Morales de Rey

Coordenaes: 42°04′04″N 5°47′08″W / 42.0678°N 5.7856°O / 42.0678; -5.7856
De Wikipedia
Morales de Rey
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Morales del Rey (es) Traducir José Ríos de Antón
Nome oficial Morales de Rey (es)[1]
Códigu postal 49693
Xeografía
Coordenaes 42°04′04″N 5°47′08″W / 42.0678°N 5.7856°O / 42.0678; -5.7856
Morales de Rey alcuéntrase n'España
Morales de Rey
Morales de Rey
Morales de Rey (España)
Superficie 20.14 km²
Altitú 721 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 525 hab. (2023)
- 290 homes (2019)

- 287 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 26,07 hab/km²
moralesdelrey.com
Cambiar los datos en Wikidata

Morales de Rey ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.

El conceyu asítiase nel nordeste de la provincia de Zamora, na contorna de Benavente y Los Valles. Cuenta con una superficie de 20,14 km² y, según datos del padrón municipal 2017 del INE, cuenta con una población de 582 habitantes. El so términu municipal inclúi a la llocalidá de Vecilla de la Polvorosa.

Topónimu[editar | editar la fonte]

El topónimu Moral, según Riesco Chueca,[3] respuende a un modelu tradicional del área lleonesa, consistente nun nome d'árbol en singular, femenín y con o ensin artículu. Asina ye frecuente La Moral, con o ensin artículu, según los sos diminutivos, que caltienen el xéneru femenín, de tradición llatina. Na provincia de Zamora son frecuentes los topónimos Moral, Moraleja o Moralina. L'orixe de toos ellos ye'l totémicu Morus nigra o morera negra (llatín mōrus, -i), entá denomináu moral en gran parte del dominiu llingüísticu lleonés. Este ye un árbol d'antigua tradición conceyil, frecuentemente plantáu ante munches de les ilesies rurales. Na mayor parte de los casos, la so forma diminutiva nun suel aludir a un moral pequeñu, sinón a una población llamada Moral que ye de menor rangu qu'otra llocalidá del mesmu nome.

Frente a esta teoría, tamién s'indica que n'orixe podría referise a persones procedentes d'África si atendemos al significáu deriváu del vocablu llatín 'maurus' (mauritanu), y esti del griegu 'mαῦρος' (maûros), con significáu d'escuru, por alusión al color de la so piel.[4][5]

"De Rei" ye, como en munches llocalidaes de la zona, la concreción xeográfica que nesti casu faise necesaria pa estremalo d'otros pueblu como Morales del Vino, Morales de Valverde y Morales de Toro.[4]

Escudu[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu del conceyu de Morales de Rey foi aprobáu por aciu alcuerdu de la Comisión de Gobiernu de la Diputación Provincial de Zamora de fecha 3 de mayu de 1993, polo que queda blasonado de la siguiente forma:[6]

D'oru, cabra pasante de sable. Bordadura camponada d'oru y sable. De sinople, lleón rampante de plata y una cruz con veleta de sable, ente dos montes al natural. De plata dos ondes d'azur. Al timbre Corona Real zarrada.

Allugamientu[editar | editar la fonte]

El conceyu de Morales de Rey asitiar nel valle del ríu Eria y na sierra de Carpurias, al igual que Manganeses de la Polvorosa, Santa María de la Vega, Villaferrueña, Arrabalde y Alcubilla de Nozales.

Pa llegar al conceyu, tendrá de dirixise primero a Benavente, encruz de caminos del norte d'España. Puede aportar por trés autovíes:

Morales de Rei atopar a una distancia de 12 km de Benavente. Llegar a esta llocalidá por diversu carreteres pero la más utilizada ye la d'Alcubilla, que bordia'l ríu Eria, dexando a un llau el pueblu de Manganeses de la Polvorosa y cruciando El Mosteruelo.

Paisaxe[editar | editar la fonte]

Río Eria al so pasu por Morales de Rey.
Vértiz xeodésicu na sierra de Carpurias.

Ye una población abierta a la vega del Eria, protexida pel sur poles últimes estribaciones de la sierra de Carpurias. Al pie de la mesma abre la parte más rica del interfluvio Eria-Órbigo, que comparte con otres llocalidaes como Vecilla y Fresno de la Polvorosa.

Morales atópase bien protexíu al oeste pola sierra de Carpurias y al Este pol ríu Eria. Morales atópase enclaváu ente dos montes, el Tesu y Peñaredonda.

Tocantes a la so flora podemos destacar dos zones:

  • Na zona del monte: pinos, encines, vide, texu, romeru, tomillu...
  • Na zona de la vega: chopos y moreres de les cualos procede'l nome de Morales de Rei. Amás hai que destacar los cultivos de regadío de maíz, pataca, y remolacha qu'arriquecen d'un color verde la primavera y parte del branu d'esta llocalidá.

Tocantes a la fauna, podemos atopar especies como: xabalinos, corzos, foinos, llebres...ente otres.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

El dolmen de la Casa de los Moros o Casetón de los Moros ta emparentáu pola so estructura col de L'Ayalga de Morales

Nel so territoriu conocen evidencies Paleolítiques, Neolítiques, Campaniformes y fontes romanes. D'ente elles destaca'l dólmen de L'Ayalga (a escasos metros al oeste del cascu urbanu de Morales de Rey, sobre la terraza cimera del ríu Eria y xunto a la carretera que lleva a Santa María de la Vega), que tien 5000 años d'antigüedá y ta rellacionáu pola so estructura colos dólmenes de La casa de los Moros y San Adrián, asitiaos en Arrabalde y Granucillo de Vidriales respectiamente.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

La cercanía de Petavonium confirma la presencia romana na zona na Edá Antigua

La cercana esistencia del campamentu romanu de Petavonium (en Rosinos de Vidriales), evidencia que los romanos frecuentaron la contorna y dexaron reminiscencies del so pasu por ella. Yá en términu de Morales de Rei, al fondu del llamáu camín de Santoxenia y frente al Molín de baxo –güei en ruines-, esiste un pagu con toles carauterístiques propies de ser escenariu d'una antigua villa romana. En eél apaecieron diversos instrumentos, según oxetos y piedres con inscripciones. Inda güei alviértense a güeyu restos de mosaicu, de terracota y d'otros signos peculiares corrientes nes viviendes de los antiguos romanos. Los habitantes d'esta villa romana viviríen al amparu de los castros esistentes nos montículos próximos, inda ensin estudiar. Amás, n'el mesmu cascu urbanu apaecieron dos asentamientos romanos: unu cerca de L'Ayalga, yá más cerca de les escueles; y otru, el de Santoxenia, onde entá había parés de dómina romana, tégulas, cerámiques de “terra sigillata”, monedes y teselas de mosaicu. Tou paez indicar que yera una villa romana, asitiada a la vera del Eria.

En 1998, tres unes escavaciones na zona meridional del montículo de La Corona, yá na llanura, y como a cien o doscientos metros de la confluencia de los ríos, apaeció una villa romana na qu'apaecieron numberosos instrumentos y restos de los primeros sieglos. La pena foi que precisamente taba proyeutada l'autovía de Galicia pol mesmu sitiu de les escavaciones, y por más que les protestes de la contorna fixéronse patentes, nun se respetó aquel xacimientu, ensin dulda unu de los más notables de tola zona.

La cercana Brigaecium[editar | editar la fonte]

Contribúi non pocu a reforzar la posible esistencia de l'antigua villa romana de Morales nel llugar mentáu, les modernes precisiones qu'anguaño se vienen faciendo sobre l'allugamientu de la renombrada casona Brigaecium. Dellos autores, como Roldán Hervás, asitien a Brigaecio con otra pequeña plataforma nel términu de Villabrázaro, conocíu col nome de “El Peñón” nes veres del ríu Órbigo, posición magnífica, onde esisten restos induldables d'una primitiva población.

Brigaecium yera la capital d'una tribu ástur conocida col nome de “brigaecinos”, que poblaba tol norte de Zamora. Referíos a tan estratéxica rexón falen los autores de la esistencia de tres campamentos romanos nun espaciu cercanu a la ciudá, onde tenía'l so asentamientu la Cohorte IV Gallorum. De ser cierta la teoría de que Brigecio tuviera na redoma de la desaguada del Eria nel Órbigo, podría establecese cierta conexón ente la villa romana de Morales cola Brigecina, pola proximidá esistente ente dambes, dixebraes solamente por menos de dos quilómetros.

Lo cierto ye que la numberación que figura nel miliario descubiertu xunto a la ponte del Prioratu dio pie a señalar un nuevu trazáu a la Vía de la Plata distintu dafechu al que veníen señalando'l autores. D'esta forma, la casona siguiente al referíu miliario ye Brigaecium, que siendo polo xeneral de catorce milles la distancia por aciu ente les distintes casones, resulta que “a esa distancia podría asitiase la casona de Brigecio nes cercaníes de Morales de Rey, que tien dos xacimientos, siquier, con muertes romanes”. Sicasí, la casona o posada de la vía, non siempres coincidía cola ciudá del mesmu nome, y dacuando hasta convenía que tuvieren a cierta distancia, resultáu que “como na villa de Morales de Rey nun s'afayen muertes anteriores a la dómina romana, nin asentamientu fayadizu, propiu de les ciudaes celtibeéricas, sobre un castru o altor fácil de defender”. Por tanto llega a la conclusión de que non topáu llugar fayadizu pa poder asitiar la casona de Brigecio, tien de buscase na so redoma, esto ye, ayures capaz de sirvi-y de marcu. Y atopar nel montículo asitiáu na mesma desaguada del Eria nel Órbigo, denomináu La Corona, -“nome tamién revelador onde apaecen abondosos fragmentos de cerámica de la I Edá del Fierro y tamién dellos celtibéricos, pero non romanos nin tampoco de regules”- yá en términu de Manganesos, onde-y paez que tuvo de tar asitiada Brigecio. Trátase de “un cuetu predresu de dalgún altor, formando un pandu na so parte cimera con munchos bancales y ramples en redol”.

Tamién la perantigua ermita de santa Eugenia, sumida güei, pero que duró hasta'l sieglu pasáu, allugada a la entrada del camín del so nome, yá que na so redoma atopáronse enterramientos de los primeros sieglos, siempres supunximos como probable sían restos de dalgún eremitorio anterior a la invasión de los árabes. A esti xacimientu alude Regueras Grande cuando escribe: “Santoxenia. Se documentan en superficie ensame de teselas pero solu en 1984 recuperóse un pequeñu fragmentu de 3x4 cm. Aquelles son de caliar blanca y 1 cm. de llau. Nun tener apenes restos de solera. El xacimientu ye relativamente estensu, y en particular, hai una zona dexada en barbechu pola gran densidá de materiales constructivos que presenta, amás d'otros cerámicos, restos d'estucos pintaos…”[ensin referencies]

Seique dalgún día puedan esclariase estes incógnites a midida que vaya estudiándose más y más la zona. En concencia nun ye creíble qu'una vega tan frutiega como la de Morales, pasara inalvertida pa les primeres comunidaes monástiques de los primeros sieglos, cuando San Fructuoso y San Martín Dumiense poblaben de monesterios gran parte del noroeste español, nun se dieren cuenta de les ventayes qu'axuntaba aquella vega, y aprovechar pa establecer ellí dalgún monesteriu onde poder dedicase a l'allabancia divina, supuesta la fácil provisión de la cebera más necesaria pa la subsistencia, al par de nun ser fadiaos, por topase la zona dafechu despoblada.

Edá Media[editar | editar la fonte]

El rei Alfonsu VII de Llión dio nel sieglu XII la tenencia de Morales a Ponce de Cabrera

La documentación medieval amuésanos la esistencia de Morales de Rei con dicha denominación de Morales siquier dende'l sieglu XII, teniendo d'habese refundado dientro de los procesos de repoblación entamaos polos reis lleoneses na so meyora na Reconquista escontra'l sur. Asina, Morales de Rei foi tenencia de Ponce de Cabrera mientres el reináu d'Alfonsu VII de Llión,[7] magar la villa siguió siendo posesión de realengu, siendo sustituyíu Ponce de Cabrera darréu en dicha tenencia por Vela Gutiérrez, mayordomu mayor de Fernandu II de Llión. Al ser villa de realengu, ye posible que la denominación de Rei del nome deber a esti fechu. Coles mesmes, tamién na Edá Media, ta acreditada una donación de terrenes realizada polos monarques lleoneses al monesteriu de San Pedro de Montes nel términu de Morales de Rei, que darréu fueron axudicaos al conventu de San Vicente de Salamanca.[8][9]

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Mientres tola Edá Moderna, Morales de Rei foi una de les llocalidaes que s'integraben na provincia de les Tierres del Conde de Benavente», formando parte de la «receptoría de Benavente y la so Tierra». Esta provincia que s'estendía per tierres de la citada casa condal nes actuales provincies de Zamora, Llión, Ourense y Valladolid, tien la peculiaridá de que considerándose parte del reinu de Llión, de cara al votu en Cortes dependía de la ciudá de Valladolid, ciudá na que moraba'l conde, magar la provincia de les Tierres del Conde de Benavente tenía cierta autonomía a la de la recaldación de los impuestos nel so territoriu, dependiendo coles mesmes de delles instituciones rexonales como la Notaría Mayor de Llión o l'Alférez Mayor de Reynu de Llión.[10]

Edá contemporánea[editar | editar la fonte]

Al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, Morales de Rei quedó encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa.[11] Tres la reestructuración d'España n'autonomíes, Morales de Rei pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Llión, en cuantes que conceyu adscritu a la provincia de Zamora.[12]

Economía[editar | editar la fonte]

Pinar en Morales de Rey.
Ecce Hommo de la ilesia de San Pelayo Mártir.
Doliosa de la ilesia de San Pelayo Mártir.
Benditu Cristu de la Vera Cruz
Pradería de Morales de Rey.

La dedicación agrícola del pueblu ye bastante clara, sobremanera vista'l so allugamientu na vega, a la que s'apuerta por aciu una ponte sobre'l Eria, que de la mesma da pasu a la N-VI en Pobladura del Valle.

Ye d'importancia destacar les bodegues, delles dataes de cientos d'años d'antigüedá.

Turismu[editar | editar la fonte]

Rutes de senderismo y cicloturismo[editar | editar la fonte]

Pa conocer los recursos turísticos de Morales de Rei y la aneja entidá menor de Vecilla de la Polvorosa encamiéntase realizar les 5 rutes que'l Conceyu de Morales de Rey señalizó col programa ELTUR 2016 de la Xunta de Castiella y Lleón. Nel siguiente enllaz puede atopase tola información: http://www.ayuntamientomoralesderey.gob.es/es/turismu/senderismo-y-cicloturismo/

Ilesia de San Pelayo Mártir[editar | editar la fonte]

Asitiada nel centru del pueblu ya inaugurada en 1992. Esta nueva ilesia surde pol avanzáu deterioru de l'anterior, ocupaba'l mesmu llugar que l'actual y la mayor parte de les obres qu'allugaba fueron vendíes pa poder construyir la nueva ilesia.

Hai de solliñar el retablu d'estilu Barrocu y l'imaxe de La nuesa Señora del Rosariu que lu preside. Amás d'una talla del patrón, San Pelayo, y la Doliosa que se saca en procesión en Selmana Santa.

Ermita del Benditu Cristu de la Vera Cruz[editar | editar la fonte]

Morales de Rey caltién una de les meyores imáxenes del Cristu na Cruz, posiblemente del sieglu XV, y a la que se-y atribuyeron dellos milagros. Asítiase pela rodiada del pueblu, na cai Calvo Sotelo en direición a Santa María de la Vega, construcción d'estilu rústicu y en piedra, que foi remozada y arriquecida va unos años.[13]

Dolmen de L'Ayalga[editar | editar la fonte]

El dolmen de L'Ayalga atopar a escasos metros al oeste del cascu urbanu de Morales de Rey, sobre la terraza cimera del ríu Eria y xunto a la carretera que lleva a Santa María de la Vega. Trátase d'un sepulcru de corredor nel que se calteníen visibles la cámara y el pasiellu d'accesu a la mesma, ente que'l túmulu sumió casi por completu.

L'actuación nesti momentu llindar a poner de pies unu de los bloques de la cámara que s'atopaba cayíu, según a reforzar con bloques de mampostería ensin argamasa les fiendes esistentes ente los ortostatos calteníos, evitando asina que'l sedimentu del túmulu balerara sobre la cámara.

Xusto al orixinal construyóse un retruque a escala real d'un dolmen, tal que pudo ser, col corredor d'accesu, la cámara con cubierta y amazcaráu tou ello con un túmulu de planta circular. Nesta recreación pueden visitase tantu l'esterior como l'interior.

Aula arqueolóxica del Neolíticu y el Megalíticu[editar | editar la fonte]

El términu Neolíticu define una etapa de la prehistoria carauterizada amás de pola apaición de la piedra apolazada y la cerámica, pol accesu del home a la economía de producción basada na agricultura y na ganadería. Esta auténtica revolución nes formes de vida aniciar nel Próximu Oriente y llega a les mariñes llevantines de la península ibérica en redol al VI mileniu e. C. Nel Pandu los primeros testimonios del llamáu Neolíticu Interior nun se fechen hasta'l tránsitu ente'l V y el Vi milenios e. C.

La construcción de grandes tumbes monumentales que caractericen el Megalitismo tien llugar, en tola conca del Duero, nun momentu avanzáu del Neolíticu, calteniéndose como puntos de referencia funeraria enforma tiempu dempués d'acabáu esti periodu –Edaes del Cobre y del Bronce–. Nestes estructures funeraries, llevar a cabu la inhumación de los individuos d'un mesmu grupu acompañaos d'una dote compuesta por elementos de piedra tallada, güesu trabayáu y n'ocasiones cerámica. La cronoloxía d'estos megalitos asitiar ente finales del IV mileniu y entamos del III mileniu e. C.

La creación d'una aula arqueolóxica sobre'l Neolíticu y el Megalitismo na llocalidá de Morales de Rey completar cola visita a una serie de monumentos rehabilitaos dientro del mesmu proyeutu, de los cualos dos atopar nesta mesma llocalidá, el domen de L'Ayalga y una recreación a tamañu real d'un prototipu de monumentu megalíticu construyíu na redoma del anterior. Amás d'éstos, la ruta sigue por Arrabalde, onde puede visitase el dolmen del Casetón de Los Moros y Granucillo de Vidriales, colos dólmenes de San Adrián y Les Peñezuelas.

L'aula instalóse nel edificiu de les antigües escueles, vencíu con esi envís pol Conceyu de la llocalidá, que dispón d'una superficie averada de 140 m². L'accesu llevar a cabu al traviés del área de receición. Una vegada na sala'l visitante atopa un primer espaciu d'información xeneral nel que por aciu testos y paneles esponen los conteníos fundamentales, esto ye, el significáu de los conceutos Neolíticu y Megalitismo, que se ven complementaos con un audiovisual.

Dende esi llugar enfusar na Ambientación I, na que se representa'l 'Mundu de los Vivos', centrándose en distintos aspeutos propios de la manera de vida neolíticu como l'agricultura, la ganadería, la caza, les pesca, la recueya montesa, la vida itinerante, etc. La recreación tien como elementu fundamental una cabaña que'l so interior acondicionóse con pieces diverses, cuntando de la mesma col maniquín d'una muyer que ta cosiendo delles pieles d'oveya. Al esterior, y antes d'entrar a la cabaña, representóse un fornu pa cocción de cerámica bien rústicu. Nél un personaxe ta estrayendo les pieces yá ellaboraes, asitiándose nel llau opuestu un secaderu de postes de madera.

A la salida de la cabaña'l visitante puede reparar un gran panel que da pasu al 'Mundu de los Muertos', y que representa un cortexu aciagu dirixiéndose escontra un monumentu megalíticu, l'elementu fundamental de l'Ambientación 2. A la izquierda y coincidiendo cola recreación del túmulu, haise escenificado un enterramientu companiforme nel qu'un personaxe vivu ta depositando les ufriendes carauterístiques (vasos cerámicos, puntes de flecha, cuchiellu de cobre) nel interior d'una fuesa na que fuelga'l difuntu en posición fetal. Entrar nel monumentu megalíticu al traviés del pasiellu, llegando al interior de la cámara na que s'amuesa una escena na que dos personaxes tán disponiendo la dote funeraria al pie d'un cadabre soterráu, Salar de la cámara, al traviés d'un ortostato xiratoriu, a un especio nel que por aciu paneles s'esplica'l procesu constructivu de los monumentos megalíticos, atopando tamién una maqueta col allugamientu de los dólmenes de la sierra de Carpurias.

Colexu[editar | editar la fonte]

Nesti conceyu atopa'l colexu C.R.A. San Pelayo que da serviciu a les llocalidaes de Morales de Rey, Santa María de la Vega, Arrabalde, Coomonte, Pobladura del Valle, Villaferrueña, Maire de Castroponce, Fresno de la Polvorosa y Vecilla de la Polvorosa.[14]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Morales de Rey ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • El 26 de xunu la llocalidá de Morales de Rey celebra les sos fiestes n'honor del so patrón San Pelayo.
  • El festexu más importante tien llugar al domingu siguiente del día 14 de setiembre, nel que se venera al Santísimu Cristu de la Vera Cruz, con treslláu de la imaxe a la ilesia parroquial y regresu a la ermita na tarde d'esi domingu. La devoción ye tal, qu'allega tol pueblu y numberosos devotos de los pueblos cercanos. Nesti fin de selmana entama una comida pa tol pueblu, campeonatos de cartes, ping-pong, fútbol... y, pela nueche, la verbena. El llunes celebra la misa n'honor de les Ánimes n'alcordanza de toles persones finaes y d'esta forma ríndese-yos homenaxe.
  • El día de San Marcos, el 25 d'abril. Nesta última xornada, tamién conocida como El Tortillero, allegar masivamente a les bodegues.
  • Otru actu lúdicu llevar a cabu los quintos en feches navidiegues pidiendo casa per casa lo que buenamente pueda ufiertáse-yos pa celebralo con toa seguridá nes bodegues.
  • El 15 de mayu, a la finalización de la novena, tien llugar una celebración qu'entemez el catolicismu cola fiesta popular na que se faen rosques n'honor al Benditu Cristu y púyense a la entrada de la ilesia. Importante ye la presencia de les Nazarenes y les Pelegrines, qu'acompañen nel festexu con traxes típicos.

Fíos pernomaos[editar | editar la fonte]

Damián Yáñez Neira, historiador cisterciense natural d'esta llocalidá

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/morales-de-rey-id49128.
  3. Pascual RIESCO CHUECA, “Medio natural y poblamiento en la toponimia mayor de Zamora”, estrayíu del Anuariu 2000, Institutu d'Estudios Zamoranos "Florián de Ocampo", Diputación de Zamora, p. 449-500
  4. 4,0 4,1 Torguvi: Morales de Toro
  5. DRAE: moru
  6. BOCyL (ed.): «Alcuerdo de la Comisión de Gobiernu de la Excma. Diputación Provincial de Zamora, pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera Municipal con que pretende dotase'l Conceyu de Morales de Rey.». BOCyL núm. 95/1993 (3 de mayu de 1993).
  7. Fernández-Xesta y Vázquez, Ernesto (1991). Un magnate catalán en córtelu d'Alfonsu VII: Comes Poncius de Cabreira, Princeps Çemore (en castellanu), páx. 87.
  8. De Yepes, Antonio (1959). Crónica xeneral de la Orde de San Benitu, Volume 123 (en castellanu), páx. 170. «conozse cómo los reis de Llión dieron a San Pedro de Montes bien gruesa facienda en Morales de Rei, a onde hubo un prioratu suxetu a San Pedro de Montes, y agora gocia d'esta facienda San Vicente de Salamanca»
  9. Colombás, García M. (1960). Origen y primer desenvolvimientu del Colexu de San Vicente de Salamanca (en castellanu), páx. 41.
  10. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2016). Universidá de Salamanca: La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León) (en castellanu), páx. 148-149.
  11. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  12. {{cita web |url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Llión|autor=
  13. Benditu Cristu de la Vera Cruz
  14. Dale y mira

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]