Guerra de Troya

De Wikipedia
Guerra de Troya
Parte de Mitoloxía griega
Fecha 1258 edC → 1180 edC
Llugar

La ciudá de Troya y la so contorna resultáu = Victoria de los aqueos sobre Troya

Destrucción de la ciudá
Espulsión de los habitantes
Muerte del rei Príamo, del príncipe Héctor y del príncipe Paris
Causes Raptu de Helena de Esparta pol príncipe Paris
Belixerantes
Lliga Aquea Exércitu troyanu
Comandantes
Agamenón
Menelao
Príamo
Héctor
Paris
Fuercies en combate
1186 barcos de guerra
5 dioses olímpicos
6 dioses olímpicos
[editar datos en Wikidata]

Na mitoloxía griega, la guerra de Troya foi un conflictu bélicu nel que s'enfrentaron una coalición d'exércitos aqueos contra la ciudá de Troya (tamién llamada Ilión y allugada n'Asia Menor) y los sos aliaos. Según Homero, tratar d'una espedición de castigu per parte de los aqueos, que'l so casus belli sería'l raptu (o fuga) d'Helena d'Esparta pol príncipe Paris de Troya.

Esta guerra ye unu de les exes centrales de la épica grecollatina y foi narrada nun ciclu de poemes épicos de los que solo dos llegaron intactos a l'actualidá, la Ilíada y la Odisea, dambes obres atribuyíes a Homero. La Ilíada describe un episodiu d'esta guerra, y la Odisea narra'l viaxe de vuelta a casa d'Odiseo, unu de los líderes griegos. Otres partes de la hestoria y versiones distintes fueron ellaboraes por poetes griegos y romanos posteriores.

Los antiguos griegos creíen que los fechos que Homero rellató yeren ciertos. Creíen qu'esta guerra tuviera llugar nos sieglos sieglu XIII e.C. o sieglu XII e.C., y que Troya taba asitiada cerca del estrechu de los Dardanelos nel noroeste de la península d'Anatolia (actual Turquía). Por casu, l'historiador Heródoto non solo consideraba segura la guerra, sinón qu'amás pa él foi la causa orixinaria de les enemistaes ente perses y griegos.[1] En tiempos modernos, tantu la guerra como la ciudá yeren consideraes mitolóxiques.

Pero en 1870 l'arqueólogu alemán Heinrich Schliemann escavó la llomba de Hisarlik, onde creía que taba la ciudá de Troya, y topó los restos de l'antigua ciudá de Nueva Ilión, so la cual topó otres ruines, y debaxo d'estes, otres más. Caúna d'estes ruines daba llugar a los restos de distintes ciudaes que paecíen ser habitaes en dómines distintes. Schliemann pretendía topar la Troya homérica pero, nel cursu de los años, él y los sos collaboradores toparon siete ciudaes soterraes y más tarde otres trés. Sicasí, quedaba por decidir cuál d'estes diez ciudaes yera la Troya de Homero. Taba claro que la capa más fonda, Troya I, yera la prehistórica, la más antigua, tan antigua que los sos habitantes entá nun conocíen l'empléu del metal, y que la capa más a flor de tierra, Troya IX, tenía que ser la más recién.

Dellos historiadores creen que Troya VI o Troya VII tienen d'identificase cola ciudá homérica, porque les anteriores son pequeñes y les posteriores son asentamientos griegos y romanos. Otros historiadores cunten que los rellatos de Homero son una fusión d'hestories d'asedios y espediciones de los griegos de la Edá del Bronce o del periodu micénicu, y nun describen fechos reales. Los que piensen que los poemes épicos de la guerra de Troya deriven de dalgún conflictu real fechar ente 1300 e.C.-1100 e.C.

El mitu[editar | editar la fonte]

Antecedentes. El xuiciu de Paris[editar | editar la fonte]

El xuiciu de Paris. Pintura d'Enrique Simonet de 1904 (Muséu de Málaga).
Helena de Troya d'Evelyn de Morgan, 1898.

Zeus convertir en rei de los dioses en destronando al so padre Crono; Crono de la mesma destronara al so padre Uranu. Zeus escucha una profecía en qu'él de la mesma va ser destronáu por unu de los sos fíos. Otra profecía diz qu'un fíu de la ninfa Tetis sería más grande que'l so padre. Posiblemente por dalguna d'estes razones, Tetis casar por orde de Zeus con un mortal, el rei Engarro. Engarro y Tetis tuvieron un fíu llamáu Aquiles quien, según otra profecía, morrería moza en Troya. Cola esperanza de protexe-y, cuando yera un neñu'l so madre bañar na llaguna Estigia, faciéndolo invulnerable sacante nel talón, por onde lo suxetar.

Tolos dioses fueron convidaos a la boda d'Engarro y Tetis, sacante Eris. Ésta presentóse d'improviso na boda y dexó sobre la mesa una mazana d'oru na que taba inscrita la pallabra kallisti (‘pa la más formosa'). La mazana foi reclamada por Hera, Atenea y Afrodita. Zeus resolvió l'asuntu nomando árbitru a Paris, un príncipe de Troya, que fuera criáu como pregueru arriendes de una profecía, según la cual sería'l causante de la cayida de Troya.

Les dioses quixeron sobornar a Paris: Atenea ufiertó-y sabiduría, maña na batalla y les habilidaes de los grandes guerreros; Hera ufiertó-y poder políticu y el control de toa Asia, y Afrodita ufiertó-y l'amor de la muyer más bella del mundu. Paris concedió la mazana a Afrodita, y tornó a Troya.

El raptu d'Helena[editar | editar la fonte]

Helena y Paris, por Jacques-Louis David (1788).

La muyer más bella del mundu yera Helena. Yera fía de Leda, que taba casada con Tíndaro, rei de Esparta, y foi seducida por Zeus en forma de cisne; los informes difieren sobre cuálos de los cuatro fíos de Leda yeren de Zeus y cuálos de Tíndaro, pero Homero presenta a Helena como fía de Zeus.

Helena tenía munchos pretendientes, y Tíndaro taba pocu dispuestu a escoyer unu por mieu a que los otros tomaren represalies. Finalmente, unu de los pretendientes, Odiseo d'Ítaca (Ulises na mitoloxía romana) propunxo un plan. Fixo prometer a toos defender el matrimoniu d'Helena con quien ella escoyera. Ella escoyó a Menelao, quien humildemente nun fixo'l pidimientu por sigo mesmu, sinón unviando al so hermanu Agamenón nel so llugar. Los dos hermanos vivíen na corte de Tíndaro desque fueron desterraos de Micenas, dempués de que'l so padre, Atreo, fora asesináu y el so tronu usurpáu pol so hermanu Tiestes y el so fíu Egisto. Menelao heredó'l tronu de Esparta de Tíndaro, con Helena como la so reina, y Agamenón, casáu cola hermana d'Helena, Clitemnestra, recuperó'l tronu de Micenas.

Unviáu a faer tratos diplomáticos a Esparta, Paris namorar d'Helena y, cola ayuda de Afrodita, raptar o la sedució, y llevar de regresu a Troya como esposa. Tolos reis y príncipes de Grecia fueron llamaos a cumplir el so xuramentu y recuperala.

La xefatura de les tropes[editar | editar la fonte]

Odiseo taba casáu con Penélope y tenía un fíu, Telémaco. Odiseo pa evitar dir a la guerra, asonsañóse llocu y semó los sos campos con sal. Palamedes foi más llistu qu'él y punxo al so fíu Telémaco delantre del aráu. Odiseo incorporar al nun tar dispuestu a matar al so fíu, revelando la so cordura y viéndose obligáu a dir a la guerra.

L'adivín Calques agoró que nunca podría ser conquistada la ciudá de Troya ensin que Aquiles participara na batalla. La so madre Tetis, sabiendo qu'Aquiles morrería si diba a Troya, amarutar de muyer na corte del rei Licomedes en Esciro. Ellí tuvo una rellación amorosa cola fía del rei, Deidamía, de la que tuvieron un fíu, Neoptólemo. Odiseo afayó a Aquiles ente les muyeres y consiguió asina que participara na espedición.

Otru oráculu agorara que seríen necesarios los güesos de Pélope, padre d'Atreo y güelu de Agamenón y Menelao, pa consiguir la victoria. Los griegos llevar p'ayudar a ganar la guerra.

Finalmente, axuntóse una flota de más de mil barcos al mandu de Agamenón.

El viaxe a Troya[editar | editar la fonte]

Mapa de la Grecia homérica y orixe de los sos héroes.

Cuando los griegos partieron a la guerra de Troya, equivocar d'aldu y fueron parar a Misia, rexida por Télefo. Nuna batalla, Aquiles mancó a Télefo. Puesto que la so firida nun encarnaba, Télefo preguntó al oráculu y ésti agoró: «él mesmu tendrá de curate». Télefo asonsañó ser un méndigu y pidió a Aquiles que lu ayudar a encarnar la so firida. Aquiles refugó alegando nun tener conocencies médiques. Odiseo dixo que la llanza causara la firida y la llanza podría encarnala. Punxéronse pedacitos de la llanza sobre la firida y ésta encarnó. Télefo indicó-yos el camín a Troya estimosu pol so sanamientu.

Cuando la espedición disponer de nuevu a zarpar dende Áulide, los vientos cesaron. Calques agoró que la diosa Artemisa taba castigando a Agamenón por matar un venáu sagráu (o matar un venáu nun monte sagráu) y presumir que yera meyor cazador qu'ella. La única forma d'apangar a Artemisa yera sacrificar a la fía de Agamenón, Ifigenia. Ifigenia foi treslladada dende Micenas hasta Áulide cola falsa sida de que diba convertise n'esposa d'Aquiles. Cuando llegó, Agamenón disponer a sacrificala pero nel últimu momentu Artemisa sustituyó a la moza por un venáu y llevar a Táurica (o Táurida), onde foi sacerdotesa del so cultu. Ellí yera la encargada de sacrificar a tou estranxeru qu'ellí llegaba, n'honor a Artemisa. Hesíodo diz que se convirtió na diosa Hécate. Nes traxedies d'Eurípides y Sófocles, el sacrificiu de Ifigenia ye la principal razón de Clitemnestra p'asesinar al so home al regresu de la hueste de Troya. L'asesinatu de Agamenón sería, de la mesma, vengáu pol so fíu, Orestes.

Filoctetes yera un amigu de Heracles (Hércules na mitoloxía romana) y, yá que encendió la pira funeraria de Heracles cuando naide más quixo faelo, recibió'l so arcu y les sos fleches. Saleó con siete barcos apinaos d'homes a la guerra de Troya, onde entamaba lluchar nel bandu de los griegos. Detener nuna islla pa consiguir suministros y ellí Filoctetes foi mordíu por una culiebra. La firida infestóse y esprendía un gran fedor; y los Atridas, por conseyu de Odiseo, ordenaron a Filoctetes permanecer en Lemnos. Medonte tomó'l mandu de los homes de Filoctetes, quien permaneció solo en Lemnos mientres diez años.

Entamu de la guerra[editar | editar la fonte]

L'armada aquea llegó a les sableres de Troya, onde s'atopó con gran parte del exércitu troyanu esperándola (arqueros y guerreros).

Mapa de la Tróade.

L'oráculu profetizó que'l primer griegu que triara tierra sería'l primeru en morrer na guerra de Troya. Protesilao, capitán de los filaceos, satisfixo esta profecía. Héctor mató a Protesilao, y Laodamía, esposa d'ésti, suicidóse pola mor del dolor. Tres la muerte de Protesilao, el so hermanu Podarces foi a la guerra nel so llugar.

Tres una batalla na sablera, los aqueos llograron imponese. Ente otros, Aquiles mató a un fíu de Poseidón, Cicno, que lluchaba nes fuercies d'Ilión. Cicno yera invulnerable a les armes y Aquiles esgañar.

Los griegos sitiaron Troya mientres nueve años. Les tropes griegues escalaron delles ciudaes cercanes y, na repartu del botín, Agamenón tomó como esclava a Criseida, fía de Crises, sacerdote de Apolo. Cuando Crises intentó pagar el so rescate, foi maltratáu, asina que pidió a Apolo que castigara a los griegos, y l'exércitu foi azotáu por una plaga.

Fechos de la Ilíada[editar | editar la fonte]

Menelao sostién el cuerpu ensin vida de Patroclo. Copia del orixinal griegu, Piazza Della Signoria, Florencia, Italia.

L'oráculu emitíu por Calques dixo que la plaga solo cesaría si Agamenón devolvía a Criseida al so padre. Enoxáu por esto, y con Aquiles (que garantizó'l cumplimientu del oráculu), Agamenón aceptó devolver a Criseida, pero a cambéu tomó a la concubina d'Aquiles, Briseida. Aquiles y Agamenón aldericaron y Aquiles negar a siguir lluchando contra Troya. Anque los griegos taben destinaos a ganar la guerra, Aquiles pidió a la so madre Tetis que intercediera ante Zeus p'asegurase de qu'a los griegos fóra-yos mal hasta que Agamenón esculpárase ante él. Los siguientes díes los griegos fueron duramente castigaos na batalla y los principales guerreros, salvu Áyax, fueron mancaos gravemente. Los troyanos, encabezaos por Héctor, avanzaben ensin parar sobre les posiciones griegues llegando inclusive hasta les naves les cualos empezaron a prender fueu; llograr a nun ser pola resistencia de Áyax y la llegada de Patroclo.

En vista del peligru, Aquiles dexara que'l so compañeru Patroclo llevara la so armadura y encabezara les tropes na batalla. La llegada de Patroclo dio nuevos ánimos a los griegos (quien creíen que yera Aquiles) y llograron espulsar a los troyanos de les naves. Sicasí, Héctor dio muerte a Patroclo (con ayuda de Apolo) y quedóse cola armadura d'Aquiles tres una trabayosa batalla que se desencadenara alredor del cuerpu ensin vida de Patroclo. Llocu de dolor, Aquiles xuró vengación, mató a Héctor y abasnó el so cuerpu atáu al so carru alredor de les muralles de Troya tres veces, y daba 13 vueltes alredor de la pira funeraria de Patroclo por acaldía que pasaba. Aquiles, furiosu, negar a devolver el cuerpu d'Héctor a los troyanos pa los ritos funerarios hasta que, Príamo, acompañáu por Hermes, foi una nueche en persona a clamia-y que lo devolviera, colo que s'allandió y aceptó una tregua de doce díes mientres duraren los funerales d'Héctor.

Muerte d'Aquiles[editar | editar la fonte]

La muerte d'Aquiles según Rubens.

Pocu dempués de la muerte de Héctor, Aquiles venció a Memnón d'Etiopía y a l'amazona Pentesilea (con quien Aquiles tuvo una aventura según delles versiones). Tres estos eventos, producióse la muerte d'Aquiles; bien d'una flecha nel so talón llanzada por Paris y empobinada por Apolo; o n'otra versión, direutamente pol dios Apolo. Los sos güesos fueron entemecíos colos de Patroclo, y hubo xuegos funerarios. Como Áyax, represéntase viviendo tres la so muerte na islla de Leuce na desaguada del Danubiu. En Les troyanes y Hécuba, obres d'Eurípides, Políxena, fía de Príamo, ye sacrificada na pira aciaga d'Aquiles.

N'otra versión bastante distinta de les anteriores, Aquiles prometiera a Príamo que, si consentía'l casoriu cola so fía Políxena, pasaría a abandonar a los suyos y defender Troya, pero n'alcordando una cita nel templu de Apolo Timbreo, Aquiles foi asesináu por Paris con una daga nel llombu (o una flecha nel talón).

L'armadura d'Aquiles. La muerte de Áyax[editar | editar la fonte]

Áyax preparando'l so suicidiu. Representáu por Exequias.

L'armadura d'Aquiles yera motivu de disputa ente Odiseo y Áyax. Compitieron por ella, resultando vencedor Odiseo. Áyax, enraxonáu, xuró matar a los sos compañeros; empezó a matar ganáu (pensando que yeren soldaos griegos) y darréu suicidóse.

Los griegos prindaron a Héleno, fíu aldovino del rei Príamo, y torturar hasta que dixo so qué circunstancies podríen tomar Troya. Héleno dixo que ganaríen si recuperaben les fleches de Heracles (que taben en poder de Filoctetes); robaron la estatua troyana de Palas Atenea (llamada Paladiu) y convencieron al fíu d'Aquiles (Neoptólemo) de que fora a la guerra. Neoptólemo taba ocultu de la guerra en Esciro, pero los griegos alcontráron-y.

Odiseo y Neoptólemo traxeron a Filoctetes de Lemnos. La so firida foi curada por Macaón o Asclepio. Filoctetes mató a Paris coles sos fleches.

El caballu de Troya[editar | editar la fonte]

La entrada del caballu en Troya, pintura de Giovanni Domenico Tiepolo, 1773. Galería Nacional de Londres.

El cercu de Troya duró diez años. Los griegos escurrieron una nueva treta, un gran caballu de madera bueco. Foi construyíu por Epeo y ocupar soldaos griegos encabezaos por Odiseo. El restu de l'armada griega asonsañó partir y un espía griegu, Sinón, convenció a los troyanos de que'l caballu yera una ufrienda a Atenea. A pesar de les alvertencies de Laocoonte y Casandra, los troyanos introducieron el caballu na ciudá y fixeron una gran celebración y, cuando los griegos salieron del caballu, la ciudá entera taba sol suañu de la bébora. Los guerreros griegos abrieron les puertes de la ciudá pa dexar la entrada al restu de les tropes y foi escalada ensin piedá dalguna.

Saquéu de Troya y regresu de los sobrevivientes[editar | editar la fonte]

La pantasma d'Aquiles apaecer a los sobrevivientes de la guerra, pidiendo que Políxena, la princesa troyana, fora sacrificada primero que nengún pudiera partir. Neoptólemo realizó'l sacrificiu.

Según la Odisea, la flota de Menelao foi emburriada por nubes escontra Creta y Exiptu d'onde nun pudieron siguir la navegación pola ausencia de vientos. Menelao tuvo qu'atrapar a Protéu, una deidá marina pa pescudar qué sacrificios a los dioses teníen de faer pa garantizase una travesía segura. Protéu tamién dixo a Menelao que taba destináu al Elíseo tres la so muerte. Menelao tornó a Esparta con Helena.

Odiseo, tres diez años de viaxe (narraos na Odisea) llegó a Ítaca tres venti años (los diez de la guerra y los diez de regresu). Mientres la so travesía tuvo nel país de los cicones (d'onde foi gravemente repelido,solo la so nave sobrevivió, n'escalando una aldega), nel país de los lotófagos, na islla de los cíclopes (onde perdió a cuatro de los sos homes), la islla d'Eolo (quien-y dio la bolsa de los vientos), el país de los lestrigones (quien se comieron a dos homes de la so tripulación),na islla de Circe (llugar nel que tuvo un añu y tuvo un fíu), nel país de los Cimerios (nel cual foi al infiernu, onde charró colos sos vieyos amigos y la so madre), na islla de Calipso (na que tuvo munchos años) y d'últimes nel país de los feacios. Cuando llegó a Ítaca munchos pretendientes al tronu que lu creíen muertu entablaron una batalla contra Odiseo, Telémaco, Eumeo y Filiato quien acabaron colos pretendientes y Odiseo recuperó'l so reinu.

Tres la guerra, el barcu d'Idomeneo foi algamáu por una tarrecible nube. Idomeneo prometió a Poseidón que sacrificaría'l primera ser viviente que viera cuando volviera a casa si salvaba'l so barcu y la so tripulación. El primer ser vivu al que vio foi'l so fíu, asina que lo sacrificó. Los dioses taben enoxaos col asesinatu del so fíu y unviar al exiliu a Calabria n'Italia.[2] Según otra versión, los sos propios súbditos en Creta unviar al exiliu porque llevó consigo una plaga dende Troya. Fuxó a Calabria, y darréu a Colofón, n'Asia Menor, onde morrió. N'otra versión, la plaga azota Creta como castigu pol actu de Idomeneo.

Casandra foi ultraxada por Áyax el Menor o arrastrada por esti mientres ella topábase garrada a la estatua de Atenea. Depués, mientres Áyax faía'l so viaxe de regresu a Lócrida, Atenea llanzó un rayu sobre la so nave y Poseidón fundió la roca sobre la qu'Áyax consiguiera suxetar.

Depués Casandra foi tomada como concubina por Agamenón. Ésti tornó al so llar en Micenas. La so esposa Clitemnestra tuvo una rellación con Egisto, fíu de Tiestes, primu de Agamenón. Posiblemente como vengación pola muerte de Ifigenia, Clitemnestra esconxurar col so amante pa matar a Agamenón. Casandra agoró esti asesinatu y avisó a Agamenón, pero él ignorar. Foi asesináu nuna llacuada o nel so bañu, según distintes versiones. Casandra tamién foi asesinada. El fíu de Agamenón, Orestes, que tuviera lloñe, tornó y conspiró cola so hermana Electra pa vengar al so padre. Mataron a Clitemnestra y a Egisto. Orestes casóse con Hermíone y retomó Micenas, convirtiéndose en rei de tol Peloponeso.

Sobre Astianacte, fíu d'Héctor, hai delles versiones de qué-y asocedió mientres el saquéu de Troya. Una d'elles rellata que foi asesináu por Neoptólemo o por Odiseo, en refundiándolo d'una torre, ente que n'otra versión formó parte del grupu de troyanos qu'escaparon xunto con Eneas.

Neoptólemo tomó a Andrómaca y Héleno como esclavos, casándose con Andrómaca. Se enemistó con Orestes porque Menelao prometiéra-y a la so fía Hermione a él, pero depués quixo que se casara con Neoptólemo. Llucharon, y Neoptólemo morrió. Héleno casóse con Andrómaca y reinaron sobre una colonia de troyanos exiliaos no qu'una vegada fuera'l reinu d'Aquiles. Ellí atopar Eneas nel so viaxe a Italia.

La reina Hécuba de Troya foi esclavizada polos aqueos. Foi parte del botín dau a Odiseo. Cuando los griegos desembarcaron en Tracia, Hécuba enterar de que'l so fíu menor, Polidoro, fuera asesináu pol rei Polimnestor y asesinar. Sobre la so muerte esisten tres versiones: la primera, que se suicidó pola desesperación; la segunda, que los griegos asesinar; y la tercera, que los dioses convertir nuna perra al escuchar la so aullida pola muerte de los sos fíos.

Licaón foi esclavizado por Aquiles y vendíu por ésti en Lemnos, pero consiguió volver a Troya y morrió nel campu de batalla, a manes d'Aquiles.

Cuidao qu'Antenor, cuñáu de Príamo, ayudara a devolver a Helena a los griegos, perdonóse-y la vida. Depués, lideró un grupu de troyanos que s'asitiaron nes mariñes del Adriáticu creando una nueva Troya. Atribúyese-y la fundación mítica de Padua.

Eneas lideró un grupu de sobrevivientes lloñe de la ciudá, incluyendo al so fíu Ascanio, el so trompeta Miseno, el so padre Anquises y al médicu Yápige. La so muyer Creúsa sumió mientres el saquéu de la ciudá. Fuxeron de Troya en dellos barcos, buscando establecese nun nuevu llar. Aportaron a dellos países cercanos que nun s'amosaron hospitalarios, finalmente foi-yos profetizáu que teníen de volver a la tierra de los sos antepasaos. Primero intentar en Creta, que Dárdano colonizara, pero atopar afaráu pola mesma plaga qu'espulsara a Idomeneo. Atoparon a la colonia empobinada por Helenu y Andrómaca, pero refugaron permanecer ende. Tres siete años llegaron a Cartago, onde Eneas tuvo un romance con Dido. Finalmente los dioses ordenáron-yos siguir (Dido suicidóse), y llegaron a Italia.

Equí una profetisa llevó-y al inframundu y predixo el grandor de Roma, que sería fundada pola so xente. Axustó un asentamientu col rei llocal Llatín, y casóse cola so fía Lavinia. Esto desencadenó una guerra con otres tribus locales, pero finalmente fundóse l'asentamientu de Lavinio. El so fíu Ascanio (Fíu de Eneas o Creúsa o Eneas y Lavinia[3]) fundó Alba Longa. Trescientos años dempués, según el mitu romanu, los sos descendientes Rómulo y Remu fundaron Roma.

Participantes[editar | editar la fonte]

Personaxe Verdugu
Agamenón Clitemnestra
Aquiles Paris
Áyax el Grande Suicidiu
Áyax Oileo Poseidón
Antíloco Memnón
Ántifo Agamenón
Ascálafo Deífobo
Astianacte Neoptólemo
Cebríones Patroclo
Cicno Aquiles
Deífobo Menelao
Dolón Ulises y Diomedes
Eurípilo Neoptólemo
Forcis Áyax el Grande
Héctor Aquiles
Ifigenia Agamenón
Laodamía suicidiu
Medonte Eneas
Memnón Aquiles
Paris Filoctetes
Pándaro Diomedes
Patroclo Héctor
Pentesilea Aquiles
Polites Neoptólemo
Políxena Neoptólemo
Príamo Neoptólemo
Protesilao Héctor
Sarpedón Patroclo
Tersandro Télefo
Tersites Aquiles
Tlepólemo Sarpedón
Troilo Aquiles
Dos fíos de Merops
(Adrasto y Amfio)
Diomedes
Grecia Troya
Dioses
  1. Atenea
  2. Hera
  3. Poseidón
  4. Hermes
  5. Hefesto
  6. Tetis
  1. Afrodita
  2. Ares
  3. Apolo
  4. Artemisa
  5. Leto
  6. Escamandro
Humanos
  1. Acamante
  2. Aquiles
  3. Agamenón
  4. Áyax el Grande
  5. Áyax el Menor
  6. Antíloco
  7. Automedonte
  8. Calques
  9. Demofonte
  10. Diomedes
  11. Epeo
  12. Esténelo
  13. Estentor
  14. Eteoneo
  15. Eumelo
  16. Euríalo
  17. Euríbato
  18. Eurípilo
  19. Filoctetes
  20. Glauco
  21. Haleso
  22. Idomeneo
  23. Macaón
  24. Medón
  25. Menelao
  26. Menesteo
  27. Meríones
  28. Neoptólemo
  29. Néstor
  30. Nireo
  31. Odiseo
  32. Palamedes
  33. Patroclo
  34. Podarces
  35. Podalirio
  36. Polipetes
  37. Protesilao
  38. Sinón
  39. Teucru
  40. Tersandro
  41. Tersites
  42. Tlepólemo
  1. Ainia
  2. Anquises
  3. Andrómaca
  4. Antenor
  5. Antibrote
  6. Ántifo
  7. Ascanio
  8. Astianacte
  9. Casandra
  10. Cebríones
  11. Corebo
  12. Cicno
  13. Deífobo
  14. Dolón
  15. Eneas
  16. Euforbo
  17. Eurípilo
  18. Euritión
  19. Forcis
  20. Héctor
  21. Hécuba
  22. Héleno
  23. Helicaón
  24. Hicetaón
  25. Laocoonte
  26. Licaón
  27. Memnón
  28. Migdón
  29. Pándaro
  30. Paris
  31. Pentesilea
  32. Polites
  33. Polidamante
  34. Políxena
  35. Príamo
  36. Reso
  37. Sarpedón
  38. Tenes
  39. Teucru
  40. Troilo
  41. Yápige
Exércitos
  1. Arcadia
  2. Argos
  3. Atenes
  4. Beocia
  5. Cifo
  6. Espóradas
  7. Creta
  8. Duliquio
  9. Ecalia
  10. Élide
  11. Etolia
  12. Eubea
  13. Fílace
  14. Fócida
  15. Ítaca
  16. Lacedemonia
  17. Locria
  18. Magnesia
  19. Melibea
  20. Micenas
  21. Mirmidones
  22. Orcómeno
  23. Perraibia
  24. Ptía
  25. Pilos
  26. Rodas
  27. Salamina
  28. Sime
  29. Tesalia
  30. Yolco
  1. Adrastea
  2. Álibe
  3. Amazones
  4. Caria
  5. Ciconia
  6. Colones
  7. Caucones
  8. Dardania
  9. Etiopía
  10. Frixa
  11. Larisa
  12. Léleges
  13. Licia
  14. Meonia
  15. Mileto
  16. Misia
  17. Paflagonia
  18. Pelasgos
  19. Peonia
  20. Percote
  21. Tracia
  22. Troya
  23. Zelea

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Según dicen los perses qu'asocedieron les coses, y en tomar de Troya atopen l'orixe de la so vixente enemistá colos griegos.» Heródoto, Hestoria i.5 (traducción de Carlos Schrader).
  2. Virgilio iii.400.
  3. Titu Liviu i,4

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Ausonio: Epitafios a los héroes qu'intervinieron na Guerra de Troya (Epitaphia heroum qui bellu Troico interfuerunt).
  • Saquéu de Troya, destrucción de la raza de los héroes y mitu d'Eneas: testu nel sitio Antiqua.