Incestu

De Wikipedia
Incestu
comportamiento sexual humano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

L'incestu —del llatín incestus,[1] esto ye, '"incasto", "non castu"— ye la práutica de rellaciones sexuales ente individuos bien próximos por consanguinidáparentescu biolóxicu o consanguíneu—. Califícquense como incestuoses, en toles cultures, a les rellaciones sexuales ente hermanos, ente madres o padres y los sos fíos, ente dambos güelos y nietos, y asina tolos ancestros consanguíneos colos sos descendientes. Tamién, anque la consanguinidá ye menor, en munches cultures considérense incestuoses les rellaciones sexuales ente tíos y sobrinos.

A lo llargo de la historia y en distintos ámbitos socioculturales, primó la prohibición del incestu y la busca de nuevos venceyos de parentescu fuera del grupu social d'orixe —familia d'orientación—, magar el grau de rellación nel que queden prohibíes varia según cada contestu. Esta regla denominar exogamia, por contraposición a la endogamia.

L'antropoloxía del parentescu estudió la organización dual de la sociedá en distintes cultures primitives pa llegar a la conclusión de que los individuos buscaron tradicionalmente pareya fuera del grupu familiar. El conceutu d'organización dual de la sociedá fai referencia al agrupamientu de los seres humanos en siquier dos segmentos tribales rivales. Estos tendríen calter de clan y los sos llinaxes, en casu de poder establecer el nexu xenealóxicu con un antepasáu concretu, buscaríen establecer una nueva rellación social d'amistá y de cooperación mutua por aciu lo que se denomina «matrimonio» —rellación d'afinidá o d'alianza enantes aludida—.[2]

Sicasí, atópense delles esceiciones históriques a la prohibición universal del incestu. Tenemos los casos de les monarquíes del Antiguu Exiptu —vease, por casu, la biografía de Cleopatra, quien gobernó en matrimoniu primeru con unu de los sos hermanos y depués con otru; la de los monarques del Tahuantinsuyo y les de los antiguos monarques ḥawaianos—. En tolos casos primaba una «razón d'Estáu» que podía resumise nel intentu de caltener concentráu'l poder nuna familia —dinastía—; por esto, tales incestos solíen ser dacuando nominales y llegalizaos; tales incestos concluyíen frecuentemente con guerres dinástiques fratricides.[3]

Sicasí, esisten bien poques cultures y sociedaes nes que les rellaciones pseudoincestuosas son una práutica social común y aceptada. Nun se traten de verdaderos incestos sinón de poliandries, nes cualos una muyer puede tener a dellos maríos y tales maríos fueron o son varones hermanos ente ellos —de fechu eso asocede bien frecuentemente en toles cultures, una y bones una muyer puede habese casáu y teníu concúbito con un maríu o noviu y depués col hermanu del mesmu—. Nesi sentíu, ye posible falar d'aquel individuu rellacionáu con otru al traviés de la rellación de filiaciónpatrifiliación, nel casu de la rellación d'un individuu varón o fema col so padre biolóxicu, y matrifiliación, nel casu de la rellación ente un individuu varón o fema cola so madre biolóxica—.[ensin referencies]

Esplicaciones sobre l'incestu[editar | editar la fonte]

Prohibición del incestu en families matricéntricas[editar | editar la fonte]

Amás de les razones biolóxiques —centraes nos peligros d'una xenética endogámica—, célebres antropólogos, como Claude Lévi-Strauss, repararon que la interdicción o prohibición del incestu favorez l'escurrir de la cultura por cuenta de la exogamia:

  • L'incestu amuesa que'l parentescu en toles sociedaes yera matrilineal.
  • Les sociedaes más antigües de toles rexones promovieron la prohibición del incestu por cuestiones d'economía práutica: pola ventaya que supónía consiguir ayuda familiar ya incorporar varones del esterior a la familia matricéntrica.

Foi precisamente la familia matricéntrica la qu'afayó la gran ventaya que supónía incorporar varones del esterior, porque implicaba consiguir ayuda familiar, polo que se convirtieron n'exógamas.

Asina que la exogamia —pola que los pretendientes yeren esternos a la familia de la novia— surdió puramente por cuestiones d'economía práutica de les sociedaes matricéntricas, y la manera de llevala a cabu yera la prohibición del incestu: imponiendo la regla de prohibir rellaciones sexuales ente parientes consanguíneos.

Esplicación biolóxicu-xenética[editar | editar la fonte]

Unu de los principales motivos agregaos modernamente pola ciencia, reforzando la considerancia de que l'incestu siga prohibíu en munches llexislaciones, ye que los seres humanos que nacen de rellaciones incestuoses cuerren con cada nueva xeneración endógama un riesgu más alto de desenvolver problemes físicos hereditarios d'habelos y como productu de la tresmisión de cuadros xenéticos paralelos. L'amenorgáu cuadru xenéticu heredáu plantega que, como resultancia del incestu, amenórgase la variabilidá xenética más flexible ya ideal, que dexa la diversidá de traces, y fai que s'alce'l númberu de rexistros a escoyer por azar con cada recombinación cigótica ante cambio esternos sobre la especie pa la so sobrevivencia, pola incidencia ente individuos con rellación de parentescu consanguíneu ente sigo, tantu per vía llinial como per vía colateral. Poro, esta teoría biolóxica-xenética sofita la idea de que les sociedaes más primitives desenvolver de manera exógama y non endogámica, como se creyó equivocadamente nel pasáu.

Esplicación pol CMH[editar | editar la fonte]

Los recién estudios de xenética y psicoloxía evolutiva con toa certidumbre —vease complexu mayor de histocompatibilidad y selección sexual— indiquen que, ente los seres sexuaos, los individuos machos y femes d'una mesma especie suelen optar non solo polos más aparentemente aptos —por casu, machos forníos y —n'aves— de plumaxes llamativos y con escelentes espresiones de cortexu, o individuos fértiles d'unu y otru sexu aparentemente más saludables—, sinón qu'un factor determinante pa formar pareyes —esto inclúi al ser humanu— pa reproducise ye la exogamia pola inconsciente atraición sexual —en gran parte mediada poles feromones— que provoquen les diferencies del complexu mayor de histocompatibilidad y selección sexual, yá que tales diferencies suelen tornar repeticiones de xenes alteriaos y coles mesmes favorecer la inmunidá de la prole.

Esplicación psicoanalítica[editar | editar la fonte]

Sigmund Freud encetó l'estudiu del incestu al traviés de la teoría psicoanalítica. Partía de la idea de qu'esistía una "horda primitiva" promiscua na que la rivalidá ente machos pol accesu sexual a les femes provocó'l recursu a la violencia y el homicidiu dientro del propiu grupu de parentescu. Primeramente, en Tótem y tabú Sigmund Freud atopa una primer esplicación pa la exogamia: l'enfrentamientu ente individuos —especialmente varones— que pertenecíen al mesmu grupu sociofamiliar dio llugar a un iñerizu al incestu, non pol tipu de rellación que constitúi en sí, sinón pola agresividá y les muertes —principiando pola del padre— causaes dientro del propiu grupu social.

Jacques Lacan sintetiza gran parte del trabayu de Freud y de Lévi-Strauss, y llogra esplicar l'incestu dende un puntu de vista estructuralista: Lacan concuerda con Freud, nel sentíu de que l'incestu ye un impulsu básicu de la psique humana, yá que s'atopa nel inconsciente de too ser humanu —sía varón esto ye muyer—: volver a la unidá cola madre y quedar nel deséu de la madre; solo la intervención de quien cumple la función paterna evita tal alienación, y esto ye l'esquema del complexu d'Edipu qu'impulsa, dramáticamente, a tolos individuos escontra la exogamia.

Analises posteriores conclúin qu'una gran parte de les cultures comparten un aborrecencia psicolóxica desenvueltu escontra la práutica de rellaciones sexuales o la tenencia de rellaciones de parentescu adicionales ente individuos de la mesma familia venceyaos por otra rellación de parentescu previa na que los roles y rangos de cada miembru tán fuertemente delimitados, al alteriar les normes de conducta y dinámica d'equipu cohesiva con nuevos llazos de ciñu y consiguientes celos edípicos.

Esplicación social[editar | editar la fonte]

Otru de los aspeutos destacaos avera del orixe del incestu ye'l rellacionáu cola alteración de les rellaciones sociales o de l'harmonía social ente families.

Per una parte, l'incestu traería consigo'l retrotraimiento del grupu y el repliegue social sobre sí mesmu. Al amenorgase les rellaciones de parentescu al senu intrafamiliar como elementu de autoperpetuación, esaníciase la posibilidá d'ampliar les redes sociales del grupu con otros grupos sociales. Ello pue ser especialmente negativu, yá que l'establecimientu d'una rellación d'alianza o d'afinidá ente dos grupos sociales ye la que se fai posible ente otres víes per mediu del matrimoniu. Ello da llugar a una ampliación de les redes sociales en casu de necesidá económica, conflictu territorial o busca de sofitu por diversu motivos.[ensin referencies]

Al respeutive de l'harmonía intrafamiliar, entiéndese que l'incestu supón el tracamundiu de los roles sociales ya inclusive l'alteración de les rellaciones xerárquiques dientro del grupu —por casu, la ocupación del rol de padre y home coles mesmes—.[ensin referencies]

Cualesquier que fuera la forma en que s'haya aniciáu o practicáu la prohibición del incestu, seya que non les rellaciones sexuales o amoroses ente miembros de distintu sexu o del mesmu, ente iguales o distintes edaes y ente distintes clases sociales, sían familiares o non, tuvieron siempres supeditaes n'inferior reconocencia a la final potestá de los padres o miembros cimeros de la mesma familia, que hasta feches bien recién —y entá en vixencia ente munches sociedaes— decidíen férreamente sobre los matrimonios y cualesquier otres aliances qu'hubiera ente dos individuos pa reconocelos como permanentes o temporalmente almitibles pal fondu y estructura social, y suxetos a una fuerte reconocencia o refugu vetu per parte d'estos. Entá nun siendo miembros prohibíos, el sexu o'l matrimoniu como reconocencia llegal d'ésti foi siempres unu de los atributos sociales que más inxerencia recibieron siempres los individuos miembros del mesmu, mayor entá opresivamente cuanto menor valor social tuvieren como persones inferiores, llibres o esclavos, y davezu de los adultos mayores sobre los más nuevos.

Esplicación demográfica[editar | editar la fonte]

Les primeres poblaciones humanes de cazadores pañadores carauterizar por tener índiz de mortalidá elevaos índices de mortalidá, tantu ente la población adulta como ente la infantil. La precaria alimentación d'esos grupos faía que'l periodu de lactancia de los neonatos y la dependencia respeuto de la madre biolóxica fuera enforma mayor que na situación actual.

Pa cuando los fíos teníen maduror sexual, les sos madres yá yeren femes vieyes —la esperanza media de vida rondaba como muncho en redol a los 30 años— incapaces de niciar más proxenie. Por cuenta de esto, los individuos nuevos teníen que buscar l'accesu sexual ente les muyeres esternes a la mesma familia.

La práutica d'esti vezu impuestu pola mesma bioloxía humana del momentu torgaba l'incestu. Dellos autores clásicos, como Lewis Henry Morgan, John Ferguson McLennan o Johann Jakob Bachofen, falen del fechu d'un procesu d'aprendizaxe cultural per mediu del cual el mesmu vezu de los individuos fizo que la práutica del incestu fuera dexada de llau.

Sicasí, la práutica nun precisaría una supresión social tan estricta, yá que non toles rellaciones sexuales llevar a cabu al envís de tener descendencia y tienen como resultancia, ente la mayor parte de los primates, resultaos de ciñu y llazos más reforzaos que nos grupos de miembros tan amenorgaos y de mortalidá tan alta como ente los homes del paleolíticu.

Estatus llegal[editar | editar la fonte]

En Nueva Jersey les rellaciones sexuales ente familiares adultos son dexaes, pero ensin la posibilidá de casase en parientes d'hasta tercer grau —tíos y sobrinos o bisagüelos y bisnietos—

  • En Francia L'incestu ye llegal, pero ensin la posibilidá de casase.
  • En Venezuela l'incestu ta prohibíu según el Títulu VII del Códigu Penal venezolanu, onde de la mesma se -y compara colos delitos de la bigamia y l'adulteriu.[7]

Mitoloxía ya incestu[editar | editar la fonte]

Zeus y Hera, de James Barry.
Mitoloxía griega
Mitoloxía exipcia
Medievu
Mitoloxía guaraní
  • Tau y Kerana

Práuticamente en toles mitoloxía esisten rellatos que refieren a un incestu primordial, que resuélvese al traviés d'una interdicción —prohibición—, yá que, por casu, ente los griegos l'incestu yera acomuñáu a la hybris.

Personaxes históricos ya incestu[editar | editar la fonte]

Antiguu Exiptu

  • La dinastía ptolemaica y munchos de los faraones predecesores.

Roma Antigua

Dellos emperadores fueron acusaos de cometer incestu polos historiadores clásicos:

Edá Media

Según lleendes negres recoyíes en llibros d'investigación histórica como "Los papes y el sexu" d'Eric Frattini y "La vida sexual de los papes" de Nigel Cawthorne, dellos papes fueron acusaos de cometer incestu.

Renacimientu

Europa Moderna

L'incestu na Biblia[editar | editar la fonte]

Lot y les sos fíes, oleu de Simon Vouet.

Na Biblia apaecen casos d'incestu, como por casu el de les fíes de Lot col so padre alcoholizado:

La mayor dixo a la pequeña: "El nuesu padre ye vieyu y nun hai nengún home nel país que s'una a nós, como se fai en tol mundu.
Ven, vamos da-y vinu al nuesu padre, vamos chanos con él y asina vamos niciar descendencia". N'efeutu, solmenaron vinu al so padre aquella mesma nueche, y entró la mayor y chóse col so padre, ensin qu'él s'enterara de cuándo ella chóse nin cuándo se llevantó. A otru día dixo la mayor a la pequeña: "Mira, yo chéme anueche col mio padre. Vamos solmena-y vieno tamién esta nueche, y entres tu a chate con él, y asina vamos niciar del nuesu padre descendencia." Solmenaron, pos, tamién aquella nueche vieno al so padre, y llevantándose la pequeña char con él, ensin qu'él s'enterara de cuándo ella chóse nin cuándo se llevantó. Les dos fíes de Lot quedaron encintas del so padre.
Xénesis 19, 31-36

O'l casu de Sara y el so mediohermanu Abrahám:
....a la verdá tamién ye la mio hermana, fía del mio padre, mas non fía de la mio madre, y tomar por muyer.
Xénesis 20:12

Sicasí, la Llei de Moisés prohibe explícitamente l'incestu, en Levíticu 18:8-18 y 20:11-21.

L'incestu na cultura[editar | editar la fonte]

L'incestu nel cine[editar | editar la fonte]

Delles películes nes que s'enceta l'incestu son:

L'incestu na lliteratura[editar | editar la fonte]

Delles obres lliteraries enceten l'incestu:

Por casu explicitamente a la fin d'esta novela esprésase: Amaranta Úrsula quédase embarazada y nin ella nin Aureliano, saben qu'en realidá son tida y sobrín. Ella muerre mientres el partu, dempués de dar a lluz a un ñácaru con cola de gochu, tal que Úrsula agorara nel so momentu, cerrando asina'l círculu de la hestoria. Dafechu afaráu, Aureliano bebe hasta enfilase. Cuando s'alcuerda del ñácaru, al pequeñu Aureliano yá lo comieron les formigues.

  • La novela Forbidden de Tabitha Suzuma fala sobre la rellación de dos hermanos.
  • La novela Flowers in the Attic por Virginia Cleo Andrews trata sobre'l namoramientu de dos hermanos.
  • Nel llibru Muyeres Asesines, de Marisa Grinstein, falar del casu tituláu "Cecilia, hermana", una nueva artesana que caltenía una rellación col so hermanu y que, por traición, matar.
  • Na saga de fantasía medieval Cantar de xelu y fueu, de George R. R. Martin, cítense los matrimonios incestuosos ente los miembros de la dinastía Targaryen pa caltener la pureza de sangre, amás de la rellación amorosa ente la reina Cersei Lannister y el so hermanu mellizu Jaime Lannister.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]