situación bancaria dexó a los ciudadanos d'Estaos Xuníos depositar de nuevu los sos aforros nos bancos. De la mesma, Roosevelt goció d'un verdaderu «estáu de gracia», tantu nel Congresu como na prensa sofitaron les sos midíes.[66]

Esti balance provocó, con too y con eso, descontentos, sobremanera dellos meses dempués del fin del primer bloque de reformes, a principios de 1934.[24] El discutiniu llegó inclusive a les files demócrates, onde los partidarios orixinales del New Deal amosaron signos d'impaciencia. Asina, el senador demócrata por Louisiana, Huey Long, arrexuntó a los descontentos del Sur y del Mediu Oeste y llanzó el movimientu Share Our Wealth pa oponese a Roosevelt. Nun suburbiu de Detroit, Charles Coughlin, sacerdote católicu, conocíu pola so influencia na radio con 40 millones d'oyentes,[24] utilizó un discursu demagóxicu y fundó'l so propiu movimientu políticu, fondamente anti New Deal y xenófobu.[24] Fueron depués los círculos de negocios, formaos por industriales capitalistes y demócrates d'enclín más conservador, quien acusaron a Roosevelt de defender un programa socialista.[24]

El presidente nun venció. Les eleiciones llexislatives de 1934, otra manera, reforzaron la mayoría demócrata y animar nes sos opciones polítiques.[24] L'acentu punxo esta vegada nel prestu de los descontentos, pero la voluntá de buscar soluciones permanecía. De resultes, el segundu New Deal punxo un mayor énfasis nel aspeutu social.

De la política económica a la social: d'un New Deal a otru[editar | editar la fonte]

Ente que los cien primeros díes vieron l'aplicación de midíes qu'apuntaben escontra la estabilización de la economía d'Estaos Xuníos, que tocó fondu en 1932, les diverses midíes llevaes a cabu nel intre del fin del primer New Deal (de finales de xunu de 1933 a 1934) y nel segundu New Deal correspondieron más a la voluntá de devolver l'enfotu al pueblu d'Estaos Xuníos, cutíu particularmente pol desemplegu. Ye pos, a partir d'esti momentu, cuando apaecieron los primeros programes nacionales de llucha contra'l desemplegu, qu'encontiaben les bases del intervencionismu del Estáu, principalmente en materia de jubilación, de condiciones de trabayusobremanera cola ampliación de les prerrogativas sindicales, y finalmente en materia d'asistencia social, p'ayudar a los más desprovistos. L'aspeutu económicu del New Deal venció asina de forma progresiva'l so protagonismu a los aspeutos sociales.[67]

Sicasí, esta nueva prioridá consagrada a la población d'Estaos Xuníos víctima de la crisis foi acompañada d'una voluntá por estabilizar y consolidar los sistemes bancarios (depósitos y creitos) y monetarios por aciu l'allongamientu de les fondes reformes que s'entamaron mientres los Cien Díes».[67] Los medios emplegaos pa cumplir esti oxetivu desempeñaron un papel esencial nel fin de la Gran Depresión.[68]

Los grandes programes de llucha contra'l desemplegu[editar | editar la fonte]

La Works Progress Administration, creada en 1935, convirtióse rápido nuna de les principales axencies del New Deal en materia d'emplegu.

Los Cien Díes yá guardaron la puesta en marcha de los primeros programes en favor del emplegu y con vistes a amenorgar les tases de desemplegu. Asina, la Federal Emergency Relief Administration, nacida de la Reconstruction Finance Corporation o los Civilian Conservation Corps, dexó la creación de puestos de trabayu, pero en proporciones llindaes debíu al amenorgáu númberu de persones a les que se dirixíen estos programes, como la franxa d'edá ente los 18-25 años escontra la que s'enfocaben los CCC.

Pero yá dende l'entamu d'esta política de llucha contra'l desemplegu apaecieron los problemes. El primeru concernía al presupuestu concedíu a les distintes instituciones gubernamentales dedicaes al emplegu, como'l de la Federal Emergency Relief Administration, dirixida por Harry Hopkins.[69] N'efeutu, ente que'l presupuestu de la Public Works Administration de Harold Ickes, destinada a la renovación industrial, xubía 3,3 millones de dólares (el 5,9 % del PIB d'Estaos Xuníos de la dómina),[69] el de l'axencia de Hopkins yera muncho más amenorgáu, a pesar de que los oxetivos yeren d'importancia similar. Hopkins afaló entós a Roosevelt a que creara una axencia que dexara contratar direutamente a paraos. Foi nesti contestu cuando nació la Civil Works Administration el 8 de payares de 1933,[69] coles mires d'apurrir emplegu a cuatro millones de ciudadanos d'Estaos Xuníos. L'oxetivu algamar en xineru de 1934. Hopkins realizó asina'l so deséu de devolver el so valor a l'asistencia social pol trabayu.[69]

A pesar de los bien positives resultancies d'estos programes, el presidente Roosevelt esmoler polos crecientes gastos de los Estaos y los gobiernos llocales, polo que decidió desmantelar progresivamente la Civil Works Administration.[70] Pero nun arrenunció por ello al papel del trabayu na distribución de l'asistencia social, sobremanera de cara a les crítiques de la población, según les cualos una asistencia social llindada nel tiempu yera entá peor que nenguna.[71] Viendo a finales de 1934 que l'espectru de la depresión taba inda presente, Roosevelt pidió a la so alministración concebir un nuevu plan d'asistencia social pol trabayu.[70] Na primavera de 1935, la Emergency Relief Aproppiation Act concedió cinco mil millones de dólares al Gobiernu pa executar nuevos proyeutos. Asina ye como nació'l 6 de mayu la Works Progress Administration, que tomó'l relevu de la Federal Emergency Relief Administration y asocedió con ésitu a la Civil Works Administration, convirtiéndose pos nuna de les axencies clave del New Deal.[70]

Dos novedad: les llibertaes sindicales y la reconocencia del consumidor[editar | editar la fonte]

Robert F. Wagner foi unu de los más importantes defensores de les llibertaes sindicales. Dio'l so nome a la célebre Wagner Act, roblada en xunetu de 1935.

La llegalización de los sindicatos atopar cola reticencia de los círculos de negocios y de los empresarios. Por esta razón, en 1934 españaron fuelgues en numberoses empreses pa protestar contra la negativa de los patrones a reconocer los sindicatos, menguando asina l'actividá nes ciudaes. Les empreses utilizaron medios diversos p'amedranar a los sos emplegaos, como l'espionaxe o les amenaces sobre los sos emplegos.[72] Col propósitu de regular los pleitos, Roosevelt decidió en 1934 crear una nueva entidá encargada de velar pol cumplimientu de les normes llaborales, la National Labor Relations Board, consecuencia de l'adopción de la National Labor Relations Act.[72]

Dende 1934, líderes sindicales de primer planu como John L. Lewis, presidente de la poderosa United Mine Workers of America (UAW), nun bazcuyaron n'anunciar: «El presidente quier qu'usté s'afilie a un sindicatu».[73] Sicasí, Roosevelt nun apreció'l ser vistu como un enemigu de los empresarios, quien teníen de dexar la reconstrucción del país.[72] El senador Robert F. Wagner manifestóse como un pioneru de les llibertaes sindicales nos Estaos Xuníos nel momentu de la redaición d'una llei que declaraba permanente l'actividá del National Labor Relation Board, consideráu como torga a les intimidaciones d'una parte, y a los sindicatos d'empresa por otra.[72] Asina foi como'l 6 de xunetu de 1935, poco tiempu dempués de la declaración d'inconstitucionalidá per parte de la Corte Suprema de la National Industrial Recovery Act, aprobóse la Wagner Act, que repitía parte del testu de la NIRA y algamaba l'oxetivu de l'alministración Roosevelt de compensar fuercies ente emplegaos y empresarios.[72]

A partir d'entós, Roosevelt deseyó que los emplegaos afiliar a un sindicatu. Rápido, los índices de sindicalización aumentaron: pasaron del 9 % en 1930 a más del 33 % en 1940 na industria manufacturera, y del 51 % en 1930 a más del 75 % en 1940 nes industries mineres. N'otros sectores, les cifres fueron similares.[74]

Les polítiques federales tamién estudiaron la situación del consumidor cola creación del Consumers Advisory Board, encargáu de recoyer les quexes de los consumidores contra los precios elevaos. Una guía del consumidor» (Consumer's Guide) afita un preciu teóricu de los bienes de consumu de base, y dexa a los compradores señalar les esviaciones del preciu ente'l teóricu y el real.[72] El movimientu de los consumidores contribuyó tamién en menor midida a compensar la influencia del empresariáu.[75] Rexford Tugwell influyó na adopción de normes sanitaries y na llucha contra los productos peligrosos.

La cuestión de les xubilaciones y les ayudes sociales[editar | editar la fonte]

La redistribución de la riqueza figuraba ente les prioridaes de Roosevelt.[76] Sicasí, nun utilizó al Estáu como principal mediu pa realizar felicidá redistribución. Na mesma dómina, n'otros países de tradición más intervencionista, l'impuestu sobre les fortunes más grandes constituyía unu de los medios más direutos de repartu de la riqueza.[76] Pero a pesar del calter direutu de la intervención, Roosevelt refugó utilizala, en beneficiu d'un impuestu creáu en 1932 por Hoover, que añadía tases de funcionamientu de la AAA pagues polos productores a los impuestos regresivos sobre l'alcohol y otros bienes consideraos como conductores a la lluxuria y al viciu. Desafortunadamente, esta midida convertir nuna carga pa los ciudadanos d'Estaos Xuníos más desfavorecidos.[76] De resultes, l'alministración Roosevelt buscó un mediu pa redistribuir la riqueza ensin pasar pola política fiscal.

El presidente Roosevelt y los sos collaboradores mientres la firma de la Llei de Seguridá Social el 14 d'agostu de 1935.

Al marxe de la formación d'asociaciones de consumidores, el Gobiernu deseyaba garantizar a la población d'Estaos Xuníos una cierta independencia y medios pa prevenise contra amenorgamientos brutales de les rentes, yá fueren al curtiu plazu pol desemplegu cíclicu, o permanentes por minusvalía o vieyera.[75] Nun primer momentu, Roosevelt decidió crear una Comisión de Seguridá Económica» (Committee on Economic Security) encargada d'esbozar los planes d'una seguridá social. La CES preconizaba nun informe unviáu a Roosevelt[75] un sistema de xubilación pagáu de primeres polos futuros xubilaos y depués progresivamente poles rentes de l'Ayalga. Pero Roosevelt oponer a esti principiu que constituyía según les sos declaraciones una mera variante del modelu británicu, conocíu como dole.[nota 6] Otra manera, Roosevelt deseyaba un sistema que los empresarios y los emplegaos financiaren por aciu una deducción sobre la so salariu y onde l'Estáu nun interviniera. Pero frente a les numberoses crítiques que s'alzaron contra'l proyeutu, particularmente por causa de la situación inestable del emplegu que faía ilusoria una deducción estable sobre'l conxuntu de la masa salarial, Roosevelt y la so alministración realizaron dellos cambeos, inspirándose en sistemes yá esperimentaos n'otros países, cola prioridá particular de cubrir a un númberu más eleváu de ciudadanos d'Estaos Xuníos.[75]

El testu clave d'esti periodu foi la Llei de Seguridá Social o Social Security Act, aprobada'l 14 d'agostu de 1935.[31] Estableció un sistema de proteición social a nivel federal: xubilación pa mayores de 65 años, seguro contra'l desemplegu y ayudes diverses pa minusválidos, les enfermedaes y l'invalidez quedaben ensin cubrir. Los ciegos y los neños minusválidos recibieron ayudes financiaes por subvenciones federales concedíes nos Estaos.[31] El New Deal punxo asina les bases del estáu del bienestar. Progresivamente, el sistema cubrió una parte más amplia de la población, particularmente gracies a les enmiendes de 1939 y de 1950, pero de primeres, quedó acantonáu nes llendes primeramente impuestes por Roosevelt.[75]

Nos Estaos Xuníos, el sistema de les xubilaciones por redistribución de la riqueza empecipióse tamién mientres el New Deal, col fin de protexer a les persones d'edá avanzada de la miseria. En 2005, esti sistema daba más de la metá de les sos rentes a dos tercios de los xubilaos del país.[77]

Escontra'l fin del New Deal[editar | editar la fonte]

La crecedera de la oposición[editar | editar la fonte]

Yá en 1934 surdieron les primeres crítiques. De primeres, contra Roosevelt, acusáu per un sitiu de dar pruebes de conservadorismu particularmente en materia fiscal, a pesar del so propensión escontra esperimentar, y per otru llau de querer atopar un contrapesu nel poder a los círculos de negocios y del empresariáu.[78] Roosevelt tamién foi criticáu cuando prometió declarar la guerra «A los príncipes privilexaos d'estes nueves dinastíes económiques».[79] Viose asina acusáu de traicionar a «la so clase», y anque siempres defendiera al capitalismu d'Estaos Xuníos como la base de la recuperación, llogró namái un sofitu parcial y llindao de los círculos de negocios ente los que, sicasí, él mesmu naciera.[78]

Roosevelt tamién s'atopó dende 1934 confrontado cola cuestión racial», yá que los demócrates nun podíen escaecese del votu de los segregacionistes blancos de los Estaos del Sur na óptica d'una reeleición. Sicasí, ciertu collaboradores del New Deal esmoleciéronse coles mesmes de la situación de les minoríes, sofitaes ente otres pola muyer del presidente, Eleanor Roosevelt, quien defendía los intereses d'asociaciones en defensa de los derechos de los negros tales como la National Association for the Advancement of Colored People (NAACP), Asociación Nacional pal Progresu de les Persones de Color. Una oposición desenvolvióse asina nos Estaos del Sur, que se sintieron perxudicaos, particularmente al traviés de l'American Liberty League (ALL), Lliga pola Llibertá d'Estaos Xuníos, creada col fin de «educar al pueblu nel calter gratificante d'animar a la xente a trabayar».[80]

En 1935, Roosevelt tuvo de faer frente a otru opositor, la Corte Suprema, qu'invalidó delles midíes, asitiando asina al Gobiernu nuna difícil situación.[78] Arriendes d'ello, la NRA foi condergada unánimemente por nueve xueces, que consideraron que los códigos de competencia lleal diben en contra les disposiciones comerciales de la Constitución. En xineru de 1936, la AAA foi invalidada por haber creáu una tasa illegal a favor de los llabradores.[78] A pesar d'estes dificultaes, l'alministración Roosevelt siguió aprobando lleis como la Wagner Act que compensaron en parte lo perdío cola illegalización de la NRA. Roosevelt, testigu d'una situación cada vez más tirante ente'l Congresu y los Estaos que reclamaben más autoridá, decidió nun anunciar más les sos aiciones polítiques de manera pública.[81] Ente que los republicanos fixeron campaña sofitando al Congresu, Roosevelt fixo un llamamientu a los que-y sofitaren en 1932 y los que siguíen sofitándo-y nun discursu pronunciáu'l 31 d'ochobre nel Madison Square Garden.[81] Nes eleiciones, la victoria de Roosevelt foi aplastante, yá que consiguió'l votu de 46 de los 48 Estaos,[82] con una diferencia de 11 millones de votos,[83] contradiciendo tolos sondeos y les previsiones de la prensa. Esto indicó un sofitu fuerte y popular de la política del New Deal, lo que se tradució nuna mayoría demócrata en dambes cámares del Congresu. Gracies a una reforma de la Corte Suprema, na que movió a los xueces conservadores por otros escoyíos por él mesmu pa garantizar que les reformes salieren alantre,[84] Roosevelt llegó a llograr más sofitu, al reafitar la Corte'l so sofitu a la Wagner Act y a la Llei de Seguridá Social.

Les crítiques crecientes de la prensa[editar | editar la fonte]

John T. Flynn criticó duramente a l'alministración Roosevelt y la so New Deal nel so llibru The Roosevelt Myth, tachando les polítiques del presidente como «dictatoriales» y «socialistes».

Los historiadores tantu d'esquierda como de derecha viéronse polo xeneral decepcionaos pol segundu mandatu de Roosevelt. Los numberosos periodistes, provenientes de diversos panorames políticos, tomaron asina posición contra les reformes del New Deal. Ente esti autores, pueden citase a los de derecha, como John T. Flynn. Ello ye qu'en 1948, Flynn escribió un llibru, The Roosevelt Myth (El Mitu Roosevelt) que rellataba los mandatos presidenciales de Roosevelt, dende 1932 hasta la so muerte en 1945. Flynn foi un fuerte opositor del New Deal, que llegó a calificar en 1943 como «forma dexenerada de socialismu, y degradación del capitalismu».[85] Per otra parte, consideraba que Roosevelt y la so alministración gociaben d'una imaxe heroica engañosa tresmitida pola prensa, la radio y la televisión.[86] La so obra, revisada en 1956, apuntaba, según les sos propies pallabres, a Franklin Delano Roosevelt tal que foi verdaderamente ente 1932 y 1945. Flynn denunció asina un enclín dictatorial y socialista» de Roosevelt.

Otra manera, otros periodistes como Barton J. Bernstein atoparon el New Deal demasiao conservador. Asina, nos años 1960, la nueva izquierda americana amosóse bien crítica escontra la política de Roosevelt: Barton J. Bernstein, en 1968, fixo una llista de les oportunidaes perdíes y de les soluciones desaparentes a los problemes económicu y social de los años 1930. Paul K. Conkin en The New Deal (1967) denunció una política favorable pa los empresarios. Howard Zinn, nun ensayu de 1966, reprochó al New Deal el sirvir pa caltener el capitalismu nos Estaos Xuníos.[87]

N'otru rexistru, los periodistes llibertarios Garet Garrett y Henry Hazlitt atopar ente los principales críticos del New Deal. N'efeutu, Garrett, na llinia del llibertarismu, consideraba que tou home yera responsable de la so propia esistencia, y que nengún home podía esperar delegarle la so llibertá a otros, a la inversa de lo qu'asocedía en sistemes que forzaben la redistribución de riqueza tales como'l socialismu o'l comunismu.[88] Con éses consideraba que camudando la so autonomía y la so responsabilidá por programes socialistes, los ciudadanos d'Estaos Xuníos arrenunciaben al so derechu inalienable a la llibertá.[88] Por esta razón, publicó de 1933 a 1940 nes columnes del Saturday Evening Post los artículos que poníen en dulda les opciones polítiques escoyíes pol presidente.[89] El conxuntu d'estos artículos foi axuntáu darréu nuna coleición nomada Salvos against the New Deal: Selections from the Saturday Evening Post: 1933-1940.

1937: una nueva recesión[editar | editar la fonte]

A pesar de la reforma de la Corte Suprema, los demócrates estremar nel intre de 1937, mientres el país conocía la so primer recesión dende'l puntu baxu de 1932, lo que punxo en peligru la credibilidá del New Deal.[90] Delles posiciones se confrontaron entós: los círculos de negocios acusaron a l'alministración Roosevelt de torgar realizar inversiones granibles y castigar les actividaes económiques coles tases de la seguridá social, efeutives a partir de 1937. Otra manera, los partidarios del New Deal denunciaron una fuelga del capital»[91] llevada a cabu pelos círculos de negocios pa desacreditar al New Deal, responsabilizando tamién a Roosevelt, que por causa del so conservadorismu fiscal tomó la decisión d'amenorgar ciertos gastos d'obres públiques pa permediar el presupuestu, provocando d'esta forma un recrudecimiento del desemplegu.[90]

Nuna carta particular empobinada al presidente'l 1 de febreru de 1938, esto ye, dos años dempués de l'apaición de la Teoría xeneral de la ocupación, l'interés y el dineru, John Maynard Keynes suxurió a Roosevelt considerar toles crítiques que recibió como válides. Keynes esplicó asina que l'amenorgamientu del gastu públicu representaba un error, y que yera necesariu aguiyar a les empreses del sector priváu col fin de facilitar la recuperación. Conforme a estos principios, Roosevelt reclamó pos una recuperación del gastu públicu dende'l segundu trimestre de 1938. Con esti fin, desbloquióse un fondu de trés mil millones de dólares.[92] Pero Roosevelt saliera debilitáu pola recesión y el pleitu cola Corte Suprema. La postrera gran llei del New Deal, la Fair Labor Standards Act (Llei de Normes Xustes del Trabayu), que prohibía'l trabayu infantil ya instituyía un salariu mínimu, foi votada'l mesmu añu.[90] Con posterioridá, nengún otru testu llegal superior foi ratificáu nel Congresu, y el New Deal foi venciendo progresivamente el so llugar a una nueva cuestión: la guerra.

Les nueves prioridaes de Roosevelt[editar | editar la fonte]

La evolución de la delda pública revela'l pasu a una economía de guerra a partir de 1941 y de manera más pronunciada dende 1943. Mientres el periodu del New Deal (1933-1938), la delda caltuviérase estable.

En payares de 1938, esto ye, unos meses dempués de la firma de la Fair Labor Standards Act, Roosevelt esplicó nuna xunta privada col secretariu de l'Ayalga Henry Morgenthau que la guerra que s'averaba n'Europa podía ser beneficiosa pa Estaos Xuníos polo xeneral y pa los demócrates políticamente. Coles mesmes, Roosevelt empezó a pensar nos medios pa construyir la fuercia militar d'Estaos Xuníos coles mires de disuadir a otros países, evitando tener qu'axustar con Hitler.[93] A pesar de les difíciles eleiciones pal so partíu, Roosevelt foi reelixíu pal tercer mandatu nes eleiciones de 1940, y declaró ante la prensa que nun-y gustaba'l términu de New Deal, nin el so nomatu de «Doctor New Deal», yá que anque solucionara los numberosos males del so país, los Estaos Xuníos teníen d'enfrentase a nuevos riesgos.[94] Declaró asina que'l so compañeru'l Doctor Gana la Guerra»[95] diba tomar el relevu.

El fin del New Deal foi manifiestu na evolución de los gastos presupuestarios, que traducieron claramente la transición escontra una economía de guerra. En 1943, el Civilian Conservation Corps, la Works Projects Administration y otres axencies del New Deal fueron suprimíes.[96] Coles mesmes, la partida de defensa y gastos militares del presupuestu pasó del 8 % en 1938 al 40 % en 1943. Finalmente, hubo qu'esperar hasta 1943 por que'l desemplegu cayera a niveles inferiores a los de 1929. Aquel día, el New Deal yá nun cuntaba con nenguna prioridá.[97]

Con too y con eso, les idees del New Deal nun sumieron totalmente cola Segunda Guerra Mundial, y dende 1944 Roosevelt reafitó que la llibertá individual nun podía esistir ensin una cierta seguridá económica. Hasta concibió una segunda Carta de Derechos[97] que garantizara les nueves bases de prosperidá y de seguridá pa toos, cualesquier que fuera la so condición, la so raza o les sos creencies.[97] Ente estos derechos, onde figuraben la seguridá contra los azares de la coxuntura económica, derechu al emplegu, precios agrícoles correutos, o derechu a un salariu dignu, la inmensa mayoría yeren yá prioridaes del New Deal.

Balance del New Deal[editar | editar la fonte]

Progresos no político y social[editar | editar la fonte]

Cartelu de 1940 amosando los proyeutos de la Works Projects Administration. Pueden apreciase les piscines, l'alcantarelláu, los edificios alministrativos, los aeropuertos, el metro y les escueles. Tratar d'una de les axencies más eficaces del programa.

Nel planu políticu, el poder executivu y el gabinete presidencial reforzaron la so influencia ensin inclinar por ello al país a la dictadura. Roosevelt supo instaurar un venceyu direutu col pueblu poles numberoses conferencies de prensa que tuvo, pero tamién pol usu de la radio nes sos célebres «Charles al pie de la chimenea» y los sos numberosos desplazamientos.[98] El New Deal dexó una democratización de la cultura según la reconciliación de los artistes cola sociedá y el so espíritu trescaló'l país: el cine y la lliteratura interesáronse más polos probes y polos problemes sociales.[99] La Works Projects Administration llegó a poner en marcha numberosos proyeutos nel campu de les artes y la lliteraturasobremanera colos cinco programes del Federal Project Number One en favor de los artistes. La WPA dexó la realización de 1566 nueves pintures, 17 744 escultures, 108 099 pintures al oleu y desenvolver asina la enseñanza artística.[100] Pero hasta nesti campu, el balance hai de matizase: anque los artistes d'Estaos Xuníos fueron calteníos por fondos públicos y adquirieron una reconocencia nacional,[101] esta política cultural viose atayada pola Segunda Guerra Mundial y pola posterior muerte de Roosevelt. Dende'l puntu de vista de les axencies del New Deal, puede tamién citase la Public Works Administration, que gastó 13 000 millones de dólares en 1942, y emplegó hasta un total de 3,5 millones de paraos en 1938.[102] Tocantes a les obres públiques realizaes, pueden citase 285 aeropuertos, 1 millón de quilómetros de carreteres, 77 000 pontes y 122 000 edificios públicos nel periodu de siete años.[102]

Fracasu relativu no económico[editar | editar la fonte]

El Dust Bowl ye unu de los casos más conocíos de la difícil situación de los llabradores d'Estaos Xuníos mientres los años 1930. L'agravamientu de les condiciones d'estos constituyó unu de los principales fracasos del New Deal.

Nel planu económicu, la situación yera meyor al alborecer de la Segunda Guerra Mundial qu'en 1933: la producción industrial repunxo'l so nivel de 1929.[6] Contabilizando como «100» la situación de 1929, el PNB en precios constantes yera «103» en 1939, «96» si tener en cuenta'l PNB/hab.[6] Sicasí, el desemplegu siempres se caltenía nunes cifres masives: el 17 % de la población activa d'Estaos Xuníos atopaba parada en 1939, esto ye 9,5 millones de persones.[6] Sicasí, recibíen un subsidiu de desemplegu, lo que representa una novedá en rellación cola situación precedente al New Deal. La población activa aumentó en 3,7 millones de persones ente 1933 y 1939.[6] El New Deal inauguró amás un periodu de intervencionismu estatal en numberosos sectores de la economía d'Estaos Xuníos: anque nun hubo nacionalizaciones, les axencies federales desenvolvieron les sos actividaes y emplegaron a más funcionarios con títulu universitariu.[103] Les midíes del New Deal punxeron asina les bases de la futura superpotencia americana.[104]

Con too y con eso, el New Deal nun llegó a faer volver la prosperidá de la década de 1920, y en 1941, seis millones de ciudadanos d'Estaos Xuníos inda esperaben un emplegu.[102] El plenu emplegu nun se consiguió antes del ataque xaponés a Pearl Harbor, pos recién la entrada d'Estaos Xuníos na guerra contra'l Exa xeneró un gran estímulu por que la industria pesao d'Estaos Xuníos, una de les más amplies y diversificaes del mundu, llanzar a participar del esfuerciu propiu de la economía de guerra; el reclutamiento de tropes y la demanda d'obreros nes fábriques causaron una dinamización de la economía que pasu ente pasu amenorgó'l númberu de paraos. Dende'l puntu de vista de la inversión, los resultaos tamién fueron regulares: la oposición de los círculos empresariales a l'aición de Roosevelt, ya inclusive la so voluntá d'atrabancar el procesu, provocaron una cayida de la inversión privada, que la pública nun pudo compensar.[102] Con tou, les midíes de Roosevelt dexaron sostener la demanda global, frenando la so cayida. La recesión económica de 1937 tamién xugó en contra de Roosevelt, traduciéndose particularmente por un descensu del 50 % del valor de les aiciones, y por una xubida del desemplegu qu'afectó a 11 millones de ciudadanos d'Estaos Xuníos esi mesmu añu.[102]

Tocantes a l'agricultura, Roosevelt nun llegó a ufiertar una paridá ente los precios agrícoles ya industriales, debíu particularmente a la reticencia del Congresu a otorgar costosos creitos en 1938 pa detener la cayida de los precios agrícoles.[102] Nun contestu d'una nueva medría de la producción, los precios de los productos agrícoles menguaron de nuevu, causando graves perdes de dineru ente los pequeños llabradores. El problema del empobrecimiento rural agravóse entá ye más, como lo amuesa John Steinbeck na so novela The Grapes of Wrath.

En materia comercial, los resultaos fueron distinto inferiores a los rexistraos antes de la crisis.[102] La situación del equilibriu de les cuentes degradóse progresivamente, y la balanza comercial pudo reponer l'equilibriu solamente gracies a una contraición neta de les importaciones, que pasaron de 4400 millones de dólares en 1929 a 2100 millones en 1939.[102] Magar tou, Estaos Xuníos aumentó la compra d'oru, talmente que nel país atopaba'l 70 % de les esistencies d'oru mundial en 1939.[102]

L'heriedu político y social del New Deal[editar | editar la fonte]

Lyndon B. Johnson mientres la firma de la Llei de Derechos Civiles en 1964. Inspiróse principalmente en Roosevelt y el so New Deal.

Dende'l puntu de vista políticu, el New Deal dexó una fuerte buelga, creando una amplia gama d'axencies gubernamentales, protexendo a diversos grupos de ciudadanos (obreros, llabradores, ente otros) que sufrieron la crisis, dexándo-yos faer contrapesu al poder del empresariáu y de los círculos de negocios. L'alministración Roosevelt xeneró asina numberoses idees polítiques, conocíes poles xeneraciones siguientes sol nome de Reforma lliberal del New Deal»[nota 7][105] que permanecieron como fontes d'almiración tantu pa críticos como pa xeneraciones posteriores, y que contribuyeron a formar la gran fola de reformes lliberales que siguió cola «Gran Sociedá» de Lyndon B. Johnson na segunda metá de los años 1960. Siguiendo'l modelu del so mentor, Franklin D. Roosevelt, Johnson procuró estender el programa del New Deal más allá de la simple seguridá económica, tomando en considerancia los derechos civiles, la educación, la vivienda, y el sistema de cobertoria médica, ye dicir les temes yá encetaes por Roosevelt nel so particular Carta de Derechos.

Tocantes a los derechos civiles, les órdenes executives tales como la Fair Employment Practices Comission, adoptada'l 25 de xunu de 1941 por Roosevelt, y que prohibía la discriminación a la de la contratación en contra de los afroamericanos, les muyeres, y les minoríes, constituyó una meyora qu'apurrió meyores emplegos y salarios a millones de persones que pertenecíen a minoríes. Globalmente, el New Deal corresponder con una fase de reconocencia de les poblaciones minoritaries, años antes del entamu del Movimientu polos derechos civiles. La influencia d'Eleanor Roosevelt, considerada la primer muyer d'un presidente que recuperó'l papel activu de la primer dama, caltúvose cerca d'organizaciones como la NAACP, siendo crucial dende 1933.[106] Sicasí, hai que recordar que'l New Deal nun foi'l disparador del Movimientu polos derechos civiles. Ello ye que la inmensa mayoría de les grandes asociaciones en defensa de les minoríes tales como l'Asociación Universal de Desenvolvimientu Negru y la Lliga de Comunidaes Africanes (NAACP) fueron creaes a empiezos del sieglu XX. Per otra parte, el fechu de qu'una proporción creciente de afroamericanos tuviera un emplegu a finales de los años 1930 tamién valora'l fechu de que la economía de guerra implicaba dar trabayu al mayor númberu posible de persones.

Discutinios en redol al New Deal[editar | editar la fonte]

El New Deal y el keynesianismo[editar | editar la fonte]

Anque la noción d'estáu del bienestar yá apaecía nel New Deal, la influencia de John Maynard Keynes sobre esti ye casi inesistente. Ello ye que la Teoría xeneral de la ocupación, l'interés y el dineru nun foi publicada hasta 1936, esto ye, cerca de trés años dempués del entamu del New Deal. Per otra parte, a la fin d'una entrevista ente Roosevelt y Keynes, el primeru declararía nun entender nada de les declaraciones realizaes por Keynes.[107] Finalmente, autores d'Estaos Xuníos conducieron dende finales de los años venti la so propia investigación. Foster y Catchings,[108] por casu, nes sos obres Business Without a Buyer (1927) y, sobremanera, The Road to Plenty (1928), punxeron la énfasis na importancia del consumu y cuestionaron la llei de Say, que quería que la ufierta creara la so propia demanda. Marriner Eccles, presidente de la Reserva Federal de 1934 a 1948, foi según Arthur Meier Schlesinger[109] unu de los más marcaos discípulos de Foster. Sicasí, el segundu New Deal, que les sos midíes fueron ellaboraes pola llamada escuela de los coyunturistas (Alvin Hansen y Foster en particular), foi fuertemente influyíu polos trabayos de Keynes, particularmente pol principiu del pump priming («preparáu de la bomba»), indispensable pa la recuperación económica y pal sofitu de la demanda global.

Sicasí, Keynes contribuyó a la creación del Sistema Monetariu Internacional al concluyir la Segunda Guerra Mundial, y en respuesta a los Alcuerdos de Bretton Woods.[7] Ello ye que ente que l'ambiciosu programa nacional del New Deal empezaba a apagase, Roosevelt diose cuenta de la importancia de la política esterior convenciéndose, particularmente a partir de les teoríes del so secretariu d'Estáu Cordell Hull y de Keynes, de qu'un comerciu ensin torgues podía ser un camín de paz y prosperidá.[110] Sicasí, a otru día de la firma de los alcuerdos, el plan de Keynes nun foi l'escoyíu, sinón el del so homólogu norteamericanu Harry Dexter White, yá que proponía, a exemplu del modelu de seguridá social del New Deal, la creación d'un fondu al que cada país apurriría la so contribución. Foi según sentáronse les bases del Fondu Monetariu Internacional y el Bancu Internacional de Reconstrucción y Fomentu.[nota 8] Estos dos instituciones inspirábense pos n'axencies del New Deal, per un sitiu pol so calter esperimental, y por otru pola so incapacidá d'afaese a les necesidaes de la economía, estendiendo les sos prerrogativas. Asina, la incapacidá del FMI p'abastecer de fondos coles mires de combatir la xubida del comunismu condució a la creación del Plan Marshall.[7]

Visión lliberal clásica[editar | editar la fonte]

Milton Friedman y la Escuela de Chicago[editar | editar la fonte]

Milton Friedman, dirixente de la Escuela d'Economía de Chicago, foi nel so momentu favorable al New Deal. Anque yera voceru de l'Ayalga, defendió una política keynesiana.[111] Sicasí, en 1962, na so obra Capitalismu y llibertá, apurrir a una defensa del capitalismu, y a una crítica del New Deal y del estáu del bienestar. Él y Anna Schwartz criticaron entós el New Deal esplicando que «el remediu tuviera a puntu de ser peor que la enfermedá».[112] Pa Friedman, ello ye que la Gran Depresión provenía principalmente d'una mala xestión monetaria, que la so ufierta tendría de ser aumentada y non amenorgada.[113] Nel so Historia monetaria de los Estaos Xuníos publicada en 1963, desenvolvió esta tesis esplicando aquella grave crisis económica poles polítiques de contraición monetaria llevaes a cabu.[114] Asina, Friedman esplicó que: «La FED yera bien responsable de l'amplitú de la crisis de 1929. En llugar d'usar del so poder pa compensar la crisis, amenorgó nun terciu la masa monetario ente 1929 y 1933 … Lloñe de ser un fracasu del sistema de llibre empresa, la crisis foi un fracasu tráxicu del Estáu.»[115] Friedman denunciaba asina'l nefastu papel de la intervención del Estáu na economía, y en particular na política monetaria, llevada a cabu, na so opinión, nel New Deal.

Friedrich Hayek y la Escuela austriaca[editar | editar la fonte]

Friedrich Hayek, conocíu pol so lliberalismu na llinia de la Escuela austriaca d'economía, criticó vivamente'l intervencionismu estatal, refugando la intervención económica nes economíes capitalistes. Hayek tamién criticó'l keynesianismo, xulgando que John Maynard Keynes nun tener más que conocencies llindaes en teoríes económiques.[116] Amosó asina que les polítiques keynesianas de reactivación económica, basaes nel usu del presupuestu públicu, conducíen al empar a la inflación, al estancamientu económicu y al desemplegu.

Pero más allá d'estes crítiques xenerales, lo qu'específicamente más fadió a Hayek foi que los principales conseyeros de Roosevelt fueren clasificaos ente los lliberales. Hayek nun taba acordies con John Dewey, unu de los sos principales inspiradores,[19] nin sobre la concepción de la llibertá,[117] nin nel venceyu ente llibertá y llimitación,[118] nin no que llama'l so «pragmatismu constructivista».[119] Igualmente, nesta óptica, Friedrich Hayek criticó los cuatro llibertaes de Franklin Delano Roosevelt nel so llibru Derechu, llexislación y llibertá.[120]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. La inmensa mayoría de los analises tienen en cuenta dos tipos de New Deal, sicasí, ciertos críticos de Roosevelt como John T. Flynn en The Roosevelt Myth (Chapter Eight - The Shock Troops of the Third New Deal), y dellos historiadores como Barry D. Karl de la Universidá de Chicago (The Supreme Court Review, 1988, páxs. 163-201; The Third New Deal revisited) falen de trés New Deals.
  2. Xeneralmente, d'un Estáu a otru, esto ye, en función de les lleis interestatales.
  3. El discursu orixinal de Roosevelt foi'l siguiente: «I pledge you, I pledge myself, to a new deal for the American people», ye dicir «Yo prométovos que comprometo a realizar un nuevu tratu pal pueblu d'Estaos Xuníos.» (Fonte: http://www.u-s-history.com)
  4. Tratar d'una política de llucha contra la plutocracia y los trusts, y coles mesmes d'un programa de proteición de les empreses frente a les esixencies estremes de los sindicatos ensin entamar.
  5. No tocante al lliberalismu d'Estaos Xuníos d'aquellos años, Schlesinger anota:
    El instrumentalismo de Dewey dio a la síntesis lliberal la so filosofía, el institucionalismo de Veblen la so doctrina económica y l'analís históricu de Beard la so comprensión del pasáu y les sos certidumes de futuru.
  6. La dole, llamada oficialmente Jobseeker's Allowance («Subsidiu pal demandante d'emplegu») yera un subsidiu pal paráu dau pol gobiernu británicu.
  7. N'inglés, el términu Lliberal emplegar pa falar d'aquello que fai posible la reforma y ufierta nueves víes pal progresu.
  8. El BIRF taba en destináu nun primer momentu a les rexones más probes del mundu, d'igual manera que los programes del New Deal como la TVA, la PWA o la WPA destinar nun primer momentu a les rexones menos desenvueltes d'Estaos Xuníos: el sur y l'oeste.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Desbiens, Albert. Histoire des États-Unis : De la folle prospérité au New Deal, Collection Nouveau Monde, p. 254.
  2. Albert Desbiens, Histoire des États-Unis: De la folle prospérité au New Deal, Collection Nouveau Monde, p. 255.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Calvet, Robert. -yos États-Unis en fiches : -y New Deal, Ellipses, p. 18.
  4. Calvet, Robert. Les États-Unis en fiches: Le New Deal, Ellipses, p. 20.
  5. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 337.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 336.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 Rauchway, Eric. The Great Depression and the New Deal, Oxford Press; The New American Way, at home and around the World, páxs. 130-1.
  8. Historical Statistics of the US: Millennial Edition de Susan Carter, série Ca9.
  9. John Kenneth Galbraith, La Crise économique de 1929, Payot, 1989.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 10,5 10,6 Albert Desbiens, Histoire des États-Unis: la Grande Dépression, Collection Nouveau Monde, páxs. 250-253.
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 Manuel Ángel García Parody; Eduardo Lama Romero; Francisco Olmedo Cobo; Rosa María Pros Mani (2008). Historia del mundu contemporaneu, 1º Bachilleratu. Edelvives, páx. 172. ISBN 84-263-6513-2.
  12. Robert Calvet, -yos États-Unis en fiches : -y New Deal, Ellipses, p. 17.
  13. «Información en www.uselectionatlas.org».
  14. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Paris, Fayard, 1988, p. 202.
  15. Palmowski, Jan (1998). Diccionariu d'Historia Universal del sieglu XX. Madrid: Oxford-Complutense. ISBN 84-89784-57-4.
  16. Harbaugh, William Henry. The Life and Times of Theodore Roosevelt. (1963)
  17. Harbaugh, William Henry. The Life and Times of Theodore Roosevelt. 1963
  18. Schlesinger, 1971a, p. 520.
  19. 19,0 19,1 Schlesinger (1971a, p.151)
  20. Schlesinger, 1971a, p. 163.
  21. Schlesinger, 1971a, p. 51.
  22. Información publicada por Cégep du Vieux Montréal, cf. seición «Pour sortir de la crise; la réponse de la gauche.» Consultáu'l 8 de setiembre de 2008.
  23. 23,0 23,1 Desbiens, Albert. Histoire des États-Unis : de la folle prospérité au New Deal, Collection Nouveau Monde, p. 253.
  24. 24,00 24,01 24,02 24,03 24,04 24,05 24,06 24,07 24,08 24,09 24,10 Albert Desbiens, Histoire des États-Unis : De la folle prospérité au New Deal, Collection Nouveau Monde, p. 254.
  25. Franklin Roosevelt's First Inaugural Address, Wikisource (n'inglés).
  26. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 29.
  27. Artaud, D. L'Amérique en crise. [...], 1987, p. 60.
  28. Adams, Henry Hitch. Harry Hopkins: A Biography (1977).
  29. Karl, Barry D. Universidá de Chicago (The Supreme Court Review, 1988, páxs. 163-201; The third New Deal revisited)
  30. 30,0 30,1 30,2 30,3 30,4 Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 230.
  31. 31,0 31,1 31,2 Bernard Vincent (dir.), Histoire des États-Unis, Paris, Champs Flammarion, 1997, ISBN 2080813765, p. 200.
  32. Eric Rauchway, The Great Depression and The New Deal: A Very Short Introduction, p. 97.
  33. Schlesinger, 1971a, p. 453.
  34. Schlesinger, 1971a, p. 455.
  35. Schlesinger 1971a, p. 455.
  36. Schlesinger, 1971a, p.39
  37. 37,0 37,1 Schlesinger, 1971b, p. 206.
  38. Schlesinger, 1971a, p. 38.
  39. Schlesinger, 1971b, p. 203.
  40. N'unu de los sos discursos, Roosevelt introduxera la idea d'Adolf Augustus Berle, según la cual Estaos Xuníos nun precisaba más constructores y pioneros: nel futuru, la economía esmoleceríase menos de producir que d'alministrar lo que yá había.
    (Schlesinger, 1971b, p.205)
  41. Schlesinger, 1971b, p. 204.
  42. Schlesinger, 1971a, p. 119.
  43. Schlesinger, 1971b , páxs.209-214
  44. [1] Time. Consultáu'l 29 de xunetu de 2008. (N'inglés.)
  45. Schlesinger, 1971b, p. 525.
  46. 46,0 46,1 Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 236.
  47. Thomas Woods, Kenneth Gutzman (xunetu de 2008). Crown Publishing Group: Who Killed the Constitution?, páx. 288. ISBN 9780307405753.
  48. Edwin Vieira (1983). Sheridan Books: Pieces of eight: The monetary powers and disabilities of the United States Constitution, páx. 1722. ISBN 978-0967175911.
  49. The Gold Confiscation Of April 5, 1933 (n'inglés) (consultáu'l 21 de xunetu de 2008)
  50. The Gold Confiscation Of April 5, 1933, Forbiding the Hoarding of Gold Coin, Gold Bullion, and Gold Certificates
  51. Meltzer, Allan H. (2004), A History of the Federal Reserve: 1913-1951, páxs. 442-446.
  52. Mitchell, Broadus. Depression Decade: From New Yera through New Deal, 1929-1941 (1947)
  53. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 235.
  54. Brinkley, Alan (1999). American History: A Survey, 10ª ed., McGraw-Hill College. p. 505.
  55. 55,0 55,1 Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 240.
  56. 56,0 56,1 Cushman, Barry (1998). Rethinking the New Deal Court. Oxford University Press. p. 34. Error de cita: La etiqueta <ref> ye inválida; el nome «Cushman_1» ta definíu delles vegaes con distintu conteníu
  57. The Coming of the New Deal (1958) páxs. 87-176; Pride, Prejudice, and Politics: Roosevelt Versus Recovery, 1933-1938. Praeger Publishers. 1991 30 (1991).
  58. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 237.
  59. Robert Calvet, -yos États-Unis en fiches : -y New Deal, Ellipses, p. 18.
  60. Eric Rauchway, The Great Depression and the New Deal, Reflation and Relief, p. 64.
  61. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p.233
  62. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 234.
  63. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 238.
  64. Información llograda d'un documentu del sitiu histgeo.ac-aix-marseille.fr. (consultáu'l 29 de xunetu de 2008)
  65. Historical Statistics US (1976) Série D-86.
  66. Información del sitiu oficial del Gobiernu de los Estaos Xuníos First Hundred Days, (n'inglés) Consultáu'l 29 de xunetu de 2008.
  67. 67,0 67,1 Rauchway, Eric. The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, Reflation and Relief, p. 57.
  68. Rauchway, Eric. The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, Introduction. (Eric Rauchway ye profesor del departamiento d'historia de la universidá de California en Davis y conferenciante na universidá d'Oxford).
  69. 69,0 69,1 69,2 69,3 Eric Rauchway, The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, Reflation and Relief, p. 65.
  70. 70,0 70,1 70,2 Eric Rauchway, The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, Reflation and Relief, p. 66.
  71. Ibid, A public work half done is worse than one never begun.
  72. 72,0 72,1 72,2 72,3 72,4 72,5 Rauchway, Eric. The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, Countervailing Power, p. 96.
  73. Ibid, The President wants you to join a Union.
  74. Irving L. Bernstein, Turbulent Years: A History of The American Worker, p. 70.
  75. 75,0 75,1 75,2 75,3 75,4 Rauchway, Eric. The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, Countervailing Power, p. 97.
  76. 76,0 76,1 76,2 Rauchway, Eric. The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, Countervailing Power, p. 95.
  77. ««New Deal» à l'envers» (francés) (21 de xineru de 2005). Consultáu'l 5 d'abril de 2010.
  78. 78,0 78,1 78,2 78,3 Eric Rauchway, The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, The End of the Begenning, páxs. 105-8.
  79. Ibid, «He declared war on the privilegied princes of these new economic dynasties.»
  80. Ibid, «... for educating the people to the value of encouraging people to work.»
  81. 81,0 81,1 Eric Rauchway, The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, The End of the Beginning, páxs. 108-12.
  82. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p.299
  83. Vincent, Bernard (dir.), Histoire des États-Unis, Paris, Champs Flammarion, 1997, ISBN 2080813765, p. 197.
  84. Universidá de Virginia. «Court Packing» (inglés). Consultáu'l 11 de mayu de 2010.
  85. John Y. Moser. «The Ideological Odyssey of John T. Flynn» (inglés). Universidá Ashland. Consultáu'l 6 d'abril de 2010. «A degenerate form of socialism and a debased form of capitalism.»
  86. John T. Flynn. The Roosevelt Myth (n'inglés). «Their portraits and their actions were presented to us through the movies, the radio and the press upon a heroic scale
  87. Howard Zinn (ed.), New Deal Thought, reprint, Hackett Pub Co Inc, 2003. ISBN 978-0872206854
  88. 88,0 88,1 Garet Garrett, Garet Garrett's: The People's Pottage, Truth Seeker Co Inc; About the author
  89. Robert Higgs (1 de mayu de 1996). «The Welfare State: Promising Protection in an Age of Anxiety» (inglés). Consultáu'l 7 d'abril de 2010.
  90. 90,0 90,1 90,2 Rauchway, Eric. The Great Depression and the New Deal, Oxford Press, The End of the Beginning, p.114-20
  91. Ibid, Capital Strike
  92. Brown, Y. Cary. «Fiscal policy in the Thirties: a Reappraisal.» American Economic Review.
  93. Sherry, Michael S. The Rise of American Air Power: The Creation of Armagedon, Yale University Press.
  94. Eric Rauchway, «The Great Depression and the New Deal.» Oxford Press; The New American Way, at home and around the World, páxs. 126-8.
  95. Ibid, Dr. Win-The-War.
  96. Brinkley, Alan. The end of Reform: American Liberalism in Recession and War, Nueva York: Vintage 95.
  97. 97,0 97,1 97,2 Eric Rauchway, The Great Depression and the New Deal, Oxford Press; The New American Way, at home and around the World, páxs. 126-8.
  98. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 341.
  99. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 343.
  100. Lawson, Alan. «The Cultural Legacy of the New Deal.» En Harvard Sitkoff, Fifty Years Later. The New Deal Evaluated, Philadelphie, Temple University Press, 1985, p. 163.
  101. F. Martel, De la culture en Amérique, 2006, p.111
  102. 102,0 102,1 102,2 102,3 102,4 102,5 102,6 102,7 102,8 Claude Jeannot, J-P Regái-Pellagru, -yos Principales Politiques anticrise des années trente, páxines 6-8.
  103. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, páxs. 338-339.
  104. Kaspi, A. Franklin Roosevelt, Fayard, 1988, p. 340.
  105. Milkis, Sidney M. & Jerome M. Mileur, The Great Society And The High Tide Of Liberalism, University of Massachusetts Press
  106. Eleanor Roosevelt National Historic Site. «Eleanor Roosevelt and Civil Rights» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 20 d'agostu de 2008. Consultáu'l 1 de setiembre de 2008.
  107. Bernard Vincent (dir.), Histoire des États-Unis, Paris, Champs Flammarion, 1997, ISBN 2080813765, p.200
  108. Schlesinger, 1971a, p. 156.
  109. Schlesinger, 1971a, p. 216.
  110. Ibib, Unhampered trade dovetailed with peace.
  111. Milton & Rose Friedman, Two Lucky People, páxina 113
  112. Money and Business Cycles, Friedman and Schwartz (1963) p.330 ; "The 'cure' came close to being worse than the disease.".
  113. DeLong, J. Bradford : Right from the Start? What Milton Friedman can teach progressives, 2007, p. 110 En llinia
  114. Ben Bernanke Essays on the Great Depression, Princeton University Press, 2000 p. 7, ISBN 0691016984
  115. Milton Friedman Two lucky people: Memoirs
  116. Hayek, Choice in Currency, A Way to Stop Inflation, The Institute of Economic Affairs, 1976, p. 10: «a man of great intellect but limited knowledge of economic theory».
  117. {{cita|Cuando John Dewey define la llibertá como «el poder efeutivo de faer coses determinaes» esto pue ser consideráu como un procedimientu deshonesto pa engañar a inocentes citáu por Friedrich Hayek, Droit, législation et lliberté, BUO, collection « Quadrige », 2007, p. 844.
  118. Friedrich Hayek, Droit, législation et lliberté, BUO, collection « Quadrige », 2007, p. 161.
  119. Hayek, Friedrich. Droit, législation et lliberté, BUO, collection « Quadrige », 2007, p. 408.
  120. Hayek, Ibid, p. 522.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

P. (2009). The Politically Incorrect Guide to the Great Depression and the New Deal (n'inglés). Washington: Regnery. ISBN 978159698096.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]