Movimientu de 1968 en Méxicu

De Wikipedia
Movimientu de 1968 en Méxicu
Llugar Ciudá de Méxicu (Méxicu)
Causes Crisis económica, Autoritarismu, represión nel enfrentamientu ente estudiantes del IPN y la Escuela Preparatoria Isaac Ochoterena incorporada a la UNAM y la violencia caleyera.
[editar datos en Wikidata]

El movimientu de 1968 en Méxicu foi un movimientu social[1] nel qu'amás d'estudiantes de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu (UNAM), l'Institutu Politéunicu Nacional (IPN), El Colexu de Méxicu, la Escuela d'Agricultura de Chapingo, la Universidá Iberoamericana, la Universidá La Salle y la Benemérita Universidá Autónoma de Puebla participaron profesores, intelectuales, ames de casa, obreros y profesionales na Ciudá de Méxicu y otros estaos como Puebla,[2][3] constituyíos nel órganu directriz del movimientu denomináu Conseyu Nacional de Fuelga (CNH). El movimientu cuntó con un pliegu petitoriu del CNH al Gobiernu de Méxicu d'aiciones específiques como la llibertá a presos políticos y l'amenorgamientu o eliminación del autoritarismu. De fondu, el movimientu buscaba un cambéu democráticu nel país, mayores llibertaes polítiques y civiles, menor desigualdá y l'arrenunciu del gobiernu del Partíu Revolucionariu Institucional (PRI) que consideraben autoritariu.[1]

Foi reprimíu de cutio mientres l'intre del mesmu pol gobiernu de Méxicu, y col fin de terminalo, el 2 d'ochobre de 1968 perpetó la matanza na Plaza de los Trés Cultures de Tlatelolco», llogrando eslleir el movimientu n'avientu d'esi añu. El fechu foi cometíu de manera conxunta como parte de la Operación Galeana pol grupu paramilitar denomináu Batallón Olimpia, la Direición Federal de Seguridá (DFS), la llamada entós Policía Secreta y l'Exércitu Mexicanu, en contra d'una manifestación convocada pol CNH. Acordies con lo dicho por sigo mesmu en 1969[4] y por Luis Echeverría Álvarez, el responsable de la matanza foi Gustavo Díaz Ordaz.[5][6]

La Fiscalía Especial pa los Movimientos Sociales y Políticos del Pasáu (FEMOSPP) de la Procuradoría Xeneral de la República del gobiernu de Méxicu concluyó en 2006 nel so Informe Históricu presentáu a la sociedá mexicana[1] que'l movimientu estudiantil "marcó una inflexón nos tiempos políticos de Méxicu, foi "independiente, contestatario y que recurría a la resistencia civil"[1] y potencióse "coles demandes llibertaries y de democratización qu'apoderaben l'imaxinariu mundial".[1] El mesmu informe concluyó que mientres el movimientu'l gobiernu mexicanu aplicó "los sos mecanismos de control y disuasión que solía utilizar frente a la disidencia social (...) carauterizar como subversivu y, en llugar d'atopar formes d'atender les llexítimes demandes, optó por reprimir lo y aniquilar la so dirigencia y al sector que consideró más combativu".[1] Pa ello recurrió a detenciones illegales, maltratos, tortures, persecuciones, desapaiciones forzaes, espionaxe, criminalización, homicidios y execuciones estraxudiciales, caracterizando dicha fiscalía l'usu de la fuercia institucional del estáu mexicanu como "criminal".[7] Nos fechos foi activa l'asesoría, presencia ya intelixencia de l'Axencia Central d'Intelixencia de los Estaos Xuníos[8][9] so la operación LITEMPO.[10][11] El númberu de persones asesinaes, mancaes, sumíes y encarcelaes ye imprecisu.

Delles víctimes de diches aiciones intentaron carauterizar la masacre de Tlatelolco ante tribunales nacionales ya internacionales como un crime de lesa humanidá y un xenocidiu,[12][13][14] afirmación que foi sofitada pola fiscalía mexicana[1] pero refugada polos sos tribunales.[13] Tamién intentaron llevar a los autores materiales ya intelectuales de los fechos ante la xusticia.[15][13]

Dellos politólogos, historiadores ya intelectuales como Carlos Monsiváis coinciden en señalar qu'esti movimientu y el so tarrecible desenllaz afalaron a una permanente y más activa actitú crítica y opositora de la sociedá civil, principalmente nes universidaes públiques. según favorecer la radicalización d'activistes qu'optaron pola clandestinidá y formar guerrilles urbanes y rurales, que fueron reprimíes na llamada Guerra puerca en Méxicu.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

El contestu históricu mundial en 1968 taba rexíu por movimientos sociales. Nel casu de los acontecimientos asocedíos en Méxicu mientres esti periodu, formen parte del españíu de movimientos sociales (principalmente del sector estudiantil) amenaos dende hai casi 40 años tras que buscaben la democratización d'un Estáu al que se-y caracterizaba pol so autoritarismu.

  • Na primavera de 1942 l'Estáu mexicanu peracabó la primer masacre d'estudiantes. Los fechos, anguaño pocu conocíos, fueron los siguientes: los estudiantes del IPN (Institutu Politéunicu Nacional), declarando una fuelga en demanda de reconocencia llegal pa los títulos que concedía l'Institutu, y otres reivindicaciones qu'atañíen a problemes materiales qu'enfrentaben maestros y estudiantes, decidieron, pa primir al secretariu d'Educación Pública, realizar una manifestación que diría del Cascu de Santu Tomás hasta'l Zócalo. El movimientu politéunicu de 1942 que tuvo esti desenllaz tráxicu inauguró una nueva etapa na historia del movimientu estudiantil mexicanu. La modernización de la superestructura que se realizó en Méxicu dende 1940 incluyía, naturalmente, el tresformamientu o la supresión de les instituciones d'educación popular fundaes mientres el sexeniu del xeneral Lázaro Cárdenas del Río. El movimientu de 1942 constituyó la primer reaición estudiantil ante los ataques del poder a les instituciones d'educación popular. Movimientos estudiantiles d'esta naturaleza defensiva tendríen llugar más tarde, en 1949, 1952 y, finalmente, 1956. Nesti últimu añu 120 000 estudiantes de los centros d'educación popular fueron a la fuelga por reivindicaciones fundamentalmente "economicistas" y l'Estáu respondió encarcelando a dirixentes acusándolos de "disolución social", "agitadores" y faciendo intervenir al exércitu nel Internáu del IPN.
  • En 1956 empecipia'l Movimientu Revolucionariu del Maxisteriu (MRM), bien importante factor na demanda d'independencia sindical. Al axustar los líderes del SNTE una medría salarial que llega a la metá de la demanda inicial, Othón Salazar, maestru normalista de Guerrero, convoca a un mitin de protesta. Poco dempués, una asamblea independiente escoyer representante de lo que va ser el MRM, constituyíu a fines de 1957, yá bien presente nes primaries del DF.
  • N'añu 1958 foi decisivu na historia de los movimientos sociales mexicanos. Yera l'últimu añu del presidente Adolfo Ruiz Cortines. Esi añu fixeron eclosión lluches bonales ente lletricistes, telegrafistes, maestros de primaria, telefonistes, petroleros, llabradores, etc. Ente 1958 y 1959 los fenómenos d'insurxencia obrera sobresalieron y ente 1958 y 1965, en sexeniu del presidente Adolfo López Mateos, españaron innumberables lluches llabradores que solmenaron les más importantes zones agrícoles del país. En toes estes lluches la demanda del aumentu nos salarios apaecía en primer planu por cuenta de los aumentos de productos indispensables de la canasta básica, el malestar de la población nun se fixo esperar y la tensión romper na República. El primer combate qu'españó n'abril de 1958 foi la llucha magisterial por cuenta de la represión policiaca sobre una concentración de maestros que s'efectuaba nel Zócalo. La durez de la respuesta policiaca dio llugar a que'l MRM va llanzar a la movilización nun momentu en qu'ésta se faía particularmente necesaria. Dempués, l'españíu de la llucha ferrocarrilera fíxose presente'l 28 de xunu na so primer gran manifestación nel Distritu Federal cola represión per parte de la policía y los bomberos. El movimientu ferrocarrilero empecipióse'l 2 de mayu de 1958 cola formación de la Gran Comisión Pro Aumento de Salarios, y consolidóse cola proclamación del Plan del Sureste'l 12 de xunu y l'españíu de paros a partir del 26 d'esi mes. Les demandes d'esti movimientu yeren en primer instancia les meyores salariales, y darréu dempués la democracia sindical. El líder d'esti movimientu sería Demetrio Vallejo que darréu sería deteníu y encarceláu en Lecumberri.
  • En payares de 1964, el movimientu médicu empezó cuando los residentes ya internos del hospital 20 de payares del ISSSTE reclamaron el pagu de los aguilandos atrasaos y 206 d'ellos fueron despidíos. En respuesta a los despidos formó l'Asociación Mexicana de Médicos Residentes ya Internos (AMMRI) qu'empezó a entamar paros que pal día 26 d'esi mes yá tomaben a 40 hospitales del ISSSTE, Seguro Social y Ferrocarriles. El 10 d'avientu Gustavo Díaz Ordaz, acabante entrar en funciones, prometió estudiar los sos pidimientos d'aumentu de sueldos y participación na ellaboración de planes d'estudios, colo que'l 15 llevantóse'l paru. Sicasí, empecipióse una campaña de desprestixu contra'l movimientu y el gobiernu rompió les plátiques d'avenimientu. Ante ello, los médicos titulaos respondieron formando l'Alianza de Médicos Mexicanos Asociación Civil (AMMAC), que depués absorbió a la AMMRI. La AMMAC empecipió otru paru'l 13 de xineru de 1965, formulando yá non solo demandes d'aumentu salarial, sinón tamién de calter llaboral más xeneral. Díaz Ordaz prometió nuevamente negociaciones, colo cual llevantóse'l paru'l 27 de xineru. Sicasí, la ufierta de retabulación salarial nun foi satisfactoria. El 19 d'abril españó otru paru que se caltuvo hasta'l 3 de xunu y celebróse otra xunta con Díaz Ordaz, que namái resolvió un aumentu mínimu de sueldo pero nenguna otra demanda. Ante ello, los médicos realizaron una manifestación el 20 d'abril que foi atacada por grupos de choque de la FSTSE. El 14 d'agostu empecipia un paru de residentes y el 23 unu de médicos titulaos. El 26 d'agostu hai otra gran manifestación, pero esa nueche la policía tomó los hospitales 20 de payares, Rubén Lleñeru y Colonia, sustituyendo a los paristas con médicos militares. A otru día les enfermeres del 20 de payares fueron secuestraes polos grupos de choque de la FSTSE. Cientos de médicos, los más activos nel movimientu, fueron despidíos y los sos líderes encarcelaos.[16]
  • Na Universidá Michoacana de San Nicolás d'Hidalgo, en Morelia Michoacán, dende 1961 conquistara una llei orgánica democrática y tenía una influencia importante de la esquierda, amás d'amestase a les lluches populares. El 1° d'ochobre de 1966 estudiantes y ciudadanos de Morelia coincidieron nun movimientu en contra de l'alza nes tarifes del tresporte públicu. A otru día efectuaron una gran manifestación que foi atacada por pistoleros del PRI, que robaron un aparatu de soníu. Al dirixise la marcha al local priísta pa reclamar el robu, foi recibida a tiros y morrió l'estudiante Everardo Rodríguez Orbe. En protesta por esa muerte los estudiantes declararon la fuelga'l 4 d'ochobre y l'exércitu empezó a patrullar les cais, magar lo cual efectúase un gran mitin el 7 d'ochobre nel centru de Morelia. El 8 d'ochobre, a pidimientu del Congresu Local, la tropa, mandada pol xeneral José Hernández Toledo, tomó la Universidá y detuvo a decenes d'estudiantes. Mientres 3 años aproximao tuvieron presos el líder de la Central Nacional d'Estudiantes Democráticos, Rafael Aguilar Talamantes, y el dirixente popular Efrén Capiz.[16][17]
  • En 1967, los estudiantes sonorenses sumáronse y encabezaron la protesta popular pola imposición de Faustino Félix Serna como candidatu del PRI a la gubernatura de la entidá. La protesta de la población, con fuerte influencia panista, llegó a actos como ataques masivos a una comandancia de policía y cases de funcionarios en Hermosillo. Como les escueles yeren el centru de la movilización, la policía atacar, pero solo llogró que 139 planteles incorporar a un paru. Ante ello, el gobernador Encinas Johnson solicitó y llogró del Congresu'l llamáu a la intervención del exércitu, que, nuevamente al mandu de José Hernández Toledo, el 17 de mayu atacó y tomó la Universidá de Sonora. El movimientu de los estudiantes dizse empezó como un movimientu políticu qu'intentó que los estudiantes nun reclamaren polos sos derechos, pero resultó nuna increíble desgracia a nivel nacional ya internacional, yá que se dan cuenta que'l gobiernu puede manipoliar cualquier tipu d'eventu por que la ciudadanía nun faiga nengún tipu d'escándalu que pueda llegar a afectar la carrera de dalgún políticu, el derechu a protestar sobre los derechos nesi día dio a más persones el valor de falar sobre lo que quieren.[16][17]

Immanuel Wallerstein y Carlos Antonio Aguirre Rojas coinciden en señalar al movimientu de Méxicu enserto nun contestu planetariu de lluches sociales surdíes y recreaes de les universidaes depués de vivise un periodu de supuesta y aparente bonanza económica pola posguerra, siendo Braudel el primeru en denominar al movimientu «Revolución cultural de 1968», carauterizáu por revolucionar pa siempres los trés principales espacios de recreación de la cultura: la familia, los medios de comunicación y la escuela.[18]

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

Julio[editar | editar la fonte]

Fachada de la Preparatoria Isaac Ochoterena, 2017.
Estudiantes sobre un autobús quemáu'l 28 de xunetu.
  • El 22 y 23 de xunetu de 1968, asoceden una serie d'enfrentamientos ente alumnos les Vocacionales 2 y 5 del IPN y la preparatoria Isaac Ochoterena, incorporada a la UNAM. El cuerpu policiacu de granaderos ye quien esllee a alteriar, deteniendo a dellos estudiantes y entrando a les instalaciones de felicidá vocacional.[19]
  • Ente'l 26 al 29 de xunetu de 1968, delles escueles entren nun paru de llabores, los granaderos y l'exércitu entren a delles de les escueles. El 26, llevar a cabo dos manifestaciones autorizaes pol Departamentu del Distritu Federal. Caúna d'elles ye convocada por distintes agrupaciones y tienen itinerarios y horarios distintos. Una ye convocada polos estudiantes del IPN en protesta pola intervención de los granaderos na Escuela Vocacional 5 y en demanda de la desapaición del cuerpu de granaderos y la destitución de los xefes de la policía preventiva del DF, Luis Cueto y Raúl Mendiolea. La otra manifestación ye convocada pola CNED, la Mocedá Comunista y les sociedaes d'alumnos de diverses escueles del IPN y de la UNAM, que ye denominada «Marcha Xuvenil pol 26 de Julio», en conmemoración del XV aniversariu del asaltu al cuartel Moncada y en solidaridá cola Revolución Cubana. Los organizadores d'esta marcha conocen el problema de los estudiantes de la Vocacional 5, polo qu'inclúin nos sos cobertores lemas de sofitu a los sos reclamos. Esta marcha parte a les 18 hores del Saltu de l'Agua, sigue per San Juan de Letrán, güei Exa Central Lázaro Cárdenas, y conclúi con un mitin nel Hemiciclu a Juárez.
La manifestación de los estudiantes del IPN sale a les 16 hores de la Plaza de la Ciudadela. La marcha sigue la so ruta n'orde y conclúi con un mitin na Plaza del Carrillón del Cascu de Santu Tomás, cerca de les 19:30 hores. Nesi momentu, un grupu d'estudiantes opositores a la FNET apoderar del soníu pa convidar a los manifestantes a dir al Zócalo. La invitación ye aceptada per cientos d'estudiantes, quien s'entamen y entamen el camín; tomen dellos autobuses, baxar nel Panteón de San Fernando y dende equí empecipien la marcha en direición al Zócalo. Al altor de la Torre Llatinoamericana, coinciden cola manifestación de sofitu a la Revolución Cubana. Ende márcase una llinia por que ésta siga la so ruta escontra l'Hemiciclu a Juárez y los del Politéunicu escontra'l Zócalo pela cai de Maderu. Na esquina de Maderu y Palma, son atacaos por granaderos y obligaos a recular hasta l'Alamea Central. Los estudiantes dirixir al mitin que se lleva a cabu nel Hemiciclu, onde informen de la golpiza que sufrieron y piden sofitu. De momentu, entámase una marcha conxunta qu'avanza escontra la Plaza de la Constitución, vitoreando a la UNAM y al IPN y llanzando conseñes a favor de la unidá estudiantil y contra los xefes policiacos y la represión.
Nes cais de Palma y Cinco de Mayu, los estudiantes atopar de nuevu colos granaderos y la policía, sol mandu del subjefe de la Policía Preventiva del DF, xeneral Raúl Mendiolea Cereceru. Ésti avérase a los manifestantes pa ordenar que se retiren «recibiendo en respuesta una agua de piedres». De momentu'l xeneral citáu da una orde a les fuercies policiaques. Estes lláncense contra los manifestantes, corriquiándolos y cutiéndolos con brutalidá «ensin estremar ente manifestantes y simples transeúntes, lo qu'obliga a tol públicu a replegase hasta la glorieta del Caballín».
Como resultáu de la represión policiaca, hai más de 500 mancaos y decenes de deteníos, ente ellos dellos estranxeros.
El procurador xeneral de la República, Julio Sánchez Vargas, xira órdenes de aprehensión contra persones amestaes a los desordes», ente los cualos atópense dellos miembros del Partíu Comunista Mexicanu.
A partir de les 21:30 hores, axentes de la Direición Federal de Seguridá, col sofitu d'elementos del Serviciu Secretu y d'otres policías, ocupen les oficines del Comité Central del Partíu Comunista y los talleres gráficos de la Voz de Méxicu, órganu del PCM, y aprehenden a les persones que s'atopen nes instalaciones. N'otros sitios, tómense presos, ensin orde xudicial, a miembros del PCM, de la Mocedá Comunista y de la CNED.[19]
  • El 30 de xunetu de 1968, la Preparatoria 1 y 3 ye atacada y la so puerta llabrada del sieglu xviii ye destruyida por aciu un tiru de bazuca.

Agostu[editar | editar la fonte]

Un maestru falando con un soldáu na redoma de San Ildefonso en xunetu de 1968.
  • El 2 d'agostu de 1968, los universitarios descontentos pol cambéu d'itinerariu de la manifestación del día anterior realicen dos mítines frente a la Torre de Rectoría de la Ciudá Universitaria. Nel primer mitin, los oradores piden que'l rector Barro Sierra suscriba'l pliegu petitoriu estudiantil. Dos hores dempués, realízase'l segundu mitin, depués d'una marcha pol circuitu de la Ciudá Universitaria. Nesti mitin, calificar de «farsa oficialista» la manifestación encabezada pol inxenieru Folles Sierra. Dizse que la masa universitario fuera presa de les maniobres de la rectoría pa enriar el movimientu namás escontra la protesta pola violación de l'autonomía universitaria, pero non escontra la solución de los problemes estudiantiles conteníos nel pliegu». Los oradores califiquen de poco combativu'l discursu del rector de la UNAM y denuncien el control que s'exerció sobre los participantes, a quien nun se dexó esponer la so opinión sobre'l conflictu. Constitúyese'l Conseyu Nacional de Fuelga (CNH).
El CNH fórmase sobre tres principios:
  1. Solo van tar representaes les escueles en fuelga, non en paru activo :#

Va Haber trés representantes por escuela, escoyíos n'asamblea :# Nun s'almite la representación de federaciones, confederaciones, partíos o lligues, solo d'escueles. Nel CNH lleguen a tar representaes 75 escueles con un total de 250 estudiantes miembros que les sos decisiones facer por mayoría de votos, representaba por igual a alumnes, y amenorgaba la animosidad ente les instituciones rivales.[20]

La Procuradoría Xeneral de la República informa que se solicitó al xuez xirar «orde de aprehensión contra dirixentes del PCM y de delles organizaciones filiales» y que conseñó a siete persones rellacionaes col conflictu estudiantil polos delitos d'asociación delictuosa, sedición, dañu en propiedá ayena y ataques a les víes xenerales de comunicación. El Partíu Comunista Mexicanu publica un manifiestu: refuga les acusaciones na so contra; declara que fai sos les demandes estudiantiles y denuncia a la CIA d'espublizar documentos apócrifos, como'l tituláu «La Mocedá al Poder», que se presenta so la firma de la Mocedá Comunista de Méxicu. Víctor Manuel Sánchez, fundador del MURIU, critica al rector de la UNAM nuna estación de radio.[19]
  • El 3 d'agostu de 1968, apaecen nos periódicos esplegaos en pro y en contra del movimientu estudiantil. La FNET, amosando la so llealtá al réxime, manifiesta que'l gobiernu de Méxicu ye víctima d'una combalechadura nacional ya internacional «per parte de los prevocadores tradicionales entamaos nes corrientes del maoísmu, y del trosquismu», quien, diz, dende va tiempu taben yá preparaos pal españíu de violencia, «si non nestos díes, sí nes dómines nes que Méxicu va ufiertar el so corazón a la mocedá del mundu na XIX Olimpiada». La CNED declara nun manifiestu públicu que les organizaciones revolucionaries de la mocedá tán sufriendo la roxura irracional de los cuerpos policiacos». Y afirma: «el movimientu estudiantil proyeutar pa ganar la violencia y abrir nuevos calces a la democracia». El direutor xeneral del IPN, en presencia del Comité Coordinador de Fuelga del IPN, acepta encabezar la manifestación qu'estudiantes, maestros y autoridaes d'esa institución tienen programada pal llunes 5 d'agostu, en protesta pola represión gubernamental y l'allanadura a centros escolares poles fuercies policiaques y del exércitu. Pero alvierte que la so participación ta condicionada a que nenguna organización estudiantil apaeza como patrocinadora, y que solo participen estudiantes y profesores del IPN. Tales condiciones son consideraes polos estudiantes como sides pa nun participar, pos la manifestación foi proyeutada non solo polos Comités de Llucha del IPN, sinón tamién por estudiantes y profesores de la UNAM, de Chapingo y de la Normal, que los sos representantes formaron una Comisión Organizadora de la Manifestación del 5 d'agostu. La FNET alcuerda nun participar na manifestación; pretende llevantar la fuelga del IPN y acusa a los prevocadores comunistes» de ser los responsables del conflictu. La FNET, tratando de llimpiar la so imaxe, censura al xeneral Luis Cueto Ramírez, xefe de la Policía Preventiva del DF, por declarar que dirixentes de la so organización solicitaron la intervención de la policía'l 26 de xunetu. El xeneral Cueto Ramírez dirixe un oficiu a los alumnos del IPN, a pidimientu del presidente de la FNET, José R. Cebreros, afirmando «qu'en nengún momentu'l mentáu representante estudiantil solicitó a esta xefatura la intervención de la policía nos actos que se desenvolvieron mientres el 26 de xunetu».[19]
L'exércitu mexicanu nel Zócalo de la Ciudá de Méxicu el 28 d'agostu.
  • El 4 d'agostu de 1968, el movimientu estudiantil ellabora un pliegu petitoriu qu'invalida'l de la Federación Nacional d'Estudiantes Téunicos (FNET), y contién los siguientes puntos:
  1. Llibertá a los presos políticos;
  2. Derogación de los artículos 145 y 145 bis del Códigu Penal Federal –los cualos instituyíen el delitu de disolución:social y sirvieron de preséu xurídicu pa l'agresión sufierta polos estudiantes–;
  3. Desapaición del Cuerpu de Granaderos;
  4. Destitución de los xefes policiacos;
  5. Indemnización a los familiares de tolos muertos y mancaos dende l'entamu del conflictu;
  6. Finxamientu de responsabilidaes de los funcionarios culpables de los fechos sangrientos.
Contingente de la Facultá de Ciencies al mandu de la marcha del 13 d'agostu.
  • El 27 d'agostu de 1968 una multitudinaria marcha dirixir al zócalo capitalín a les 15:20 hores. Foi la primer ocasión en que se falta públicamente al presidente mexicanu, Gustavo Díaz Ordaz. Asisten aproximao 30 mil persones, que colaron dende'l Muséu d'Antropoloxía. Entá nun saliera la retaguardia de la marcha a les 19 hores cuando foi izada nel astabandera del Zócalo un banderín rojinegro. Al rematar la manifestación, unu de los sos líderes, Sócrates Campos Lemus, quien años más tarde sería identificáu como un infiltrado nel movimientu per parte del gobiernu,[21] pronúnciase a favor de quedase a esperar una respuesta del gobierno, a escasos díes del informe presidencial. En respuesta, 3500 estudiantes permanecen en guardia.[17]
Vista aérea de la manifestación del 27 d'agostu al altor del Hemiciclu a Juárez.
  • La madrugada del 28 d'agostu de 1968, delles tanquetas –les cualos destruyeron los campamentos estudiantiles–, soldaos con bayoneta calada, granaderos, según camiones de bomberos, salieron dende les cais de Pino Suárez, Seminariu y Moneda. Los estudiantes glayen: «¡Méxicu, llibertá!, ¡Méxicu, llibertá!», retirándose por Maderu siendo aproximao mil 500 persones, otros trataron en devanéu de detener la marcha de los tanques llixeros tirándose al so pasu o xubiéndose a ellos. A la fin toos fueron desallugaos del Zócalo. Los estudiantes non solo fueron desallugaos, sinón escorríos y cutíos a lo llargo de les cais del Centru Históricu hasta la Torre Llatinoamericana, onde l'Exércitu corta cartuchu. N'El Caballín, na redoma de Bucareli y Reforma, acomete a culatazos contra los estudiantes. Nel operativu participaron el 43º y el 44º Batallón d'Infantería y 1º de Fusileros Paracaidistes, al mandu del xeneral Benjamín Reyes García; según 12 carros blindaos de la guardia presidencial, cuatro carro de bomberos, alredor de 200 patrulles de la policía preventiva, cuatro batallones de tránsitu y unos diez motociclistes de la Direición Xeneral de Tránsitu. Mientres la madrugada, emplegaos del Departamentu del Distritu Federal (DDF), agora Gobiernu del Distritu Federal, izaron nuevamente'l banderín rojinegro antes del amanecer.[21][19] Esi mesmu día, dellos burócrates del DDF fueron llevaos en camiones al Zócalo. Sópitamente, los mesmos emplegaos gubernamentales empiecen a coriar «¡Somos borregos!», «¡Somos acarretaos!» y «¡Nun vamos! ¡Llévennos!». Mientres esti actu de desgraviu» a la Bandera Nacional, ábrense les puertes del Palaciu Nacional, d'onde salieron tanquetas del exércitu pa esvalixar a los manifestantes.[17]
Nes hores subsecuentes, dellos tiradores abren fueu contra estudiantes y soldaos dende'l tercer pisu del Hotel Majestic, l'edificiu allugáu en Maderu #68, na esquina de Maderu y Palma y dende dellos edificios de l'avenida Pinu Suárez. Darréu, dos sospechosos de disparar dende los edificios son deteníos y príndense-yos una subametralladora y un rifle M-2, sicasí, los sospechosos fueron lliberaos. Investigaciones posteriores señalen que los presuntos tiradores trabayaben pa les esferes más altes del gobiernu al reparase un disparu que sale dende la Suprema Corte de Xusticia de la Nación.[21]

Setiembre[editar | editar la fonte]

  • El 7 de setiembre de 1968, llevar a cabu un mitin en Tlatelolco, denomináu «la Manifestación de les Antorches».
  • El 13 de setiembre de 1968, tien llugar «La marcha del silenciu», onde los manifestantes colaron con pañuelos na boca.[19][17]
  • El 23 de setiembre de 1968, el rector Barro Sierra presenta'l so arrenunciu a la Xunta de Gobiernu de la UNAM:
Ensin necesidá d'afondar na ciencia xurídica, ye obviu que l'autonomía foi violada [...] Paezme importante añader que, de les ocupaciones militares de los nuesos edificios y terrenes, nun recibí notificación oficial dalguna, nin antes nin dempués de que s'efectuaron [...] Los problemes de los mozos solo pueden resolvese pela vía de la educación, enxamás pola fuercia, la violencia o la corrupción [..] Toi siendo oxetu de toa una campaña d'ataques personales, de llevantos, d'inxuries y de bilordiu. Ye bien ciertu qu'hasta güei vienen de xentes menores, ensin autoridá moral; pero en Méxicu toos sabemos a que dictaos obedecen. La conclusión inescapable ye que, quien nun entienden el conflictu, nin llograron solucionalo, decidieron de toes toes señalar supuestos culpables de lo que pasa, y ente ellos escoyéronme a mi [...] Por ello ye insostenible la mio posición como rector, ante l'enfrentamientu agresivo y abierto d'un grupu gubernamental. [...] En virtú de les considerancies anteriores, veo na imperiosa necesidá de presentar el mio arrenunciu irrevocable.
L'edificiu de la Vocacional 5 ye ametralláu por comandos policiacos vistíos de civil, causando grandes estroces.
Nes primeres hores de la nueche empecipien una serie de choques violentos ente estudiantes y granaderos nes zones del Cascu de Santu Tomás, de la Unidá Nonoalco Tlatelolco y de la Unidá Profesional de Zacatenco. Nel Cascu de Santu Tomás los estudiantes secuestren autobuses y asitiar en forma estratéxica alredor de les escueles; abren cabianes y balten postes «col fin de torgar el pasu de los vehículos policiacos». A les 19 hores apuerten al llugar alredor de mil 500 granaderos n'autobuses de pasaxeros, y de momentu arrodien les instalaciones del Cascu. Los politéunicos amburen los camiones colos que bloquiaren les cais aledañas al Cascu, y dende les escueles y delles cases empiecen a refundiar bombes molotov a los policías y a los autobuses en qu'éstos habíen llegáu. Los granaderos llancen en delles causes gases lacrimógenos, pero replegar pa safar les bombes molotov que-yos llancen. La llucha estender hasta l'avenida Institutu Téunicu, onde los estudiantes quemen dellos autobuses. Na madrugada del día 24, «cientos de granaderos y soldaos, sofitaos con tiros de fusil», tomen toles escueles del Cascu de Santu Tomás. Detener a 350 estudiantes, homes y muyeres. Toos ellos son treslladaos a les cárceles n'autobuses urbanos y vehículos policiacos. Na Unidá Profesional de Zacatenco, los estudiantes tamién s'enfrenten a les fuercies policiaques.[19]
Les batalles por tomar el Cascu de Santu Tomás y l'Unidá Profesional Zacatento duren más de doce hores.[22] Los estudianes politéunicos defenden les sos escueles a sangre y fueu en contra de los granaderos; asina que tien d'intervenir l'exércitu. Nos primeros minutos del día 24 de setiembre, el xeneral Gustavo Castillo salió con mil soldaos del so cuartel xeneral y dirixióse a la Unidá Profesional Zacatenco, onde yá llevaben tres díes d'enfrentamientos contra los granaderos. El xeneral Carrillo tomó la Unidá Profesional col sofitu de mil soldaos, 15 carros blindaos, rifles M-1, lanzagranadas y 150 xudiciales.[22] El saldu oficial foi de 33 mancaos y un muertu. A los trés de la mañana, el xeneral Castillo dexó a 400 soldaos curiando la Unidá Profesional Zacatenco, y con 15 carros blindaos y los 600 soldaos restastes dirixir a Santu Tomás. De la batalla por tomar Santu Tomás da cuenta la revista francesa L'Express al informar que nos combates disparáronse más de mil bales y qu'a la fin hubo 15 muertos; la información oficial del día amenorgó'l marcador a trés muertos y 45 mancaos. El Doctor Justo Igor de León Loyola (testigu presencial) escribió nel so llibru, La Nueche de Santu Tomás:
Güei vi choques sangrientos; enfrentamientos desiguales: dambos (bandos) tán armaos... ¡Pero, qué diferencia d'armes! Pistoles cubique 22 contra rifles M-1. ¡Bazucas contra bombes Molotov! D'un llau tán elementos capacitaos pal usu d'armes; son téunicos. Sicasí, nel otru, apenes si saben usales…[23]
Mientres eso asocede, na zona de la Unidá Nonoalco Tlatelolco rexístrense choques ente estudiantes y granaderos. Los granaderos recurren a les armes de fueu. Dempués d'un intensu tirotéu, tomen la Vocacional 7, y detienen a los estudiantes que s'atopen nel área.
Mientres les ocupaciones de la Ciudá Universitaria y del Cascu de Santu Tomás, dellos informes menten la participación d'un agrupamientu denomináu «Batallón Olimpia», que orixinalmente taba destináu a curiar les instalaciones olímpiques y pasó a ser un grupu de choque, y foi responsable de dellos enfrentamientos caleyeros colos estudiantes de delles vocacionales y preparatorias.[21]
  • El 27 de setiembre cinco sospechosos son deteníos en Tlatelolco cuando s'afayó que tresportaben armes y municiones nesa unidá habitacional.[21]

El 2 d'ochobre de 1968[editar | editar la fonte]

Matanza na Plaza de los Trés Cultures de Tlatelolco[editar | editar la fonte]

Fuexu de bala na paré del Templu de Santiago Tlatelolco

La tarde del 2 d'ochobre de 1968, un día dempués de la salida del exércitu del campus de la UNAM miles de persones axuntar na Plaza de los Trés Cultures en Tlatelolco.

Mentanto, l'exércitu xixilaba, como en toles manifestaciones anteriores, que nun hubiera disturbios, principalmente porque'l gobiernu tenía medrana de que fuera asaltada la Torre de la Secretaría de Rellaciones Esteriores. Coles mesmes, cuntaben col sofitu de dos helicópteros: unu de la policía y otru del exércitu.

Pela so parte, miembros del Batallón Olimpia, que los sos integrantes diben vistíos de civiles con un pañuelu o guante blancu na manzorga, se infiltraban na manifestación hasta llegar al tercer pisu del edificiu Chihuahua onde s'atopaben los oradores del movimientu y dellos periodistes.

Primer conferencia de prensa convocada pol Conseyu de Fuelga de la UNAM el 5 d'ochobre. Con micrófonu, Marcelino Perelló Valse, fíu del activista catalán Marcelino Perelló Domingo.

Cerca de les 5:55 de la tarde, dos bengalas coloraes fueron disparaes dende la torre de Tlatelolco. A les 6:10, sobrevoló la plaza un helicópteru del cual dispararon bengalas, la primera verde y la segunda colorada, presumiblemente, como señal por que los francotiradores del Batallón Olimpia apostaos nos edificios Chihuahua, 2 d'Abril, 15 de Setiembre, I.S.S.S.T.Y. 11, Revolución de 1910 y la Ilesia de Santiago,[21] según dellos miembros del Batallón Olimpia parapetados nos departamentos del Chihuahua y nel corredor del tercer pisu, abrieren fueu en contra de los manifestantes y militares qu'abelugaben el llugar, pa face-yos creer a estos postreros que los estudiantes yeren el agresores.[24] Los militares, nel so intentu de defendese, repelieron «l'agresión de los estudiantes», pero ante'l tracamundiu, los disparos nun fueron dirixíos contra los sos agresores, sinón escontra l'ensame de manifestantes que s'atopaben na plaza de Tlatelolco.

Munchos manifestantes que llograron escapar del tirotéu esconder en dellos departamentos de los edificios redoma, pero esto nun detuvo a los miembros del exércitu, que -ensin orde xudicial- aprucieron en dalgunos de los departamentos de los edificios de la Unidá Tlatelolco, pa prindar a los manifestantes. Hores dempués, la plaza taba llena de cadabres y persones mancaes. Los estudiantes fueron llevaos a culatazos a dos llugares: les puertes de los elevadores del edificiu Chihuahua, onde fueron desvistíos quedando solamente en ropa interior y cutíos, y al exconvento asitiáu al llau de la Ilesia de Santiago-Tlatelolco, onde axuntaron a aproximao 3000 deteníos.[25] Otros fueron esnudaos nes parés del conventu, onde un mes dempués entá podíen ser vistes manches de sangre nos murios –entós– blancos de la construcción. Los periodistes fueron rexistraos y confiscados los sos rollos usar y virxe, dalgunos inclusive fueron desvistíos y otros, como Oriana Fallaci, resultaron mancaos. La Plaza foi llimpiada pol cuerpu de bomberos y la tropa de soldaos caltúvose ende hasta'l 9 d'ochobre.[21] Dellos testigos aseguren que mientres esti ralu, el Batallón Olimpia amarutar d'emplegaos de lluz y agua pa poder buscar estudiantes fácilmente. Los deteníos, pela so parte, fueron unviaos a distintes cárceles de la Ciudá de Méxicu; los cabezaleros fueron unviaos al Campu Militar númberu unu o al «Palaciu Negru» de Lecumberri según al Campu Militar Nº 1.

Entá se desconoz la cifra exacta de los muertos y mancaos.[26] El gobiernu mexicanu manifestó en 1968 que fueron solo 20 muertos; trés años más tarde, la escritora Elena Poniatowska, nel so llibru La nueche de Tlatelolco, publicó la entrevista d'una madre que buscó ente los cadabres al so fíu y reveló qu'a lo menos había contáu 65 cadabres nun solu llugar.[27] El periodista inglés John Rodda, nes sos investigaciones independientes, mientres les qu'entrevistó sobrevivientes y testigos de los sucesos nos hospitales, calculó que'l saldu foi de 325.[28][29] Años más tarde, nuna segunda investigación, el númberu rebaxar a 250.[30][31]

Dellos autores, como Jorge Castañeda, creen que tou usu de la fuercia público empezó a ser magnificado pola población depués de la operación contra los estudiantes en Tlatelolco. Esti autor sostién que los estudiantes asesinaos fueron 68, y que tamién morrió 1 soldáu.[32]

Sicasí, la BBC de Londres, nuna acotación fecha nel 2005 al despachu informativu orixinal del 2 d'ochobre de 1968, y depués de conocese les implicaciones de la CIA nos fechos, sostién que'l númberu de víctimes bazcuya ente 200 y 300, y que los cuerpos rápido fueron retiraos en camiones de tresporte de basura.[33]

Polo xeneral les estimaciones calculen el númberu de muertos nun rangu que va de los 200 hasta los 1500.[34] Testigos afirmen qu'hubo grúes recoyendo centenares de cadabres qu'había al so pasu pa depués ser refundiaos y encenraos.

Los Xuegos Olímpicos[editar | editar la fonte]

El sábadu 12 d'ochobre de 1968, Díaz Ordaz, tuvo presente na inauguración de los XIX Xuegos Olímpicos, bautizaos como la olimpiada de la paz; mientres la ceremonia, un grupu de manifestantes llanzó sobre'l palcu onde'l presidente atopaba un papalote de color negru en forma de palombu, en refugo pola matanza del 2 d'ochobre.

Reaición nacional ya internacional[editar | editar la fonte]

Internacionalmente sabíase pocu de la recién matanza d'estudiantes por cuenta de la fuerte censura qu'exerció'l gobiernu mexicanu escontra los medios de comunicación -nacionales y estranxeros-[17] pa evitar una mala imaxe internacional; en dellos casos escorrer a periodistes dientro y fora del país[17] en casu d'espublizar la noticia en cualquier mediu de comunicación. Sicasí, la noticia sí llegó a oyíos de los movimientos xuveniles de Llatinoamérica y Europa. En Centro y Suramérica les embaxaes mexicanes fueron apedriaes[ensin referencies]; hubo marches en Santiago de Chile.[ensin referencies] Fíxose un mitin en Londres frente a la embaxada mexicana en simpatía col movimientu y en protesta pola represión cada vez más sangrienta per parte del gobiernu[ensin referencies]; hubo tamién marches en Toulouse y en París (Francia)[ensin referencies]. N'Alemaña, la embaxada de Méxicu foi grafiteada con «SS» rúniques y cruces gamadas[ensin referencies]; la Unión de los Estudiantes Suecos entamó una manifestación frente a la embaxada de Méxicu[ensin referencies] y un mitin similar en Ḥélsinki, Finlandia, foi eslleíu pola policía[ensin referencies]; el Conseyu d'Estudiantes de los Países Baxos solicitó que los sos atletes nun participaren nos Xuegos Olímpicos y el consuláu mexicanu nesi país foi ocupáu.[ensin referencies] En Moscú, los estudiantes llatinoamericanos de la Universidá Patricio Lumumba, protestaron frente a la embaxada mexicana.[35][36] Dellos funcionarios mexicanos, como Octavio Paz, quien entós yera embaxador de Méxicu na India, y Sergio Pitol, que se desempeñaba como amestáu cultural en Belgráu, arrenunciaron al so puestu.[17][37]El ex-presidente Lázaro Cárdenas taba incrédulu pola actuación del exércitu contra'l pueblu mexicanu.[17]

Enforma se dixo sobre la famosa frase que'l periodista Jacobo Zabludovsky pronunció na entrada del so noticieru: "Güei foi un día soleyeru" (sic),[17] que polo xeneral s'usa como exemplu de como los medios de comunicación y el gobiernu taben en complicidá pa tapar lo asocedío. Sicasí, diverses investigaciones posteriores desmintieron la esistencia de dicha frase yá que Zabludovsky naquella fecha presentaba un noticieru vespertín que s'emitía a la mesma hora en qu'asocedieron los fechos de Tlatelolco.[38]

Últimos díes[editar | editar la fonte]

  • El 3 d'ochobre, el xeneral Marcelino García Barragán, entós secretariu de la Defensa Nacional, da una conferencia de prensa, na que xustifica la intervención del exércitu: «Ordenóse un dispositivu pa evitar que los estudiantes fueren del mitin de Tlatelolco al Cascu de Santu Tomás, l'exércitu intervieno en Tlatelolco a pidimientu de la policía y p'encalorar un tirotéu ente dos grupos d'estudiantes». Y asitia: «el comandante responsable soi yo. Nun se va decretar l'estáu de sitiu. Méxicu ye un país onde la llibertá impera y va siguir imperando». Y amenaza con actuar cola mesma enerxía si «apaecen más biltos de baturiciu».[19]
Los soldaos siguen cateando los edificios cercanos a la Plaza del Trés Cultures en busca d'estudiantes que s'abelugaren nellos mientres la esfriega del día anterior. Munchos mozos son deteníos y conducíos al corredor de la planta baxa del edificiu Chihuahua, onde permanecen delles hores colos brazos n'alto. Según informes oficiales, les cifres de persones civiles muertes y mancaes en Tlatelolco, rexistraes hasta esti día, son 30 muertos y 70 mancaos; 53 d'ellos mancaos graves. Tamién s'echar# voz de que nel Campu Militar Númberu Ún tán deteníes 1500 persones. El Senáu de la República, nun documentu oficial robláu por 30 llexisladores de la Gran Comisión, «xustifica dafechu» la intervención de la fuercia público'l 2 d'ochobre.[19]
  • El 5 d'ochobre'l Conseyu Nacional de Fuelga da una conferencia de prensa, na que declara: Los estudiantes nun provocaron nin prepararon o realizaron los sangrientos sucesos del 2 d'ochobre. Quien dieron sida pa la represión militar fueron grupos d'individuos qu'ametrallaron al exércitu y al pueblu, que identificábense ente sigo per mediu d'un guante o vienda na manzorga, los mesmos que fueron vistos por dellos estudiantes faer arrestos y acatar órdenes de les autoridaes policiaques. El grupu mentáu causó la muerte cola so aición a 150 civiles y 40 militares. El propósitu de la brutal represión del 2 d'ochobre yera aprehender a tolos miembros del CNH pa descabezar el movimientu.[19]
  • El 17 d'ochobre 58 estudiantes presos en Lecumberri dan a conocer al pueblu de Méxicu'l so testimoniu:
  1. El miércoles 2 d'ochobre na Plaza de Tlatelolco, dalgunos de nós participamos nun mitin dafechu pacíficu y fuimos testigos de que persones vistíes de civil, que darréu pudimos saber que pertenecen al cuerpu especial del Exércitu Mexicanu llamáu Batallón 'Olimpia' y a los cuerpos policiacos del D. F., xunto con uniformados del mesmu exércitu, dispararon, ensin miramientu dalgunu, contra la xente inerme ya indefensa que participaba nel mitin.
  2. Dempués de los sangrientos sucesos d'esi día, fuimos deteníos con tou luxu de violencia, unos nel llugar de los fechos y otros en cases particulares o na cai, en tolos casos nun hubo, per parte de nós, resistencia dalguna a la nuesa detención.
  3. Nengún de nós fixo usu de nenguna arma de fueu, contrariamente a lo que se nos imputa.
  4. La mayoría, dempués de ser deteníos, fuimos xabazmente cutíos por elementos policiacos y militares, en locales qu'ocupen el Serviciu Secretu, la Direición Federal de Seguridá y el Campu Militar Non. 1.
  5. Fuimos sometíos a interrogatorios y tortures y dientro d'esti clima de tensión forzósenos a declarar ante'l Ministeriu Públicu.
  6. Nengún de nós recibió conseñes del Conseyu Nacional de Fuelga pa faer usu de la violencia y esti organismu, al nuesu entender, namái utilizó formes pacífiques y llegales de llucha.
  7. Toos nós tamos seriamente esmolecíos pola suerte que cuerre'l compañeru Raúl Álvarez Garín, miembru del Conseyu Nacional de Fuelga que, cónstanos, hasta'l miércoles 9 d'esti mes, permanecía presu na prisión del Campu Militar Non. 1. Hasta la fecha'l compañeru Raúl Álvarez nun foi conseñáu ante nengún xulgáu, polo qu'esiximos fáigase públicu'l so paradoriu y respétese la so integridá física…
  • El 19 d'ochobre son declaraos formalmente presos Raúl Álvarez Garín y Miguel Eduardo Valle Espinosa, miembros del Conseyu Nacional de Fuelga. Nun documentu oficial indícase que del 26 de xunetu al 24 d'ochobre de 1968 efectuáronse la aprehensión d'aproximao 5000 persones, de les cualos conseñáronse al 10 per cientu aproximao.[19]
  • El 25 d'ochobre n'asamblees efectuaes na Unidá Profesional de Zacatenco, los estudiantes pronunciar por nun tornar a clases en tantu nun se llogre la llibertá de los estudiantes presos.[19]
  • El 27 d'ochobre clausúrense los XIX Xuegos Olímpicos.
  • El 29 d'ochobre a les 12:30 hores, la Secretaría de la Defensa Nacional entrega a les autoridaes del IPN los edificios ya instalaciones que fueren ocupaos pol exércitu dende'l 24 de setiembre. El Conseyu Nacional de Fuelga efectúa asamblees xenerales en diverses facultaes y escueles de la Ciudá Universitaria y de la Unidá Profesional de Zacatenco. En toles asamblees confírmase que'l movimientu estudiantil tien de prosiguir hasta la solución de les demandes conteníes nel pliegu petitoriu de seis puntos.[19]
  • El 31 d'ochobre a les 17:30, empecipiar na escampada de la Ciudá Universitaria'l Mitin de la Unidá», programáu pol CNH p'amosar la continuidá de la unidá del estudiantáu y del movimientu. Nel mitin toma l'alcuerdu de celebrar asamblees xenerales en toles escueles del IPN y de la UNAM a partir del 4 de payares, por que la base estudiantil decida la forma que va adoptar el movimientu nes nueves circunstancies.
  • El 3 de payares el secretariu d'Educación Pública espubliza un mensaxe al traviés de la radio y la televisión, llamando a los estudiantes a restablecer la normalidá escolar. Pela so parte, el direutor de la Escuela Nacional d'Agricultura de Chapingo, Gilberto Palacios, informa que convidó a los alumnos, por aciu cartes y telegrames, a que tornen a clases, anunciando qu'éstes van volver# a entamar el 2 d'avientu del añu en cursu.
  • El 4 de payares mientres tol día, realícense asamblees en diversos planteles de la UNAM, del IPN y na Escuela Nacional de Maestros pa conocer la posición del estudiantáu en redol a la continuidá o suspensión de la fuelga estudiantil. Infórmase que, nes asamblees, los estudiantes alcordaron "siguir el paru y nun volver a clases hasta que fuera solucionáu'l pliegu petitoriu de seis puntos"; tamién decidieron «dirixise escontra los sectores obreros y llabradores en busca del so sofitu».[19]
  • El 11 de payares aumenten les presiones por que los estudiantes retornen a clases y circulen rumores d'una posible intervención del Estáu na UNAM.
  • El 14 de payares el CNH somete a la considerancia del estudiantáu y del pueblu de Méxicu, lo siguiente:
  1. «Que nun ye posible pensar na torna a clases en tantu nun se cumplan dafechu les 3 condiciones qu'afitemos pa dir al diálogu públicu.»
  2. «Que respectu al diálogu públicu caltenemos la mesma posición, entá cuando ésti llévese a cabu empecipiando los llabores académicos.»
En conferencia de prensa, el CNH anuncia qu'una comisión d'estudiantes de la Facultá de Filosofía y Lletres ta ellaborando un proyeutu d'estudiu que va sirvir de base por que la UNAM sía nel futuru una universidá crítica y desenvuelva el so llabor académicu dientro de l'autoxestión. Igualmente infórmase que la Facultá de Derechu ta preparando un estudiu alrodiu de la reestructuración de la policía.
  • El 17 de payares fáense nuevos llamaos a los estudiantes por que tornen a clases, alvirtiendo de los peligros que cuerren les instituciones educatives si aportunen en sostener la fuelga. Nesi sentíu pronuncien los directivos de les escueles del Institutu Politéunicu Nacional; según el Conseyu Universitariu de la UNAM.
  • El 21 de payares en xunta del Conseyu Nacional de Fuelga vótase unánimemente pola torna a clases. Anque s'alcuerda qu'esta deliberación sía sometida a la considerancia de les asamblees de toles escueles en fuelga, por que la base estudiantil determine una solución definitiva.
  • El 22 de payares el rector Barro Sierra llama a la torna a clases pal próximu llunes 25. Celébrense asamblees nes diverses escueles en fuelga, pa someter a considerancia del estudiantáu la propuesta del Conseyu Nacional de Fuelga de tornar a clases. Nes asamblees prodúcense encendíos discutinios y resoluciones atopaos: unes escueles pronunciar por llevantar el paru, otres deciden enllargar la fuelga. Los estudiantes del IPN, n'asamblea celebrada nel auditoriu de la Unidá Profesional de Zacatenco, refuguen la propuesta del CNH.
  • El 25 de payares realicen asamblees estudiantiles en casi tolos planteles del IPN, de la UNAM, na Escuela Nacional de Maestros y na Escuela Normal Superior de Méxicu. Nuevamente les xuntes estudiantiles carauterizar polos encendíos discutinios ente los partidarios de la fuelga y los que tán a favor de la torna a clases.[19]
  • El 6 d'avientu, axuntaos na Escuela Cimera d'Inxeniería Mecánica y Llétrica del IPN, la mayoría de los miembros del CNH, na so calidá de representantes de les diverses escueles en fuelga, decide por votación eslleir esti organismu. Anúnciase qu'al envís de siguir el movimientu estudiantil va dar# en fortalecer los comités coordinadores de llucha de los planteles de la UNAM y el IPN, según los de Chapingo y de les escueles normales. La xera inmediata de los referíos comités coordinadores va ser entamar una manifestación pal 13 d'avientu, denominada «Gran Marcha de Protesta», que'l so percorríu sería ente la Ciudá Universitaria y el Cascu de Santu Tomás.[19]
  • El 12 d'avientu'l Gobiernu del Distritu Federal niega l'autorización pa la realización de la manifestación estudiantil programada pal 13 d'avientu. La Xefatura de Policía alvierte: «esi actu nun va ser dexáu por escarecer del permisu respeutivu».
  • El 13 d'avientu, la manifestación estudiantil sale de la Ciudá Universitaria. N'Insurxentes tán aparcaos tanques militares, patrulles y camiones con granaderos, cola orde de torgar la meyora de la manifestación. Los estudiantes, cola alcordanza recién de la matanza del 2 d'ochobre, reculen y tornen a Ciudá Universitaria. Coles mesmes, agrupamientos del exércitu y de la policía atópense aparcaos nes cercaníes de los centros d'estudiu del Politéunicu, en Zacatenco y nel Cascu de Santu Tomás, col mesmu oxetu de torgar la movilización de los estudiantes.[19]

Influencia estranxera[editar | editar la fonte]

El movimientu estudiantil desenvolver nun ambiente de protestes xuveniles como lo fueron el Mayu francés y la Primavera de Praga, y munches de les sos idees de non violencia afectaron el movimientu. Sicasí, el gobiernu nun tardó n'acusar a los estudiantes de comunistes.[39] usando'l so aparatu propagandísticu pa defender la so versión de los fechos y culpar a los mozos, como foi l'usu de los noticieros de Telesistema Mexicanu,[40] publicar llibros apócrifos[41] y aportunar na influencia d'axentes rusos y cubanos nel movimientu. Sicasí, los documentos desclasificaos posteriores de la CIA revelaron que les acusaciones del gobiernu mexicanu resultaron infundaes.[21][25][42][43] Según documentos llograos pol Proyeuto Méxicu, nunca hubo una conexón real ente'l movimientu estudiantil mexicanu y el comunismu internacional, pero esta axencia apurriría información falsa a Gustavo Díaz Ordaz,[44] el so informante en Méxicu acreditáu como LITEMPO-2.[45]

El gobiernu mexicanu viose primíu pol aproximamientu de los Xuegos Olímpicos so l'amenaza de que seríen cancelaos si siguíen los disturbios.[46][47][25]

El batallón Olimpia[editar | editar la fonte]

Movimientu de 1968 en Méxicu
País  Méxicu
Función seguridá nos Xuegos Olímpicosprovocación, represión y desapaición de persones tamañu= 600 elementos

El batallón Olimpia foi'l grupu de choque creáu pol gobiernu mexicanu pa «garantizar la seguridá» nos XIX Xuegos Olímpicos y qu'en vista del movimientu estudiantil foi usáu como grupu de represión pa infiltrarse, provocar y detener manifestantes mientres la serie de protestes del branu d'aquel añu. Pa nun ser afrellaos, arrestaos o confundíos con civiles, estremar de los manifestantes por usar un guante o pañuelu blancu na manzorga.[48][21] L'agrupamientu taba conformáu per cerca de 600 elementos que proveníen de distintes zones militares de Méxicu, pero nun yeren los únicos que faíen usu de la contraseña blanca, yá que tamién participaben elementos del Estáu Mayor Presidencial, Guardias Presidenciales y de la Direición Federal de Seguridá.[21] La participación del Batallón Olimpia empezó dende'l 28 d'agostu de 1968 cuando apostaron francotiradores na sede de la Suprema Corte de Xusticia de la Nación. Tamién participaron viviegamente na ocupación del Cascu de Santu Tomás y de la Ciudá Universitaria.[21] Orixinalmente, los altos mandos del batallón clasificar como un agrupamientu "en reserva" ensin mentar l'usu de la contraseña blanca o de la vistimienta de civil.[21]

El miércoles 2 d'ochobre de 1968, cuando los estudiantes faíen un mitin en Tlatelolco, los integrantes del batallón Olimpia llegaron y abarganar nel corredor del tercer pisu del edificiu Chihuahua. Por cuenta de el tracamundiu inicial, los soldaos dispararon tamién a los miembros del Batallón Olimpia, quien pidieron que cesara'l tirotéu por cuenta de que podíen identificase.[21][49] Una vegada acabada la esfriega, el Olimpia y l'Exércitu coordináronse mutuamente pa treslladar deteníos na planta baxa del Edificiu Chihuahua.[48]

Busca de xusticia y derechu a saber[editar | editar la fonte]

El gobiernu de Méxicu cuntó con una estratexa de sabotaxe, infiltración y una campaña de desprestixu en medios de comunicación[1] como L'Heraldu, El Sol de Méxicu, El Universal y La Prensa escontra'l movimientu dende les primeres selmanes del so desenvolvimientu. A semeyanza d'otros conflictos sociales, el gobiernu exerció una fuerte censura a la llibertá d'espresión,[1] polo cual, les versiones preliminares de los diarios del día siguiente falaron no xeneral, de la versión oficial d'un choque ente'l gobiernu y dellos estudiantes armaos, y el correspondiente castigu a "sabotiadores" y "agitadores". Dalgunos de los titulares de los periódicos del 3 d'ochobre de 1968 fueron:

  • El Universal: "Tlatelolco, campu de batalla. Mientres delles hores terroristes y soldaos sostuvieron axatáu combate"
  • El Sol de Méxicu: "L'oxetivu: Atayar Los XIX Xuegos. Manes estrañes empeñar en desprestixar a Méxicu"
  • Excélsior: "Recio Combate al Esvalixar l'Exércitu un Mitin de Güelguistes"
  • Novedaes: "Balacera Ente Francotiradores y El Exércitu, En Ciudá Tlatelolco"

Namái dellos medios internacionales, como The New York Times, dieron cobertoria a los fechos. Na Plaza de los Trés Cultures atopaba la periodista Oriana Fallaci, quien resultó mancada y considerada muerta. El so testimoniu posterior foi de  «una masacre peor de les que vi mientres la guerra».

En 1971 la periodista Elena Poniatowska publicó'l llibru La nueche de Tlatelolco, construyíu esencialmente con testimonios de les persones arreyaes nel conflictu y el reportaxe de la mesma escritora.

En 1993 constituyóse la primer comisión gubernamental en busca de la verdá, pero fracasó nel so intentu por cuenta de distintos factores. En 1998 debíu al 30 aniversariu de la matanza, constituyóse nuevamente una Comisión Especial 68, que tamién fracasó. En 1999 Julio Scherer y Carlos Monsiváis publicaron el llibru Parte de Guerra: Tlatelolco 1968: Documentos Del Xeneral Marcelino García Barragán: Los Fechos y la Historia, que incluyó la correspondencia personal d'esi militar, con documentos esclusivos de tipu militar sobre l'aición del Exércitu Mexicanu y detalles operativos de la Operación Galeana.[50]

Depués de la eleición de Vicente Fox como presidente, empecipió un trabayu oficial ente'l gobiernu y organizaciones de la sociedá civil en busca de la verdá so la óptica de la xusticia transicional.

Fiscalía Especial pa Movimientos Sociales y Políticos del Pasáu[editar | editar la fonte]

En xineru de 2005, la Fiscalía Especial pa Movimientos Sociales y Políticos del Pasáu (FEMOSPP), solicitó la aprehensión de 55 persones presuntamente responsables de la matanza de Tlatelolco. En mayu de 2005, la FEMOSPP aseguró que'l ex-presidente Luis Echeverría sería conseñáu ante un xuez penal federal. Aquel día, la fiscalía consideraba tamién como sospechosos de la matanza tanto al ex-presidente, como al ex procurador xeneral de la República, Julio Sánchez Vargas; al ex axente del Ministeriu Públicu, Salvador del Toro Rosales; al entós subdireutor de la Direición Federal de Seguridá (DFS), Luis de la Barreda Moreno; y al entós comandante d'un grupu d'axentes, Miguel Nazar Haro.

En payares de 2006 el xuez José Mattar, responsable del Segundu Tribunal Unitariu en Materia Penal, ordenó la detención de Luis Echeverría. Ordenóse'l so arrestu domiciliariu, por cuenta de la so avanzada edá. En xunetu, un tribunal federal concedió un amparu contra l'autu de formal prisión, y ordenóse llevantar l'arrestu domiciliariu.

El titular del Tercer Tribunal Unitariu en Materia Penal, Jesús Guadalupe Lluna Altamirano, exoneró a Echeverría al considerar que nun esistía dalguna prueba que la inculpara como responsable de los fechos asocedíos cuando foi secretariu de Gobernación; magar determinó qu'hubo xenocidiu entamáu y executáu.

La FEMOSPP dio a conocer en febreru del 2006 un importante documentu sobre'l periodu de la Guerra puerca en Méxicu nel cual incluyó al movimientu estudiantil de 1968[51]

Númberu de muertos[editar | editar la fonte]

Hasta la fecha nun se llogró esclariar esautamente la cantidá oficial d'asesinaos, mancaos, sumíos y encarcelaos dende'l surdimientu del movimientu, por cuenta de la política oficial de ocultamiento d'información, evidencies y eliminación de rexistros públicos de manera apostada.[1] Nel documental "Tlatelolco, les claves de la matanza" amuésase un video de la matanza ,onde pueden cuntase alredor de 150 muertos a 200.

2 d'ochobre de 1968, Operación Galeana[editar | editar la fonte]

El presidente Gustavo Díaz Ordaz reportó nun anunciu a los medios de comunicación 26 muertos, mil 43 persones deteníes y 100 mancaos. El CNH reportó'l 6 d'ochobre 100 muertos y miles de mancaos. El corresponsal de la BBC de Londres en Méxicu, Julian Petiffer, quien guardó los fechos, mentó nun despachu noticioso[52] que «nuna destacable demostración de babayada, brutalidá, o dambes xuntes, l'exércitu y la policía pasaron fueu de ametralladores per miles de manifestantes pacíficos y xente que diba de camín pol llugar...» y envaloró el númberu d'estudiantes asesinaos en, siquier, 200.[33] Miembros del Conseyu Nacional de Fuelga apurrieron al periodista británicu John Rodda la cifra de 325 muertos, númberu que Rodda nun confirmó antes de la so publicación nel rotativu The Guardian,[53] pero qu'oldeó con datos del Hospital Militar pa concluyir que fueron 267 muertos y 1,200 mancaos.[54] La llábana conmemorativa de Plaza de los Trés Cultures en Ciudá de Méxicu namái enlista 20 nomes de cayíos, anque esclaria que pueden ser "munchos más que los sos nomes y edaes entá nun conocemos".[53] D'alcuerdu a correspondencia intercambiada ente Alfonso Corona de la Rosal, xefe del Departamentu del Distritu Federal, y el secretariu de Defensa Nacional, xeneral Marcelino García Barragán, hubo 43 muertos, incluyendo ente ellos un neñu y cuatro soldaos. Nun videu amuésase como un soldáu cubre al neñu de les bales y de lo que pasaba[53] Informes desclasificaos de la embaxada de los Estaos Xuníos en Méxicu identificaron ente 150 y 200 víctimes.[53]

En 2006 como parte del Proyeutu Méxicu, la organización estauxunidense National Security Archive (Archivu Nacional de Seguridá) y Archivos Abiertos empecipiaron un llabor d'investigación coleutiva sobre'l númberu real de víctimes, Los muertos de Tlatelolco, sofitándose nun ampliu llabor documental nel Archivu Xeneral de la Nación mexicanu, documentos desclasificaos de los Estaos Xuníos según la invitación a la sociedá a ampliar la información de los sos familiares muertos o sumíos por aciu un blogue. Les evidencies documentales de dichu proyeutu dexaron saber sobre 34 muertos dafechu identificaos y 10 desconocíos.[55]

Día de duelu nacional[editar | editar la fonte]

El 8 de payares de 2011, el Congresu de la Unión declaró'l 2 d'ochobre, día de duelu nacional. Amás, propúnxose inscribir dicha fecha nel muriu d'honor de la Cámara de Diputaos, en memoria de los "mártires de la democracia".[56]

Llibros[editar | editar la fonte]

  • La novela Muertes d'Aurora de Gerardo de la Torre referir a la participación d'un grupu de petroleros de la Refinería d'Azcapotzalco nel movimientu estudiantil.
  • La novela Los díes y los años, de Luis González d'Alba, rellata la esperiencia personal del autor (entós miembru del CNH) antes y dempués del conflictu.
  • El llibru de René Aviles Nueva Utopía y los guerrilleros, publicáu en 1973.
  • El Llibru The Tlatelolco Massacre in Mexico de Ronald L. Ecker (inglés).
  • La novela La Plaza de Luis Spota narra una historia ficticia del asesinatu d'una estudiante.
  • El llibru El cercu de Tlatelolco de Raúl Álvarez Garín.
  • El llibru Nada y asina sía d'Oriana Fallaci, periodista italiana, cunta la esperiencia personal de l'autora, quien s'atopaba presente faciendo cubrimientu periodísticu de la fuelga que desenllazó na Matanza de Tlatelolco, na que resultó gravemente mancada; con esta historia conclúi'l so llibru, oldeándola cola so esperiencia vivida na Guerra de Vietnam.
  • El llibru Tlatelolco 68 de Juan Miguel De Mora ye una escoyeta de rellatos a detalle de persones que tuvieron dientro de la masacre y guardaron tou lo asocedío al so alredor.
  • El llibru "La nuesa verdá" de Leopoldo Ayala, Ed.Porrúa, 1988 Méxicu
  • El llibru "Llenzu Tlatelolco" de Leopoldo Ayala, 1998, IPN
  • L'Ensayu "La Imaxinación y el Poder. Una Historia Intelectual de 1968", de Jorge Volpi, Editorial Biblioteca Yera. Edición de 1988.
  • El llibru "1968 Los Archivos de la Violencia", de Sergio Aguayo Quezada, editorial Grijalbo, Méxicu 1998.
  • El llibru "Yo acuso, poesía escorrida política" de Leopoldo Ayala, IPN, 2004, Méxicu
  • La novela "Pruyimientos opuestos" de S. V. Moraq, Ed. Pallabra en Vuelu, 2011 Méxicu. Ye la historia d'un protagonista del movimientu qu'en cartes rellata les sos esperiencies a una amiga distante dende la perspeutiva del humanismu dialécticu. Recrea cantares, películes, lliteratura y otros aspeutos culturales de la dómina.
  • La novela "Vencer o morrer" de Leopoldo Ayala, IPN, 2008. Méxicu
  • El llibru "L'Otru Camín" de Joel Ortega Juárez, FCE, 2006. Méxicu
  • El llibru "Disparos na Escuridá" de Fabrizio Mejía Madrid, biografía novelada del ex-presidente de Méxicu, Gustavo Díaz Ordaz. Méxicu, Ed. Suma, 2011.
  • El llibru "La llibertá nunca s'escaez. Memoria del 68", de Gilberto Guevara Borrina.

Películes[editar | editar la fonte]

Participación d'artistes mexicanos[editar | editar la fonte]

Mientres el movimientu estudiantil dellos artistes participaron nun mural coleutivu en sofitu de les demandes estudiantiles. El mural improvisáu y coleutivu foi pintáu mientres dellos domingos nos festivales populares qu'entamaba'l Comité de Fuelga na escampada de la UNAM, sobre les llámines acanalaes de cinc que cubríen les ruines del monumentu a Miguel Alemán Valdés. Sobre les llámines de cinc que lu cubrieron, tamién pintaron: Guillermo Meza, Lilia Carrillo, Benito Messeguer, José Luis Cueves, Fanny Rabel, Gustavo Arias Murueta, Manuel Felguérez, Pedro Preux, Ricardo Rocha, Carlos Olachea, José Muñoz Medina, Francisco Icaza, Adolfo Mexiac y Manuel Pérez Coronado, ente otros.

Na pintura predominaben los trazos y colores de fuerte espresión y dellos artistes rescataron los sucesos de manera bien elocuente. Por casu Gustavo Arias Murueta colgó una muñeca desfecha, de que'l so banduyu estrozáu saltaben gordones de colores; con esi pequeñu oxetu rindía homenaxe a la moza que finara por estallamiento de coraes el 28 d'agostu, na represión asocedida nel Zócalo (Plaza de la Constitución) de la Ciudá de Méxicu.[57] [58][59][60][35]

En 1969, el grupu de rock Pop Music Team llanza al aire la tema Tlatelolco del so discu Society is a shit, siendo censuraos al poco tiempu.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Aguayo Quezada, Sergio (2001). La Charola. Una historia de los servicios d'intelixencia en Méxicu. Méxicu: Grijalbo.
  • Aguayo Quezada, Sergio (1998). 1968: los archivos de la violencia. Méxicu: Grijalbo-Reforma.
  • Ramírez, Ramón (1969). El movimientu estudiantil mexicanu. Méxicu: Yera.
  • Hernández, Salvador (1971). El PRI y el movimientu estudiantil de 1968. Méxicu: Ediciones El Caballín.
  • García Cantú, Gastón (1972). Javier Barro Sierra. Méxicu: Sieglu XXI Editores.
  • Avilés Fabila, René (1977). El gran solitariu de Palaciu. Méxicu: V Sieglos.
  • Espinosa Altamirano, Horacio (1977). . Méxicu: Ediciones Universo.
  • Sevilla, Renata (1978). Tlatelolco, ocho años dempués. Méxicu: Posada.
  • Revueltes, José (1978). Méxicu 68:mocedá y revolución. Méxicu: Yera.
  • Arriola, Carlos (1979). El movimientu estudiantil mexicanu na prensa francesa. Méxicu: El Colexu de Méxicu.
  • De Mora, Juan Miguel (1980). Tlatelolco 68. Méxicu: Edamex editor.
  • Cabrera Parra, José (1982). Díaz Ordaz y el 68. Méxicu: Grijalbo.
  • Gómez Miguel, Raúl (2008). El 68 mexicanu. Una semblanza informativa pa nuevos. Méxicu: Tríes.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 FEMOSPP. Informe Históricu presentáu a la sociedá mexicana: Fiscalía especial FEMOSPP. Serie: Méxicu: Xenocidiu y delitos de lesa humanidá. Documentos fundamentales 1968-2008. Tomu IX. Méxicu, Comité 68, 2008, 890 páxines. Tamién disponible en versión dixital.
  2. «El movimientu estudiantil del 68, Añu 11, númberu 5, mayu 2008». Consultáu'l 18 de xunetu de 2017.
  3. Enrique., Agüera Ibáñez,; Editorial., Benemérita Universidá Autónoma de Puebla. Direición Xeneral de Fomento; Comparaos., Benemérita Universidá Autónoma de Puebla. Programa d'Estudios Universitarios (2008). El 68 en Puebla : memoria y alcuentros, 1. ed, Benemérita Univ. Autónoma de Puebla. ISBN 9688637262.
  4. Nel so quintu informe de gobiernu en 1969, Díaz Ordaz declaró «Asumo íntegramente la responsabilidá personal, ética, social, xurídica, política y histórica poles decisiones del gobiernu en rellación colos sucesos del añu pasáu».
  5. «Non, la orde foi al Exércitu. En realidá tou lo remanó Diaz Ordaz», en Cárdenas, Rogelio. «Díaz Ordaz “remanar tou”», nota nel periódicu L'Universal, 28 de setiembre de 2008.
  6. Méndez, Alfredo (3 d'ochobre de 2008). «Díaz Ordaz engañó a la CIA: Doyle». La Jornada. Consultáu'l 18 de xunetu de 2017.
  7. "Cuando l'Estáu degola les llendes de la llegalidá y confronta al delitu col crime y, faciendo recursu del monopoliu que tien al usu de la fuercia utilízalo en contra de la so propia población, la escala y llevar al nivel del xenocidiu, l'Estáu queda 9 suxetu a les responsabilidaes de la so aición criminal en delitos, violación a los derechos humanos y crímenes de lesa humanidá. Esta actuación criminal del Estáu ye la que se documenta" en FEMOSPP, ibid.
  8. Gustavo Castillo García (2 d'ochobre de 2008). «Tlatelolco, l'infiernu» (castellanu). La Jornada (Suplementu especial). Consultáu'l 20 d'agostu de 2016.
  9. Kate Doyle (2006). «Draft Report Documents 18 Years of 'Dirty War' in Mexico - Special Prosecutor: State Responsible for Hundreds of Killings, Disappearances» (inglés). The National Security Archive. Consultáu'l 20 d'agostu de 2016.
  10. Morley, Jefferson (1 de xineru de 2011). El nuesu home en Méxicu: Winston Scott y la historia oculta de la CIA (en castellanu). Santillana Ediciones Xenerales. ISBN 9786071108883. Consultáu'l 20 d'agostu de 2016.
  11. «LITEMPO: Los güeyos de la CIA en Tlatelolco». Consultáu'l 20 d'agostu de 2016.
  12. (1 de xineru de 2008) Méxicu, xenocidiu y delitos de la humanidá: Denuncia y criterios del Comité 68: les imputaciones a los xenocides (en castellanu). Comité 68 Pro Libertad Democrátiques. Consultáu'l 20 d'agostu de 2016.
  13. 13,0 13,1 13,2 Bielous, Silvia Dutrénit; Petito, Gonzalo Varela (10 de setiembre de 2013). Tramitando'l pasáu: violaciones de los derechos humanos y axendes gubernamentales en casos llatinoamericanos (en castellanu). FLACSO Mexico / CLACSO. ISBN 9786077629283. Consultáu'l 20 d'agostu de 2016.
  14. Jesús, Pérez Caballeru (10 d'abril de 2015). L'elementu políticu nos crímenes contra la humanidá. La espansión de la figura al crime entamáu transnacional y el casu de les organizaciones de narcotraficantes mexicanes nel sexeniu 2006-2012 (en castellanu). Dykinson. ISBN 9788490853580. Consultáu'l 20 d'agostu de 2016.
  15. Méndez, Alfredo (1 d'abril de 2009). «La Jornada: Según les pruebes, Díaz Ordaz entamó solo la matanza de 1968, acoten xueces» (castellanu). La Jornada. Consultáu'l 20 d'agostu de 2016.
  16. 16,0 16,1 16,2 La Represión en Méxicu
  17. 17,00 17,01 17,02 17,03 17,04 17,05 17,06 17,07 17,08 17,09 17,10 17,11 Los sexenios: Gustavo Díaz Ordaz, Edit. Clío.
  18. movimientu-del-68-un legáu-perdurable/index.html El movimientu del 68: un legáu perdurable, entrevista col doctor Carlos Aguirre
  19. 19,00 19,01 19,02 19,03 19,04 19,05 19,06 19,07 19,08 19,09 19,10 19,11 19,12 19,13 19,14 19,15 19,16 19,17 Cronoloxía del movimientu estudiantil parte 1, 2 y 3.
  20. Werner, Michael S., ed. Encyclopedia of Mexico: History, Society & Culture. Vol. 2 Chicago: Fitzroy Dearborn Publishers, 1997.
  21. 21,00 21,01 21,02 21,03 21,04 21,05 21,06 21,07 21,08 21,09 21,10 21,11 21,12 Canal 6 de Julio, Tlatelolco: Les Claves de la Masacre
  22. 22,0 22,1 Juan Arvizu Arrioja, "Méxicu 68: Tomen Cascu de Santu Tomás tres 12 hores de combate", L'universal, Méxicu, 22 September 2008.
  23. Justo Igor de León Loyola, nueche+de+santu+tomes%22&q=%22bazucas+contra+bombes+Molotov%22#search_anchor La nueche de Santu Tomás, Ediciones de Cultura Popular, Mexico, 1988.
  24. Aguayo Quezada, Sergio. La Charola: Una historia de los servicios d'intelixencia en Méxicu, 2001, Páxs. 133-137
  25. 25,0 25,1 25,2 Procesu: 30 Años Dempués Testimonios de Tlatelolco, 1998
  26. "The death of Tlatelolco"
  27. Poniatowska, Elena. La nueche de Tlatelolco. Editorial Yera
  28. Procesu: Los Muertos de Tlatelolco "John Rodda, un reporteru de deportes pal periódicu británicu The Guardian, taba en Méxicu cuando asocedió la masacre. Con base no que guardó y les entrevistes que realizó, Rodda orixinalmente reportó que 325 persones morrieren na Plaza de los Trés Cultures."
  29. “The Killer Olimpics”, The Guardian, 18-VIII-1972.
  30. Los centenarios de les "revoluciones" mexicanes "Les tropes militares y el grupu paramilitar Batallón Olimpia reprimieron duramente a los manifestantes, provocando, según investigaciones del periodista inglés John Rodda, 250 muertos y miles de deteníos."
  31. Matthew C. Gutmann, The Romance of Democracy: Compliant Defiance in Contemporary Mexico (Berkeley, CA: University of California, 2002), p. 64.
  32. Castañeda, J. "Los 68 del 68". Periódicu Reforma, publicáu'l 30 d'agostu de 2006.
  33. 33,0 33,1 BBC ON THIS DAY."1968: Student riots threaten Mexico Olympics". 02 Oct. 2005. Consultada'l 20 de mayu de 2012.[1]
  34. Muertos de la Matanza de Tlatelolco.
  35. 35,0 35,1 "Crónica 1968", Daniel Cazés, Plaza y Valdés, 391 páxines, 1993.
  36. 1968: El Fueu de la Esperanza, Raúl Jardón
  37. Pitol, Sergio (2006). Obres aconceyaes IV. Escritos autobiográficos. Fondu de Cultura Económica, páx. 99.
  38. «El infame "Güei foi un día soleyeru" ye un mitu». Fáctico (3 de xunetu de 2015). Consultáu'l 20 de setiembre de 2016.
  39. La CIA en Méxicu: Conxura comunista y tentación golpista
  40. Teletiranía: la dictadura de la televisión en Méxicu
  41. movimientu-del-68/ "El Móndrigo": cinco anécdotes falses sobre'l movimientu del 68
  42. Procesu: Tlatelolco- la Impunidá 40 Años Dempués, 2008
  43. The Tlatelolco Massacre: U.S. Documents on Mexico and the Events of 1968
  44. Méndez, Alfredo. «Díaz Ordaz engañó a la CIA: Doyle - La Jornada». La Jornada. Consultáu'l 18 de xunetu de 2017.
  45. «Díaz Ordaz y Luis Echeverría sofitar na CIA pa reprimir». La Jornada (18 de xunetu de 2004). Consultáu'l 18 de xunetu de 2017.
  46. John R. Rodda, “'Prensa, Prensa,' A Journalist's Reflections on Mexico '68.” Bulletin of Latin American Research 29, Issue Supplement s1 (2010): 11-22.
  47. Journal of Undergraduate Research on Mexico
  48. 48,0 48,1 2 d'ochobre: imáxenes d'un fotógrafu del gobiernu
  49. ¡Somos el Batallón Olimpia! Crónica de Francisco Ortiz Pinchetti na tarde del miércoles 2 d'ochobre de 1968.
  50. Julio., Scherer García,; Marcelino., García Barragán, (1999). Parte de guerra, Tlatelolco 1968 : documentos del xeneral Marcelino García Barragán : los fechos y la historia, 1. ed, Nuevu Siglo/Aguilar. ISBN 9681905954.
  51. Informe Xeneral de La Fiscalía Especial pa Movimientos Sociales y Políticos del Pasáu (FEMOSPP)
  52. Petiffer, J. Despachu informativu de la BBC sobre los acontecimientos de los primeros díes d'ochobre de 1968. Consultáu'l 20 de mayu de 2012.[2]
  53. 53,0 53,1 53,2 53,3 Aristegui Noticies (1 d'ochobre de 2013). «muertos-de-tlatelolco-cuantos-fueron/ Los muertos de Tlatelolco, ¿cuántos fueron?». Consultáu'l 11 d'avientu de 2014.
  54. Matthew C. Gutmann, The Romance of Democracy: Compliant Defiance in Contemporary Mexico (Berkeley, CA: University of California, 2002), p.64
  55. Kate Doyle (editora, 2006). Los muertos de Tlatelolco. Usando los archivos pa desenterrar el pasáu. National Security Archive Electronic Briefing Book Non. 201.
  56. «Declaren 2 d'ochobre día de duelu nacional» (castellanu). Consultáu'l 8 de payares de 2011. La Razón de Méxicu
  57. La era de la discrepancia, p35, 38, 46, 55 y 458. Olivier Debroise, Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. Muséu Universitariu de Ciencies y Arte. UNAM, 2006. ISBN 968-9056-00-X
  58. Ignacio Asúnsolo. Escultor (1890-1965). Esposición antolóxica. Muséu Nacional d'Arte, 1985.
  59. Raquel Tibol: Confrontaciones, cróniques y recuentu. Ediciones Sámara, 1992.
  60. Evocación del mural improvisáu y coleutivu de 1968, Revista Proceso, Raquel Tibol, 2010 [3][4]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]