María I d'Inglaterra

De Wikipedia
María I d'Inglaterra
reina consorte d'España

25 xunetu 1554 - 17 payares 1558
monarca d'Inglaterra Reinu d'Inglaterra, Reinu d'Inglaterra

29 xunetu 1553 - 17 payares 1558
Xuana Grey - Sabela I d'Inglaterra
Reina de Irlanda (es) Traducir

29 xunetu 1553 - 17 payares 1558
Xuana Grey - Sabela I d'Inglaterra
Vida
Nacimientu Palacio de Placentia (es) Traducir18 de febreru de 1516
Nacionalidá Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Muerte Palaciu de St. James17 de payares de 1558 (42 años)
Sepultura Abadía de Westminster
Causa de la muerte enfermedad del sistema reproductor (es) Traducir
Familia
Padre Enrique VIII d'Inglaterra
Madre Catalina d'Aragón
Casada con Felipe II d'España (1554 (Gregorianu)m. 1558)[1]
Hermanos/es
Familia
Pueblu Casa de Tudor
Estudios
Llingües falaes inglés
castellanu
francés
llatín
Oficiu política, aristócratareina
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

María I d'Inglaterra, conocida como María Tudor (18 de febreru de 1516Palacio de Placentia (es) Traducir – 17 de payares de 1558Palaciu de St. James), foi reina d'Inglaterra ya Irlanda dende 1553, siendo la tercer muyer n'aportar al tronu inglés, dempués de Matilde d'Inglaterra y de la so prima segunda Xuana Grey. Yera fía d'Enrique VIII y Catalina d'Aragón.

Foi la cuarta monarca de la dinastía Tudor; recordada por abrogar les reformes relixoses introducíes pol so padre, Enrique VIII, y por someter de nuevu a Inglaterra a l'autoridá del Papa, el 30 de payares de 1554, col sofitu del Cardenal Reginald Pole. En dichu procesu, condergó a casi 300 relixosos disidentes a morrer na foguera nes Persecuciones Marianes, recibiendo por ello de la historiografía protestante el llamatu de María la Sanguinaria (n'inglés, Bloody Mary).[lower-alpha 1] El reestablecimientu del catolicismu romanu foi revertíu pola so socesora y mediu hermana, Sabela I, fía del rei Enrique VIII (padre de dambes) y la so segunda esposa, Ana Bolena, qu'antes de ser reina fuera dama de compañía de Catalina.

Cuando'l so home xubió al tronu español como Felipe II, ella convirtióse en reina consorte d'España.

Infancia y primeros años[editar | editar la fonte]

Enrique VIII padre de María I d'Inglaterra.
Catalina d'Aragón, madre de María I d'Inglaterra.

María foi la única fía d'Enrique VIII y la so primer esposa, Catalina d'Aragón que sobrevivió a la infancia. La so madre sufrió albuertos en delles ocasiones, una hermana nació muerta y tres hermanos apenes vivieron. Per parte de madre yera nieta de Fernandu II d'Aragón y de Sabela I de Castiella. Nació nel Palaciu de Placentia en Greenwich, Londres. Foi bautizada col cardenal Wolsey como padrín. Foi una neña enfermiza con problemes de visión y dolores de cabeza. John Hussey, barón Hussey de Sleaford foi'l so chambelán, y la so muyer, Lady Anne, fía de George Grey, una de los sos ayudantes.

A pesar de los sos problemes de salú, foi una neña precoz. Gran parte de la reconocencia de la so esmerada educación deber a la so madre, quien cuntó pa ello col eruditu Juan Luis Vives. Tamién estudió griegu, ciencies y música. En xunetu de 1521, con apenes cinco años y mediu, entretenía a les visites tocando'l virxinal, un pequeñu clavicémbalu. Enrique VIII adorar y presumía frente a les sos amistaes del so bon comportamientu. A la edá de nueve años, el so padre donó-y el so propia corte nel Castiellu de Ludlow, según delles prerrogativas reales, solo concedíes al Príncipe de Gales, llamándola inclusive Princesa de Gales. En 1526, foi unviada a Gales pa presidir el Conseyu de Gales y les Marques. A pesar del ciñu que-y profesaba, Enrique VIII taba decepcionáu pola ausencia de fíos varones.

Mientres la so infancia Enrique VIII axustó posibles matrimonios pa la so fía. Cuando solo tenía dos años foi prometida al fíu del rei a Franciscu I de Francia, pero trés años dempués atayóse'l tratu. En 1522 alcordóse'l Tratáu de Windsor pol que se casaría col so primu, l'emperador Carlos V, que daquella cuntaba con 22 años. Sicasí, el compromisu tamién se rompió años dempués. Foi entós cuando se suxurió la boda col padre del delfín de Francia, Franciscu I, quien deseyaba una alianza con Inglaterra. Un tratáu de matrimoniu roblar nel que s'axustaba que María se casaría con Franciscu I o'l so segundu fíu Enrique, duque de Orléans. Sicasí, el cardenal Thomas Wolsey, conseyeru xefe d'Enrique VIII, consiguió asegurar l'alianza ensin el matrimoniu.

Mientres, el matrimoniu de los padres de María taba en peligru por cuenta de la falta del herederu varón. El rei intentó l'anulación, pero'l Papa Clemente VII refugar. Especular con que la decisión del Papa tuvo influyida pol antiguu prometíu y sobrín de la madre de María, Carlos V. Enrique VIII alegara consanguinidá (a pesar del alderique sobre la posible consumación del matrimoniu), yá que la so esposa había estáu casada enantes col so hermanu Arturo. En 1533 Enrique VIII casóse de callao con Ana Bolena y más tarde el matrimoniu con Catalina foi declaráu inválidu. Enrique entós rompió rellaciones cola Ilesia Católica y proclamóse cabeza de la Ilesia Anglicana. De resultes d'ello, Catalina d'Aragón perdió'l so títulu de reina pero caltuvo'l de Princesa viuda de Gales, títulu que llevaría como viuda del príncipe Arturo. María foi declarada illexítima, pasó a recibir el tratu de Lady María y estremar de la llinia de socesión, ocupando'l so puestu'l so mediu hermana, la fía d'Ana Bolena, la futura Sabela I. María foi espulsada de la Corte, según los sos sirvientes de los sos trabayos y foi obligada a sirvir como dama de compañía de Sabela I. Nun se-y dexó ver a la so madre nin asistir al so funeral en 1536. Dizse que la razón del fríu comportamientu escontra'l so mediu hermana Sabela deber al tratu que recibió mientres estos años.

Retrato de María I (1516-1558).

Cuando Ana Bolena foi degollada, Sabela perdió'l so tratamientu de princesa, pasó a ser tratada como Lady Sabela y foi esaniciada de la llinia de socesión. Pocos díes dempués de la muerte d'Ana, Enrique VIII cásase con Xuana Seymour, quien morrió en dando a lluz a un varón, el futuru Eduardu VI. María foi la madrina y presidió el duelu nel so funeral. En respuesta a esti xestu, Enrique VIII concedió-y una casa y dexó-y morar nos palacios reales. La publicación de los gastos personales que fizo mientres esi periodu demuestren que moró en Hatfield House, nel Palaciu de Beaulieu, tamién llamáu Newhall, Richmond y Hunsdon.

En 1543 Enrique VIII casar por sesta vegada, nesta ocasión con Catalina Parr, quien consiguió xunir a tola familia. Un añu dempués, por aciu el Acta de Socesión, Enrique VIII volvió incluyir a los sos dos fíes na llinia de socesión detrás del so fíu Eduardo, a pesar de siguir siendo illexítimes de manera oficial.

Enrique VIII morrió en 1547 y el so fíu Eduardu VI asocedió-y. Yá que inda yera menor, la rexencia pasó a un conseyu apoderáu por protestantes qu'intentó enllantar la so fe en tol país. Por casu, el acta d'uniformidá 1549 prescribía los ritos protestantes, tales como l'usu del llibru d'oraciones de Thomas Cranmer.

Ascensu[editar | editar la fonte]

María I d'Inglaterra entrando en Londres pa tomar posesión del tronu en 1553, acompañada del so mediu hermana Sabela.

Eduardu VI morrió de tuberculosis en xunetu de 1553. Eduardu VI, según el so padre Enrique VIII, nun quería que María heredara la corona pola medrana a que reimplantara el catolicismu y desfixera toles reformes feches hasta esi momentu. Por ello entamó escluyila de la llinia socesoria, daqué que-y desaconseyaron los sos asesores yá que tendría qu'escluyir tamién a la so hermana Sabela. Empuestu por John Dudley, duque de Northumberland, Eduardu VI escluyó a dambes de la llinia de socesión nel so testamentu.

Eduardu VI consiguió que Lady Jane Grey, nuera de Dudley, nieta de la reina de Francia y sobrina d'Enrique VIII, fora la que-y asocediera. Sicasí la esclusión de María y Sabela contradicía l'Acta de Socesión de 1544 na que se restauraba a María y Sabela na llinia socesoria. A puntu de morrer Eduardu VI, la so hermana María foi unviada de vuelta a Londres dende'l castiellu de Framlingham (Suffolk), onde se camudara apocayá n'abandonando la residencia del Palaciu de Beaulieu. Sicasí, María duldó de qu'esti viaxe fuera solo una sida pa ser prindada y facilitar asina l'ascensu de Grey al tronu. Lady Grey foi proclamada reina d'Inglaterra'l 10 de xunetu de 1553.

Sicasí, los sos sofitos rápido debilitáronse y foi destronada nueve díes dempués. Al destronamientu de Grey asocéde-y la llegada triunfante aclamada pol pueblu de María, p'asumir el yá que había dexáu Grey. John Dudley y Lady Grey fueron encarcelaos na Torre de Londres y finalmente executaos. María tarrecía que si Lady Jane Grey siguía viva pudiera entamar revueltes contra'l so reináu.

Una de les primeres midíes como reina foi la de lliberar de la prisión de la Torre de Londres al católicu Thomas Howard, III duque de Norfolk y a Stephen Gardiner. Nesos momentos l'únicu executáu por cargos d'alta traición fuera'l duque de Northumberland. María solo podía confiar en Gardiner, a quien nomó obispu de Winchester y Lord Canciller, yá que casi tolos conseyeros privaos taben implicaos na conxura pa coronar a Lady Jane. Gardiner proclamó reina de manera formal y oficial a María'l 1 d'ochobre de 1553.

Matrimoniu[editar | editar la fonte]

Escudo de María y Felipe como monarques del Reinu d'Inglaterra. Na parte de la izquierda pueden reparase les armes d'esti postreru y sosteniendo l'escudu la figura del Águila de San Xuan, adoptada de la heráldica de los Reis Católicos.

A los 37 años la reina María centró tola so atención en buscar home y procrear un herederu pa evitar qu'aportara al tronu la protestante Sabela (quien inda yera la so socesora según les condiciones del testamentu d'Enrique VIII). María I refugó al pretendiente Eduardo Courtenay, conde de Devon, yá que tenía propósitu de casar al entós príncipe Felipe d'España, futuru Felipe II y fíu del so primu-hermanu'l emperador Carlos V. Dizse qu'en viendo'l cuadru de cuerpu enteru pintáu por Ticianu (agora espuestu nel Muséu del Prado), María declaró namorase d'él.

El Lord Canciller Gardiner y la Cámara de los Comunes pidiéron-y a María que más bien se casara con un inglés ante la medrana de que'l país viérase apostráu a depender d'España. Esti mieu podría amontase nel fechu de que María —escluyendo a los curtios y fallíos reinaos de Xuana Grey y la Emperatriz Matilde— foi la primer monarca reinante d'Inglaterra.

María nun agambó nel so enfotu. La ceremonia tuvo llugar na Catedral de Winchester el 25 de xunetu de 1554, dos díes depués del so primer alcuentru. Felipe tenía 27 años, y ella, 38. El puntu de vista de Felipe yera puramente políticu (declarara almirar la so dignidá pero nun sentía «nengún deséu carnal por ella»). Arriendes de esta boda, la reina foi retratada por Antoniu Moro. El famosu cuadru (vease la ficha al entamu del artículu) tópase güei nel Muséu del Prado.

Embaranzu[editar | editar la fonte]

A los trés meses del so matrimoniu María empezó a abarruntar que taba embarazada, viendo como'l so banduyu aumentaba de volume. Sicasí, los médicos atribuyeron la inflamación del banduyu real a una hidropesía, vulgar retención de líquidos. L'embaranzu nun llegaba, y el tiempu trescurría. El so home convencer por que lliberara a la so hermana Sabela del arrestu domiciliariu que se-y impunxera, ensin dulda para trate favorecíu por ésta en casu de muerte de la so esposa.

Política interior[editar | editar la fonte]

Les insurrecciones nun tardaron en manifestase al reafitase nel so designio de casase con Felipe II, de quien taba namorada. Henry Grey volvió proclamar que la so fía Lady Jane Grey yera la reina. En sofitu a la princesa Sabela, Thomas Wyatt lideró una fuercia que, procedente de Kent, consiguió algamar Londres. Sicasí, entartallada esta rebelión, Henry Grey, la so fía Lady Jane Grey y el so home fueron encarcelaos por alta traición y executaos. Sabela, a pesar de declarar la so inocencia nel casu Wyatt, foi encarcelada mientres dos meses na Torre de Londres y más tarde quedaría baxu arrestu domiciliariu nel Palaciu de Woodstock.

Según les condiciones del contratu de matrimoniu, a Felipe llamaríase-y «Rei d'Inglaterra», tolos documentos oficiales, incluyíes les actes del Parllamentu, roblar con dambos nomes y el Parllamentu tenía de ser llamáu so l'autoridá conxunta. Acuñáronse tamién monedes cola efixe de dambos. Nel contratu de matrimoniu dispúnxose qu'Inglaterra nun taría obligada a ufiertar sofitu militar a Carlos V, padre de Felipe II, en cualesquier posible guerra que l'emperador incurriera. Con esto y otres disposiciones, los poderes de Felipe II quedaben desaxeradamente llindaos; verdaderamente, la unión de dambos monarques nun constituyiría una unión tan poderosa como la futura de Guillermu III d'Orange-Nassau y María II Estuardo.

Relixón[editar | editar la fonte]

Medaya de bronce cola imaxe de perfil de la reina María (1554).

María I esmolecer d'asuntos rellacionaos cola relixón católica, siempres refugó la rotura con Roma entamada pol so padre y l'establecimientu del protestantismu que fixo'l so hermanu Eduardo. Restauró les rellaciones col papáu y col fíu del so institutriz la condesa de Salisbury, el cardenal Reginald Pole, quien tres la execución de Thomas Cranmer foi Arzobispu de Canterbury.

María tamién persuadió al Parllamentu pa refugar les lleis protestantes aprobaes por Enrique VIII. Pa consiguir un alcuerdu tuvo que faer una importante concesión: decenes de miles d'acres de tierres de conventos confiscadas pol so padre nun seríen devueltes por cuenta de la influencia que teníen los nuevos dueños por aciu esta distribución. El reestablecimientu de les lleis contra los herexes fueron aprobaes en 1554. Tamién s'empezó una reforma monetaria supervisada por Thomas Gresham pa compensar la dramática devaluación que caracterizó los últimos años del reináu d'Enrique VIII y el del so fíu Eduardu VI, anque toes estes midíes supunxeron un ampliu fracasu.

Persecuciones[editar | editar la fonte]

Les persecuciones relixoses duraron casi cuatro años, nos que numberosos líderes protestantes fueron executaos, otros tuvieron que exiliase y cerca de 800 permanecieron nel país. Ente los executaos atopábase John Rogers (4 de febreru de 1555); l'arzobispu de Canterbury, Thomas Cranmer; Nicholas Ridley, obispu de Londres y el reformista Hugh Latimer. Anque nun esiste unanimidá avera del númberu de condergaos, John Foxe calcula nel so Llibru de los mártires que 284 persones fueron executaes por cuestiones de fe. Apaeció de manera destacada y vilipendiada en dichu llibru, publicáu en 1562, que les sos siguientes ediciones gociaron de muncha popularidá ente los protestantes mientres el sieglu XIX.

Política esterior[editar | editar la fonte]

La creación del Reinu d'Irlanda en 1542 nun foi reconocida pola Europa católica, pero en 1555, María I llogró una bulda papal na que confirmaba qu'ella y el so maríu yeren los monarques d'Irlanda. D'esta miente la Ilesia aceptó'l llazu d'unión ente los reinos d'Inglaterra ya Irlanda.

Los condaos de Laois y Offaly fueron conocíos como Condáu del Rei (King's County) y Condáu de la Reina (Queen's County) enantes de la independencia d'Irlanda pa fomentar reconquistar de los Tudor. Les sos principales ciudaes llamáronse Maryborough (Portlaoise oficialmente dende 1920) y Philipstown (Daingean oficialmente dende 1920) respeutivamente. Numberosos colonos ingleses asítiase nes tierres del centru p'amenorgar los ataques de Pale, la colonia cercana a Dublín.

N'heredando'l tronu d'España dempués de que'l so padre abdicara, Felipe II volvió a Inglaterra dende marzu hasta xunetu de 1557 pa convencela por que sofitara a España nuna guerra contra Francia (les guerres italianes). Como esistía una vieya alianza ente Irlanda y Francia, les rellaciones comerciales con Francia poner en peligru ya Inglaterra sufría nesi momentu una marcada probeza financiera como mandáu d'una mala economía del reináu d'Eduardu VI. Como resultancia del alcuerdu pa declarar la guerra a Francia, que violaba l'específicu y cuidadosu contratu de matrimoniu robláu, la facción protestante inglesa empecipió una campaña enllenando les cais de panfletos sediciosos qu'encendíen los ánimos contra los españoles. Les males resultancies de les fuercies ingleses traducir na perda'l 13 de xineru de 1558 de la única posesión continental que-y quedaba al país, Calais.

Rellaciones comerciales[editar | editar la fonte]

A pesar de la unión con Felipe d'España, Inglaterra nun se benefició del enorme y codalosu comerciu col Nuevu Mundu. Los españoles guardaben con celu los ingresos qu'ésti reportaba y, por cuenta del so matrimoniu con Felipe, María I nun podía aprobar el comerciu illexítimu al traviés de la piratería. Nun intentu por aumentar el comerciu y poder rescatar la economía, siguió la política de Northumberland de buscar nuevos puertos comerciales fora d'Europa. Asina intentaba reconciliar la nueva forma de gobiernu –que suponía gastos mayores– col sistema medieval d'imposición d'aranceles y deldes.

Pa solucionar dichu problema, en 1558 el gobiernu publicó'l Llibru de tases (Book of Rates), nel que s'esponía una llista d'aranceles pa cada importación. William Paulet, marqués de Winchester, foi nomáu peritu d'aduanes; ente les sos xeres asignóse-y la supervisión del sistema de recaldación d'impuestos.

Comerciu ya ingresos[editar | editar la fonte]

María por Hans Eworth, 1554. Lluz un collar cola Perlla Pelegrina ente dos diamantes.

Mientres los años del reináu de María la persistente agua y los hinchentes subsiguientes llevaron a la fame. Otru problema foi l'amenorgamientu del comerciu d'Amberes. A pesar del matrimoniu de María con Felipe, Inglaterra nun se benefició del comerciu por demás codalosu d'España col Nuevu Mundu. Los españoles guardaben los sos rutes comerciales celosamente, y María nun podía tolerar el comerciu illexítimu (en forma de piratería) porque ella taba casada col rei d'España. Nun intentu por aumentar el comerciu y rescatar a la economía inglesa, los conseyeros de María siguieron cola política de Northumberland y la busca de nueves oportunidaes comerciales.

Financieramente, el réxime de María trató de conciliar una forma moderna de gobiernu, col correspondiente aumentu del gastu, con un sistema medieval de recoyer los impuestos, tases y derechos. María caltuvo a William Paulet, 1ᵉʳ marqués de Winchester, como Tesoreru Mayor y asignáu por que supervisara el sistema de recaldación d'ingresos. La falta d'aplicación de nueves tarifes a les nueves formes d'importaciones significó qu'una fonte clave d'ingresos desdexóse. Pa solucionar esti problema, el gobiernu de María publicó una versión revisada del "Llibru de Tarifes" (1558), que numberaba los aranceles y derechos de cada importación. Esta publicación nun foi llargamente revisada hasta 1604. María ellaboró planes pa la reforma monetaria, pero nun se llevaron a cabu hasta dempués de la so muerte.

Muerte[editar | editar la fonte]

Mientres el so reináu sufrió dos falsos embaranzos, polo que s'especuló que podría debese a la presión por niciar un herederu, anque los síntomes físicos, ente los que s'incluyía lactancia y depués la perda de visión, faíen abarruntar que se trataba de dalgún desorde hormonal, tal como un tumor de la glándula pituitaria.

María I decretó nel so testamentu que'l so home tendría d'adquirir la rexencia en casu de que la so descendencia nun cumpliera la mayoría d'edá.

La so muerte produció'l 17 de payares de 1558 , a los 42 años, nel Palaciu de St. James. A pesar de que'l so testamentu recoyía la so voluntá de ser soterrada xunto a so madre, finalmente foi soterrada na Abadía de Westminster, que más tarde compartiría con Sabela I.

Legado[editar | editar la fonte]

María I esfrutó d'una terrible popularidá, especialmente ente la población católica, debida al duru tratu que recibió na so mocedá. Sicasí'l so matrimoniu con Felipe II nun foi bien aceptáu ente los sos súbditos; nel contratu de matrimoniu especificábase claramente qu'Inglaterra non se vería envolubrada en guerres d'España, pero demostróse qu'esta condición nun tenía nengún sentíu. Felipe II pasó la mayor parte del tiempu gobernando los sos territorios n'Europa continental mientres la so esposa permanecía n'Inglaterra y tres la muerte de María, Felipe II pretendió a Sabela I, siendo refugáu por ella.

Apariencia[editar | editar la fonte]

Mary as a snub-nosed girl with red hair
María nel momentu del so compromisu con Carlos V. Lleva un broche cuadráu inscritu con "The Emperour", ("L'Emperador).[2]

Como amuesa la miniatura, María tenía, al igual que los sos padres, una complexón pálida, güeyos azules bien claros y pelo de color coloráu o acoloratáu-doráu. Tamién tenía mexelles rubicundas, una traza heredada del so padre.[3]

Títulos y tratamientos[editar | editar la fonte]

  • 18 de febreru de 1516 - 23 de mayu de 1533: Princesa María Tudor (Princess Mary of England).
  • 23 de mayu de 1533 - 19 de xunetu de 1553: Lady María Tudor.
  • 19 de xunetu de 1553 - 17 de payares de 1558: La so Maxestá la Reina d'Inglaterra ya Irlanda.
  • 16 de xineru de 1556 - 17 de payares de 1558: La so Maxestá la Reina [consorte] d'España y Sicilia.

María I utilizaba'l tratamientu de «Alteza» y de «Excelencia» según el de «Maxestá». Esti postreru empezar a usar el so padre Enrique VIII de manera constante pero nun lu foi de manera esclusiva hasta'l reináu de Xacobu I.

El tratamientu del matrimoniu de María I y Felipe II yera'l de: «Felipe y María, pola gracia de Dios, Rei y Reina d'Inglaterra, Francia, España, Nápoles, Xerusalén ya Irlanda, defensores de la fe, Príncipes d'España y Sicilia, Archiduques d'Austria, Duques de Milán, Borgoña y Brabante, Condes d'Habsburgu, Flandes y Tirol».

Esti nomamientu conxuntu reflexaba non solo los términos del so contratu matrimonial sinón tamién les posesiones del so home, que fueron introducíes en 1556 al heredar la corona d'España.

Filmografía[editar | editar la fonte]

Añu Película Direutor Actriz
1917 Marie Tudor Albert Capellani Jeanne Delvair
1922 When Knighthood Was in Flower Robert G. Vignola Marion Davies
1923 The Virgin Queen J. Stuart Blackton Maisie Fisher
1966 Marie Tudor Abel Gance Françoise Christophe
1986 Lady Jane Trevor Nunn Jane Lapotaire
1998 Elizabeth[4] Shekhar Kapur Kathy Burke
2005 The Virgin Queen Coky Giedroyc Joanne Whalley
2007 The Tudors (serie de televisión) Dellos Bláthnaid McKeown/Sarah Bolger
2008 La otra Bolena Justin Chadwick Constance Stride (neña)[5]


Predecesor:
Jane Grey

Reina d'Inglaterra ya Irlanda
(Xunto a Felipe I (II d'España) dende 1554)

15531558
Socesor:
Sabela I
Predecesor:
María Manuela de Portugal
Princesa consorte d'Asturies
1554 - 1556
Socesor:
Sabela de Borbón
Predecesor:
Sabela de Portugal
Reina consorte d'España
15561558
Socesor:
Sabela de Francia

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Curiosamente con esti nome conocer na actualidá un cóctel: el Bloody Mary.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Kindred Britain.
  2. Whitelock, p. 23
  3. Giles Tremlett, "Catherine of Aragon, Henry's Spanish Queen" p.244
  4. Ficha y fotografía de cada personaxe
  5. Imaxe de la película The other Boleyn: María d'Inglaterra por Constance Stride

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Eakins, L. Y. (2004). "Mary I"
  • «Mary I». (1911). Encyclopædia Britannica (Oncena edición). Londres: Cambridge University Press.
  • Sub voce "Mary Tudor" (1910). The Catholic Encyclopedia (Volume IX). Nueva York: Robert Appleton Company.
  • Williamson, D. (1998). The Kings and Queens of England Nueva York: National Portrait Gallery.
  • Weir, Alison. "The Children of Henry VIII".

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]