Mota del Cuervo

Coordenaes: 39°30′01″N 2°52′06″W / 39.5003°N 2.8682°O / 39.5003; -2.8682
De Wikipedia
Mota del Cuervo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Mota del Cuervo (es) Traducir Miguel Antonio Olivares Cobo
Nome oficial Mota del Cuervo (es)[1]
Códigu postal 16630
Xeografía
Coordenaes 39°30′01″N 2°52′06″W / 39.5003°N 2.8682°O / 39.5003; -2.8682
Mota del Cuervo alcuéntrase n'España
Mota del Cuervo
Mota del Cuervo
Mota del Cuervo (España)
Superficie 176 km²
Altitú 772,5 m
Llenda con Pedro Muñoz, El Toboso, Los Hinojosos, Santa María de los Llanos, Las Mesas y Socuéllamos
Demografía
Población 6108 hab. (2023)
- 2993 homes (2019)

- 2997 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.29% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 34,7 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
motadelcuervo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Mota del Cuervo ye un conceyu de Castiella-La Mancha, España, perteneciente a la provincia de Cuenca. Conocida turísticamente como "El Balcón de La Mancha", alcuéntrase enclaváu nel centru de Castiella-La Mancha, con una distancia casi equidistante a toles capitales de provincia de la rexón (salvu Guadalajara).

Mota del Cuervo foi dende antiguo un importante encruz de caminos, ente la ruta que xunía Toledo y depués Madrid con Llevante y la ruta ente Cuenca y el sur. La so traza más carauterística son los sos siete molinos de vientu que s'asitien na llomba a que los sos pies asitiar el pueblu.

La so principal fiesta ye la de la so patrona, Nuesa Señora de l'Antigua de Manjavacas, declarada d'interés turísticu Nacional. Celébrase'l primer y tercer domingu del mes d'agostu y consiste en traer y llevar corriendo a la Virxe en Romería dende la so Ermita a 7 quilómetros del nucleu urbanu.

Llocalización xeográficu[editar | editar la fonte]

Mota del Cuervo asitiase nel centru de Castiella-La Mancha, a una distancia asemeyada de toles capitales de provincia, salvo Guadalajara. Traviesen el conceyu la carretera N-301 que xune Madrid con Cartagena pasando per Albacete y Murcia, según l'autopista de peaxe AP-36 (Autopista Ocaña-La Roda) que realiza'l mesmu percorríu que l'anterior ente Ocaña y La Roda.

Tamién pasa per Mota del Cuervo la N-420, que xune Tarragona y Córdoba pasando por Cuenca y Ciudad Real. Otres carreteres de menos importancia que traviesen la llocalidá son la CM-3108 que xune Mota del Cuervo con Los Hinojosos y Villamayor de Santiago y la CU-V-1001 que llega hasta Las Mesas.

Distancia a capitales de provincia[editar | editar la fonte]

  • Cuenca : 113 km
  • Albacete: 112 km
  • Ciudad Real: 137 km
  • Toledo: 125 km
  • Madrid: 148 km

Historia[editar | editar la fonte]

Dellos autores afirmen que'l territoriu qu'anguaño ocupa Mota del Cuervo tuvo habitáu dende tiempos bien remotos y tomen como prueba d'ello les muertes arqueolóxiques topaos en paraxes del términu municipal. Tiense constancia de siquier dos motillas de la Edá del Bronce, según poblaciones iberorromanes (El Zagarrón, El Castellar, Manjavacas). Sicasí, ye a partir de Reconquistar y sobremanera tres la repoblación de la zona per parte de la Orde de Santiago, cuando puede faese un siguimientu daqué más llinial de la hestoria de Mota del Cuervo.

En 1243, fecha de la sentencia del pleitu siguíu ente Alcaraz y la Orde de Santiago pol control de La Mancha, nomar a Manjavacas y El Cuervo. Pel momento desconozse si esti llugar foi anterior o contemporaneu a La Mota y si quedaron fundíos nun momentu dau. Un sieglu dempués, cuando'l Maestre Don Fadrique constituyó'l llamáu "Común de La Mancha", esto ye, una asociación ente pueblos d'una mesma xurisdicción con fines ganaderos y fiscales, siguía mentándose El Cuervo.

Tocantes a Manjavacas, los sos vecinos fuéronse treslladando debíu al continuu estáu d'enfermedá en que vivíen, hasta que quedó despoblada. Esti despoblamientu asocedió al mediar el sieglu XIV, posiblemente coincidiendo cola meyora de la peste negro.

En 1394 yá apaez el nome de "La Mota" nun privilexu de confirmación de propiedá sobre ciertos montes. Y pocos años más tarde, en 1416, concédese-y fueru.

Pal periodu del dominiu santiaguista cuntamos con una fonte documental fundamental que nos dexa conocer la evolución de los pueblos de La Mancha a finales de la Edá Media. Falamos de los Llibros de Visites de la Orde de Santiago, que cubren un periodu dende 1468 hasta 1606. Les visites de los primeros años recueyen l'estáu d'abandonu y depauperación qu'había na dómina darréu anterior. Nestos llibros anotábase l'informe detalláu de la visita realizada a los llugares, edificios y bienes de la Orde.

El llabor de los Reis Católicos como Alministradores perpetuos de los bienes de la Orde, pue ser calificada d'una verdadera reconstrucción de La Mancha santiaguista en tolos aspeutos. De primeres, intentaron acabar col enraigonáu sentíu feudal que'l territoriu tenía, manifestáu nel enfotu que poníen los visitadores en reconstruyir les muralles cayíes o les vieyes fortaleces de la Orde. A finales del sieglu XV noma una fortaleza en La Mota, "que ta nel centru de la dicha villa, derrocada por el mesmu conceyu y por mandatu del marqués de Villena". Mientres el so reináu tamién s'alica'l procesu poblacional; un aumentu que vien acompañáu por un fenómenu de concentración urbana -empecipiáu polos santiaguistas- n'escoyíos y potenciaos nucleos de población qu'acaben con un asentamientu primitivu. En Mota va pasase de 190 vecinos en 1494 a 209 en 1511. A partir d'esta fecha ruempe l'estancamientu y la población crez de cutio: llegar a 500 vecinos en 1575, p'algamar 850 en 1752. Sicasí, los datos poblacionales varien según los autores.

Otru aspeutu de la obra de los Reis Católicos ye l'aumentu y l'eficacia na construcción d'ilesies y otros edificios. A partir de 1507 empezar a fundar hospitales pa probes.

En 1542, según Provisión de Carlos I y caltenida nel Archivu Municipal yá apaez completu'l nome de "La Mota El Quervo". Gracies a les llamaes Rellaciones Topográfiques de Felipe II (1575) cuntamos con una fonte de gran valor pa conocer la situación económico y social nesti periodu: los habitantes yeren na so mayoría probes, trabayadores “que ganen de comer colos sos brazos”, les cases yeren baxes y pequeñes feches de tierra y piedra. Había diez cases de fidalgos. Nesta dómina pertenecía al Reinu de Toledo y pa los pleitos en grau d'apelación recurríen a la Chancillería de Granada. Tamién taben so la xurisdicción del Prior de Uclés, por ser territoriu de la Orde de Santiago.

El 19 de marzu de 1614, el Rei Felipe IV concede a La Mota'l privilexu de villazgo y xurisdicción en primer instancia.

A metá del sieglu XVIII, el Catastru d'Ensenada, anque realizáu con fines fiscales, convertir nuna de les fontes más riques pa conocer los pueblos de Castiella. De Mota sabemos, ente otres coses, que cuntaba con 850 vecinos, 100 probes de solemnidá, 15 molinos de vientu, 3 fornos de cocer cántaros, 1 pozu de nieve, nenguna tabierna, 3 mesones, 2 hospitales y que la patrona de la villa yera Nuesa Señora de la Concepción y los sos abogaos los Arcánxeles San Miguel y San Rafael.

Yá nel sieglu XIX, y tres la reorganización provincial de Javier de Burgos en 1833, Mota del Cuervo dexa de pertenecer a Toledo, pa ser incluyida dientro de la provincia de Cuenca. Nesta dómina siguía siendo un pueblu eminentemente agrícola, pero siguía caracterizándose pola so actividá alfarera. De magar, esta villa manchega siguió un aportar históricu ensin grandes acontecimientos que destacar, que la asitiaron dientro de los principales pueblos de la provincia conquense. Too ello gracies a factores propios de la forma de ser de los moteños, como a factores físicos: situación xeográfica estratéxica, tierres calidable, etc.

Dende'l puntu de vista turísticu, fueron los años sesenta y setenta, a pesar del cayente demográficu, los de mayor puxanza. Reconstruyéronse los Molinos de Vientu y dexar a distintes embaxaes, adquirió la denominación geoturística de “Balcón de La Mancha” y ganó mientres dos años consecutivos el primer premiu nos Concursos Provinciales de Embellecimiento y Meyora de los pueblos. Tamién les sos fiestes patronales, la Trayida y la Llevada de la Virxe”, fueron declaraes d'Interés Turísticu.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Mota del Cuervo tien una superficie de 176 quilómetros cuadraos. Llenda al norte con Los Hinojosos, al este con Santa María de los Llanos y Las Mesas, al sur con Socuéllamos y al oeste con Pedro Muñoz y El Toboso.

El términu asitiar na submeseta sur, na llanura manchega. Les llombes que s'asitien al norte del términu son les últimes estribaciones de la Sierra de Altomira, esto ye, son terrenales cársticos. Al sur empiecen a apaecer los terrenes magrizos y les margas, muncho más permeables. Esta diferencia de terrenes ta rellacionada colos acuíferos; asina, los terrenales cársticos del norte pertenecen al acuíferu 19 y los magrizos del sur al famosu acuíferu 23.

Dos ríos bañen el términu: el Ríu Saona (España), qu'amás sirve de llende con Las Mesas, y el Záncara que tamién ye la llende con Socuéllamos. Hai otros regueros y ramblas, que na so mayoría desagüen nes numberoses llagunes que tien el conceyu.

El complexu lagunar de Mota del Cuervo ye parte de les «humedales manchegos», y ta asitiáu al sur del términu municipal, a unos 8 o 10 km. de distancia. Inclúi les llagunes de Manjavacas, Sancho Gómez, la Dehesilla, Alcahozo y Navalengua; según otres llagunes y zones encharcables menores (Marrancha, Montoro, La Toba, La Tata, Toconcillo, Carriazo, Los Navazos).

Por cuenta de la estensión de los cultivos, la superficie forestal viose amenorgada nos últimos años. Sicasí, entá queden dellos montes de pinu piñonero (Cerro Mingote, el Rabosero, el Giminillo, la Girona) y d'encines nos márxenes de la N-420 y la CM-3108, según cerca del Záncara.

Pol territoriu de Mota transiten dellos caminos que xunen Mota colos conceyos cercanos. Asina, hai caminos direutos hasta Villanueva de Alcardete, Villamayor de Santiago, Santa María de los Llanos, Las Mesas, Socuéllamos, Pedro Muñoz, Campo de Criptana y El Toboso. Otros caminos traviesen el términu: destaca'l Cordel de los Serranos, cañada de ganaos que venía dende Molina de Aragón y xuníase a la Cañada Real Conquense en Tomelloso, según el Camín de los Valencianos (antiguu camín de Toledo a València, anguaño Camín de Santiago de Llevante) que vien d'El Toboso y pasa por Manjavacas; y d'últimes la Senda Vedada, que xune El Toboso y Belmonte, y paez tener oríxenes romanos.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Fiestes patronales[editar | editar la fonte]

El primer domingu d'agostu celebra la trayida de la Virxe de Manjavacas. Ye una romería en carrera cola imaxe dende'l Santuariu de Manjavacas asitiáu a 7 km de la llocalidá. El segundu fin de selmana d'agostu celebra la Feria. Va Durar, oficialmente, dende'l sábadu hasta'l miércoles. El tercer domingu la imaxe de la Virxe de Manjavacas vuelve ser llevada a costazos y a la carrera hasta la so ermita.

Cunta l'imaxinariu popular de Mota, que tanto'l nome de la Ermita como'l d'esta festividá, tienen el so orixe nel sieglu XVII, cuando un grupu de homes de Mota allegó n'auxiliu d'unos comerciantes que s'accidentaren nes cercaníes del pueblu. Los primeres, quedaron estelaos pola guapura de la talla d'una Virxe, y tuvieron a bien furtiar la imaxe, dándose a la fuga a toa velocidá nuna carreta de tracción bovina. Cada primer domingu d'agostu conmemora esti acontecimientu, nunos fastos que sirven de referencia pa tola rexón, siendo declarada atraición d'interés nacional.

Santa Rita[editar | editar la fonte]

Celébrase'l fin de selmana más cercanu al 22 de mayu. Ye la fiesta d'un barriu del conceyu, pero la fiesta (y feria) ye esfrutada por tol pueblu.

San Agustín[editar | editar la fonte]

Celebra'l 28 d'agostu. La imaxe de San Agustín y la Virxe del Valle son traíes dende'l so santuariu (a 1,5 km), al igual que nel casu anterior, corriendo. Anque son fiestes de la llocalidá, vívense especialmente nel barriu de les cantarerías. La Virxe del Valle ye patrona de les cantareras.

San Cristóbal[editar | editar la fonte]

Destacar la procesión de vehículos (camiones, máquines, etc...) que lleven a cabu pa celebrar, los conductores, la fiesta del so patrón.

Fiesta del primeru de mayu[editar | editar la fonte]

Dende l'empiezu de la dómina democrática, Mota del Cuervo celebra'l Fiesta del trabayu Primeru de mayu con un actu reivindicativu de la clase trabayadora, concentración, manifiestu, etc, xunto con otres actividaes culturales, como suelen ser un conciertu na Plaza Mayor de l'Asociación Musical Moteña. En 2008, amás, pudo esfrutase de conciertos la nueche del 30 d'abril.

Turismu[editar | editar la fonte]

Pola Ermita de Manjavacas pasa'l Camín de Santiago del Sureste, procedente d'Alacant, Cartagena, Murcia, València y Albacete.

La Ruta de Don Quixote pasa por Mota del Cuervo, polos molinos de vientu y la Ermita de Manjavacas.

Costumes[editar | editar la fonte]

El primer domingu d'agostu celebra la "Trayida de la Virxe", en que la Virxe de Manjavacas ye tresportada polos anderos corriendo de la ermita al pueblu (7 km). La Virxe permanez quince díes nel pueblu, y el tercer domingu d'agostu celebra la "Llevada", pola que se vuelve a llevar a la Virxe corriendo dende'l pueblu a la ermita.

Otru costumes locales son:

- Les garganteres (3 de febreru): día en que'l padrín/madrina de bautizu d'un neñu regála-y daqué, davezu ropa o dalgún detalle d'utilidá (poner les garganteres)

- Cantar la Llueca (segundu domingu de Cuaresma): consiste en merendar un bollu (la "llueca") con, de normal, chocolate. Enantes de ponese a comer cántase una conocida cancioncilla. Anque nun tien por qué, La Sierra de los Molinos suel ser el sitiu típicu pa celebrar esti día.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Primitivo Cano Contreras PCE
1983-1987 Rafael Jiménez Crespo PCE
1987-1991 Primitivo Cano Contreras PCE/IX
1991-1995 Antonio Rodríguez García/ Teresa Castellano Rodríguez PP
1995-1999 Feliciano Mayorga Tarriño IU
1999-2003 Alfonso Escudero Ortega PSOE
2003-2007 Alfonso Escudero Ortega PSOE
2007-2011 José Vicente Mota de la Fuente Partíu_8 = IU n/d
2011-2015 Miguel Antonio Olivares Cobo PP
2015-2019 n/d n/d
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Deportes[editar | editar la fonte]

En fútbol, el so equipu ye'l C.D Mota del Cuervo, que'l día 1 de mayu de 2011 confirmó'l so ascensu a la Primer Autonómica Preferente de Castiella-La Mancha en ganando por 7-0 a Chinchilla.

Dispón d'un nuevu club d'Atletismu fundáu en 2008, teniendo esti numberosos componentes, qu'empezaron a competir na temporada 2009. Anguaño realícense carreres populares nel conceyu entamaos por dichu club.

Tamién esiste'l Club Baloncesto Mota, fundáu en 2009, que compite na 2ª División Autonómica.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]