Imre Lakatos

De Wikipedia
Imre Lakatos
Vida
Nacimientu Debrecen9 de payares de 1922[1]
Nacionalidá Bandera d'Hungría Hungría
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Residencia Inglaterra
Grupu étnicu pueblu xudíu
Llingua materna húngaru
Muerte Londres2 de febreru de 1974[2] (51 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Estudios
Estudios Universidá Estatal de Moscú 1949)
Universidad de Debrecen (es) Traducir 1944)
Universidá de Cambridge 1961) Philosophiæ doctor
Tesis '
Direutor de tesis George Pólya (es) Traducir
R. B. Braithwaite
Direutor de tesis de Donald A. Gillies (es) Traducir
Llingües falaes húngaru[3]
inglés[4]
Oficiu matemáticu, filósofu, profesor universitariufísicu
Emplegadores Ministry of Education and Religious Affairs (en) Traducir  (1947 –  1950)
London School of Economics  (1960 –  1974)
Trabayos destacaos Pruebas y Refutaciones (es) Traducir
Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes (en) Traducir
For and Against Method (en) Traducir
Influyencies Paul Feyerabend
Miembru de Petofi circle (en) Traducir[5]
Seudónimu/os Imre Molnár[6]
Creencies
Partíu políticu Partido Comunista Húngaro (es) Traducir [5]
Cambiar los datos en Wikidata

Imre Lakatos, nacíu Imre Lipschitz (9 de payares de 1922Debrecen – 2 de febreru de 1974Londres), foi un matemáticu y filosofía de la ciencia filósofu de la ciencia húngaru d'orixe xudíu que llogró salvase de la persecución nazi camudando'l so apellíu. En 1956 fuxó a Viena escapándose de les autoridaes ruses depués de la fallida revolución húngara albortada polos soviéticos y darréu establecióse en Londres, onde collaboró na London School of Economics.

Nos sos empiezos se adscribió a la escuela de Karl Popper. Lakatos, no qu'él denomina'l falsacionismo sofisticáu reformula'l falsacionismo pa poder resolver el problema de la base empírica y el d'escape a la falsación que nun resolvíen les dos clases anteriores de falsacionismo qu'él llapada falsacionismo dogmáticu y falsacionismo inocente.

Lakatos recueye ciertos aspeutos de la teoría de Thomas Kuhn, ente ellos la importancia de la historia de la ciencia pa la filosofía de la ciencia. Lakatos cuestiona a Popper, pos la historia de la ciencia amuesa que los científicos nun utilicen la falsación como criteriu pa refugar teoríes enteres, como Popper defendía, sinón pa faer qu'éstes se desenvuelvan y perfeccionen. Y, per otra parte, la confirmación de los supuestos científicos tamién ye necesaria, según Lakatos, pos nos dexa caltenelos vixentes.

La falsación pa Lakatos[editar | editar la fonte]

Pa Lakatos la falsación consiste nun doble enfrentamientu ente dos teoríes rivales y l'esperiencia. Les teoríes rivales se confrontan cola esperiencia; una ye aceptada y la otra ye refutada. La refutación d'una teoría depende del ésitu total de la teoría rival. Asina Lakatos plantega una nueva unidá d'analís: el programa d'investigación científica (PIC).

Los escritos de Imre Lakatos contienen abondoses comparances de les sos propies opiniones coles d'otros autores. Él mesmu destaca estes rellaciones sorrayando la so delda con Popper. Considera que la concepción que ta dispuestu a defender constitúi un desenvolvimientu de les idees popperianas, una versión más evolucionada del falsacionismo, pero nesta evolución reconoz la influencia qu'exercieron sobre'l pensamientu de Lakatos los caltriantes argumentos remanaos por otros filósofos que cuestionen el modelu epistemolóxicu de Popper.

Programa d'investigación científica[editar | editar la fonte]

Consiste nuna socesión de teoríes rellacionaes ente sigo, de manera que unes xenérense partiendo de les anteriores. Estes teoríes que tán dientro d'un PIC comparten un nucleu firme o duru (NF). El nucleu firme ta protexíu por una Petrina proteutor (CP) que consiste nun conxuntu de hipótesis auxiliares que pueden ser modificaes, esaniciaes o reemplazaes por otres nueves coles mires de torgar que se pueda falsar el nucleu firme.

Dientro d'un PIC hai una heurística negativa y una heurística positiva. La positiva sirve de guía ya indica como siguir el programa, ente que la negativa prohibe la refutación del nucleu firme.

Cuando un PIC enfrentar a anomalíes empíriques que teóricamente nun pudo predicir reemplazar por un PIC rival. Nel casu de que nun haya un PIC rival que caltenga los elementos non refutados del PIC anterior, y al empar tenga soluciones pa les nueves anomalíes, el PIC quedar n'etapa regresiva hasta que se recupera.

Los PIC pueden ser dexenerativos, cuando'l programa nun prediz fenómenos nuevos por enforma tiempu; o progresivos, cuando'l programa tien ésitu.

En Pruebes y Refutaciones espunxo que la teoría de Karl Popper según la cual la ciencia estremar de les demás cañes de la conocencia porque les teoríes pueden ser "falsadas" al establecer el so creadores unos "falsadores potenciales" ye incorreuta, una y bones toa teoría (como la de Newton, que estudió en fondura), naz con un conxuntu de "fechos" que la refutan nel mesmu momentu que ye creada.

Esto llevábalu a considerar que la ciencia yera incapaz d'algamar la "verdá", pero suxurió nel so programes d'investigación científica, que cada nueva teoría yera capaz d'esplicar más coses que l'anterior, y sobremanera, de predicir fechos nuevos que nadie enantes nin siquier plantegárase (como'l cometa Halley que tornó exactamente'l mesmu añu en que fuera calculáu utilizando la teoría de Newton). Anque esto nun-y alloñaba enforma del so amigu y collaborador Paul Feyerabend. Una de les obres más importante ye la so obra sobre'l Falsacionismo sofisticáu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Lakatos, Imre. "La metodoloxía de los Programes d'investigación científica". Alianza Editorial. Madrid. 1983.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: MacTutor History of Mathematics archive. Data de consulta: 22 agostu 2017.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Identificador CONOR.SI: 35207779. Afirmao en: CONOR.SI.
  5. 5,0 5,1 «Stanford Encyclopedia of Philosophy» (inglés). Universidá Stanford.
  6. Afirmao en: MacTutor History of Mathematics archive.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]