NASA

De Uiquipedia
Saltar a: navegación, buscar
Gtk-find-and-replace.svg
Esti artículu necesita una revisión por un correutor qu'ha d'ameyorar la so ortografía, la so gramática, la so sintaxis o'l so vocabulariu. Tamién, iguar les referencies o semeyes o con enllaces francíos.
(ver la llista completa d'artículos pa correxir)
Logo de la NASA.

NASA o National Aeronautics and Space Administration ye'l nome n'inglés de l'Alministración Nacional d'Aeronáutica y del Espaciu de los Estaos Xuníos d'América, que ye l'axencia gubernamental responsable de los programes espaciales.

Historia[editar | editar la fonte]

El Programa espacial soviéticu llanzó'l primer satélite artificial del mundu (Sputnik 1) el 4 d'ochobre de 1957. El Congresu de los Estaos Xuníos d'América percibiolu como una amenaza a la seguridá y el Presidente Eisenhower y los sos conseyeros, tres varios meses d'alderique, tomaren l'alcuerdu de fundar una nueva axencia federal que dirixera tola actividá espacial no militar.

El 29 de xunetu de 1958 Eisenhower firmó l'acta que funda la NASA, qu'entamó a furrular el 1 d'ochobre de 1958 con cuatro llaboratorios y unos 8.000 emplegaos.

L'envís de los primeros programes yera poner una nave tripulada n'órbita y ello realizóse baxo la presión de la competencia ente los EE.XX. y la URSS na denomada Carrera espacial que se produxo demientres la Guerra Fría.

Programes de la NASA[editar | editar la fonte]

El Programa Mercury[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Proyeutu Mercury
5 de mayu de 1961 llanzamientu del cohete Redstone cola cápsula Llibertá 7 del Proyeutu Mercury.

El Programa Mercury comenzó en 1958, col oxetivu de descubrir si l'home podía sobrevivir nel espaciu esterior. El 5 de mayu de 1961 Alan Shephard foi'l primer astronauta estaunidense al pilotar la nave Llibertá 7 nun vuelu suborbital de 15 minutos. John Glenn convirtiose'l 20 de febreru de 1962 nel primer estaunidense n'orbitar la Tierra, demientres un vuelu de 5 hores cola nave Amistá 7 que dio 3 vueltes a la Tierra

El Programa Gémini[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Programa Gemini

El 25 de mayu de 1961 el Presidente John F. Kennedy anunció qu'Estaos Xuníos había de se comprometer a "aterrizar a un home na Lluna y devolvelu sanu y salvu a la Tierra enantes del final de la década", pa lo que se creó'l Programa Apollo. El Programa Gémini foi concebíu pa probar les téuniques necesaries pal Programa Apollo, que necesitaba misiones munchu más complexes.

Comenzó col Gemini 3 el 21 de marzu de 1965 y acabó col Gemini 12 el 11 de payares de 1966. Edward White, quien posteriormente morrió nel accidente del Apollo 1, fizo col Gemini 4 el 3 de xunu de 1965 la primera caminata espacial d'un estaunidense. El 15 d'avientu de 1965 los Gemini 6 y 7, tripulaos por dos astronautes caún, ficieron la so primer cita espacial aproximando les naves hasta 1,8 m. El vuelu del Gemini 7 tuvo una duración de dos selmanes, tiempu que s'estimó necesariu pa les misiones Apollo. El 16 de marzu de 1966 la nave Gemini 8 tripulada por David Scott y Neil Armstrong, que llueu sedría'l primer home en pisar la Lluna, atracaren la so nave al cohete Agena 8 preparando la maniobra d'atraque ente'l módulu llunar y la nave Apollo.

El Programa Apollo[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Programa Apollo
Buzz Aldrin camina sobre la superficie de la Lluna na misión Apolo 11.

A lo llargo de los ocho años de misiones preliminares la NASA tuvo perda d'astronautes col Apolo 1 que s'incendió na rampa de llanzamientu demientres un ensayu y los sos tres astronautes morrieren. El Programa Apolo llogró la so meta col Apolo 11 qu'aterrizó con Neil Armstrong y Edwin E. Aldrin na superficie de la Lluna'l 20 de xunetu de 1969 y devolviolos a la Tierra el 24 de xunetu. Les primeres pallabres de Armstrong al poner el pie sobre la Lluna fueren: «Ésti ye un pequeñu pasu pa un home, pero un gran saltu pa la humanidá».

Diez homes más formarín la llista de astronautas en pisar la Lluna cuando finalizó el programa anticipamente col Apolo 17, en payares de 1972, cuyu resultau foi aemás de la recoxáa de muestres de regolito, la instalación de equipos de estudiu superficiales ALSEP que aún continúen enviando información.

El astronauta Charles M. Duke, Jr. en la misión Apollo 16.

La NASA había ganáu la carrera espacial y, en algún sentíu, esto dexola sin obxetivos al disminuir la atención pública capaz de garantizar los grandes presupuestos del Congresu. Ni la casi tráxica misión del Apolo 13, onde la explosión d'un tanque de oxígenu casi costó la vida a los tres astronautas y obligolos a arrenunciar a pisar la Lluna, pudo volver a atraer la atención. Les misiones posteriores al Apolo 17 (taben planificaes varies misiones más, hasta el Apolo 20) fueren suspendies. Los recortes del presupuestu, debios en parte a la Guerra de Vietnam, provocaren el fin del programa. Los tres Saturno V no utilizaos usarense pal desarrollu del primer laboratoriu estadounidense en órbita, el Skylab, y les idees foren na llínea de desarrollar un vehículu espacial reutilizable como'l transbordaor espacial. Pocu conocíu ye el proyectu AAP (Apollo Applications Program), que debía ser el sustitutu de les misiones Apolo, o el LASS, destinau a establecer una base habitada en la superficie del satéllite.

Misiones no tripulaes[editar | editar la fonte]

Aunque la inmensa mayoría del presupuestu de NASA se gastó nos vuelos tripulaos, hubo munches misiones no tripulaes promovies po-la axencia espacial.

En 1962 el Mariner 2 fue la primera nave espacial en facer un sobrevuelu cercanu a otru planeta, n'esti casu Venus. Los programas Ranger, Surveyor y Lunar Orbiter eren esenciales pa evaluar les condiciones lunares antes de intentar el vuelu tripulau del programa Apolo. Posteriormente, les dos sondes Viking que aterrizaren na superficie de Marte enviaren a la Tierra les primeres imáxenes de la superficie del planeta. Quizá les misiones no tripulaes más impresionantes fueren los programas Pioneer 10, Pioneer 11, Voyager 1 y Voyager 2, misiones que visitaren xúpiter, Saturno, Urano y Neptuno y enviaren impresionantes imáxenes en color de tos ellos y la mayoría de los sos satélites.

Cooperación entre EE.UU y la Unión Soviética[editar | editar la fonte]

El desarrollu ya lograu po-les dos potencies espaciales, tenía que producir un acercamientu entre la Unión Soviética y los Estaos Unidos. Por lo tantu, el 17 de xunetu de 1975 un Apollo, encontrando un nuevu usu después de la cancelación del Apollo 18, acoplose a un Soyuz soviéticu na misión Apollo-Soyuz pa la que hubo que diseñar un módulu intermediu y acercar la tecnoloxía de les dos naciones. Aunque la Guerra Fría duraría más años, esti fue un puntu críticu na hestoria de NASA y el principiu de la collaboración internacional na exploración espacial. Después vinieren los vuelos del transbordaor a la estación rusa Mir, vuelos de estadounidense en la Soyuz y de rusos nel transbordaor y la collaboración de ambes naciones y otras más na construcción de la Estación Espacial Internacional (ISS).

La era del transbordaor[editar | editar la fonte]

Transbordador Atlantis aterrizando en abril de 2002

El Transbordaor espacial convirtiose nel programa espacial favoritu de la NASA a finales de los años setenta y los años ochenta. Planeado tantu los dos cohetes lanzaores y el trasbordaor como reutilizables, construyerense otros cuatro trasbordaores. El primeru en ser lanzau fue el Columbia el 12 d'abril de 1981.

Pero los vuelos del transbordaor eren munchu más costosos de lo que inicialmente estaba proyectau y, después que el desastre del Transbordaor Espacial Challenger en 1986 resaltó los riesgos de los vuelos espaciales, el públicu recuperó el interés perdiu en les misiones espaciales.

No obstante, el transbordaor usose pa poner en órbita proyectos de mucha importancia como el Telescopiu Espacial Hubble (HST). El HST creose con un presupuestu relativamente pequeñu de 2.000 millones de dólares, pero continuó funcionando desde 1990 y maravilló a los científicos y al públicu. Algunes de les imáxenes fueren lexendaries, como les imáxenes del denominau Campu Profundu del Hubble. El HST ye un proyectu conxuntu entre la ESA y la NASA, y el so ésitu ayudo na mayor collaboración entre les axencies.

En 1995 la cooperación ruso-estadounidense lograríase de nuevu cuando comenzaren les misiones de acoplamientu entre el Transbordaor y la estación espacial Mir, (nesi momentu la única estación espacial completa). Esta cooperación continúa al día de güei entre Rusia y Estaos Unios, los dos socios más importantes na construcción de la ISS. La fuerza de la so cooperación nesti proyectu fue más evidente cuando la NASA empezó confiando nos vehículos de lanzamientu rusos pa mantener la ISS tras el desastre en 2003 del Columbia que mantendrá en tierra la flota de los transbordaores durante más d'un añu.

Costando más de cien mil millones de dólares, fue a veces difícil pa la NASA xustificar el proyectu ISS. La población estadounidense fue históricamente difícil de impresionar con los detalles de experimentos científicos nel espaciu. Además, no puede acomodar a tantos científicos como había siu planeau, sobre to desde que el transbordaor espacial está fuera de usu, hasta marzu de 2005, deteniendo la construcción de la ISS y limitando la so tripulación a una de mantenimientu de dos persones.

Durante la mayoría de los años 1990 la NASA enfrentose con una reducción de los presupuestos anuales por parte del Congresu. Pa responder a esti retu, el novenu administraor de la NASA, Daniel S. Goldin, inventó misiones barates baxu el lema más rápidu, más buenu, más baratu que permitió a la NASA que recortara los costos mientres se emprendín una ancha variedad de programas aerospaciales. Esi métodu fue criticau y llevó en 1999 a les pérdides de les naves xemeles Climate Orbiter y Mars Polar Lander de la exploración de Marte.

Marte y más allá[editar | editar la fonte]

Probablemente la misión con más ésitu entre el públicu nos últimos años (1997) fue la de la sonda Mars Pathfinder. Los periódicos de tol mundu llevaren les imáxenes del robot Sojourner, desplazándose y explorando la superficie de Marte. Desde 1997 la Mars Global Surveyor orbitó Marte con un ésitu científicu innegable. Desde 2001 el orbitaor Mars Odyssey estuvo buscando evidencia de agua nel planeta roxu, nel pasau o en el presente, así como pruebes de actividá volcánica.

En 2004 una misión científicamente más ambiciosa llevó a dos robots, Spirit y Opportunity, a analizar les roques en busca de agua, po-lo que aterrizaren en dos zones de Marte diametralmente opuestes y parez que encontraren vestixios d'un antigu mar o llagu salau.

El 14 de xineru de 2004, diez dís después del aterrizaxe de Spirit , el Presidente George W. Bush anunció el futuru de la exploración espacial. La humanidá volverá a la Lluna en 2020 como pasu previu a un viaxe tripulau a Marte.

El Transbordaor espacial retirarase en 2010 y será reemplazau en 2014 por el Crew Exploration Vehicle, capaz de atracar na ISS y dexar la órbita de la Tierra. El futuru del ISS ye algo inciertu, tras la explosión del Columbia el 1 de febreru de 2003, y el patrón de los vuelos del Transbordaor. La construcción completarase, pero el futuru de les próximes misiones ye inciertu.

Florida, EE.UU., Misión STS-95 del Transbordador de la NASA el 31 d'ochobre de 1998.

Administraores de la NASA[editar | editar la fonte]

  1. T. Keith Glennan (1958-1961)
  2. James E. Webb (1961-1968)
  3. Thomas O. Paine (1969-1970)
  4. James C. Fletcher (1971-1977)
  5. Robert A. Frosch (1977-1981)
  6. James M. Beggs (1981-1985)
  7. James C. Fletcher (1986-1989)
  8. Richard H. Truly (1989-1992)
  9. Daniel S. Goldin (1992-2001)
  10. Sean O'Keefe (2001-2005)
  11. Michael Griffin (2005–presente)

Instalaciones[editar | editar la fonte]

La NASA cuenta con 12 campos de instalación:

La NASA en España[editar | editar la fonte]

La MDSCC (Madrid Deep Space Communications Complex) de Robledo de Chavela ye la única instalación de la NASA n'España y forma parte de la Red del Espaciu Profundu. La so primera antena colocose en 1961 pal Programa Mariner. Esta Antena llamada DSS-61 utilizase actualmente nel Proyect educativu PARTNeR. Al pocu tiempu instalose nel municipiu cercanu de Fresnedillas de la Oliva otra antena (DSS-62, apodada "la Dino") pa les misiones Apollo, esta antena fue posteriormente trasladá a Robledo de Chavela. La tercera antena, tamién asitiada n'esta localidá madrileña, fue la DSS-63, que nació con un diámetru de 64 metros, y luego fue ampliada a 70 para realizar el seguimientu de les sondes Voyager cuando se extendió la so misión más allá de Saturno. Existen otres antenes que tienen usos diversos.

Otres axencies espaciales[editar | editar la fonte]

Véase tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces externos[editar | editar la fonte]

NASA
Wikimedia Commons tien archivos rellacionaos con:

En inglés[editar | editar la fonte]