Historia d'Italia

De Wikipedia
Esti artículu ye parte de la serie:

Historia d'Italia

Por periodu históricu
(Terramaras · Villanovanos)
(Italos ·Llatinos · Etruscos · Griegos · Galos)
(Monarquía · República · Imperiu)
Guerres italianes (1494-1559)
Por tema

La historia d'Italia ta íntimamente amestada a la de la cultura occidental y la historia d'Europa, y bona parte de los principales acontecimientos históricos del mundu occidental y universal tuvieron llugar nel país o los protagonizaron los sos pueblos.

Heredera de múltiples cultures antigües como la de los etruscos y llatinos y receptora de la colonización griega y cartaxinesa, vio nacer l'Imperiu romanu, legador de gran parte de la cultura occidental y uno de los mayores de la historia. Tres la cayida del Imperiu, Italia sufrió una serie d'invasiones xermanes alternaes con intentos bizantinos y francos de reconstruyir la unidá del Imperiu romanu.[1] Roma, sede del papáu y fonte de llexitimidá imperial foi nesos tiempos un focu qu'atraxo a figures como Xustinianu I y Carlomagno.

Mientres la Edá Media Italia convertir nun mosaicu de ciudaes estáu que lluchaben ente sigo pa consiguir la hexemonía sobre'l restu, con frecuentes intervenciones de les potencies circundantes y de la Ilesia católica. La so privilexada situación xeográfica fizo que fuera clave nel comerciu européu y favoreció repúbliques marítimes coneutaes cola historia europea. La llucha ente'l poder temporal imperial, qu'incluyía a Italia, y l'espiritual papal, que tenía la so sede en Roma, tuvo n'Italia especiales repercusiones.

Esti heriedu de relevancia política convertir en focu de les lluches pol poder n'Europa. Amás, el legáu cultural clásicu y eclesiásticu foi'l caldu de cultivu de nuevos enclinos. Nos sieglos XV y XVI convertir nel centru cultural d'Europa dando orixe al Renacimientu y foi unu de los campos nos que se decidió la supremacía europea del Imperiu español cola victoria sobre Francisco I de Francia.

Tres el cayente de la monarquía hispánica, l'Imperiu austrohúngaru pasaría a controlar la rexón, como bona parte d'Europa Central. Tresformada nun campu de batalla mientres les guerres revolucionaries franceses y el Primer Imperiu de Napoleón Bonaparte, pasaría a lluchar pola so independencia. Ente 1856 y 1870 llevar a cabu la Unificación d'Italia dempués d'una serie de guerres qu'implicó enfrentase al Imperiu austriacu y los Estaos Pontificios.

Darréu, el Reinu d'Italia xunto coles demás potencies europees llevaría a cabu polítiques imperialistes que conformaríen l'Imperiu italianu y que la llevaron a participar na Primer Guerra Mundial del llau de la Entente, a desenvolver el fascismu de Benito Mussolini, a la invasión d'Albania y Abisinia y a participar na Segunda Guerra Mundial coles Potencies de la Exa xunto a l'Alemaña Nazi y l'Imperiu del Xapón. Dempués de la derrota na Segunda Guerra Mundial, la monarquía sería derrocada ya instauróse l'actual república que tuvo una escelente recuperación económica, política, militar y deportiva; reafitando a Italia como una gran potencia mundial.

Na actualidá Italia ye nun país prestixosu, democráticu, perteneciente a organizaciones tan importantes como la Xunión Europea o'l G-8, y una de les principales potencies económiques de la Tierra.

Definición d'Italia[editar | editar la fonte]

El nome d'Italia vien usándose dende antiguu pa designar a la xente del centru de lo que güei llamamos península itálica, faciendo referencia a los pueblos itálicos, falantes de les llingües llamaes igualmente. El so orixe ye inciertu: Pallotino defende que deriva d'un asentamientu en Calabria y que foi usáu polos griegos como términu xeneral pa designar a los habitantes de tola península.[2]

El términu asitióse cuando la República Romana unificó a tola península al conquistar al restu de tribus contemporánees. El nome d'Italia foi usáu tamién en monedes acuñaes pola coalición de pueblos que se llevantó contra Roma nel sieglu I antes de Cristu con capital en Corfinium qu'incluyía samnites, umbros, sabinos y otros. Finalmente, l'emperador romanu Augustu incluyó sol nome d'Italia tola península, al que se terminó amestando la Galia Cisalpina nel 42 e.C., como unidá central del imperiu.

Tres la cayida del Imperiu romanu d'Occidente, les pallabres Italia ya italianu pasaron a faer referencia al conxuntu d'estaos que poblaben l'antiguu territoriu de la Italia romana y que compartíen una cierta afinidá cultural, destacando especialmente un mesmu conxuntu de dialeutos del llatín que daríen orixe al idioma italianu. Sieglos dempués, el nacionalismu romántico basó nesta unidá cultural la so busca d'una unidá política que desaguaría nel modernu estáu italianu.

Dellos territorios que so esos mesmos baremos podíen ser llamaos italianos nun entraron nel estáu, como ye'l casu de Malta, Mónacu, San Marín, el microestado de la Ciudá del Vaticanu o rexones estremeres con Eslovenia y Croacia (ver Cuestión Adriática), Suiza (la Valtelina, Tesinu y la parte italoparlante de los Grisones) y Francia (Niza, Saboya, la islla de Córcega). Por convención, el presente artículu va centrar nel territoriu de l'actual Italia, pero incluyendo la historia d'eses zones cuando se traten periodos nos que compartieron un mesmu aportar.

Primeres cultures y Edá del Fierro[editar | editar la fonte]

Primeros pobladores[editar | editar la fonte]

Matera la ciudá más vieya siempres habitáu nel mundu coles sos cases troglodíticas y cueves cavaes que daten del Paleolíticu X mileniu e.C. y antes.
Una de les más antigua traza de civilización nel mundu, Arte rupestre de Val Camonica, X mileniu e.C. y antes.

La población del territoriu italianu xube a la prehistoria, la dómina que los sos testimonios arqueolóxicos importantes fueron atopaos. Italia foi habitada a lo menos a partir del Paleolíticu. Dellos xacimientos arqueolóxicos ente los más importantes al mundu asitiar n'Italia. El sitiu de Monte Poggiolo que data del Paleolíticu y Isernia La Pineta, unu de los sitios más antiguos onde l'home utilizó'l fueu (quiciabes el más vieyu). La Cueva de Addaura o s'atopa un complexu vastu y ricu de grabaos, datables ente Paleolíticu cimeru y Mesolitico, grabaos d'homes y animales. Cuando l'home se sedentariza y cuando pasa de cazador a pastor y llabrador, dexen los rastros la más importante de la prehistoria sobre una duración de 8000 años en Val Camonica.

Les primeres cultures más o menos estudiaos no qu'anguaño ye Italia inclúin a los ligures, un enigmáticu pueblu qu'habitaba'l norte d'Italia. Mientres la Cultura de la Cerámica Impresu-Cardial crearon les primeres sociedaes n'Italia, con conocencies d'agricultura y navegación. Sábese relativamente pocu d'estos pueblos, presuponiéndolos anteriores a llatinos, y probablemente non indoeuropeos, y que llueu fueron asimilaos poles subsiguientes cultures.

Primeros reinos[editar | editar la fonte]

Ötzi La momia más vieya del mundu atopada al sur de los Alpes con un importante y ricu equipu (3300 e.C.).

De forma similar, nel sur (Sicilia, principalmente), los primeros aventureros inclúin, tres lleendes ciclópeas, a élimos, sicanos y sículos como habitantes d'eses tierres. Ensin muncha información sobre ellos, especular cola posibilidá de qu'estos fueren o non indoeuropeos. En Cerdeña desenvolvióse un pueblu con grandes conocencies de metalurxa y famosu poles sos construcciones megalítiques, les nuragues, que'l so principal xacimientu alcontrar en El so Nuraxi.

Les semeyances fonolóxiques faen a dellos estudiosos rellacionar delles d'estes cultures colos Pueblos del Mar: los shardana con Cerdeña, los shekelesh con Sicilia y los teresh colos tirrenios, basándose solo nes semeyances etimolóxiques. Les evidencies arqueolóxiques solo sostienen una cierta puxanza de la cerámica d'orixe Micénicu por tol Mediterraneu, metanes un cambéu cultural, distintu según el sitiu. Ye posible que dalgunos de los pueblos del mar operaren dende o se movieren poles mariñes itáliques.[3]

Llegada de pueblos indoeuropeos[editar | editar la fonte]

Mapa llingüísticu d'Italia na Edá del Fierro. El mapa ye posterior a la llegada de los pueblos oscu-umbros y del so desplazamientu del norte polos etruscos, pero previa a la llegada de los galos.

Cola Edá del Fierro llegaron a Italia los pueblos indoeuropeos, principalmente en cuatro grandes migraciones dende'l norte:[4][5]

Una primer folada migratoria, probablemente indoeuropea dar escontra'l II mileniu e.C. Son carauterístiques d'esti periodu los cercos o estatuaries de tipu menhir, que frecuentemente llevaben grabaos signos solares, aparentemente signos distintivos indoeuropeos. Una segunda folada ente'l final del III mileniu y los entamos del II mileniu e.C. llevó al espardimientu de poblaciones acomuñaes a la cultura del vasu campaniforme y del bronce na llanura padana, en Etruria y nes zones costeres de Cerdeña y Sicilia. Escontra la metá del II mileniu e.C. , una tercer folada cultura de les terramaras y quiciabes a pueblos latino-faliscos qu'espublicen l'usu del fierro y l'incineración de los muertos.

Escontra'l final del II mileniu y la primer metá del I mileniu e.C. , dase la cuarta y principal folada acomuñada a la Cultura de los campos d'urnes y los pueblos Oscu-Umbrios (probablemente tamién a los Latino-faliscos), Leponcios y Vénetos. Trátase de la Cultura de Villanova asina llamada por unu de los principales xacimientos arqueolóxicos. Sábese, amás, que practicaben la cremación y incineración de los sos muertos, caracterizándose los sos necrópolis por unes urnes típiques de forma cónica. Falaben les llingües itáliques, d'orixe indoeuropéu. Asitiáronse principalmente al norte, xunto al Po y n'Umbría y Emilia, y nel centru de la península (Etruria y el Lazio). Más al sur, anque la práutica xeneral yera la inhumación atopáronse tamién enterramientos d'esta cultura hasta Capua, Campania.

D'esta cultura provienen la mayoría de los pueblos qu'habitaríen el centru y norte d'Italia de forma hexemónica dende entós. Los llatinos, que la so principal ciudá yera Alba Longa, daríen col tiempu llugar a Roma. Los sabinos, que dieron nome a Sabinia, habitaben cerca en ciudaes cercanes como Reate (Rieti), Interocrea (Antrodoco), Falacrinum (Cittareale), Foruli (Civitatomassa), Amiternum, Nursia (Norcia). Los oscos inclúin a samnitas que s'asitiaron en Capua, lucanos y otros. Los umbros dan nome a Umbría y habitaron nel nordeste en ciudaes como Perugia, Interamna Nahars (Terni), Fano, Osimo, Fermo y San Severino Cole.

Los Etruscos[editar | editar la fonte]

Artes etrusca fechando de 700 e.C.

Los etruscos fueron un enigmáticu pueblu que'l so nucleu históricu foi la Toscana, a la cual dieron el so nome (yeren llamaos Τυρσηνοί (tyrsenoi) o Τυρρηνοί (tyrrhenoi) polos griegos y tuscii o depués etruscii polos romanos; ellos denominábense a sí mesmos rasena o rašna). El so orixe ye inciertu: los pocos rexistros que queden sobre ellos paecen indicar que vinieron d'Oriente, posiblemente d'Asia Menor, lo que paecen acotar ciertos estudios anque ensin pruebes definitives. Asina, paez haber correspondencies ente'l ganáu etrusco o la so llingua y los de pueblos de Lidia y el sur de Anatolia que sufriríen una etapa de desastabilización tres la Guerra de Troya

Dende la Toscana estender pel sur escontra'l Lazio y parte septentrional de la Campania, onde topetaron coles colonies griegues; escontra'l norte de la península itálica ocuparon la zona alredor del valle del ríu Po, na actual rexón de Lombardía. Aportaron a una gran potencia naval nel Mediterraneu Occidental, lo cual dexó-yos establecer factoríes en Cerdeña y Córcega. Sicasí, escontra'l sieglu V e.C. empezó a deteriorase fuertemente'l so poderíu, en gran midida, al tener qu'encarar casi coles mesmes les invasiones de los celtes y los ataques de griegos y cartaxineses. La so derrota definitiva, polos romanos, viose facilitada por tales enfrentamientos y pol fechu de que los rasena o etruscos nunca formaron un estáu sólidamente unificáu sinón una especie de débil confederación de ciudaes de medianu tamañu. Les sos ciudaes incluyíen Veyes, Chiusi, Tarquinia, Felsina (Boloña), Arretio (Arezzo), Volsinios (Orvieto) y Vetulonia ente otres. Escontra 40 e.C., Etruria (nome del país de los etruscos) foi conquistada polos romanos.

En ciertu mou predecesora de Roma y heredera del mundu helénicu, la so cultura (fueron destacadísimos orfebres, según innovadores constructores navales) y téuniques militares superiores fixeron d'esti pueblu'l dueñu del norte y centru de la península itálica dende'l sieglu VIII e.C. hasta la llegada de Roma. L'arte etrusco, influyíu pol griegu, marcaría'l posterior arte romano. Son esponentes del mesmu'l Apolo de Veyes, el Marte de Todi o'l Frontón de Talamone. A tal puntu llegó la so influencia que los primeros reis de Roma fueron etruscos.

Invasión celtes y Ilirios[editar | editar la fonte]

Les tribus nel norte d'Italia.

Ente los sieglos V y I edC desenvolver en Centroeuropa les cultures d'Hallstatt y la so socesora de La Tène, de la que deriven los pueblos celtes que s'espandieron per Europa. La so espansión dende'l norte llevar a asitiase na zona al norte del ríu Po, con una constante presión escontra'l sur, enfrentaos a los pueblos itálicos. Los taurinos asítiase na zona de lo que güei ye Turín, que foi la so capital. Una de les cañes de la gran tribu de los boyos llegó a l'actual Boloña, que'l so topónimu ye de raigañu celta, acompañaos por lingones y senones (que dan nome a Senigallia). Padania y Piceno seríen llamaos por ello ager gallicum. Otres tribus inclúin a los insubrios, que s'asitiaron en Lombardía, y a los cenómanes. En munchos casos produció una asimilación o amalgación ente los celtes y la cultura presistente ligur.

De forma similar, los ilirios, emburriaos polos anteriores, viéronse movíos escontra'l sur poblando'l Vénetu (que'l so nome vien de los vénetos), Istria (polos istrios) y la mariña del mar Adriáticu. Dalgunos defenden que los mesapios, qu'ocupaben Puglia son d'orixe ilirio, anque otros dan-yos un orixe helénicu.

Magna Graecia nel 280 e.C.

Magna Grecia[editar | editar la fonte]

Templo de Atenea en Paestum-Campania.

La zona sur de la península itálica recibi una fuerte influencia griega. El descontentu cola clase dirixente, l'aumentu demográficu, la falta de tierres y el deséu de crear nueves factoríes comerciales llevó a los antiguos griegos a crear numberoses colonies nel estranxeru. La so cercanía, según la so relativa poca resistencia a esti fenómenu, fixo d'Italia una de les principales zones d'asentamientu griegues. Delles de les principales polis (ciudaes) griegues allugar nel arcu que forma la Badea de Taranto frente a les mariñes del oeste de Grecia, anque tamién se tremaron pola mariña Adriática, la islla de Sicilia y la badea de Nápoles: eubeos y rodios fundaron Cuma, Regio de Calabria, Nápoles, Giardini-Naxos y Messina; los corintios Siracusa (que de la mesma sería un focu d'ulteriores colonies n'Italia como Ancona); los megarenses, Lentini; los partenios espartanos, Taranto; los focenses, Elea y los aqueos Síbari, Metaponto, Turios, Caulonia y Crotona. Heraclea de Lucania y Locri Epicefiris fueron posteriores.

Esta colonización supunxo'l primer contautu de los pueblos itálicos cola cultura clásica griega. Les colonies nun fueron meros enclaves comerciales, sinón que tamién fueron afitaos de la naciente civilización helénica: Pitágores moró en Crotona, Arquímedes y Teócrito yeren de Siracusa, Parménides yera natural d'Elea... Bastante ye que, los griegos conocíen a la rexón Magna Grecia, la "gran Grecia". Supunxeron amás les primeres democracies d'Italia. El contraste coles poblaciones llocales favoreció en munchos casos una aculturación de los itálicos cercanos a les colonies.

La colonización griega llegó a les sos llendes nos territorios insulares qu'arrodien la península. En Sicilia, los griegos asítiase na zona norte, cerca del Estrechu de Mesina, y na mariña oriental, onde ciudaes como Siracusa tuvieron un papel importante nel mundu griegu. Topetó ende, sicasí, col imperialismu cartaxinés. Les Guerres Sicilianes ente griegos y púnicos nun tuvieron un vencedor, anque la islla terminó estremada en dos esferes d'influencia:

  • La zona oriental con Siracusa, Agrigento, Messina... quedó so control griegu.
  • La zona occidental cola colonia cartaxinesa Palermo... quedó so control púnicu.

Daqué asemeyáu asocedió colos intentos griegos d'establecer colonies frente al mar Tirrenu. Anque los empiezos en Córcega fueron prometedores cola fundación d'Alalia y l'establecimientu d'una base en Olbia (Cerdeña) ganar frente a etruscos y púnicos na batalla de Alalia dexó Córcega y Cerdeña en manes cartaxineses. Los nuevos amos del Mediterraneu occidental concentrar nel sur de Cerdeña, naciendo Cagliari, Nora, Sulci y Tharros

Les nueves colonies importaron el gobiernu de polis (ciudaes-estáu) munches vegaes compitiendo o entá enfrentándose ente sigo. Asina la rica Síbari foi ganada por Taranto que se convirtió nuna de les potencies de la península. Nun yera infrecuente que se pidiera ayuda a les potencies griegues pa combatir a colonies enemigues o a los pueblos itálicos, destacando campañes como les d'Arquidamo II o la d'Alexandru d'Epiru. Pero la mayor colonia griega sería Siracusa que gobernáu so una serie de tiranos como Dionisio I convertir nel gran poder de Sicilia, refugando una espedición ateniense nel 415 e.C. a pesar de tar Atenes nel cénit del so poder y encabezando la llucha colos púnicos.

Esti movimientu de población repitir n'otros momentos de la historia, dada la cercanía ente dambos países. Mientres los sieglos de dominiu bizantín y les emigraciones cola conquista otomana llegaron nueves foles de griegos qu'atoparon nel Sur d'Italia un pueblu de raigaños comunes y grecoparlante. Nápoles, especialmente, sería mientres sieglos unu de los mayores puertos del Mediterraneu y un focu de cultura griega.[6]

Roma[editar | editar la fonte]

Rómulo y Remu, los llexendarios fundadores de Roma, daos de mamar pola lloba capitolina.

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Nel 753 e.C. fundar a veres del ríu Tíber una ciudá clave pa la historia: Roma. El so orixe ye inciertu: la mitoloxía romana venceya l'orixe de Roma y de la institución monárquica al héroe troyanu Eneas, quien, fuxendo de la destrucción de la so ciudá, saleó escontra'l Mediterraneu occidental hasta llegar a Italia tres un llargu periplu. Ellí, en casándose cola fía del rei de los llatinos, pueblu del centru d'Italia, fundó la ciudá de Lavinium. Darréu'l so fíu Iulo fundaría Alba Longa, de que la so familia real baxaríen los ximielgos Rómulo y Remu, los fundadores de Roma.

Esto daría-y un orixe llatín, al que por aciu el llexendariu episodiu del raptu de les sabines añadiríense los sos vecinos centroitálicos sabinos. Sicasí, otres teoríes, basaes na so cercanía a la Toscana etrusca, la so posición nes rutes comerciales d'éstos, delles hipótesis toponímiques y l'orixe de dalgunos de los sos primeros reis paecen indicar una notable presencia etrusca.

La Monarquía romana[editar | editar la fonte]

La monarquía romana (en llatín, Regnum Romanum) foi la primer forma política de gobiernu de la ciudá-estáu de Roma, dende'l momentu llexendariu de la so fundación el 21 d'abril del 753 e.C., hasta'l final de la monarquía nel 510 e.C., cuando'l postreru rei, Tarquinio el Sobeyosu, foi espulsáu, instaurándose la república romana.

Los oríxenes de la monarquía son imprecisos, magar paez claro que foi la primer forma de gobiernu de la ciudá, un datu que paecen confirmar l'arqueoloxía y la llingüística. Mitológicamente, se enraíza na lleenda de Rómulo y Remu. Comoquier, tres Rómulos y el sabín Numa Pompilio, llegó al poder Tuliu Hostilio, qu'espandió'l puertu d'escala na ruta costera del sal que yera Roma a cuenta de los sos vecinos, tresformando Roma na más influyente ciudá de Lazio.

Tres el reináu d'Anco Marcio, xubió al poder una dinastía d'orixe etruscu, los Tarquinios, so la que Roma amplió entá más el so poder na rexón. Sicasí, los escesos de Tarquinio el Sobeyosu fueron orixe de disputes internes, a les que se sumaron la coalición d'etruscos y llatinos amenaciaos pela ciudá, desaguando na espulsión del rei gracies a la intervención de Lucio Xunu Brutu y Lucio Tarquinio Colatino. Roma perdió la mayor parte del so poder frente a los etruscos lideraos pol rei de Chiusi, Lars Porsenna, a lo que se sumó la humildación d'un saquéu por celtes lideraos por Breno qu'afararon delles ciudaes italianes.

La República romana[editar | editar la fonte]

Ciudá de Roma mientres los tiempos de la república. Grabáu de Friedrich Polack 1896.

La República (509 e.C.-27 e.C.) foi la siguiente etapa de l'antigua Roma na cual la ciudá de Roma y los sos territorios calteníen un sistema republicanu de gobiernu. En circunstancies históriques pocu clares, la monarquía romana foi abolida'l 509 e.C., y sustituyida pola República.

Una carauterística del cambéu foi que l'alministración de la ciudá y los sos distritos rurales quedó regulada nel derechu d'apelar al pueblu contra cualquier decisión d'un maxistráu tocante a la vida o al estatutu xurídicu.L'alministración executiva quedó dotada de Imperium o poder omnímodu'l cual tenía un orixe relixosu qu'arrincaba del propiu dios Xúpiter. Los maxistraos dotaos de imperium yeren los cónsules, pretores y, eventualmente, los dictadores. Sicasí, el imperium namái s'exercía extra pomoerium, esto ye, fora de les muralles de Roma. Arriendes d'ello, tenía un calter esencialmente militar. Na ciudá nes sos funciones civiles, los maxistraos taben sometíos a llimitaciones llegales y controles mutuos.

Col pasu de los años la ciudá foi conquistando a los sos vecinos llatinos, etruscos y sabinos, a los qu'arrexuntaría na Lliga Llatina y recuperando el so antiguu poder nel Lazio. La espansión siguió escontra'l sur, y aceptando un pidimientu de proteición de los samnites de Capua frente a los sos vecinos montascosos arreyar nes guerres samnitas, coles que terminaría llogrando Campania. La ciudá griega de Nápoles llogró un alcuerdu similar. P'asegurar el territoriu conquistáu fundáronse colonies romanes como Ostia, Urbinum Mataurense (Urbino), Aruminium (Rimini), Cremona, Placentia (Piacenza) o Mediolanum (Milán). Una a una les diverses tribus itáliques fueron conquistaes y Roma impunxo un protectoráu sobre les colonies griegues del sur, encabezaes por Taranto, que magar la campaña del rei Pirro d'Epiru terminaron sol xugu romanu.

El pidimientu de socorru de los mamertinos, un grupu de mercenarios que s'apoderaren de Messina, fizo que la meyora romana siguiera escontra Sicilia, onde topetó colos cartaxineses. En ganando la primer guerra púnica a tres bandes ente Roma, Cartago, y Siracusa, Roma anexonóse la mayoría d'islles. Llueu la siguieron Cerdeña y Córcega ante la debilidá de Cartago mientres la Guerra de los Mercenarios y la mesma Siracusa tres la cayida del so tiranu Hierón II de Siracusa y un famosu sitiu. Convertida nuna de les principales potencies del Mediterraneu, xunto a Cartago y los reinos helénicos, Roma prauticó una política esterior cada vegada más importante. Daten d'esa dómina les Guerres Ilirias y los primeres serios choques con Macedonia y les tribus de la Galia y el Adriáticu.

Lexón n'orde de marcha.

El rearmamientu cartaxinés lideráu por Amílcar Barca llevó a la ocupación púnica de bona parte de la península ibérica y a un nuevu periodu de rivalidá con Roma. Cola escusa del asediu a los aliaos romanos de Sagunto, el fíu y socesor de Amílcar, Aníbal invadiría Italia al traviés de los Alpes. Mientres esta segunda guerra púnica, Aníbal infligió históriques derrotes a los Romanos, rematando en Cannas, pero finalmente impúnxose la victoriosa campaña de Publio Cornelio Escipión n'Iberia, que terminó treslladando la guerra al norte d'África y llevó a la victoria definitiva de los romanos en Zama.

Roma foi a partir d'entós la mayor potencia mediterránea. Anexonó les provincies cartaxineses n'Hispania, qu'amplió por aciu numberoses guerres nos dos sieglos siguientes na conquista d'Hispania, a pesar de contratiempos como'l Sitiu de Numancia o la resistencia de Viriato. Roma empezó a intervenir en Grecia y Macedonia mientres les guerres macedonies, conquistándoles tres una victoria en Pidna. Tres una tercer guerra púnica, llargu tiempu buscada pol sector más conservador de la ciudá y el so voceru Marcu Porcio Catón, cola que destruyó definitivamente a los sos antiguos enemigos cartaxineses, Roma punxo'l pie n'África, no que güei ye Túnez. L'heriedu del rei Arreyar III n'Asia y de Nicomedes en Bitinia, diéronlu nuevu territorios n'Anatolia, que llevaron a otra guerra con Mitrídates VI del Ponto y Tigranes I d'Armenia coles que'l so dominiu ampliar a Siria y Turquía, mientres conquistaba a los sos antiguos aliaos númides lideraos por Yugurta que se volvieren contra Roma. Lo mesmo asocedería col reinu de Cirene, al pie d'Exiptu, mandáu a Roma pol so últimu rei, Ptolomeo Apión. La necesidá de caltener les rutes que conectaben estos territorios llevó a campañes contra pirates y a ocupar Cilicia, a aliase y realizar pactos de proteición con ciudaes como Marsella o Rodas y a la conquista de la Galia Narbonense. Publio Clodio Pulcro dirixiría col tiempu la ocupación de Xipre, una alloñada provincia exipcia sometida a los vaivenes de la política mediterránea. La construcción de calzaes romanes facilitó les comunicaciones, tantu n'Italia como fora d'ella.

Esti incombustible expansionismo tuvo importantes consecuencies sociales, sobremanera debíes al fechu de que l'exércitu romanu nun taba concebíu pa les llargues campañes d'ultramar. L'ausencia de los sos llares tenía dures consecuencies pa los pequeños llabradores que componíen la base del exércitu romanu, tanto ciudadanos como itálicos conquistaos. Una rebelión itálica, frutu tantu del esfuerciu bélicu que-yos yera impuestu como de les reñedielles coles colonies romanes nel so territoriu, (Guerra Social) foi duramente reprimida, y ante l'amenaza d'un exércitu de cientos de miles de xermanos, l'exércitu foi reformáu por Cayo Mario siendo a partir d'entós principalmente reclutado ente los más probes, que recibíen tierres a la fin del so serviciu. Trátase d'una reforma clave, qu'ampliaba'l númberu d'homes movilizables agora que los pequeños llabradores diben faciéndose más raros frente a los latifundos. Mario entartalló a los xermanos na batalla de Vercelae y convirtióse nel primer home de la Roma del so tiempu, cinco veces consecutives Cónsul, pero a cuenta de un mayor grau d'enfrentamientu políticu. Mario, d'estracción humilde, representaba l'ésitu de les clases populares frente a la tradicional aristocracia de la ciudá romana, que se-y opunxo agravando un enfrentamientu ente clases sociales que databa de los oríxenes de la ciudá.

Bustu de Xuliu César.

Les reivindicaciones de les clases más probes, que dende los intentos de reforma agraria de los hermanos Tiberio y Cayo Sempronio Graco aspiraben al repartu de tierres públiques frutu de les conquistes que beneficiaben a los llatifundistes, y el nuevu exércitu, que dependía del poder del so xeneral pa llograr tierres al llicenciase dio pie a una serie de conflictos y pulsiones internes. Lucio Cornelio Sila, antiguu llugarteniente de Mario que s'enfrentó a este nos sos últimos años liderando a l'aristocracia patricia, reinstauró la paz tres una dictadura personal, pero col tiempu fuéronse anulando les sos midíes. Trátase d'una de les dómines más famoses de la ciudá, col oratoriu de Marco Tuliu Cicerón nel Senáu, l'intentu de golpe d'estáu de Lucio Sergio Catilina o la revuelta d'esclavos d'Espartaco. Destaca entós el poder acumulao pol triunviratu de Pompeyu, Xuliu César y Gruesu, que se partieron los cargos públicos de la ciudá y el gobiernu de les sos provincies. Gruesu foi ganáu polos partos n'Oriente mientres la batalla de Carrhae, pero César ganó la fama inmortal al conquistar a los belicosos galos y poner el pie en Britania y Germania.

Rexón d'Italia del Norte.
Rexón d'Italia del sur.

La enemistá ente'l políticu y xeneral que conquistara les Galias y axuntáu un poder ensin precedentes y la mayor parte de l'aristocracia desaguaron nuna cruenta socesión de guerres civiles cuando se-y trató de quitar del mandu de les sos tropes, previa alianza cola so otrora aliáu Pompeyo. César crució entós el ríu Rubicón imponiéndose n'Italia, y escorriendo a los que se-y opunxeron polos dominios de Roma. Venció na clave batalla de Farsalia y llogró finalmente'l poder absoluto, pero foi asesináu por una intriga lideráu por Marco Xunu Brutu que reinició la llucha partidista. Na nueva la guerra civil los cesaristes escorrieron a lo que quedaba de los sos oponentes mientres s'apostaben ente ellos la socesión. Dempués d'una llucha colos antiguos llugartenientes de César Marcu Antoniu y Marco Emilio Lépido, el fíu adoptivu y socesor de Xuliu César, Cayu Xuliu César Octaviano, facer col poder de la facción cesarista y de Roma, terminando coles guerres civiles.

L'imperiu romanu[editar | editar la fonte]

L'Imperiu romanu nel so apoxéu.

La nacencia del imperiu vien precedíu pola espansión de la so capital, Roma, qu'estendió'l so control en redol al mar Mediterraneu, y la llarga socesión de conflictos internos que marcaron el final de la República. Tres la victoria final d'Augustu, establecióse por fin una paz perdurable, carauterizada pola concentración de poder en manes del susodichu, primero como Princep y depués como Apodere. Paralelamente, siguir cola pacificación interna y l'espansión esterior, buscando la conocida como Pax Romana, un llargu periodu d'estabilidá y paz que vivió Europa, el norte d'África y Oriente Mediu sol xugu romanu. Augustu buscó consolidar y racionalizar les fronteres y crear una alministración que dexara xestionar los yá estensos territorios sol poder romano. Pa ello cuntó col sofitu de lleales collaboradores como'l fanegueru Cayo Cilnio Mecenes o'l xeneral Marcu Vipsanio Agripa

El famosu Augustu de Prima Porta.

Asocedíu por Tiberio, fíu adoptivu d'Augustu, empezó la tresmisión del poder imperial, nuna familia, magar munches vegaes dieron socesión a fíos adoptivos, como los mesmos Augustu y Tiberio. Tiberio resultó un emperador duro y eficaz, anque daqué inestable con una temporada ausente na islla de Capri. Foi asocedíu pol so fíu adoptivu Calígula, fíu natural del gran xeneral Xermánicu. Primeramente aclamáu por toos, foi llueu famosu pola so megalomanía, les sos llocures y los sos escesos. Finalmente asesináu por una intriga nel qu'intervieno la Guardia Pretoriana, foi asocedíu pol so tíu Claudio, que yera consideráu incapaz pero ganóse reputación de bon gobernante pol so faer. Nos sos últimos años viose marcáu pola so esposa y probable asesina, que llogró asitiar a Nerón, fíu adoptivu de Claudio. Nerón resultó ser un nuevu Calígula, y a la so muerte n'otru golpe d'estáu, producióse'l añu de los cuatro emperadores, qu'amuesa hasta que puntu la dinastía imperial podía ser fráxil frente al exércitu. Vespasiano, arteru xeneral y políticu, finalmente impondríase, sustituyéndose la Dinastía Julio-Claudia pola Flavia. Asocediéron-y los sos fíos, primero'l queríu Tito y depués el cruel Domiciano, que morrió n'otra combalechadura. Tres el llegaron los conocíos como cinco bonos emperadores, que llevaron Roma a la so culmen territorial, económicu y de poder: Nerva; Traxanu, d'orixe hispanu y gran conquistador; Adriano, queríu emperador que realizó grandes reformes y visitó numberoses partes del imperiu; Antonino Pío y Marco Aurelio, pensador al par que defensor de la fronteres. A esti postreru asocediólu'l so fíu natural Cómodu, col que remaneceríen munchos de los problemes primeramente presentes tocantes a socesiones ya inestabilidá. El añu de los cinco emperadores foi siguíu de la nueva Dinastía Severa, d'orixe romanu-africanu. Septimio Severu foi un capaz xeneral que restableció l'imperiu tres la dexadez de Cómodu. Asocedió-y el so fíu Caracalla, de costumes militares y bon xeneral anque impopular por matar al so hermanu Geta y que morrió asesináu en campaña. Mientres un par d'años ocuparon el poder el xeneral que lu asesinara, Macrino, col so fíu, pero impúnxose finalmente la dinastía Severa con Heliogábalo, un polémicu adorador del sol. Tan polémicu resultó que la so propia familia sofitó al so primu y respetáu xeneral Alexandru Severu. El nuevu emperador, tranquil y pacíficu, terminaría abandonando'l poder en manes la so madre y güela, que se dedicaron a reparar los errores cometíos mientres l'alministración de Heliogábalo. Acabó siendo asesináu. Foi l'últimu gobiernu civil de Roma y el final de la Dinastía Severa: cola so muerte nel 235 empecípiense cincuenta años d'anarquía militar nel Imperiu. Ye la llamada Crisis del sieglu III.

El Panteón de Agripa, unu de les muestres de l'Arquiteutura de l'Antigua Roma.

L'Imperiu romanu foi'l mayor focu cultural, artísticu, lliterariu, filosóficu, científicu y téunicu del so tiempu. La Cultura de l'Antigua Roma non solo ye relevante pol Derechu o l'asunción del Cristianismu como relixón dominante; tamién, foi especialmente granible en materia d'inxeniería civil; construyóse la primer rede de carreteres europees cuando les calzaes romanes espandir por tol imperiu; ente les obres civiles, destacaron les pontes y los acueductos pa llevar agua dende los acuíferos a les ciudaes. La cultura urbana romana dexó'l desenvolvimientu de ciudaes complexes tantu n'Italia como fora d'ella. Roma tomó'l relevu de la cultura griega. Destaquen autores como Virgilio (autor de la Eneida, principal poema épicu romanu), los historiadores Plinio el Mozu, Pliniu'l Vieyu, Tácito, Suetonio y Flavio Josefo, el comediante Plauto o filósofos como Séneca. La romanización de los territorios ocupaos, tantu pola superioridá cultural, la conquista militar y la creación de colonies llevaron a espandir el llatín por toa Europa y siendo el xerme de les Llingües romániques. En sentíu inversu, los romanos importaron numberoses conocencies d'otros pueblos: la filosofía helenística, el calendariu exipciu... El sincretismu romanu importó numberosos cultos de toes partes como la Cibeles anatolia, el griegu exipciu Serapis o'l feniciu Melkart. Escontra los últimos años del imperiu cobraron importancia sectes y cultos orientales como'l xudaísmu, la so dixebra cristiana, el mitraísmo o'l cultu al Sol Invictus. La capital del Imperiu, Roma, convertir nuna de les mayores urbes del mundu, con habitantes veníos de toles provincies romanu y numberosu arco triunfales como los de Tito, Augustu o'l de Traxanu, columnes como les de Traxanu y Constantino y templos votivos poles victories militares; traxéronse obeliscos d'Exiptu.

La paz esterior, la seguridá, la rede de comunicaciones qu'implicaben calzaes y rutes marítimes impulsaron el comerciu y la economía. L'Agricultura y ganadería na antigua Roma siguió'l procesu tardorrepublicano de concentración de propiedá de la tierra en llatifundios por cuenta de la distribución de les tierres conquistaes y a la ruina de los pequeños llabradores. El esclavismu foi clave na esplotación de dichos llatifundios y otru motivu del militarismu romanu. La inxeniería romana dexó esplotar per primer vegada a gran escala mines en Hispania y Britania. Con gremios nacieron primitives industries como'l vidriu romanu, el garum o'l púrpura. La esistencia d'una serie d'estaos entamaos a lo llargo de Eurasia dexó la creación de la Ruta de la Seda, qu'enllazaba Occidente col Imperiu chinu y la Comerciu de l'Antigua Roma con India India.

So la etapa imperial los dominios de Roma siguieron aumentando. Augustu, dempués de que les guerres que lu llevaron al tronu enfrentáren-y a Cleopatra conquistó Exiptu, incorporó l'antiguu protectoráu romanu de Galacia y nel so intentu de crear un imperiu cohesionado terminó la conquista de Hispania contra cántabros y ástures, la de Nórico y Rhetium al norte de los Alpes y la cuenca del Danubiu (Panonia, Moesia y Tracia). Tiberio incorporaría como provincia Capadocia, que dende los tiempos de la República dependiera de Roma pa sobrevivir ente los imperios de la rexón. Calígula, n'unu de los sos escesos asesinó al rei de Mauritania y anexonó'l país. Claudio, tratando de ganase la fama invadió Britania, que sería conquistada finalmente tres delles campañes. Tito ye famosu por conquistar Xudea, dende tiempos de César aliáu o protectoráu romanu. La llucha con Roma marcó munchos finxos nacionales en dichos países, como la rebelión de la reina britana Boudica, les campañes contra los pictos de Cneo Julio Agrícola o la última resistencia xudía en Masada. L'imperiu llegó a la so máxima estensión mientres el reináu de Traxanu, conquistador de Dacia (actual Rumanía) tres les guerres dacies, Petra y d'Asiria, Mesopotamia y Armenia tres una guerra colos perses. Tomaba dende l'Océanu Atlánticu al oeste hasta les veres del mar Negru, el mar Roxu y el golfu Pérsicu al este, y dende el Desiertu d'El Sáḥara al sur hasta les tierres montiegues a veres de los ríos Rin y Danubiu y la frontera con Caledonia al norte. La so superficie máxima envalorada sería d'unos 6.14 millones de km².

Recreación d'una lexón imperial.

Col tiempu les fronteres fuéronse estabilizando. Ganar ante los xermanos d'Arminio en Teotoburgu en tiempos d'Augustu arruinó la conquista de Germania proyeutada pol emperador. Les constantes guerres col Imperiu parto nel oeste marcaron la llende final por Oriente, teniéndose que llibrar munches guerres con perses o estaos llevantinos como Palmira pa caltener lo conquistao. Les dificultaes pa xestionar el yá inmensu territoriu imperial llevaron a la construcción de limes o fronteres fortificaes pa defender un imperiu qu'empezaba a dar señales d'escosamientu. El socesor de Traxanu, Adriano abandonó parte de la so conquistes n'Oriente Mediu pa meyor xestionar l'imperiu y creo el Muriu d'Adriano frente a los pictos escoceses. Marco Aurelio pasó bona parte del so reináu lluchando nes guerres marcomanas contra los sármatas nel Oriente y los marcomanos nel Danubiu, a midida que la presión de los hunos emburriaba a estos y otres tribus (godos, alanos...) contra les fronteres del imperiu.

El Baxu Imperiu y la decadencia[editar | editar la fonte]

El periodu conocíu como Baxu Imperiu (284-395) empieza con Diocleciano, que foi emperador de Roma dende 284 hasta 305. Diocleciano, pa facilitar l'alministración del Imperiu, escurrió la Tetraquía estremando l'Imperiu ente Occidente y Oriente. Él inaugura la Dinastía Constantiniana (305-363), llamada asina n'honor al más relevante de los sos emperadores. Tres ella, asocediéronse la Dinastía Valentiniana (364-395) y la Dinastía Teodosiana.

Dende Diocleciano, l'imperiu volvió xunise y a dixebrar en diverses ocasiones siguiendo'l ritmu de guerres civiles, usurpadores y reparties ente herederos al tronu hasta que, a la muerte de Teodosio I el Grande, que fizo del Cristianismu non arrianu la relixón oficial, quedó definitivamente estremáu.

Italia en 400

La folada de pueblos orientales terminó emburriando a les tribus xermániques, emburriaes escontra l'oeste que delles vegaes enfusaron nun Imperiu romanu cada vez más débil. Les fronteres vencieron por falta de soldaos que les defendieren, dempués de que Caracalla estendiera la ciudadanía romana a tol Imperiu. En munches ocasiones llegar a dexar provincies fronterices a los xermanos en cuenta de que les defendieren de los sos compatriotes (foedus), pos el serviciu militar fuera abolíu ente los italianos. Otres vegaes viose como xenerales se autoproclamaban emperadores en Galia o Britania, provincia que foi finalmente abandonada pa concentrar les tropes nel continente. L'imperiu, sofisticáu y ricu como pocos na historia, yera yá decadente, y nos sieglos III y IV, les sos últimes glories vinieron de xenerales d'orixe bárbaru como Aecio, que ganó a Atila na batalla de los Campos Cataláunicos y Estilicón, que llogró les últimes victories contra los xermanos. Nel Mediu Oriente, la rebelión de Zenobia en Palmira y les guerres colos sasánidas punxeron delles vegaes n'apiertos al Imperiu. La frontera del Rin foi degolada polos francos un día que'l ríu xelóse y la del Danubiu dexó ante los godos que causaron una histórica derrota a les últimes lexones na batalla d'Adrianópolis. Nel culmen de la debilidá, la mesma Italia foi atacada. La gloriosa ciudá de Roma foi escalada polos visigodos d'Alaricu I en 410. Atila atacó la península afarando Aquilea (que los sos sobrevivientes fueron el xerme de la dende entós puxante Venecia) y llegó hasta Roma, que sicasí nun atacó dempués d'un parllamentu col papa Lleón I el Magno.

Paralelamente, la capitalidad fuera movida a Milán primero, y a la fácilmente defendible Rávena dempués, ente que delles provincies diben siendo conquistaes por diversu pueblos xermanos o direutamente abandonaes pol poder central. La parte oriental, más rica y militarmente fuerte, convertir nel gran focu de poder del Mediterraneu, el naciente Imperiu Bizantín a cuenta de amenorgar los recursos d'Italia y Occidente. El cristianismu, otrora escorríu, convertir en relixón oficial gracies a los edictos de Milán de Constantín I el Grande de 313, que proclamaba la llibertá relixosa y el Tesalónica de Teodosio I el Grande que fixo'l cristianismu oficial nel 380. L'obispu de Roma, el papa, empezó a cobrar importancia política y a ser unu de los principales dirixentes cristianos. Les ciudaes decayeron, produciéndose una emigración al campu, col consecuente efeutu negativu nel comerciu, la cultura y la ciencia.

L'emperador de Roma yá nun controlaba l'Imperiu, de tal manera que nel añu 476, un xefe bárbaru, Odoacru, destituyó a Rómulo Augústulo, un neñu de 10 años que foi l'últimu emperador Romanu d'Occidente y unvió les insinies imperiales a Zenón, emperador Romanu d'Oriente.

Alta Edá Media (s. V al XII)[editar | editar la fonte]

Los ostrogodos[editar | editar la fonte]

Mapa del reinu ostrogodu.

Los ostrogodos yeren un grupu de godos que fueren sojuzgados polos hunos. Tres la so lliberación d'aquellos, escoyeron a Teodomiru como rei y asitiáronse so proteición bizantina en Panonia, nel calce del Danubiu. A este asocedió-y el so fíu Teodoricu'l Grande, que cola bendición del emperador d'Oriente condució al so pueblu a Italia en 488.

Na península gobernaba'l hérulu Odoacru en deponiendo al postreru emperador romanu en 476. Tres una campaña nel Norte de la península, Teodoricu tomó la capital, Rávena, matando a Odoacru en 493 y estableciéndose como señor del país. El so reináu foi recordáu por caltener l'alministración romana, que protexó, llogrando caltener la estabilidá d'Occidente. Rexente de los sos primos visigodos al ser güelu del nuevu rei, Teodoricu llegó por un tiempu a paecer ser capaz de reconstruyir l'antiguu Imperiu d'Occidente. Mandó construyir y decorar xoyes como la Capiya Arzobispal de Rávena, el Bautisteriu Arrianu ó el so mausoléu, xoya del arte ostrogodo.

Sicasí, en 526 la muerte de Teodoricu acabó con esta etapa de paz, heredando Italia'l so nietu, Atalaricu. El Reinu Ostrogodu d'Italia se desmoronó, con un sobrín de Teodoricu, Teodatu, asesinando a Atalaricu, nietu y herederu del gran rei y empecipiando una guerra civil. Los escesos de Teodatu rompieron col sofitu del Imperiu Romanu d'Oriente al dominiu ostrogrodo y favoreció una invasión bizantina paralela a les lluches nobiliaries.

Los bizantinos[editar | editar la fonte]

L'emblema del Imperiu bizantín.

Baxu Xustinianu I, l'Imperiu bizantín empecipió una serie de campañes coles mires de reconstruyir la unidá mediterránea. La debilidá del reinu ostrogodu, y los deseos bizantinos de reponer la ciudá de Roma convirtieron a Italia nun oxetivu. La guerra civil ostrogoda dio-y la oportunidá d'intervenir na guerra gótica, pa lo que mandó al so meyor xeneral, Belisario.

L'Imperiu bizantín nel 565, coles conquistes de Xustinianu destacaes

En 535 Belisario invadiera Sicilia, Cerdeña y Córcega dientro de les sos campañes contra los vándalos y dende ellí coló al traviés de la península, entrando en Reggio di Calabria, tomando Nápoles (onde cayó l'usurpador ostrogodu Teodatu) y llegando a Roma en 536. Bloquiáu ellí, tuvo que caltener la posición hasta que la llegada de refuerzos que desembarcaron en Rimini camudó tornar. Prosiguió escontra'l norte y tomó Mediolanum (Milán) y Rávena en 540 acabando col nuevu rei ostrogodu, Vitiges. Un alcuerdu colos ostrogodos, que caltuvieron un reinu nel noroeste d'Italia, traxo la paz.

Belisario foi entós llamáu a Oriente, onde los perses amenaciaben les fronteres. El so socesor, Juan, nun llogró caltener el control nun momentu en que l'Imperiu Bizantín andaba escasu de recursos, y en 541 los godos taben enfrentaos de nuevu con Bizanciu, lideraos por un enérxicu rei llamáu Totila que recuperara Italia del Norte y tomáu Roma. La vuelta de Belisario dexó recuperar Roma, pa perdela de nuevu non muncho dempués.

En 548, l'eunucu Narsés sustituyó a Belisario. Totila foi asesináu en 552, y l'exércitu del últimu rei godu, Teias, cayó ganáu en 553. Escontra 561 los bizantinos habíen pacificado la zona.

Los bizantinos controlaron Italia dende la so capital en Rávena, sol Exarcado de Rávena. L'arte bizantino dexó n'Italia buelgues como les ilesies de San Nicola in Carcere y Santa Maria in Cosmedin de Roma; la ilesia de San Vital de Rávena o la basílica de San Apolinar in Classe na mesma ciudá. El conxuntu d'edificios tardorromanos, ostrogodos y bizantín de la ciudá de Rávena ye a día de güei patrimoniu de la humanidá.

Los lombardos[editar | editar la fonte]

La Corona de Fierro de los lombardos, darréu convertida en símbolu del Reinu d'Italia.

Ente los distintos pueblos xermánicos qu'abandonaren la so antigua morada pa vivir en meyores tierres, cuntábense los lombardos (o longobardos), a los que Xustinianu I dexara asitiase en Panonia, a condición de que defendieren la frontera. Atraíos pola riqueza d'Italia y la presión de los ávaros, travesaron los Alpes ocupando les actuales rexones d'El Piamonte, Liguria, Lombardía y Vénetu ensin muncha oposición. Milán, el centru del norte d'Italia, cayó nel 569. Asocedió-y la cayida de la Toscana, Spoleto y Benevento. Falar de Longobardia Major a la zona del norte d'Italia, onde se concentraron principalmente (entá güei llamada Lombardía) ente que Spoleto y Benevento, les sos avanzaes nel sur d'Italia yeren conocíes como Longobardia Minor.

Los nuevos señores d'Italia entamaron les sos posesiones en Ducaos lombardos como'l ducáu de Friuli, el ducáu de Tuscia, el ducáu de Spoleto o'l ducáu de Benevento, so l'autoridá d'un rei en Pavía. La falta d'una autoridá central mientres el mandatu de los duques fixo posible la fragmentación d'Italia en trenta y seis ducaos cuasiindependientes, dixebraos por franxa de territoriu en manes del bizantín Exarcado de Rávena. Magar el reinu lombardu volvió tener un rei, el poder central foi siempres débil.

Asina, mientres s'enfrentaben a la oposición de los remanentes del Imperiu bizantín n'Oriente, y a la de los francos, naciente potencia n'Occidente, los lombardos consiguieron recomponer una monarquía común electiva, tradicionalmente xermánica. Ye de destacar el reináu d'Agilulfo qu'abandonó'l arrianismu y convirtióse al catolicismu xenerando persecuciones relixoses ente dambes confesiones.

Mientres los conflictos iconoclastes ocupaben a Bizanciu y lo enemistaban col papa (pos la posición del emperador d'Oriente tamién rexía nes sos provincies italianes) los lombardos aumentaron los sos dominios, so sida de socorrer al papa. Nel 750, Aistolfo tomó la ciudá imperial de Rávena.

Los francos y l'Imperiu carolinxu[editar | editar la fonte]

Miniatura del papa Adriano I solicitando l'asistencia de Carlomagno mientres un alcuentru cerca de Roma.

La presión de los lombardos sobre'l papa fizo que'l rei de los francos, Pipino el Curtiu, va realizar ente 756 y 758 repitíes campañes nel norte d'Italia. El papa, n'agradecimientu, confirmó-y como rei de los francos (a pesar d'usurpar el títulu) y concedió el rangu de patriciu a la familia que tomara'l tronu de los merovinxos en Francia.

La situación enfoscar a la muerte de Pipino. El reinu francu foi estremáu ente los sos fíos, aumentando de nuevu la presión lombarda sobre'l papáu. Sicasí la reunificación de los francos baxu Carlomagno llevó a una nueva intervención n'Italia nel 774. Tres una curtia batalla, Carlos facer col reinu de Lombardía, que, calteniendo la so autonomía, integrar nel Imperiu carolinxu que col tiempu xuniría a la mayor parte d'Europa Occidental. Carlomagno auspició un renacencia cultural y una unidá político y relixoso, que cristalizó cola so coronación como Emperador d'Occidente pol papa Lleón III nel añu 800. El so nuevu imperiu considerábase herederu del Imperiu romanu d'Occidente, siendo l'emperador la máxima autoridá temporal d'Europa y l'encargáu de velar pola Cristiandá.

Dende entós el norte d'Italia formó parte de los territorios carolinxos como Reinu d'Italia.

Los Estaos Pontificios[editar | editar la fonte]

Bandera de los Estaos Pontificios.

Dende los tiempos en que Constantín I fixera'l cristianismu relixón oficial, el poder de la Ilesia habíase alloriáu amontando n'Italia. La Donación de Constantino, una falsificación histórica, foi la base de reclamaciones del poder temporal sobre la ciudá de Roma per parte del papa, que ganó fuercia a midida que los emperadores abandonar. Valga como exemplu como Atila parlamentó col papa Gregorio I Magno al averase a la ciudá. Yá en tiempos de los bizantinos y metanes los enfrentamientos iconoclastes, esanicióse'l ducáu de Roma ganando la ciudá Gregorio II, con reconocencia del so gobiernu per parte del rei lombardu Liutprando. Yera'l Patrimoniu de San Pedro.

Ante la ocupación del territoriu polos lombardos, l'ayuda de Carlomagno y los francos a Lleón III foi vital. Empezó asina'l cesaropapismo, una estrecha vinculación papa-emperador. Parte de les tierres arrebataes a los lombardos fueron vencíes al papa, que creó entós un estáu nel centru d'Italia, los Estaos Pontificios, xerme históricu de l'actual Ciudá del Vaticanu. Estos yeren alministraos direutamente por él o por aciu vasallos.

El gobiernu d'estos territorios travesó una fase clave mientres el periodu conocíu como pornocracia. Dichu periodu carauterizar por numberoses lluches pol poder na Ilesia, Roma ya Italia central ente intrigantes munches vegaes motiváu por cortesanes y nobles (particularmente los señores de Spoleto). Empecipiar nel añu 904 con Sergio III y el so amante Marozia y data hasta la encarcelación nel 935 de Xuan XI pol duque de Spoleto Alberico II, dambos fíos de Marozia.

El sur[editar | editar la fonte]

Mapa políticu d'Italia hacia l'añu 1000, na viéspora de la llegada normanda.

Los ducaos lombardos del sur nun aportar# a conquistaos por Carlomagno, que tuvo que colar al norte a combatir a los saxones y nun formaron parte del so imperiu. Los duques lombardos de Benevento caltuvieron la so independencia, llegando a convertise nel Principáu de Benevento y a emburriar escontra'l sur a los bizantinos. Sicasí, l'asesinatu del duque Sicardo de Benevento estremó'l país ente'l so hermanu Siconulfo de Salerno, que foi proclamáu príncipe de Salerno y el so asesín Radelchis, que se fixo col poder en Benevento. La división dexó ganar autonomía a nobles en Gaeta, Capua y Amalfi, que formaron condaos y ducaos propios. Al sur, Nápoles, Sicilia y la parte más meridional de la península itálica (Bari, Calabria, Puglia) siguíen siendo una provincia bizantina.

La puxanza del Islam azotó'l sur, que fueron víctimes de razzies dende'l norte d'África. Cerdeña fuera ocupáu polos árabes nel 710 en siendo abandonada polos bizantinos a la so suerte, pero 70 años dempués, aprovechando l'alloñanza coles bases árabes, producióse una revuelta local qu'estableció gobiernos llocales conocíos como giudicati. Córcega sufrió tamién los ataques musulmanes, combinaos con intervenciones franques, lombardes y del marqués de la Toscana Bonifacio II p'asegurar la frontera.

Nel 826, un desertor bizantín ufiertó'l territoriu sicilianu al emir musulmán d'Ifriquiya, lo que llevaría a una serie de guerres. Pa 965 la islla fuera convertida nel Emiratu de Sicilia, dende'l que se llanzaben ataques a los puertos de la península. Los bizantinos reformaron les sos posesiones na zona sur de la península tres repeler unu de los ataques musulmanes sobre Bari nel 876, creando'l Catapanato d'Italia, en guerra con musulmanes y lombardos.

La situación dio un entorno cola llegada de normandos. Diverses lleendes envolubren la so llegada, siendo la más famosa como unos pelegrinos del norte ufiertáronse como mercenarios a los lombardos. Primeramente sirvieron a estos, pero en pallabres d'Amatus de Montecassino:

Los normandos nunca deseyaron que nengún de los lombardos ganara una victoria decisiva, lo que -yos dexara en desventaxa. Pero sofitando a unu y depués ayudando a otru evitaron que naide fuera totalmente arruináu.

Llueu yeren señores de posiciones conquistaes a bizantinos y lombardos, llegándose a la conquista normanda d'Italia Meridional, colos nórdicos estableciendo un estáu en Nápoles encabezaos por Roberto Guiscardo. D'ende cruciaron l'estrechu de Mesina y llegaron a reconquistar Sicilia a los musulmanes, que formaría parte d'un reinu unificáu cuando Rogelio II de Sicilia axuntó en 1130 dambos tronos nel Reinu de Sicilia. El reinu sería una axuntadura del sustratu llatín, godu, lombardu, grecobizantino y normandu, como'l so arte, ejemplificado na catedral de Cefalú, la capiya Palatina de Palermo y la catedral de Monreale.

A finales del sieglu XII dichu reinu pasó a la dinastía imperial alemana de los Hohenstaufen, cuando l'emperador Enrique VI reclamó'l tronu en 1212 por ser la so esposa Constanza I de Sicilia, heredera del reinu.

Baxa Edá Media (s. XII al XV)[editar | editar la fonte]

La fragmentación política: Güelfos y gibelinos, el Sacru Imperiu y la Lliga Lombarda[editar | editar la fonte]

La muerte de Carlomagno y les lluches por retener el so imperiu partíu ente los sos diversos fíos empecipió un periodu de guerres civiles que nun s'estabilizaron hasta la creación a principios del sieglu X del Reinu de Francia y del conglomeráu del Sacru Imperiu no que güei ye Alemaña, el norte y centru d'Italia, Suiza, Países Baxos y otres provincies orientales de los sos dominios. L'ausencia d'un poder central fuerte supunxo l'atomización d'estes rexones en principaos, obispaos, condaos y ciudaes práuticamente independientes y con frecuencia enfrentaos ente sigo. Esto foi particularmente importante n'Italia, onde les riques ciudaes del norte remanecieron como ciudaes-estáu comerciales cuasi-independientes. L'emperador yera escoyíu polos principales nobles, lo que facilitó esti clima d'enfrentamientu que tuvo en numberoses ocasiones Italia como campu de batalla.

Enrique IV delantre de Gregorio VII en Canossa.

Nel sieglu X, introducióse un nuevu elementu de discordia: l'enfrentamientu ente la Ilesia y l'Imperiu, que foi conocíu como la Querella de les Invistidures de 1073 qu'empecipió una serie de conflictos pola primacía del papa o'l emperador na cristiandá y el Sacru Imperiu. Dambos aldericaben el sometimientu teóricu del poder temporal imperial al relixosu papal o viceversa y el derechu al nomamientu de los obispos. La llucha estremó Italia ente güelfos (polos Welfen de Baviera) que sofitaben al papa y gibelinos (pol castiellu Hohenstaufen de Waiblingen) o defensores del poder imperial. Arriendes de esto diversos emperadores, como s'enfrentaron al papa ya invadieron Lombardía, sofitando cuando-yos convenía a antipapes. En respuesta, diversos emperadores fueron escomulgaos, mientres los Estaos Pontificios refugaron el poder temporal del emperador y promovieron facciones pro-eclesiástiques.

Ciudaes como Florencia, Milán y Mantua abrazaron la causa güelfa, ente qu'otres como Forli, Pisa, Siena y Lucca xunir a la causa imperial. Tratábase polo xeneral d'una llucha pola autonomía, onde les ciudaes que tarrecíen el poder del emperador trataben de compensalo cola influencia papal y les cercanes al Lazio Papal buscaben una autoridá imperial que-yos garantizara'l so llibertá. Otres vegaes, yeren les lluches intestinas ente ciudaes rivales les que convertíen reñedielles llocales en nuevos episodios d'esti enfrentamientu: la güelfa Florencia presentó batalla a la lliga gibelina de les otres ciudaes toscanes (Arezzo, Siena, Pistoia, Lucca y Pisa) nun llargu conflictu que tuvo a lo más esponente les batalles de Montaperti en 1260 (que se celebra na famosa fiesta del Paliu di Siena) y la d'Altopascio en 1325. Sicasí, munches vegaes nel senu d'una ciudá coesistíen dambos enclinos alternándose según la que fuera más fuerte nel momentu. Col tiempu inclusive se desenvolvieron subfacciones dientro de cada grupu.

Escudu de los emperadores de la casa de Hohenstaufen, reis de Sicilia y Emperadores del Sacru Imperiu.

Enrique IV, empezó la querella al enfrrentarse a Gregorio VII. Llegó a presentase descalzu y en penitencia ante él mientres el Paséu de Canossa en 1077 pa llograr que-y llevantaren la escomunión, pero depués volvió sofitar a l'antipapa Clemente III contra Gregorio y el so cuñáu Rodolfo de Suabia. Los siguientes papes nun llograron desactivar el conflictu, hasta que Calixto II llogró col Concordatu de Worms, la paz col fíu y socesor d'Enrique IV, Enrique V. Polos sos términos estremar ente la coronación canónica del emperador pol papa y la llaica y almitíase l'autoridá del emperador sobre la Ilesia n'Alemaña, previa invasión d'Italia por Enrique en 1110.

Tres los Enriques, gobernó Lotario II, ganáu por Rogelio II de Sicilia y engarráu a Conrado III. Esti noble yera'l primera Hohenstaufen, familia qu'empezó a atropar poder n'Alemaña. Probablemente'l mayor enfrentamientu ente papa y emperador producir col so fíu Federico I Barbarroja, emperador ente 1155 y 1190, que la so activa política italiana acentuó la intervención imperial. Les ciudaes del norte d'Italia viéronse arreyaes na guerra, camudando frecuentemente de partíu. La Lliga Lombarda foi una alianza establecida'l 1 d'avientu de 1167 ente 26 Ciudaes Opositores del Norte d'Italia, ente les que destaquen Milán, Cremona, Mantua, Bérgamo, Brescia, Plasencia, Boloña, Padua, Treviso, Vicenza, Verona, Lodi, Parma y Venecia. Darréu xuniéronse otros cuatro ciudaes más, hasta formar un total de 30. El propósitu inicial de la Lliga yera combatir la política italiana de Federico I, que naquel momentu reclamaba'l control total sobre'l norte d'Italia. La respuesta imperial quedó espresada na Dieta de Roncaglia y foi llevada a cabu cola invasión de 1158 y depués otra vegada en 1166. La Lliga recibió'l sofitu incondicional del papa Alexandru III y los sos socesores, deseosos tantu de trate llibres de la influencia imperial como d'aumentar el so poder na península itálica. Na batalla de Legnano (29 de mayu de 1176), les tropes imperiales fueron ganaes y Federico viose forzáu a roblar una tregua de seis años (1177-1183). La situación resolver al rematar ésta, cuando dambes partes roblaron el Tratáu de Constanza, según el cual les ciudaes italianes reconocíen la soberanía del emperador d'Alemaña, pero de la mesma ésti víase obligáu a reconocer la xurisdicción propia de cada ciudá sobre sí mesma y el so territoriu circundante, lo que supunxo la reconocencia de la so independencia de facto.

Sarcófagu de Federico II, rei de Sicilia y emperador, na Catedral de Palermo. Fondu reformador d'Italia y gran guerreru, a la so muerte arrobinóse la lleenda de que solo dormía n'espera de volver al so reinu.

Tres Barbarroja, el so fíu Enrique VI axuntaría tanto'l reinu alemán como'l de Sicilia, pol so matrimoniu con Constanza I de Sicilia. El Güelfo Otón IV gobernaría de volao (1208-1218), dexando'l Ducáu de Spoleto baxu dominiu papal en 1213, pero terminó alloñar del Papáu y tratando de restaurar l'autoridá imperial n'Italia, solo pa cayer ante'l gibelino Federico II Hohenstaufen, rei de Sicilia y fíu d'Enrique VI. Con Federico II, Stupor Mundi (el plasmu del mundu), los Hohenstaufen recuperaron el tronu imperial alemán. Federico reagruparó la población del so reinu pa fundar la ciudá de L'Aquila en 1254, reorganizo'l reinu coles Constituciones Amalfitanas y fundó la Universidá de Nápoles. L'intentu del papa d'axuntar a les ciudaes güelfas contra él desencadenó en 1229 una nueva invasión imperial, que foi siguida por nuevu lluches ya inclusive una escomunión de Federico en 1239. Escontra'l final de la so vida, el papa Inocencio IV llogró sicasí una victoria na batalla de Parma. La so muerte en 1250 marcó un interregno nel tronu imperial, a midida que'l so fíu Conrado IV y el so nietu Conradino de Hohenstaufen enfrentar al papa n'Alemaña ya Italia.

Enrique VIII, terminó col interregno al ser escoyíu emperador en 1308, y magar pertenecer a una dinastía distinta volvió enfrentase per Italia cola Ilesia. El papa, Clemente V, cuntó esta vegada col sofitu de Sicilia, que, magar la disputa con Aragón, taba en manes de los proeclesiásticos Anjou de Francia. En 1314 foi escoyíu Lluis IV de Baviera, qu'acoyó a teólogos contrarios al papa como Marsilio de Padua o Miguel de Cesena y enfrentóse al papa Xuan XXII. Sofitó al antipapa Nicolás V contra él, mientres el papa sofitaba a Carlos IV de Luxemburgu como Rei de Romanos. Esti accesió en 1355 al tronu, con sofitu del papa. El so fíu Wenceslao de Luxemburgu tuvo qu'encarar la creciente independencia de los nobles italianos y el Cisma d'Occidente dende l'empiezu del so reináu como Rei de Romanos en 1376. En 1400, foi depuestu por Roberto del Palatináu, que foi ganáu por Gian Galeazzo Visconti cuando trató d'imponer la so autoridá sobre Milán. Segismundo de Luxemburgu llegó al poder en 1410, volviendo usar el títulu d'emperador y reinó hasta qu'en 1437 Federico III d'Habsburgu empezó la dende entós atayada socesión d'emperadores de la familia austriaca de los Habsburgu.

Ciudaes tao: Communi y Signoria. El poder milanés[editar | editar la fonte]

Asina, estos continuos conflictos dieron la ocasión pa forxar ciudaes-estáu autónomes, gobernaes por repúbliques (Comuni) o por gobernantes nobiliarios (Signoria) llocales, que gracies al enfrentamientu ente los grandes poderes de la dómina, nun taben supeditaos a naide. Historiadores contemporáneos suelen acomuñar la Signoria al fracasu de les Repúbliques en caltener la llei y l'orde. Nun yera raru qu'una ciudá ufiertar a un líder poderosu pa garantizar la so prosperidá: Pisa facer darréu con Carlos VIII de Francia y Siena con César Borgia ante la presión de los sos enemigos florentinos. Cada ciudá caltenía'l so peculiar equilibriu ente un gobiernu y otru con distintu poder de los gobernantes. Dacuando, una república nominal amazcaraba'l control d'una pequeña aristocracia o inclusive d'una sola familia. Florencia yera una república controlada sicasí pola familia Médici, la más rica de la ciudá. N'otres, direutamente los derechos hereditarios d'una familia yeren parte del derechu de la ciudá como nes monarquíes modernes.

El delicáu equilibriu ente la Ilesia, la nobleza local y una pequeña burguesía, fluctuante colos conflictos dexó establecese a repúbliques como la República de Pisa, que les sos lleis de mar son reconocíes pol papa en 1077, la República de Lucca, nacida en 1119 o la República de Siena en 1125, los trés na rexón de la Toscana. Boloña, see dende 1088 de la primer universidá italiana tamién tuvo una república, alternada con dómines so la órbita de Milán o'l papáu. Ciudaes costeres como Venecia, Xénova, Ancona o de volao Amalfi crearon un subtipo particular de república, les repúbliques marítimes, fuertemente amestáu al comerciu internacional. De forma ensin sostener nel tiempu, otres munches ciudaes alternaron gobiernos nobiliarios con revoluciones y repúbliques de desemeyaes duraciones.

En Verde, la máxima estensión del poder milanés de los Visconti.

Particularmente clave foi la evolución de Milán, qu'aportaría na mayor potencia del norte d'Italia. El señoríu de Milán tuvo en manes de la Familia Della Torre, que lo perdió al enfrentase al arzobispu de la ciudá, Otón Visconti. Col ascensu d'Otón y el so sobrín Mateo I Visconti, cabeza de los sos exércitos, al poder en 1277 empezó'l reináu de los Visconti. Sofitaron al emperador nel norte d'Italia, llegaron a sitiar Xénova en 1318. Azzone Visconti conquistaría les ciudaes papales de Bérgamo, Cremona y Lodi, ampliando'l so poder na rexón.

Otres dinastíes tamién aprovecharon los acontecimientos pa fundar estaos nel norte d'Italia. La Casa de Saboya, una familia borgoñona qu'unificara la Marca de Turín y el Condáu de Saboya algamó'l títulu ducal del emperador Segismundo en 1416. La familia Montefeltro controlaba Urbino y Pésaro dende 1213, siendo engraciaos en 1443 col títulu de duques de Urbino. Rávena, que taba baxu dominiu papal, cayó en 1218 so los Taversari, a los qu'en 1270 sustituyeron los Da Polenta. Rimini cayó en manes de la familia Malatesta en 1239, que dende 1285 tamién gobernaron en Pésaro y que temporalmente ocuparon Ancona. Camarín, destruyida en 1256, foi dende la so reconstrucción en 1262 liderada polos Da Varano, que lo convirtieron nel Ducáu de Camarín. La familia Gonzaga fíxose baxu Luigi Gonzaga col dominiu de Mantua en 1328, que convirtieron col tiempu en marquesáu y ducáu. La Casa d'Este, vicarios del papa en Ferrara dende 1332 recibieron en 1452 el gobiernu del Ducáu de Módena del Emperador Federico III d'Habsburgu y el Ducáu de Ferrara del papa Paulo II en 1471. Los Baglioni controlaron, salvu interludios, la ciudá de Peruggia dende 1393.

Munchos d'estos estaos nobiliarios fueron, en diversos periodos, sometíos o anexonáus polos milaneses (tantu na etapa Visconti como na Sforza), que pasaron a ser la principal potencia de Lombardía. Pavía, Alessandria, Lodi o Parma pasaron a depender de Milán. Diversos miembros de la familia Visconti intervinieron en Cerdeña. El cénit d'esti dominiu foi'l reináu de Gian Galeazzo Visconti, qu'algamó la máxima espansión territorial dempués de guerres contra'l señores de Padua nel Vénetu y Florencia en Toscana. Conquistó Verona, Vicenza, Boloña y temporalmente Padua. Mercó'l títulu de duque de Milán en 1395 per cien mil florinos al emperador Wenceslao y ganó al so socesor Roberto cuando trató d'acabar col so poder.

A la so muerte, sicasí, empezó'l cayente de los Visconti, que fueron perdiendo territorios. Venecia, qu'empezara la so espansión nel Vénetu, erosionó les posesiones milaneses nel oriente d'Italia. L'intentu del so fíu Filippo Maria Visconti de conquistar la Romaña en 1423 fíxo-y enfrentase al emperador y perder Bérgamo y Brescia. Cuando cola so muerte la dinastía Visconti escastar en 1447, Milán pasó a ser la República Ambrosiana, a pesar de les pretensiones del duque d'Orleans, llexítimu herederu. Orleans foi incapaz de tomar posesión del so heriedu, pero la República foi curtia. L'aventureru Francesco Sforza, casáu con una fía del postreru Visconti, tomó Milán en 1450 y se autoproclamó duque, n'enfrentamientu a los pretendientes franceses.

Italia 1494

Como la mayor parte d'Europa, Italia foi afarada nesi tiempu pola peste negro, qu'en 1348 causó un grave dañu demográficu al acabar con un terciu de la población del país.[7] Culturalmente, esta convulsa dómina sentó les bases de la rellumanza culturar siguiente, destacando'l poeta Dante Alighieri y el so Divina Comedia, una de les obres clásiques del idioma italianu, que daten d'estos tiempos.

Llucha ente aragoneses y franceses pel sur[editar | editar la fonte]

Mapa del Reinu de Nápoles. En colloráu, la isla Sicilia, casi siempres so control aragonés. En naranxa la parte continental de Nápoles, controlada hasta Fernando'l Católicu polos Anjou. En mariellu, les conquistes de Ladislao I, perdíes a la so muerte.

A la muerte de Conradino de Hohenstaufen en 1266, el papáu maniobró p'asitiar nel tronu napolitanu a Carlos d'Anjou, hermanu del rei de Francia, con cuenta d'acabar con a la influencia imperial gibelina nel reinu. A esta intromisión papal opúnxose Manfredo I de Sicilia, fíu del rei, que llogró dellos ésitos iniciales na so llucha, pero foi definitivamente derrotáu – y muertu – na batalla de Benevento. La oportunidá llevó al rei aragonés Pedru III a reclamar el reinu, al ser la so muyer fía del rei, como postreru representante de la dinastía lllexítima. Carlos foi impopular polos sos impuestos y la so alministración francesa, qu'en 1282 valió-y una revuelta popular conocida como les Víspores Sicilianos. Pedro allegó entós en sofitu de los sulevaos, ganando la islla de Sicilia. En 1302 la Paz de Caltabellota dexaba la islla a Aragón y el Nápoles continental a Anjou. Como foi típicu na Corona d'Aragón, esti nuevu territoriu terminó en manes d'una caña menor de la familia real, siendo Pedro asocedíu pol so segundu fíu Xaime II d'Aragón. En Nápoles, los Angevinos reorganizaron l'alministración y protexeron les universidaes y la cultura.

A la muerte de Roberto I de Nápoles hubo una guerra pola socesión ente Xuana I de Nápoles y Carlos de Durazzo, que dio un curtiu gobiernu de Lluis II d'Anjou y finalmente dio'l tronu a Ladislao I, qu'impondría la so autoridá hasta Italia central y del norte. Cola muerte de Ladislao en 1414 Nápoles perdió les sos conquistes y dexó a una reina ensin herederos.

La Corona d'Aragón en 1443 nel so momentu de máxima espansión territorial, amosando les sos posesiones nel Sur d'Italia.

Mientres, los aragoneses siguíen la so espansión marítima. Arriendes de una concesión del papa Bonifacio VIII que trató de reunificar el reinu sicilianu en 1295 cola Paz de Anagni dando a Xaime II d'Aragón Córcega y Cerdeña en cuenta del so arrenunciu a Sicilia empezó la intervención aragonesa nel restu d'islles. La oposición siciliana a los Anjou fizo que nel tronu sicilianu siguieren los aragoneses con Federico II de Sicilia, sicasí. Per otru llau, el dominiu aragonés de les islles tirrenes foi apostáu por potencies marítimes como la República de Pisa (que'l so obispu recibiera tamién en donación Cerdeña de Gregorio VII mientres la Guerra de les Invistidures) y la República de Xénova, que'l so interés comercial topetaba colos anteriores. La dominación efeutiva significó llargues guerres y conflictos dinásticos. Córcega, que nun aportar# a ocupada de forma efeutiva per Aragón terminó apurriéndose en 1347 a la República de Xénova en cuenta de proteición.

Foi Pedru IV d'Aragón, el Ceremoniosu, quien de nuevu llogró xunir Mallorca, el Rosellón al tueru principal y pacificar Cerdeña. El so fíu y socesor Martín I d'Aragón axuntó de nuevu Sicilia y Aragón col so matrimoniu con Leonor de Sicilia. La so victoria na batalla de Sanluri supunxo la supresión del postreru intento sardu d'independencia.

L'adopción d'Alfonsu V d'Aragón pola últimu reina angevina, Xuana II de Nápoles dio-y xustificaciones a este pa reclamar el tronu. Sofitáu pol Ducáu de Milán, Alfonso conquistó'l país en 1442, que mandó al so fíu bastardu Ferrante, que resultó una avezado gobernante pal país.

Les repúbliques comerciales[editar | editar la fonte]

Bandera qu'arrexunta los emblemes de los cuatro principales repúbliques marítimes: dende enriba a la izquierda, en sentíu horariu, los emblemes de Venecia, Xénova, Amalfi y Pisa.

El resurdimientu económicu y demográficu de los sieglos XI y XII tuvo un gran efeutu n'Italia, onde confluyíen dos de los principales de les grandes exes económiques de la cristiandá. Ende interconectábense la ruta que dende les ciudaes comerciales del norte d'Alemaña y el Bálticu (arrexuntaes na Hansa) travesaba'l Rin y el Ródano escontra Italia coles rutes marítimes qu'al traviés del Mediterraneu tresportaben les especies y productos de luxu d'Oriente y los países musulmanes.

Convertíes n'emporios comerciales, munches ciudaes italianes esperimentaron un desenvolvimientu económicu que los llevó a crear flotes mercantes y barrios comerciales n'Oriente (Palestina, Bizanciu, Exiptu...). Dalgunes, particularmente Xénova y Venecia, estendieron el so dominiu a islles y puertos a lo llargo del mar Mediterraneu y el mar Negru forxando auténticos imperios d'ultramar. Políticamente, supunxo l'ascensu social de los comerciantes, que formaron una oligarquía gobernante en munches de les ciudaes del centru y norte d'Italia. Ye la etapa de les Repubbliche marinare, les repúbliques marítimes.

Venecia taba formada poles islla poblaes polos sobrevivientes d'Aquilea, que tuvieren nominalmente so soberanía bizantina como Ducáu del Exarcado de Rávena. Con Orso Ipato nel 726 empezó un autogobiernu local que terminó reconocíu nel 803 pol Imperiu Bizantín y el Sacru Imperiu. Anque evolucionó nel tiempu, les grandes families de la ciudá llograron un sistema na que'l dogo o gobernante yera electivu y un conseyu supervisába-y. Adulces, Venecia estender hasta apoderar el Vénetu, a midida que el ducáu de Milán y el Patriarcáu d'Aquilea perdieron poder. Les sos rutes marítimes derrompíen el mar Adriáticu hasta les islles del Mediterraneu Oriental. Les sos posesiones incluyeron nel so apoxéu Friuli, Istria, Dalmacia, Zara, Rávena, Ragusa, Durazzo, Corfú, les Islles Ioninas, l'Archipiélagu exéu, Eubea, Imbros y Tenedos, Creta y Xipre. Les sos delegaciones comerciales tomaben hasta Oriente Mediu y espedicionarios como'l famosu Marco Polo llegaben hasta'l Imperiu Mongol en China siguiendo la Ruta de la Seda y trayendo nuevos inventos a Europa.

Xénova yera un antiguu puertu ligur que, dexáu de la mano imperial, terminó ensin más señor que'l so obispu. Sicasí, col tiempu les maxistratures escoyíes ganaron importancia. Les principales families nobiliaries y comerciantes, como los Grimaldis, los Dories y los Spínoles llucharon pol poder sobre un estáu que llegó a controlar Liguria, Córcega, Cerdeña, Lesbos, Samos, Caffa... Sicasí col tiempu decayó, perdiendo Cerdeña frente a Aragón, posesiones n'Oriente frente a Venecia na Guerra de Chioggia y trayendo la peste a Europa dende'l mar Negru. Terminaría entrando primeru na órbita de Francia (1394–1409) para dempués tener una etapa na que foi rexida polos Visconti milaneses.

Otres repúbliques marítimes inclúin a Pisa, república que tuvo la so parte na llucha marina contra los árabes en Salerno, Reggio y Palermo, amás de controlar Córcega, Cerdeña y el mar Tirrenu antes de ser desbancada per Xénova y entrar na órbita florentina. Amalfi, independiente de facto del poder bizantín y lombardu cuando estos flaquearon, tuvo una curtia importancia histórica antes de ser tomada polos normandos, siendo l'orixe de les lleis amalfitanas sobre derechu marítimu. Les ciudaes d'Ancona y Ragusa (sita sicasí na mariña croata) son tamién dacuando consideraes repúbliques marítimes.

El mediterraneu oriental escontra'l fin del periodu de les repúbliques marítimes. Los estaos italianos inclúin les Repúbliques de Venecia y Xénova y el ducáu de Naxos

La Renacencia (s. XV al XVI d. C.)[editar | editar la fonte]

Home de Vitruvio de Leonardo da Vinci, exemplu de la combinación de ciencia y arte.

El Renacimientu italianu empecipió la era del Renacimientu, un periodu de grandes llogros y cambeos culturales n'Europa que s'estendió dende fines del sieglu XIV hasta alredor de 1600, constituyendo la transición ente'l medievu y Europa moderna.

Anque los oríxenes del movimientu confináu principalmente a la cultura lliteraria, l'esfuerciu intelectual y el mecenalgu pueden rastrexase hasta entamos del Sieglu XIV. munchos aspeutos de la cultura italiana permanecíen nel so estáu medieval y la Renacencia nun se desenvolvió totalmente hasta fin de sieglu.

La pallabra Renacimientu (Rinascimento n'italianu) tien un significáu esplícitu, que representa l'anováu interés del periodu na cultura de l'antigüedá clásica, depués de lo qu'ellí mesmu s'etiquetó como la edá escura.[8] Estos cambeos, anque significativos, tuvieron concentraos nes clases altes, y pa la gran mayoría de la población la vida camudó pocu en rellación a la Edá Media.

La renacencia italiana empezó en Toscana, con epicentru nes ciudaes de Florencia y Siena. Depués tuvo un importante impautu en Roma, que foi afatada con dellos edificios nel estilu antiguu, y dempués fuertemente reconstruyida polos papes del sieglu XVI. El cume del movimientu dar a fines del sieglu XV, mientres los invasores estranxeros sumíen a la rexón nel caos. Sicasí, les idees ya ideales de la renacencia espublizar pol restu d'Europa, faciendo posible la Renacencia nórdica, centráu en Fontainebleau y Amberes, y la renacencia inglesa.

La renacencia italiana ye bien conocíu polos sos llogros culturales. Esto inclúi creaciones lliteraries con escritores como Petrarca, Castiglione, y Maquiavelo, obres d'arte de Michelangelo y Leonardo da Vinci, y grandes obres d'arquiteutura, como la Ilesia de Santa María del Fiore en Florencia y la Basílica de San Pedro en Roma.

Políticamente foi un periodu de constantes lluches pol poder, cambeos dinásticos, guerres ya invasiones estranxeres.

Escudu papal d'Alexandru VI.

Los Borgia[editar | editar la fonte]

En 1492 xubió al tronu papal el cardenal d'orixe español Rodrigo Borgia, que tomaría'l nome d'Alexandru VI. El so gobiernu llueu se fixo famosu pol so nepotismu y la so llexendaria falta de moral. El nuevu papa yera partidariu d'una recuperación del poder políticu n'Italia pola Ilesia, lo que lo llevó a establecer múltiples y cambiantes aliances colos sos vecinos.

La situación política siguía marcada pol deséu francés baxu Carlos VIII de Francia d'estendese escontra'l sur. La estensión de la casa real napolitana dába-yos pretensiones d'asocede-yos, dáu'l parentescu. A pesar de devolver a Fernando'l Católicu'l Rosellón en cuenta de la so neutralidá y de les simpatíes iniciales de Milán, enfrentada al rei de Nápoles, la medrana de que Francia pasara a controlar Italia estendióse. La Guerra italiana de 1494-1498 enfrentó-y a la Lliga de Venecia, que xunía les reivindicaciones aragoneses col Papáu, Milán, Venecia y l'Emperador, deseos de torgar el control francés d'Italia. Un exércitu español foi llevantáu sol mandu de Gonzalo Fernández de Córdoba, que se ganaría'l llamatu de "El Gran Capitán" al mandu de los nacientes Tercios. Una agafada guerra en Calabria asitió nel tronu al monarca d'orixe aragonés Fernandu II de Nápoles, col Tratáu de Marcoussis de 1498.

César Borgia por Altobello Melone.

Sicasí, la muerte del rei francés en 1498, siendo sustituyíu pol so primu Lluis XII, dexó-y camudar de bandu. Asina, emitió una bulda que dexaba'l nuevu matrimoniu del rei cola muyer del so predecesor, Ana de Bretaña, necesaria pa garantizar la fixación de la poderosa Bretaña a Francia a cambéu del sofito galu. El nuevu rei, emparentáu colos Visconti, antiguos duques de Milán, reclamó exitosamente el Ducáu de Milán que fuera ocupáu polos Sforza. Foi la Guerra italiana de 1499-1501. Coles sos tropes, el fíu del papa y capitán de los exércitos pontificios, César Borgia, conquistó una tres otra les ciudaes de la Romaña, (Imola, Forli, Rimini, Pésaro, Faenza...) a pesar de la resistencia de los sos señores (Caterina Sforza, los D'Esti). César convertir nel so señoríu particular como representante del Papáu, antes de ser nomáu en 1501 duque de Romaña. Invadió tamién el Ducáu de Urbino y amenació Boloña y Florencia. César convertir n'unu de los prototipos d'home renacentista y nun claru exemplu de condottiero o caudiellu militar que marcaríen esa convulsa etapa d'Italia. Venecia aprovechó la ocasión p'amestar Cremona

Entrín y non, un pactu en Granada partiera'l Reinu de Nápoles ente Francia y España. El país foi fácilmente ocupáu na Guerra de Nápoles (1501-1504) tres la gastadura acusada mientres la primer guerra. Sicasí, discrepancies posteriores desaguaron nuna guerra na que Gonzalo Fernández de Córdoba espulsó del país a los franceses en 1504 en venciéndo-yos en batalles como Seminara y Ceriñola. Col Tratáu de Lyon, Nápoles xuniríase yá definitivamente na Corona d'Aragón.

En 1503, mientres la situación complicábase, el papa morrió, siendo escoyíu como socesor un cardenal de la familia Della Rovere, col nome de Xuliu II. Trátase del principal antagonista dende va años de los de Borja o Borgia dientro de la Ilesia. César Borgia cayó en desgracia y terminaría los sos díes en Navarra, coles sos tierres reincorporaes al papáu. Boloñia foi escalada en 1506 y definitivamente reintegrada nos Estaos Pontificios. El so hermanu Francesco Maria I della Rovere ganó tamién el tronu ducal vacante de Urbino. Medrosu del beneficiu que sacaba Venecia de la llucha n'Italia, el papa axuntó a les potencies contra ella na Guerra de la Lliga de Cambrai en 1508 y recuperó Rávena. Sicasí, el xuegu d'aliances complicóse, col Papáu xuniéndose a una Venecia derrotada n'Agnadello y depués salvada pola intervención francesa en Marignano. En 1516, los contendentes aceptaron volver al mapa previu a esta llucha.

La decisiva batalla de Pavía que supunxo la victoria española n'Italia.

Les guerres hispanu-franceses[editar | editar la fonte]

El pasu del tiempu traxo'l relevu xeneracional y Francisco I convertir en rei de Francia y Carlos I en rei d'España. Dambos, enfrentar pol títulu d'emperador, desaguando na Guerra Italiana de 1521-1526. Francisco I invadió Italia pa sufrir derrotes como Bicoca y sobremanera, Pavía. Nesta batalla de 1525, onde Francisco I foi prindáu, marcóse'l puntu d'inflexón a favor d'España. Francisco tuvo qu'abandonar munches de les sos pretensiones sobre Italia y Borgoña. Anque tres la so lliberación negar a cumplir los términos del alcuerdu, España convirtiérase na mayor potencia del momentu.

Sollertáu, el nuevu papa Clemente VII axuntó a múltiples estaos italianos nuna lliga contra España. La guerra de la lliga de Cognac de 1526 resultó un desastre: les fuercies españoles tomaron Florencia y en 1527 producióse un afamáu Sacu de Roma por lansquenetes imperiales. En 1528, l'almirante xenovés Andrea Doria camuda de bandu pasando de Francia a España y espulsando a los franceses de Xénova. Cola retirada de Francia cola Paz de Cambrai de 1529, la guerra terminó col poder español revalidáu y Florencia de nuevu baxu control de los Médici.

La muerte de Francesco Maria Sforza dio ocasión a la Monarquía Hispánica pa reclamar el Milanesado y desencadenó la Guerra italiana de 1536-1538, que dexó cola Tregua de Niza a España en control de Milán y a Francia como dueña de Turín. La guerra llegara a implicar una invasión imperial na Provenza.

Buscando nuevos sofitos, Francia recurrió al Imperiu Otomanu de Solimán I, que-y sofitaron mientres el sitiu de Niza, ciudá proespañola na frontera francoitaliana, que resultó infructuosu. La Guerra italiana de 1542-1546 vería una victoria francesa en Cerisoles en 1544, pero tamién una invasión angloespañola sobre Picardía y finalmente la vuelta al estáu inicial.

El siguiente rei francés, Enrique II de Francia, desencadenaría la postrera guerra italiana pa fracasar nel so ataque sobre Toscana al ser ganáu na batalla de Marcianu magar ésitos previos en la frontera xermana y ser finalmente refugáu por una alianza ente España y Manuel Filiberto de Saboya na batalla de San Quintín de 1557. Con dellos combates menores en Flandes, Francia aviénose finalmente al tratáu de Cateau-Cambresis, tamién conocíu como de les dames, qué punxo fin a les guerres en 1559. Poles sos condiciones, Francia arrenunciaba a Italia, onde España llograba la supremacía

La Toscana[editar | editar la fonte]

Escudu d'armes de los Médicis, señores de Florencia y mecenes del Renacimientu.

Florencia nun interviniera especialmente nes lluches de poder pola península, pero influyíes por elles sufriera les sos propies convulsiones. La República Florentina pasara a tar controlada pola patriarca de la familia Médici, principal casa de comerciantes de la llocalidá. Tres la muerte de Lorenzo de Médici en 1492, quien llevara a la ciudá a la rellumanza cultural y económico que-y ganó'l nomatu de il Magníficu, la ciudá cayó en manes del predicador y monxu Savonarola, fanáticu relixosu y defensor d'una reforma eclesiástica. Esto condució a una temporada de disturbios famosos poles sos fogueres de vanidaes nes que se quemar numberoses obres d'arte.

L'enfrentamientu col papa Alexandru VI llevólos a escomulgase mutuamente, lo que terminó significando l'arrestu y, tres la muerte del so defensor Carlos VIII de Francia, la execución na foguera del monxu cola consiguiente restauración de la preeminencia de los Médici, lideraos pol fíu de Lorenzo, Piero de Médici. Sicasí este escareció de la diplomacia del so padre, llabrándose numberosos enemigos ente los defensores del gobiernu republicanu, que terminaron espulsándo-y. Dedicó dende entós la so vida a intentar reponer el poder, infructuosamente.

Esta República viose marcada poles guerres contra Pisa, Arezzo y otres ciudaes de la Toscana qu'intentaron aprovechar estes disputes pa minar la supremacía florentina na rexón. L'ascensión en 1513 d'unu de los fíos de Lorenzo como papa, sol nome de Lleón X, foi determinante pa la torna de la familia a la preeminencia na ciudá. Tres un interregno nel que volvieron perder el poder tres la muerte del papa, restablecer cola eleición del tamién Médici Clemente VII. Les posteriores aliances col Papáu y l'Imperiu de Carlos V reforzaron el so dominiu y convertir nun señoríu hereditariu a partir de Cosme I, de primeres duque de Florencia y, n'unificando'l restu de ciudaes de la rexón en 1537, Gran Duque de Toscana.

Similarmente, la eleición en 1537 de Paulo III como papa favoreció a la so familia, los Farnesio. Legitimado el so fíu bastardu Pedro Luis Farnesio, concedió-y los dominios papales de Parma, Piacenza, Camarín y Guastalla colo que fundó'l Ducáu de Parma, amás del Ducáu de Castro. El nuevu estáu axuntó les tierres ente'l poder Médici del sur y el Milanesado de Carlos IV, que'l so vicariu Ferrante I Gonzaga llegó a invadir el nuevu estáu. Sicasí, l'alianza con Carlos V con que la so fía bastarda Margarita d'Austria y Parma casóse l'herederu, Octavio Farnesio, salvaría a los Farnesio.

El dominiu estranxeru y l'Unificación (s. XVI al XIX d. C.)[editar | editar la fonte]

El dominiu español (1559-1714)[editar | editar la fonte]

La Cruz de Borgoña, estandarte de les fuercies españoles y bandera del Imperiu español.

Carlos V acabó abdicando nel so fíu, Felipe II, qu'heredó les numberoses posesiones del so padre, incluyendo Cerdeña, Sicilia, Nápoles, Presidios de la Toscana y Milán. Anque'l rei establecer n'España, designó virréis pa los antiguos reinos aragoneses y un gobernador pa Milán que xestionaren l'alministración de les provincies italianes.

Esti control d'Italia por una potencia estranxera foi coles mesmes una fonte d'arte y cultura y un focu pa los sentimientos antiespañoles. Los intercambios culturales fueron bidireccionales: la culta Italia, depositaria de les ayalgues de l'Antigüedá Clásica yera un llugar d'aprendizaxe pa los artistes del naciente Sieglu d'Oru español. Artistes de la talla del pintor Diego Velázquez o'l escritores Francisco de Quevedo y Miguel de Cervantes pelegrinaron nos sos empiezos a Italia a aprender de los artistes del Renacimientu Italianu. Otros munchos, como Lope de Vega amuesen na so obra la buelga del arte renacentista italianu.

Les numberoses guerres qu'encaró la monarquía hispánica tamién tuvieron el so efeutu n'Italia. Anque como parte de la Corona d'Aragón llibrar de soportar la parte más dura del esfuerciu bélicu (que llevó a un endeldamientu soportáu gracies a los banqueros xenoveses[9]), pasó a ser parte del camín español, la ruta pola que los soldaos españoles colaben a los campos de batalla de los Países Baxos y Alemaña. El fíu de Margarita de Parma (y nietu de Carlos V), Alexandru Farnesio algamó por casu un notable ésitu al mandu del exércitu español nes guerres qu'esti llibraba n'Europa.

Coles mesmes, l'actividá pirata de turcos y berberiscos afaró les mariñes del golfu de Taranto y Sicilia, llegándo a tomar los turcos de volao el puertu napolitanu d'Otranto en 1480. Malta, tradicionalmente dependiente del poder sicilianu foi apurríu a los Caballeros Hospitalarios en 1530 como baluarte contra los turcos tres la cayida de la so base en Rodas. La contribución italiana, non yá napolitana y siciliana sinón inclusive d'aliaos venecianos, xenoveses, florentinos y romanos, axuntaos na Lliga Santa foi constante nes guerres contra l'Imperiu otomanu, como nel Sitiu de Malta (1565) o la batalla de Lepanto (1571). Pescara foi asediada polos turcos en 1566 infructuosamente.

El so fíu y socesor, Felipe III centró la so política italiana nel asuntu de la Valtelina, los valles del norte de Milán que comunicaben con Suiza y Alemaña. El territoriu, históricamente apostáu ente Milán y los grisones, foi ocupáu polos españoles namái pa ser espulsaos de nuevu polos protestantes suizos col polémicu sofitu francés del cardenal Richelieu. Tamién sol so reináu, les rocees de Saboya y Venecia al poder español n'Italia esplotaron na llamada Conxuración de Venecia, que supunxo la persecución de los pro españoles.

La España del so socesor Felipe IV, yá en franca decadencia, vio los sos últimos llogros cola Guerra de Socesión de Mantua, onde, morriendo ensin socesión l'últimu duque de Mantua, Francia defendió a un candidatu a la socesión contra Saboya y España. La guerra dexó a Felipe anexonase el territoriu, anque la Guerra de los Trenta Años distrayxo la so atención d'Italia. Nella y nel perenne conflictu en Flandes rellumó'l xeneral Ambrosio de Spínola, natural de Xénova que se punxera al serviciu del rei d'España. Les revoluciones de la década de 1640, en plena decadencia marcada por Rocroi y los Pirineos, supunxeron una sulevación de calter nacionalista y antiespañol liderada por Masaniello nel Reinu de Nápoles según en Sicilia.

El reináu del postreru Habsburgu, Carlos II d'España, nun traxo grandes cambeos na vida política italiana, anque'l problema socesoriu que llantó'l so testamentu, en favor d'un pariente francés xeneró una Guerra de Socesión qu'implico a práuticamente toa Europa occidental. Mientres na península ibérica los acontecimientos favorables a unu y otru bandu alternábense, el duque de Saboya y Austria tomaron les posesiones españoles n'Italia. La victoria final de Felipe V llevó a la Paz d'Utrecht, que supunxo'l fin de la presencia española n'Italia.

Armes de los Habsburgu-Lorrena, grandes duques de Toscana y emperadores d'Austria.

Borbones y Habsburgos (1712-1796)[editar | editar la fonte]

Tres la Guerra de Socesión española en 1714, les posesiones del Imperiu español fora de la península ibérica, ente elles el dominiu de Milán, Nápoles y Cerdeña, pasaron a la otra caña de la familia Habsburgu, emperadores d'Alemaña y señores d'Austria. El pretendiente Carlos heredó'l títulu imperial como Carlos VI del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. La Casa de Saboya, pol so sofitu na guerra recibió'l títulu de rei y la islla de Sicilia.

En 1717 hubo un intentu español de reponer les posesiones italianes perdíes que tomó Sicilia y Cerdeña, pero una coalición d'Austria, Francia, Gran Bretaña y Holanda ganó a los españoles na batalla del cabu Passaro. Reorganizando la situación d'Utrecht, austriacos y piamoenteses intercambiaron Sicilia por Cerdeña nel Tratáu de L'Haya de 1720, dando orixe al Reinu de Cerdeña o d'El Piamonte col fin de facilitar la defensa de los territorios. Trátase d'apangar les pretensiones españoles apurriendo'l Ducáu de Parma y el Gran Ducáu de la Toscana a Carlos, fíu del nuevu rei español.

Sicasí, los Pactos de Familia ente los Borbones y la debilidá austriaca na Guerra de Socesión Polaca dexó a Carlos conquistar la corona del Reinu de les Dos Sicilies dando llugar a una nueva caña de la dinastía, los Borbón-Dos Sicilies. A cambéu, Austria recibía'l pequeñu ducáu de Parma. Francisco Esteban, duque de Lorena quitáu por reaxustar territoriales yera compensáu col Gran Ducáu de la Toscana. Sicasí, la situación siguía ensin ser definitiva: L'ascensu de Carlos al tronu español como Carlos III d'España tres la muerte del so hermanu y l'incapacidá del so fíu primoxénitu llevó l'heriedu de los sos reinos al so segundu fíu Fernandu I de les Dos Sicilies.

Pero sobremanera, el repartu de los reinos foi alteriáu pola Guerra de Socesión Austriaca (1740-1748). La muerte de Carlos VI dexando como heredera a la so fía María Teresa I d'Austria, ante la falta de fíos varones, nun foi reconocida poles potencies europees magar la Pragmática Sanción de 1713 que'l so padre promulgara. Con diversos intereses, Prusia, Francia y España atacaron y empezaron una guerra que terminó n'Italia cola devolución a los Borbones de Parma, Guastalla y Piacenza. Felipe, fíu de Felipe V d'España, dio con ello nacencia a los Borbones-Parma. Les implicaciones n'Alemaña y el restu d'Europa de la guerra causaron Guerra de los Siete Años (1756-1763) como revancha ensin más efeutos n'Italia. El matrimoniu de María Teresa con Francisco Esteban supunxo la incorporación de Toscana a los sos dominios na nueva casa d'Habsburgu Lorena.

Italia 1796

Les Guerres napoleóniques (1796-1815)[editar | editar la fonte]

Mapa d'Italia mientres el dominiu Francés.

Tres la Revolución francesa de 1789 Italia nun se convirtió nun gran campu de batalla, anque hubo enfrentamientos con Saboya cuando'l franceses trataron d'ocupar les tierres asitiaes más allá de los Alpes (Niza y el condáu de Saboya). La cosa complicóse yá que l'Imperiu austriacu, enemigu de los revolucionarios, apoderaba bona parte del país. Por ello, encamentar en 1796 al mozu xeneral Napoleón Bonaparte que realizara una maniobra de distracción contra los intereses austriacos nel sur, ente que les principales fuercies atacaben pel norte.

Sorprendentemente, foi'l débil exércitu d'Italia'l qu'en batalles como Lodi y Dego llogró la victoria mientres l'exércitu del Rin quedábase enllancáu. Napoleón punxo fin al dominiu austriacu d'Italia, qu'estremó en repúbliques allegaes a Francia como la República Ligur, la República Cisalpina, y la República Partenopea mientres conquistaba la gloria militar y esguilaba puestos nel so ascensu al poder. En sufriendo repitíes derrotes, los austriacos roblaron en 1797 el tratáu de Campoformio col qu'Austria se rindía a Francia y reconocía-y les sos conquistes, incluyíes Lombardía, en cuenta de Venecia. El fracasu de la siguiente espedición de Napoleón n'Exiptu dio la oportunidá a Austria de volver intervenir n'Italia, pero la derrota na batalla de Marengo supunxo'l definitivu arrenunciu a Italia, que dende entós foi unu de los territorios más firmemente controlaos por Napoleón.

Les diverses repúbliques convertir na República d'Italia, que'l so presidente foi Napoleón y que se convertiríen nel Reinu d'Italia. Nápoles foi conquistada, y el Reinu de Nápoles apurríu a Xosé Bonaparte, primero, y a Joaquín Murat darréu. Los Estaos Pontificios fueron anexonáus a Francia en 1804, ante la poca cooperación del papa.

Mientres el posterior intre de les Guerres Napoleóniques Italia taría controlada polos franceses hasta los últimos momentos. El Congresu de Viena de 1815 marcaría la restauración del sistema políticu previu.

La unificación (1815-1914)[editar | editar la fonte]

La Europa posterior al Congresu de Viena tuvo marcáu por un desenvolvimientu del nacionalismu venceyáu al romanticismu, una intensa actividá revolucionaria de calter lliberal y, a partir del conflictu social de la Revolución industrial, pol movimientu obreru. Italia nun foi ayena a estes lluches, que tuvieron el so focu nel deséu de xunir a les distintes rexones de fala y cultura italiana nun mesmu país. Fálase munches vegaes d'un Risorgimiento, un renacer de la cultura italiana y de la conciencia nacional. Grupos masónicos como los carbonari, y revolucionarios como la Joven Italia de Mazzini o l'aventureru Giuseppe Garibaldi, abondaron nesti ambiente col sofitu de Reinu Xuníu y Francia, interesaos en foliar a los austriacos. Los grandes enemigos a bater na construcción d'esta identidá nacional fueron los intereses temporales del papa y los monarques absolutistes como'l Reinu de les Dos Sicilies y especialmente el dominiu estranxeru austrohúngaru de Lombardía, el Vénetu y la Toscana.

Giuseppe Mazzini, unu de los primeru ideólogos del Risorgimiento.

Tan ceo como en 1820, coincidiendo cola revolución lliberal n'España, hubo insurrecciones ensin ésitu. Guglielmo Pepe llegó nel Reinu de les Dos Sicilies a tomar la parte continental y forzar al rei a una constitución lliberal, pero la intervención de la Santa Alianza, una coalición de monarques absolutistes albortó la situación. En 1823, Santorre di Santarosa trató de producir una revolución n'El Piamonte, usando los colores de l'antigua República Cisalpina. Sicasí, la intervención del rei Carlos Félix de Cerdeña motivó que fuera un fracasu. En 1830, repitióse la situación. Tres unes declaraciones de Francisco IV de Módena nes qu'afalaba'l nacionalismu italiano, los revolucionarios entamáronse y producieron llevantamientos en Boloña, Parma, Pésaro, Urbino y Romaña. El papa Gregorio XVI pidió ayuda a Austria, y en 1831 Metternich encalorara la revuelta.

La Primavera de los pueblos de 1848 foi yá un intentu cercanu al ésitu, con sulevaciones en Messina, Milán y Palermo, pero la falta de sofitu de Saboya dexó a los austriacos someter la insurrección. Tres la batalla de Custoza, el Arminsticio de Salasco devolvía'l statu quo del Congresu de Viena. Solo un añu dempués, proclamábase la República Romana liderada por Mazzini, mientres Leopoldu II de Toscana tenía qu'abandonar Florencia y Carlos Alberto de Cerdeña entraba en guerra con Austria. De nuevu, los austriacos retomaron la insurrecta Venecia[10] magar la resistencia de Leonardo Andervolti y entartallaron los deseos d'unificación de Saboya na batalla de Novara. L'exércitu francés de Napoleón III, fervosu católicu y defensor del papa, acabó cola República Romana.[10]

Italia en 1860 mientres la unificación italiana y l'anexón francesa de Niza y Saboya.
El Conde de Cavour, Primer Ministru d'El Piamonte.

El Reinu d'El Piamonte foi'l protagonista final d'esti procesu. El Camilo Benso, conde de Cavour, primer ministru dende 1852, llogró'l sofitu del Segundu Imperiu Francés. El 14 de mayu de 1859, un exércitu francosardo declaró la guerra a Austria ya invadió con sofitu francés Lombardía en 1859. Con socesives victories en Montebello, Palestro y Magenta, la rexón foi conquistada y el 5 de xunu, los sardos entraben en Milán. Giuseppe Garibaldi, vueltu del exiliu y al mandu de los Cazadores de los Alpes, operó al norte retomando Como. Tres una postrera y dura llucha, cola victoria de Solferino fueron lliberaes Brescia, Bérgamo y Verona. Los austriacos replegáronse detrás del Quadrilatero, la so llinia defensiva que dixebraba'l Vénetu. La crudeza de la llucha motivaría a Henri Dunant a escribir Alcordances de Solferino y a fundar la Cruz Roxa. El 10 de payares, roblóse'l Tratáu de Zúrich ratificando la tregua que s'algamara en Villafranca. Según los sos términos, Austria dexaba Lombardía a Francia que de la mesma se lo vencía al Piamonte en cuenta de Niza y la contorna de Saboya. Los estaos italianos formaríen una coalición liderada pol papa.

A pesar de que'l balance global fuera una ganancia de territorios pa los italianos d'El Piamonte-Cerdeña, estos sintiéronse traicionaos. Contra la idea de dexar el restu de territorios italianos como taben tres la paz, sofitáronse rexímenes prounificación nel Gran Ducáu de Toscana, el Ducáu de Parma y el Ducáu de Módena, según les Delegaciones Papales de Boloña, Ferrara y Romaña. Estos territorios arrexuntáronse como les Provincies Xuníes d'Italia Central, que se xunieron al Reinu de Cerdeña tres un referendu en marzu de 1860.

Giuseppe Garibaldi, revolucionariu italianu.

El 6 de mayu de 1860, l'aventureru y discípulu de Mazzini, Giuseppe Garibaldi embarcó na llamada Espedición de los Mil con destín al Reinu de les Dos Sicilies. Sorprendentemente y a pesar de la so inferioridá numbérica, ganó la batalla de Calatafimi y entró en Palermo. Dende ende crució'l estrechu de Messina y punxo n'apiertos Nápoles. La retirada escontra'l norte de Francisco II de les Dos Sicilies dexó-y entrar na capital. Otru plebiscitu sofitó la incorporación al Piamonte, ente que la resistencia real sufría un golpe na batalla del Volturno. En siendo asediado en Gaeta el rei se exilió. Les últimes fortaleces (Messina y Civitella del Tronto) cayeron a empiezos de 1861. El 17 de marzu de 1861, el rei d'El Piamonte, Víctor Manuel II yera coronáu Rei d'Italia.

Carmine Crocco, bandoleru italianu.

Entrín y non, dempués de l'anexón del Reinu de les Dos Sicilies, hai una rebelión nes rexones del sur, por cuenta de los problemes sociales persistentes y promeses incumplíes per parte del nuevu gobiernu. La rebelión, conocida como "brigantaggio post-unitariu", convertir nuna sangrienta guerra civil que duró casi diez años. El gobiernu borbónicu nel exiliu esplotó la rabia del pueblu nun intentu de recuperar el tronu, nomando dellos bandoleros pa conducir les revueltes, el más famosu foi Carmine Crocco.

En 1866, aprovechando qu'Alemaña s'enfrentaba a Austria na Guerra de les Siete Selmanes los italianos tamién-yos declararon la guerra a Austria. Al concluyir esta anexonáronse'l Vénetu cola so capital, Venecia, anque Bolzano, Trento y dalgunes de les rexones en disputa siguíen en manes austriaques.

A lo último, en 1870, y aprovechando qu'Alemaña nel so propiu procesu d'unificación desencadenara la Guerra francoprusiana y que Francia tuvo que llamar a toles tropes que defendíen Roma d'una posible invasión italiana (Napoleón III, fervosu católicu yera'l principal defensor del papa), Víctor Manuel invadió los Estaos Pontificios y declaró a Roma la capital d'Italia. Esta anexón xeneró un conflictu ente Ilesia y Estáu conocíu como Cuestión Romana que nun se resolvería hasta 1929 cola creación de la Ciudá del Vaticanu.

El nacionalismu italiano siguió calteniendo sicasí les sos reclamaciones sobre rexones qu'ellos consideraben italianes, pero que permanecíen en manes estranxeres, a les que calificaben de Italia Irredenta. Esto incluyía delles ciudaes y contornes na frontera con Austria y Croacia, a les que los sectores más estremistes añadíen Niza y Saboya, Malta, Córcega y la rexón italoparlante de Suiza.

Reinu d'Italia (1861-1946)[editar | editar la fonte]

Dende 1861 hasta 1946, Italia foi'l reinu gobernáu pola casa de Saboya, esta entidá política foi'l Reinu d'Italia.

Reinu tempranu[editar | editar la fonte]

Foi llamáu Statuto Albertino, y permaneció ensin cambeos desque Carlo Alberto conceder en 1848 inclusive a pesar de los amplios poderes concedíos al rei (como, por casu, nomar a los senadores).

La final espansión del Reinu d'Italia foi nel Adriáticu oriental cola Dalmacia italiana.
En color violeta los territorios del Reinu d'Italia en Dalmacia ente 1918 y 1947, coles islles de Cherso y Lussino cerca d'Istria, la provincia de Zara al centru y les islles de Lagosta y Cazza nel Adriáticu meridional.
En color mariellu les llendes del italianu Gobiernatorado de Dalmacia ente 1941 y 1943, mientres la segunda guerra mundial.

El nuevu estáu sufría dellos problemes tantu pola probeza xeneral y el analfabetismu como de les fondes diferencies culturales (nun había un llinguaxe común) ente delles partes: inclusive hubo revolver pola torna a les antigües lleis.

En política esterior, Italia foi mentanto escluyida del repartu colonial d'África na Conferencia de Berlín. Llogra sicasí establecer delles posiciones n'Eritrea y Somalia cuando la empresa italiana de navegación Rubattino compra la Badea de Assab, que'l gobiernu va mercar el 10 de marzu de 1882. Adulces les fuercies italianes van conquistando la mariña entera hasta ocupar la ciudá portuaria de Massawa nel 5 de febreru de 1885. El 1 de xineru de 1890 declárase Eritrea colonia italiana. La espansión nun llogra avanzar muncho más, fracasando nel so intentu de conquistar Etiopía, que liderada por Menelik II espulsar na batalla de Adua.

La política nacionalista del Reinu d'Italia tuvo centrada a finales del XIX sieglu alredor de les "Tierres italianes irredentas", especialmente nel mar Adriáticu. Los territorios de Trieste, Istria, Dalmacia, poblaos mayoritariamente por Italianos, fueron oxetu de munches reivindicaciones polítiques per parte del Irredentismo italianu y terminaron per llevar a Italia a la primer guerra mundial en contra del Imperiu austriacu.

La Primer Guerra Mundial (1914-1918)[editar | editar la fonte]

Los baturicios nos Balcanes dexó a Italia pa ocupar les Islles del Dodecaneso, coles que formó'l Dodecaneso italianu y l'actual Libia ante la debilidá del Imperiu otomanu. Mientres l'ambiente internacional díbase enrareciendo, Italia averar al bloque alemán, por cuenta de los conflictos coloniales con Francia, que na so espansión per Arxelia y Túnez amenaciaba la posibilidá d'estendese pel norte d'África d'Italia.

Sicasí, al empiezu de la Primer Guerra Mundial, Italia permaneció neutral, una y bones la Triple Alianza namái tenía intereses defensivos, y l'Imperiu austrohúngaru yera'l qu'empezaba la guerra. Sicasí, dambos bandos trataron d'averar a Italia al so llau, y nel 15 d'abril de 1915 el gobiernu italianu xunir al Pactu de Londres al declarar la guerra a Austria en cuenta de dellos territorios (Trento, Trieste, Istria, Dalmacia). N'ochobre de 1917, los austriacos, que recibieren refuerzos alemanes, rompieron les llinies italianes en Caporetto, pero los italianos, ayudaos polos aliaos, pararon la so meyora nel ríu Piave, non lloñe de Venecia. Dempués d'otru añu de guerra de trincheres y una triunfal ofensiva italiana, la exhausta Austria rindir a los aliaos el 4 de payares de 1918, siendo puestu siguida por Alemaña.

Benito Mussolini y Adolf Hitler.

El réxime fascista (1919-1939)[editar | editar la fonte]

Na posguerra, Italia recibió los territorios prometíos nel alcuerdu de 1915 sacante Dalmacia, que pasó al acabante formar reinu de Yugoslavia, siendo l'orixe de la Cuestión Adriática. Italia prosiguió la so espansión pol Adriáticu, bombardeando y ocupando Corfú en 1923 como respuesta al asesinatu d'un diplomáticu italianu, y anexonándose la ciudá de Fiume (güei Rijeka) en 1924 que fuera declarada llibre.

Dellos trabayadores italianos, inspiraos na Revolución rusa, causaron mieu al gobiernu, lo que produció l'apaición d'un pequeñu partíu fascista, lideráu por Benito Mussolini (un antiguu socialista convertíu en nacionalista), que la so esforcia reacción a les fuelgues foi muncho más apreciada que la tibia reacción del gobiernu. Dempués de dellos años d'incidentes, n'ochobre de 1922, los fascistes entamaron una cola sobre Roma (Marcia la so Roma). Los fascistes yeren un númberu amenorgáu, pero'l rei dio orde al exércitu de nun intervenir, y formó una alianza con Mussolini, convenciendo al partíu lliberal d'aprobar el gobiernu lideráu polos fascistes. Mientres los años siguientes, Mussolini (al que se moteyó'l "Duce", el líder) suprimió tolos partíos políticos,[11] y llindó les llibertaes pa "prevenir revoluciones".

En 1929 Mussolini apautó cola Ilesia católica (Pactos de Letrán), cola qu'Italia tuviera en conflictu dende l'anexón de los Estaos Pontificios en 1870, dexando la formación del estáu del Vaticanu y llogrando de la Ilesia la reconocencia de la unidá d'Italia. Primeramente caltenía bones rellaciones con Francia y Gran Bretaña pero en 1935-1936 la situación camudo pola invasión italiana d'Etiopía y poles afinidaes ideolóxiques ente'l partíu fascista italianu de Mussolini y el nacionalsocialista (nazi) alemán d'Adolf Hitler.

Ocupación italiana d'Albania y Etiopía[editar | editar la fonte]

L'imperiu italianu en 1940.

Cuando Alemaña se anexonó Austria ya invadió Checoslovaquia, Italia vio la oportunidá de convertise nun miembru de la exa. Dempués de qu'Hitler invadiera Checoslovaquia ensin avisar a Mussolini, esti decidó anexonase Albania. El rei italianu Víctor Manuel III, oponer al plan, por ser descomanadamente ventureru.

El réxime fascista trató d'ampliar el so imperiu colonial, retomando la conquista d'Etiopía, que, tratando d'evitar les reivindicaciones italianes, robló alcuerdos comerciales con Xapón y Estaos Xuníos pa buscase'l so favor. Na nueche del 2 al 3 d'ochobre de 1935, tropes italianes procedentes d'Eritrea invadieron Etiopía. La capital, Adís Abeba, foi tomada polos italianos el 5 de mayu de 1936. Italia se anexonó formalmente Etiopía'l 9 de mayu de 1936. L'emperador tuvo que exiliase en Gran Bretaña y la Sociedá de Naciones nun resolvió'l conflictu en favor de los intereses etíopes a pesar de les reclamaciones de Francia y el Reinu Xuníu.

A pesar d'ello, Roma dio un ultimátum a Tirana el 25 de marzu de 1939, esixendo l'aceptación de la ocupación italiana. El rei, Zog, refugó aceptar dineru en compensación pola colonización del so país, y nel 7 d'abril d'esi mesmu añu, les tropes de Mussolini invadieron Albania. Tres una curtia resistencia, especialmente intensa en Durrës, los italianos resultaron vencedores.

El rei Zog, la so muyer, Geraldine Apponyi, y el so fíu Leka fuxeron a Grecia y, darréu, a Londres. El 12 d'abril, el parllamentu albanés votó a favor d'unificar el país con Italia. Victor Manuel III tomó la corona albanesa, y los italianos establecieron un réxime fascista baxu Shefqet Verlaci, que los sos servicios militares y políticos dependíen d'Italia.

La Segunda Guerra Mundial (1939-1945)[editar | editar la fonte]

Al entamu de la Segunda Guerra Mundial, Italia permaneció neutral (col consentimientu de Hitler), pero declaró la guerra a Francia y Gran Bretaña el 10 de xunu de 1940, cuando Francia víase ganada. Mussolini creyó que Gran Bretaña pidiría la paz, lo que resultó un error de cálculu.

Dempués de que l'exércitu alemán invadiera Polonia, Francia y Dinamarca, Mussolini decidió usar Albania como cabeza de ponte pa invadir Grecia. Les fuercies italianes desembarcaron el 28 d'ochobre de 1940 y nun alcuentru ente dambos dictadores, Mussolini sorprendió a Hitler col anunciu de la invasión. Mussolini cuntaba con una rápida victoria, pero la resistencia griega foi cimera a la esperada, refugando l'ataque italianu, y contratacando n'Albania. Los griegos tomaron Korçë y Gjirokastër y amenaciaron Vlorë.

El mieu a cayer sol dominiu griegu evitó la cooperación ente los albaneses y les fuercies griegues, y les tropes de Mussolini reagrupar n'Albania Central. Incómodu ante esta situación nos Balcanes, Hitler intervieno'l 6 d'abril de 1941, en coalición con Bulgaria y Hungría contra Grecia y Yugoslavia. Un mes más tarde l'Albania apoderada per Italia habíase vistu engrandecida col territoriu de Kosovu. Irónicamente, el nacionalismu albanés consiguió les sos metes so dominiu estranxeru.

Mapa del Mare Nostrum Italianu en 1942. El color verde delimita les árees controlaes per Italia, ente que'l colloráu delimita los ingleses.

El 22 de mayu roblóse'l Pactu d'Aceru, que consolidó l'alianza ente los dos dictadures. Cola sola esceición de l'armada, les fuercies italianes collaboraron colos alemanes en Grecia y el norte d'África. Dende la primavera de 1941 hasta payares de 1942 la Italia de Mussolini consiguió estender el so control a tola área central del Mediterraneu (Mare Nostrum Italianu).

Tres la fallida invasión de la XRSS (1941-42) y l'entrada de los Estaos Xuníos na guerra (1941) la situación del Exa deterioróse. En mayu de 1943 el mariscal Bernard Montgomery ganó definitivamente a les Afrika Korps nel norte d'África y en xunetu tropes aliaes invadieron Sicilia. El rei Victor Emmanuel III mandó arrestar a Mussolini y nomó al mariscal Badoglio primer ministru. Entrín y non, les tropes coloniales britániques llograren que Haile Selassie recuperara'l tronu etíope.

El nuevu gobiernu siguió oficialmente como aliáu de la exa, pero empezó a axustar la paz colos aliaos, lo que nun gustó a Hitler qu'unvió tropes a Italia cola sida de lluchar contra la invasión aliada. El 8 de setiembre de 1943 el nuevu gobiernu declaró un armisticiu colos aliaos, ensin declarar la guerra a Alemaña, lo que dexó desnortiáu al exércitu. Badoglio y la familia real moviéronse entós a la zona controlada polos aliaos. Nel subsiguiente tracamundiu l'exércitu italianu foi barríu polos alemanes (sacante en Roma y na islla griega de Cefalonia), quedando les tropes de Hitler como dueñes del norte d'Italia que, tres la lliberación de Mussolini, convertir na República Social Italiana. Cola ocupación alemana surdió un movimientu d'oposición armada (la llamada Resistencia partisana) qu'apiguró a los opositores al fascismu y al nazismu. Al traviés d'una guerra de guerrilles los partisanos contribuyeron a desestabilizar el poder de los alemanes y del gobiernu de Mussolini.

Mientres los aliaos emburriaben amodo a les tropes alemanes al norte (Roma cayó en xunu de 1944 y Milán n'abril de 1945) la monarquía finalmente declaró la guerra a Alemaña. La lliberación italiana concretar n'abril de 1945.

República d'Italia (1946-presente)[editar | editar la fonte]

Nel referendu de 1946, sellóse'l fin de la monarquía de la Casa de Saboya, desprestixada pola so implicación na Segunda Guerra Mundial y la dictadura fascista, y el nacencia de la República italiana. En 1948 entró a valir una nueva constitución. Con axustes menores na frontera en favor de Francia y Yugoslavia y la perda de la so imperiu colonial, llegar a la configuración territorial definitiva del país. Nes primeres eleiciones hubo una dura llucha ente la Democracia Cristiana, favorecida polos Estaos Xuníos y los poderosos Partíu Socialista Italianu y Partíu Comunista Italianu, que yeren sofitaos pola otra potencia vencedora, la XRSS. Les presiones del presidente de los Estaos Xuníos Truman llevaron a la esclusión de los comunistes del gobiernu y dexaron a la llarga la victoria cristianodemócrata nes Eleiciones Llexislatives Italianes de 1946.[12]

La Italia de la posguerra foi xunto al Benelux, Francia y Alemaña el corazón del europeísmu. En 1949 Italia xuntar a la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte y en 1955 xunir a les Naciones Xuníes. Esi mesmu añu, fundóse la Comunidá Económica Europea, antecesora de la Xunión Europea, de la qu'Italia foi miembru fundador. Dende entós Italia participó de les meyores en pro d'una política comuñal, con participación n'eventos como la creación del Euru (1999).

Semeya de Aldo Moro'l segundu día del so secuestru.

Mientres la década de los años 70 Italia sufrió una crisis social llamada darréu como los anni di piombo (años de plomu), onde la insatisfaición pola situación política-institucional caótica con gobiernos que duraben apenes unos pocos díes, traducióse nun principiu en violencia caleyera y socesivamente en llucha armada, llevada a cabu por grupos entamaos d'izquierdes qu'usaron el terrorismu como arma coles mires de crear les condiciones pa influyir o derrocar l'orde institucional y políticu italianos. Tres dellos ataques y asesinatos contra mozos neofascistes ("matar un fascista nun ye delitu", dicíase), dalgunos nun duldar en responder formando de la mesma grupos armaos. Estes turbulencias llegaron al so apoxéu en 1978 col asesinatu del líder cristianodemócrata Aldo Moro poles Brigaes Rojas, que supunxo'l fin de la política de reconciliación colos comunistes conocida como compromisu históricu italianu. La intervención de los servicios secretos italianos y de dalgún otru país, a los que se-yos considera responsables d'una "estratexa de la tensión", agravó la crisis deteniendo a miles d'activistes d'estrema-esquierda.[12] El brutal atentáu contra la estación de Boloña foi unu de los más duros golpes d'aquellos enfrentamientos. Atribuyida a Ordine Nuovo, un grupu terrorista d'ultraderecha, nunca se llegó a esclariar dafechu.

Esa Italia inestable viose coles mesmes chiscada por escándalos xudiciales. Ye conocida la llucha contra la mafia, que saltó a la fama col asesinatu del xuez Giovanni Falcone (1992). L'ex primer ministru democratacristiano Giulio Andreotti foi acusáu de ser un padrín políticu de la mafia. Tamién foi un escándalu la reconocencia oficial de la esistencia de la Operación Gladio, na que servicios secretos de la OTAN auspiciaban actividaes anticomunista. En 1992 los xueces del Tribunal de Milán, el más famosu Antonio Di Pietro, empezaron munchos procesos, conocíos como Operación Manes Llimpies, contra partíos políticos afayando una corrupción enorme. La mayoría de los diputaos del Parllamentu fueron arreyaos.

Silvio Berlusconi.

En 1994 aprovechando de la crisis de los partíos tradicionales, Silvio Berlusconi empresariu mediáticu y propietariu de tres cadenes de televisión privaes fundó un nuevu partíu Forza Italia que ganó les eleiciones cola ayuda del so control de los medios de comunicación. Berlusconi gobernó en coalición, col sofitu de la federalista ya inclusive separatista Lliga Norte, qu'empezó a ganar influencia nel norte del país (Padania), ricu ya industrializáu y otros partíos conservadores o neofascistes como Alianza Nacional por namái ocho meses.

Romano Prodi.

Acusáu de corrupción y de faese col control del estáu, Berlusconi foi un revulsivo pa la oposición. En 1996 ganó les eleiciones una coalición de centru esquierda, L'Ulivo, encabezada por Romano Prodi. Les tensiones internes na coalición d'izquierdes fixeron que solo dos años dempués fuera sustituyíu por Massimo D'Alema y dexaron en 2001 a Silvio Berlusconi recuperar el poder. Sol so segundu gobiernu, Italia foi miembru de l'alianza que participó na llucha antiterrorista d'Estaos Xuníos, n'Afganistán ya Iraq, países nos qu'entá caltién tropes.

La historia repitióse cuando Prodi llogró volver al cargu de Primer Ministru. El 9 y 10 d'abril de 2006, n'eleiciones xenerales, la coalición de Berlusconi foi ganada pola centroizquierdista alianza L'Unione, que postulaba al ex presidente de la Comisión Europea y ex primer ministru Romano Prodi, per un estrechu marxe, que lu llevó a depender de los senadores vitalicios nel senáu. Esti nuevu gobiernu empezó un procesu de reformes pa modernizar el país, pero tuvo qu'encarar numberoses crisis pola fraxilidá de la coalición, como na eleición de los presidentes del Congresu y Senáu, qu'estremó a la coalición, o la perda d'una moción d'enfotu sobre la política esterior, que se ganó la oposición de los comunistes. El 25 y 26 de xunu de 2006 los italianos refugaron nun referendu la propuesta del ex primer ministru Berlusconi pa dar más poderes al xefe de gobiernu y dar los primeros pasos al federalismu, reclamación d'una Italia del Norte cada vez más federalista. Los resultaos fueron una victoria política pa Romano Prodi. Sicasí, dellos discutinios en redol a un casu d'espionaxe móvil o discutinios sobre cambeos na direición de la Guardia de Finances siguieron poniendo en xaque a la clase política.

N'abril de 2008 Silvio Berlusconi gana les eleiciones al mandu de una coalición y ye nomáu primer ministru. El so gobiernu volvió dar escándalos como la Llei Alfano, unu de los intentos de Berlusconi d'evitar la so persecución llegal por delitos de corrupción o los escándalos de la so villa en Cerdeña. Paralelamente empezó un procesu de reorganización política buscando menguar les coaliciones inestables: en marzu de 2009 los partíos que formaben la coalición, Forza Italia, Alianza Nacional y otros, xunir pa formar un nuevu partíu, el Popolo della Lliberta. El socesor de Prodi y ex-alcalde de Roma, Walter Veltroni rexuntó a les izquierdes nun nuevu Partíu Democráticu que nun llogró recuperar el poder nin so Veltroni nin so una variedá de líderes. Tampoco llogró Berlusconi la estabilidá política encarando la secesión de Gianfraco Fini, presidente del Parllamentu, qu'abandonó'l partíu gubernamental dexándolo ensin mayoría nel congresu.[13][14]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Antigüedá Clásica
Italia y España
Italia, reunificación
Italia contemporánea *

2003 - Paul Ginsborg, A History of Contemporary Italy: Society and Politics, 1943-1988, Palgrave Macmillan, 2003 - ISBN 978-1-4039-6153-2

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Historia I, Les civilizaciones del vieyu continente.
  2. Guillotining, M., History of Earliest Italy, trans. Ryle, M & Soper, K. En Jerome Lectures, Seventeenth Series, p. 50.
  3. Vermeule: op. cit., páx. 271.
  4. Mallory, J. P. y Douglas Q. Adams. Encyclopedia of the Indoeuropean cultures, Bell Beaker páxs. 53,54,55.
  5. Mallory, J. P. y Douglas Q. Adams. Encyclopedia of the Indoeuropean cultures, Italic languages páxs. 315-319.
  6. Wanderlingh Attilio, The Neapolis days, Intra Moenia, Naples april 2001
  7. Stéphane Barry and Norbert Gualde, "The Biggest Epidemics of History"-El plus grande épidémie de l'histoire, in L'Histoire n°310, June 2006, páxs.45-46
  8. edá escura por "Edá Media"
  9. Diz Francisco de Quevedo nel so clásicu Poderosu Caballero ye Don Dineru:
    Naz nes Indies honráu
    Onde'l mundu acompáñalu;
    Vien morrer n'España,
    Y ye en Xénova soterráu.
    Francisco de Quevedo
  10. 10,0 10,1 1979 - Daniele Manin and the Venetian revolution of 1848-49, Paul Ginsborg, Wersten Printed Services, Bristol.
  11. Marcu Palla Mussolini e il fascismo. Giunti, 1994, páxina 49
  12. 12,0 12,1 A History of Contemporary Italy: Society and Politics, 1943-1988, Paul Ginsborg, (1998), Palgrave Macmillan, 2003 - ISBN 978-1-4039-6153-2
  13. Italy and its discontents: family, civil society, state, 1980-2001, Paul Ginsborg, 2003, London: Palgrave Macmillan ISBN 1-4039-6152-2
  14. Silvio Berlusconi. Televisión, poder y patrimoniu, 2006, Editorial Foca, ISBN 978-84-95440-83-9, 200 págs, Ver llibro n'inglés en google books

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.