Hans Eysenck

De Wikipedia
Hans Eysenck
Vida
Nacimientu Berlín[1]4 de marzu de 1916[2]
Nacionalidá Bandera d'Alemaña Alemaña [3]
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu  (1947 - [3]
Residencia Inglaterra
Muerte Londres[4]4 de setiembre de 1997[2] (81 años)
Causa de la muerte cáncanu de cerebru
Familia
Padre Eduard Eysenck
Madre Helga Molander
Casáu con Sybil B. G. Eysenck (es) Traducir
Fíos/es Michael Eysenck
Estudios
Estudios University College London
Nivel d'estudios Philosophiæ doctor
Doctor en Ciencies
Direutor de tesis Cyril Burt
Direutor de tesis de C D Frith
Frank Farley
Llingües falaes inglés[5]
Profesor de José Luis Pinillos
Oficiu psicóloguprofesor universitariu
Emplegadores King's College de Londres (es) Traducir
Premios
Cambiar los datos en Wikidata

Hans Jürgen Eysenck. (n. Berlín, 4 de marzu de 1916 - † Londres, 4 de setiembre de 1997), sicólogu conductista factorialista inglés d'orixe alemán, especializáu nel estudiu de la personalidá.

En 1934 viose forzáu a emigrar de l'Alemaña nazi, abellugándose hasta 1939 en Francia y depués nel Reinu Xuníu. Estudió na Universidá de Londres, esplegando les sos funciones como psicólogu ente los años 1942 y 1945 nel hospital londinense de Mill Hill y, dende 1945, nel hospital Maudsley dependiente de la Universidá de Londres. Ente 1950 y 1955 foi direutor de la Unidá de Psicoloxía del Institutu de Psiquiatría y depués, ente 1955 y 1984, xefe de cátedra de la carrera de Psicoloxía na Universidá de Londres, universidá na que recibió'l títulu de doctor eméritu. En 1952 publicó un artículu nel cual refería que l'ausencia de tratamientu yera igual o entá meyor que la sicoterapia psicoanalítica. Esto propulsó la investigación a nivel científicu de los modelos psicoterapeuticos comportamentales y cognitivos. Gracies a la so investigación podemos afirmar que les Terapies congnitivo comportamentales actuales tienen base empírica demostrable.

Dientro de los aproximamientos escontra la psicoloxía diferencial de la personalidá, derivaes d'una fundamentación teórica previa, atópense los sos postulaos. El so modelu estructural ye'l más importante d'ente los factoriales biolóxicos y nél queden claramente señalaos los axugos que pueden sirvir como elementos de contraste nel analís de la validez de les teoríes taxonómiques.

Los modelos factoriales biolóxicos[editar | editar la fonte]

El de Eysenck ye'l modelu estructural más importante desenvueltu so una serie de concepciones teóriques previes. Nél queda señaláu que los axugos biolóxicos pueden sirvir como elementos de contraste nel analís de la validez de les taxonomíes. Les sos idees principales van ser:

  • Pa describir la conducta, utilícense les traces que caractericen a los individuos según un grau.
  • Esisten tipos, o traces que correlacionan ente sigo constituyendo categoríes de rangu cimeru.
  • Los tipos basar en factores constitucionales, xenéticos o innatos.

Antes del llogru de los datos, Eysenck yá postulara les principales dimensiones de la conducta humana.

El modelu PEN[editar | editar la fonte]

Nel campu de la psicoloxía de la personalidá esisten dos corrientes, una qu'afirma que la personalidá consta de tres dimensiones o superfactores, de la cual Eysenck foi'l so mayor defensor, y otru, anguaño más aceptáu, que defende que son cinco. Estos trés dimensiones son la Extraversión, el Neuroticismo y el Psicoticismo. Caúna d'elles ta rellacionada colo que Eysenck consideró los motores de la conducta que son reproducción, caltenimientu y autodefensa respeutivamente. Amás añadió un cuartu factor, la Intelixencia, anque nunca lo venceyó a la so teoría PEN. Caúna d'estes dimensiones tenía unes bases biolóxiques a nivel neuroquímico y taba compuesta por nueve factores o traces.

Extraversión[editar | editar la fonte]

La extraversión ye la dimensión más trabayada por Eysenck. Trátase d'una dimensión bipolar na que nel estremu alto alcuéntrase la extraversión y nel otru estremu, el de les puntuaciones baxes, topamos la introversión. Los nueve factores d'esta dimensión son la sociabilidá, vivacidad, actividá, asertividad, buscador de sensaciones, desdexamientu, dominancia, surgencia (espontaneidá) y aventureru. Según Eysenck detrás d'esta dimensión taba'l SARA (Sistema d'Activación Reticular Ascendente) que s'encargaba d'activar la corteza cerebral. D'esta miente les persones con una corteza cerebral bien activada nun precisaríen más estimulación y evitaríen escesivu contautu social, esto ye, seríen introvertíes y viceversa. Según Eysenck esta ye la dimensión social.

Neuroticismo (ansiedá)[editar | editar la fonte]

Esta dimensión ye teutónica, polo que namái atopamos una patoloxía n'unu de los estremos de la mesma, el polu altu en neuroticismo, ente que nel polu opuestu alcuéntrase'l control de les emociones, esto ye, la normalidá. Los nueve factores de la dimensión son l'ansiedá, la depresión, el sentimientu de culpa, la baxa autoestima, la tensión, la irracionalidá, la cobardura, la murnia y l'emotividá. Les bases biolóxiques d'esta dimensión tán rellacionaes cola activación del Sistema Nerviosu Autónomu. Según Eysenck ésta ye la dimensión emotiva.

Psicoticismo[editar | editar la fonte]

El psicoticismo foi la última dimensión n'apaecer na so teoría y la más criticada (de fechu los defensores de los modelos de 5 dimensiones subdividen esta en dos dimensiones, l'Autocontrol y l'Hostilidá). Los nueve factores d'esta dimensión son l'agresividá, la frialdá, l'egocentrismu, la impersonalidá, la impulsividá, antisocial, l'ausencia d'empatía, la creatividá y la rixidez. Les bases biolóxiques d'esta dimensión, muncho menos sólida que les de les otres dos dimensiones, básase principalmente nel metabolismu de la serotonina. Esta dimensión, orixinalmente diseñar pa detectar enclinos psicóticos na población normal, sicasí los resultaos amuesen que la inmensa mayoría de la xente puntúa desaxeradamente baxu nesta escala (normalidá) y que los que puntúen alto nun son psicóticos, sinón más bien psicópates. Tamién correlaciona positivamente colos delincuentes. Según Eysenck esta ye la dimensión impulsiva.

Fundamentación biolóxica[editar | editar la fonte]

Les dimensiones propuestes son concebíes nel ámbitu del temperamentu, dende lo que Eysenck denomina antecedentes distales, relativos a los determinantes biolóxicos. Por ello, estes dimensiones tán encontaes en factores constitucionales de gran relevancia biolóxica siendo denominaes como rasgo-fuente.

Tocantes a los antecedentes proximales, el sistema PEN representa un modelu causal de la personalidá, de corte biologicista, pos Eysenck asitia les bases biolóxiques de la extraversión ya introversión en centros corticales y subcorticales del celebru, dientro del Sistema Nerviosu Central. Tien enforma en cuenta'l términu arousal o activación cortical xeneralizada que, de la mesma, depende del nivel d'actividá del SARA.

Pa él, el fundamentu biolóxicu del neuroticismo atópase na actividá del celebru visceral (hipocampu-amígdala, cíngulo, septum y hipotálamu) que produz una medría de l'activación del sistema nerviosu autónomu. L'elementu clave equí ye un nivel eleváu d'activación del sistema límbico, que se manifiesta nun escesu d'activación emocional en respuesta a los estímulos estresantes y situaciones amenazantes. Les persones que puntúen baxu en Neuroticismo presenten una baxa labilidad del sistema autónomu.

En cuanto al psicoticismo, l'asuntu nun ta tan claro, pero sí s'espresa que se trata d'una base xenética importante. Esta dimensión acomuñóse primeramente con bases hormonales, pero apocayá díxose que ye una asociación ente'l Psicoticismo y diversos factores bioquímicos, principalmente l'actividá de la Serotonina: baxos niveles de 5-HT seríen los responsables de la desinhibición que manifiesten estos suxetos tocantes a impulsividá, agresividá...


Comparanza con otres teoríes[editar | editar la fonte]

Tipoloxía Clásica[editar | editar la fonte]

Modelos pentafactoriales (Big Five)[editar | editar la fonte]

Anguaño tán más aceptaos los modelos de cinco dimensiones y dellos el que más sofitu recibe ye'l de los Cinco Grandes. Realmente'l Modelu de los cinco grandes nun ye un modelu únicu, sinón que ye un conxuntu de modelos de distintos autores que coinciden en que la personalidá puede ser esplicada con 5 factores: la Extraversión, l'Ansiedá (Neuroticismo), l'Autocontrol o Consciencia, la Hostilidá/Afabilidad y l'Intelectu. Asina pos reparamos como los dos primeros son idénticos a dos de les dimensiones del modelu PEN y como'l Psicoticismo da llugar a dos nueves dimensiones, una centrada nel control de les mesmes emociones y la otra na hostilidá o agresividá. Amás inclúin dientro del modelu l'Intelectu (similar a la Intelixencia, pero más ampliu) que yá trabayu Eysenck siempres por separáu del so modelu PEN, magar siempres reconoció que la intelixencia yera un factor determinante na personalidá del individuu.

Modelu de 16 factores primarios[editar | editar la fonte]

Trátase del modelu ellaboráu por Raymond Cattell. Empuestu a la ellaboración d'una taxonomía estructural de la personalidá, recoyó datos a partir de tres fuentes:

  • Los datos L, provenientes de la observación.
  • Los datos Q, provenientes de los autoinformes.
  • Los datos T, provenientes de la evaluación de pruebes oxetives.

Cattell céntrase, básicamente, nun total de 16 rasgo-fuente, d'orde primariu, recoyíos en 16 escales de calter bipolar. Dolce van ser provenientes de los datos L. Al pie de los 16 factores primarios, esisten 4 factores de segundu orde: ansiedá baxo-ansiedá alto, introversión-extraversión, socialización-super ego y dependencia-independencia.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Dimensión y personalidá (1947)
  • Estudiu científicu de la personalidá (1952)
  • La dinámica de l'ansiedá y histeria (1957)
  • Les bases biolóxiques de la personalidá (1967)
  • Manual de la personalidá anormal (1967)
  • Raza, intelixencia y educación (1971)
  • L'estudiu esperimental de les teoríes freudianes (1973)
  • Sexu y personalidá (1976)
  • Intelixencia y llucha de la mente (1981)
  • Un modelu pa la intelixencia (1982)
  • Decadencia y cayida del imperiu Freudianu (1985)
  • Les causes y curiaos de la criminalidad (1988)
  • Rebelde con causa -autobiografía de H.J. Eysenck- (1990)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. 3,0 3,1 «LIBRIS» (2 ochobre 2012). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118531573. Data de consulta: 12 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. URL de la referencia: https://www.psychologicalscience.org/members/awards-and-honors/fellow-award/recipent-past-award-winners.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]