Historia de Ghana

De Wikipedia
Mapa británicu de 1896 de la colonia de Mariña del Oru.

La historia de Ghana rexistrar nel mileniu 9 les muertes arqueolóxiques. La población actual provién de les migraciones del sieglu X d'esta era, de resultes de la desintegración de los reinos d'África occidental, ente ellos, el denomináu reinu de Ghana. El so nome provenía del que se-y daba al so gobernante, ‘‘ghana'‘, y yera unu de los estaos más ricos de la rexón sudánica, yá que se dedicaba n'especial al tráficu d'oru.

Nel actual territoriu de Ghana, a lo llargo de les rutes que llevaben a los xacimientos auríferos, desenvolviéronse estaos d'orixe akan, siendo los más importantes los reinos de Akan y de Twitter, nel valle del ríu morfina. Nel norte creáronse los reinos de Dagomba, Mamprusi, Gonja, Yatenga y Uagadugú, onde s'adoptó la llingua mole-dagbane. Magar estos reinos del norte caltuvieron mayoritariamente les sos creencies locales, tuvieron una fuerte influencia musulmana por cuenta de los intercambios comerciales. La unidá política más importante foi la Confederación Ashanti, d'orixe akan, que se foi espandiendo mientres el sieglu XVII y obligó a los estaos vecinos a sometese a l'autoridá del llamáu ‘‘asantehene'‘.

Primeros asentamientos europeos[editar | editar la fonte]

En 1419, atraíos polos rellatu que rellacionaben la rexón colos xacimientos auríferos, los portugueses llegaron a la parte de l'actual Ghana, que pasó a ser conocida como Mariña d'Oru. Ellí, en 1482, crearon el fuerte d'Elmina y adulces especializáronse nel comerciu d'esclavos, que yeren unviaos como mano d'obra a los plantíos d'América. Poco dempués, sicasí, el so participación en tratar menguó por cuenta de la competencia d'otros países europeos que tamién establecieron fuertes nel llugar. En 1642, los portugueses perdieron Elmina a manes de los holandeses. Tamién los suecos, los prusianos y los daneses intentaron establecese, pero namái lu llograron por poco tiempu. Finalmente, los británicos convertir nel poder dominante.

L'Imperiu ashanti[editar | editar la fonte]

Los reinos africanos arreyar nel tráficu d'esclavos realizando guerres de captura contra otros pueblos p'aprovir a los europeos. Tal foi'l casu del imperiu ashanti, que se tresformó n'unu de los principales provisores. En 1807, los británicos declararon illegal el comerciu d'esclavos y, a partir d'entós, empezaron a patrullar les mariñes, atacando a los barcos que pretendíen vender esclavos pa los plantíos n'América. Sicasí, los que llograron safar estos controles siguieron vendiendo esclavos inclusive mientres la segunda metá del sieglu.

L'imperiu ashanti buscó caltener el so poder nel territoriu, polo cual, a partir de 1807 llanzó ataques sobre les mariñes—onde s'atopaben allugaos los fuertes europeos—reclamando derechos sobre esta zona. En 1817, los europeos roblaron un tratáu colos ashanti pol cual reconocíen la so soberanía sobre gran parte de la mariña y les sos poblaciones.

El dominiu británicu[editar | editar la fonte]

Los fante, qu'habitaben sobre la mariña atlántica, na nueva ciudá d'Accra, solicitaron proteición a los británicos frente a les incursiones de los ashanti. Los ingleses fueron ganaos en 1824 y recién pudieron vencer a los ashanti dos años dempués, nun ataque combináu coles fuercies fante. En 1831, los británicos roblaron otru tratáu de paz col imperiu ashanti, y dellos reinos costeros sometiéronse voluntariamente a la so proteición. En 1850 instauraron una alministración de Mariña d'Oru, dixebrada de Sierra Lleona, y en 1872 mercaron Elmina a los holandeses. Esto constituyó un duru golpe pa los ashanti, yá que d'esta miente perdíen la so única salida al mar. Por ello invadieron la mariña en 1873, pero los británicos respondieron invadiendo la so capital, Kumasi, y obligar a roblar un tratáu pol cual arrenunciaben a toa pretensión sobre les mariñes. De siguío crearon un protectoráu nel territoriu ashanti, incorporándolo a la colonia de Mariña d'Oru en 1902.

De la colonización a la independencia[editar | editar la fonte]

L'alministración colonial dedicar a desenvolver el sector agrícola, especializando al territoriu na producción de cacáu. Mariña d'Oru convertir nel esportador de más de la metá d'esti productu que se consumía nel mundu. Tamién desenvolvió la esplotación forestal y aurífera. Esto complementóse cola estensión ferroviaria y l'apertura d'escueles estatales y misioneres. Pa tener un dominiu efectivu sobre la población, caltuvieron a los xefes tradicionales so la supervisión del gobiernu colonial, ante'l cual teníen de responder.

Los beneficios económicos llograos polos británicu de nenguna manera redundaron nuna meyor calidá de vida de los colonizaos. Amás, los nuevos africanos "educaos", que tuvieren la oportunidá d'estudiar n'escueles britániques y, inclusive, viaxar al Reinu Xuníu pa cursar carreres universitaries, escarecíen de too derechu a participar nes decisiones polítiques, y muncho menos a formar un gobiernu propiu. La única meyora dar en 1925, cuando se dexó la incorporación de seis xefes tradicionales al Conseyu Llexislativu, pero namái como miembros non oficiales, a los cualos amestáronse dos más en 1930.

La United Gold Coast Convention (UGCC), primer movimientu nacionalista creáu en 1947 y lideráu por J. B. Danquah y otros miembros de la minoría intelectual, solicitó'l reemplazu de los xefes tradicionales nel Conseyu Llexislativu por africanos educaos y l'autonomía africana "nel menor tiempu posible". El secretariu xeneral de la UGCC, Kwame Nkrumah, un africanu educáu n'Estaos Xuníos y simpatizante de les idees panafricanistes, consideraba que yera necesariu esixir l'autonomía inmediata y riquir respuestes frente al desemplegu y los problemes económicos, que desaguaron en fuelgues en 1948.

Nkrumah dixebrar del UGCC y en 1949 fundó'l Convention People's Party (CPP). Les bases d'esti partíu atopábense sobremanera nes mases de trabayadores urbanos, llamaos verandah boys, que yeren emplegaos, pequeños funcionarios y dellos homes de negocios. En 1950, Nkrumah llanzó la primer campaña de "aición positiva", consistente en fuelgues, boicós y actos de desobediencia civil, que-y valieron la detención y la cárcel. Sicasí, simultáneamente empecipió negociaciones colos británicos, llogrando que se dexaren ministros africanos nel Conseyu Executivu y que s'instaurara una Asamblea Llexislativa con miembros electos de tol país. Nkrumah, qu'inda s'atopaba na cárcel, llogró una curul nes primeres eleiciones.

El gobernador, Charles Arden-Clarke escarceló a Nkrumah y convidar a siguir les negociaciones pa formar un gobiernu participativu. Les reformes de 1954 establecieron que la eleición de los miembros de l'asamblea sería direuta, ensin tener en cuenta la pertenencia étnica. Amás, introducióse'l cargu de primer ministru, que recayó en Nkrumah.

El National Liberation Movement (NLM), de mayoría ashanti, alzóse como'l partíu d'oposición impulsando una constitución federal pa caltener los poderes rexonales tradicionales. Pero la so propuesta y nes eleiciones de 1956 ratificaron el lideralgu del CPP na asamblea.

El 6 de marzu de 1957 proclamóse la independencia. Nkrumah siguió como primer ministru, mientres se caltenía la representación de la corona británica al traviés d'un gobernador xeneral. Esti cargu foi esaniciáu en 1960, cuando s'optó pol sistema republicanu.

Ghana foi'l primer país d'África subsaḥariana qu'aportó a la independencia.

La etapa independiente[editar | editar la fonte]

Nkrumah prohibió los partíos políticos rexonalistes o relixosos, y pa erradicar la oposición poner en vixencia l'acta de detención preventiva, pola que se dexaba al primer ministru disponer detenciones ensin xuiciu previu. Tal foi'l casu de Danqua, el líder del UGCC, quien morrió en prisión, ente que Kofi Abrefa Busia, que s'atopaba al frente del opositor United Party (UP), formáu pol NLM y otros, decidió exiliase en Londres.

Al consagrase la república, en 1960, Nkrumah foi escoyíu presidente vitaliciu. Nkrumah promovió la unidá del continente (al traviés de la Unión d'Estaos Africanos) pa enfrentar les presiones polítiques de los grandes polos de poder. Internamente, impulsó la educación, estendió los servicios sanitarios y realizó grandes inversiones públiques, creando firmes estatales y construyendo el complexu electrometalúrgico del Volta, col financiamientu de bancos occidentales. Les bases económiques coloniales, sicasí, nun se modificar. Los ingresos siguieron proviniendo na esportación de cacáu, que'l so aprecio nun dexara de baxar nel mercáu internacional. Mientres el gobiernu de Nkrumah Kofi Baako foi ministru d'Educación ya Información.

La crisis económica llevó a la oposición a entamar manifestaciones, que fueron reprimíes. En 1964, instauróse un réxime de partíu únicu. En 1966, l'exércitu entamó un golpe d'Estáu que derrocó a Nkrumah, quien s'abelugó en Guinea.

Los militares permanecieron nel gobiernu hasta 1969, cuando se celebraron los comicios nos que Busia, del UP, foi escoyíu presidente. Otru golpe militar derrocar en 1972. Dempués d'un curtiu periodu d'aparente bienestar pola xubida del preciu del cacáu, el desemplegu estender a 500.000 persones y aumentaron la inflación y los precios de los alimentos. Entós los reclamos d'una vuelta a un gobiernu civil empezaron a estendese. Llamar a eleiciones pal 10 de xunu de 1979. Sicasí, el 3 de xunu'l capitán Jerry Rawlings lideró un nuevu golpe d'Estáu. Les eleiciones, que se celebraron diez díes dempués de lo previsto, dieron el trunfu a Hilla Limann, representante del People's National Party (PNP), quien tuvo una permanencia efímera nel poder, yá que a fines de 1981 foi derrocáu por Rawlings, que liberalizó la economía y llanzó un programa de recuperación económica. Pa llograr financiamiento tuvo d'aceptar los condicionamientos del Fondu Monetariu Internacional, qu'esixó la puesta en práutica d'un programa d'axuste, que incluyó la devaluación de la moneda. La primer fase del plan llevó a la estabilidá económica y al amenorgamientu de la inflación a un 20% en 1987. Sicasí, nun se xeneraron nuevos emplegos. Les voces riquiendo la vuelta a la democracia empezaron a surdir dende diversos sectores. Rawlings preparó'l camín escontra les eleiciones, anque proscribió a munchos partíos y potenciales candidatos. Llogró asina ser escoyíu presidente en 1992 como representante del National Democratic Congress (NDC). Foi reelecto nos comicios de 1996.

Recién nos comicios del 2000, John Kufuor, del New Patriotic Party (NPP), venció al oficialismo y convirtióse en presidente. El nuevu gobiernu tuvo ésitu en frenar la esguilada inflacionaria, llogrando amenorgala nun 40%. Nun pudo, sicasí, evitar la cayida de los ingresos derivaos de les esportaciones, yá que tantu los precios del cacáu como del oru esbarrumbáronse, y tien d'enfrentar entá'l problema más grave, el desemplegu, qu'afecta a un terciu de la población.

La campaña eleutoral previa a los comicios nacionales del mes d'avientu de 2004 viose opacada por un supuestu intriga nel que participaríen militares activos y retiraos. De toes formes, el oficialista NPP ganó al Congresu Nacional Democráticu (NDC) y el presidente Kufuor resultó reelecto y con una amplia mayoría nel parllamentu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]